داغ ترین ها :
مقایسه PS5 با Xbox series x؛ قهرمان نسل نهم کدام است؟

مقایسه PS5 با Xbox series x؛ قهرمان نسل نهم کدام است؟

چندین سال است که دو کمپانی سونی و مایکروسافت در زمینه کنسول‌های بازی با هم رقابت می‌کنند و حالا در کنسول‌های نسل نهمی این رقابت به اوج خود رسیده است. اما اگر شما قصد خرید داشته باشید بین پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس کدام را خریداری می‌کنید؟ در ادامه این مطلب قصد داریم به مقایسه ps5 با xbox series x بپردازیم و این دو کنسول جذاب را در بخش‌های مختلف با هم مقایسه کنیم و در نهایت به این پرسش پاسخ دهیم که کدامیک از ایکس باکس سری ایکس یا ps5 ارزش خرید بالاتری دارد.

برای خرید کنسول های بازی با قیمت عالی به سایت تکنولایف سر بزنید.

مقایسه پلی استیشن  و ایکس باکس سری X از نظر طراحی

تا حد زیادی این که شما طراحی کدام کنسول را ترجیح می‌دهید به سلیقه شخصی شما برمی‌گردد و نمی‌توان در مورد آن با قطعیت صحبت کرد. کنسول جدید سونی PS5 طراحی جدید و البته عجیبی دارد و زمانی که به صورت عمودی آن را به روی میز قرار دهید فضای زیادی را اشغال می‌کند. این دستگاه بخش‌های منحنی مختلفی داشته و در واقع سونی جوری محصول نسل نهمی‌اش را طراحی کرده که به لطف شکل و شمایل لاکچری‌اش، یک انتخاب خوب برای محیط‌هایی باشد که افراد مرتبا در آن‌ها حضور دارند. در واقع پلی استیشن 5 با این که اندازه بزرگی دارد، اما همین زیبایی‌اش می‌تواند آن را به انتخابی خوب تبدیل کند و کاربران بدون نگرانی می‌توانند آن را در جایی که در معرض دید باشد قرار دهند.

در کنسول سونی دو لبه سفید رنگ در کنارها قرار گرفته‌اند و خود کنسول در بین این دو لبه سفید رنگ به رنگ مشکی دیده می‌شود. بخش مشکی رنگ بسیار مستعد جذب اثر انگشت است و به نوعی سریع کثیف می‌شود.مقایسه پلی استیشن  و ایکس باکس سری X

در طرف دیگر کنسول مایکروسافت یا Xbox series X طراحی شبیه به یک استوانه مستطیلی دارد و با وجود بزرگ بودن فضای کمتری را اشغال می‌کند. با نگاه کردن به این کنسول شما یک برج کوچک مشکی مات را مشاهده می‌کنید که دکمه پاور آن در بالا و جایگاه ورود DVD در پایین قرار گرفته است.

مزیت PS5 در این بخش را می‌توانیم وجود درگاه Type C در نظر بگیریم باتوجه به این که استفاده از این درگاه روز به روز بیشتر می‌شود و دستگاه‌های متنوع‌تری از USB-C استفاده می‌کنند. به طور کلی در نهایت در بخش طراحی برنده‌ای نداریم و باید طبق سلیقه شخصی خود یکی از دو کنسول را برای خرید انتخاب کنید، هرچند که از نظر اندازه و اشغال فضا کنسول Xbox series x را برتر می‌دانیم.

کیف انواع کنسول را می توانید از تکنولایف بخرید: قیمت کیف کنسول بازی

مشخصات فنی

سونی و مایکروسافت به نظر رویکرد مشابهی را پیش گرفته‌اند و هر دو برای نسل جدید کنسول‌های‌شان به سراغ SSDهای پرسرعتی رفته‌اند که زمان‌بارگزاری را به خوبی کاهش می‌دهد. علاوه بر این، استفاده از پردازنده‌ها و کارت گرافیک‌های AMD به اجرای باکیفیت بازی‌ها کمک کرده است. پردازنده AMD که برای پلی استیشن 5 شخصی‌سازی شده 3.5 گیگاهرتزی بوده و کارت گرافیک آن 2.23 گیگاهرتزی و 10.28 ترافلاپی است. از طرفی پردازنده کاستوم شده‌ی ایکس باکس از نوع AMD Zen 2 و 3.8 گیگاهرتزی بوده و کارت گرافیک‌اش 12 ترافلاپی و 1.825 گیگاهرتزی است. در واقع قدرت خام Xbox Series X بیشتر به نظر می‌رسد، اما سونی به لطف رویکرد هوشمندانه‌اش کاری کرده که دستگاه در صورت نیاز بتواند از توان کافی برای پیش‌برد کارها بهره ببرد.

ایکس باکس از کیفیت 8K با نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی بهره می‌برد که این موارد در پلی استیشن 5 نیز به چشم می‌خورد. در واقع هر دو دستگاه خروجی مشابهی را ارائه می‌دهند و می‌توانند بازی‌ها را به صورت 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه و 4K و نرخ 30 فریم بر ثانیه (در این حالت می‌توان از ری‌تریسینگ نیز بهره برد) اجرا کنند. قائدتا برای لذت بیشتر از بازی‌ها با این کنسول‌ها باید تلویزیون یا مانیتوری 120 هرتزی مجهز به پورت HDMI 2.0 یا HDMI 2.1 داشته باشید.

مقایسه دسته ps5 با xbox series x

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها یک کنسول بازی دسته آن است. این دسته باید بتواند هنگام در دست گرفتن حس خوبی را به شما انتقال دهد و در استفاده طولانی نیز شما را خسته نکند. به علاوه دسته باید دکمه‌های خوبی از نظر میزان فشار وارد شده برای عمل کردن و همچنین طول عمر داشته باشد و بتواند با ویبره و موارد مشابه در بهترین حالت ممکن حس بازی را به شما منتقل کند.

به همین جهت مقایسه دسته ps5 با xbox series x از اهمیت بالایی برخوردار است و اهمیت بالایی دارد که شما بدانید کدام دسته اولا ارگونومی بهتری در طراحی دارد و ثانیا در استفاده از جهات مختلف بهتر عمل می‌کند.

در این زمینه مایکروسافت ترجیح داده تا از نقطه امن خود خارج نشود و از دسته بسیار شبیهی به نسل قبل استفاده کند. درواقع تغییرات این دسته بازی نسبت به دسته Xbox one به بافت محصول، اضافه شدن دکمه Share به مرکز دسته و D-pad بهتر محدود می‌شود.

این بروزرسانی را می‌توانیم کاملا هوشمندانه بدانیم؛ چرا که دسته کنسول نسل قبلی مایکروسافت یکی از بهترین‌ دسته‌های ساخته شده بود و دلیلی وجود ندارد که سازنده آمریکایی بخواهد این طراحی خوب را با تغییرات گسترده مواجه کند. این دسته‌ها برای منبع انرژی همچنان از باتری‌های قلمی استفاده می‌کنند و شما با خرید باتری‌های قابل شارژ می‌توانید با خیال آسوده‌ها ساعت‌ها بدون نیاز به شارژ با دسته بازی کنید.مقایسه دسته ps5 با xbox series x

دسته PS5 اما برخلاف دسته xbox نسبت به نسل قبل تغییرات زیادی داشته و حالا از طراحی دو رنگ بهره می‌برد و همچنین بسیار بزرگ‌تر شده است. این دسته حالا از قابلیتی به نام adaptive triggers and haptic feedback بهره می‌برد. این قابلیت به شما کمک می‌کند تا مثلا هنگام شلیک کردن با تریگرها ویبره‌ای شبیه به لگد اسلحه را حس کرده و بیش از پیش وارد فضای بازی شوید.

دسته DualSense سونی حالا از میکروفون داخلی نیز بهره‌مند است. البته قابلیت گفته شده برای تریگرها می‌تواند برای دسته‌ای از کاربران آزار دهنده باشد و به گفته خود آن‌ها باعث شود تا حواس آن‌ها از بازی پرت شده و درگیر این ویبره جدید شوند (این قابلیت را می‌توانید خاموش کنید).

در این بخش هم واقعا نمی‌توان در مقایسه ی ps5 با xbox series x از نظر دسته بازی یک کنسول را برتر دانست؛ زیرا هر دو دسته بیش از هر زمان دیگری به بلوغ رسیده‌اند و سامورایی‌ها و آمریکایی‌ها با تجربه چندین ساله خود تلاش کرده‌اند تا کامل‌ترین نسخه ممکن را به بازار عرضه کنند. شما می‌توانید دسته ایکس باکس، دسته پلی استیشن 5 و دیگر لوازم جانبی کنسول بازی را از تکنولایف خریداری کنید.

xbox game pass را در مطلب زیر بررسی کردیم:
گیم پس چیست

مقایسه ps5 با xbox series x از نظر بازی

شما به روی کنسول بازی پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس می‌توانید دو دسته بازی کلی را اجر کنید. دسته اول بازی‌هایی است که به صورت مشترک به روی هر دوی این کنسول‌ها و همچنین PC قابل اجرا است و دسته دوم بازی‌ها به صورت انحصاری به روی هر یک از کنسول‌ها قابل اجرا هستند.

بازی‌های انحصاری Xbox series x با PS5 کاملا متفاوت است و شما پیش از خرید یکی از این دو کنسول باید مشخص کنید که عناوین اختصاصی کدام کنسول برای شما جذاب‌تر بوده و بهتر با سلیقه شخصی شما سازگاری دارد.

مشهور‌ترین بازی‌های انحصاری سونی را می‌توانیم سری God of war، سری Uncharted، Ghost of Tsushima، سری Spider man، Deathloop، Sackboy: A Big Adventure، Returnal، Demon’s Souls، Horizon Forbidden West، سری The Last of Us و موارد دیگر بدانیم. حتی آثاری نظیر Marvel’s Spider-Man 2، Marvel’s Wolverine و The Defenders نیز در آینده برای این کنسول عرضه خواهند شد که می‌تواند خبری خوبی برای کاربران سونی باشد.

مقایسه ps5 با xbox series x از نظر بازی

در طرف مقابل مشهورترین بازی‌های انحصاری مایکروسافت Microsoft Flight Simulator، سری Halo، Quantum Break، سری Forza Horizon، سری Gears of war، سری Forza Motorsport و موارد دیگر اشاره کرد. هرچند این شرکت آمریکایی بیشتر روی بازی‌های تردپارتی (Third-Party) حساب باز کرده و سعی می‌کند با ارائه بازی‌های مختلف روی گیم پس کاربران بیشتری را به سوی خود جذب کند. البته آثاری نظیر Starfield هم که به نظر یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های تاریخ بتسدا خواهد بود، به زودی به صورت انحصاری روی ایکس باکس عرضه می‌شود و می‌تواند صدها ساعت سرگرم‌تان کند.  از دیگر آثار انحصاری این کنسول که در آینده عرضه می‌شوند نیز می‌توان به Senua’s Saga: Hellblade II ،Fable و Everwild اشاره کرد.

در مورد بازی‌های انحصاری این شما هستید که باید تصمیم بگیرید کدام عناوین برای شما جذاب‌تر است. مثلا اهل بازی‌های Racing و ماشینی مثل Forza و بازی‌هایی مثل Halo هستید یا این که ماجراجویی در دنیای Uncharted و Last of us را ترجیح می‌دهید و می‌خواهید خدای جنگ باشید.

به طور کلی به شخصه در حال حاضر عناوین انحصاری PS5 را مقداری بهتر و بیشتر می‌دانم اما این نکته را فراموش نکنیم که همین چندی پیش مایکروسافت با مبلغ باورنکردنی حدود 95 میلیارد دلار Activision Blizzard را خریداری کرد، شرکت بازی‌‌سازی که عناوین بسیار محبوبی مثل Call of duty، sekiro، Doom، Destiny، Crash و عناوین دیگر را تولید کرده است.

مقایسه ps5 با xbox series x از نظر بازی

این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که مایکروسافت در حال صرف هزینه هنگفت در زمینه بازی سازی است و این موضوع آینده این شرکت و کنسول‌های Xbox را بسیار روشن نشان می‌دهد. همچنین سرویس Xbox Game Pass Ultimate یک سرویس بسیار جذاب از سوی مایکروسافت است که سونی برای آن جواب خیلی خوبی در چنته ندارد.

به کمک این سرویس شما با پرداخت 15 دلار به صورت ماهیانه (در ایران می‌توانید این سرویس را ماهیانه با حدود 60 هزار تومان خریداری کنید و ارزش خرید آن بی‌نهایت زیاد است) می‌توانید بیشتر از 100 بازی در نسل‌های مختلف را بازی کنید. سونی در طرف دیگر به تازگی سرویس PS Plus Collection را معرفی کرده ولی این سرویس نمی‌تواند آن طور که باید و شاید حریفی برای Xbox Game Pass Ultimate باشد.

در نهایت برنده این بخش را در حال حاضر PS5 می‌دانیم، هرچند که این موضوع به سلیقه شخصی شما نیز بستگی دارد، ولی به طور کلی فراموش نکنید که با توجه به هزینه‌های بسیار زیاد مایکروسافت در زمینه بازی سازی آینده بسیار روشنی در حوزه ساخت بازی‌های انحصاری در انتظار غول آمریکایی است.

بهترین بازی های PlayStation 5 را در مطلب زیر بیابید:
بازی های ps5

مقایسه گرافیکی ps5 با xbox series x

در این بخش قصد داریم به سراغ مقایسه ی ps5 با xbox series x از نظر قدرت سخت افزاری و اجرای بازی‌ها برویم و ببینیم که در مقایسه کیفیت ps5 با xbox series x کدام کنسول نسل نهمی بهتر عمل می‌کند و سامورایی‌ها برنده می‌شوند یا آمریکایی‌ها.

باتوجه به این که هر دو شرکت می‌دانند که رقابت تنگاتگی با هم در زمینه‌های مختلف دارند پس طبیعتا از سخت افزار بسیار خوبی استفاده کرده‌اند. به طور کلی می‌توانیم قدرت سخت افزاری Xbox series x را بیشتر از رقیب بدانیم اما این الزاما به معنای عملکرد بهتر در دنیای واقعی نیست.

مقایسه کیفیت ps5 با xbox series x

از طرفی PS5 حافظه SSD سریع‌تری دارد ولی این موضوع نیز در دنیای واقعی اختلاف قابل توجهی را به وجود نمی‌آورد. اجرای بازی‌های اختصاصی سونی به روی PS5 واقعا عالی است و عنوانی مثل Horizon Forbidden West به صورتی بسیار چشم‌نواز با گرافیک فوق‌العاده به نمایش درمی‌آید. در طرف مقابل در صورت اجرای بازی مثلForza Horizon 5 به روی Xbox series X به معنای واقعی از کیفیت و گرافیک شگفت‌زده خواهید شد. عنوانی مثل Halo Infinite ممکن است به کیفیت Forza Horizon 5 نباشد اما در عوض در حالت 120 فریم بر ثانیه اجرا می‌شود، نکته‌ای که در بسیاری از بازی‌های اختصاصی سونی شاهد آن نیستیم.

درواقع انحصاری‌های هر شرکت با توجه به سازگاری عالی با کنسول خود به صورت عالی به اجرا در می‌آیند و در مقایسه گرافیکی ps5 با xbox series x باید بگوییم هر دو فوق‌العاده عمل می‌کنند. در زمینه بازی‌های مشترک و غیر انحصاری نیز برخی از عناوین به روی کنسول مایکروسافت بهتر اجرا می‌شود و برخی دیگر به روی کنسل سونی و به همین دلیل دشوار است که بخواهیم این دو محصول را از نظر سخت افزاری از هم متمایز کنیم.

مقایسه ی ps5 با xbox series x

پس در نهایت برنده‌ای در این بخش نخواهیم داشت و هر دو کنسول عملکردی کاملا شایسته دارند و می‌توانند بازی‌ها را در نهایت کیفیت 4k و در حالت 120 فریم بر ثانیه به اجرا دربیاورند. البته که ممکن است در آینده نزدیک قدرت سخت افزاری بیشتر Xbox series x باعث شود تا مایکروسافت بتواند بازی‌های جدیدتر را بهتر اجرا کند.

بررسی تخصصی یک بازی محبوب:
بررسی بازی Elden Ring

قیمت؛ ایکس باکس سری ایکس یا ps5، کدام را بخریم؟

یکی از مهم‌ترین موارد در خرید کنسول بازی مانند در هر محصول دیگری قیمت آن است. هر دو کنسول 500 دلار قیمت دارند و شما می‌توانید PS5 را به صورت دیجیتالی نیز با قیمت 400 دلار خریداری کنید. در بازار ایران اما وضعیت به چه صورت است؟ آیا هر دو قیمت یکسان دارند یا مانند بسیاری از محصولات دیگر قیمت جهاتی تعیین کننده قیمت در بازار کشور نیست؟

کنسول PS5 نسخه عادی در بازار حدود 21 تا 22 میلیون تومان قیمت دارد و این قیمت برای نسخه دیجیتال به حدود 20 یا 21 میلیون کاهش پیدا می‌کند. در طرف دیگر ایکس باکس سری ایکس که تنها یک نسخه عادی و دیسک‌خور دارد با قیمتی حدود 17 تا 18 میلیون به فروش می‌رسد که حدود 4 میلیون از رقیب کمتر است.

مقایسه گرافیکی ps5 با xbox series x

این اختلاف قیمت در بازار کشور به طور حتم باعث می‌شود که ارزش خرید کنسول مایکروسافت را بیشتر بدانیم و شما با هزینه 20 درصد کمتر می‌توانید کنسولی خریداری کنید که در نیمی از بخش‌ها بهتر از رقیب عمل می‌کند.

مقایسه ps5 با xbox series x از نظر سازگاری با بازی‌های نسل قبل

هر دو کنسول سازگاری بسیار عالی با بازی‌های نسل قبلی دارند و مایکروسافت در این زمینه بهتر از سونی عمل کرده است؛ چرا که ایکس باکس سری X نه تنها می‌تواند همه بازی‌های Xbox One را بدون هیچ مشکلی اجرا کند بلکه شما می‌توانید بسیاری از بازی‌های ایکس باکس 360 را نیز به روی کنسول جدید به اجرا در بیاورید و عناوین قدیمی‌تر را نیز تجربه کنید.

پلی استیشن 5 هم می‌تواند تمام بازی‌های PS4 را بدون هیچ مشکلی اجرا کند ولی این موضوع در مورد بازی‌های PS3 برقرار نیست و شما نمی‌توانید بازی‌های قدیمی‌تر این کنسول را به روی PS5 خود تجربه کنید.

در نهایت در زمینه سازگاری این دو کنسول با بازی‌های نسل‌های قبل ایکس باکس سری ایکس را برنده می‌دانیم؛ زیرا این محصول می‌تواند حتی بازی‌های ایکس باکس 360 را نیز اجرا کند.

بهترین بازی های کامیون در مطلب زیر:
دانلود بازی ماشین سنگین

مقایسه ی ps5 با xbox series x از نظر Cloud gaming

بازی‌های ابری یا Cloud gaming برای هر دو کنسول در دسترس قرار دارد و شما بدون هیچ مشکلی می‌توانید عناوین مختف را بازی کنید. کنسول PS5 از PlayStation Now استفاده می‌کند، سرویسی که به شما امکان می‌دهد بسیاری از بازی‌های PS3 و PS4 را به روی PS5 یا کامپیوتر استریم کنید. این سرویس در ماه حداقل 8 دلار هزینه دارد و با پلتفورم گوشی‌های هوشمند نیز سازگار نیست.

مقایسه ps5 با xbox series x

در طرف دیگر شما Xbox Game Pass Ultimate که در بالا آن را معرفی کردیم از این قابلیت نیز بهره‌مند می‌شوید. در این سرویس شما می‌توانید بازی‌ها را به روی اندروید، PC، لپ تاپ‌های اپل، ایفون، ایپد، ایکس باکس سری ایکس و اس و خود ایکس باکس وان استریم کنید.

به همین دلیل برنده این بخش را نیز Xbox series X می‌دانیم و در این زمینه نیز آمریکایی‌ها بهتر از سامورایی‌های ژاپنی عمل کرده‌اند.

لیست تلویزیون‌های پیشنهادی

برای این که بتوانید از کنسول خود به بهترین شکل استفاده کنید به طور حتم به یک تلویزیون برای بازی کردن نیاز خواهید داشت. در این بخش بهترین تلویزیون‌هایی که می‌توانید در هر دسته بندی خریداری کنید را عنوان می‌کنیم ولی به طور کلی با کنترل کردن برخی فاکتورها می‌توانید به گزینه مورد نظر خود برسید.

پیشنهاد مطالعه:
مقایسه ps4 با ps5

بهترین تلویزیون OLED برای بازی کردن

الجی C1 یکی از بهترین تلویزیون‌های مناسب بازی OLED بازار است. این تلویزیون سرعت تغییر یا Response time مناسبی دارد و در هنگام مشاهده محتوا یا بازی کردن هیچ بلری به جا نمی‌گذارد و شما بسیار روان محتوا را مشاهده می‌کنید و سرعت تغییر محتوا واقعا بالا است.

همچنین این تلویزیون نرخ تأخیر پایینی هم دارد و به همین دلیل کوچک‌ترین تغییرات در سریع‌ترین حالت ممکن در تلویزیون نمایش داده می‌شوند. الجی C1 رزولوشن 4K دارد و همچنین برای آن قابلیت‌های متنوع مناسب بازی نیز در نظر گرفته شده که می‌تواند تنظیمات را برای بازی بهینه کند و نرخ نوسازی را به روی بهترین حالت ممکن قرار دهد.

کیفیت این تلویزیون واقعا تحسین برانگیز است و محتوا بسیار واضح، شفاف و با کنتراست بالا نمایش داده می‌شود و رنگ مشکی نیز مطابق انتظار عمقی بینهایت دارد. در این تلویزیون هیچ هاله‌ای اطراف اشیاء روشن دیده نمی‌شود که این می‌تواند یکی از مهم‌ترین موارد برای قرار دادن تلویزیون در اتاق‌های تاریک به حساب بیاید.

خرید لپ تاپ
زاویه دید این تلویزیون هم بسیار خوب است و شما می‌توانید با خیال راحت به انجام بازی‌های گروهی بپردازید و مطمئن باشید که همه پلیرها زاویه دید مناسبی دارند. الجی C1 درگاه HDMI با پهنای باند ۲.۱ دارد که این باعث می‌شود شما بتواند از تمام قابلیت‌های Xbox X یا PS5 از جمله 4K@120 Fps بهره مند شوید.

اشکال این تلویزیون را می‌توان ریسک Burn-in شدن در صورت نمایش المنت‌های ثابت دانست. مثلا در برخی بازی‌ها که بخشی‌هایی همواره ثابت هستند می‌تواند منجر به Burn-in شدن این تلویزیون شود. البته این اتفاق در کوتاه مدت رخ نمی‌دهد و اگر المنت‌های ثابت تغییر کنند بعید است با این مشکل مواجه شوید.

بازی فوتبال جدید چی نصب کنیم؟
بهترین بازی فوتبال

بهترین تلویزیون QLED برای بازی کردن

پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس

یکی از بهترین تلویزیون‌های QLED بازار برای بازی کردن سامسونگ QN90A است. کیفیت این تلویزیون واقعا خوب است و به علاوه برخی قابلیت‌های مفید نیز برای بازی کردن در اختیارتان می‌گذارد.

این تلویزیون یک درگاه HDMI با پهنای باند 2.1 دارد که باعث می‌شود شما بتوانید به راحتی Xbox X یا PS5 خود را به آن متصل کرده و از قابلیت‌های موجود بهره ببرید. این درگاه HDMI 2.1 تنها یک عدد است اگر به تعداد بیشتری برای متصل کردن دستگاه‌های خود نیاز دارید باید یک مبدل تهیه کنید.

این تلویزیون با تلویزیون OLED الجی که در بالا معرفی کردیم قیمت تقریبا برابری دارد. یکی از برتری‌های این تلویزیون نسبت به مدل بالا این است که دیگر Burn-in اتفاق نمی‌افتد و شما با خیال راحت و بدون نگرانی از این موضوع می‌توانید بازی‌های مورد نظر خود را اجرا کنید.

برتری دیگر همان طور که در مطلب نیز عنوان کردیم روشنایی بسیار عالی این پنل است و همچنین عدم ایجاد هاله در اطراف اشیاء بسیار روشن که باعث می‌شود شما در محیط‌های تاریک نیز بتوانید از این تلویزیون استفاده کنید.

زمانی که شما حالت بازی این تلویزیون را مورد استفاده قرار می‌دهید تنظیمات سطح رنگ مشکی را افزایش می‌دهد و این باعث می‌شود کیفیت نهایی تصاویر در حالت بازی کمتر از حالت عادی شود ولی در عوض به لطف نرخ تأخیر و تأخیر کم لذت بازی کردن بیشتر می‌شود.

به طور کلی برتری‌های تلویزیون بالا را نسبت به این مدل می‌توانید رنگ مشکی بسیار بهتر، کنتراست بهتر و کیفیت کلی بهتر بدانیم.

قیمت اسپیکر

بهترین تلویزیون LED برای بازی کردن

یکی از بهترین تلویزیون‌های LED برای بازی کردن هایسنس U8G است که قیمت کمتری نیز نسبت به دو مدل بالا دارد. این تلویزیون به نسبت مدل‌های بالا زاویه دید کمتری دارد ولی در عوض کنتراست آن از نماینده سامسونگ بهتر است.

این تلویزیون گزینه بسیار خوبی برای بازی کردن است؛ چرا که سرعت پاسخگویی بالایی دارد و تأخیر آن نیز کم است و به علاوه قابلیت‌های مختلفی مثل FreeSync برای تنظیم نرخ نوسازی و HDMI 2.1 برای کنسول‌های بازی و نمایش 4K@120Fps در نظر گرفته شده است.

این تلویزیون کیفیت بسیار مناسبی دارد و روشنایی زیاد را در کنار کنتراست عالی به نمایش درمی‌آورد. این تلویزیون مانند مدل‌های بالا از HDR نیز پشتیبانی می‌کند تا گستره رنگی بسیار وسیعی را در بربگیرد. مشکل این تلویزیون را می‌توان به جا ماندن حالت روح مانند قرمز رنگ عنوان کرد که در مطلب آن را توضیح دادیم. البته همه افراد متوجه این موضوع نمی‌شوند و ممکن است این موضوع برای شما چندان مهم نباشد.

پس اگر تلویزیون عالی برای بازی کردن می‌خواهید و همچنین دوست ندارید که به اندازه دو تلویزیون بالا هزینه کنید این مدل یکی از بهترین انتخاب‌های موجود برای شما است.

وسایل گیمینگ کالاف دیوتی موبایل چی بخریم؟
بهترین گجت های گیمینگ

بهترین تلویزیون اقتصادی برای بازی کردن

ایکس باکس سری ایکس یا ps5

همه ما قصد نداریم برای بازی کردن خیلی زیاد هزینه کنیم و می‌خواهیم یک تلویزیون خوش قیمت بخریم که بتواند بازی‌ها را نیز با کیفیت بهتری به اجرا دربیاورد و در اینجا مدل هایسنس U6G به کمک ما می‌آید و با بودجه بسیار کمتری نسبت به مدل‌های بالا امکانات خوبی را در اختیارمان می‌گذارد.

این تلویزیون کیفیت تصویر خوبی دارد و می‌تواند محتوایی مناسب را چه در محیط‌های تاریک و چه در محیط‌های روشن به نمایش دربیاورد. شما در نهایت می‌توانید با این تلویزیون به روی حالت 4K@60Fps بازی کنید و دیگر 4K@120Fps یا HDMI 2.1 در دسترس قرار ندارد.

البته به غیر از این موارد برای یک تلویزیون مناسب بازی سرعت پاسخگویی و نرخ تأخیر اهمیت زیادی دارد که خوشبختانه در این دو مورد این تلویزیون عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد و بدون مشکل و به خوبی می‌تواند بازی‌ها را به نمایش دربیاورد.

ایراد این تلویزیون را می‌توانیم زاویه دید نه چندان خوب آن عنوان کرد که باعث می‌شود رنگ‌ها از کناره‌ها رنگ پریده به نظر برسند و رنگ مشکی شبیه به خاکستری نمایش داده شود. پس اگر برای بازی گروهی می‌خواهید تلویزیون خریداری کنید یا خودتان ممکن است بخواهید کنار تلویزیون بنشینید و بازی کنید شاید انتخاب این مدل چندان مناسب نباشد.

جمع بندی؛ در سال 2023 پلی استیشن 5 را انتخاب کنیم یا ایکس باکس سری ایکس؟

اختلاف کلی بین این دو کنسول زیاد نیست و شاید تعیین‌کننده‌ترین نقش را بازی‌های هر یک از آن‌ها برعهده داشته باشند. اما مواردی مثل کنترلر می‌تواند نظر بسیاری را تغییر دهند. دوال سنس در PS5 تجربه‌ای منحصربه‌فرد را ارائه می‌دهد و به لطف آن بازی‌هایی که از قابلیت‌های آن پشتیبانی می‌کنند، لذت بیشتری را ارائه خواهند داد. مثلا اگر آثاری نظیر ‌Deathloop را با دوال سنس بازی کاملا متوجه تفاوت تجربه آن با دسته‌های دیگر خواهید شد. سرویس پلی استیشن پلاس نیز حالا شکل و شمایل بهتری به خود گرفته و بازی‌های بیشتری را در خود جای داده است. اما هنوز هزینه زیادی را روی دست‌تان می‌گذارد.

اگر قابلیت‌های خاص دوال سنس جذب‌تان نمی‌کند، شاید بهتر باشد به سراغ ایکس باکس سری ایکس بروید. بازی‌های ترد پارتی گوناگون و انحصاری‌های جدید هم می‌توانند کاربران را به صورت کنسول مایکروسافت جذب کنند. یکی دیگر از نکات مثبت آن نیز چیزی نیست جز سرویس گیم پس که بازی‌های فوق‌العاده زیادی را ارائه می‌دهد. حتی برخی از بازی‌های بزرگ در روز عرضه روی این سرویس در دسترس قرار می‌گیرند که همین موضوع می‌توان کاربران زیادی را به سوی ایکس باکس جذب کند. حتی استارفیلد هم برای مشترکین این سرویس در دسترس قرار خواهد گرفت. EA Play هم بخشی از گیم پس بوده و کاربران از بازی‌های الکترونیک آرتز نیز می‌توانند بهره ببرند.

اگر کنسولی می‌خواهید که هزینه کمتری را روی دست‌تان بگذارد و قدرت اجرایی بالایی داشته باشد، بهتر است به سراغ Xbox Series X بروید و در کنار آن از سرویس گیم پس استفاده کنید. به لطف این سرویس شما از بازی‌های کلاسیک هم می‌توانید استفاده کنید.

اما اگر قیمت تمام شده و هزینه بازی‌ها برای‌تان اهمیت ندارد، شاید PS5 برای‌تان بهترین کنسول بازی 2023 باشد. طراحی آن، کنترلر خاص‌اش و بازی‌های انحصاری کنسول می‌توانند نظر هر کسی را جلب کنند.

تغییر اموجی سامسونگ به iOS:
تبدیل ایموجی سامسونگ به ایفون بدون روت

سوالات متداول

در مقایسه کیفیت ps5 با xbox series x کدام برنده است؟ پس در نهایت برنده‌ای در بخش سخت افزاری نخواهیم داشت و هر دو کنسول عملکردی کاملا شایسته دارند و می‌توانند بازی‌ها را در نهایت کیفیت 4k و در حالت 120 فریم بر ثانیه به اجرا دربیاورند. البته که ممکن است در آینده نزدیک قدرت سخت افزاری بیشتر Xbox series x باعث شود تا مایکروسافت بتواند بازی‌های جدیدتر را بهتر اجرا کند.

کدام کنسول ارزش خرید بالاتری دارد؟ کنسول PS5 نسخه عادی در بازار حدود 21 تا 22 میلیون تومان قیمت دارد و این قیمت برای نسخه دیجیتال به حدود 20 یا 21 میلیون کاهش پیدا می‌کند. در طرف دیگر ایکس باکس سری ایکس که تنها یک نسخه عادی و دیسک‌خور دارد با قیمتی حدود 17 تا 18 میلیون به فروش می‌رسد که حدود 4 میلیون از رقیب کمتر است. این اختلاف قیمت در بازار کشور به طور حتم باعث می‌شود که ارزش خرید کنسول مایکروسافت را بیشتر بدانیم و شما با هزینه 20 درصد کمتر می‌توانید کنسولی خریداری کنید که در نیمی از بخش‌ها بهتر از رقیب عمل می‌کند.

کدام کنسول انحصاری‌های بهتری دارد؟ در نهایت برنده بخش بازی‌های انحصاری را در حال حاضر PS5 می‌دانیم، هرچند که این موضوع به سلیقه شخصی شما نیز بستگی دارد، ولی به طور کلی فراموش نکنید که با توجه به هزینه‌های بسیار زیاد مایکروسافت در زمینه بازی سازی آینده بسیار روشنی در حوزه ساخت بازی‌های انحصاری در انتظار غول آمریکایی است.

خرید هارد اکسترنال

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

49 نظر

  1. Sadra

    مایکروسافت : ما داریم زحمت میکشیم ! تو نمیدونی چه بلایی سر ما اومده !

    این همه هزینه کرده مایکروسافت یعد آخرش میگی پی اس فایو از لحاظ بازی های انحصاری برنده‌ست ؟

  2. .اسپرتوکوکوس نومونیای پوشینه دار کوشته شده در ریه موش

    من خارج از کشورم و هردوتا کنسولو دارم
    اما وقت ندارم بشینم گیم پلی بدم
    واقعا زورم میاد

  3. اراد

    من خودم الان ایکس باکس سری ایکس دارم همه جوره از پی اس 5 بهتره و اگر بخوام راستشو بگم من حزب بادم هرطرفی بچرخه منم همون طرف میگردم من دو سال پی اس 4 داشتم خداوکیلی عالی بود مخصوصا با انچارتد فورش ولی بعدن ایکس باکس سری ایکس خریدم چون تو گیم نت دوتا کنسول رو تست کردم و دیدم سری ایکس خیلی بهتره دسته ها پی اس 5 مثل ماشین چینی قشنگه ولی به هیچی بنده ولی دسته ایکس باکس مثل موتور پراید مث خر کار میده با یه خال روغن کم نمیکنه من پلی 2 ایکس باکس 360 و در کودکی پلی وان داشتم فقط ایکس باکس وان نداشتم و پلی 3 نداشتم چون ایکس باکس 360 خیلی بهتر بود و در نصل 8 ایکس باکس وان اشقال به تمام معنا بود من اگه ….. پی اس 5 پرو بیاد سری ایکس بفروشم اونو بخرم اینا سری ایکس خیلی بهتره اگه تا اون موقع هنوز سخت افزار این قوی تر باشه عمرن عوضش کنم اصلا منو ازیت یا خرج رو دسم نمیزاره ……. حالا خود دانی

    1. حسین

      پاسخ به اراد

      Xbox اف پی اس خوب توی بازی نمیده
  4. صدرا

    پلی استیشن خود خداااااا

  5. محمد

    در کل کدام بهتر است
    زود تر بگید ممنون

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به محمد

      سلام وقت بخیر بسته به سلیقه شما در بازی ها باید انتخاب کنید من به شخصه قطعا ایکس باکس سری X رو انتخاب می‌کنم
  6. سجاد

    سلام به همگی … شک نکنید آینده از آن ایکس باکسه … با خرید اکتیویژن بلیزارد به علاوه سرویس قدرت مند گیم پس و شرکت ea بازی های بیشتری در ایکس باکس خواهیم داشت سال دیگه همین موقع دیابلو 4 و کال اف دیوتی و اورواچ و … شاید با ماهی 60 تومن بتونیم بازی کنیم (البته به پول الان) در حالی که اگر پلی استیشن بخرید باید برای یه کالاف چند میلیون پول بدید به علاوه اینکه ایکس باکس واقعا قدرتمند تره ویدیو ها مقایسه گرافیکی سایبرپانک جدید رو برید با پلی استیشن ببینید تو یوتیوب تا متوجه بشید دسته رو هم بگم که برای ایکس باکس واقعا ارگونومیک تره به خصوص بامپر ها حس خیلی بهتری به آدم میده نسبت به پلی استیشن … در کل اگر سه چهار تا عنوان بازی پلی استیشن رو حذف کنید واقعا برتری برای ایکس باکسه هرچند بازی هایی رو ایکس باکسه که میدونم خیلیا آرزو داشتن رو پلی استیشن بود مثه استارفیلد و فورزا و هالو

    1. امیر

      پاسخ به سجاد

      دوست عزیز تو مقایسه دسته پلستیشن خیلی خفن تره همه مید.نن همینجاهم اشاره کرد و لست گاد افوار فاینال فانتزی رزیدنت اویل میارزه به کل ایکس باکس درحال حاضر مهمه کدوم انحصاری بهتری داره تا وایسیم ببینیم ایده چی میشه و کنسول سونی پرفروشتره
      1. محمد

        پاسخ به امیر

        چطور بررسی کردید که توی بخش سخت افزاری به این نتیجه رسیدید که تفاوت محسوسی در بازیای مستقل وجود نداره...توی کدوم بازی مستقل پلی استیشن عملکرد بهتری داره؟ توی هر بازی مستقلی که مقایسشو دیدم سری ایکس حداقل بیست درصد در کیفیت های یکسان فریم ریت بیشتری میداد رد دد ردمپشن ۲ با کیفیت 4k روی پلی ایتیشن حدود ۴۵ فریم و ایکس باکس همونو حدود ۶۰ فریم میداد
      1. گشتاسپ

        پاسخ به امیر

        عمر دسته ایکس باکس خیلی بالاتر از پی اس هست علاوه بر این رزیدنت اویل چه ربطی به انحصاری پلی استیشن داره؟
    1. Hesam

      پاسخ به سجاد

      اره واقعا
  7. امیر جعفری

    سلام دوستان من به عنوان کسی که جفت کنسول ها و داره میگم سلیقه ای هست و تفاوت چشمگیری ندارن باهم یکم قدرت ایکس باکس بیشتره که اصلا محسوس نیست ، بعضی بازی هارو ایکس باکس بهتر اجرا می‌کنه بعضی هارو پلی استیشن ، از نظر مقاومت و استحکام ایکس باکس جون دار تره اما پلی استیشن زیبا تره
    محیط هوم پلی استیشن مدرن تره اما گیم پس ایکس باکس بازی های زیادی داره که اگه همونارو بخوای تو پلی استیشن بازی کنی کلی پول باید بدی ، دسته ایکس باکس محکم‌تره اما دسته پلی استیشن زیبا تر و مدرن تره اما مقاومتش پایینه ، اما در کل به نظر خودم عین مقایسه لندکروز ژاپنی با هامر آمریکاییه ، ولی با توجه به هزینه هایی که ماکروسافت کرده توی این سال گذشته معلومه آینده از آن ایکس باکسه با برتری سخت افزاری که داره تنها ایرادش دسته ایکس باکس هست که اونم قراره یه دسته جدید تا آخر امسال بده بیرون که تکنولوژی جدیدی توش به کار برده ، من مال آف دیوتی باجفتش آنلاین میزنم تو ایکس باکس پینگ روی ۶۰ تا ۸۰ اما پلی استیشن رو ۱۰۰ تا ۱۸۰ ، سرعت اینترنت ایکس باکس بهتره به نظر خودم

  8. یاسین طراوت

    سلام مرسی از توضیحاتتون خیلی کامل و خوب بود،
    منم اتفاقا یه رپورتاژ توی یه سایتی خوندم نوشته بود که کنسول سری ایکس از همه کنسولای نسل 5 قوی تره، فکر کنم سایتش اقتصاد آفرین بود اگه اشتباه نکنم، خواستم ببینم شما به عنوان یه سایت تخصصی تائید میکنید این قضیه رو؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به یاسین طراوت

      سلام وقت بخیر تو مطلب توضیح داده شده هر دو بسیار قوی هستن بر اساس سرویس‌ها، بازی ها، دسته بازی و آینده دو شرکت تصمیم بگیرید
  9. ……….

    همه ی این حرفارو به عنوان کسی می زنم که جفتشو دارم ببینید دوستان سخت افزارو بزارید کنار چون از این لحاظ جفتشون یکیه شما باید عملکرد رو نگاه کنی توی بخش عملکرد توی خیلی از بازیا پی اس فایو عملکرد و اف وی اس بهتری می ده اگه حرف من سند نیست می تونید ویدیو مقایسشو ببینید تو یوتیوب پس سخت افزارو کلا ببوسید بزارید کنار
    فاکتور های مهم ایناعن :
    ۱. قیمت ( ps5 )
    ۲. بازی ها ( ps5 ) ( مهم تر از همه بخش ها چون اول آخر می خواید با کنسول بازی کنید و اهمیت بالایی داره )
    ۳. کنترلر ( ps5 ) ( خیلی توی تجربه ی بازی ها تاثیر داره )
    ۴. از لحاظ آمار خرابی هم با وجود سری ۱۲ ps5 عملا از لحاظ خرابی به صفر رسیده و حتی اگر هم خرابی باشه خیلی کم و اندازه ی نوک سوزنه
    و در نهایت ارزش خرید ( ps5) شما فکر کن قیمت کم تر می دی کنترلری دستت می گیری که انگار از فضا اومده از لحاظ قابلیت دوال سنس نگم براتون از طرفی هم شما سرعت اس اس دی رو این دوتارو نگاه کن خیلی راحت میشه متوجه شد که کدوم کنسول سریع تره ( هر جور حساب کنی سرعت مهمه چون لودینگ ها جز مزخرف ترین بخش های بازیای ویدیویی هستن ) فکر کنم خودتون گرفتید که کدوم کنسول کنسول بهتریه

    1. NO ONE

      پاسخ به ..........

      با سلام و درود .. من خودم pc پلیرم و pc رو با هیچ کنسولی حتی مفتشم عوض نمیکنم ولی تجربه ایکه با بازی با هر دو کنسولا داشتم رو میگم ... یکی از دوستان من pes5 خریداری کرد و یکی دیگه از دوستان سریز اس خریداری کرد ... منم پولارو جمع کردم صبر کردم تا این که pc اسمبل کردم و الان واقعا جفتشون حسرت منو میخورن چون کرکی و مفت بازی میکنم .. بگزریم ... یکی از بزرگ ترین مشکلات pes5 دستشه .. نمیدونم جریان چیه ولی هر ماه دوستم باید بره و دریفت دسته رو بگیره و کلی هم بابت تعمیر پول میده ... برا همین من دودل شدم بین دسته چون برا سستمم میخواستم .. دسته ایکسباکس گرفتم و الان شدیدا راضیم از خریدم تجریه فوق العاده ایه ... بازیای انحصاری pes داره دونه دونه پورت میشه رو pc و بازیای انحصاری ماکروسافت و شرکتای زیر مجموعشم که کلا برای pc میاد پس برنده کلی pc هست و این که واقعا تعریف تمجید الکی میکنن از pes واقعا تو بازی کالاف دیوتی صدای فنش داشت دیوانه میکرد ادمه .. دقیقا مثل لپتاپ گیمینگ صدا فن کنسول رو میشنوی و مثل سشوار باد داغ میده .. ولی سریز اس رفیق دیگم واقعا باید گوشتو بچسبونی رو فن تا بفهمی روشنه ... رابط کاربری و سرویس گیم هم که کلا ایکسباکس ترکونده و مفتی میتونی پلی یدس .. الانم که اکتیویژن بلیزارد رو خریده و دیگه باید تسلیت بگم خدمت سونی ... الانم که بازی استارفیلد اومد که یه شاهکار دوران هست و خیلی از سونی فنای عزیز سوختن و بابت این موضوع نمیشه کاری کرد ... ممنون بابت خوندن
      1. امیرحسین

        پاسخ به NO ONE

        الان مقایسه فقط بین xbox و ps5 درسته pc بهتره و به قول شما هم بازی ها رو مفتی دانلود می کنی ولی شما اینو حساب کردی که بخوای یک سیستم در حد ایکس باکس یا ps5 اسمبل کنی چه قدر هزینه داره؟
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-ps5-%d8%a8%d8%a7-xbox-series-x/
ads
ads