داغ ترین ها :
سیستم‌عامل هارمونی: آیا HarmonyOS تعادل را در دنیای تلفن‌های همراه برقرار خواهد کرد؟

سیستم‌عامل هارمونی: آیا HarmonyOS تعادل را در دنیای تلفن‌های همراه برقرار خواهد کرد؟

مدیر عامل هوآوی در آگوست 2019 سیستم‌عامل هارمونی را به عنوان سیستم‌عامل جدید دستگاه‌های این شرکت اعلام کرد. سیستم‌عاملی که می‌تواند گوشی هوآوی را به سطح دیگری از قدرت فنی برساند. واضح است که این اطلاعیه پاسخی غیرمستقیم به رویدادهای سیاسی سال گذشته بوده است. پیام آن واضح است: «اگر هوآوی مجبور به حذف اندروید باشد، حالا دیگر برای این کار مشکلی ندارد». البته با توجه به اوضاع سیاسی بین آمریکا و چین و تأثیر آن بر دسترسی هوآوی به اندروید، این موضع‌گیری سرسختانه و مطمئن هیچ جای تعجبی ندارد.

سیستم‌عامل هارمونی به Huawei Mobile Services (HMS)، جایگزینی برای برنامه‌های گوگل است که قصد دارد ممنوعیت هوآوی را به طور کامل از بین ببرد، اما دقیقاً مثل آن نیست. به نظر می‌رسد که این برنامه‌ها قرار است در تلفن‌های هوشمندی مثل P40 یا Mate 40 اجرا شوند. مطمئناً هوآوی به سرعت مشغول احیای گوشی‌های خود تا پیش از به مشکل خوردن مخاطبانش با ممنوعیت برنامه‌های گوگل است.

سیستم‌عامل Harmony (یا آن‌طور که هوآوی می‌پسندد: HarmonyOS)، که قبلاً با نام رمز HongMeng شناخته می‌شد، پلتفرمی است که برای انواع دستگاه‌ها طراحی شده و قصد دارد در دستگاه‌های IoT مثل نمایشگرها و تجهیزات هوشمند نیز به کار رود. گرچه محصولات مشابهی از جمله Huawei TV نیز در لیست برخورداران این سیستم‌عامل قرار گرفته‌اند، اما اولین محصول دارای آن Honor TV است.

هارمونی او اس

HarmonyOS چه زمانی ارائه خواهد شد؟

هر چند مدتی‌ست منتظر استفاده از سیستم‌عامل هارمونی هستید، اما در حال حاضر فقط در تلویزیون‌های Honor و Huawei، و فقط در چین به کار رفته است. البته شنیده شده که ساعت هوشمند Huawei Watch GT بعدی نیز با این سیستم‌عامل اجرا می‌شود، اما انتشار آن هنوز هم مشخص نیست.

به کار رفتن این سیستم‌عامل (یا به احتمال زیاد «خدمات تلفن همراه هوآوی») در تلفن‌های هوشمند هوآوی، به زمان زیادی نیاز دارد. اما اگر این اتفاق بیفتد هم برای ارائه آن در خارج از چین، زمان زیادی برای فراهم کردن احساس راحتی کاربران لازم است. پس ممکن است مدت طولانی‌ای در انتظار امتحان کردن این سیستم‌عامل بمانیم.

اما در نهایت استفاده از هارمونی به شرط داشتن یک دستگاه هواوی است. از آنجا که حتی بهترین دستگاه‌های هوآوی هم نسبتاً مقرون‌به‌صرفه‌اند، پس این کار خیلی سختی نخواهد بود.

 

جدیدترین اخبار سیستم عامل هارمونی:
هواوی واچ جی تی 3 پرو آپدیت HarmonyOS 2.1.0.358 را دریافت کرد

 

 

سیستم‌عامل هارمونی چگونه خواهد بود؟

هوآوی ادعا می‌کند که با ظهور IoT، سیستم‌عامل کارآمدتری لازم است. با استفاده این دستگاه‌ها از حافظه و فضای ذخیره‌سازی کمتر نسبت به بهترین تلفن‌های هوشمند، آن‌ها به کد ساده‌تری احتیاج دارند. هارمونی چنین کدنویسی‌ای را ارائه می‌دهد: به جای 100 خط کد اندروید، فقط یک خط کد هارمونی خواهید داشت! با وجود این، سیستم‌عامل هارمونی عملکرد قدرتمندی را بین دستگاه‌های مختلف ارائه می‌دهد.

هوآوی با در نظر گرفتن روش «هسته مشترک در دستگاه‌های مختلف»، یک اکوسیستم مشترک برای دپارتمان‌های مختلف آن‌ها ایجاد کرده، که در وقت توسعه‌دهندگان صرفه‌جویی می‌کند. به این صورت که یک برنامه می‌تواند در صفحه نمایش هوشمند اتومبیل، ساعت هوشمند، ردیاب تناسب اندام و حتی بلندگو نصب شده و به درستی کار کند!

قبلاً هم ایده مشابهی را دیده‌ایم: هسته مشترک ویندوز فون با ویندوز 10. گرچه این موضوع مورد توجه قرار نگرفت، اما هوآوی می‌تواند یک گلوله نقره‌ای در اسلحه داشته باشد: سازگاری با اندروید.

سازگاری Honor TV با Harmony OS

هارمونی زندگی‌اش را به عنوان یک سیستم‌عامل تلویزیونی آغاز کرد تا فرصتی برای آماده‌سازی بی‌نقص برای دیگر دستگاه‌ها داشته باشد. بنابراین کاربر قادر به آغاز یک تماس ویدیویی از طریق تلفن همراه، و ادامه آن از طریق تلویزیون آشپزخانه و سپس اتاق نشیمن خواهد بود. حتی تماس‌های تلفنی نیز از طریق بلندگوهای هوشمند، اتاق به اتاق منتقل می‌شوند و آن‌ها را دنبال می‌کنند.

همچنین هوآوی اعلام کرده که HarmonyOS منبع‌باز است. بنابراین توسعه‌دهندگان می‌توانند به سادگی برنامه‌هایی برای این سیستم‌عامل تهیه کنند. از این جهت، ممکن است سایر تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند نیز به استفاده از این سیستم‌عامل رو بیاورند.

آیا هارمونی جایگاه اندروید را تصاحب خواهد کرد؟

یو در مورد گوشی‌هایی که از سیستم‌عامل هارمونی بهره‌مند خواهند بود، و موضع هوآوی در خصوص این سیستم‌عامل سخنان خود را بسیار واضح بیان کرد: «می‌پرسید از چه زمانی می‌توانیم آن را روی تلفن‌های هوشمندمان قرار دهیم؟ قادریم هر زمانی این کار را بکنیم. اما برای مشارکت و بهره‌وری گوگل، اولویت با سیستم‌عامل اندروید است… ولی اگر نتوانیم در آینده از اندروید استفاده کنیم، سریعا تغییر وضعیت خواهیم داد.»

این خبر، هیچ تعهدی در تغییر سیستم‌عامل اندروید به هارمونی نداده، و به نظر می‌رسد رئیس سازمان جهانی رسانه و ارتباطات هوآوی، جوی تان، نیز با آن موافق است. او پیشنهاد می‌کند که به این سرعت سیستم‌عامل هارمونی جایگزین اندروید در تلفن‌های هوآوی نشود.

تان همچنین گفته است: «تکمیل یک جایگزین مناسب برای اندروید، سال‌ها زمان می‌برد». این اظهارات ضد و نقیض در مورد اولین نسخه از سیستم‌عامل هارمونی، به هر حال نشان می‌دهند که هیچ برنامه فوری‌ای برای در دسترس قرار گرفتن HarmonyOS در تلفن‌های هوآوی وجود ندارد.

با این‌که هوآوی قصد دارد همکاری خود با گوگل را تا حد امکان ادامه دهد، اما خودش را آماده نبرد کرده است. با گذشت بیشتر زمان، احتمال استفاده تلفن‌های هوآوی از اندروید کمتر و کمتر می‌شود. بنابراین احتمالا سیستم‌عامل هارمونی یا «سرویس‌های موبایل هوآوی» اواخر امسال یا سال آینده برای اولین بار در یک تلفن شروع به کار خواهند کرد.

آیا شما هم کنجکاوید تا ببینید هوآوی در طی این مدت روی چه چیزی کار می‌کرده و این سیستم‌عامل جدید چه قابلیت‌هایی را در دسترس توسعه‌دهندگان و کاربران قرار می‌دهد؟ هنوز همه‌چیز در پرده ابهام است. اما سالن را ترک نکنید؛ چرا که به زودی پرده‌ها کنار خواهند رفت…

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%87%d8%a7%d8%b1%d9%85%d9%88%d9%86%db%8c-%d8%a7%d9%88-%d8%a7%d8%b3/
ads
ads