داغ ترین ها :
چطور به عنوان ادمین یک گروه واتساپ را ببندیم؟

چطور به عنوان ادمین یک گروه واتساپ را ببندیم؟

واتس‌اپ که در ایران به واتساپ شهرت دارد؛ پیام‌رسان محبوبی است که درصد بالایی از کاربران از آن استفاده می‌کنند. پیشینه واتس‌اپ قدیمی‌تر از تلگرام یا هر پیام‌رسان دیگری است. در ابتدا واتس اپ امکاناتی داشت که کاربران فراوانی ترجیح دادند به جای استفاده از سیستم پیامکی اپراتورهای تلفن همراه، به سراغ استفاده از این برنامه‌ بروند. از جمله می‌توان به پیام‌های نامحدود متنی و پیام‌های تصویری (عکس‌ها) اشاره کرد. با خریداری این پیام‌رسان محبوب از سوی شرکت Facebook و یکپارچه‌سازی آن با اینستاگرام و خود شبکه فیس‌بوک، ویژگی‌های دیگر از جلمه Status هم به این پیام‌رسان محبوب اضافه شد.

از توانایی‌های جالب واتس‌اپ، ایجاد گروه و گفتگوی جمعی کاربران با یکدیگر است. البته اگر از پیام‌رسان‌های دیگری استفاده کرده باشید؛ متوجه تفاوت‌هایی خواهید شد. برای مثال در گروه‌های واتس‌اپ، ادمین یا مدیر گروه باید افراد را اضافه کند و می‌تواند اجازه نوشتن و انتشار در گروه را تنها برای خود نگه‌دارد. گروه‌هایی که تنها مدیر یا مدیران آن اجازه انتشار مطالب را دارند؛ شبیه‌سازی برای کانال‌های تلگرامی است. گروه‌های واتس‌اپ امروزه انواع گوناگونی دارند. از گروه‌هایی که برای گردآوری و جمع نظرات کارکنان یک شرکت یا اعضای یک مجموعه راه‌اندازی می‌شود تا گروه‌های فامیلی که شهرت فراوانی دارند! ممکن است شما نیز در برخی از این گروه‌ها به عنوان مدیر یا ادمین مشغول فعالیت باشید و بخواهید فعالیت‌ها را منظم کنید یا اینکه بخواهید آن گروه را ببندید. در این نوشتار خواهیم گفت که چگونه به عنوان ادمین یک گروه واتساپ را ببندیم.

مدیریت گروه‌ها در واتس‌اپ

بستن گروه در واتساپ تعاریف گوناگونی دارد. از پاک کردن گروه گرفته تا مسدود کردن کاربران یا لغو امکان پیام گذاشتن برای دیگر اعضا را در اصطلاح بستن گروه در واتساپ می‌گویند. بسته به هدف شما و آنچه که در نظر دارید؛ روش بستن گروه در واتساپ می‌تواند متفاوت باشد. گاهی ممکن است بخواهید دست به پاک کردن گروه در واتساپ بزنید؛ گاهی می‌خواهید اعلان‌های گروه را ببندید تا با هشدارهای فراوان دیوانه نشوید و گاهی نیز می‌خواهید امکان پیام گذاشتن دیگران را مسدود کنید. برای هریک از این اهداف راه‌هایی وجود دارد.

محدود کردن گروه‌ها

بسیار پیش آمده که در گروه‌ها، پیام‌ها و سخنان نامربوطی بیان شود. مطالبی که نه تنها هیچ ارتباطی با زمینه فعالیت گروه ندارد؛ بلکه ممکن است سبب گم شدن پیام‌های مهم نیز شود. از آنجایی که در واتس‌اپ امکان حذف پیام اعضا برای مدیران وجود ندارد؛ بنابراین باید انتشار مطالب را محدود به خود یا افرادی که در نظر دارید کنید. البته هنوز این ویژگی در واتس‌اپ بهینه نشده است که بتوانید افرادی را تنها به این منظور به نرم‌افزار معرفی کنید. برای انجام این کار باید اختیارات دیگری نیز به آنها بدهید که ممکن است خوشایندتان نباشد.

برای اینکه در واتس‌اپ تعیین کنید تنها تعدادی از افراد بتوانند در یک گروه پیام بگذارند و مطالب خود را منتشر کنند؛ باید آنها را ادمین گروه کنید. اگر با این مورد مشکلی ندارید؛ می‌توانید با خیال راحت از شر پیام‌های بی‌ربط و آزاردهنده خلاص شوید. برای انجام این کار، وارد گروه شوید. با لمس نام گروه در بالای صفحه، اطلاعات گروه و اعضای آن برای شما نمایش داده خواهد شد. گزینه Group Setting یا تنظیمات گروه را انتخاب کنید. در این قسمت با انتخاب Send Message یا ارسال پیام و تنظیم آن روی Group Admins یا مدیران گروه، محدودیت را اعمال خواهید کرد. اکنون تنها گروه می‌توانند پیام‌ها و مطالب را در آن منتشر کنند.

این روش بستن گروه در واتساپ برای گروه‌های نیمه‌رسمی یا رسمی بسیار ضروری است. تصور کنید گروهی برای مدیریت مشکلات ساختمان خود راه‌اندازی کرده و ساکنین را در آن عضو کرده‌اید. ممکن است برخی ساکنین با رعایت نکردن شرایط گروه، پیام‌هایی نامرتبط با مشکلات و مسائل ساختمان منتشر کنند. تا جایی‌که اگر نیاز به پیامی داشته باشید؛ نتوانید آن را پیدا کنید.

پاک کردن گروه در واتساپ

بستن گروه واتساپ توسط مدیر افزون بر اینکه می‌تواند به منظور پیشگیری از انتشار مطالب بی‌ربط به‌وسیله افراد گوناگون باشد؛ می‌تواند حذف کردن گروه در واتساپ را نیز شامل شود. گرچه این دو مورد تفاوت‌های بنیادین با یکدیگر دارند؛ اما بازهم از واژه بستن برای هر دو هدف استفاده می‌شود. پاک کردن گروه در واتس اپ توسط ادمین صورت می‌گیرد. گرچه شما به عنوان یکی از اعضا می‌توانید گروه را پاک کنید؛ اما تنها برای خودتان! اعضا تنها می‌توانند گروه را از واتس‌اپ گوشی خود پاک کنند. اما اگر هدف حذف کردن گروه در واتساپ برای همه باشد؛ تنها مدیر یا ادمین گروه چنین توانایی را دارد.

پاک کردن گروه در واتس اپ توسط ادمین گرچه کار دشواری نیست؛ اما یک گزینه مشخص برای آن وجود ندارد که بتوان با لمس آن به کل گروه را حذف کرد! برای حذف کردن گروه در واتساپ، باید همانند محدود کردن گروه که در بالا توضیح داده شد؛ به بخش اطلاعات گروه بروید. اگر گروه چند ادمین یا مدیر دارد؛ بهتر است ابتدا مدیریت ادمین‌ها را لغو کنید. در بخش اطلاعات گروه که مدیریت اعضا نیز در همان بخش انجام می‌شود؛ با لمس هر ادمین، می‌توانید دسترسی مدیریتی او را لغو کنید. پس از انجام این کار، پاک کردن گروه در واتس اپ توسط ادمین که شما باشید انجام خواهد شد.

برای حذف کردن گروه در واتساپ به صورت کامل (که هیچ راه بازگشتی نباشد) باید ابتدا تک‌تک اعضا را حذف کنید. به بخش اطلاعات گروه بروید و با لمس تک تک اعضا و انتخاب گزینه Remove from group یا حذف از گروه، آنها را یک به یک حذف کنید. اکنون دسترسی آنها به گروه از بین رفته و دیگر نمی‌توانند در آن حضور داشته باشند. سپس در پایین همان بخش اطلاعات گزینه Clear Chat یا پاک کردن پیام‌ها را انتخاب کنید و تمام پیام‌ها را از سرورهای پشتیبان‌گیری واتس‌اپ خود پاک کنید. توجه داشته باشید که با انجام این کار پیام‌های گروه تنها از اکانت شما حذف می‌شوند و دیگر در پشتیبان گرفتن‌های واتس‌اپ حضور نخواهند داشت. با این حال سایر اعضا می‌توانند به پیام‌های گذشته دسترسی داشته باشند.

در گام بعد از همان بخش پایین اطلاعات گروه، گزینه Exit Group یا خارج شدن از گروه را انتخاب کرده و سپس آن را همانند حذف کردن پیام‌ها، پاک کنید. پاک کردن گروه در واتس اپ توسط ادمین تنها به همین روش امکان‌پذیر است و راه دیگری ندارد. بنابراین اگر اعضای فراوانی در گروه دارید؛ ممکن است کارتان بسیار دشوار باشد. بنابراین اگر کارتان با گروه تمام شده‌است؛ از آنها بخواهید که از گروه خارج شوند تا زحمت شما نیز کمتر شود. به‌خاطر داشته باشید که حذف کردن گروه در واتساپ، پس از اینکه آن گروه کاربری خود را از دست داده‌؛ کاری ضروری است که باید انجام دهید. وجود گروه‌های فراوان در واتس‌اپ، موضوعی آزاردهنده است که می‌تواند به‌شدت حافظه گوشی شما را نیز پر کند. بنابراین تا می‌توانید از شر این گروه‌های اضافی خلاص شوید.

پاک کردن گروه واتس اپ در آیفون نیز به همین روش انجام می‌گیرد. امروزه تفاوت چندانی در رابط کاربری برنامه‌ها میان سیستم عامل‌ها گوناگون وجود ندارد. شاید در گذشته برای انجام کار مشابهی باید راه‌های متفاوتی را طی می‌کردیم اما امروزه به دلیل ساده‌تر و روان شدن رابط کاربری برنامه‌ها،‌ یکپارچگی آنها در سیستم عامل‌های گوناگون نیز بیشتر شده‌است. بدین ترتیب برای پاک کردن گروه واتس اپ در آیفون نیز همین روش گفته شده را طی کنید.

سخن پایانی

پس از مشکلاتی که برای استفاده از تلگرام به وجود آمد؛ واتس‌اپ توانست دوباره احیا شود. زیرا پیش از اینکه تلگرام بخواهد تا این اندازه گسترده شود؛ واتس‌اپ وجود داشت. اما امکانات سرشار تلگرام سبب شد تا این پیام‌رسان محبوب به حاشیه برود. امروزه با اینکه تلگرام یکه‌تاز امکانات بین تمام پیام‌رسان‌ها است؛ اما واتس اپ به‌دلیل سادگی در استفاده جایگاه بسیار خوبی میان کاربران دارد. امیدواریم در آینده امکانات تلگرام مانند کانال و دانلود منیجر قدرتمند نیز به واتس اپ اضافه شود.

بستن گروه در واتساپ توسط مدیر، موضوعی است که دیر یا زود برای بیشتر گروه‌ها انجام خواهد شد. زیرا به مرور، گروه‌ها کاربرد خود را از دست داده یا فعالیت اعضا به اندازه‌ای کم می‌شود که دیگر وجود آن گروه توجیهی ندارد. بنابراین اگر شما نیز به عنوان مدیر در یک گروه عضویت دارید؛ پس از مدتی که فعالیت‌ها به‌شدت کمرنگ شد از اعضا بخواهید که در صورت امکان از گروه خارح شوند. برای این کار نیز نباید از چیزی خجالت بکشید. چه بسا بسیاری از افراد تنها به دلیل رعایت موازین اخلاقی و تعارفات عرف در گروه مانده باشند. این لطف شما برای آنها حکم نجات از جمعی را دارد که به بودن در آن علاقه‌ای ندارند.

در این نوشتار روش‌های بستن گروه در واتساپ بیان شد که می‌توانید با توجه به نیاز خود، از آنها استفاده کنید. این که هدف شما از بستن گروه در واتساپ چیست؛ روش انجام را تغییر خواهد داد. پاک کردن گروه در واتساپ نیز کاری است که باید انجام دهید؛ زیرا واتساپ حجم بسیار زیادی را هنگام پشتیبان‌گیری (Backup) اشغال خواهد کرد. اگر نیازی به گروه یا مطالب آن ندارید؛ دلیلی ندارد که بخواهید این بار اضافی را با خود حمل کنید.

سوالات متداول

بستن گروه در واتساپ را چه کسی باید انجام دهد؟

واتس‌اپ برخلاف تلگرام، محدودیت‌های مدیریتی دارد. شما به عنوان یک عضو از گروه نمی‌توانید هرکسی را که دوست داشتید به عضویت گروه درآورید. این کار تنها از عهده مدیر برمیاید. اما مدیر همه‌کاره گروه هم نیست؛ زیرا نمی‌تواند پیام‌های دیگران را حذف کند. در کل محدودیت‌های واتس‌اپ چه برای اعضای یک گروه و چه برای مدیر آن آزاردهنده است. بستن گروه در واتساپ توسط مدیر انجام می‌گیرد و دیگر هیچ! البته این بستن هم به سادگی فشردن یک دکمه و لمس یک گزینه نیست. همان‌گونه که بیان شد باید تک‌تک افراد را از گروه حذف کنید یا از آنها بخواهید که گروه را ترک کنند. برای گروه‌هایی که اعضای بسیار زیادی دارند؛ حذف همه ممکن است ساعت‌ها زمان‌ببرد. بنابراین بهتر است که از خودشان بخواهید که از گروه خارج شوند و سپس خودتان نیز از گروه خارج شده و آن را حذف کنید.

متاسفانه توانایی ساخت کانال در واتس اپ وجود ندارد. همین موضوع برتری کامل تلگرام را نسبت به واتس اپ نشان می‌دهد. البته شاید به دلیل حق کپی‌رایت تلگرام باشد که واتس‌اپ نمی‌تواند این توانایی را به برنامه خود بیافزاید. اما با این حال تا جای ممکن سعی کرده که مشابه آن را در نرم‌افزار خود تعبیه کند. شما می‌توانید با راه‌اندازی یک گروه در واتس‌اپ و محدود کردن اعضا (همان‌گونه که توضیح داده شد) حق انتشار مطالب را برای مدیر یا مدیران گروه حفظ کنید. اما مشکل عضویت اعضا هم‌چنان برقرار است. اعضا نمی‌توانند خودشان عضو گروه شما بشوند و باید مدیران گروه آنها را عضو کنند. واتس اپ برای این مشکل نیز راه‌کاری اندیشیده است که تا اندازه‌ای می‌تواند کمک کننده باشد. شما می‌توانید با انتشار لینک گروه، به افراد دیگر اجازه پیوستن به گروه را بدهید. با تمام این موارد بازهم واتس‌اپ نمی‌تواند با تلگرام حتی رقابت کند؛ اما همین موارد نیز می‌تواند تا اندازه بسیاری کمک کننده باشد.

تفاوت واتس‌اپ اندروید و آیفون چیست؟

در گذشته برنامه‌های آیفون تفاوت‌هایی با اندروید داشتند. البته امروزه نیز تفاوت‌هایی وجود دارد اما در انجام کارهای اساسی شبیه هم هستند. شاید ظاهر پیام‌ها یا جلوه‌های تصویری در این دو سیستم عامل متفاوت باشد اما برای پاک کردن گروه واتس اپ در آیفون، همان مسیری را باید بروید که در اندروید پیش روی شماست.

دسترسی به مخاطبان و ظاهر کلی این برنامه در دو سیستم عامل تفاوت‌هایی دارد که آن هم به دلیل پیشینه استفاده از آنهاست. واتس اپ همان ظاهری که از ابتدا روی آیفون‌ها داشت را حفظ کرده است. شاید این به دلیل ثبات سیستم عامل iOS باشد. منظور از ثبات، ماندگاری این سیستم عامل بر طراحی‌های گذشته است. صفحه منوی آیفون‌ها گرچه تغییرات چشمگیری داشته است؛ اما تقریبا همان منویی است که با iOS 7 عرضه شد! بسیاری از برنامه‌های آیفون به همین شکل ثبات دارند. کاربران این سیستم عامل نیز چنین ثباتی را دوست دارند. شاید به همین دلیل است که برنامه‌هایی مانند واتس‌اپ نیز تلاش می‌کنند ظاهر کلی را حفظ کنند و تغییرات را ذره ذره پیش ببرند. چنین کاری البته برای شرکت بسیار به‌صرفه نیز خواهد بود؛ زیرا در به‌روز رسانی‌ها صرفه‌جویی می‌کند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%be%d8%a7%da%a9-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%da%af%d8%b1%d9%88%d9%87-%d9%88%d8%a7%d8%aa%d8%b3%d8%a7%d9%be-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b7-%d8%a7%d8%af%d9%85%db%8c%d9%86/
ads
ads