داغ ترین ها :
نکاتی که هنگام خرید ایفون دسته دوم باید بدانیم

نکاتی که هنگام خرید ایفون دسته دوم باید بدانیم

خرید گوشی دست دوم همیشه یکی از معضلات مردم بوده و با اینکه یکی از بزرگ‌ترین بازارهای معاملاتی در دنیا را دارد، اما مشکلات زیادی در خرید و فروش گوشی های دست دوم و کارکرده وجود دارد. گوشی های آیفون نقش بزرگی در این بازار دارند و آیفون کارکرده دست دوم های زیادی روزانه خرید و فروش می‌شوند. با اینکه گوشی های آیفون به دلیل داشتن کیفیت ساخت بسیار بالا، افت قیمت کمی پیدا می‌کنند، اما باز هم مشکلات زیادی در خرید و فروش آیفون دست دوم وجود دارد و باید نکات مهمی را در هنگام خرید آیفون کار کرده در نظر داشته باشید تا خرید موفقی انجام دهید. در ادامه نکاتی که هنگام خرید ایفون دسته دوم باید بدانید را ذکر می‌کنیم، همراه ما باشید.

ظاهر گوشی را چک کنید

اولین چیزی که از یک گوشی می‌بینید ظاهر آن است، پس ابتدا باید ظاهر گوشی را چک کنید که نقصی نداشته باشد؛ فریم گوشی های آیفون از استیل ضدزنگ و در مدل‌های قدیمی از آلومینیوم ساخته شده‌اند، دقت کنید که جای خط‌وخش یا ضربه روی فریم نباشد. همچنین قاب پشتی گوشی های ایفون از شیشه و در مدل‌های قدیمی از آلومینیوم ساخته شده، چک کنید که ضربه خوردگی یا شکستگی روی قاب نباشد.

یکی از نکات مهم در آیفون‌های پلمب و تعمیر نشده، پیچ‌هایی است که در فریم پایینی وجود دارند. این پیچ‌ها دقیقاً در کنار درگاه شارژ قرار گرفته‌اند و در صورت بازشدن رنگ پیچ‌ها عوض شده و شکل آن‌ها تغییر پیدا می‌کند. پس توجه کنید که پیچ‌های گوشی صدمه ندیده باشند و رنگ آن‌ها تغییر نکرده باشد.

شماره سریال و IMEI گوشی را چک کنید

شماره سریال و کد IMEI در حقیقت شناسنامه گوشی‌ها محسوب می‌شوند، با شماره‌گیری *#06# می‌توانید کد IMEI گوشی را ببینید و یا به مسیر Settings، General و سپس About، بروید و کد IMEI و شماره سریال یا همان Serial Number را چک کنید. باید شماره‌های درج شده با شماره‌های روی جعبه گوشی مطابقت داشته باشند همچنین کد IMEI روی بدنه گوشی یا روی خشاب سیم‌کارت حک شده است.

شماره سریال و IMEI گوشی

چک کنید که کد فعالسازی گوشی فعال نشده باشد

گوشی های آیفون به دلیل امنیت بالایی که دارند، دارای یک ویژگی به نام Activation Lock هستند که با فعال‌کردن آن نمی‌توانید با گوشی کاری انجام دهید و در هر برنامه این کد را درخواست می‌کند. برای این که چک کنید گوشی قفل دارد یا خیر ابتدا گوشی را یک‌بار خاموش و روشن کنید، اگر کدی درخواست نکرد وارد قسمت Find MY در تنظیمات گوشی شوید و مطمئن شوید که گزینه Find My iPhone خاموش باشد. اگر روشن باشد یعنی گوشی دارای اطلاعات فرد قبلی است و ممکن است دزدی باشد.

Activation Lock گوشی ایفون

 

با قوی‌ترین کامپیوتر اپل آشنا شوید:
مک استودیو اپل چیست

 

مطمئن شوید گوشی آب نخورده باشد

گوشی های آیفون مخصوصاً در مدل‌های جدید با اینکه گواهی ip68 دارند و ضد آب‌اند، بازهم ممکن است در صورت آب‌خوردگی صدمه‌دیده باشند؛ برای فهمیدن این موضوع هم باید خشاب سیم‌کارت را خارج کنید، درون درگاه سیم‌کارت یک نوار قرار گرفته که اگر به رنگ قرمز درآمده باشد یعنی گوشی آب‌خورده است و ممکن است مشکل داشته باشد؛ اما اگر رنگ این نوار سفید یا نقره‌ای بود مشکلی ندارد و گوشی آب نخورده است.

دوربین را چک کنید

یکی از اعضای حیاتی گوشی های هوشمند دوربین آن است؛ دوربین هم با نمایشگر در ارتباط است و هم با پردازنده، پس اگر هرکدام از آن‌ها مشکل داشته باشند نمایان می‌شود. با گرفتن چند عکس و ویدئو هم کیفیت دوربین را چک کنید و هم صدای ضبط شده توسط میکروفون گوشی را.

درصد باتری مهم است

گوشی های آیفون از این ویژگی برخوردار هستند که درصد سلامت باتری را نشان می‌دهند؛ برای فهمیدن درصد سلامت باتری ایفون ابتدا وارد Settings شوید، سپس در قسمت Battery گزینه Battery Health را انتخاب کنید. در این قسمت درصد سلامت باتری نشان داده می‌شود. توجه داشته باشید که گوشی های کارکرده که بیشتر از 1 سال روشن بوده باشند، نباید درصد باتری 100 درصد داشته باشند. در حالت طبیعی و استفاده معمولی درصد سلامت باتری آیفون طی یک سال نهایتاً به 90 درصد می‌رسد. اگر بیشتر از این درصد کم شده بود باید گوشی را تست کنید که مشکل خالی‌کردن باتری نداشته باشد. اگر بیشتر از یک سال از روشن بودن گوشی گذشته بود و سلامت باتری 100 درصد را نشان می‌داد، مطمئن باشید که باتری تعویض شده.

Battery Health گوشی ایفون

اگر قصد خرید گوشی دست دوم ایفون ۷ یا ایفون ۸ را دارید حتما مطلب زیر را بخوانید.
مقایسه ایفون ۷ با ایفون ۸

 

 

اتصالات را چک کنید

گوشی های آیفون در بخش آنتن مقداری ضعف دارند و به‌راحتی با یک ضربه ممکن است بیس باندشان آسیب ببیند. حتماً چک کنید که در زمان سیم‌کارت انداختن آنتن به‌درستی نشان داده می‌شود، دیتای موبایل را چک کنید، وای‌فای را روشن و به یک مودم متصل کنید، سرویس GPS یا همان لوکیشن را روشن کنید و در آخر بلوتوث گوشی را با متصل کردن گوشی به یک وسیله بلوتوثی تست کنید که سالم باشد. راه‌های ارتباطی یک گوشی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است و به‌راحتی ممکن است صدمه ببیند.

پورت ها را چک کنید

یکی از قطعات مهم در گوشی ایفون، پورت شارژ آن است؛ در زمان خرید ایفون کارکرده و دست دوم با یک سیم شارژ، پورت شارژ گوشی را تست کنید و مطمئن شوید گوشی به‌درستی شارژ می‌شود. همچنین اگر از قصد خرید ایفون دست دوم قدیمی دارید که از جک 3.5 میلی‌متری هدفون پشتیبانی می‌کند، حتماً با یک کابل AUX یا هندزفری سیمی آن را چک کنید.

اسپیکر و میکروفون تماس را چک کنید

قبل از خرید ایفون دست دوم یک زنگ با آن به یک گوشی دیگر بزنید، تست کنید که صدای شخص مقابل به‌خوبی دریافت شود و صدای شما واضح و شفاف برای سمت مقابل ارسال شود. سعی کنید صدای شخص تماس‌گیرنده را روی اسپیکر بگذارید تا از اسپیکرها و میکروفون گوشی ای که می‌خرید خیالتان راحت باشد.

 

چه چیزهایی بین گوشی های اپل و سامسونگ متفاوت هستند؟
آیفون یا سامسونگ

 

سنسورهای امنیتی را کنترل کنید

گوشی ایفون از مدل X به بعد دکمه Home نداشت تا توسط حسگر اثر انگشت باز شود؛ به همین دلیل از سیستم تشخیص چهره استفاده می‌کند که عملکرد بسیار خوب و سریعی هم دارد. پس حتماً سیستم Face ID یا همان سیستم تشخیص چهره را تست کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید. همچنین اگر آیفون قدیمی است و دکمه Home دارد، سیستم اثر انگشت را چندین بار تست کنید.

تشخیص چهره ایفون

تست 3D Touch

گوشی های ایفون 8، ایفون 7 و ایفون 6s دارای یک تاچ اضافی زیر نمایشگر هستند که به‌عنوان 3D Touch شناخته می‌شوند؛ این صفحه لمس اضافه باعث می‌شود نمایشگر به میزان فشاری که به آن وارد می‌کنید پاسخ‌های مختلف بدهد. مثلاً اگر محکم انگشتتان را روی یک آیکون فشار دهید یک‌جور پاسخ می‌دهد و اگر آرام فشار دهید پاسخ متفاوتی خواهد داشت. هنگام خرید گوشی ایفون 8، 7 و 6 اس دقت کنید که 3D Touch سالم باشد.

تست نمایشگر

یکی از حساس‌ترین قسمت‌های گوشی ایفون نمایشگرش است، امکان دارد با یک ضربه کوچک دچار شکستی یا پیکسل سوختگی شود. رنگ‌های سبز، قرمز، زرد، مشکی و سفید نشان‌دهنده پیکسل سوختگی هستند، پس برای تست نمایشگر یک عکس که فقط یکی از رنگ‌هایی که ذکر کردیم را نشان دهد انتخاب کنید و دقت کنید که رنگ نقاط صفحه با یکدیگر تفاوت نداشته باشد.

تست نمایشگر ایفون

لوازم و جعبه را چک کنید

همیشه جعبه گوشی ای که می‌خواهید به‌صورت دست دوم بخرید را بررسی کنید، اگر می‌توانید شماره سریال آن را در اینترنت جست‌وجو کنید و یا زیر نور کل جعبه را از نظر ظاهری بررسی کنید. اگر فروشنده گوشی اطلاع داده که لوازم تکمیل است، پس حتماً لوازم اورجینال اپل را درخواست کنید نه لوازم جای‌گذاری شده تقلبی و ارزان‌قیمت را؛ شارژر یکی از اجزای مهم جعبه گوشی است که باید وجود داشته باشد، چک کنید که حتماً شارژر و سیم اصلی درون آن وجود داشته باشد. در آیفون‌های جدید دیگر شارژر و هندزفری وجود ندارد، فقط سیم درون جعبه قرار دارد.

 

 

سخن آخر

در کل برای خرید گوشی دست دوم باید خیلی دقت کنید که مشکلی برای گوشی وجود نداشته باشد مگر با اطلاع قبلی فروشنده؛ سعی کنید گوشی را در یک جای پرنور تست کنید و معامله را در یک جای امن انجام دهید. تمام مواردی که ذکر کردیم را قبل از خرید چک کنید و تست‌های لازم را انجام دهید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%86%da%a9%d8%a7%d8%aa%db%8c-%da%a9%d9%87-%d9%87%d9%86%da%af%d8%a7%d9%85-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d8%a7%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87-%d8%af%d9%88%d9%85-%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%af/
ads
ads