داغ ترین ها :
مقایسه M52 با نوا 8

مقایسه M52 با نوا 8

هواوی پس از تحریم‌های آمریکا دچار مشکلات جدی شد و برای مدت طولانی تقریبا در بازار ایران حضور پر رنگ نداشت. البته این برند چینی در بازار جهانی هم با افت فروش مواجه شد و حالا راه رستگاری خود را در سیستم عامل هارمونی و همچنین رهایی از بند اندروید می‌بیند. به هر روی در حال حاضر در بازار کشور یکی از گوشی‌های جذاب این برند یعنی نوا 8 وجود دارد و در ادامه‌ی این مطلب هم ما قصد داریم به مقایسه M52 با نوا 8 هواوی بپردازیم تا مشخص شود کدام گوشی ارزش خرید بالاتری دارد. قبل از شروع مقایسه M52 با نوا 8 باید نگاهی داشته باشید به مشخصات سخت‌افزاری این دو گوشی هوشمند:

گوشی گلکسی M52 5G نوا 8
تاریخ معرفی مهر ۱۴۰۰ فروردین ۱۴۰۰
ابعاد ۱۶۴.۲ در ۷۶.۴ در ۷.۴ میلی‌متر ۱۶۰.۱ در ۷۴.۱ در ۷.۶ میلی‌متر
وزن ۱۷۳ گرم ۱۶۹ گرم
سیم‌کارت دو سیم‌کارت دو سیم‌کارت
صفحه نمایش ۶.۷ اینچ – سوپر امولد FHD با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز ۶.۵۷ اینچ – سوپر امولد FHD با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز
سیستم‌عامل  One UI 3.1 بر مبنای اندروید ۱۱ EMUI 11 بر مبنای اندروید ۱۱ (اکنون)
تراشه اسنپدراگون 778G 5G کایرین 985 5G
کارت حافظه پشتیبانی می‌کند پشتیبانی نمی‌کند
حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت
رم ۶ و ۸ گیگابایت ۸ گیگابایت
دوربین پشت ۶۴ مگاپیکسل اصلی

۱۲ مگاپیکسل فوق عریض

۵ مگاپیکسل ماکرو

۶۴ مگاپیکسل اصلی

۸ مگاپیکسل فوق عریض

۲ مگاپیکسل ماکرو

۲ مگاپیکسل تشخیص عمق میدان

دوربین جلو ۳۲ مگاپیکسل ۳۲ مگاپیکسل
باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت ۳۸۰۰ میلی آمپر ساعت
شارژ سریع ۲۵ وات ۶۶ وات
رنگ سفید، مشکی و آبی سفید، مشکی، آبی و سبز

مقایسه M52 با نوا 8 از نظر طراحی و کیفیت ساخت

در این بخش با نوا 8 هواوی شروع می‌کنیم، گوشی که طراحی واقعا جذابی برای یک محصول میانرده دارد و به احتمال زیاد نظر هر کاربری را به سمت خود جلب می‌کند. قاب پشتی این دستگاه از جنس شیشه است و طراحی ماتی هم دارد که هم باعث زیبایی این گوشی شده و هم حس بهتری هنگام در دست گرفتن دارد.

 

برای خرید گوشی به سایت تکنولایف مراجعه کنید.

 

به روی این قاب لنز دوربین‌ها درون یک فریم بیضی شکل مشکی رنگ در بالا سمت چپ دیده می‌شوند و لوگوی نوا و هواوی هم در پایین قرار گرفته‌اند. این قاب با وجود مات بودن به نوعی نور را به خود جذب کرده و در هر قسمتی رنگی به خصوص و خاص به خود می‌گیرد.

در طرف دیگر سازنده کره‌ای برای M52 از طراحی جدید خود استفاده کرده که در این طراحی فریم دوربین‌ها کاملا هم رنگ با قاب پشتی است و فضای بین لنزها را همین رنگ پوشش می‌دهد. به روی این قاب پلاستیکی خطوطی عمودی از بالا به پایین دیده می‌شود که بسته به سلیقه شما می‌تواند زیبا یا غیر زیبا تلقی شود.

فریم مستطیل شکل دوربین‌ها در بالا سمت چپ قرار گرفته و در پایین تنها لوگوی سامسونگ خودنمایی می‌کند. از نظر ارگونومی اما وضعیت دو گوشی به چه صورت است؟

نوا 8 وزنی ۱۶۹ گرمی و ضخامتی ۷.۶ میلی متری دارد و همین اعداد برای گوشی رقیب به ترتیب ۱۷۳ و ۷.۴ میلی متر هستند. تا به اینجای کار یعنی به طور کلی ارگونومی این دو گوشی خوب و مناسب است. اما برنده‌ی این بخش نوا 8 خواهد بود؛ چرا که طول و عرض کمتری هم نسبت به رقیب دارد و بهتر در دست قرار می‌گیرد و به اصطلاح خوش دست‌تر است.

 

 

فریم اطراف نوا 8 از جنس فلز و فریم اطراف گلکسی M52 پلاستیکی است و هر دو در سمت راست از دکمه‌های ولوم و پاور میزبانی می‌کنند و در بالا میکروفون دوم به چشم می‌خورد، البته نوا 8 در بالا خشاب سیم کارت را هم شامل می‌شود. در سمت چپ M52 خشاب سیم کارت دیده می‌شود و در نهایت هر دو گوشی در پایین میزبان درگاه Type C، اسپیکر و میکروفون اصلی هستند.

در نهایت نوبت به قاب جلویی می‌رسد، جایی که هر دو گوشی دوربین‌های سلفی خود را درون یک پانچ هول قرار داده‌اند تا فضای بیشتری برای نمایشگر در دسترس باشد. نسبت نمایشگر به بدنه در نوا 8 حدود ۳ درصد بیشتر از رقیب بوده و بالاتر از ۸۹ درصد است.

این نسبت عالی به لطف لبه‌های خمیده اطراف نمایشگر به دست آمده و باعث شده تا تماشای محتوا در نمایشگر نوا 8 واقعا جذاب باشد.

در نهایت برنده‌ی این بخش را نوا 8 می‌دانیم؛ زیرا اول از همه این که کیفیت ساخت بسیار بهتری دارد و به جای پلاستیک از شیشه و فلز استفاده می‌کند. دوم این که ارگونومی این گوشی در دست بهتر است و در آخر قاب جلویی آن جذابیت بیشتر دارد.

مقایسه M52 با نوا 8 از نظر صفحه نمایش

نوا 8 از یک نمایشگر ۶.۵۷ اینچی از نوع اولد با رزولوشن FHD+ استفاده می‌کند. در هر اینچ از این پنل تراکم ۳۹۲ پیکسل بر هر اینچ قرار گرفته و این نمایشگر از نسبت ۱۹.۵ به ۹ بهره می‌برد. نرخ نوسازی در نظر گرفته شده برای این صفحه نمایش ۹۰ هرتز است و این پنل از HDR10 و گستره‌ی رنگی ۱ میلیاردی هم پشتیبانی می‌کند.

کیفیت این نمایشگر به نسبت بازه‌ی قیمتی واقعا عالی است و به دلیل داشتن گستره‌ی رنگی ۱ میلیاردی همه‌ی رنگ‌ها دقت بسیار بالایی دارند و محتوا به صورت شفاف، زنده و با کنتراست بالا به نمایش درمی‌آید. رنگ مشکی عمقی بینهایت دارد و همه چیز در این پنل عالی است.

در طرف دیگر گلکسی M52 نمایشگری سوپر امولد با اندازه‌ی ۶.۷ اینچی و رزولوشن FHD+ دارد و در نتیجه تراکم ۳۹۳ پیکسل بر هر اینچ را ارائه می‌کند. این صفحه نمایش از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی کرده و نسبت ۲۰ به ۹ دارد.

کیفیت این پنل نیز بسیار خوب است و همه‌ی شرایط نمایشگر گوشی رقیب را دارد و تنها رنگ‌ها کمی دقت پایین‌تری به نسبت نوا 8 دارند. به طور کلی اما محتوا در این صفحه نمایش هم بسیار خوب و با کیفیت است و رنگ‌ها پویا به نمایش درمی‌آیند.

 

بیشتر بخوانید:
مقایسه ردمی 9t و M12

 

از نظر نرخ نوسازی البته به طور حتم کهکشانی کره‌ای‌ها گوشی برتر خواهد بود و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی آن در مقابل نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی نوا 8 باعث می‌شود محتوا به شکل روان‌تری به نمایش گذاشته شود و شما در هنگام کار با گوشی حس بهتری داشته باشید.

از نظر روشنایی در حالت دستی نوا 8 می‌تواند حدود ۵۳۰ نیت روشنایی تولید کند در حالی که این عدد برای گوشی رقیب حدود ۴۱۰ خواهد بود و بنابراین در این حالت نوا 8 روشنایی بیشتری دارد. در محیط باز و زیر نور مستقیم خورشید اما هر دو به نزدیک ۸۰۰ می‌رسند که عدد بسیار مناسبی است و شما مشکلی برای مشاهده‌ی محتوا زیر نور مستقیم خورشید نخواهید داشت.

برنده‌ی بخش نمایشگر در نهایت گلکسی M52 خواهد بود. این گوشی کیفیت بسیار خوبی دارد و از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی هم پشتیبانی می‌کند و همین باعث می‌شود این گوشی را برتر از رقیب بدانیم هر چند که نوا 8 هم نمایشگر عالی دارد.

مقایسه M52 با نوا 8 از نظر اسپیکر

سامسونگ در کمال تعجب همچنان گلکسی M52 را به اسپیکر استریو مجهز نکرده و این گوشی تنها یک اسپیکر مونو به روی لبه‌ی پایینی دارد. در طرف دیگر نوا 8 به کمک اسپیکر مکالمه می‌تواند صدایی استریو تولید کند.

از نظر بلندی و کیفیت صدا نوا 8 بهتر از رقیب عمل می‌کند و صدایی فراگیر را به گوش می‌رساند. در نهایت برنده این بخش را نماینده هواوی می‌دانیم.

مقایسه M52 با نوا 8 از نظر نرم افزار و رابط کاربری

نرم افزار جایی است که باعث شد هواوی بعد از تحریم‌ها کاهش فروش شدیدی را تجربه کند. طبق تحریم‌های ایالات متحده آمریکا هواوی دیگر حق ندارد از سرویس‌های گوگل از جمله گوگل پلی، گوگل کروم، جیمیل، یوتیوب و دیگر موارد استفاده کند و از آنجایی که اندروید با سرویس‌های گوگل زنده است این مشکلات زیادی را برای این برند به وجود آورد.

نوا 8 هم از سرویس‌های گوگلی بی بهره مانده و شما نمی‌توانید برنامه‌های خود را از گوگل پلی دانلود و نصب کنید. این موضوع بسته به نوع استفاده کابر می‌تواند مشکل بزرگی باشد یا حتی مشکلی به حساب نیاید و این به خود شما بستگی دارد.

از طرفی گلکسی M52 از One Ui 3.1 بر مبنای اندروید ۱۱ استفاده می‌کند و از سرویس‌های گوگل هم بهره مند است. در نهایت به دلایل گفته شده در بالا و همچنین بی بهره ماندن نوا 8 از سرویس‌های گوگل گلکسی M52 را برنده این بخش می‌دانیم.

مقایسه M52 با نوا 8 از نظر عملکرد سخت افزاری

گلکسی M52 5G از تراشه اسنپدراگون G778 استفاده می‌کند. این تراشه که معماری ۶ نانومتری داشته از هشت هسته پردازنده مرکزی شامل چهار هسته Kryo 670 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و چهار هسته Kryo 670 با فرکانس 1.9 گیگاهرتز میزبانی کرده و همچنین پردازنده گرافیکی Adreno 642L را نیز شامل می‌شود.

قدرت سخت افزاری این گوشی بسیار خوب است و گلکسی M52 می‌تواند تمام بازی‌های موجود را در نهایت گرافیک اجرا کند. این کهکشانی در استفاده روزمره سرعت بسیار خوبی دارد و در کارهای سنگین نیز به خوبی شما را همراهی می‌کند و می‌توانید تا دو سال به روی عملکرد مناسب آن حساب کنید.

در طرف دیگر نوا 8 قدرت خود را از تراشه‌ی ۷ نانومتری کایرین 985 می‌گیرد. این تراشه هشت هسته پردازنده مرکزی شامل یک هسته Cortex-A76 با فرکانس 2.58 گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A76 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس 1.84 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Mali-G77 را در برمی‌گیرد.

قدرت سخت افزاری این گوشی هم بسیار خوب است و شما با سرعت بالا و مناسبی می‌توانید برنامه‌های مختلف را اجرا کند. شما همچنین امکان خواهید داشت با این گوشی بازی‌های گرافیکی را هم به روی حالت گرافیکی بالا بدون مشکل اجرا کنید.

 

 

در واقع قدرت سخت افزاری دو گوشی نزدیک به هم است و کم و بیش عملکرد یکسانی را شاهد هستیم البته تراشه‌های کوالکام ثابت کرده‌اند که در طولانی مدت پایداری بیشتری نسبت به دیگر تراشه‌های موجود در دنیای گوشی‌های اندرویدی دارند.

برای کهکشانی سامسونگ ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ یا ۸ گیگابایت حافظه رم در نظر گرفته شده و نوا 8 از دو نسخه ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد. نماینده کره‌ای‌ها از کارت حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کند ولی برای نوا 8 چنین قابلیتی در نظر گرفته نشده است.

ناگفته نماند که هر دو گوشی از نسل پنجم اینترنت همراه یعنی 5G پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید از در آینده‌ای نزدیک از اینترنت پر سرعت بهره مند شوید.

در آخر برنده‌ای نمی‌توانیم برای این بخش در نظر بگیریم و هر دو گوشی عملکرد بسیار خوبی دارند هر چند که همان طور که اشاره کردیم در طولانی مدت احتمال زیاد M52 عملکرد بهتر و پایدارتری داشته باشد.

مقایسه M52 با نوا 8 از نظر باتری

برای نوا 8 یک باتری با ظرفیت ۳۸۰۰ میلی آمپر ساعت در نظر گرفته شده است که طبق چیزی که در گوشی‌های حال حاضر بازار مشاهده می‌کنیم این ظرفیت شاید مقداری کم باشد. در طرف دیگر کهکشانی سامسونگ یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد.

در عمل هم این تفاوت ظرفیت بسیار ایجاد تفاوت می‌شود. گلکسی M52 می‌تواند با استفاده معمولی بین ۱ تا ۱.۵ روز شارژ دهی داشته باشد در صورتی که این عدد برای گوشی رقیب در حالت خوب ۱ روز است و گاهی هم شما در انتهای روز به شارژ مجدد نوا 8 نیاز پیدا خواهید کرد. بنابراین برنده‌ی بخش باتری از نظر شارژ دهی قطعا M52 است.

برای نوا 8 شارژ سریع ۶۶ واتی در نظر گرفته شده و نماینده کره‌ای‌ها از فناوری شارژ سریع ۲۵ واتی استفاده می‌کند. به کمک این فناوری M52 در مدت ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه به طور کامل شارژ می‌شود و این زمان برای نوا 8 زیر ۴۰ دقیقه است. بنابراین از نظر سرعت شارژ قطعا نوا 8 محصول برتر خواهد بود.

برنده‌ی این بخش بسته به شما دارد، اگر شارژ دهی برایتان مهم است M52 را انتخاب کنید و اگر به سرعت شارژ شدن بیشتر اهمیت می‌دهید به سراغ نوا 8 بروید.

 

مقایسه Nova 8 و پوکو F3 را در مجله خبری تکنولایف بخوانید.

مقایسه نوا ۸ و پوکو اف ۳

 

 

مقایسه M52 با نوا 8 از نظر دوربین

امروزه بخش دوربین به حدی اهمیت پیدا کرده که به راحتی می‌تواند ارزش خرید یک محصول را بسیار بیشتر از رقبای دیگر جلوه دهد و به همین دلیل هم شرکت‌ها تمرکز ویژه‌ای به روی این قسمت دارند. در ادامه دوربین‌های هر دو گوشی را در بخش‌های مختلف با هم مقایسه می‌کنیم.

دوربین اصلی

سامسونگ اطلاعات دقیقی از سنسور لنز اصلی گلکسی M52 5G عنوان نکرده و نمی‌دانیم که این سنسور ساخت کدام شرکت است اما دوربین اصلی این کهکشانی از سنسوری ۶۴ مگاپیکسلی با اندازه پیکسل ۰.۸میکرون بهره می‌برد. این سنسور پشت یک لنز ۲۶ میلی متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز هم پشتیبانی می‌کند. این دوربین به صورت پیش فرض به دلیل بهره‌مندی از قابلیتQuad Bayer  تصاویری ۱۶ مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.

جالب است که در طرف مقابل هم اطلاعات دقیقی از دوربین اصلی نوا 8 در دست نیست و تنها می‌دانیم با یک سنسور ۶۴ مگاپیکسلی روبرو هستیم که در پس لنزی ۲۶ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.9 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز هم پشتیبانی می‌کند. این دوربین هم به صورت پیش فرض‌ عکس‌هایی ۱۶ مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.

هر دو گوشی برای بازه‌ی قیمتی گوشی‌های میانرده عکس‌های خوب و باکیفیتی به ثبت می‌رسانند که در آن جزئیات به حد کفایت دیده می‌شود و نویز هم در حد کم قرار دارد. رنج دینامیکی این تصاویر نسبتا وسیع است و شارپنس مناسبی را مشاهده می‌کنیم.

در نهایت اما دوربین اصلی نوا 8 مقداری بهتر از رقیب است و تصاویر این گوشی کنتراست بهتر و همچنین دقت رنگ بیشتری دارند و برنده این بخش را نوا 8 می‌دانیم.

 

 

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض گلکسی M52 سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی دارد و برای گوشی رقیب تنها سنسوری ۸ مگاپیکسلی در نظر گرفته شده است. عکس‌های فوق عریض هر دو گوشی کیفیت مناسبی دارند و جزئیات مناسبی در آن‌ها دیده می‌شود.

البته طبیعتا این تصاویر در مقایسه با دوربین اصلی در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرند اما در کل رضایت بخش و مناسب هستند و نمی‌توان یکی را برتر از دیگری در نظر گرفت.

سلفی

هر دو گوشی از دوربین‌های سلفی با سنسور ۳۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند. کیفیت تصاویر سلفی خوب است؛ چرا که در این عکس‌ها جزئیات زیادی دیده می‌شود و نویز هم به خوبی تحت کنترل قرار دارد.

از نظر دقت رنگ پوست اما M52 عملکرد عالی ندارد و رنگ پوست طبیعی را شاهد نیستیم. این مشکل تا حد خوبی با روشن کردن قابلیت HDR حل می‌شود و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم هنگام ثبت عکس سلفی این قابلیت را روشن کنید.

به طور کلی اما هر دو گوشی دوربین‌های سلفی باکیفیتی دارند و می‌توانند رضایت شما را بدست بیاورند.

ماکرو

دوربین ماکرو نوا 8 سنسوری ۲ مگاپیکسلی دارد و برای گلکسی M52 سنسوری ۵ مگاپیکسلی در نظر شده است. کیفیت عکس‌های ماکرو کهکشانی سامسونگ بهتر از رقیب هستند و جزئیات بیشتری هم دارند.

در نهایت برنده‌ی این بخش M52 خواهد بود.

پرتره

برای تشخیص سوژه از پس‌زمینه نوا 8 از لنز تشخیص عمق میدان استفاده می‌کند اما در M52 این فرایند به صورت نرم افزاری انجام می‌شود. عکس‌های پرتره هر دو گوشی کیفیت خوبی دارند و سوژه با برش قابل قبول و رضایت بخشی از پس‌زمینه جدا شده و پس‌زمینه نیز به اندازه‌ی عادی به حالت مات درمی‌آید.

پرتره‌های هر دو گوشی جزئیات کافی دارند و دقت رنگ مناسبی را شاهد هستیم. در این بخش هم دشوار است که بخواهیم برنده‌ای در نظر بگیریم.

جمع بندی

اگر برای شما نمایشگر بخش بسیار مهمی است و می‌خواهید که گوشی شما از سرویس‌های گوگلی برخوردار باشد و بتوانید بدون هیچ مشکلی از این سرویس‌ها استفاده کنید و شارژ دهی باتری برای شما اهمیت دارد و همچنین بودجه کمتری دارید خرید گلکسی M52 برای شما منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

از طرفی اگر ارگونومی و کیفیت ساخت بهتری می‌خواهید و می‌خواهید گوشی مورد نظر در مدت کمی فول شارژ شود و همچنین کیفیت تصاویر دوربین اصلی برای شما اولویت بسیار بالایی است شاید بهتر است به سراغ نوا 8 بروید.

سوالات متداول

کدام گوشی نمایشگر بهتری دارد؟ شاید بتوانیم از نظر کیفیت دو گوشی را یکسان در نظر بگیریم اما از آنجایی که نرخ نوسازی پنل M52 برابر با ۱۲۰ هرتز است پس طبیعتا این گوشی در بخش نمایشگر بهتر از رقیب است.

کدام گوشی سخت افزار بهتری دارد و برای بازی مناسب‌تر است؟ هر دو گوشی سخت افزار قوی و مناسبی برای انجام هر کاری از جمله بازی کردن دارند و قدرت سخت افزار دو گوشی کم و بیش یکسان است اما نکته‌ای که وجود دارد این است که معمولا تراشه‌های کوالکام در طولانی مدت عملکرد پایدارتر و بهتری از خود نشان می‌دهند و با این منطق M52 وضعیت بهتری دارد.

کدام گوشی باتری بهتری دارد؟ از نظر شارژ دهی M52 و از نظر سرعت شارژ شدن نوا 8 هواوی.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-m52-%d8%a8%d8%a7-%d9%86%d9%88%d8%a7-8/
ads
ads