داغ ترین ها :
همه چیز درباره هدست واقعیت مجازی اپل

همه چیز درباره هدست واقعیت مجازی اپل

شرکت اپل، این غول تکنولوژی، مدتی‌ست که دنیا را منتظر رونمایی از 2 محصول جدید خود گذاشته است. هدست واقعیت مجازی و عینک واقعیت افزوده، 2 محصولی هستند که اپل روی آن‌ها سرمایه‌گذاری زیادی کرده است. هدست اختصاصی واقعیت مجازی اپل در این مرحله کاملا تایید شده است. برخلاف عینک‌های این کمپانی که قرار است در آینده وارد بازار شود، هدست واقعیت مجازی تمرکز کمتری روی واقعیت افزوده خواهد داشت و انتظار می‌رود که کمی زودتر وارد بازار شود.
هدست واقعیت مجازی اپل با نام رمز 301N شناخته می‌شود و طبق گفته‌ها، در آخرین مرحله از توسعه نمونه اولیه خود قرار دارد. هر 2 محصول اپل در طول توسعه خود با موانع مختلفی روبه‌رو شده‌اند، اما امیدوار هستیم تا N301 با ادامه کار روی عینک واقعیت افزوده، هزینه‌های خود را جبران کند. در حال حاضر در این مقاله، همه چیزهایی که در مورد هدست VR اپل می‌دانیم و همچنین تمام ویژگی‌هایی که امیدواریم هنگام رونمایی آن ببینیم وجود دارد. با تکنولایف در این مقاله همراه باشید.

 

تاریخ انتشار و قیمت هدست واقعیت مجازی اپل

به گفته منابع معتبری چون بلومبورگ، اینطور به نظر می‌رسد که اولین هدست اپل در سه ماهه اول سال 2022 منتشر خواهد شد. همچنین، این منابع ادعا کرده‌اند که هدست VR اپل با چالش‌های متعددی برای توسعه روبه‌رو شده است.
با این تفاسیر، ممکن است با بروز مشکلات بیشتر، تاریخ رونمایی از این هدست هم به عقب بیوفتد. اپل چندین سال است که روی طراحی‌های مختلف هدست کار می‌کند. برای مثال، طبق گزارش بلومبورگ، این کمپانی از اواخر سال 2015 تیمی 1000 نفره را برای توسعه عینک واقیعت افزوده و هدست واقعیت مجازی خود جمع‌آوری کرده است، اما در نهایت مدیر پیشین طراحی اپل، جانی آیو، طرح نهایی را رد کرده است. به این ترتیب، تلاش‌ این تیم بیش از پیش برای ارائه محصولی بی‌رقیب ادامه پیدا کرد.

هدست واقعیت مجازی
قیمت این دستگاه هنوز تایید نشده است، اما گزارشی از سوی The Information حاکی از این است که قیمت آن باید 3000 دلار باشد. بلومبورگ در گزارش خود گفته است که با توجه به قیمت نسبتا بالا این دستگاه، احتمالا روزانه تنها یک عدد از آن در هر فروشگاه اپل موجود باشد و انتظار نمی‌رود فروش زیادی در روز را تجربه کند. این احتمال با توجه به اینکه از Mac Pro Desktop، کامپیوترهای قدرتمند و گران‌قیمت اپل، روزانه تنها یک عدد در هر فروشگاه آن موجود است، بیشتر قدرت می‌گیرد.

 

شایعات و اطلاعات فاش شده درباره Apple VR

صفحه نمایش 8kدوگانه

با توجه به اخباری که به بیرون درز پیدا کرده است، از ویژگی‌های هدست واقعیت مجازی اپل که تقریبا قطعی به نظر می‌رسد، دو صفحه نمایش 8K با رزولوشن 4320*7680 است که پیکسل‌های صفحه نمایش آن در مقایسه با هدست‌های 4K، 4 برابر شده است و اختلاف قابل توجهی با سایر دستگاه‌های مشابه موجود دارد. برای مقایسه، هدست Valve Index VR از دو نمایشگر 1600*1440 پیکسل استفاده می‌کند. البته این اطلاعات کاملا موثق نیستند، چون فقط براساس اطلاعات فاش شده هستند، اما بسیاری از منابع این موضوع را تصدیق کرده‌اند.

هدست واقعیت مجازی
نرم‌افزار ردیابی چشم

ممکن است بعضی از افراد نگران این باشند که صفحه‌ نمایش‌های 8k باتری زیادی مصرف می‌کنند و به پردازنده‌های زیادی نیاز دارند، اما ظاهرا اپل برای این موضوع هم برنامه‌ای در نظر دارد. نرم‌افزار ردیابی چشم هدست به گونه‌ای طراحی شده است که فقط آن قسمتی که چشم کاربر دنبال می‌کند با وضوح کامل 8k دیده می‌شود. برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی هنگام پردازش، با استفاده از ترفندی به نام foveated rendering، سایر مناطق صفحه تارتر می‌شود.

اسکن LiDAR

اسکن LiDAR (Light Detection and Ranging) یا همان تشخیص و تابش نور، یک روش جدید و جالب است که دستگاه‌ها برای شناسایی محیط اطراف از آن استفاده می‌کنند و ما شاهد استفاده از آن در بعضی از محصولات اپل هستیم؛ محصولاتی مثل مانند iPad Pro و iPhone 12 Pro / iPhone 12 Pro Max. فناوری اسکن LiDAR در سیستمی که شبیه رادار است، از لیزر برای تعیین فاصله و عمق اجسام استفاده می‌کند.
این ابزار برای AR عالی‌ست، به دستگاه‌ها امکان می‌دهد تا ساختارهای مجازی را با دقت بیشتری از روی اشیای واقعی الگوبرداری کنند. همچنین از این ابزار برای استفاده از VR در راستای ترسیم یک اتاق و تعیین فضای صحیح کاربر استفاده می‌شود.

آنچه که توقع داریم در محصول جدید اپل ببینیم

 

هدست بی سیم

شایعات گذشته در مورد هدست واقعیت مجازی حاکی از بی‌سیم بودن آن بود. تصویر بالا این ادعاها را تایید میکند، اما از آنجا که هنوز زمان زیادی تا رونمایی از هدست باقی مانده است، طراح نهایی آن همچنان قابل تغییر است. درحالی که هدست‌های بی‌سیم مانند Oculus Quest 2 ممکن است کارایی خود را نسبت به گزینه‌های مجهز به رایانه مثل Valve Index از دست بدهند، داشتن آزادی حرکت، مزیت بسیار بزرگی برای آن‌ها محسوب می‌شود؛ البته به شرط آنکه این امکان وجود داشته باشد. اگر هدست اپل دارای دو صفحه نمایش با وضوح 8k است، به انرژی زیادی در پوسته نیاز دارد ، بنابراین ممکن است رویاهای بی‌سیم ما به واقعیت تبدیل نشود.

هدست واقعیت مجازی
سبک مثل پر کاه

هدفون واقعیت مجازی اپل وزن کمی دارد، اما باز هم امیدوار هستیم فشار زیادی روی گردن کاربر وارد نشود. با توجه به ویژگی‌های قدرتمند آن مثل داشتن صفحه نمایشی با وضوح بالا، نگرانی‌هایی در مورد وزنی که کاربر باید روی سر خود تحمل کند وجود دارد. امیدوار هستیم که تیم طراحی اپل راهی برای سبک نگه داشتن هدست VR یا حداقل توزیع وزن برای استفاده راحت از آن در نظر داشته باشد.

کنترل کننده های هپتیک

haptic feedback به شکل گسترده‌ای رایج شده است و ما امیدوار هستیم که تیم اپل به کنترلرهای Valve Index و PS5’s DualSense توجه داشته باشد. این تکنولوژی به خصوص برای گیمرها بسیار ملموس بوده و مکانیسمی است که باعث لرزش کنترلر بازی در مواقع مختلف می‌شود و شدت این لرزش‌ها با توجه به موقعیت‌های مختلف کم و زیاد می‌شود.
درحالی که این طراحان نرم‌افزار هستند که می‌توانندhaptic feedback را به طور موثری اجرا کنند، داشتن سخت‌افزار به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا تجربیات واقعی بیشتری خلق کنند. گزارشاتی وجود دارد مبنی‌ بر اینکه اپل به‌هیچ‌وجه از کنترل‌کننده‌ها استفاده نکرده است‌، درعوض نرم‌افزار ردیابی دستی را انتخاب می‌کند. ما نگران این هستیم که ممکن است این کار احساس شناور بودن در محیط را کم کند، چون ممکن احساس کنید که دارید به هوا چنگ می‌زنید.

هدست واقعیت مجازی

کلام پایانی

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، تکنولوژی‌هایی هستند که ظرفیت زیادی برای ارائه محصول دارند، اما با وجود اینکه از عرضه اولین دستگاه‌های آن زمان زیادی می‌گذرد، محصولات کنونی اغلب به صورت ناقص ارائه می‌شوند و نیاز کاربران را تمام و کمال در نظر نمی‌گیرند. اپل از شرکت‌هایی است که در این حوزه فعال بوده و ده‌ها اختراع از این نوع محصولات را به ثبت رسانده است، اما تاکنون محصولی کاملا متمرکز با این نوع فناوری را عرضه نکرده است. به هر حال شاید وقت آن باشد که این شرکت رقابت جدی‌تری را شروع کند و محصول نهایی خود را عرضه کند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%87%d9%85%d9%87-%da%86%db%8c%d8%b2-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d9%87%d8%af%d8%b3%d8%aa-%d9%88%d8%a7%d9%82%d8%b9%db%8c%d8%aa-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d9%be%d9%84/
ads
ads