داغ ترین ها :
گوشی Xperia Pro سونی 2500 دلار می‌ارزد

گوشی Xperia Pro سونی 2500 دلار می‌ارزد

سال 2007، وقتی استیو جابز برای اولین بار آیفون اصلی را معرفی کرد، با بیان این‌که سه محصول انقلابی برای عرضه دارد: iPod با صفحه‌نمایش عریض، گوشی و دستگاه قابل‌اتصال به اینترنت، به مخاطبان طعنه زد. طبق فرمول جابز، Xperia Pro چهار محصول است: تلفن، مانیتور دوربین، دستگاه انتقال سریع فایل‌های تصویر و دستگاه 5G مناسب برای پخش مستقیم (Broadcasting و Livestreaming). سونی جدیدترین گوشی هوشمند خود را به قیمت ۲۵۰۰ دلار وارد بازار کرده است. به همین جهت، این گوشی قابل‌مقایسه با گوشی‌هایی مثل iPhone 12 Pro Max و Galaxy S21 Ultra نیست. اما چیزهای دیگری هم به جز قیمت ۲۴۹۹.۹۹ دلاری آن وجود دارد که آن را از باقی تلفن‌های هوشمند اندرویدی متمایز می‌کند. در ادامه با بررسی این گوشی همراه ما باشید.

 

آخرین گوشی های هوشمند بازار را در فروشگاه تکنولایف ببنید: قیمت گوشی

 

 

معرفی مختصر xperia pro

همان‌طور که در MWC (کنگره جهانی موبایل) ۲۰۲۰ مشاهده شد، این گوشی پرچمداری است که عنوان «اولین دارنده نمایشگر 4K HDR OLED قابل‌حمل جهان»، قابلیت پخش زنده (Live Streaming) و انتقال فایل‌های دوربین از طریق 5G (mmWave) را دارد. برای این ویژگی‌های جدید، چهار آنتن 5G، یک شاسی تقویت‌شده و یک پورت میکرو HDMI در این گوشی قرار گرفته است. این گوشی بیشتر مناسب متخصصان، عکاسان، فیلم‌برداران، افراد خلاق، تولیدکنندگان محتوا و مجری‌های پخش زنده است، که باید محتوای رسانه‌ای خود را در اسرع وقت (اگر نه Real-time)، تقریباً از هرجایی تحویل دهند. همچنین که می‌تواند به عنوان یک نمایشگر خارجی در هنگام کار با دوربین‌های پشتیبانی‌شده کار کند.

عکس گوشی سونی اکسپریا پرو

بسیاری از جزئیات سخت‌افزاری مشابه Xperia 1 Mark II باقی مانده‌اند، اما درگاه HDMI باعث شده تا Pro برای دوربین‌ها و دستگاه‌های تولید ویدیو، و با پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از فرمت‌ها، در دسترس باشد. این ترکیب شگفت‌انگیز ویژگی‌ها (برخی منحصربه‌فرد و برخی ساده‌تر و معمول‌تر) هرگز با هم در یک گوشی دیده نشده‌اند. همین موضوع باعث افزایش جذابیت Xperia Pro شده است.

ویژگی‌های مهم از نظر خود سونی

این گوشی متخصصین پخش و عکاسی را قادر می‌سازد تا سریع‌تر و دقیق‌تر از گذشته کار کنند. ویژگی‌های مهم‌تر برای متخصصین، قابلیت اتصال HDMI، پشتیبانی از 5G mmWave و 5G Sub-6 برای انتقال داده با سرعت بالا و بهینه‌سازی دریافت سیگنال هستند.

بیشتر بخوانید: آموزش گام به گام تبدیل گوشی به مانیتور دوم کامپیوتر

بالا بردن گردش کار با اتصال HDMI

قابلیت اتصال اچ دی ام آی به اکسپریا پرو

به لطف اتصال HDMI، می‌توان Xperia Pro را به دوربین متصل کرد و طیف وسیعی از کارها را آسان‌تر انجام داد. از نظارت بر تصاویر گرفته تا پخش مستقیم فیلم با سرعت 5G.

پخش مستقیم

اتصال دوربین به اکسپریا پرو

Xperia Pro می‌تواند با استفاده از یک برنامه پخش مستقیم شخص ثالث، محتوای ویدیویی را از دوربین یا دوربین فیلم‌برداری متصل به HDMI به صورت مستقیم پخش کند.

مانیتور 4K HDR با کیفیت بالا

صفحه نمایش اکسپریا پرو

از Xperia Pro می‌توان به عنوان یک مانیتور یا منظره‌یاب خارجی با کیفیت بالا به همراه مجموعه‌ای از تنظیمات مفید مثل روشنایی، بزرگ‌نمایی و خطوط تنظیم تصویر استفاده کرد. برای این کار باید گوشی را به دوربینی که از HDMI پشتیبانی می‌کند متصل کرد.

ارسال فایل سریع و آسان

اتصال USB سیمی، بین دوربین Alpha و Xperia Pro باعث افزایش سرعت و پایداری انتقال فایل‌های تصویری می‌شود. بنابراین متخصصان قادر به تمرکز بهتر در جهت گرفتن بهترین عکس‌ها خواهند بود. پس از انتقال تصاویر به Xperia Pro، می‌توان با استفاده از 5G mmWave آن‌ها را به سرعت در یک سرور FTP بارگذاری کرد.

بهینه‌سازی قدرت سیگنال

Xperia Pro از طراحی آنتن 360 درجه برخوردار است که چهار طرف دستگاه را پوشش می‌دهد. همراه با فناوری شکل‌دهی پرتو (beamforming)، مؤثرترین روش برای دریافت سیگنال‌های 5G mmWave فرکانس‌بلند است. علاوه بر این، ماده ثابت دی‌الکتریک که در شاسی Xperia Pro استفاده می‌شود امواج رادیویی را راحت‌تر عبور می‌دهد. این فناوری‌ها در کنار هم، بهترین اتصال 5G mmWave را بدون توجه به وضعیت دستگاه و موقعیت آن، فراهم می‌کنند.

 

درباره اینترنت 5G بیشتر بدانید:

سرعت اینترنت 5G

 

دوربین

دوربین گوشی اکسپریا پرو

دوربین اصلی دقیقاً مانند بقیه گوشی (به عنوان مثال نمایشگر بدون تغییر اما توانا) ویژگی‌های یکسانی با Xperia 1 Mark II دارد. همچنین، این گوشی از فناوری‌های دوربین Alpha9 این شرکت استفاده کرده، تا به فوکوس خودکار (AF) Real-time مشابه چشم انسان و حیوان، تصویر‌برداری سریع 20 فریم در ثانیه با فوکوس خودکار عالی و استفاده خودکار از دوربین مناسب (AE) در هر فریم، دستیابی پیدا کند.

پشتیبانی از 5G

سونی خاطرنشان کرد تاکنون 5G عمدتاً بر روی ورود محتوا به دستگاه متمرکز بود؛ به طوری که یک فیلم کامل در یک دقیقه، یا یک آلبوم در چند ثانیه بارگیری می‌شود. همچنین بازی‌ها با تأخیر کم و با کیفیت گرافیک کنسول و از طریق فضای ابری بازی می‌شوند (پردازش و پخش زنده بازی از طریق فضای ابری صورت می‌گیرد). البته تمرکز اصلی Xperia Pro بر روی بارگذاری محتوا است.

گرچه Xperia Pro به تنهایی یک گوشی هوشمند اندرویدی است (و مشابه Xperia 1 II که فوریه گذشته به بازار عرضه شد)، اما در واقع برای تولیدکنندگان محتوایی که از دوربین جداگانه یا سخت‌افزار ویدیویی اختصاصی استفاده می‌کنند طراحی شده. سایر تلفن‌های هوشمند دارای پورت‌های خروجی HDMI هستند، در حالی که Xperia Pro ورودی HDMI دارد و به همین خاطر می‌تواند ویدیو را به صورت زنده پخش کند.محصولات دیگر در گذشته قول‌های مشابهی داده بودند، اما معمولاً گران بودند و از اتصالات 4G LTE بهره می‌بردند. این یعنی آزمایش سونی، با سقف سرعت بارگذاری حدود 37 مگابیت بر ثانیه، هم‌اکنون به Xperia Pro با اتصال 5G mmWave و حداکثر سرعت بارگذاری 131 مگابیت بر ثانیه رسیده است.

فناوری ۵ جی اکسپریا پرو

برای بررسی سیگنال mmWave، سونی یک برنامه Network Visualizer طراحی کرده که از قبل روی گوشی قرار گرفته است. این برنامه از طریق یک هیستوگرام نشان می‌دهد که هر یک از چهار آنتن گوشی چه سیگنالی دریافت می‌کنند و سرعت آن‌ها چه‌قدر است. این برنامه از طریق کلید دسترسی سریع قابل‌برنامه‌ریزی کنار گوشی قابل‌راه‌اندازی است. البته حالت تصویردرتصویری هم وجود دارد که می‌تواند قدرت سیگنال و سرعت شبکه را در کنار هرآنچه نمایش داده شود، به صورت شناور (قابل‌جابه‌جایی) ارائه دهد.

پورت‌ها (HDMI و USB)

سونی دو کاربرد اصلی برای 5G در نظر گرفته است: ۱. پخش مستقیم و زنده از طریق ورودی HDMI، ۲. اتصال به اینترنت از طریق USB، برای بارگذاری ویدیو یا عکس (البته توجه کنید که این‌که دوربین شما دقیقاً از چه چیزی پشتیبانی کند، به قابلیت‌های خاص آن بستگی دارد). Xperia Pro تقریبا قادر است از هر ورودی HDMIای استفاده کند، اما عملکرد USB آن متفاوت است. به عنوان مثال Sony A7S iii قادر به انتتقال تصاویر و فیلم‌ها از این طریق می‌باشد، اما A9 و A9 ii فقط با استفاده از آداپتور اترنت به USB سونی قادر به کنترل فقط تصاویر هستند. همچنین که اتصال Wi-Fi باید با برنامه گوشی هر کمپانی سازنده دوربینی سازگار باشد؛ مانند نرم‌افزار Imaging Edge خود سونی برای تلفن‌های هوشمند.

بدنه

فناوری ۵ جی اکسپریا پرو

جنس بدنه گوشی از ماده متفاوتی نسبت به Xperia 1 II ساخته شده است، تا عمکرد آنتن‌های ۳۶۰ درجه را به حداکثر برساند، و مدیریت باتری و کنترل حرارت منحصربه‌فردی داشته باشد. البته هنوز هم با استاندارد IP65/68 سازگار است.

دیگر ویژگی‌ها Xperia Pro

این گوشی به شدت شبیه Xperia 1 II است. مهم‌تر این‌که، صفحه‌نمایش OLED به اندازه ۶.۵ اینچ، نسبت 21:9، کیفیت 4K و وضوح ۲۹۲۲*۱۶۴۴ است که به گفته سونی، اولین مورد در صنعت است. این سیستم قادر به پشتیبانی 4k تا ۶۰/۳۰/۲۴ فریم بر ثانیه است، و در به‌روزرسانی آینده سیستم‌عامل، پشتیبانی 10بیتی به آن اضافه خواهد شد. در پشت گوشی سه دوربین مشابه Xperia 1 II وجود دارد (که در نوع خود عالی و بی‌رقیب هستند). درون آن چیپ‌ست کوالکام اسنپدراگون ۸۶۵، 12 گیگابایت رم، 512 گیگابایت حافظه و 4000 میلی‌آمپرساعت باتری قرار گرفته است. البته سونی در خصوص دوام باتری هنگام استفاده جدی از شبکه 5G هیچ حرفی نزده است. همچنین می‌توان از دو سیم‌کارت یا یک سیم‌کارت و یک کارت حافظه microSDXC استفاده کرد.

پورت های اکسپریا پرو

در پایین گوشی یک پورت USB Type-C 3.2 برای شارژ و انتقال داده، و یک ورودی میکرو HDMI برای ویدیو وجود دارد. مورد دوم از 4K60p HDR پشتیبانی می‌کند و قادر به پخش زنده و کار با برنامه مانیتور خارجی سونی است. این برنامه هم از بزرگ‌نمایی صفحه، خطوط تنظیم تصویر، تنظیم روشنایی و قابلیت چرخش ۱۸۰ درجه فیلم پشتیبانی می‌کند. سونی اظهار داشته که در حال مذاکره با تیم مهندسی برای افزودن فوکوس و نمایش فوق‌العاده، و امکان ضبط مستقیم از ورودی HDMI است (ویژگی‌هایی که در حال حاضر پشتیبانی نمی‌شوند).

 

بهترین نمایشگر موبایل کدام است؟ مقاله زیر را از دست ندهید:

بهترین صفحه نمایش گوشی

 

چند نکته مهم

با همه این توضیحات، باید چند نکته را به خاطر داشت. مهم‌ترین مورد این است که این معیارهای بارگذاری چشم‌گیر سونی، به 5G mmWave متکی هستند و پشتیبانی از این فناوری در دنیا نسبتاً کم است. سونی گفته است که انتظار دارد mmWave «در بسیاری از مکان‌هایی که در ابتدا انتظار استفاده از آن می‌رود» در دسترس باشد. اما باید بگوییم که نمی‌شود تمام سخت‌افزارهای خود را آماده کار کنید و بدون اهمیت به موقعیت خود، انتظار سریع‌ترین نرخ انتقال داده را داشته باشید. Xperia Pro از Sub-6 GHz 5G هم پشتیبانی می‌کند، اما سونی هنوز نتایج آزمایشات و مقایسه‌های آن را ارائه نداده است.

محدودیت بزرگ دیگر شرکت مخابراتی است: سونی Xperia Pro را با در نظر گرفتن شبکه Verizon 5G توسعه داد. این یعنی که این گوشی در سراسر شرکت‌های مخابراتی ایالات متحده، از 4G LTE پشتیبانی می‌کند، اما برای بهترین عملکرد 5G باید یک سیم‌کارت Verizon تهیه کنید. سونی اعلام کرده که در حال بحث با شرکت‌های مخابراتی دیگر در خصوص پشتیبانی از 5G می‌باشد، اما هنوز چیزی برای اعلام کردن وجود ندارد. همچنین برنامه‌ای برای عرضه گوشی در انگلستان یا اروپا وجود ندارد.

گوشی جدید سونی

این گوشی با قیمت بسیار بالای 2499.99 دلار به فروش می‌رسد. سونی این قیمت را با اشاره به دستگاه‌های پخش زنده موجود که معمولاً بالای ۲هزار دلارند و 1080p هستند، و مانیتورهای خارجی موجود که حدود 800 دلارند و حداکثر 1080p هستند، توجیه می‌کند. سونی گفته که تنها قطعه گران encoder است، و مطمئنا کاربران حرفه‌ای که سونی روی خرید آن‌ها حساب کرده است، ترجیح می‌دهند بابت انعطاف بیشتر این گوشی نسبت به آن دستگاه‌ها، این هزینه بیشتر را بپردازند. تکنولایف در گذشته به عنوان نماینده سونی در ایران شناخته می شد ولی اکنون واردات این گوشی به ایران کاملا متوقف شده است.

جزئیات

زمان ارائه رونمایی ۲۴ فوریه ۲۰۲۰ (۵ اسفند ۱۳۹۸)
وضعیت در دسترس، ارائه‌شده در ۲۷ ژانویه ۲۰۲۱ (۸ بهمن ۱۳۹۹)
شبکه فناوری GSM / HSPA / LTE / 5G
2G GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 (بر روی هر دو سیم‌کارت)
3G HSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100
4G 1، 2، 3، 4، 5، 7، 8، 11، 12، 13، 17، 18، 19، 20، 21، 25، 26، 28، 29، 32، 34، 38، 39، 40، 41، 42، 46، 48، 66
5G 2، 5، 66، 260، 261 Sub6
5G MMWAVE n260، n261
سرعت HSPA 42.2 / ۵.۷۶ مگابایت بر ثانیه، LTE-A، 5G
بدنه ابعاد ۱۷۰.۲*۷۶.۲*۱۰.۲ میلی‌متر (۶.۷*۳ *۰.۴ اینچ)
وزن ۲۲۵.۱ گرم (۷.۹۴ اونس)
جنس شیشه (جلو و پشت)، آلومینیوم (قاب)
محافظ کورنینگ گوریلا گلس ۵ (پشت و جلو)
محفظه سیم‌کارت دوسیم‌کارته هیبریدی (نانو سیم‌کارت، استندبای دوگانه)
IP65 و IP68 ضدآب و گردوغبار (تا عمق ۱.۵ متر برای ۳۰ دقیقه)
صفحه‌نمایش نوع 4K HDR OLED (۱ میلیارد رنگ، HDR BT.2020)
اندازه ۶.۵ اینچ
مساحت ۹۸.۶ سانتی‌متر مربع
کیفیت ۳۸۴۰*۱۶۴۴
نسبت تصویر ۲۱:۹ عریض سینمایی (۶۴۳ پیکسل در هر اینچ)
نسبت صفحه‌نمایش به بدنه حدود ۷۶٪
پلتفرم سیستم‌عامل اندروید ۱۰
چیپ‌ست کوالکام SM8250 اسنپدراگون ۸۶۵ (کمی بیشتر از ۷ نانومتر)
CPU پردازنده ۸ هسته‌ای (۱*۲.۸۴ گیگاهرتز کایرو ۵۸۵، ۳*۲.۴۲ گیگاهرتز کایرو ۵۸۵ و ۴*۱.۸ گیگاهرتز کایرو ۵۸۵)
GPU Adreno 650
حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت
UFS 3.X
اسلات کارت حافظه microSDXC (اسلات مشترک با سیم‌کارت) (تا ۱ ترابایت)
رم ۱۲ گیگابایت
دوربین اصلی مشخصات چهارگانه:

۱۲ مگاپیکسل، f/1.7، ۲۴ میلی‌متر (عریض)، 1/1.7”، ۱.۸ میکرومتر، Dual Pixel PDAF، OIS، ۸۲ درجه

۱۲ مگاپیکسل، f/2.4، ۷۰ میلی‌متر (تله‌فوتو)، 1/3.4”، ۱ میکرومتر، PDAF، بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳برابر، OIS، ۳۴ درجه

۱۲ مگاپیکسل، f/2.2 (فوق‌عریض)، 1/2.55”، Dual Pixel PDAF، ۱۲۴ درجه

۰.۳ مگاپیکسل، 3D iToF (عمق)

فرمت‌های تصویربرداری JPEG، RAW
قابلیت‌ها Zeiss optics، فلاش LED، پانوراما، HDR، ردیابی چشم، بزرگ‌نمایی دیجیتال ۳ برابر، بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳ برابر
ضبط ویدیو 4K: ۲۴/۲۵/۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه، 1080p: ۳۰/۶۰/۱۲۰ فریم بر ثانیه، 5-axis gyro-EIS، OIS
فرمت‌های ضبط ویدیو MP4 (AVC264، HEVC265)
دوربین سلفی مشخصات ۸ مگاپیکسل، f/2.0، ۲۴ میلی‌متر (عریض)، 1/4″، ۱.۱۲ میکرومتر
قابلیت‌ها HDR، فلاش صفحه‌نمایشی، شاتر دست و لبخند، پرتره سلفی
ضبط ویدیو 1080p: ۳۰ فریم بر ثانیه (5-axis gyro-EIS)
صدا بلندگو استریو
فرمت‌های ضبط صدا AAC-LC، AAC+، AAC-ELD، AMR-NB، AMR-WB
جک ۳.۵ میلی‌متری دارد
۲۴ بیت، صدای ۱۹۲ هرتز
امکانات ارتباطی WLAN Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6، باند دوگانه،  Wi-Fi Direct، DLNA، هات‌اسپات
بلوتوث نسخه ۵.۱، A2DP، aptX HD، LE
GPS A-GPS، GLONASS
NFC دارد
رادیو ندارد
USB USB Type-C 3.1 Gen 2، USB OTG
میکرو HDMI ۳۸۴۰*۲۱۶۰ (60p/30p/24p)، ۱۹۲۰*۱۰۸۰ (60p/30p)، ۱۲۸۰*۷۲۰ (60p)، ۷۲۰*۴۸۰ (60p)، ۶۴۰*۴۸۰ (60p)
فرمت‌های قابل‌اجرا تصویر JPEG، GIF، PNG، BMP، WebP، WBMP، HEIF، DNG، CR2، NEF، NRW، ARW، RW2، ORF، RAF، PEF، SRW
صوت AAC-LC، AAC+، eAAC+، AAC-ELD، AMR-NB، AMR-WB، FLAC، MP3، MIDI، Vorbis، PCM، Opus، ALAC، DSD، 360 Reality Audio Music Format
ویدیو H.263، H.264، H.265، MPEG-4 Video، AV1، VP8، VP9
قابلیت‌ها سنسورها اثر انگشت (کنار گوشی)

شتاب‌سنج

ژیروسکوپ

مجاورت

فشارسنج

قطب‌نما

طیف رنگ (color spectrum)

PS4 Remote Play

پشتیبانی از دوربین Alpha سونی
باتری نوع لیتیوم پلیمری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، جدانشدنی
نحوه شارژ شارژ سریع ۲۱ وات
USB Power Delivery
ویژگی‌ها Xperia Adaptive Charging

Battery Care

STAMINA Mode

سایر موارد رنگ‌ها سیاه
قیمت ۲۴۹۹.۹۹ دلار

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-2500-%d8%af%d9%84%d8%a7%d8%b1%db%8c-xperia-pro-%d8%b3%d9%88%d9%86%db%8c/
ads
ads