داغ ترین ها :
نگاهی دقیق‌تر به سامسونگ گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس

نگاهی دقیق‌تر به سامسونگ گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس

چندی پیش کمپانی سامسونگ، دهمین نسل از گوشی های خانواده نوت را معرفی کرد. گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی نوت ۱۰ پلاس پرچمداران جدید این برند کره‌ای هستند و شایعات مختلفی قبل از معرفی آن ها در فضای مجازی منتشر شده بود. بعد از گذشت 5 سال، سامسونگ دوباره بیش از یک گوشی در قالب خانواده نوت معرفی کرده است. سامسونگ گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس محصولات جدید این برند هستند.

سامسونگ جلوتر از دیگر برند‌های معتبر دنیا دومین سری گوشی‌های پرچمدار خود را معرفی کرده است. گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی نوت ۱۰ پلاس قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای دارند که همگان را به وجد می‌آورد اما مانند تمامی گوشی های دنیا نقاط ضعفی نیز دارد. ما در قالب این مقاله قصد داریم تا به بخش‌های مختلف این گوشی‌ها کمی موشکافانه‌تر نگاه کنیم.

سامسونگ گلکسی نوت 10

طراحی و ساخت

در اولین نگاه زیبایی دو گوشی گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس همه را مبهوت خود می‌کند. سامسونگ این گوشی هوشمند را در رنگ‌های متنوع معرفی کرده است اما طراحی این گوشی در قسمت پشتی قاب، انعکاس زیبایی از نور محیط ایجاد می‌کند.

در ابتدای راه به بخش جلوئی قاب درست جایی که صفحه نمایش قرار دارد توجه را جلب می‌کند. صفحه نمایش حفره دار پیشتر در گوشی‌های سامسونگ دیده شده و سری نوت 10، دومین خانواده این برند کره‌ای است که با این مدل از صفحه نمایش معرفی می‌شود. تنها مزاحم این صفحه نمایش دوربین سلفی است که در بالا و مرکز گوشی قرار دارد.

سامسونگ گلکسی نوت 10

در قسمت پشتی قاب علاوه بر طیف رنگ زیبا، سنسور های دوربین اصلی دیده می‌شوند که یک سری سه تایی به صورت عمودی بین دو مدل نوت 10 و نسخه پلاس مشترک است. گلکسی نوت 10 پلاس علاوه بر سه سنسور اصلی، سنسور دیگری دارد که یکی از وجوه تمایز بین دو مدل بوده و در بخش دوربین به صورت کامل در رابطه با آن توضیح خواهیم داد.

با نگاه به اطراف قاب چند دکمه فیزیکی و فناوری سخت افزاری مشاهده می‌شود. دکمه های پاور و تنظیم صدا در کناره قاب دیده می شود. در زیر قاب اما پورت USB Type-C دیده می شود که در کنار آن اسپیکر گوشی و جایگاه قلم استایلوس دیده می شود. جایگاه سیمکارت در این گوشی ها در قسمت بالائی قاب قرار دارد و دو میکروفون در قسمت بالا و پایینی قاب نیز دیده می شود.

سامسونگ گلکسی نوت 10

سامسونگ گلکسی نوت 10 ابعاد 7.9×71.8×151 میلی‌متری و گلکسی نوت 10 پلاس ابعاد 7.9×77.2×162.3 میلی‌متری دارند. مدل اول وزن 168 و نسخه پلاس وزن 196 گرمی دارند. جنس بخش جلوئی و پشتی قاب هر دو مدل از شیشه و فریم آن‌ها آلمینیومی است. البته لازم به ذکر است که هر دو مدل گواهینامه IP68 را کسب کرده‌اند و این بدان معناست که تا عمق 1.5 متر و تا مدت 30 دقیقه در برابر نفوذ آب مقاومت می‌کند.

صفحه نمایش

در طول سالیان متمادی کمپانی سامسونگ نمایشگر‌های Super AMOLED را در پرچمداران خود بکار گرفته بود تا اینکه دهمین نسل از پرچمداران این خانواده، میزبان نمایشگر‌های Dynamic AMOLED است. هر دو این نمایشگر‌ها محصول کمپانی سامسونگ هستند و بالاترین کیفیت را در بین تمامی پنل‌ها ارائه می‌دهند. در مقایسه با یکدیگر، نمایشگر‌های مدل Dynamic، تا حدی زیادی دقت در رنگ شناسی و نمایش را ارتقاء داده و به نوعی کیفیت بالاتری را نسبت به Super AMOLED ارائه می‌دهد.

سامسونگ گلکسی نوت 10

مدل Dynamic AMOLED از فناوری HDR10+ پشتیبانی می‌کند که این فرمت بالاترین کیفیت را در بین گوشی‌های هوشمند ارائه می‌دهد. عوامل متعددی در ارتقای کیفیت نمایشگر‌ها دخیل هستند که مهم ترین آن‌ها جنس پنل صفحه نمایش، رزولوشن و تراکم پیکسلی هستند. در بالا اشاره کردیم که جنس پنل صفحه نمایش گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس، Dynamic AMOLED است.

اما یکی از وجوه تمایز مدل این دو گوشی در رزولوشن و تراکم است. سامسونگ گلکسی نوت 10 رزولوشن 2280×1080 پیکسلی دارد که کیفیت Full HD را ارائه می‌دهد. تراکم این مدل 401 پیکسل است و به صورت کلی در بین گوشی‌های هوشمند کیفیت بالائی را ارائه می‌دهد. اما از طرف دیگر سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس، نمایشگری با کیفیت تر نسبت به برادر کوچک خود دارد.

نسخه پلاس رزولوشن 3040×1440 پیکسلی دارد و این رزولوشن کیفیت بالائی را ارائه می‌دهد. اما تراکم 498 پیکسل بر اینچی نیز یکی دیگر از عوامل مهم در کیفیت نمایشگر است. استاندارد صفحه نمایش هر دو مدل 19:9 است و کمپانی Corning وظیفه تامین و محافظت شیشه‌های نمایشگر را بر عهده دارد.

سامسونگ گلکسی نوت 10

دیگر فناوری کاربردی که در گوشی‌های OLED دیده می‌شود، Always-on display است. در زبان فارسی این واژه به معنی همیشه روشن است. بکار گیری این فناوری تا حدود زیادی در مصرف شارژ صرفه جویی می‌کند زیرا کارابران در طول روز بار‌ها صفحه نمایش گوشی خود را چک می کنند تا از اعلان‌های خود با خبر باشند ولی با کمک این فناوری، پیام جدید و ساعت و تاریخ و برخی قابلیت‌های دیگر نمایش داده می‌شود این امر با کم ترین مصرف شارژ انجام می‌پذیرد.

رابط کاربری این گوشی نیز مانند آخرین گوشی‌های برند سامسونگ، OneUl است و بر پایه این رابط کاربری از اندروید 9.0 پشتیبانی می‌کند. تا مدتی دیگر کمپانی گوگل دهمین نسخه از پرچمداران خود را معرفی خواهد کرد و قطعا پرچمداران حال حاضر سامسونگ آپدیت‌های مربوط به سیستم عامل جدید را دریافت خواهند کرد.

پردازنده

مغز متفکر هر گوشی هوشمند چیپست آن است. تمامی دستورات از چیپست به نقاط مختلف گوشی ارسال می‌شوند. سامسونگ گلکسی نوت 10 و نسخه پلاس آن با دو مدل چیپست معرفی شده‌اند. کمپانی های کوالکام و سامسونگ تامین کننده چیپست‌های این دو گوشی بوده و اسنپدراگون 855 و اگزینوس 9825 چیپست های انتخابی هستند.

سامسونگ گلکسی نوت 10

اسنپدراگون 855 در این دو گوشی هوشمند، هشت هسته را در کنار خود می‌بیند. این هشت هسته در سه سری 2 و 2 و 4 هسته‌ای در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. سری اول هسته‌ها 2.73، سری دوم 2.4 و سری سوم 1.9 گیگاهرتز قدرت دارند. در طرف مقابل اما نسخه اگزینوس این گوشی‌ها از سه سری 1 و 3 و 4 هسته‌ای پشتیبانی می‌کند. سری تکی این مدل 2.84، سری دوم 2.42 و آخرین 1.78 گیگاهرتز قدرت دارند.

همان‌طور که چیپست سامسونگ آخرین مدل‌های چیپست اگزینوس و کوالکام را در این گوشی بکار گرفته، آخرین مدل پردازنده‌های گرافیکی نیز در این دو مدل دیده می‌شوند. Adreno 640 و Mali-G76 MP12 آخرین مدل‌های پردازنده گرافیکی سامسونگ و کوالکام هستند که بالاترین کیفیت گرافیکی را ارائه می‌دهند.

سامسونگ گلکسی نوت 10

وجوه تمایز دو گوشی سامسونگ گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس همچنان ادامه دارد. کمپانی سامسونگ گوشی هوشمند گلکسی نوت 10 را تنها با یک مدل رم 8 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایتی به بازار‌های هدف ارسال خواهد کرد. در طرف مقابل اما گلکسی نوت 10 پلاس مدل‌های مختلفی از حافظه داخلی دارد.

نسخه پلاس این خانواده رم 12 گیگابایتی دارد و با دو مدل حافظه داخلی 256 و 512 گیگابایتی به بازار‌های هدف عرضه خواهند شد. این گوشی از حافظه خارجی تا سقف 1 ترابایت نیز پشتیبانی می‌کند در حالی که برادر کوچک تر آن پذیرای حافظه خارجی نخواهد بود. قابلیت های سخت افزاری عالی و همچنین کیفیت بالا در دیگر بخش‌ها سبب شده تا سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس بالاتر از گوشی One Plus 7 Pro، رتبه یک را در جدول بنچمارک کسب کند.

دوربین

دوربین گوشی‌ها این روز‌ها در کانون توجه قرار دارند و همواره در حال رشد هستند. هر چه به جلو پیش می‌رویم کمپانی‌ها استفاده از افکت های مختلف را کاهش می دهند و در طرف مقابل سعی دارند تا کیفیت عکس‌ها را هر چه بیشتر به واقعیت نزدیک کنند. متاسفانه دربین کاربران باور غلطی رواج یافته مبنی بر آنکه هر چه عدد مگاپیکسل در مقابل قدرت سنسور دوربین‌ها افزاریش یابد، کیفیت بالاتری را ارائه می‌دهد در حالی که گوشی‌های پرچمدار از جمله سامسونگ گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس مثال نقض این باور و تفکر هستند.

سامسونگ گلکسی نوت 10

سنسور 48 مگاپیکسلی IMX58 از کمپانی سونی این روز‌ها در گوشی‌های چینی و به خصوص میان رده‌های زیادی دیده می‌شوند اما این سنسور در هیچ یک از پرچمداران معتبر دیده نشده است. سامسونگ سنسور های 12 و 12 و 16 مگاپیکسلی را در این گوشی‌ها بکار گرفته است. این سنسور‌ها با توجه به قابلیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری مناسبی که دارند، کیفیت عکسبرداری و همچنین فیلمبرداری فوق العاده ای را ارائه می‌دهند.

دو گوشی مورد نظر ما در بخش دوربین اصلی تشابهات و تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم. اولین سنسور که به عنوان سنسور اصلی این گوشی شناخته می‌شود 12 مگاپیکسل قدرت دارد. این سنسور دریچه دیافراگم متغیر بین 1.5 تا 2.4 دارد که این موضوع کیفیت را تا حد زیادی تحت الشعاع قرار می‌دهد.

فاصله کانونی در نظر گرفته شده برای این سنسور 27 میلی‌متر است و مخصوص عکسبرداری عریض است. سایز سنسور 1/2.55 اینچ و اندازه هر پیکسل 1.4 میکرومتر است. این سنسور لرزشگیر دوگانه اپتیکال دارد و قابلیت تا حد قابل توجهی لرزش را به هنگام عکس یا فیلمبرداری کنترل می‌کند.

سامسونگ گلکسی نوت 10

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم دومین سنسور نیز 12 مگاپیکسلی است. این سنسور نیز از قابلیت Telephoto پشتیبانی می‌کند. لنز تله کاربرد و قابلیت‌های فراوانی دارد. لنز تله کمک می‌کند تا اجسام در عکس نزدیک‌تر باشند و تا حدودی کیفیت پایین به هنگام زوم را بهبود می‌بخشد. دیگر قابلیت این سنسور آن است که می‌توان فضای اطراف سوژه را تار نمود اما به کیفیت سنسور‌های تخصصی Bookeh نخواهد بود.

استفاده از این سنسور سبب می‌شود تا عکس‌های پرتره نیز کیفیت بالائی داشته باشند. این سنسور دریچه دیافراگم 2.1 و فاصله کانونی 51 میلی متری دارد. اندازه این سنسور 1/3.6اینچ است و سایز پیکسل ان نیز 1.0 میکرومتر است. سومین سنسور این گوشی اما 16 مگاپیکسلی است. این سنسور مخصوص عکسبرداری فوق عریض است و فضای بیشتری از اطراف سوژه را پوشش می‌دهد.

این سنسور اما دریچه دیافراگم 2.1 دارد و فاصله کانونی آن 12 میلی‌متر است. دیگر تفاوت این دو مدل از خانواده نوت 10 در بکارگیری سنسور چهارم است. نسخه پلاس این گوشی سنسور ToF نیز دارد.

ToF که اختصار کلمه Time of Flight به معنی (مدت پرواز است) از نوع سه بعدی هستند و با کمک اشعه مادون قرمز تصویری سه بعدی از هر آن چه که در مقابل سنسور قرار می‌گیرد را تصویر می‌کند. به صورت دقیق تر این سنسور یک عمق در هر پیکسل ایجاد می‌کند و نقشه ای هوشمند از اشیا مقابل دوربین ایجاد می‌کند. با نگاه به قسمت پشتی قاب فلش LED نیز دیده می‌شود.

سامسونگ گلکسی نوت 10

دیگر بخش جذاب در بخش دوربین گوشی‌های هوشمند، سنسور سلفی است. این روز‌ها با توجه به رونق شبکه‌های اجتماعی، بازار عکس‌های سلفی داغ بوده و از همین رو کمپانی‌ها توجه ویژه‌ای به این بخش دارند. قبل از آن که به مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری سنسور بپردازیم، طراحی و جایگاه این سنسور توجه را به خود جلب می‌کند.

سامسونگ برای اولین بار صفحه نمایش مدل حفره دار را در خانواده S10 بکار گرفت و حالا این بار در خانواده نوت 10 نیز این مدل از صفحه نمایش دیده می‌شود. بر خلاف خانواده S10، پرچمداران جدید سامسونگ پذیرای این سنسور در مرکز گوشی هستند و این طراحی زیبایی خاصی به آن‌ها بخشیده است. سامسونگ سنسور 10 مگاپیکسلی را برای دوربین سلفی دو گوشی گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10پلاس برگزیده است.

این سنسور سلفی مخصوص عکسبرداری عریض است و فضای بیشتری از اطراف سوژه را نسبت به سنسور‌های عادی پوشش می‌دهد. دریچه دیافراگم این سنسور 2.2 و فاصله کانونی آن 26 میلی متر است. لازم به ذکر است که اندازه هر پیکسل در این سنسور 1.22 میکرومتر است. به صورت کلی دوربین‌های اصلی و سلفی این دو گوشی هوشمند در حال حاضر در جمع برترین‌ها هستند و کیفیت فوق العاده ای را ارائه می‌دهند.

باتری

سامسونگ گلکسی نوت 10 و نسخه پلاس آن‌ها به سبب تفاوت در سایز و چند آیتم دیگر، باتری با قدرت‌های متفاوت دارند. کمپانی سامسونگ باتری 3500 میلی‌آمپری را برای گوشی گلکسی نوت 10 در نظر گرفته است. در مقایسه با گلکسی S10، اختلاف 100 میلی آمپری بین دو گوشی دیده می‌شود.

سامسونگ گلکسی نوت 10

برادر بزرگتر گلکسی نوت 10 اما باتری 4300 میلی‌آمپری دارد. با اعلام کمپانی باتری این گوشی از فناوری شارژر سریع 45W بهره می‌برد و با کمک این فناوری باتری گلکسی نوت 10 پلاس در مدت زمان کوتاهی فول شارژ می‌شود. این فناوری اما در گلکسی نوت 10 با قدرت 25W دیده می‌شود.

این روزها اما شارژ گوشی فقط از طریق پریز برق امکان پزیر نیست و بسیاری از گوشی‌ها با پشتیبانی از فناوری لازم، با کمک شارژر وایرلس نیز فول شارژ می‌شوند. البته لازم به ذکر است که این گوشی با کمک شارژ وایرلس خود، توانایی شارژ دیگر گجت‌های هوشمند نظیر گلکسی واچ و حتی گوشی های دیگر را دارند.

سایر قابلیت‌ها

قابلیت‌های سامسونگ گلکس نوت 10 و نسخه پلاس آن به بخش‌های اصلی ختم نمی‌شود. بزرگترین قابلیت این گوشی که وجه تمایز آن با دیگر گوشی‌های کمپانی سامسونگ است، قلم استایلوس آن می‌باشد. این قلم قابلیت‌های منحصر به فردی دارد که کاربر را مجذوب خود می‌کند. این قلم سه سنسور اصلی دارد. ژیروسکوپ، شتاب سنج و بلوتوث سنسور‌های اصلی این قلم هستند.

سامسونگ گلکسی نوت 10

قلم S-Pen این گوشی همان مدلی است که در نوت 9 دیده شده اما چند قابلیت جدید به آن اضافه شده است. ابعاد این قلم 105.08×4.35×5.8 میلی‌متر بوده و وزن آن 3.04 گرم می‌باشد و دکمه قبلی در قلم نوت، در محصول جدید نیز دیده می‌شود. محل قرار گیری این قلم نسبت به مدل‌های قبلی تغییری نداشته و رنگ‌های متفاوتی با توجه به رنگ گوشی دارد.

سامسونگ گلکسی نوت 10

دیگر قابلیتی که در گوشی‌های پرچمدار باید به آن ها توجه شود، سنسور‌ها هستند. سنسور‌های شتاب سنج، قطب نما، ژیروسکوپ و نزدیکی و اسکنر‌های بیومتریک در بسیاری از گوشی های موجود در بازار دیده می‌شود اما گوشی های پرچمدار سنسور‌های دیگری دارند. ارتفاع سنج دیگر آپشن این گوشی است.

در رابطه با اسکنر‌های بیومتریک باید به اسکنر اثر انگشت در این گوشی هوشمند اشاره کرد. محل قرار گیری این سنسور در زیر صفحه نمایش قرار دارد. کمپانی سنسور Ultrasonic را بکار گرفته که از نظر سرعت شناسایی و باز کردن قفل، جزو برترین‌ها است.

در رابطه با دیگر قابلیت‌های این گوشی ها باید به فناوری Active noise cancellation اشاره کرد. این فناوری که چند سالی است که در گوشی‌های هوشمند دیده می‌شود، به هنگام تماس، صدای مزاحم محیط را تا حد زیادی حذف می‌کند.

حرف آخر

سامسونگ برندی است که در طول سال 2018، رتبه نخست در جدول فروش گوشی‌های هوشمند را کسب کرده است و این کمپانی کره‌ای بخشی از این موفقیت را مدیون تمامی رده‌های گوشی‌های هوشمند است اما همیشه پرچمداران مانند گلکسی نوت 10، بیشتر از سایرین در کانون توجه قرار دارند. برند مذکور بنا دارد تا این رویه را کماکان ادامه دهد و تا سال‌های متمادی به عنوان برترین برند فعال در زمینه تولید و عرضه گوشی‌های هوشمند فعالیت کند.

سامسونگ گلکسی نوت 10

ادامه این روند مستلزم رعایت نکات متنوعی است. کیفیت بالای گوشی‌های پرچمدار از جمله مواردی است که سامسونگ باید به آن‌ها توجه داشته باشد ات دیگر اتفاقاتی مانند سال 2016 برای این برند رخ ندهد. سامسونگ در سال 2016 تجربه تلخی را در رابطه با خانواده نوت تجربه کرده است و مواردی از قبیل انفجار گلکسی نوت 7 دیگر نباید برای این برند تکرار شود. سامسونگ گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس آخرین پرچمداران این برند کره‌ای در سال 2019 خواهند بود و پیش‌بینی می‌شود آمار فروش قابل توجهی را به ثبت برسانند.

حال با توجه به قابلیت‌هایی که گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس دارند، نظر شما در رابطه با این گوشی‌ها چیست؟ آیا این گوشی ها آمار فروش بالائی را به ثبت می‌رسانند؟

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%af%d9%82%db%8c%d9%82%e2%80%8c%d8%aa%d8%b1-%d8%a8%d9%87-%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%b3%d9%88%d9%86%da%af-%da%af%d9%84%da%a9%d8%b3%db%8c-%d9%86%d9%88%d8%aa-10-%d9%88-%da%af/
ads
ads