داغ ترین ها :
هرآنچه اندروید ۱۱ به ارمغان آورده: از به‌روزرسانی‌های هیجان‌انگیز تا ضبط تصویر

هرآنچه اندروید ۱۱ به ارمغان آورده: از به‌روزرسانی‌های هیجان‌انگیز تا ضبط تصویر

از اندروید ۱۱ در اواسط ۲۰۲۰ رونمایی شد و اواخر همان سال شروع به کار کرد. از آن زمان تاکنون، هر روز گوشی‌های بیشتری اندروید ۱۱ را دریافت می‌کنند (بسته به نوع و سال تولید گوشی و کشور محل اقامت شما) و ویژگی‌ها و ابزارهای جدیدی را برای کاربران اندرویدی جهان به ارمغان می‌آورند. این نسخه پر از شگفتی‌های کوچک و بزرگ بود، که هنوز هم بعضی از آن‌ها در انتظار کشف شدن هستند. با مجله تکنولایف همراه باشید، تا از آنچه تاکنون از خصوصیات اندروید ۱۱ به دست آمده باخبر شوید.

زمان ارائه اندروید ۱۱

گوگل اندروید 11 را هشتم سپتامبر 2020 و کاملا بی‌سروصدا منتشر کرد. پس شرکت‌هایی که از نسخه‌های اندروید مخصوص به خود استفاده می‌کنند، باید حالا آن‌ها را مطابق اندروید ۱۱ به‌روزرسانی و عرضه کنند. بنابراین در حالی که گوشی‌های جدید با اندروید 11 عرضه خواهند شد، اما دستگاه‌های قدیمی‌تر، بسته به نوع دستگاه و کشور محل عرضه آن، ممکن است با مدتی انتظار مواجه شوند.

در نسخه جدید اندروید، باید انتظار چه ویژگی‌ها و به‌روزرسانی‌هایی را داشته باشیم؟

نسبت به نسخه دهم اندروید، تغییرات بسیاری در این نسخه صورت گرفته: از بهبود کنترل هوشمند خانه و رسانه‌ها، و امکان ضبط صفحه‌نمایش تا به‌روزرسانی‌های بسیار در زمینه‌های امنیتی؛ اما باید اشاره کرد که چیزی به اهمیت Dark Theme در اندروید ۱۰ اتفاق نیفتاده است. از آنجا که همواره علاوه بر ویژگی‌های تأییدشده، گوگل جزئیاتی در مورد تغییرات کوچک ارائه نمی‌دهد، این لیست با کشف موارد بیشتر به‌روزرسانی خواهد شد.

قابلیت تازه سیستم‌عامل جدید گوگل: ضبط‌کننده داخلی صفحه‌نمایش

ضبط صفحه نمایش اندروید ۱۱
اندروید 11 برخی ویژگی‌های اندرویدهای اختصاصی قبلی را در خود دارد! Built-in Screen Recording به شما این امکان را می‌دهد تا از آنچه در صفحه‌تان است ویدیو بسازید (مشابه گرفتن Screenshot).
حتی می‌توانید صدای تلفن را ضبط کنید یا از میکروفون برای روایت کاری که انجام می‌دهید استفاده کنید. به همین خاطر، این ویژگی می‌تواند برای ساخت فیلم‌های کوتاه مناسب شبکه‌های اجتماعی، یا ساخت فیلم‌های آموزشی برای کمک به دیگران در زمینه کار با گوشی و برنامه‌هایشان بسیار مفید باشد.
همچنین، توابع اشتراک‌گذاری در اندروید ۱۱ گسترده‌تر شده‌اند؛ و می‌توان متن، تصویر و فیلم را به راحتی از یک برنامه کپی و پیست کرده، و مستقیما به برنامه دیگر فرستاد.

زبانه جدید مکالمات در اندروید ۱۱

در اندرویدهای پیشین، وقتی که نوار بالای صفحه را پایین می‌کشیدید، وارد بخش اعلانات می‌شدید؛ اما در اندروید ۱۱، آن منو به دو بخش اعلانات و مکالمات تقسیم شده است. بخش مکالمات در اصل برای نمایش اعلآن‌های برنامه‌هایی مثل واتس‌اپ، پیام‌رسان فیسبوک و توئیتر است، که احتمالا ارزش توجه بیشتری نسبت به سایر اعلآن‌ها دارند.
به این ترتیب، می‌توانید به راحتی متوجه کسی که به شما احتیاج دارد شده و بلافاصله پاسخ دهید. همچنین، اکنون می‌توانید مکالمه‌ها را به «Bubbles (حباب‌ها)» پین کنید. شاید در پیام‌رسان فیسبوک دیده باشید که نماد شناوری روی برنامه‌های دیگر ظاهر می‌شد تا نشان دهد پیامی دارید. حالا با این به‌روزرسانی می‌توانید از طرف برنامه‌های بیشتری پیام‌های حبابی دریافت کنید. در ضمن، می‌توانید گپ‌های مهم‌تر را در آنجا سنجاق کنید تا همیشه به راحتی در دسترس باشند.

حباب در اندروید ۱۱
در کنار این به‌روزرسانی شگفت‌انگیز، پیشرفت دیگری هم صورت گرفته است. Gboard، صفحه‌کلید پیش‌فرض اندروید، حالا به صورت خودکار فرم‌ها را با اطلاعات مربوطه پر می‌کند (مشابه کاری که کروم هم‌اکنون انجام می‌دهد). این کار، به خصوص هنگام پر کردن فرم‌های متعدد، صرفه‌جویی زیادی در وقت شما انجام می‌دهد.

زندگی هوشمند با جدیدترین نسخه سیستم‌عامل گوگل: خانه هوشمند و کنترل‌های رسانه‌ای

خانه هوشمند اندروید ۱۱
اندروید ۱۱ پر از تغییرات مناسب دستگاه‌های خانگی هوشمند است:
از منویی که با فشار طولانی‌مدت دکمه پاور باز می‌شود، می‌توانید تمام دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیا (IoT) متصل به گوشی‌تان و کارت‌های بانکی NFC را کنترل کنید.
حالت جدیدی به نام «زمان خواب» هم وجود دارد که می‌توانید آن را برای شب‌ها تنظیم کنید. این حالت، گزینه «مزاحم نشوید» را روشن کرده و صفحه گوشی را سیاه‌وسفید می‌کند تا از بینایی شما محافظت کند.
کنترل‌های رسآن‌های تازه‌ای هم در این به‌روزرسانی افزوده شده‌اند. این تغییرات پخش موسیقی از سایر دستگاه‌های متصل به گوشی، مانند بلندگوهای بلوتوثی یا سایر ابزارها، را به شدت ساده می‌کنند. اکنون با روشن کردن حالت هواپیما، هدفون‌های بلوتوثی متصل به دستگاه قطع نخواهند شد، و نیازی به اتصال مجدد آن‌ها نخواهد بود.
همچنین، Android Auto (اتصال گوشی به صفحه‌نمایش اتومبیل) می‌تواند به صورت بی‌سیم کار کند و شما را از دست سیم‌ها نجات دهد.

دسترس‌پذیری بیشتر با یازدهمین نسخه اندروید

گوگل دسترسی صوتی خود را در اندروید 11 بهبود داده است، گرچه اطلاعات زیادی در مورد تغییرات وجود ندارد.
ظاهراً، حالت استفاده یک‌دستی، حالا سریع‌تر و آسان‌تر فعال می‌شود. تغییر بزرگ‌تر این‌که از حالا این حالت می‌تواند به صورت آفلاین کار کند؛ بنابراین، برای استفاده از آن نیازی به اتصال مداوم به اینترنت نیست. این تغییرات باعث می‌شوند که اندروید 11 بدون در نظر گرفتن ناتوانی‌های ارتباطی افراد، کاملا در دسترس قرار بگیرد.

پوسته های اندروید ۱۱
حالت جدید و هیجان‌انگیز اضافه‌شده، صفحه‌کلید بریل (مخصوص نابینایان) است! بنابراین افراد نابینا قادرند بدون خرید نرم‌افزارهای جداگانه، پیام‌های خود را با کمک بریل بنویسید.
در نهایت، اپلیکیشن Lookout به افراد دارای دید محدود، امکان اسکن و خواندن اسناد و برچسب‌های مواد غذایی را می‌دهد.

بهبود فوق‌العاده پیش‌بینی‌های اندروید در نسخه یازدهم سیستم‌عامل گوگل

اندروید 11 با پیش‌بینی عادت‌ها و الگوهای شما، کارهایی را که باید با گوشیتان انجام دهید کاهش می‌دهد.
به عنوان مثال می‌توان به پوشه‌بندی‌های هوشمند اشاره کرد. شما می‌توانید دسته‌بندی برنامه‌های مشابه در پوشه‌ها را به اندروید ۱۱ بسپارید، تا بازی‌ها یا ابزارها را به صورت خودکار مرتب کند.
همچنین، پیشنهاد برنامه‌ها مبتنی بر روال معمول شما تغییر می‌کند. برای مثال، اگر همیشه صبح‌ها وارد Fitbit می‌شوید تا زمان خوابتان را بررسی کنید، گوشی شما صبح‌ها به طور خودکار آن را به صفحه اصلی می‌آورد تا راحت‌تر در دسترس قرار بگیرد.
ظاهراً قابلیت «پاسخ هوشمند» هم اصلاحاتی را دریافت کرده است. این قابلیت هنگام دریافت پیام، چند پاسخ خودکار پیشنهاد داده، و این امکان را می‌دهد که با یک ضربه پاسخ مناسب را ارسال کنید. اما در مورد تغییرات این قسمت هیچ توضیحی داده نشده است.

امنیت و فراتر از آن، با سیستم‌عامل اندروید ۱۱

اندروید ۱۱ در مجوزهای برنامه‌ها تغییراتی ایجاد کرده است. اکنون، می‌توانید به جای انتخاب از بین گزینه‌های «همیشه» و «فقط هنگام استفاده از برنامه»، به برنامه‌ها مجوز یک‌بارمصرف بدهید.
علاوه بر این، در صورتی که مدتی از برنامه‌ای استفاده نکنید، مجوزهای آن به طور خودکار لغو می‌شود. بدین صورت، برنامه‌ها دیگر قادر به دسترسی به چیزهایی مثل موقعیت مکانی شما نخواهند بود.

قابلیت‌ها و تغییرات کوچک‌تر اندروید ۱۱ نسبت به اجدادش

در کنار همه آنچه ذکر شد، ویژگی‌های دیگری هم در اندروید ۱۱ وجود دارد که در دسته‌های بالا نمی‌گنجند:

تشخیص بهتر 5G:

اگر از گوشی‌های 5G استفاده می‌کنید، اندروید 11 آن را راحت‌تر تشخیص می‌دهد، و در نتیجه اجرای سریع‌تری را ارائه می‌دهد.

بهبود پشتیبانی از گوشی‌های تاشو:

اندروید ۱۱ زوایای لولا در تلفن‌های تاشو را تشخیص می‌دهد. بنابراین برنامه‌ها اجرای درست‌تری هنگام صاف نبودن گوشی ارائه خواهند داد.

حالت تصویر در تصویر:

روشی مفید برای تماشای فیلم، در حالی که کارهای دیگری انجام می‌دهید. همچنین که تغییر اندازه پنجره آسان‌تر شده، و می‌توانید تمرکز بهتری بر کار دیگر خود داشته باشید.

حالت «اشتراک نزدیک»:

از این طریق به راحتی می‌توانید اطلاعات و داده‌ها را با کمک کروم به دستگاه‌های اطراف (تبلت، Chromebook یا رایانه) ارسال کنید.

تاریخچه اعلانات:

در صورتی که به طور تصادفی یکی از اعلانات را کنار بزنید یا مدت طولانی آن را نادیده بگیرید، می‌توانید آن را در بخش تنظیمات مشاهده کنید. هیچ اتفاقی از چشم شما دور نخواهد ماند.

آیا در اندروید ۱۱ هم مثل نسخه ۱۰ نکته مخفی‌ای وجود دارد؟

در آخرین قسمت از راهنمای اندروید ۱۱، به بررسی نکته مخفی آن پرداخته‌ایم؛ که در نسخه‌های اخیر اندروید همیشه یکی از آن‌ها وجود داشته است. نکته مخفی این نسخه تقریباً به محض انتشار بتا توسط کاربران کشف شد: به شما یک گربه داده می‌شود تا از آن مراقبت کنید. با این‌که عجیب به نظر می‌رسد، اما خیلی جالب است.
ابتدا وارد تنظیمات شده، و به بخش درباره گوشی (About Phone) بروید. سپس روی نسخه اندروید (Android Version) چند بار ضربه بزنید. با این کار آرم اندروید ۱۱، یک دایره سبز مشابه صفحه شماره‌گیری تلفن‌های قدیمی، ظاهر خواهد شد.

به روز رسانی اندروید ۱۱
این صفحه شماره‌گیری را در جهت عقربه‌های ساعت تا آخر بچرخانید تا عدد ۱۱ نمایان شود. البته باید آن را چند بار بچرخانید تا این اتفاق بیفتد. اگر نتوانستید از نقطه دهم جلوتر بروید، کافی‌ست به نقطه اول برگردید و دوباره به ۱۱ بروید. این کار را تا جایی ادامه دهید که یک گربه کوچک در پایین صفحه ظاهر شود.
اکنون به منوی کنترل خانه هوشمند بروید که پیش‌تر شرح داده شده بود. در بخش افزودن کنترل‌ها و از طریق گزینه See Other Apps در پایین صفحه، می‌توانید گزینه‌ای برای کنترل گربه (Cat Control) پیدا کنید. از این کنترل جدید، می‌توانید نام گربه خود را تغییر دهید. با گذشت زمان گربه‌های بیشتری اضافه خواهند شد.

گربه مخفی اندروید ۱۱
سخن پایانی

شاید شما هم با خواندن این مقاله، عاشق این نسخه شگفت‌انگیز اندروید شده باشید. اگر گوشی‌تان به نظر چندان قدرتمند نیست، باز هم نگران نباشید! چون گوگل همچون سال‌های اخیر، نسخه سبک‌تر Go را برای اندروید ۱۱ طراحی کرده، تا این سیستم‌عامل بر روی گوشی‌های دارای کمتر از ۲ گیگابایت رم هم کار کند. فقط باید منتظر بمانید و ببینید که آیا شرکت تولیدکننده گوشی شما نسخه مخصوص گوشی‌تان را ارائه می‌دهد یا نه. به عنوان مثال در این سوال ها شیائومی ارزان قیمت ترین گوشی های اندرویدی با سخت افزار مناسب را به بازار ارائه کرده است. اما اگر برایتان به روزرسانی نرم افزاری در اولویت است، نوکیا و سامسونگ معمولا کمی سریعتر عمل می کنند.
اگر فکر می‌کنید نکته ناگفته‌ای باقی مانده، سؤالی برایتان پیش آمده یا پیشنهادی دارید، آن را با ما در میان بگذارید،‌ تا ما را در بهبود این مقاله یاری کرده باشید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

2 نظر

  1. یاسین

    ببخشید بخش برنامه های مستثنی چیه و چه کار میکنه آیا از حجم رم گوشی ما کم میکنه ؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به یاسین

      سلام وقت بخیر مدل گوشی‌تون چی هست؟ و این کجا نمایش داده میشه؟
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%87%d8%b1%d8%a2%d9%86%da%86%d9%87-%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%af-%db%b1%db%b1-%d8%a8%d8%a7-%d8%ae%d9%88%d8%af-%d8%a8%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d9%85%d8%ba%d8%a7%d9%86-%d8%a2%d9%88%d8%b1%d8%af/
ads
ads