داغ ترین ها :
کدام قطعات لپ تاپ قابل ارتقا هستند؟

کدام قطعات لپ تاپ قابل ارتقا هستند؟

قیمت لپ تاپ در طی چند سال اخیر و به خصوص دو سال اخیر بسیار افزایش پیدا کرده و در حال حاضر برای خرید یک لپ تاپ قابل قبول و مناسب باید حداقل 20 تا 30 میلیون تومان هزینه صرف کنیم.به همین علت بسیاری از ما به سراغ این راه می‌رویم که لپ تاپ فعلی خود را در صورت امکان ارتقاء دهیم و بدون خرید لپ تاپ جدید همین لپ تاپ فعالی را به روز کنیم، اما این کار تا چه حد امکان پذیر است و چه قطعاتی امکان ارتقاء دارند؟ در ادامه این مطلب به سوال ‘’ کدام قطعات لپ تاپ قابل ارتقا هستند’’ پاسخ می‌دهیم و در مورد هزینه ارتقا لپ تاپ نیز صحبت می‌کنیم. پس اگر به دنبال ارتقا لپ تاپ خود هستید ادامه مطلب در تکنولایف را از دست ندهید.

 

برای خرید لپ تاپ از لیست موجودی های تکنولایف هم دیدن کنید: قیمت لپ تاپ

 

قطعات مختلف و وظیفه آن‌ها

در این بخش برخی از مهم‌ترین بخش‌های یک لپ تاپ را شرح می‌دهیم تا شما بهتر بدانید که هر بخش چه وظیفه‌ای را عهده دار است.

پردازنده مرکزی

فرقی نمی‌کند که لپ تاپ را برای انجام چه کاری می‌خواهید در هر صورت یکی از مهم‌ترین بخش‌ها همین قسمت CPU یا پردازنده مرکزی است. هر کاری که بخواهید با لپ تاپ انجام دهید پردازنده مرکزی باید آن را پردازش کند و از این جهت سرعت و نهایت قدرت آن اهمیت زیادی دارد.

پردازنده مرکزی را می‌توان قلب و مغز لپ تاپ یا کامپیوتر در نظر گرفت، البته که برای بازی کردن CPU به اندازه GPU اهمیت ندارد. بگذارید این موضوع را کمی واضح‌تر توضیح بدهیم. استفاده کردن از یک CPU ضعیف و نه چندان کارآمد باعث می‌شود تا در بازی‌ها لگ ایجاد شود یا روند لود شدن بازی‌ها بسیار طولانی شود.پردازنده مرکزی

از طرفی به عنوان مثال بازی‌های شوتر اول شخص و بازی‌های مولتی پلیر به عملکرد خوب CPU نیاز دارند و نه عملکرد خوب GPU. پردازنده مرکزی لپ تاپ‌ها عموما AMD یا Intel هستند.

توجه داشته باشید که هر چقدر تعداد هسته‌های پردازنده مرکزی بیشتر شود و فرکانس پردازشی افزایش پیدا کند CPU می‌تواند عملکرد بهتری از خود نشان بدهد و کارهای مختلف را با سرعت بیشتری پردازش کند. در کنار این موارد نسل پردازنده مرکزی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

اگر به طور کامل و تخصصی با پردازنده‌های مرکزی آشنایی ندارید می‌توانید نمرات پردازنده‌های مختلف را در این سایت مشاهده کرده و نتایج را با هم مقایسه کنید تا بهتر متوجه اختلاف قدرت پردازنده‌های مرکزی شده و سپس گزینه مناسب را برگزینید.

 

چه نوع لپ تاپی برای ترید مناسب است؟
لپ تاپ برای تریدینگ

 

کارت گرافیک

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر لپ تاپی کارت گرافیک است به خصوص اگر قصد بازی کردن داشته باشید این بخش به مهم‌ترین قسمت لپ تاپ تبدیل می‌شود. کارت گرافیک وظیفه دارد تا پردازش‌های گرافیکی و ویدئویی را انجام دهد. در واقع این قطعه وظیفه دارد تا بازی‌ها را به شکلی روان‌تر و با جزئیات بیشتر به اجرا در بیاورد.

کارت‌های گرافیک حال حاضر کار دشوارتری در مقایسه با قبل بر عهده دارند؛ چرا که پردازش‌های 3D بازی‌ها افزایش پیدا کرده و رزولوشن تصاویر و ویدئوهای درون بازی‌ها افزایش یافته است و حالا جزئیات درون بازی با دقت بیشتری ساخته و پردازش می‌شود.

کارت‌های گرافیک می‌توانند به صورت مجزا باشند یا به صورت یکپارچه با پردازنده دربیایند. برای انجام کارهای گرافیکی و بازی کردن حتما لپ تاپی با کارت گرافیک مجزا را خریداری کنید؛ چرا که این نوع کارت‌های گرافیک حافظه جداگانه دارند و بسیار بهتر می‌توانند پردازش‌های گرافیکی را انجام دهند.

توجه داشته باشید که به غیر از خود کارت گرافیک میزان حافظه آن هم مهم است. یعنی مثلا باید توجه داشته باشید که مثلا حافظه گرافیکی 2 گیگابایت است یا 4 گیگابایت یا 6 یا حتی بیشتر.

کارت‌های گرافیکی لپ تاپ‌ها عموما AMD یا Nvidia هستند و اگر خیلی با این بخش آشنایی ندارید به راحتی می‌توانید به این سایت مراجعه کرده و نمره کارت‌های گرافیک مختلف را مشاهده کنید. بهترین کارت گرافیک جهان در زمان تألیف این متن Nvidia Geforce RTX 3080 است.

حافظه رم

حافظه رم یک نوع حافظه موقت است که اطلاعات و برنامه‌ها را به صورت موقت در خود ذخیره می‌کند. در واقع حافظه رم است که باعث می‌شود شما بتوانید چندین برنامه را کنار هم به صورت باز داشته باشید و اطلاعات هیچ کدام از بین نرود و برنامه‌ها به صورت باز به فعالیت خود ادامه بدهند.

پس میزان حافظه رم به خصوص برای انجام کارهای مولتی تسکینگ و باز داشتن چندین برنامه در کنار هم اهیمت ویژه‌ای دارد. حافظه‌های رم مرسوم حال حاضر بازار همگی DDR4 هستند ولی ممکن است حافظه رم لپ تاپ قدیمی‌تر شما DDR2 یا DDR3 باشد. این مدل‌ها در سرعت و موارد این چنینی با هم تفاوت دارند.

هارد دیسک

هارد دیسک قطعه‌ای برای ذخیره سازی اطلاعات به روی لپ تاپ یا کامپیوتر است و به دو صورت کلی اینترنال و اکسترنال به فروش رسیده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. هارد دیسک‌های اینترنال همان طور که از نامشان مشخص است درون لپ تاپ یا کامپیوتر قرار می‌گیرند و هاردهای اکسترنال دقیقا حالتی عکس دارند.

این یعنی هارد دیسک‌های اکسترنال تنها در زمان نیاز به لپ تاپ متصل شده و سپس جدا می‌شوند و در واقع به صورتی دائمی به سیستم متصل نیستند. در این مطلب منظورمان صرفا هارد دیسک‌های اینترنال لپ تاپ است. به طور کلی هارد دیسک اینترنال لپ تاپ دو مدل HDD و SSD دارد.

مدل HDD که مخفف hard disk drive است مدل قدیمی‌تر و سنتی هارد دیسک‌ها است و برای خواندن و نوشتن اطلاعات از دیسک مکانیکی چرخان استفاده می‌کند. در طرف دیگر SSD یا solid state drive که نوع جدید هارد دیسک‌ها است از تراشه‌های مموری برای نوشتن و خواندن اطلاعات استفاده می‌کند و همین باعث می‌شود سرعت بسیار بیشتری داشته باشد.هارد دیسک

اما در حالت کلی و در طول استفاده تفاوت این دو نوع هارد چه مواردی است؟ در ادامه به طور کامل برتری هر کدام نسبت به دیگری را شرح می‌دهیم.

  • سرعت: فاکتور سراعت جایی است که هارد SSD با اختلاف برنده می‌شوند و شرایط بهتری به نسبت هارد HDD دارد. سیستم‌هایی را هارد SSD بسیار سریع‌تر بوت می‌شوند و لود برنامه‌ها و بازی‌ها نیز بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد و مهم‌تر این که جایجایی اطلاعات با سرعت بسیار بهتری انجام می‌شود.
  • طول عمر: جالب است بدانید که از نظر طول عمر وضعیت هاردهای HDD بهتر است و مدت زمان طولانی‌تری برای شما کار می‌کنند. هاردهای SSD طول عمر مشخصی دارند و به مرور کند شده و در نهایت از کار می‌افتند در صورتی که در حالت کلی این اتفاق برای هارد HDD رخ نمی‌دهد. پس از نظر طول عمر قطعا هارد HDD برنده است.
  • قیمت: به طور حتم برنده این بخش نیز هارد قدیمی‌تر یعنی HDD است. هاردهای SSD قیمت بسیار بیشتری دارند و از این نظر با اختلاف هارد HDD را می‌توان برتر دانست و اگر برای شما سرعت چندان اهمیت ندارد و تنها به دنبال فضای ذخیره سازی بیشتر هستید به سراغ هارد HDD بروید.
  • مقاومت: از نظر مقاومت شاید بتوان هارد SSD را برتر دانست؛ چرا که به عنوان مثال اگر در طول کار کردن هارد HDD لپ تاپ را جابجا کنید ممکن است به هارد آسیب جدی وارد شوید زیرا داخل هارد HDD دیسک مکانیکی در حال کار کردن است. این اتفاق برای هارد SSD رخ نمی‌دهد و این نوع هارد در برابر وارد شدن شک هم عملکرد بهتری دارد.
  • فضای ذخیره سازی: از نظر فضای ذخیره سازی هارد HDD شرایط بهتری دارد و شما با پرداخت هزینه کمتر می‌توانید فضای بیشتری خریداری کنید.

در نهایت باید به سراغ هارد SSD بروید اگر می‌خواهید لپ تاپ بسیار سریع‌تر بوت شود و بالا بیاید، برنامه‌ها و بازی‌ها با سرعت بالاتری باز شوند و دیتا با سرعت بالاتری منتقل شود.

به سراغ هارد HDD بروید اگر می‌خواهید دیتایی مانند فیلم و سریال و فایل‌های مختلف را ذخیره کنید و خیلی هم قصد جابجایی این فایل‌ها را ندارید.

اما اگر لپ تاپ قدیمی دارید و سرعت آن کم شده است یکی از بهترین راه کارها برای افزایش سرعت کلی لپ تاپ و سرعت بوت شدن، تعویض هارد HDD یا هارد SSD قدیمی شده با هارد SSD جدید است.

 

برای خرید هارد اکسترنال با آفرهای ویژه روی لینک روبرو کلیک کنید: قیمت هارد اکسترنال

 

از کجا بفهمیم لپ تاپ قابل ارتقا است؟

یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید به این پی ببرید که کدام قطعات لپ تاپ شما قابلیت تعویض دارد استفاده از این سایت است. زمانی که وارد این لینک شوید می‌توانید برند لپ تاپ خود و همچنین سری آن و در نهایت مدل لپ تاپ را انتخاب کنید.

در مرحله بعد بسته به مدل لپ تاپ این سایت شما را راهنمایی می‌کند که چه بخش‌هایی از لپ تاپ‌ شما قابل تعویض است. به طور کلی باید در نظر داشته باشید که هارد دیسک و نهایتا میزان حافظه رم لپ تاپ‌ها قابل تعویض هستند و عموما نمی‌توان پردازنده مرکزی (CPU) یا کارت گرافیک (GPU) را تعویض کرد.از کجا بفهمیم لپ تاپ قابل ارتقا است؟

اگر قصد دارید هارد دیسک خود را با SSD تعویض کنید حتما به اندازه هارد توجه داشته باشید تا هارد جدید بدون مشکل در جایگاه هارد قبلی قرار بگیرد.

یکی دیگر از راه‌های ممکن برای پی بردن به قطعات قابل تعویض باز کردن لپ تاپ است. درپوش پشت لپ تاپ را باز کنید و مشاهده کنید که قطعات مختلف آیا به مادربرد لحیم شده‌اند یا به راحتی قابل جدا شدن هستند.

 

 

انواع موس لپ تاپ و کامپیوتر را با بهترین قیمت از تکنولایف بخرید

 

آیا cpu لپ تاپ قابل ارتقا است؟

همان طور که بالاتر نیز اشاره کردیم به طور کلی اکثر لپ تاپ‌ها تنها قابلیت تعویض هارد دیسک را دارند و دیگر قطعات را نمی‌توان تعویض کرد. البته در بسیاری از موارد شما می‌توانید به میزان حافظه رم بیفزایید و یا حافظه رم را با نسخه بهتر جایگزین کنید ولی در حالت کلی CPU و GPU قابلیت تعویض ندارند.

پیشنهاد می‌کنیم از سایت معرفی شده در بالا برای چک کردن قطعات قابل ارتقا استفاده کنید ولی جدا از این که پردازنده مرکزی و کارت گرافیک را معمولا نمی‌توان تعویض کرد هزینه جایگزین کردن این قطعات نیز بسیار گران است.

در واقع شاید به صرفه‌تر باشد که شما لپ تاپ جدیدی تهیه کنید تا این که بخواهید قطعات داخلی لپ تاپ خود مانند CPU یا GPU را با نسخه جدیدتر و قوی‌تر جایگزین کنید.

 

آموزش نصب موس بی سیم روی لپ تاپ و کامپیوتر:
نصب موس بی سیم

 

در نهایت چه بخشی را ارتقا دهیم؟

اگر لپ تاپ شما کند شده است و مدت زمان زیادی زمان می‌برد تا روشن شود یا هنگام روشن شدن تا مدت زمان زیادی حالت هنگ دارد بهترین گزینه برای شما تعویض هارد لپ تاپ با هارد SSD است. این کار هزینه خیلی زیادی ندارد ولی در عمل تأثیر بسیار زیادی به روی عملکرد لپ تاپ می‌گذارد.

همچنین با تعویض کردن هارد HDD خود به هارد SSD می‌توانید با خرید یک کیس از هارد قبلی خود به صورت هارد اکسترنال بهره ببرید. مثلا تصور کنید که لپ تاپ شما 1 ترابایت حافظه دارد. شما با خرید یک SSD با ظرفیت 256 یا 512 یا حتی 1 ترابایت (بسته به بودجه) این بخش را جایگزین هارد HDD قبلی می‌کنید و هارد 1 ترابایت قبلی را درون یک کیس قرار داده و از آن به صورت هارد دیسک اکسترنال بهره می‌برید.

پس اگر به دنبال راهی ساده و نسبتا ارزان برای سریع‌تر کردن لپ تاپ قدیمی یا ضعیف خود هستید در خرید SSD شک نکنید و این راه حل شما را از کندی لپ تاپ نجات خواهد داد.

 

آموزش تغییر زبان لپ تاپ:
چگونه زبان لپ تاپ را فارسی کنیم؟

 

سوالات متداول

از کجا بفهمیم لپ تاپ قابل ارتقا است؟ یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید به این پی ببرید که کدام قطعات لپ تاپ شما قابلیت تعویض دارد استفاده از این سایت است. زمانی که وارد این لینک شوید می‌توانید برند لپ تاپ خود و همچنین سری آن و در نهایت مدل لپ تاپ را انتخاب کنید. در مرحله بعد بسته به مدل لپ تاپ این سایت شما را راهنمایی می‌کند که چه بخش‌هایی از لپ تاپ‌ شما قابل تعویض است. به طور کلی باید در نظر داشته باشید که هارد دیسک و نهایتا میزان حافظه رم لپ تاپ‌ها قابل تعویض هستند و عموما نمی‌توان پردازنده مرکزی (CPU) یا کارت گرافیک (GPU) را تعویض کرد.

آیا cpu لپ تاپ قابل ارتقا است؟ همان طور که بالاتر نیز اشاره کردیم به طور کلی اکثر لپ تاپ‌ها تنها قابلیت تعویض هارد دیسک را دارند و دیگر قطعات را نمی‌توان تعویض کرد. البته در بسیاری از موارد شما می‌توانید به میزان حافظه رم بیفزایید و یا حافظه رم را با نسخه بهتر جایگزین کنید ولی در حالت کلی CPU و GPU قابلیت تعویض ندارند. در واقع شاید به صرفه‌تر باشد که شما لپ تاپ جدیدی تهیه کنید تا این که بخواهید قطعات داخلی لپ تاپ خود مانند CPU یا GPU را با نسخه جدیدتر و قوی‌تر جایگزین کنید.

در نهایت چه بخشی را ارتقا دهیم؟ اگر لپ تاپ شما کند شده است و مدت زمان زیادی زمان می‌برد تا روشن شود یا هنگام روشن شدن تا مدت زمان زیادی حالت هنگ دارد بهترین گزینه برای شما تعویض هارد لپ تاپ با هارد SSD است. این کار هزینه خیلی زیادی ندارد ولی در عمل تأثیر بسیار زیادی به روی عملکرد لپ تاپ می‌گذارد.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

5 نظر

  1. yashar

    سلام من یه لپ تاپ MSI دارم مدل CR650 یه هارد درایو ۵۲۰ گیگ روش نصبه و یه رم ۴ گیگ کروشیال داره
    من اگه بیام یه اس اس دی ۲۴۰ گیگ کروشیال نصب کنم روش و یه رم ۴ گیگ همون مدل خودش روش اضافه کنم سرعتش بالا میره؟ بیشتر با لپ تاپ بازی میکنم

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به yashar

      سلام افزایش رم می‌تونه تاثیر داشته باشه حافظه هم اگه قبلی SSD نیست بله SSD می‌تونه سرعت زیاد کنه
  2. حسن

    رمز لپ تاپ

    1. محمد

      پاسخ به حسن

      رمز لپ تاپ تو رو من بگم؟
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به حسن

      سلام متوجه نشدم؟
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%da%a9%d8%af%d8%a7%d9%85-%d9%82%d8%b7%d8%b9%d8%a7%d8%aa-%d9%84%d9%be-%d8%aa%d8%a7%d9%be-%d9%82%d8%a7%d8%a8%d9%84-%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d9%82%d8%a7-%d9%87%d8%b3%d8%aa%d9%86%d8%af/
ads
ads