داغ ترین ها :
چگونه طول عمر گوشی را افزایش دهیم؟

چگونه طول عمر گوشی را افزایش دهیم؟

در حال حاضر گوشی‌های هوشمند از گران‌ترین کالاهای موجود در بازار محسوب می‌شوند. درواقع حتی خرید محصولاتی که با برچسب گوشی‌های اقتصادی به بازار عرضه می‌شوند نیز ممکن است برای برخی از کاربران، دشوار بوده و کالای گران‌قیمت محسوب شوند. همین امر سبب شده تا بسیاری از کاربران به فکر محافظت بیشتر از گوشی هوشمندشان باشند و بخواهند عمر تلفن هوشمند را افزایش دهند. درواقع کاربران می‌خواهند به جای پرداخت هزینه‌ی بسیار برای خرید تلفن هوشمند جدید از آنچه در اختیار دارند، بیشتر مراقبت کنند و عمر مفید آن را افزایش دهند. به همین منظور مقاله‌ای برایتان تهیه کرده‌ایم که نکاتی را برای مراقبت بهتر و بیشتر از گوشی هوشمند در اختیارتان قرار دهیم. درواقع می‌خواهیم بررسی کنیم که چگونه عمر گوشی را افزایش دهیم ؟

در ابتدا باید گفت که افزایش عمر گوشی به مراقبت از آن در برابر خط و خراش یا ضربه خلاصه نمی‌شود، بلکه باید چه از لحاظ سخت‌افزاری و چه از لحاظ نرم‌افزاری از گوشی هوشمندتان مراقبت کنید. در ادامه می‌خواهیم روش‌های مختلفی را معرفی کنیم که به افزایش طول عمر گوشی هوشمندتان کمک می‌کنند.

 

فروشگاه تکنولایف مناسبترین قیمت روز گوشی موبایل را به شما پیشنهاد میکند: قیمت گوشی

 

چگونه عمر گوشی را افزایش دهیم ؟ اپلیکیشن‌ها و اطلاعات غیرضروری را حذف کنید

تقریبا اکثر دارندگان گوشی‌های هوشمند، لحظاتی را تجربه کرده‌اند که محصول در اختیارشان با مشکلاتی ازجمله تاخیر در اجرای برنامه‌ها یا حتی فریز شدن مواجه شده باشد. در بیشتر مواقع، چنین اتفاقاتی زمانی رخ می‌دهد که ظرفیت حافظه‌ی رم اشباع شده باشد و نتواند ظرفیت مورد نیاز برای پردازش داده‌ها را در اختیار دستگاه قرار دهد.

با اشباع شدن ظرفیت حافظه‌ی رم، دستگاه نمی‌تواند مانند گذشته عملکردی مطلوب را در اختیار کاربران قرار دهد و درنتیجه کاربر افت عملکرد گوشی هوشمند در انجام وظایف مختلف را حس خواهد کرد. برای اینکه برخوردار با چنین مشکلاتی را کاهش دهید، اطلاعات غیرضروری را از حافظه حذف کنید.

همچنین اپلیکیشن‌هایی را نیز که دیگر نیاز ندارید از حافظه پاک کرده یا اجرا شدن آن‌ها در پس‌زمینه‌ی دستگاه را متوقف سازید. برای انجام چنین کاری می‌توانید در گوشی اندرویدی یا آیفون خود به بخش تنظیمات رفته و از بخش مدیریت اپلیکیشن‌ها، اجرای اپلیکیشن‌های غیرضروری در پس‌زمینه‌ی تلفن هوشمند را متوقف سازید.

اندروید: به بخش تنظیمات (Settings) رفته و از بخش اپلیکیشن‌ها (Apps) اپلیکیشنی را که در پس زمینه در حال  اجرا است انتخاب کرده و گزینه‌ی توقف اجباری یا Force Stop را انتخاب کنید.

iOS: از بخش تنظیمات به بخش General بروید.

General Settings iphone

حال وارد قسمت Background App Refresh شده و فعالیت اپلیکیشن‌های غیرضروری در پس‌زمینه‌ی دستگاه را متوقف سازید.

متوقف کردن اپلیکیشن های فعال در پس زمینه آیفون

چگونه عمر گوشی را افزایش دهیم ؟ از گلس محافظ صفحه‌نمایش استفاده کنید

یکی از حساس‌ترین بخش‌های گوشی هوشمند را می‌توان صفحه‌نمایش دانست. درواقع با وجود اینکه مدل‌های جدید ازتلفن‌های هوشمند به شیشه‌های محافظی مانند گوریلا گلس مجهز شده‌اند، اما همچنان می‌توان گفت که در برابر خط و خراش یا ضربه، آسیب‌پذیر هستند.

باید در نظر داشت که یکی از پرهزینه‌ترین تعمیرات تلفن‌های هوشمند، تعویض صفحه‌نمایش است. با این حال، شما می‌توانید به جای پرداخت هزینه‌ی بسیار برای تعمر صفحه‌نمایش آسیب خورده از گلس‌های محافظ استفاده کنید. اصولا این مدل از شیشه‌های محافظ می‌توانند بخش قابل توجهی از ضربه را جذب کنند و هزینه‌ی بسیار کمی نیز دارند.

 

 

از قاب محافظ با استحکام بالا استفاده کنید

افزایش عمر گوشی با استفاده از قاب مقاوم

چگونه عمر گوشی را افزایش دهیم ؟ استفاده از قاب‌های محافظ بسیار باکیفیت

شما می‌توانید در کنار خرید گلس برای محافظت از صفحه‌نمایش، قاب محافظ نیز خریداری کنید تا بدنه‌ی گوشی را از خط خراش، ضربه و آسیب‌های دیگر محافظت کنید. مانند گلس، قاب محافظ نیز هزینه‌ی بالایی ندارد، اما به خوبی می‌تواند به افزایش عمر دستگاه کمک کند.

در هنگام خرید قاب برای تلفن هوشمندتان، بیشتر به استحکام آن تا طراحی ظاهری اهمیت دهید. درواقع اگر ضربه‌ی وارد شده به اجزای داخلی تلفن هوشمند وارد شود، می‌تواند تاثیر بسیار مخربی روی عملکرد بخش‌های مختلف آن بگذارد؛ برای مثال ضربه‌ی وارد شده می‌تواند عملکرد حسگرهای دوربین را مختل کند یا دقت حسگرهایی مانند حسگر اسکنر اثر انگشت کاهش یابد.

از آنتی ویروس‌های معتبر استفاده کنید

چگونه عمر گوشی را افزایش دهیم

چگونه عمر گوشی را افزایش دهیم ؟ استفاده از انتی ویروس‌های معتبر

باید در نظر داشته باشید که آپدیت‌های نرم‌افزاری از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. چنین آپدیت‌هایی علاوه بر اینکه قابلیت‌های جدیدی را به گوشی هوشمند استفاده می‌کنند، بلکه شامل پچ‌های امنیتی نیز می‌شوند. این پچ‌ها درواقع باگ‌های امنیتی را برطرف می‌سازند و ضریب امنیتی دستگاه را افزایش می‌دهند تا هرگونه بدافزار، ویروس یا تروجان نتواند باعث افت عملکرد گوشی هوشمند بشود.

در کنار نصب آپدیت‌های منتشر شده، حتما باید از آنتی ویروس‌های معتبر نیز استفاده کنید. چنین برنامه‌های امنیتی می‌توانند بدافزارها و ویروس‌ها را سریع‌تر شناسایی کرده و آن‌ها را از دستگاه حذف کرده یا فعالیتشان را محدود سازند. طبیعتا بدافزارها برای آسیب رساندن نرم‌افزاری، سخت‌افزاری یا سرقت اطلاعات کاربر طراحی شده‌اند و به روش‌های مختلف می‌توانند تاثیر مخرب روی عمر گوشی هوشمند بگذارند.

 

 

هر از گاهی گوشی هوشمندتان را خاموش کنید

باید در نظر داشته باشید که تلفن هوشمند نیز نوعی کامپیوتر است و با آن باید به همان شکل برخورد کنید که با لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی‌تان برخورد می‌کنید. درواقع شما به صورت مداوم از لپ‌تاپ یا کامپیوترتان استفاده نمی‌کنید و برای اینکه دستگاه در استفاده‌ی طولانی مدت، فرسوده نشود، آن را خاموش می‌کنید.

چنین اقدامی را باید با گوشی هوشمند نیز انجام داده و آن را برای مدتی در طول هفته خاموش کرد. همچنین می‌توان اشاره داشت که گاهی اوقات ممکن است برخی از بخش‌های نرم‌افزاری گوشی به مشکل بخورند و نیاز به راه‌اندازی مجدد سیستم‌عامل داشته باشند.

با این حساب، بهتر است در طول روز حداقل یک بار گوشی هوشمندتان را ری‌استارت کنید و در طول هفته نیز به مدت ۵ الی ۱۵ دقیقه آن را خاموش کنید.

از لوازم جانبی با کیفیت استفاده کنید

عمر گوشی را افزایش دهیم

چگونه عمر گوشی را افزایش دهیم ؟ استفاده از لوازم جانبی باکیفیت می‌تواند عمر گوشی شما را افزایش دهد.

همراه با هر گوشی هوشمند، لوازم جانبی مختلفی نیز به بازار عرضه می‌شود که می‌توان به ابزار نگه دارنده اشاره کرد. چنین لوازم جانبی نه‌تنها باعث خواهند شد که کار با تلفن هوشمند، راحت‌تر شود، عمر دستگاه را نیز افزایش خواهند داد.

یکی از انواع لوازم جانبی، پایه‌های نگه دارنده هستند که در خودروها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. چنین ابزاری اجازه می‌دهند که حتی در هنگام رانندگی از گوشی هوشمند استفاده کرد و بر اثر اتفاقات مختلف در رانندگی مانند توقف ناگهانی خوردو، گوشی هوشمند روی پایه به‌صورت ثابت قرار گیرد و بر اثر اتفاقاتی مانند ضربه خوردن، آسیب نبیند.

در مثال دیگر می‌توان به مونوپادها اشاره کرد که اگر از کیفیت پایینی برخوردار باشند، گوشی هوشمند به زمان افتاده و به دلیل سقوط از ارتفاع، آسیب بسیاری خواهد خورد.

 

 

از شارژر و کابل شارژ مناسب استفاده کنید

باتری نیز مانند صفحه‌نمایش می‌تواند آسیب‌پذیر و حساس باشد، البته با این تفاوت که اگر باتری آسیب ببیند، امکان دارد به بخش‌های مختف دستگاه نیز آسیب برساند. البته باید گفت شرایط آسیب رسیدن به باتری با صفحه‌نمایش کاملا متفاوت است.

در مثالی ساده باید گفت که اگر بخواهید گوشی هوشمندتان را با شارژری غیراستاندارد، شارژ کنید به صورت خواسته یا ناخواسته به عمر مفید باتری ضربه خواهید زد. باید دقت داشته باشید که برای تامین مجدد باتری از شارژرهای باکیفیت و استاندارد استفاده کنید.

همچنین در نظر داشته باشید که پاوربانک‌ها هم امکان دارد به باتری ضربه بزنند. درواقع مدل‌های غیر استاندارد پاوربانک‌ها به دلیل تفاوت در شدت جریان به مرور زمان باعث آسیب رساندن به باتری تلفن هوشمند خواهد شد. با این حساب یا از پاوربانک‌ها استفاده نکنید یا حداقل به سراغ مدل‌های باکیفیت بروید.

نکات جالبی که عمر مفید باتری را افزایش می‌دهند

در کنار مواردی که ذکر کردیم، نکاتی نیز وجود دارند که به افزایش عمر باتری و درنتیجه افزایش عمر گوشی کمک خواهند کرد. در ادامه به نکات مدنظر اشاره می‌کنیم.

هیچوقت نگذارید ظرفیت باتری به صفر درصد برسد

هر زمان که مشاهده کردید، میزان ظرفیت باتری به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است، گوشی هوشمندتان را به شارژر متصل کنید.

پیش از رسیدن ظرفیت باتری به ۱۰۰ درصد، گوشی هوشمند را از شارژر جدا کنید

اتصال دستگاه به شارژر پس از رسیدن ظرفیت به ۱۰۰ درصد آسیب‌های بسیاری به باتری وارد خواهد کرد. همچنین نباید گوشی را از شب تا صبح به شارژر متصل کنید. اصولا تلفن‌های هوشمند در کمتر از ۲ ساعت شارژ می‌شوند و حتی می‌توان به محصولاتی اشاره کرد که شارژ کامل باتریشان در کمتر از ۴۵ دقیقه می‌انجامد؛ بنابراین مدت زمان شارژ کامل باتری را در نظر گرفته و متناسب با آن، تلفن هوشمندتان را به شارژر متصل کنید. نکته‌ی دیگری که باید در نظر داشته باشید، نگذارید ظرفیت باتری به ۱۰۰ درصد برسد. اصولا بهترین زمانی که دستگاه را از شارژر جدا سازید، زمانی است که میزان ظرفیت باتری به ۹۰ درصد رسیده باشد.

از فناوری‌های شارژ سریع کمتر استفاده کنید

با وجود اینکه شارژ سریع از ترندهای روز است و اجازه می‌دهد باتری در کمترین زمان ممکن شارژ شود، اما آسیب‌هایی نیز به همراه دارد و باعث خواهد شد که عمر مفید باتری کاهش یابد. گوشی هوشمند نیز مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگر از قانون حرارت پیروی می‌کند؛ هرچه حرارت تولید شده بیشتر باشد، عمر دستگاه کاهش خواهد یافت. اتصال دستگاه به شارژ سریع نیز با اینکه باعث می‌شود گوشی هوشمند سریع‌تر شارژ شود، اما به دلیل حرارت بالایی که تولید خواهد شد به کاهش عمر مفید باتری منجر خواهد شد.

در زمانی که نیازی به ارتباطات بلوتوث یا Wi-Fi ندارید، آن‌ها را غیرفعال کنید

هر دو حالت بلوتوث و Wi-Fi به شدت از ظرفیت باتری مصرف می‌کنند. با این حساب در زمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را غیر فعال کنید تا فشار کمتری به باتری آید.

از حالت ذخیره‌ی انرژی استفاده کنید

در زمانی که گوشی هوشمند وظایف سنگین مانند اجرای بازی انجام نمی‌دهد، حتما حالت ذخیره‌ی انرژی را فعال کنید. حالت ذخیره‌ی انرژی یا Power Saving Mode کمک می‌کند که شارژ باتری دیرتر تخلیه شود.

از شارژ معکوس بی‌سیم کمتر استفاده کنید

برخی از گوشی‌های هوشمند از حالت شارژ معکوس به‌صورت بی‌سیم یا باسیم برخوردار هستند. چنین حالتی اجازه می‌دهد که از تلفن هوشمند برای شارژ دستگاه‌های دیگر استفاده کرد. با وجود کاربردی بودن چنین حالتی باید گفت که استفاده‌ی مکرر از آن به خصوص حالت بی‌سیم ممکن است به مرور زمان به باتری آسیب بزند و عمر آن را کاهش دهد.

 

اگر طرفدار پابجی هستید، مطلب زیر را بخوانید:
اتصال موس و کیبورد به گوشی برای پابجی

 

پرسش‌های متداول

آیا استفاده از پاوربانک به عمر باتری ضربه می‌زند؟ استفاده از پاوربانک‌های غیراستاندارد به دلیل پایدار نبودن شدت جریان می‌تواند آسیب جدی به باتری وارد کند.

آیا کابل شارژ نیز روی عمر باتری تاثیر می‌گذارد؟ بله. استفاده از کابل بی‌کیفیت می‌تواند تاثیر مخربی روی عمر باتری داشته باشد و به آن ضربه بزند.

چه زمانی باید گوشی را به شارژر متصل کرد؟ همیشه سعی کنید پیش از رسیدن شارژ باتری به ۲۰ درصد، آن را به شارژر متصل کنید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d8%b9%d9%85%d8%b1-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-%d8%b1%d8%a7-%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%af%d9%87%db%8c%d9%85/
ads
ads