داغ ترین ها :
واتساپ صورتی چیست و چطور از آن در امان بمانیم

واتساپ صورتی چیست و چطور از آن در امان بمانیم

تلفن همراه نیز مانند کامپیوتر از دست ویروس‌ها در امان نیست. ویروس‌ها بدافزارهایی هستند که در کمترین حالت منجر به ایجاد اختلال در دستگاه شما خواهند شد و در بدترین حالت اطلاعات شما را می‌ربایند. اگر نام خوش‌رنگ واتساپ صورتی را شنیدید، گوش به زنگِ خطر ویروس باشید. این ویروس جدید از طریق گروه‌های واتس‌اپ راهش را به گوشی شما باز می‌کند و لینک دانلود واتس اپ صورتی را به شما نمایش می‌دهد. با ما همراه باشید تا این ویروس را بیشتر بشناسیم.

شروع ماجرای واتساپ صورتی

چند نفر از کاربران نرم‌افزار واتس‌اپ حین استفاده از برنامه، پیغامی را دریافت کردند که نمایش‌دهنده لینک واتس‌اپ صورتی بود. در این لینک، از کاربران خواسته شده بود به‌جای نسخه‌ی سبز برنامه‌ی واتس‌اپ از نسخه‌ی صورتی آن‌ استفاده کنند.

در واقع این کاربران با کلیک بر روی لینک، فرمان دریافت ویروس واتس‌اپ صورتی را تائید کرده بودند. و پس از فعال شدن ویروس با مشاهده‌ی اختلال در عملکرد گوشی متوجه آن شدند.

بیشتر بخوانید: انتقال مخاطبین تلگرام به گوشی + آموزش تصویری

اولین هشدارها: بر روی لینک دانلود واتساپ صورتی کلیک نکنید!

این ویروس کامپیوتری جدید با سرعت در حال گسترش در میان دستگاه‌های تلفن همراه است و می‌تواند دسترسی شما به اطلاعات گوشی‌تان را مختل کند. به‌نظر می‌آید واتس‌اپ صورتی به‌خوبی خود را به‌عنوان جایگزین نسخه‌ی استاندارد WhatsApp معرفی می‌کند و کاربران به‌راحتی به آن اعتماد می‌کنند.

البته این اولین بار نیست که گروه نرم‌افزاری واتساپ با اقدامات خصمانه‌ای از این دست روبه‌روست. اما به‌نظر می‌رسد واتس‌اپ صورتی از تمام ویروس‌هایی که در گذشته از طریق این برنامه راه خود را به تلفن همراه و یا کامپیوتر افراد باز می‌کرد، قوی‌تر است. ویروس از طریق ایجاد دسترسی‌های نرم‌افزاری در حین نصب، کنترل کامل دستگاه را به دست‌ می‌گیرد و در نتیجه‌اش، کاربر دیگر امکان دسترسی به اطلاعاتش را ندارد.

این بدافزار اخیرا توسط یکی از فعالان سایبری در توئیتر معرفی شد و اطلاعاتش در دسترس عموم قرار گرفت. این متخصص ضمن تاکید بر عدم کلیک روی لینک ویروس واتساپ صورتی، نحوه‌ی عملکرد آن را تشریح کرد. در واقع ویروس با کنترل کامل دستگاه، می‌تواند امکان نفوذ هکر به سیستم‌تان را فراهم کند.

ویروس واتس‌اپ صورتی

ویروس‌ واتساپ صورتی گرگی در پوست بره

 

مطالب مرتبط: خواندن پیام های حذف شده واتساپ در ایفون

 

واتس اپ صورتی چیست؟

ویروس WhatsApp Pink یک بدافزار یا برنامه‌ی مخرب است که سعی دارد، اطلاعات سیستم هدف خود را بدزدد. نام این این ویروس برگرفته از پیغامی است که در گروه‌های واتس اپ ظاهر می‌شود؛ پیغام‌هایی که با نصب ورژنی متفاوت از واتساپ با ظاهری صورتی کاربران را فریب می‌دهد.

این پیغام‌ها حاوی تصاویری هستند که صفحه‌ی چت‌های whatsapp را به رنگ صورتی زیبایی نشان می‌دهد. این عکس‌ها نیز مانند سایر اطلاعاتی که این بدافزار ارائه می‌کنند، جعلی و ساختگی هستند.

در پایین عکس‌ها، لینکی که کاربر را به صفحه‌ی دیگری هدایت می‌کند مشاهده می‌شود. در این پیغام از کاربران خواسته می‌شود روی لینک دانلود واتساپ صورتی کلیک کنند تا به صفحه‌ی بارگیری فایل APK منتقل شوند.

البه این پیشنهاد، پیشنهاد هیجان‌انگیزی به‌نظر می‌رسد. کاربران زیادی برای داشتن جلوه‌ای خاص و متفاوت از برنامه‌ی واتس اپ روی لینک کلیک می‌کنند و ویروسی را در لباس مبدل برنامه‌ی گفت‌وگویی واتساپ دانلود می‌کنند.

کاربران مشتاق بعد از بارگیری و نصب به امید یک برنامه‌ی جذاب جدید، دسترسی‌های را که بدافزاز از آن‌ها می‌خواهد، تائید می‌کنند و درنهایت، ویروس با موافقت کاربر، بی‌‌دردسر در گوشی فعال می‌شود.

همان‌طور که متخصص سایبری Rajshekhar Rajaharia در توئیتر توضیح داده؛ ویروس پس از فعال شدن درگوشی، پس از کنترل و بلاک کردن اطلاعات کاربر، زمینه را برای سرقت اطلاعات توسط هکرها فراهم می‌کند. در بهترین حالت اگر اطلاعات گوشی شما توسط هکرها ربوده نشود و مورد تهدید یا سوء استفاده قرار نگیرید، تمام اطلاعات گوشی خود را از دست داده‌اید.

 

پیشنهاد نویسنده: ساخت شماره مجازی رایگان

 

چگونه قربانی ویروس واتس اپ صورتی نشویم؟

تا به امروز کاربران زیادی این ویروس را گزارش کرده‌اند و البته کاربران زیادی هم بدون اطلاع از ماهیت بدافزاری واتساپ صورتی آن‌را نصب کرده‌اند.

متاسفانه بسیاری از کاربران با دیدن ظاهر فریبنده‌ی واتس‌اپ صورتی، آن‌را میان دوستان خود در گروه‌ها به اشتراک گذاشته‌اند و با این شیوه به گسترش آن کمک کرده‌اند. در واقع نداشتن اطلاعات کافی از این ویروس، زمینه‌ی افزایش دانلود و اشتراک آن‌را فراهم می‌کند.

طراحان این ویروس به خوبی می‌دانستند که افراد بدون آگاهی از محتوا و صرفا با مشاهد‌ه‌ی عکس‌ها اقدام به انتشار اطلاعات مطلوب آن‌ها خواهند کرد. این شگرد قدیمی طراحان بدافزار است که ویروس خود را در قالبی موجه در اختیار کاربران می‌گذارند. اما حالا با انتشار خبرهای مربوط به ویروس واتس اپ صورتی، کاربران باید نسبت به دانلود و اشتراک‌گذاری آن آگاه باشند.

توصیه‌ی متخصصان این است که نرم‌افزارها را تنها از وبسایت‌های رسمی‌ای که اعتبارسنجی برنامه‌ها را بر عهده دارند، دانلود کنید و به هر لینک ناشناسی اعتماد نکنید. در مورد ویروس واتساپ صورتی نیز بر این نکته تاکید کرده‌اند که بر روی هر لینک‌ دعوتی و ترغیب‌کننده‌ای کلیک نکنید.

مدیران WhatsApp نیز از کاربران خواستند، لینک‌های فورواردشده‌ی مشکوک را باز نکنند و چنانچه نسبت به محتویات آن کنجکاو هستند، با مراجعه به وب‌سایت واتس‌اپ از صحت اطلاعات مطمئن شوند. همچنین، در صورت دیدن موارد مشکوک حتما گزارش‌های خود را به واتس‌اپ ارسال نمایند.

واتس‌اپ صورتی ویروس گوشی‌های اندروید

کاربران اندروید؛ قربانیان هدف واتس‌اپ صورتی

واتساپ صورتی چطور عمل می‌کند؟

ویروس واتس‌اپ صورتی از نظر برنامه‌نویسی بسیار پیشرفته است. زمانی که بر روی لینک ویروس کلیک می‌کنید، به صفحه‌ای هدایت خواهید شد که به صورت خودکار شروع به دانلود فایل APK و سپس نصب آن می‌کند. پس از گذر از این مراحل ویروس در گوشی شما فعال خواهد شد. دسترسی به اطلاعات را محدود می‌کند و زمینه‌ی هک شدن گوشی را به راحتی فراهم می‌کند. اما همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود.

ویروس پس از کنترل کامل بر دستگاه، برای تمام کاربرانی که شماره‌شان در گوشی ذخیره شده پیغامی حاوی لینک، عکس و اطلاعات جعلی ارسال می‌کند. در واقع واتس‌اپ صورتی موبایل قربانی را به بستری برای انتشار خود تبدیل می‌کند. در نسخه‌های بروز شده‌، این ویروس حتی پیغام‌های دریافتی در شبکه‌های اجتماعی دیگر، مانند تلگرام و اینستاگرام را نیز پاسخ می‌گوید و به این صورت دایره انتشار خود را بیشتر می‌کند. بیشتر قربانیان این ویروس دستگاه‌های اندرویدی در کشور هندوستان هستند؛ جایی که اولین‌بار، خراب‌کاری واتس‌اپ صورتی منتشر شد.

شرکت امنیتی ایست (ESET) که طراح آنتی‌ویروس و سیستم‌های امنیتی‌ست، عملکرد ویروس واتس‌اپ صورتی را مورد تجریه و تحلیل قرار داده. بر اساس یافته‌های ایست، ویروس پس از فعال شدن در دستگاه هدف، خود را پنهان می‌کند. به این معنا که ردی از خود به جای نمی‌گذارد؛ گویی هرگز نصب نشده‌است. در واقع واتس‌اپ صورتی در یک بستر امنیتی قوی که امکان استتار را فراهم می‌کند، طراحی شده است.

 

از واتساپ بیشتر بدانید: تماس تصویری گروهی در واتساپ

 

چطور واتس‌اپ صورتی را پاک کنیم؟

بر اساس آنچه که در بخش قبلی گفتیم، واتس‌اپ صورتی ویروس بسیار هوشمندی‌ست که از طریق پنهان کردن خود، کار را برای آنتی‌ویروس‌های نصب‌شده روی گوشی سخت می‌کند. در حال حاضر، آنتی‌ویروس‌های موجود در بازار روشی برای مقابله با واتس‌اپ صورتی پیدا نکرده‌اند.

بهترین روش مقابله با این ویروس جدید، کلیک نکردن بر روی لینک‌های مشکوک و آگاهی یافتن از خطر واتس‌اپ صورتی است. چنانچه لینک مشکوکی را بازکرده‌اید، به بخش مدیریت برنامه‌ها در گوشی خود بروید و آن را پاک کنید.

 

مطالب مرتبط: بهترین آنتی ویروس های رایگان اندروید

 

سخن پایانی

ویروس WhatsApp Pink با پسوند APK برای گوشی‌های اندوریدی طراحی شده است. برای محافظت بیشتر از گوشی‌تان ضمن نصب آنتی‌ویروس به‌روز و معتبر، برای دانلود نرم‌افزار از وب‌سایت‌هایی استفاده کنید که قبل از ارائه‌ی یک برنامه، سلامت و اعتبار آن تایید شده است. و درآخر، اگر شما هم تجربه ویروس واتس‌اپ صورتی را داشته‌اید و گرفتار این بدافزار بدقلق شده‌اید، درباره تجربه‌تان برای ما بنویسید.

بیشتر بخوانید: امکان استفاده از واتساپ روی کامپیوتر بدون نیاز به گوشی فراهم شد

 

سوالات متداول

واتس اپ صورتی چیست؟

ویروس WhatsApp Pink یک بدافزار یا برنامه‌ی مخرب است که سعی دارد، اطلاعات سیستم هدف خود را بدزدد. نام این این ویروس برگرفته از پیغامی است که در گروه‌های واتس اپ ظاهر می‌شود؛ پیغام‌هایی که با نصب ورژنی متفاوت از واتساپ با ظاهری صورتی کاربران را فریب می‌دهد.

چطور واتس‌اپ صورتی را پاک کنیم؟

واتس‌اپ صورتی ویروس بسیار هوشمندی‌ست که از طریق پنهان کردن خود، کار را برای آنتی‌ویروس‌های نصب‌شده روی گوشی سخت می‌کند. در حال حاضر، آنتی‌ویروس‌های موجود در بازار روشی برای مقابله با واتس‌اپ صورتی پیدا نکرده‌اند. بهترین روش مقابله با این ویروس جدید، کلیک نکردن بر روی لینک‌های مشکوک و آگاهی یافتن از خطر واتس‌اپ صورتی است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

10 نظر

  1. امید

    واتساپم مسدود شده

  2. عبدالله اربابی

    سلام و درود تشکر از اطلاعات مفید شما .خداوند به شما ومسئولین شرکت سلامتی ،روزی با برکت ،فرزندان سالم و خوشحالی و سعادت دو دنیا عنایت کند.درودهای گرم از بلوچستان

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به عبدالله اربابی

      پیروز باشید 🌱
  3. محمد سعیدی

    واتساپ ضدی ویروس میخواستم

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به محمد سعیدی

      سلام وقت بخیر واتساپ اصلی رو نصب کنید هیچ برنامه ای تحت این عنوان وجود نداره
  4. حسن

    سلام من واتس اپ ضد ویروس و هک مخام دانلود نمیشه?

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به حسن

      سلام وقت بخیر چنین چیزی وجود نداره از واتساپ موجود در گوگل پلی استفاده کنید
  5. احسان نیک پی

    سلام
    وقت بخیر
    خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده
    موفق باشید

  6. خانه

    سلام. ممنون از اطلاعات کاربردی و مفید.

  7. مبین

    سلام.
    واتساپ زده ویروس را از کجا دانلد کنم

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%88%d8%a7%d8%aa%d8%b3%d8%a7%d9%be-%d8%b5%d9%88%d8%b1%d8%aa%db%8c/
ads
ads