داغ ترین ها :
چرا USB Type-C ؟ [نگاهی مختصر به مزایای پورت تایپ سی در برابر میکرو USB]

چرا USB Type-C ؟ [نگاهی مختصر به مزایای پورت تایپ سی در برابر میکرو USB]

چرا USB Type-C؟ این عنوان مقاله ای است که امروز قصد پرداختن به آن را داریم. نام آشنایی که علاقه مندان به گوشی های هوشمند حتما زیاد با آن سرکار دارند. پورت های USB Type-C که نام آنها را زیاد میشنویم چه فرقی با پورت های دیگر دارند؟ سوالاتی که باید امروز به آن پاسخ دهیم.

امروزه کمپانی های تولید کننده گوشی های هوشمند محصولات خود را در تمامی زمینه ها پیشرفت می دهند. شاید کاربران برای انتخاب گوشی هوشمند به یک سری بخش اساسی تر توجه می کنند و بخش های دیگر اهمیت زیادی برای آن ها ندارد. یکی از بخش هایی که کاربران توجه کمی به آن دارند، نوع USB گوشی است. در حال حاضر کمپانی ها از مدل های مختلف USB استفاده می کنند که برای مثال می توان به مدل Lightning اشاره کرد که کمپانی اپل از آن استفاده می کند و مدل Micro که دیگر کمپانی ها از آن استفاده کرده است.

 

شاید نیاز داشته باشید: خرید انواع کابل، سیم رابط و تبدیل گوشی

 

در گذشته استاندارد یکپارچه ای برای USB ها وجود نداشت و هر شرکت معمولا از یک نوع درگاه خاص برای گوشی های خود استفاده میکرد. اما رفته رفته تمام شرکت ها به سمت یک استاندارد یکپارچه رفتند و Micro USB را برای گوشی های خود انتخاب کردند. البته در این بین اپل استثنا بود اما دیگر گوشی های هوشمند به اتفاق همگی از این پورت ها برای شارژ و انتقال داده ها در گوشی های خود استفاده کردند.

اما حالا چند سالی است که شرکت ها در حال حرکت به سمت نسل جدید USB ها هستند. مدل جدید USB ها که یکی دو سالی است در گوشی های هوشمند و به خصوص پرچمداران بکار گرفته می شود، USB Type-C است. با توجه به مزیت های این مدل جدید، حتی کمپانی اپل نیز بنا دارد تا در آینده این مدل USB را در گوشی های آیفون بکار بگیرد. اما در ادامه می پردازیم به مزیت های این مدل از USB تا دریابیم چرا کمپانی ها به سراغ این مدل می روند.
یو اس بی تایپ سی

یکی از بزرگترین مشکلات کاربران با پورت های USB، یک طرفه بودن آن بود. یعنی فقط از یک طرف وارد پورت میشد که از شانس بد در اکثر مواقع در اولین مرتبه هیچگاه به درستی وارد پورت نمیشد! یکی از مزایای پورت های USB نسبت به Micro USB ها متقارن بودن طرح آن است که این مکان را به شما می دهد تا از هر دوطرف کابل USB را به گوشی خود متصل کنید. این مشکلی یکی از بزرگترین مشکلاتی بود که اکثر کاربران با کابل های MicroUSB داشتند. حتی پیش بینی می شود نسل بعدی کابل های HDMI در آینده با USB Type-C هماهنگ خواهد شد و مطمئناً لپ تاپ ها نیز به این پورت جدید مجهز خواهند شد.

راحتی کار با پورت های USB یک طرف قضیه است. اما مهمترین مزیت این مدل نسبت به MicroUSB در سرعت انتقال داده است. در اوایل راه از MicroUSB ها برای شارژ گوشی استفاده می شد ولی بعد ها زمانی که بحث انتقال اطلاعات به میان آمد، MicroUSB سرعت مناسبی نداشت ولی حال در Type-C این نقیصه کاملا بر طرف شده و اطلاعات با سرعت قابل قبولی بین دستگاه و کامپیوتر ها انتقال می یابند.
کابل usb
البته سرعت انتقال داده به استانداردی که این پورت از آن بهره میبرد نیز بستگی دارد. در حال حاضر برخی از گوشی های هوشمند که مجهز به پورت USB Type-C هستند، به استاندارد USB 3.1 هم مجهز شدند که سرعت انتقال داده ها در این گوشی ها مراتب بیشتر از گوشی هایی است که دارای استاندارد USB 2.0 هستند. پس درگاه USB Type-C به تنهایی ملاک سرعت بالا نیست و باید به ورژن USB نیز دقت کرد.

انتقال سرعت بالا یک طرف قدرت درگاه های USB Type-C است و طرف دیگر سرعت شارژ در آنهاست که برای گوشی های هوشمند تاثیر بسزایی دارد. در واقع سرعت شارژ گوشی ها با توسط کابل و درگاه USB Type-C بسیار بالاتر از درگاه های Mirco USB است که باعث می شود گوشی شما در مدت زمان کمتری شارژ شود.
پورت usb c گوشی
به طور کلی USB Type-C فعلا جدیدترین نسل از درگاه های مینی USB است که بسیاری از شرکت ها به استفاده از آن در گوشی های خود تمایل نشان دادند. برخی از شرکت ها نظیر سونی تمامی گوشی های خود را به این درگاه مجهز میکنند و برخی دیگر مثل سامسونگ مدل های بالا را به این پورت تجهیز کرده و در گوشی های ارزان تر همچنان از همان درگاه های قدیمی Micro USB استفاده میکنند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%da%86%d8%b1%d8%a7-usb-type-c-%d8%9f-%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c-%d9%85%d8%ae%d8%aa%d8%b5%d8%b1-%d8%a8%d9%87-%d9%85%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%a7%db%8c-%d9%be%d9%88%d8%b1%d8%aa-%d8%aa%d8%a7%db%8c%d9%be/
ads
ads