داغ ترین ها :
چطور آنتن‌دهی موبایل را بهتر کنیم؟

چطور آنتن‌دهی موبایل را بهتر کنیم؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی گوشی‌های هوشمند قوی وارد بازار شده است که کاربرد آن‌ها تنها به تماس گرفتن محدود نمی‌شود. در واقع می‌توانیم با آن‌ها ایمیل ارسال کنیم، به راحتی در اینترنت جستجو کنیم، برنامه‌های تلویزیونی را مشاهده کنیم و اپلیکیشن‌های مختلف را روی گوشی خود نصب و استفاده کنیم. اما همه این موارد نیاز به آنتن‌دهی خوب و مناسب موبایل دارد. زیرا باید بتوانیم از اینترنت سیم کارت خود استفاده کنیم یا در هر زمان از شبانه‌روز به تماس‌های ورودی و پیام‌های خود جواب دهیم.
با این حال متاسفانه مشکل آنتن‌دهی موبایل هنوز هم بین مدل‌های مختلف گوشی رایج است. حتی گاهی اوقات پیش می‌آید که به دلیل آنتن‌دهی بد موبایل خود دچار چالش می‌شویم. آیا تا به حال به فکر این موضوع افتاده‌اید که چطور آنتن‌دهی موبایل خود را بهبود ببخشید؟ آیا درباره آن از افراد متخصص سوال کرده‌اید؟ یا اینکه در اینترنت جستجو کرده‌اید؟ پس اگر شما نیز جزو افرادی هستید که گاهی با این چالش روبرو می‌شوید در ادامه این مقاله با مجله تکنولایف همراه باشید، تا راه‌حل‌های مناسب و کاربردی را به شما ارائه دهیم.

 

چه چیزی آنتن‌دهی موبایل را ضعیف می‌کند؟

چه چیزی آنتن‌دهی موبایل را ضعیف می‌کند؟
آنتن‌دهی ضعیف تلفن همراه اصولا از 4 مسئله اصلی ناشی می‌شود که شامل:

1. آنتن‌دهی در اکثر مناطق روستایی خیلی پایین است و متاسفانه اکثر اوقات با چالش آنتن‌دهی بد در آن‌جا روبه‌رو می‌شوید. در این صورت، متاسفانه غیر از خارج شدن از آن مکان و رفتن به جایی که آنتن‌دهی بالایی دارد چاره دیگری ندارید.

2. کیفیت آنتن‌دهی موبایل شما به این بستگی دارد که بین آنتن تلفن و تلفن همراه مانعی وجود نداشته باشد. در واقع هر چه موانع بیشتر باشد، آنتن‌دهی کاهش می‌یابد. رد یک مکان شهری با تعداد زیادی ساختمان آنتن‌دهی را ضعیف‌تر می‌کند و حتی در بعضی موارد کاملا آن را از بین می‌برد.

3. تعداد افرادی که در یک زمان از آنتن برج تلفن استفاده می‌کنند بسیار بر آنتن‌دهی و کیفیت سیگنال تاثیرگذار خواهند بود. مثلا چند صد تا چند هزار نفر می‌توانند از برج تلفن استفاده کنند، اما اگر ناگهان این تعداد به ده‌ها هزار نفر برسد ممکن است عملکرد آن مختل شود و کیفیت آنتن‌دهی بسیار پایین بیاید. این موضوع در رویدادهایی مانند کنسرت و مسابقات ورزشی بسیار دیده می‌شود.

4. آب و هوا می‌تواند روی آنتن‌دهی موبایل تاثیر بگذارد. مواردی مانند باران، برف و رعد و برق می‌توانند آنتن‌دهی تلفن همراه را دچار اختلال کنند. در واقع سیگنال‌های موبایل به صورت طبیعی ناپایدار هستند و با یک حرکت جزئی می‌توانند به شدت تغییر کنند.

این 4 مورد که ذکر شد موارد کلی بودند که اصولا دلیل اصلی آنتن‌دهی بد می‌باشند. اما خیلی چیزهای دیگر ممکن است در آنتن‌دهی بد موثر باشند. تنها کاری که از شما برمی‌آید اینست که با مواردی که سبب تقویت سیگنال و آنتن‌دهی می‌شود آشنا شوید تا در صورت برخورد با چالش آنتن‌دهی بتوانید آن‌ها را پیاده کنید.

راه‌حل‌های موثر برای تقویت و افزایش آنتن‌دهی موبایل

در حالت عدم آنتن‌دهی مناسب هیچ چیز خسته‌کننده‌تر از انتظار برای برقراری مجدد ارتباط نیست. مانند لحظه‌ای که در حالت کندی اینترنت باید برای لود شدن مطالب وب‌سایت انتظار بکشیم. در دنیای امروز این عدم سرویس‌دهی و قطع ارتباط برای هیچ‌کس قابل قبول نخواهد بود. شما می‌توانید با چندین راه‌حل مناسب به بهبود قدرت آنتن‌دهی موبایل خود کمک کنید. این راه‌حل‌ها شامل:

1) در زمان استفاده از شبکه تلفن همراه راه نروید

وقتی در حال استفاده از شبکه تلفن همراه هستید و راه می‌روید یا مکان خود را عوض می‌کنید. در این زمان دریافت آنتن قوی و کافی دشوار خواهد شد.

2) قاب گوشی را بردارید

قاب گوشی می‌تواند سیگنال شبکه را دور کند و از دستیابی آن به آنتن جلوگیری کند. اگر شما نوار دسی‌بل و آنتن تلفن در آن قسمت را بررسی کنید، متوجه خواهید شد می‌توانید با برداشتن قاب گوشی میزان تقویت سیگنال را بررسی کنید.

3) جلوی آنتن‌دهی موبایل خود را نگیرید

برخلاف گوشی‌های قدیمی که آنتن در بیرون و قابل مشاهده بودند، در گوشی‌های جدید آنتن داخلی وجود دارد. پس ممکن است با در دست گرفتن موبایلتان در حالت افقی دست شما جلوی آنتن قرار بگیرد. بنابراین در هنگام صحبت کردن با موبایل مراقب محل قرارگیری دست‌تان باشید. قرار دادن دست در قسمت‌های مختلف می‌تواند موثر باشد. سعی کنید گوشی خود را در حالت عمودی بگیرید تا از بلاک شدن آنتن جلوگیری کنید.

 

4) مراقب موانع باشید

وجود ساختمان‌ها و سازه‌ها به عنوان مانع سیگنال محسوب می‌شوند. پس شما می‌توانید با خارج شدن از ساختمان وضعیت آنتن‌دهی تلفن همراه خود را بهتر کنید. مثلا رفتن به فضای باز مانند پارک بسیار موثر است.

 

5) شارژ باتری باید حداقل 25درصد باشد

مهم‌ترین نکته‌ای که شاید خیلی‌ها به آن اهمیت ندهند میزان شارژ باتری تلفن همراه است. اگر شارژ باتری شما پایین باشد یعنی زیر 25درصد باشد، گوشی نیروی کافی و سیگنال خوب را دریافت نمی‌کند. در نتیجه در آنتن‌دهی به مشکل می‌خورید.

6) مکان را تغییر دهید

همه قسمت‌های خانه را از لحاظ آنتن‌دهی بررسی کنید چون سیگنال در قسمت‌های مختلف خانه متفاوت است. مثلا کنار پنجره‌ها اصولا آنتن‌دهی بهتر است، باز اگر پنجره را باز بگذارید شرایط مساعدتر خواهد شد. زیرا شیشه می‌تواند سیگنال دریافتی را کاهش دهد به خصوص پنجره‌هایی با کاهش مصرف انرژی.

7) به مکان مرتفع‌تر بروید

رفتن به مکان‌های مرتفع، چه داخل ساختمان و چه بیرون و روی دامنه تپه می‌تواند میزان موانع موجود را کاهش دهد. پس یافتن مرتفع‌ترین نقطه در اطراف و رفتن به آن قسمت می‌تواند آنتن دریافتی را افزایش دهد.

8) از وای‌فای استفاده کنید

اگر آنتن‌دهی تلفن همراه شما به دلیل موقعیتی که در آن هستید ضعیف است و نمی‌توانید از اینترنت همراه استفاده کنید می‌توانید اگر به وای‌فای دسترسی دارید از آن استفاده کنید. امروزه تمامی تلفن‌های هوشمند تماس و پیام رسانی از طریق وای‌فای را مقدور ساخته‌اند و شما به راحتی می‌توانید از وای‌فای پرسرعت و با پوشش‌دهی بالا استفاده کنید تا مشکل آنتن‌دهی شما نیز برطرف شود.

9) شناسایی نزدیک‌ترین برج تلفن همراه به شما

اگر بدانید نزدیک‌ترین برج تلفن کجا قرار دارد می‌فهمید سیگنال از کجا می‌آید. در این حالت می‌دانید کدام قسمت ساختمان شما به برج نزدیک‌تر است و کجا می‌توانید سیگنال بهتری دریافت کنید. اگر در بیرون از خانه هستید به جایی بروید که بین شما و برج مانعی وجود نداشته باشد.

10) از شبکه‌های 3G، 2G و 4G استفاده کنید

هر کدام از شبکه‌های ذکر شده در قسمت‌های مختلف سیگنال متفاوتی خواهند داشت. با تعویض هر کدام از این شبکه‌ها می‌توانید شبکه قوی‌تری را انتخاب کنید. نحوه تعویض شبکه‌ها در تلفن‌های مختلف متفاوت است. پس با رفتن به تنظیمات گوشی خود و بعد شبکه می‌توانید بهترین شبکه مورد نظر را انتخاب کنید.

 

11) افزایش و تقویت آنتن‌دهی موبایل و خط همره‌ اول، ایرانسل و… با تقویت‌کننده‌های مخصوص

اگر راه‌حل‌های آسان‌تری که به شما پیشنهاد شده جواب ندادند، شما چاره‌ای جز تعویض اپراتور و یافتن اپراتور با آنتن‌دهی بهتر ندارید. برای این کار متوجه هزینه‌های جانبی و بعدی تعویض اپراتور نیز باشید. همچنین امکان این را دارید از طرح رومینگ یا طرح ترابرد به اپراتور دیگر جهت آنتن‌دهی در نقاط دور افتاده یا افزایش آنتن موبایل در نقاطی که اپراتور شما آنتن‌دهی مناسب ندارد استفاده کنید.
این تقویت‌کننده‌ها سیگنال موجود را می‌گیرند و آن را 32برابر تقویت می‌کنند و این دستگاه‌ها با تمامی اپراتورها و موبایل‌ها توانایی کار کردن دارد. با استفاده از دستگاه تقویت‌کننده سیگنال از قطع شدن تماس‌ها و بی‌کیفیت شدن تماس‌ها می‌توانید جلوگیری کنید.

 

استفاده از اپلیکیشن مناسب برای افزایش قدرت آنتن‌دهی موبایل

اپلیکیشن‌هایی در این زمینه وجود دارند که برای تقویت سیگنال می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال برخی از این اپلیکیشن‌ها RootMetrics Cell Phone Coverage Map ( آیفون و اندروید ) و OpenSignal است که برای هر دو سیستم عامل اندروید و IOS در دسترس هستند.
موبایل شما در حقیقت بهترین وسیله برای پیدا کردن قدرت سیگنال است. سیگنال‌های موبایل با واحد دسی‌بل dB اندازه‌گیری می‌شوند و اساسا موج‌های رادیویی از نوع AM/FM هستند. سطح سیگنال تمامی اپراتورهای تلفن همراه بین استاندارد -50 و -120 دسی‌بل قرار دارد.
-50 در واقع به عنوان بهترین قدرت آنتن‌دهی و -120 به عنوان بدترین و ضعیف‌ترین آنتن‌دهی می‌باشد. استانداری برای آنتن‌دهی و تعداد خطوط آنتن موبایل وجود ندارد. به همین دلیل است که نمی‌توان به خطوط آنتن موبایل زیاد اطمینان کرد و تعداد خطوط آنتن‌دهی به اپراتور وابسته است.

RootMetrics Cell Phone Coverage Map

پیدا کردن سیگنال dB در موبایل چگونه است؟

پیشنهاد ما به شما برای این‌که بتوانید میزان آنتن واقعی را تشخیص دهید و قابل اطمینان باشد، اینست که در موبایل خود dB را پیدا کنید. می‌توانید در خانه راه بروید و جایی که عددی نزدیک به -50 را دیدید بهترین آنتن‌دهی را خواهید داشت. اما چگونه می‌توانید مقدار dB را در گوشی خود بخوانید؟ شما می‌توانید به تنظیمات گوشی خود بروید. سپس برای دسترسی به سیگنال dB برای گوشی‌های آیفون باید مراحل زیر را طی کنید:

1. ابتدا به Phone mode بروید؛
2. شماره *3001#12345#* را شماره‌گیری کنید؛
3. در این مرحله وارد حالت تست می‌شوید، حال قسمت نوتیفیکشن خود را پایین بکشید و سپس در قسمت چپ آن می‌توانید سیگنال dB را ببنید.
دسترسی به سیگنال dB برای گوشی‌های اندروید نیز به صورت زیر است:
1. به تنظیمات بروید؛
2. سپس به قسمت General بروید؛
3. بعد از آن قسمت About phone را باز کنید؛
4. Network یا Status را باز کنید، در این قسمت مقدار dB را می‌توانید مشاهده کنید.
خب حالا که با نحوه پیدا کردن dB در گوشی خود آشنا شدید. باید بدانید معمولا هر مقداری بین -50 و -95 به عنوان سیگنال‌دهی خوب به شمار می‌رود.

جمع‌بندی

در این مقاله‌ سعی بر این بود راه‌های مناسب برای افزایش قدرت آنتن‌دهی موبایل را به شما معرفی کنیم و راه‌حل‌های تاثیرگذار را بررسی کنیم. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.
در واقع شما بعد از خواندن این مطلب باید بدانید زمانی که آنتن‌دهی موبایل شما ضعیف است، برای تقویت آن چه کارهایی باید انجام دهید. اگر با به کار گرفتن تمامی این ترفندها مشکل شما حل نشد، احتمال اینکه گوشی شما به دلایل سخت‌افزاری مانند ضربه، آب خوردگی و شکستگی فلت آنتن و … دچار مشکل شده باشد وجود دارد، در این مرحله تنها راه‌حل مراجعه به تعمیرات موبایل است.
اگر شما نیز با چالش‌ آنتن‌دهی موبایل تا به حال روبه‌رو شده‌اید، می‌توانید تجربه خود را با مجله تکنولایف به اشتراک بگذارید و نظرات خود را در این زمینه مطرح کنید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

2 نظر

  1. اردشیر

    مثل سابق آنتن تقویتی میشود تهیه کرد

  2. یثرب

    آنتن گوشیم اصلان بالا نمی آید

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%da%86%d8%b7%d9%88%d8%b1-%d8%a2%d9%86%d8%aa%d9%86%e2%80%8c%d8%af%d9%87%db%8c-%d9%85%d9%88%d8%a8%d8%a7%db%8c%d9%84-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1-%da%a9%d9%86%db%8c%d9%85%d8%9f/
ads
ads