داغ ترین ها :
5G یا WiFi، کدام بهتر است؟

5G یا WiFi، کدام بهتر است؟

همان‌طور که می‌دانید ما در حال ورود به دوران 5G هستیم، اگر چه تاکنون تحولات موبایلی آنطور که انتظار می‌رفت، پیش نرفته است، اما در آینده‌ای نه چندان دور این کار نیز صورت خواهد گرفت. بدیهی است که 5G بهتر از 4G می‌باشد، زیرا قادر خواهد بود سرعت بارگیری را به طور قابل توجهی بهبود بخشد، تاخیر را تقریبا از بین ببرد و ازدحام در شبکه‌های تلفن همراه را کاهش دهد. در حالی که Wi-Fi و 5G در برابر یکدیگر قرار خواهند گرفت، اما تمامی شواهد نشان می‌دهد که در آینده برای استفاده کامل از اینترنت به هر دو فناوری نیاز خواهیم داشت. در این مقاله از تکنولایف با ما همراه باشید تا 5G و Wi-Fi را مورد مقایسه قرار دهیم. امکان خرید انواع گوشی 5G در سایت تکنولایف برای شما عزیزان مهیا شده است.

تفاوت بین 5G و Wi-Fi چیست؟

ما می‌توانیم توضیحات مفصلی در مورد 5G در اختیار شما قرار دهیم، اما به طور خلاصه، اصطلاح 5G برای نسل پنجم فناوری شبکه تلفن همراه به کار برده می‌شود و عناصر مختلف زیادی را در برمی‌گیرد. شبکه‌های تلفن همراه یا گوشی‌های هوشمند به باندهای طیف مجاز که به بالاترین پیشنهاد حراج می‌شوند، متکی هستند. شرکت‌های مخابراتی همانند Verizon و T&AT نیز برای استفاده از این باندها باید هزینه پرداخت کنند. به این صورت که آن‌ها باید برای گسترش دامنه پوشش نسل پنجم اینترنت از ایستگاه‌های پایه متصل شبکه‌ای را بسازند که قادر به ارسال سیگنال باشد و به طور همزمان در شبکه به چندین نفر (هزاران نفر در مناطق شهری) خدمت کند. آن‌ها نیز در نهایت برای جبران سرمایه خود و گسترش بیشتر زیرساخت‌های شبکه، به ما در پرداخت اشتراک متکی هستند.

 

مقالات پیشنهادی: روش جلوگیری از هک wifi

 

Wi-Fi به طیف غیرمجاز متکی است که استفاده از آن برای همه رایگان می‌باشد، اما دارای سیگنال‌های نسبتا ضعیف است. برای راه‌اندازی شبکه وای فای باید به یک ارائه‌دهنده خدمات اینترنت (ISP) هزینه‌ای را پرداخت کنید تا بتوانید با استفاده از روتر (Router)، Wi-Fi را در خانه خود مورد استفاده قرار ‌دهید. توجه داشته باشید که استفاده از باند فرکانس Wi-Fi همسایگان می‌تواند یک مشکل باشد، به ویژه اگر در یک منطقه بسیار پرجمعیت و با پهنای باند محدود زندگی می‌کنید. دو فرکانسی که Wi-Fi استفاده می‌کند، 4/2 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز هستند. به زبان ساده، فرکانس 4/2 گیگاهرتزی به دلیل سرعت بالا و نفوذ بهتر، بیشتر در مکان‌های شلوغ مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین دامنه آن بیشتر از فرکانس 5 گیگاهرتزی است. فرکانس 5 گیگاهرتزی نیز می‌تواند سرعت بیشتری را ارائه دهد اما به راحتی به مواردی همانند دیوار نفوذ نمی‌کند.

فرق مودم با 5جی
شایان ذکر است که Wi-Fi 5 گیگاهرتز هیچ ارتباطی با شبکه‌های تلفن همراه 5G ندارد، چرا که اینترنت خانگی Verizon 5G از این مرزها عبور می‌کند. در زندگی روزمره هنگامی که از درب ورودی و از محدوده روتر خارج می‌شویم، اغلب به یک شبکه Wi-Fi در خانه، اداره، کافی‌شاپ‌ها و یا شبکه‌های تلفن همراه اعتماد می‌کنیم و تا زمانی که تلفن‌های ما به طور خودکار به یک اتصال خوب وصل شوند، درباره آن هیچ تاملی نداریم. به نظر می‌رسد که این سناریو تا زمان عرضه 5G ادامه خواهد داشت. بدیهی است که در آینده‌ی نزدیک شاهد بهبود عملکرد هر دو شبکه تلفن همراه و Wi-fi خواهیم بود. بدون شک 5G در بسیاری از شرایط به کار شما می‌آید و همچنین Wi-Fi که در حال توسعه و به روزرسانی می‌باشد نیز در شرایط دیگر مفید خواهد بود. به طور کلی در نهایت هر دو آن‌ها می‌توانند برای بهبود شبکه بی‌سیم شما نظیر اینترنت 5G خانگی کار کنند.

وعده‌ی 5G

احتمال سرعت بارگیری بین 1 گیگابایت بر ثانیه و 10 گیگابایت بر ثانیه و سرعت بارگذاری یا تاخیر فقط 1 میلی‌ثانیه (ms) مردم را نسبت به یک شبکه 5G قوی‌تر هیجان‌زده کرده است. این سرعت‌ها با آنچه از طریق اتصال فیزیکی و سیمی مشاهده می‌کنید قابل مقایسه هستند. با این حال، واقعیت این است که ما معمولا به حداکثر سرعت نظری نمی‌رسیم و حتی اگر این کار را می‌کردیم، حداقل برای چند سال بیشتر طول نمی‌کشید. سرعت واقعی اتصال 5G شما به فاکتورهای زیادی از جمله این‌که کجا هستید، به چه شبکه‌ای متصل می‌شوید، چند نفر دیگر در حال اتصال هستند و دستگاه متصل شما بستگی دارد.
بر اساس مطالعه‌ای که از Speedcheck انجام شده است، در حال حاضر ما با سرعت بارگیری در حدود 57 مگابیت در ثانیه هستیم. اما هدف از اتصال 5G دستیابی به حداقل سرعت بارگیری 50 مگابیت بر ثانیه و تاخیر حداقل 10 میلی ثانیه است. این نشان‌دهنده یک پیشرفت عمده نسبت به سرعت متوسط فعلی است، اما پوشش 5G نیز همانند G LTE4 به آرامی گسترش می‌یابد. این برنامه نه تنها با Wi-Fi بلکه با نسل‌های قبلی فناوری تلفن همراه نیز کار خواهد کرد. G LTE4 همچنان به بازار عرضه می‌شود و احتمالا به پیشرفت و سرعت خود در آینده ادامه خواهد داد.

وعده‌ی Wi-Fi 6

استاندارد نامگذاری Wi-Fi از نظر قراردادهای سنتی بسیار گیج‌ کننده است و از 802.11b به 802.11a، 802.11g، 802.11n و سپس به 802.11ac می‌رسد. اتحادیه Wi-Fi و یا به طور گسترده‌تر صنعت نیاز به چیزهای گیج کننده کمتری دارد، بنابراین استاندارد بعدی یعنی 802.11ax به عنوان Wi-Fi 6 به بازار عرضه می‌شود. لازم به ذکر است که استاندارد جدید Wi-Fi 6 سرعت بیشتری (حداقل 4 برابر سریع‌تر از Wi-Fi 5) را ارائه می‌دهد و همچنین باعث بهبود کارایی و ظرفیت طراحی شده برای مقابله با تعداد روز افزون دستگاه‌های بی‌سیم متصل به اینترنت در خانه دقیقا همانند 5G می‌شود. البته ناگفته نماند که دستگاه‌های هوشمند نیز نیاز به پشتیبانی از نسخه‌های جدید Wi-Fi دارند. از نظر تئوری، حداکثر سرعت Wi-Fi 6 در حدود 6/9 گیگابایت بر ثانیه است، اما احتمالا در دنیای واقعی هرگز به این سرعت از اتصال به اینترنت نخواهید رسید.
برای استفاده از سرویس 5G یا Wi-Fi 6 به چه مواردی نیاز دارید؟

وای فای 6
در حال حاضر 5G و Wi-Fi 6 در دسترس هستند و شرکت‌های مخابراتی هم‌اکنون شبکه‌های 5G را در سراسر کشور در طیف Sub-6 راه‌اندازی کرده‌اند. آن‌ها قرار است برای تکمیل گسترش این شبکه و افزودن طیف باند و باند بالا اقدامات لازم را به کارگیرند. برای دسترسی به Wi-Fi 6 به یک روتر پشتیبانی استاندارد نیاز دارید که در پی آن به تلفن 5G یا دستگاهی که از آن پیشتیبانی کند نیز احتیاج پیدا خواهید کرد. اکثر تلفن‌های هوشمند جدید از 5G و Wi-Fi 6 پشتیبانی می‌کنند، مخصوصا وقتی که صحبت از دستگاه‌های رده بالاتر به میان می‌آید. در نهایت نیز همه تلفن‌ها، رایانه‌ها و موارد دیگر از هر 2 استاندارد پشتیبانی خواهند کرد.

آینده اتصال به اینترنت

از آنجا که اکثر روترها Wi-Fi 6 را در خود جای داده‌اند و برج‌های مخابراتی زیادی نیز از شبکه 5G پشتیبانی می‌کنند، سرعت اینترنت ما هم در خانه و هم در حال حرکت با تاخیر کمتری افزایش می‌یابد. مطمئنا فقط زمان نشان خواهد داد که در آینده چه چیزی در انتظار فناوری بی‌سیم و اتصال به اینترنت می‌باشد، اما بدون شک در چند سال آینده اصطلاحات 5G و Wi-Fi 6 را بیشتر می‌شنوید و همچنین فناوری‌های بیشتر و تلفن‌های هوشمند 5G نیز به بازار خواهند آمد. در صورتی که تمایل دارید از اخبار جدید مربوط به این فناوری‌های جدید زودتر از سایرین مطلع شوید، پیشنهاد می‌کنیم در خبرنامه سایت تکنولایف عضو شوید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/5g-%db%8c%d8%a7-wifi%d8%8c-%da%a9%d8%af%d8%a7%d9%85-%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f/
ads
ads