داغ ترین ها :
روش های کالیبراسیون حسگر اثر انگشت گوشی

روش های کالیبراسیون حسگر اثر انگشت گوشی

گوشی‌های هوشمند چند سالی هستند که از الگو و قفل‌های پسوردی به عنوان قفل اصلی استفاده نمی‌کنند و جای خود را به سیستم بسیار قابل اعتمادتر حسگر اثر انگشت داده‌اند. این حسگرها مدل‌های مختلفی مانند اولتراسونیک و اوپتیکال دارند، در مدل‌های اوپتیکال حسگر اثرانگشت خوب عمل می‌کند اما در گوشی‌های میان‌رده و قاتل پرچمدار از آن‌ها استفاده می‌شود؛ اما حسگرهای اولتراسونیک را فقط در گوشی‌های پرچمدار میبینیم که عملکرد فوق العاده‌ای دارند و درصد خطای آن‌ها تقریبا صفر است؛ اما گاهی اوقات حتی حسگرهای اولتراسونیک هم دچار افت عملکرد می‌شوند، البته در حسگرهای اولتراسونیک کمتر و در حسگرهای اوپتیکال بیشتر این افت دیده می‌شود. برای این که حسگر اثر انگشت به عملکرد قبلی خود بازگردد و بهتر شود، نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد که هر دوی آن ها زمان بر و هزینه بر هستند. به همین دلیل می‌توانید به اصطلاح حسگر اثرانگشت را کالیبره کنید تا بدون هزینه‌های زیاد و ریسک‌پذیر، دوباره حسگر اثرانگشت گوشی خود را به حالت اول برگردانید. در ادامه می‌خواهیم کالیبراسیون حسگر اثر انگشت گوشی های اندرویدی و آیفون را به شما آموزش دهیم.

 

لیست امروز گوشی های موبایل را در سایت تکنولایف ببنید: قیمت گوشی

 

چرا سنسور اثرانگشت ضعیف می شود؟

سنسور اثرانگشت بی‌دلیل از کار نمی‌افتد یا ضعیف نمی‌شود، به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم یک قطعه مصرفی است و زیاد پیش می‌آید که خراب شود و افت عملکرد پیدا کند. به همین دلیل باید به دنبال دلیل ضعیف شدن حسگر اثرانگشت گوشی خود باشید که می‌تواند دلایل مختلفی مانند آب خوردگی، ورود گرد و خاک، کثیف بودن انگشت هنگام استفاده و حتی ضربه خوردگی داشته باشد.

یکی از دلایلی که به کلی باعث از کار افتادن سنسور اثرانگشت می‌شود، عوض شدن نمایشگر یا تعویض ال سی دی است. ناشی بودن تعمیرکار می تواند باعث از کار افتادن حسگر اثرانگشت گوشی شود.

کالیبراسیون حسگر اثر انگشت گوشی و روش‌های مختلف آن

اگر سنسور اثرانگشت گوشی شما از کار افتاده، بهتر است گوشی را به تعمیرکار کاربلد بسپارید تا آن را تعویض کند؛ اما اگر حسگر اثرانگشت گوشی شما گاهی کار می‌کند و گاهی از کار می‌افتد یا چندبار باید امتحان کنید تا درست عمل کند، می‌توانیم امید داشته باشیم که مشکلش قابل حل است.

تمیز کردن حسگر اثر انگشت

یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید، تمیز کردن سنسور اثرانگشت است؛ زیرا گاهی اوقات ممکن است روی آن را کثیفی بگیرد یا دستتان کثیف باشد. پس حتما سنسور و دستتان را تمیز کنید و سپس امتحان کنید.

تست سنسور اثرانگشت گوشی

برای تست سنسور اثرانگشت گوشی‌های سامسونگ توسط خود گوشی، می‌توانید با شماره گیری *#0*# به صفحه تست گوشی‌ها بروید و در قسمت Sensors چک کنید که سنسنور اثرانگشت Pass باشد و ارور Faild نداده باشد. اگر ارور داده باشد یعنی سنسور فیزیکی خراب است و فقط باید تعمیر شود، اما اگر Pass بود یعنی قابل حل است.

 

تست سنسور اثرانگشت گوشی

با این کد می‌توانید وارد تست کالیبراسیون حسگر اثر انگشت گوشی شوید.

تست سالم بودن حسگر تشخیص اثر انگشت

اگر در تست حسگر تشخیص اثر انگشت با گزینه Fail مواجه شدید، حسگر نیاز تعمیر دارد.

در گوشی های شیائومی برای تست حسگر اثرانگشت باید *#*#۶۴۶۶۳#*#* را شماره گیری کنید، سپس صفحه QC باز می شود که صفحه تست تمام قسمت های مختلف گوشی است.

تست گوشی شیائومی

آپدیت کردن گوشی

یکی از راه‌های حل مشکل گوشی‌ها، آپدیت کردن سیستم عامل است؛ مخصوصا برای رفع مشکل سنسور اثرانگشت گوشی آپدیت کردن سیستم عامل می‌تواند مشکل گشا باشد. همینطور اگر مشکل حسگر اثرانگشت گوشی شما بعد از آپدیت به این روز در آمده است، پس سعی کنید سیستم عامل را به نسخه قبلی برگردانید.

 

بیشتر بخوانید:
تشخیص اصل بودن گوشی اپل

 

فعال کردن Screen Sensitivity

ویژگی جدید گوشی‌های هوشمند به کمک بهتر عمل کردن و افزایش حساسیت نمایشگر گوشی می‌آید؛ برای فعال کردن این ویژگی وارد تنظیمات گوشی شوید، سپس به قسمت Display بروید و گزینه Touch Sensivity را فعال کنید. با فعال کردن این ویژگی نمایشگر حساس‌تر عمل می‌کند و اگر حسگر اثرانگشت گوشی شما زیر نمایشگر باشد، بهتر عمل خواهد کرد.

تست سنسور اثرانگشت گوشی

پاک کردن کش گوشی

تمام برنامه‌ها دارای حافظه پنهان هستند که ممکن است جای زیادی را اشغال کنند، به همین دلیل گوشی ممکن است گاهی اوقات به دلیل زیاد شدن این کش‌ها افت عملکرد داشته باشد. پس برای بهتر شدن عملکرد و سرعت گوشی و حتی رفع ارورها می‌توانید پاک کردن کش گوشی را امتحان کنید.

  • برای پاک کردن حافظه نهان گوشی اندروید ابتدا گوشی را خاموش کنید.
  • سپس همزمان دکمه‌های پاور و ولوم پایین را نگه دارید، زمانی که لوگوی گوشی ظاهر شد دستتان را از روی ولوم پایین بردارید و پاور را همچنان نگه دارید تا وارد صفحه بوت گوشی اندروید خود شوید.
  • حالا گزینه Wipe Cache Data را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا کش گوشی پاک شود.
  • حالا دوباره گوشی را توسط گزینه Reboot راه اندازی کنید تا از بوتلودر گوشی خارج شوید.

 

 

تست سنسور اثرانگشت گوشی

کالیبراسیون حسگر اثر انگشت گوشی آیفون

یکی دیگر از راه‌های رفع ارور و لگ گوشی‌های هوشمند، سه دکمه کردن گوشی اندروید یا هارد ریست کردن آن‌ها است. هارد ریست کردن روش سریع‌تر برای پاک کردن کش گوشی و خالی شدن کش درون رم است. برای سه دکمه کردن گوشی از روش زیر عمل کنید:

  • ابتدا گوشی را خاموش کنید.
  • سپس هر سه دکمه پاور، ولوم پایین و ولوم بالا را همزمان نگه دارید تا لوگوی گوشی ظاهر شود.

تست سنسور اثرانگشت گوشی

با این کار کش درون رم پاک می‌شود و ارورهای احتمالی گوشی پاک می‌شود، امکان دارد برخی از این ارورهای سیستمی باعث اختلال در اسکنر اثر انگشت شود و با هارد ریست کردن گوشی اندروید مشکل آن حل شود.

خاموش کردن چند منظوره بودن اثر انگشت

اگر از قابلیت Fingerprint Gestures استفاده می‌کنید و آن را روشن کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم این ویژگی را خاموش کنید؛ این قابلیت باعث می‌شود بتوانید با استفاده از اثرانگشت گوشی خود چند عمل دیگر و دستور در گوشی خود وارد کنید که باعث اختلال در عملکرد سنسور می‌شود. پس از خاموش کردن این ویژگی در قسمت تنظیمات و گزینه Advanced Features، گوشی را یک بار ری استارت کنید.

تست سنسور اثرانگشت گوشی

ریست فکتوری کردن گوشی اندروید

اگر با تمام روش هایی که در بالاتر ذکر کردیم مشکل سنسور اثرانگشت حل نشد، تنها راه باقی مانده برای شما بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه است؛ اما سعی کنید قبل از این کار از تمام اطلاعات گوشی خود یک بک آپ در کامپیوتر یا هارد خود تهیه کنید، زیرا بعد از انجام ریست فکتوری تمام اطلاعات گوشی شما پاک می شود.

  • برای فکتوری ریست کردن گوشی به تنظیمات بروید.
  • سپس گزینه General management را انتخاب کنید.
  • به قسمت reset بروید.
  • گزینه Factory Reset Data را انتخاب کنید.
کالیبراسیون حسگر اثر انگشت گوشی

مشکل کالیبراسیون حسگر اثر انگشت گوشی به احتمال زیاد با ریست فکتوری حل می‌شود.

این عمل ممکن است مقداری طول بکشد، اما پس از آن یکبار گوشی ری استارت می شود و زمانی که روشن می شود هیچ ردی از اطلاعات و تنظیماتتان روی گوشی نیست. اگر در این صورت هم مشکل سنسور اثرانگشت گوشی اندروید شما حل نشد، بهتر است آن را تعمیر یا تعویض کنید.

 

 

سوالات متداول:

به چه صورت می‌توان از سنسور تشخیص اثر انگشت تست گرفت؟ با شماره‌گیری کد *#0*# می‌توانید وارد قسمت تست گوشی شوید و از این قسمت باید گزینه Sensor را انتخاب کنید.

آیا با ریست فکتوری می‌توان مشکل سنسور تشخیص اثر انگشت را برطرف کرد؟ در برخی موارد ریست فکتوری کردن گوشی می‌تواند مشکل سنسور اثرانگشت را برطرف کند.

آیا با خالی کردن کش گوشی می‌توان مشکل سنسور تشخیص اثرانگشت را حل کرد؟ با وارد شدن به صفحه بوت گوشی و حذف کش شاید مشکل سنسور تشخیص اثرانگشت برطرف شود.

خرید مک بوک
ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

43 نظر

  1. Amirreza

    سلام ببخشید گوشی من سامسونگ a34 هست من تو تنظیمات فقط یکی از انگشت هامو به عنوان قفل اثر انگشت ثبت کردم ولی موقعی که میخوام قفل گوشی رو با اثر انگشت باز کنم با انگشت‌ های دیگمم باز میکنه چند بار هم اثر انگشت رو پاک کردم و دوباره ثبت کردم و بعد از ثبت مجدد اثرانگشت چند روز اول سنسور اثرانگشت بدون مشکل کار میکنه ولی بعد از چند روز دوباره این مشکلو پیدا میکنه با کد *#0*# هم تست کردم همه گزینه هاش pass بود تا حالا هم چند بار بروزرسانی اومده گوشی رو بروزرسانی کردم ولی بازم درست نشده مشکلش چیه؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به Amirreza

      سلام اگه سخت افزاری نباشه با ریست فکتوری حل میشه
  2. ارش

    سلام خسته نباشید
    من یه چند وقتی هستش که وقتی میخوام گوشی رو ان لاک کنم
    موقع انلاک شدن بک گراند سبز میشه بعدش که انلاک میشه گوشی به حالت طبیعی خودش برمیگرده
    ممنون میشم این سبز شدن بگراند راهنمایی کنید مشکلش کجاست

  3. عرشیا

    سلام وقت بخیر
    گوشی من شیائومی می۱۱لایت هستش اثر انگشت به خوبی کار میکرد اما بعد از آپدیت جدید کلا اون بخش حذف شد یکم باهاش ور رفتم دوباره برگشت اولش یکی در میون کار میکرد الان کلا کار نمیکنه توی تست ها هم میزنه fail ممکنه بخاطر آپدیت باشه ؟! چجوری خذفش کنم

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به عرشیا

      سلام وقت بخیر بله احتمالا به خاطر آپدیت هست
  4. آرش

    توی تیتر مطلب نوشتید رفع مشکل حسگر اثر انگشت در هوآوی و آیفون ،بعد تنها چیزی که ازش حرف نزدین ه‍وآوی بود

  5. سیروس

    سلام حسگر انگشت گوشیم آ۳۲ کار نمیکنه
    میگه کالیبراسیون حسگر انگشت لازم است

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به سیروس

      سلام وقت بخیر از توضیحات مطلب استفاده کنید
      1. Rahmanullah

        پاسخ به احسان نیک پی

        Sgyffccvbn my
      1. رضا

        پاسخ به احسان نیک پی

        سلام برا منم اینجوری شده داداش چیکار کنم
  6. نیما

    سلام من اثر انگشت گوشیم خراب بود و
    جدید انداختم گفتن باید گوشی رو فلش کنی که اثر انگشت کار کنه حالا که گوشی رو فلش کردم و اثر انگشت رو فعال میکنم میگه کالیبرسیون حسگر اثر انگشت لازم هست.باید چکار کنم؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به نیما

      سلام وقت بخیر اطلاعات در مطلب هست موفق باشید
  7. محمد قاسمیان

    سلام.گلکسی A50s دارم السیدی تعویض کردم اصلی سوپر امولد انداختم دوباره،ولی الان ارور کالیبراسیون میده.رسیت فکتوری از داخل رابط کاربری و ریکاوری مود کردم فایده ای نداشت ،وایپ کش هم انجام دادم بازم فایده ای نداشت،اینم بگم که از سلامت خوده سنسور هم مطمعن هستم چون دیدم تمام گزینه هاش pass بود ،لطفا راهنماییم کنید که حالا باید چکار کنم تشکر

    1. Hossein

      پاسخ به محمد قاسمیان

      سلام من هم همین مشکل دارم چکار کردید شما درست شد؟
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به محمد قاسمیان

      سلام وقت بخیر در این رابطه باید با تعمیرکار مشورت کنید پاینده باشید
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%da%a9%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d8%b3%db%8c%d9%88%d9%86-%d8%ad%d8%b3%da%af%d8%b1-%d8%a7%d8%ab%d8%b1-%d8%a7%d9%86%da%af%d8%b4%d8%aa-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c/
ads
ads