داغ ترین ها :
چیپست گوشی موبایل چیست؟

چیپست گوشی موبایل چیست؟

رشد بسیار سریع صنعت گوشی‌های هوشمند در دهه گذشته باعث به وجود آمدن رقابت سر سخت در تمامی جبهه‌ها شده است. یکی از مواردی که بیشتر به چشم می‌آید، قدرت سخت افزاری و سرعت انجام پردازش‌ها است. به همین خاطر هنگام بررسی گوشی ها توجه خاصی به چیپست می‌شود. اما چیپست گوشی چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مطلب به این سوال پاسخ می‌دهیم.

 

لیست قیمت گوشی های موبایل و مشخصات چیپست آنها را ببنید: گوشی

 

منظور از چیپست گوشی چیست؟

نام چیپست را به احتمال زیاد حین مطالعه در مورد نقد و بررسی گوشی دیده‌اید. چیپست موبایل معمولاً عنوانی است که با آن سیستم روی چیپ یا SoC گوشی را خطاب می‌کنند. اگر تا به حال کامپیوتر شخصی خود را باز یا سر هم کرده باشید قطعات بزرگ پردازنده مرکزی و گرافیکی، رم و غیره را می‌بینید که جدا از یک‌دیگر قرار می‌گیرند. چنین طراحی‌ نمی‌تواند برای گوشی‌های هوشمند که هر ساله باریک‌تر می‌شوند پاسخگو باشد.

اما تفاوت معماری چیپست‌ گوشی موبایل با کامپیوتر‌های شخصی چیست؟ در طراحی سیستم روی چیپ، تمام قطعات سخت افزاری لازم از پردازشگر سیگنال‌های دیجیتال و عصبی گرفته تا اجزای اصلی مانند پردازنده مرکزی و گرافیکی و حتی مودم WiFi و بلوتوث روی یک چیپست سوار می‌شوند. این چیپست‌ها ابعاد بسیار کوچکی دارند. در نتیجه با این کار، فضای اشغالی و مصرف انرژی کاهش می‌یابد و همچنین به دلیل ارتباط نزدیک قطعات، سیستم تهویه و خنک‌سازی کارایی بهتری خواهد داشت.

 

قابلیت ها و مزایای Qualcomm Snapdragon:
اسنپدراگون چیست

 

منظور از چیپست چیست؟

منظور از چیپست همین قطعه کوچک است.

 

البته استفاده از چیپست‌‌ها فقط محدود به گوشی موبایل نشده است. در لپ تاپ‌ها نیز گاهی شاهد استفاده از SoC ها هستیم. نمونه نسبتاً جدیدی که سر و صدای فراوان و حتی انقلابی در صنعت خود ایجاد کرد، چیپست M1 اپل است. کوپرتینویی‌ها توانستند با استفاده از سیستم روی چیپ به حدی بهینگی دستگاه را افزایش دهند که مک بوک ایر ۲۰۲۱ حتی نیازی به فن هم نداشته باشد. از نظر قدرت سخت افزاری نیز کمتر رقیبی برای چیپست‌های M1 و فرزندانش M1 Pro و M1 Max پیدا می‌شود.

انواع چیپست موبایل؛ اسنپ دراگون، اگزینوس، مدیاتک یا اینتل؟

معمولاً تولید‌کنندگان گوشی‌های هوشمند کار طراحی چیپست را به شرکت‌های سوم شخص می‌سپارند. سه استثنا برای این گزاره، تراشه‌های بیونیک اپل، اگزینوس سامسونگ و HiSilicon هواوی هستند. حتی در میان این‌ موارد، تنها اپل به طور انحصاری از تراشه‌های خود استفاده می‌کند. با این کار به نوعی از سختی مقایسه و انتخاب کم می‌شود و اگر قصد خرید آیفون دارید، صرفا نگاه کردن به نسل گوشی کفایت می‌کند.

 

جدول سهم تراشه‌ها از بازار. منبع: Counterpoint

 

رقابت میان اندرویدی‌ها جدی‌تر است. در یک‌چهارم پایانی سال مالی ۲۰۲۱، یکه‌تاز این رقابت مدیاتک با ۳۳ درصد و کوالکام با ۳۰ درصد سهم بازار تراشه‌های گوشی‌های هوشمند بودند. سامسونگ با تنها ۴٪ و هواوی با ۱٪، رتبه چهارم و پنجم را در دست داشتند. سوالی که پیش می‌آید این است که تفاوت این چیپست های گوشی در چیست که تا این اندازه اختلاف بین محبوبیت دیده می‌شود؟

 

کدام سایت مقایسه کارت گرافیک لپ تاپ مناسب است؟
پردازنده گرافیکی لپ تاپ

 

  • کوالکام: چیپست‌های این شرکت آمریکایی تحت نام اسنپ دراگون عرضه می‌شوند. این تراشه‌ها به بهینگی بالا معروف هستند و در مقایسه با رقبا، کمترین مصرف انرژی و تولید گرما را دارند. کوالکام از پردازنده گرافیکی موبایل خود با نام آدرنو استفاده می‌کند که بهترین گزینه برای گیمر‌ها در حال حاضر به شمار می‌رود. سال‌ها پیش از ورود کوالکام به صنعت تولید تراشه‌های سیستم روی چیپ، این شرکت به ساخت مودم می‌پرداخت و از همین رو مودم‌های WiFi چیپست اسنپ دراگون از سریع‌ترین‌های بازار هستند. این تراشه‌ها در تمامی بنچ‌مارک‌ها و در هر بازه قیمتی عملکرد خوبی نشان می‌دهند.
  • مدیاتک: این برند تایوانی با هدف قرار دادن بازار میان‌رده‌ها توانسته است تا حد خوبی مناطق هند و چین را تحت قبضه خود در بیاورد. چیپست‌های این شرکت با دو نام MT و Helio عرضه می‌شوند. مدیاتک از پردازنده گرافیکی شخص ثالث Mali استفاده می‌کند. به طور کلی، پردازنده‌های موبایل مدیاتک هسته‌های بیشتری دارند و به همین خاطر گرمایش و مصرف انرژی آن‌ها بیشتر است. با این حال در قدرت پردازش ‌آن‌ها تردیدی نیست.
  • اگزینوس: همانطور که گفتیم سامسونگ یکی از سه برندی است که تراشه‌های خود را تولید می‌کند. این چیپست‌ها همیشه شاهد موفقیت نبوده‌اند و گاه بابت گرمایش بسیار و حتی انفجار، باعث سرافکندگی سامسونگ بوده‌اند. اما اگزینوس پیشرفت بسیاری داشته است و جدیدترین پرچمدار خود در S22، تا حد زیادی اختلاف خود با اسنپ دراگون را کاهش داده است.

 

بهترین تراشه cpu موبایل چیست:
مقایسه پردازنده های موبایل

 

سوالات متداول

چیپست گوشی من چیست؟ از کجا بفهمیم چیپست گوشی چیست؟ به طور کلی برای پیدا کردن مشخصات سخت افزاری گوشی از جمله برند و نام چیپست، راه‌های متعددی وجود دارد. راه اول که بیشترین میزان اطلاعات را نشان می‌دهد و دردسر کمی هم دارد، استفاده از اپلیکیشن‌های شخص ثالث است. برای این کار، دو اپلیکیشن CPU-Z و Droid Hardware Info را پیشنهاد می‌کنیم. هر دو برنامه‌ را می‌توانید از پلی استور گوگل دانلود کنید.

  • CPU-Z: پس از دانلود و اجرای رایگان این برنامه از پلی استور، می‌توانید نام چیپست گوشی خود به همراه لوگو برند آن را در قسمت SOC مشاهده کنید.
  • Droid Hardware Info: در بخش System، مشخصات chipsset را در قسمت Processor را پیدا کنید.

متاسفانه نام چیپست و جزئیات پردازنده مرکزی و گرافیکی را از طریق تنظیمات گوشی نمی‌توانید پیدا کنید. اما یک روش ممکن—هرچند طولانی—کپی کردن مدل گوشی از تنظیمات و جست‌و‌جوی آن در گوگل است. این روش نیازی به دانلود اپلیکیشن ندارد. از تنظیمات و قسمت About Phone مدل گوشی اندرویدی خود را پیدا کنید. توجه داشته باشید که بسته به رابط کاربری—به عبارت دیگر تولید کننده—ممکن است روش دسترسی به اطلاعات تفاوت داشته باشد. در آیفون: به تنظیمات، قسمت General، بخش About بروید. این کار اطلاعات کلی در اختیارتان قرار می‌دهد.

CPU یا پردازنده گوشی موبایل چیست؟ CPU مخفف Central Processing Unit یا واحد پردازشگر مرکزی (یا پردازنده مرکزی) است. همانطور که در قسمت چیپست گوشی چیست گفتیم، CPU موبایل هم در کنار باقی قطعات روی SoC قرار دارد. به زبان ساده، پردازنده مرکزی نیروی پردازشی لازم برای انجام دستورات کاربر را فراهم می‌کند. تعداد هسته‌های CPU نشان دهنده تعداد محاسباتی هستند که پردازنده می‌تواند به طور همزمان انجام دهد و فرکانس آن به معنای تعداد سیکل‌هایی است که در هر ثانیه انجام می‌شود. یک پردازنده هشت هسته‌ای در هر زمان قادر به محاسبه هشت عملیات است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%da%86%db%8c%d9%be%d8%b3%d8%aa-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-%d9%85%d9%88%d8%a8%d8%a7%db%8c%d9%84-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/
ads
ads