داغ ترین ها :
روش های کالیبراسیون حسگر اثر انگشت گوشی

روش های کالیبراسیون حسگر اثر انگشت گوشی

گوشی‌های هوشمند چند سالی هستند که از الگو و قفل‌های پسوردی به عنوان قفل اصلی استفاده نمی‌کنند و جای خود را به سیستم بسیار قابل اعتمادتر حسگر اثر انگشت داده‌اند. این حسگرها مدل‌های مختلفی مانند اولتراسونیک و اوپتیکال دارند، در مدل‌های اوپتیکال حسگر اثرانگشت خوب عمل می‌کند اما در گوشی‌های میان‌رده و قاتل پرچمدار از آن‌ها استفاده می‌شود؛ اما حسگرهای اولتراسونیک را فقط در گوشی‌های پرچمدار میبینیم که عملکرد فوق العاده‌ای دارند و درصد خطای آن‌ها تقریبا صفر است؛ اما گاهی اوقات حتی حسگرهای اولتراسونیک هم دچار افت عملکرد می‌شوند، البته در حسگرهای اولتراسونیک کمتر و در حسگرهای اوپتیکال بیشتر این افت دیده می‌شود. برای این که حسگر اثر انگشت به عملکرد قبلی خود بازگردد و بهتر شود، نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد که هر دوی آن ها زمان بر و هزینه بر هستند. به همین دلیل می‌توانید به اصطلاح حسگر اثرانگشت را کالیبره کنید تا بدون هزینه‌های زیاد و ریسک‌پذیر، دوباره حسگر اثرانگشت گوشی خود را به حالت اول برگردانید. در ادامه می‌خواهیم کالیبراسیون حسگر اثر انگشت گوشی های اندرویدی و آیفون را به شما آموزش دهیم.

 

لیست امروز گوشی های موبایل را در سایت تکنولایف ببنید: قیمت گوشی

 

چرا سنسور اثرانگشت ضعیف می شود؟

سنسور اثرانگشت بی‌دلیل از کار نمی‌افتد یا ضعیف نمی‌شود، به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم یک قطعه مصرفی است و زیاد پیش می‌آید که خراب شود و افت عملکرد پیدا کند. به همین دلیل باید به دنبال دلیل ضعیف شدن حسگر اثرانگشت گوشی خود باشید که می‌تواند دلایل مختلفی مانند آب خوردگی، ورود گرد و خاک، کثیف بودن انگشت هنگام استفاده و حتی ضربه خوردگی داشته باشد.

یکی از دلایلی که به کلی باعث از کار افتادن سنسور اثرانگشت می‌شود، عوض شدن نمایشگر یا تعویض ال سی دی است. ناشی بودن تعمیرکار می تواند باعث از کار افتادن حسگر اثرانگشت گوشی شود.

کالیبراسیون حسگر اثر انگشت گوشی و روش‌های مختلف آن

اگر سنسور اثرانگشت گوشی شما از کار افتاده، بهتر است گوشی را به تعمیرکار کاربلد بسپارید تا آن را تعویض کند؛ اما اگر حسگر اثرانگشت گوشی شما گاهی کار می‌کند و گاهی از کار می‌افتد یا چندبار باید امتحان کنید تا درست عمل کند، می‌توانیم امید داشته باشیم که مشکلش قابل حل است.

تمیز کردن حسگر اثر انگشت

یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید، تمیز کردن سنسور اثرانگشت است؛ زیرا گاهی اوقات ممکن است روی آن را کثیفی بگیرد یا دستتان کثیف باشد. پس حتما سنسور و دستتان را تمیز کنید و سپس امتحان کنید.

تست سنسور اثرانگشت گوشی

برای تست سنسور اثرانگشت گوشی‌های سامسونگ توسط خود گوشی، می‌توانید با شماره گیری *#0*# به صفحه تست گوشی‌ها بروید و در قسمت Sensors چک کنید که سنسنور اثرانگشت Pass باشد و ارور Faild نداده باشد. اگر ارور داده باشد یعنی سنسور فیزیکی خراب است و فقط باید تعمیر شود، اما اگر Pass بود یعنی قابل حل است.

 

تست سنسور اثرانگشت گوشی

با این کد می‌توانید وارد تست کالیبراسیون حسگر اثر انگشت گوشی شوید.

تست سالم بودن حسگر تشخیص اثر انگشت

اگر در تست حسگر تشخیص اثر انگشت با گزینه Fail مواجه شدید، حسگر نیاز تعمیر دارد.

در گوشی های شیائومی برای تست حسگر اثرانگشت باید *#*#۶۴۶۶۳#*#* را شماره گیری کنید، سپس صفحه QC باز می شود که صفحه تست تمام قسمت های مختلف گوشی است.

تست گوشی شیائومی

آپدیت کردن گوشی

یکی از راه‌های حل مشکل گوشی‌ها، آپدیت کردن سیستم عامل است؛ مخصوصا برای رفع مشکل سنسور اثرانگشت گوشی آپدیت کردن سیستم عامل می‌تواند مشکل گشا باشد. همینطور اگر مشکل حسگر اثرانگشت گوشی شما بعد از آپدیت به این روز در آمده است، پس سعی کنید سیستم عامل را به نسخه قبلی برگردانید.

 

بیشتر بخوانید:
تشخیص اصل بودن گوشی اپل

 

فعال کردن Screen Sensitivity

ویژگی جدید گوشی‌های هوشمند به کمک بهتر عمل کردن و افزایش حساسیت نمایشگر گوشی می‌آید؛ برای فعال کردن این ویژگی وارد تنظیمات گوشی شوید، سپس به قسمت Display بروید و گزینه Touch Sensivity را فعال کنید. با فعال کردن این ویژگی نمایشگر حساس‌تر عمل می‌کند و اگر حسگر اثرانگشت گوشی شما زیر نمایشگر باشد، بهتر عمل خواهد کرد.

تست سنسور اثرانگشت گوشی

پاک کردن کش گوشی

تمام برنامه‌ها دارای حافظه پنهان هستند که ممکن است جای زیادی را اشغال کنند، به همین دلیل گوشی ممکن است گاهی اوقات به دلیل زیاد شدن این کش‌ها افت عملکرد داشته باشد. پس برای بهتر شدن عملکرد و سرعت گوشی و حتی رفع ارورها می‌توانید پاک کردن کش گوشی را امتحان کنید.

  • برای پاک کردن حافظه نهان گوشی اندروید ابتدا گوشی را خاموش کنید.
  • سپس همزمان دکمه‌های پاور و ولوم پایین را نگه دارید، زمانی که لوگوی گوشی ظاهر شد دستتان را از روی ولوم پایین بردارید و پاور را همچنان نگه دارید تا وارد صفحه بوت گوشی اندروید خود شوید.
  • حالا گزینه Wipe Cache Data را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا کش گوشی پاک شود.
  • حالا دوباره گوشی را توسط گزینه Reboot راه اندازی کنید تا از بوتلودر گوشی خارج شوید.

 

 

تست سنسور اثرانگشت گوشی

کالیبراسیون حسگر اثر انگشت گوشی آیفون

یکی دیگر از راه‌های رفع ارور و لگ گوشی‌های هوشمند، سه دکمه کردن گوشی اندروید یا هارد ریست کردن آن‌ها است. هارد ریست کردن روش سریع‌تر برای پاک کردن کش گوشی و خالی شدن کش درون رم است. برای سه دکمه کردن گوشی از روش زیر عمل کنید:

  • ابتدا گوشی را خاموش کنید.
  • سپس هر سه دکمه پاور، ولوم پایین و ولوم بالا را همزمان نگه دارید تا لوگوی گوشی ظاهر شود.

تست سنسور اثرانگشت گوشی

با این کار کش درون رم پاک می‌شود و ارورهای احتمالی گوشی پاک می‌شود، امکان دارد برخی از این ارورهای سیستمی باعث اختلال در اسکنر اثر انگشت شود و با هارد ریست کردن گوشی اندروید مشکل آن حل شود.

خاموش کردن چند منظوره بودن اثر انگشت

اگر از قابلیت Fingerprint Gestures استفاده می‌کنید و آن را روشن کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم این ویژگی را خاموش کنید؛ این قابلیت باعث می‌شود بتوانید با استفاده از اثرانگشت گوشی خود چند عمل دیگر و دستور در گوشی خود وارد کنید که باعث اختلال در عملکرد سنسور می‌شود. پس از خاموش کردن این ویژگی در قسمت تنظیمات و گزینه Advanced Features، گوشی را یک بار ری استارت کنید.

تست سنسور اثرانگشت گوشی

ریست فکتوری کردن گوشی اندروید

اگر با تمام روش هایی که در بالاتر ذکر کردیم مشکل سنسور اثرانگشت حل نشد، تنها راه باقی مانده برای شما بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه است؛ اما سعی کنید قبل از این کار از تمام اطلاعات گوشی خود یک بک آپ در کامپیوتر یا هارد خود تهیه کنید، زیرا بعد از انجام ریست فکتوری تمام اطلاعات گوشی شما پاک می شود.

  • برای فکتوری ریست کردن گوشی به تنظیمات بروید.
  • سپس گزینه General management را انتخاب کنید.
  • به قسمت reset بروید.
  • گزینه Factory Reset Data را انتخاب کنید.
کالیبراسیون حسگر اثر انگشت گوشی

مشکل کالیبراسیون حسگر اثر انگشت گوشی به احتمال زیاد با ریست فکتوری حل می‌شود.

این عمل ممکن است مقداری طول بکشد، اما پس از آن یکبار گوشی ری استارت می شود و زمانی که روشن می شود هیچ ردی از اطلاعات و تنظیماتتان روی گوشی نیست. اگر در این صورت هم مشکل سنسور اثرانگشت گوشی اندروید شما حل نشد، بهتر است آن را تعمیر یا تعویض کنید.

 

 

سوالات متداول:

به چه صورت می‌توان از سنسور تشخیص اثر انگشت تست گرفت؟ با شماره‌گیری کد *#0*# می‌توانید وارد قسمت تست گوشی شوید و از این قسمت باید گزینه Sensor را انتخاب کنید.

آیا با ریست فکتوری می‌توان مشکل سنسور تشخیص اثر انگشت را برطرف کرد؟ در برخی موارد ریست فکتوری کردن گوشی می‌تواند مشکل سنسور اثرانگشت را برطرف کند.

آیا با خالی کردن کش گوشی می‌توان مشکل سنسور تشخیص اثرانگشت را حل کرد؟ با وارد شدن به صفحه بوت گوشی و حذف کش شاید مشکل سنسور تشخیص اثرانگشت برطرف شود.

خرید مک بوک
ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

43 نظر

  1. Samaneh

    سلام وقت بخیر
    مدل گوشی من نوکیا 6.1 plus هست و چند روزی میشه که باتری گوشیم رو بدلیل مشکل داشتن تعویض کردم و از همون روز حسگر اثر انگشتش از کار افتاده،و کد بالا رو هم که شماره گیری میکنم خطا میده،میشه لطفاً راهنماییم کنین.

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به Samaneh

      سلام وقت شما بخیر به احتمال قوی در طول فرایند تعمیر برای حسگر مشکل به وجود اومده احتمال داره مثلا اتصالی قطع شده باشه موفق باشید
  2. Sana

    سلام وقت بخیر
    گوشی من a53 هستن درست از قسمت اثر انگشت یک هاله سفید رنگ دایره ای ک داخل دایره هم ی مربع داره از ظهر اومده روش ، زیر نور خورشید با صفحه روشن نشون داده میشه ، هیچ ضربه ای هم نخورده
    مشکلش از چیه ؟ چ دلیلی داره یهو اینجور شده باشه؟
    ممنون از پاسخگویی

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به Sana

      سلام وقت بخیر گوشی رو ریست کنید ببینید درست میشه نباید چنین اتفاقی بیفته در حالت نرمال شاید گوشی خیلی داغ شده باشه موفق باشید
  3. Shahryari

    سلام گوشی من s20fe هست ال سی دیش شکست تعویضش کردم بعد از اون دیگه نیومد البته ضربه خیلی شدیدی هم خورده بود . حتی توی قسمت اثر انگشت هم نمیره تو تنظیمات . توی تست اثر انگشتم فقط آخری رو پس میکنه . مشکل از کجاس

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به Shahryari

      سلام وقت بخیر احتمالا در فرآیند تعویض و تعمیر این قابلیت غیر فعال شده پیروز باشید
  4. سید امیرعلی

    سلام خسته نباشید
    گوشی من a30s سامسونگ هستش
    بعد از اینکه اندروید ۱۱ رو روش نصب کردم ارور کالیبراسیون کردن اثر انگشت رو میده
    در اون کد دستوری همه ی تست هارو هم پاس میکنه حافظه ی کش هم پاک کردم
    مشکل چیه؟
    ممنون

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به سید امیرعلی

      سلام وقت بخیر یک بار به طور کلی انگشت ها رو حذف کرده و مجدد ثبت کنید پیروز باشید
      1. امیر

        پاسخ به احسان نیک پی

        با سلام. من هم با همین مشکل مواجه شدم،اما برنامه تنظیمات حتی اجازه ورود به بخش اثرانگشت رو نمیده، و با ارور کالیبراسیون مواجه میشم.
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به امیر

          سلام وقت بخیر یعنی به این بخش که میخواید وارد بشید اجازه ورود نمی‌ده؟
  5. زیدون

    سلام وقت بخیر من امروز گوشی از دستم افتاد وقسمت پاورضربه خورددیگه اثر انگشت کارنمیکنه حتی قسمت تنظیمات هم رفته.گوشی پوکو x3هست.ممون

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به زیدون

      سلام وقت بخیر احتمالا آسیب دیده به یک تعمیرکار مراجعه کنید پاینده باشید
  6. معیری

    سلام وقتتون بخیر
    از چند روز پیش به طور خیلی یهویی حسگر اثر انگشت دیگه کار نمیکنه یعنی می‌تونه باهاش اسکرین شات بگیره وقتی دوبار میزنم روش و حتی تست های سلامت خود گوشی رو هم پاس می‌کنه ولی حتی نمیتونه اثر انگشت رو تشخیص بده و اصلا اثر انگشت رو ثبت نمیکنه.
    ب نظرتون سخت افزاری خراب شده؟!
    Miui 13.0.7 هم روش نصب هست
    گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو هست

    1. داوود غلامی

      پاسخ به معیری

      با عرض سلام و خسته نباشید من یک گوشی a3 شیامی دارم که اثرانگشت با موفقیت انجام می شود ولی موقع باز کردن صفحه ارور می زند و باز نمی کند مشکل به نظر شما چیست
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به معیری

      سلام وقت بخیر یک بار از طریق تنظیمات اثر انگشت های موجود رو حذف کرده و مجدد ثبت کنید احتمالا نرم افزاری هست مشکل و به دلیل MIUI 13 به وجود اومده پاینده باشید
  7. موبایل رامشه

    سلام من بعد از تعویض سنسور اثر انگشت گوشی
    سنسور نو دیگه کار نمیکنه حتی آیکن اثر انگشت هم از بین رفته کد تست هم زدم نشناخت سنسور رو
    گوشی ردمی نوت ۱۰

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به موبایل رامشه

      سلام وقت بخیر یعنی سنسور خراب بوده تعمیر یا تعویض شده؟ اگه اینجوری سنسور جدید هم سالم نیست یا درست قرار داده نشده پیروز باشید
  8. نوید ریسی

    نه برای گوشی من نیومده گوشی من پوکوی ایکس تری ان اف سی هستش میشه بگین چکارکنم که اثر انگشتش درست بشه؟؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به نوید ریسی

      سلام وقت بخیر اگه هنگام ثبت اثر انگشت حسگر عمل می‌کنه یعنی مشکل سخت افزاری نیست و نرم افزاری منتظر آپدیت باشید پیروز باشید
      1. مجتبی حنیفی راد

        پاسخ به احسان نیک پی

        سلام و عرض ادب. گوشی بنده شیائومی پوکو ام 3 هست. گوشی بنده مشکلی نداشت و کاملاً سالم بود و کار میکرد ولی خود به خود باز کردن با اثر انگشت از کار افتاد و عمل نمیکنه و در ضمن گزینه اثر انگشت سر جایش هست و هر چه تلاش میکنم برای فعالسازی اثر انگشت مینویسد.گذرواژه اضافه نشد دوباره تلاش کنید. لطفاً راهنمایی بفرمایید. با تشکر حنیفی 🙏🌹🙏
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به مجتبی حنیفی راد

          سلام وقت بخیر یک بار در حالت safe mode بوت کنید گوشی رو احتمال داره مشکل به خاطر نصب برنامه مخرب باشه موفق باشید
      1. نوید ریسی

        پاسخ به احسان نیک پی

        ولی به نظرم واسه این بروز رسانی نمیاد چون تاالان باید میومد.... بعد من کد تست شیائومی رو زدم نوشته بود سبز نوشته بود پاس اما واسه بقیه قرمز بود.... بعد که زدم رو قسمت اثر انگشت اینو نوشته بود...باتری شما داری رمز عبور نمیتوانید اثر انگشت را ثبت کنید.... چجوری میتونه باشه؟؟
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به نوید ریسی

          سلام وقت بخیر به نظرم به عنوان راهکار آخر گوشی رو ریست فکتوری کنید البته قبلش یا بک آپ بگیرید یا اطلاعات رو به لپ تاپ منتقل کنید پیروز باشید
  9. نوید ریسی

    سلام. خسته نباشین ببخشید گوشی من شیائومی پوکو ایکس تری هست دیروز اثر انگشتش خودبه خود خذف شده بعد الان که میخوام اثر انگشت جدید فعال کنم تا جای کامل کردن انگشت میره ولی میگه اثر انگشت ثبت نشد دوباره تلاش کنید چندین بار این کارو کردم روشن خاموش هم کردم ولی درست نمیشه میشه لطفاا راهنمایی بفرمایید چکار میشه کرد درست بشه ممنونم

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به نوید ریسی

      سلام وقت بخیر Miui 13 به روی گوشی نصب؟
  10. امیرنوروزی

    سلام من رفتم باطری گوشیمو عوض کنم عوض نشد وقتی گوشیو روشن کردم اثر انگشتم کار نمیکنه سالمه فقط قفل گوشی باز نمیکنه و کارهایی که مربوط به اثر انگشت باید چیکارش کنم؟

    1. مجتبی حنیفی راد

      پاسخ به امیرنوروزی

      سلام و عرض ادب. گوشی من هم شیائومی پوکو ام 3 هست. گوشی بنده مشکل باطری نداشت. و کاملاً سالم بود و کار میکرد ولی خود به خود باز کردن با اثر انگشت از کار افتاد و عمل نمیکنه شما توانستید مشکل گوشی را حل کنید لطفاً راهنمایی بفرمایید. با تشکر حنیفی
      1. امید

        پاسخ به مجتبی حنیفی راد

        سلام اثرانگشت روتنظیمات گوشی نیست
    1. امیرحسین کنزق

      پاسخ به امیرنوروزی

      سلام وقت بخیر میتونید از شرکت گارانتی گوشی‌تون کمک بگیرید و اگر مشکل سخت افزاری باشه براتون حل خواهند کرد. 🌹
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%da%a9%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d8%b3%db%8c%d9%88%d9%86-%d8%ad%d8%b3%da%af%d8%b1-%d8%a7%d8%ab%d8%b1-%d8%a7%d9%86%da%af%d8%b4%d8%aa-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c/
ads
ads