داغ ترین ها :
چگونه بفهمیم گوشی ما هک شده است؟

چگونه بفهمیم گوشی ما هک شده است؟

امروزه با پیشرفت چشمگیری که در زمینه تکنولوژی روز به روز بیشتر شاهد آن هستیم، تقریبا می‌توان گفت هک کردن همه چیز امکان‌پذیر است. خب قطعا اولین چیزی که ذهن اکثر افراد را درگیر می‌کند، هک شدن گوشی موبایل آن‌هاست! هک شدن گوشی موضوعی ترسناک و در عین حال دردسرساز می‌تواند باشد پس لازم است درباره آن اطلاعات درست و دقیقی داشته باشیم؛ تا اگر این اتفاق برای ما نیز افتاد زود متوجه آن شویم و راه‌های مقابله با آن را یاد بگیریم. پس اگر به دنبال پاسخ سوال “چطور متوجه شویم گوشی‌مان هک شده؟” هستید در ادامه این مقاله با مجله تکنولایف همراه باشید.

نشانه های هک شدن گوشی کدامند؟

چگونه می‌توان نشانه‌های هک گوشی را تشخیص داد؟

چگونه می‌توان مشکل موبایل هک شده را برطرف کرد؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خوشبختانه زمانی که گوشی شما هک می‌شود، نشانه‌های مشکوک و خاصی در آن نمایان می‌شود. برای شناسایی دقیق این نشانه‌ها کافی‌ست کمی درباره آن مطالعه کنید و از نشانه‌های بارز آن مطلع شوید.
اگر با نشانه‌هایی که در ادامه این بخش برای شما شرح می‌دهیم روبه‌رو شدید احتمال زیادی وجود دارد که گوشی شما هک شده است. اما باز هم نیاز است درباره آن تحقیق و بررسی کنید تا بتوانید درست‌ترین تصمیم را بگیرید.

  •  افت ناگهانی و غیر معمول عمر باتری گوشی

    باتری گوشی نیز مانند سایر وسایل دیگر عمر مفید مشخصی دارد که ممکن است به وسیله عوامل مختلفی کاهش یابد. پس اگر باتری شما به‌صورت ناگهانی و بعد از گذشت دوره کوتاهی غیرقابل استفاده شد، احتمال این را بدهید جاسوسی اتفاق افتاده است و شاید هک شده باشید.

  •  افزایش حرارت باتری گوشی

    افزایش درجه حرارت باتری گوشی حتی زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید می‌تواند نشانه این باشد که داده اینترنت شما فعال بوده است و بیش از سرعت معمول در حال مصرف شدن است. اگر متوجه مصرف بیش از حد داده‌های گوشی خود شدید احتمال این را بدهید گوشی شما هک شده است.

 

مطالب مرتبط: رفع مشکل کرش کردن گوشی در اندروید

 

  •  فعالیت بدون ورودی

    هنگامی که از تلفن همراه خود استفاده نمی‌کنید، گوشی شما باید سایلنت باشد تا در تماس‌ها، اعلان‌های ورودی و هشدار‌هایی که تنظیم کرده‌اید صرفه‌جویی شود.
    اگر متوجه شدید گوشی شما نویز غیرعادی ایجاد می‌کند. مثلا صفحه نمایش ناگهان روشن می‌شود یا بدون دلیل دوباره راه‌اندازی می‌شود، بنابراین احتمال آن وجود دارد شخصی گوشی شما را از راه دور کنترل می‌کند.

  •  ارسال و دریافت پیام‌های متنی غیرمعمول

    ارسال و دریافت پیام‌های متنی غیرمعمول و عجیب از دیگر نشانه‌های هک گوشی موبایل است. درباره ارسال پیام که همه چیز مشخص است! اگر گوشی شما به طور خودکار پیام‌های متنی به هر شماره‌ای ارسال می‌کند، این پروسه خیلی مشکوک است و می‌تواند ناشی از عاملی مخرب مانند هک شدن گوشی باشد.
    اما درباره دریافت پیام‌های متنی که محتوایی غیرمعمول و عجیب دارند و از سوی شماره‌ای عجیب نیز ارسال می‌شوند و حتی شاید اصلا متوجه آن نشوید، می‌تواند نشانه هک شدن گوشی شما باشد.

  •  افزایش بیش از حد مصرف داده

    بیشتر ابزارهایی که برای هک کردن گوشی و تبادل اطلاعات از آن‌ها استفاده می‌شود وابسته به اینترنت هستند. در واقع از شبکه اینترنت برای تبادل اطلاعات مورد نظر استفاده می‌کنند. زمانی که گوشی شما هک می‌شود، میزان مصرف داده افزایش خواهد یافت. چون دائما دیتا و اطلاعات خاصی در پس زمینه دستگاه با استفاده از اینترنت در حال رد و بدل است.
    در نهایت اگر احساس کردید مصرف اینترنت گوشی شما به شدت افزایش یافته مطمئن باشید که یک نرم افزار مخرب در گوشی شما نصب شده یا عاملی منجر به بروز این مشکل شده است. این عامل می‌تواند با هک گوشی شما ارتباط مستقیم داشته باشد.

 

پیشنهاد نویسنده: چطور از هک وای فای جلوگیری کنیم؟

 

  •  سر و صدا در هنگام تماس‌های تلفنی

    شاید گوشی شما کارهای عجیبی انجام دهد مثلا هنگام صحبت کردن احساس کنید صدای سر و صدا می‌آید یا اینکه حالتی باشد که انگار گوشی شما شنود می‌شود. شنود تلفن همراه شما در حالتی اتفاق می‌افتد که شخصی تلفن شما را به وسیله نرم افزارهای جاسوسی هک می‌کند و به گوشی شما دسترسی پیدا می‌کند.
    پس اگر شما نیز رفتارهای عجیب و غریب و نویزهای اضافی در گوشی خود احساس می‌کنید حتما پیگیر آن شوید که مشکل آن چیست؟ چون احتمال زیادی وجود دارد که هک شده باشید.

  • فرآیند طولانی خاموش کردن گوشی

    قبل از این‌که تلفن همراه خود را خاموش کنید باید تمام مراحل در حال اجرا در گوشی پایان یابد. چون قبل از خاموش شدن گوشی اطلاعات شما می‌تواند برای شخص دیگری به وسیله هک کردن گوشی منتقل شود.
    پس دقت کنید اگر فرآیند خاموش کردن گوشی شما بیش از حد معمول طول می‌کشد، مثلا پس از تماس تلفنی، پس از ارسال ایمیل یا پیامک یا پس از جستجو و وب‌گردی در اینترنت. این موارد می‌تواد نشانه این باشد اطلاعات گوشی شما به شخص دیگری منتقل شده است.

خرید مک بوک
  •  قفل نشدن گوشی

    اگر فعالیت عجیب و غیرعادی در گوشی خود احساس کردید آن را قفل کنید. همچنین مراقب عملکرد آن در زمان غیرفعال بودن باشید. در واقع گوشی‌هایی که هک می‌شوند به طور کامل قفل نمی‌شوند.
    حتی زمانی که آن را قفل می‌کنید به طور کامل قفل نمی‌شود و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

  •  مسدود شدن ایمیل

    گاهی متوجه این موضوع می‌شوید که ایمیل رسمی شما با فیلترهای مخصوص مسدود شده و دلیل آن ارسال پیام‌هایی به ایمیل شما از منابع مشکوک می‌باشد که می‌تواند نشانه‌ای از هک شدن گوشی شما توسط ایمیلتان ‌باشد.

پس هنگامی که احساس کردید گوشی شما در معرض نفوذ قرار گرفته است یکی از این اقدامات لازم را نیاز است انجام دهید:

1- تغییر کلمات عبور مهم
2- استفاده از مکانیزم تایید هویت چند مرحله‌ای
3- بازنشانی دستگاه

 

حتما بخوانید: افزایش امنیت اینستاگرام

 

چطور نرم‌افزارهای جاسوسی در Android یا IOS تشخیص دهیم؟

چطور نرم‌افزارهای جاسوسی در Android یا IOS تشخیص دهیم؟

جلوگیری و تشخیص برنامه‌های جاسوسی گوشی اندروید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نرم‌افزارهای جاسوسی به یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای امنیت اطلاعات و عملکرد گوشی شما می‌توانند تبدیل شوند. این نرم‌افزارهای جاسوسی بدون اطلاع شما، به پیام‌های شما، ایمیل شما، تاریخچه تماس‌ها و مکان شما دسترسی پیدا می‌کنند. در برخی موارد نیز حتی می‌توانند تماس‌های تلفنی شما را ضبط کنند.
این نرم‌افزارهای جاسوسی روی سیستم عامل ‌Android یا IOS شما قابلیت نصب شدن دارند. حتی ممکن است خودتان بدون اطلاع از عملکردهای آن‌ها، بر روی گوشی نصبشان کنید. پس ردیابی برنامه‌های جاسوسی و نحوه حذف آن‌ها، برای تمامی کاربران تلفن همراه ضروری می‌باشد.
در صورت وجود این نرم‌افزارهای جاسوسی ممکن است تغییرات ناگهانی در گوشی شما ایجاد شود، که برخی از آن‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  •  خاموش و ری‌استارت شدن ناگهانی گوشی
  •  تغییرات ناگهانی در عمر باتری گوشی
  •  دریافت اطلاعات عجیب وقتی دیتا شما روشن است
  •  دریافت نویز در تماس‌های ورودی شما

راه‌هایی برای حذف برنامه‌های جاسوسی از روی گوشی همراه شما وجود دارد، از جمله:

  •  سیستم عامل تلفن همراه خود را به روز کنید.
  •  به تنظیمات کارخانه آن برگردید.
  •  فایل‌های مشکوک و ویروسی را پاک کنید.
  •  جیل بریک (JailBreak) را حذف کنید ( فقط مخصوص گوشی آیفون است).

 

بیشتر بدانید: رمزنگاری End to End چیست؟

 

چطور خطر هک شدن را کاهش دهیم؟

1) از دریافت فایل‌های ناشناس خودداری کنید و برنامه‌های ناشناخته را حذف کنید.

2) از نرم‌افزارهای آنتی ویروس استفاده کنید.

3) صورت حساب گوشی خود را بررسی کنید.

4) برای گوشی خود قفل صفحه‌ای تنظیم کنید. سعی کنید پین یا رمز عبوری که روی گوشی خود می‌گذارید قوی باشد تا از دسترسی غیرمجاز به دستگاه خود جلوگیری کنید.

5) برای گوشی‌های Android برنامه‌هایی وجود دارد که هنگام نصب برنامه‌ای روی گوشی شما پیام تاییدی روی ایمیلتان ارسال می‌کنند و به شما هشدار می‌دهند اگر احتمال هک شدن دستگاه شما وجود داشته باشد.

6) پرس و جو کنید و سعی کنید برنامه‌های امنیتی که مخصوص گوشی شماست نصب کنید تا در برابر هکرها از گوشی خود بتوانید محافظت کنید.

7) از وای‌فای عمومی یا نقاط شارژ که به آن‌ها اطمینان ندارید استفاده نکنید. اگر از وای‌فای عمومی استفاده کنید، هرگز بدون Vpn این کار را نکنید.

8) بلوتوث گوشی خود را بعد از استفاده خاموش کنید زیرا می‌تواند یک نقطه دسترسی برای هکرها باشد.

9) از voice chat تا جایی که می‌شود بپرهیزید.

10) چناچه به شخصی مشکوک هستید یا ایجاد مزاحمت می‌کند سعی کنید id شخص را به هیچ عنوان add نکنید. در صورت add بودن آن را حتما delete و سپس ignore کنید.

11) پیام‌ها، پیوندها یا پرونده‌های مشکوک را باز نکنید زیرا امکان مخرب بودن آن‌ها وجود دارد.

12) از سایت‌های بارگیری که به آن‌ها اعتماد ندارید استفاده نکنید چون آن‌ها می‌توانند منبع اصلی برای بدافزارها باشند.

13) وقتی در اماکن عمومی هستید از هات اسپات کردن گوشی خود خودداری کنید. اگر هم قصد روشن کردن و به اشتراک گذاشتن آن را دارید، حتما تنظیمات مورد نیاز را تا جایی که امکان دارد امن نگه دارید.

لپ تاپ گیمینگ بنر

جمع‌بندی

برای جمع‌بندی و نتیجه‌گیری نهایی لازم است باز هم تاکید شود برای جلوگیری از هک شدن گوشی حتما باید راه‌های مختلف آن را بررسی کنید و تا جایی که می‌شود راه‌های امنیتی را فراهم کنید. به طور کلی امنیت گوشی های اپل در مقایسه سایر برندها بهتر است ولی اینطور نیست که هک کردن آنها امکان پذیر نباشد. پس با افزایش اطلاعات خود در این زمینه می‌توانید مانع این شوید که افراد سودجو با روش‌های گوناگون اطلاعات گوشی شما را به سرقت ببرند یا اصطلاحا آن را هک کنند.
تابه‌حال تجربه‌ی هک شدن گوشی موبایل‌تان را داشته‌اید؟ تجربیات خود را با خوانندگان تکنولایف به‌اشتراک بگذارید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

181 نظر

  1. ابوالفضل

    سلام یه سوال داشتم اگه گوشی رو ریست کنم و با جی‌میل قبل وارد شم می‌تواند مرا دوباره هک کند

  2. احسان نیک پی

    سلام
    وقت بخیر
    احتمال داره گوشی باگ داده باشه
    ولی در کل مقداری مشکوک هست با توجه به چیزی که می‌فرمایید
    موفق باشید

    1. مریم

      پاسخ به احسان نیک پی

      پشت بند این اتفاقا هم یه پیام خیلی مشکوک با کد مصر برام اومد، ریست کنم اوکی میشه همچی؟
      1. احسان نیک پی

        پاسخ به مریم

        سلام وقت بخیر بله اگه مشکوک هستید گوشی رو ریست فکتوری کنید پاینده باشید
  3. احسان نیک پی

    سلام
    وقت بخیر
    منظورتون از جابجا شدن اکانت توییتر متوجه نشدم؟

    1. مریم

      پاسخ به احسان نیک پی

      دوتا اکانت دارم ک از یکیشون اصلا استفاده نمیکنم،اخرین باری ک ازش استفاده کردم شاید دوسه ماه پیش بود، اما صبح توی همون اکانت بلااستفاده بود ،قسمت عجیبش برام همون حذف شدن کل اکانتای تلگرامم بود
  4. مریم

    سلام وقتتون بخیر ،من امروز صبح ک گوشیمو‌چک‌کردم از تموم اکانتای تلگرامم پرت شده بودم بیرون و اکانتای توییترم هم جا ب جا شده بود،این میتونه نشونه هک باشه؟

  5. احسان نیک پی

    سلام
    وقت بخیر
    فکر نمی‌کنم
    احتمالا یک طرح براتون فعال شده
    پاینده باشید

  6. علی

    سلام ببخشید
    گوشی من اصلا اینترت نداشت
    و شارژ پولی هم اصلا نداشتم
    ولی یهو بدون دلیل
    اینترنت گوشی من فعال شد
    و میتونستم باهاش فیلم دانلود کنم آهنگ دانلود کنم
    و…..
    حجمش هم تقریبا زیاد بود
    مکان یاب گوشی هم به صورت خودکار روشن شد
    آیا گوشیم هک شده!

  7. سارا

    سلام وقت بخیر
    من امروز گوشیمو ک نگاه کردم دیدم چند تا از برنامه های گوشی به صورت خودکار خودشون جابه جا شدن مثلا یکی از برنامه ها ک توی پوشه بود امروز ک نگاه کردم دیدم از پوشه بیرون اومد
    این میتونه نشانه هک باشه،؟؟؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به سارا

      سلام وقت بخیر خیر پاینده باشید
  8. Arzu

    سلام وقتتون بخیر. اگر موقعی که با کسی در واتس اپ دارم چت میکنم و از نت گوشی خودم داره استفاده میشه چطور ممکنه که شخص مقابل بدونه که من از وای فای استفاده نمیکنم و از اینترنت گوشیم که 4.5 هست دارم استفاده میکنم؟ هک شدم؟ و شخص چطور میتونه به تمامی پیام هایی که توی دو سال اخیر رد و بدل شده چه واتس آپ و چه گوشی بفهمه؟ اگر تلفنو به کارخانه برگردونم بازم میتونه اطلاعات از چند سال پیش تا الانمو چک کنه؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به Arzu

      سلام وقت بخیر احتمالا به اکانت واتساپ شما دسترسی داره میتونید این موضوع رو از طریق واتساپ و Link device مشاهده کنید موفق باشید
  9. مهدی قنبری

    سلام
    امروز وقتی گوشیم رو میخواستم باز کنم دیدم اثرانگشت و چهره شناسم کار نمیکنه و حذف شده و نوع اعلان های صفحه قفل تغییر کرده نوع گوشیم هم samsung a12 آیا این تغییرات از سوی سامسونگ هست یا گوشیم هک شده

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به مهدی قنبری

      سلام وقت بخیر ممکن گوشیتون به صورت خودکار آپدیت شده باشه اگه بعد از باز کردن با پترن مجدد حسگر اثر انگشت به کار بیفته همین آپدیت بوده موفق باشید
      1. مهدی قنبری

        پاسخ به احسان نیک پی

        ممنون فقط یه سوال اگه یه وقت گوشی هک شد و تو گوشیمون اطلاعات مهمی مثل حساب بانکی و ... نباشه هکر میتونه با گوشیمون چی کار کنه؟
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به مهدی قنبری

          سلام وقت بخیر بستگی به میزان دسترسی داره ولی می‌تونه به پیام ها، تماس‌ها، گالری، دیتای برنامه ها و ... دسترسی پیدا کنه موفق باشید
  10. علی احسانزاده

    باشد شما درست میگید الان درسش میکنم

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d8%a8%d9%81%d9%87%d9%85%db%8c%d9%85-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-%d9%87%da%a9-%d8%b4%d8%af%d9%87/
ads
ads