داغ ترین ها :
مقایسه کارت گرافیک AMD و Nvidia

مقایسه کارت گرافیک AMD و Nvidia

گیمرهایی که بازی‌های ویدیویی را روی پی سی تجربه می‌کنند، همیشه در زمان ارتقا سیستم با یک سوال مهم رو به رو می‌شوند: Nvidia یا AMD؟ این دو کارت گرافیک بازار سخت افزارها را تسخیر کرده‌اند و همیشه رقابت تنگاتنگی با یکدیگر داشته‌اند. ما در این مقاله قصد داریم به مقایسه کارت گرافیک AMD و Nvidia بپردازیم. پس در ادامه با تفاوت کارت گرافیک amd و nvidia همراه ما باشید.

اگر قصد داشته باشید یک سیستم گیمینگ ببندید یا حتی یک لپ تاپ گیمینگ تهیه کنید، قطعا با یک سوال اساسی مواجه می‌شوید. آن هم این است که باید به سراغ انویدیا بروید یا ای ام دی؟ هر دوی این شرکت‌ها بهترین کارت گرافیک‌های بازار را عرضه می‌کنند، اما ما در این مقاله قصد داریم از مشخصاتی صحبت کنیم که می‌تواند کار شما را برای انتخاب محصول مورد نظرتان ساده‌تر کند.

البته باید بدانید که عملکرد نهایی سیستم شما صرفا به کارت گرافیک بستگی ندارد، بلکه داشتن یک پردازنده خوب و رم کافی نیز در اجرای بازی‌های ویدیویی و کار با نرم افزارهای گرافیکی اهمیت زیادی دارند. ما در این مقاله روی انتخاب GPU متمرکز هستیم و درباره موارد مختلفی در مقایسه کارت گرافیک AMD و Nvidia صحبت خواهیم کرد. ویژگی‌ها، عملکرد، بهره‌وری، قدرت، تاثیرگذاری، قیمت و مواردی از این قبیل بحث‌های این مطلب را تشکیل می‌دهند.

نبرد میان ای ام دی و انویدیا از دهه 90 میلادی آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. با این که آن‌ها رقابت نزدیکی را تجربه کرده‌اند، اما می‌توان گفت اکثر مواقع انویدیا از جنبه‌های مختلف بر AMD چیره شده است. اما در حال حاضر چطور؟ اکنون در تقابل سبزها با قرمزها کدام تیم برنده است؟

همین حالا به شما می‌گویی که شاید یک برنده نهایی از دل این نبرد بیرون نیاید و باید قبول کرد که این موضوع یک نکته مثبت خواهد بود. بحث قیمت در مقایسه کارت گرافیک amd و geforce اهمیت زیادی دارد، اما بیشتر تمرکز ما در این مقاله روی عملکرد آن‌ها است، نه پیدا کردن بهترین گزینه از لحاظ قیمت به کارایی. البته این موضوع را در ادامه مورد بحث قرار خواهیم داد و از روی آن با بی‌توجهی نمی‌گذریم.

تفاوت کارت گرافیک amd و nvidia

تقابل ای ام دی و انویدیا نهایتا به نفع کاربران خواهد بود. AMD مدام سعی می‌کند GPUهایی قوی‌تر از محصولات Nvidia بسازد و انویدیا نیز تلاش می‌کند که در عین حفظ قدرت بالای پردازنده‌های گرافیکی‌اش، قیمت آن‌ها را کاهش دهد تا مقرون به صرفه‌تر شوند. همین امر موجب می‌شود که هر سال ما محصولات بهتری را در بازار مشاهده کنیم.

با تمام این‌ها، باید گفت که از نظر قدرت محض کارت گرافیک، انویدیا هنوز هم با اختلاف کمی از AMD جلو است. اما از سمت دیگر قیمت کارت گرافیک‌های ای ام دی را می‌توان برگ برنده این شرکت در نظر گرفت که البته در حال حاضر این موضوع کمی کم رنگ‌تر شده است.

باید بگوییم که اگر به دنبال بهترین کارت گرافیک می‌گردید، این که چه شرکتی آن را ساخته اهمیت چندانی ندارد؛ بلکه بیشتر باید خودتان با توجه به ترجیحات و نیازمندی‌های‌تان محصولی را انتخاب کنید که برای‌تان راضی کننده باشد.

در مقایسه کارت گرافیک AMD و Nvidia باید بگوییم که هر یک از محصولات این دو شرکت نقطه ضعف‌ها و نقاط قوت خاص خود را دارند. ما در این مقاله قصد داریم مشخصات و اطلاعات مربوط به هر یک از آن‌ها را کنار هم قرار داده و ببینیم در نهایت کدام یک از نظر قیمت، عملکرد یا ویژگی‌ها می‌توانند رضایت‌بخش‌تر باشند.

خوشبختانه نبرد انویدیا و ای ام دی در این سال‌ها موجب شده که ما به برخی از بهترین و ارزشمندترین کارت گرافیک‌های بازار دست پیدا کنیم. برای نمونه AMD Radeon RX 6700 XT ،Nvidia GeForce RTX 3060 Ti و Nvidia RTX 3060 برخی از مقرون به صرفه‌ترین انتخاب‌های ممکن هستند.

اگر هم قیمت برای‌تان اهمیتی ندارد و فقط به دنبال یک تجربه بی‌نظیر هستید، باید به سراغ گزینه‌هایی مثل Nvidia GeForce RTX 3080 ،RTX 3080 Ti یاAMD Radeon RX 6900 XT بروید. البته این موارد گران‌ترین کارت گرافیک‌های این شرکت نیستند، بلکه گزینه‌هایی به شدت قوی‌تر و گران‌تر وجود دارند. اگر می‌خواهید ببینید در مقایسه کارت گرافیک AMD و Nvidia کدام مورد بیشترین نقاط قوت را دارد، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

 

اخبار روز بازی‌ها:
نسخه جدید Call of Duty تاخیر خورد

 

مقایسه کارت گرافیک AMD و Nvidia از نظر قیمت

مقایسه کارت گرافیک AMD و Nvidia

از قدیم کارت‌های گرافیک AMD به مقرون به صرفه بودن‌شان معروف بوده‌اند و اکثر افراد از آن‌ها به عنوان محصولاتی خوش‌قیمت یاد می‌کنند. حتی امروزه نیز این خصوصیت تا حد زیادی در محصولات ای ام دی دیده می‌شود. خصوصا در کارت گرافیک‌های میان‌رده مثل Radeon RX 5500 XT که علی‌رغم برچسب قیمتی 199 دلاری، عملکردی فوق‌العاده را ارائه می‌دهند.

اگر بودجه‌تان در این حدود است، AMD با این کارت گرافیک به صورت کاملا سخاوتمندانه به شما VRAM بالایی ارائه می‌دهد که می‌تواند تجربه بسیار خوبی را در بازی کردن برای‌تان به ارمغان آورد. در واقع می‌توان گفت این محصول در برابر GTX 1650 که مدل هم‌رده آن محسوب می‌شود، انتخاب معقول‌تری خواهد بود.

با این وجود اگر کمی بیشتر روی این مبحث متمرکز شویم و کارت گرافیک‌های گران‌قیمت‌تر را مورد بررسی قرار دهیم، شرایط تا حدی تغییر خواهد کرد. البته در مجموع باید گفت که در مقایسه کارت گرافیک amd و geforce از نظر قیمت، شرکت ای ام دی هنوز هم تا حدی موفق‌تر ظاهر می‌شود.

کارت گرافیک Radeon RX 6900 XT که 999 دلار قیمت دارد، هزینه بسیار کمتری را نسبت به کارت گرافیک GeForce RTX 3090 و 1499 دلاری انویدیا طلب می‌کند. حتی محصول AMD تا حدی از کارت گرافیک RTX 3080 که دارای برچسب قیمتی 1199 دلاری است، نیز مقرون به صرفه‌تر به حساب می‌آید.

اما اگر به سراغ کارت گرافیک‌هایی برویم که در رده Lower High-End دسته‌بندی می‌شوند، اختلاف این دو برند چندان هم زیاد نخواهد بود. مثلا هر دو کارت گرافیکAMD Radeon RX 6700 XT و AMD Radeon RX 6800 از نظر قیمتی از رقیب هم‌رده‌شان از شرکت انویدیا گران‌تر هستند، اما هیچ مزایایی ندارند و عملکردشان بهتر نیست.

مقایسه کارت گرافیک ای ام دی و انویدیا از نظر عملکرد

کارت گرافیک RTX 3090

پیش‌تر گفته می‌شد که سری Big Navi از AMD قرار است قاتل کارت گرافیک‌های Nvidia باشد؛ درست است که در نهایت ما شاهد چنین سطحی از محصولات نبودیم، اما باز هم می‌توان گفت که برخی از کارت‌های گرافیک این سری توانستند در مقابل رقبای خود به خوبی قد علم کنند.

اگر می‌خواهید بازی‌های ویدیویی را روی پی سی با رزولوشن 4K و نرخ ثابت 60 فریم بر ثانیه تجربه کنید، دیگر نیازی نیست که حتما یک کارت گرافیک انویدیا بخرید. گرچه کارت گرافیک‌های Nvidia RTX 3080 Ti چند وقتی است که رسما وارد بازار جهانی شده‌اند و ای ام دی حالا باید هر چه زودتر یک رقیب قابل توجه را برای آن عرضه کند.

در سال 2022 که در آن قرار داریم، شما می‌توانید با کارت گرافیک‌های AMD Radeon RX 5600 XT یا Nvidia GeForce RTX 3060 بازی‌های AAA روز و آثار سنگین را روی تنظیمات 1080p به راحتی تجربه کنید. اگر می‌خواهید بازی‌های AAA را روی حالت 1440p تجربه کنید، هر دو شرکت با ارائه کارت گرافیک‌های Radeon RX 6700 XT و Nvidia GeForce RTX 3060 Ti گزینه‌های مناسبی را در اختیارتان قرار می‌دهند.

بیشتر شدن تنوع در کارت گرافیک‌هایی که قابلیت ارائه عملکرد و رزولوشن قابل قبولی در کامپیوترهای اقتصادی دارند و مخاطبان قادر به تهیه‌شان هستند، بیشتر شده است. همین نسل از این محصولات می‌توانند به گیمرها اجازه دهند که بازی‌های‌شان را روی پی سی با کیفیت 4K تجربه کنند.

از آن جایی که در حال حاضر نسل نهم را تجربه می‌کنیم و پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس می‌توانند با قیمت کمتر از پی سی، تجربه بازی کردن در بالاترین کیفیت را ارائه دهند، این موضوع پر رنگ‌تر از قبل شده است.

برای تجربه بازی‌ها با کیفیت 4K هم تیم قرمز و هم تیم سبز رنگ گزینه‌های مناسبی را در اختیار کاربران قرار داده‌اند. انویدیا کارت گرافیک‌های Nvidia GeForce RTX 3080 ،RTX 3080 Ti و حتی Nvidia GeForce RTX 3090 را منتشر کرده و ای ام دی نیز دست به عرضه کارت گرافیک‌ Radeon RX 6900 XT زده است. Radeon RX 6900 XT ساخته شده تا پا به پای Nvidia GeForce RTX 3090 پیش برود و رقیب اصلی آن باشد.

 

 

تفاوت کارت گرافیک AMD و Nvidia در بازی‌ها

در سال‌ها اخیر، ساخته شدن کارت گرافیک‌های قدرتمند این اجازه را به بازی‌سازان داده که بتوانند جهان‌هایی با پیچیدگی و جزئیات بیشتر را به وجود آورند. هر دو شرکت ای ام دی و انویدیا دارای کارت گرافیک‌های اقتصادی و بالارده خوبی هستند؛ اما وقتی بحث از قدرت در ارائه بهترین تجربه از بازی‌های ویدیویی به میان می‌آید، نام Nvidia به لطف GeForce RTX 3090 در صدر جدول قرار می‌گیرد.

اگر بخواهیم از کارت گرافیک‌های پایین‌رده‌تر صحبت کنیم، پیدا کردن برنده ساده نخواهد بود و رقابت بسیار نزدیک است. در ادامه شما می‌توانید تصاویری از بنچمارک تهیه شده توسط سایت TomsHardware را مشاهده کنید. همان‌طور که در این تصاویر می‌توانید ببینید، در ساخت دو کارت گرافیک از پنج مورد اول لیست، از معماری GA102 شرکت انویدیا استفاده شده است (3090 و 3080). سه کارت گرافیک دیگر که از AMD هستند با معماری Navi 21 ساخته شده‌اند. در این بنچمارک، بازی‌ها در شرایط یکسان تست شده‌اند که یعنی قابلیت Ray Tracing و DLSS در آن‌ها فعال نبوده است. همچنین FidelityFX نیز در نتایج تاثیری نداشته است.

در ادامه ما کمی بیشتر درباره GeForce RTX 3080 و Radeon RX 6800 XT صحبت می‌کنیم. از نظر عملکرد در بازی‌های ویدیویی هر دوی این کارت گرافیک‌ها فوق‌العاده هستند، اما همان‌طور که می‌توانید در بنچمارک‌ها ببینید، محصول AMD با اخلاف کمی جلوتر از Nvidia قرار دارد. اما به محض این که قابلیت Ray Tracing و DLSS در بازی‌ها فعال شود، کارت گرافیک انویدیا با اختلاف بسیار زیادی از رقیب خود پیشی می‌گیرد.

در سوی دیگر ما Radeon RX 6700 XT را در مقابل GeForce RTX 3060 Ti داریم که محصول ای ام دی کمی بهتر عمل کرده است. البته باز هم باید خاطر نشان کنیم که در این تست خبری از Ray Tracing و DLSS نبوده است. همچنین بد نیست اشاره کنیم که قیمت این محصول از AMD حدود 20 درصد بیشتر از کارت گرافیک Nvidia است. در بین کارت گرافیک‌های اقتصادی کدام مورد بهتر است؟ اگر بخواهیم RX 5500 XT 8GB را در برابر GTX 1660 قرار دهیم، برنده بدون تردید انویدیا خواهد بود.

اگر بخواهید بحث را برای محصولات ارزان‌قیمت‌تر هم گسترش دهیم، باید به سراغ Radeon RX 570 4GB یا Nvidia’s GTX 1060 برویم. هر دوی این محصولات با قیمتی کمتر از 200 دلار پیدا می‌شوند و می‌توانند با توجه به نیازتان، کارایی نسبتا قابل قبولی را ارائه دهند.

مقایسه کارت گرافیک ای ام دی و انویدیا از نظر قابلیت‌ها و ویژگی‌های انحصاری

مقایسه کارت گرافیک AMD و Nvidia

وقتی بحث از محدوده صحبت درباره بازی‌های ویدیویی خارج شده و کمی گسترده‌تر می‌شود، مسیر ای ام دی و انویدیا بیش از پیش از هم جدا خواهد شد. به طور کلی می‌توان گفت که از این نظر عملکرد AMD خیلی کاربر پسندتر است. این شرکت ویژگی‌ها و تکنولوژی‌هایی را در دسترس قرار می‌دهد که حتی روی کارت گرافیک‌های انویدیا نیز قابل استفاده‌اند. اگر چه باز هم کارایی نهایی را ندارند و برای بهره بردن از حداکثر کارایی‌شان باید آن‌ها را روی کارت گرافیک‌های ای ام دی تجربه کنید.

اما در سمت دیگر Nvidia است که دوست دارد قابلیت‌های خاص‌اش را فقط برای خود نگه دارد. برای مثال ویژگی‌ای نظیر DLSS فقط روی محصولات خود این شرکت وجود دارد. البته این موضوع تازگی ندارد و سبزها از سال‌ها پیش و از زمان در دسترس قرار دادن PhysX، همین رویکرد را پیش گرفته‌اند.

در واقع به لطف فناوری ذکر شده، شما حتی قادر خواهید بود که با داشتن یک کارت گرافیک مجهز به آن در سیستم‌تان، کارهای بسیار سنگین و زمان‌برتان را به راحتی انجام دهید. اخیرا نیز انویدیا از ویژگی‌های تازه‌ای رونمایی کرده که خارج از حوزه بازی‌های ویدیویی، می‌توانند حسابی کاربردی باشند.

برخی از آن‌ها بخشی از برنامه درایور Nvidia Studio هستند که به کاربران اجازه انجام کارهای سنگین و خلاقانه را می‌دهند. این موارد به خوبی می‌توانند به کاربران در دروان پسا کرونا کمک کنند.

یکی از قابل توجه‌ترین نکات به سری Ampere مربوط می‌شود و آن هم Nvidia Broadcast است. این تکنولوژی برای تقریبا همه افراد می‌تواند بسیار مفید واقع شود. با این برنامه شما می‌توانید پس‌زمینه را به لطف هوش مصنوعی در هر اپلیکیشن مربوط به کنفرانسی تغییر دهید. چه چیزی بهتر از این که بتوانید صداهای نامناسب محیط را از بین ببرید؟

در واقع شما به لطف این قابلیت می‌توانید در حین صحبت از طریق میکروفون، سایر صداهای پس‌زمینه را فیلتر کنید. در نتیجه نیازی نیست نگران این باشید که با خوردن صبحانه و نوشیدن قهوه جلسه صبح‌تان را با مشکل مواجه کنید.

در مقابل، AMD همچنان با کارت گرافیک‌های خاص خود روی بخش ویدیو گیم متمرکز باقی مانده است. در واقع همه ویژگی‌های این محصولات که در FidelityFX بوده و با RDNA معرفی شده‌اند، حول محور بازی‌های ویدیویی هستند. از جمله این موارد می‌توان به وضوح تطبیق‌پذیر کنتراست (CAS) اشاره کرد که بازی کردن روی رزولوشن بالاتر را ساده‌تر می‌کند و تجربه بهتری را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد.

 

تست سخت افزار و نرم افزار لپ تاپ:
بنچمارک لپ تاپ

 

مقایسه کارت گرافیک AMD و Geforce از نظر مصرف برق و بهره‌وری

مقایسه کارت گرافیک AMD و Nvidia

تفاوت کارت گرافیک amd و nvidia

پیش از سری Navi از ای ام دی، این انویدیا بود که از نظر بهره‌وری قدرت در GPU حرف‌های بیشتری برای گفتن داشت. اما سری Navi همه چیز را تغییر داد و Big Navi نیز بهره‌وری AMD را بیش از پیش بهبود بخشید. استفاده از چیپ‌هایی با قطعه 7 نانومتری FinFET که توسط TSMC ساخته شده و به کار بردن معماری جدید که تا 50 درصد عملکرد را به ازای هر وات بهبود می‌بخشد در سری Navi باعث شد که اختلاف رقبا کمتر و کمتر شود.

اما سری Ampere از Nvidia کلاک (Clock) را افزایش داد که به قیمت تغییر در بهره‌وری آن تمام شد. در سمت دیگر سری Big Navi به لطف Infinity Cache توانست بهره‌وری را بیش از پیش بهبود بدهد. در نهایت حالا دری سری Big Navi و Ampere نتایج به هم بسیار نزدیک هستند.

 

 

در مقایسه کارت گرافیک Nvidia و AMD برنده کدام است؟ هیچکدام!

مقایسه کارت گرافیک AMD و Nvidia

هر یک از کارت گرافیک‌های انویدیا و ای ام دی دارای ویژگی‌هایی هستند که واقعا آن‌ها را به محصولاتی دوست داشتنی تبدیل می‌کنند. در کل باید گفت که رقابت شدید این دو کمپانی به رشد بیشتر صنعت تکنولوژی کمک کرده و اثرات‌اش را روز به روز بیشتر و بیشتر می‌بینیم. در واقع باید بدانید که شباهت و نزدیک بودن رقابت کارت گرافیک‌های Radeon و GeForce دلیل خاصی دارد.

هر دو تیم قرمز و سبز تمام تلاش‌شان را می‌کنند که توجه افراد بیشتری را به سمت خود جلب کنند و این جدال به نفع کاربران تمام می‌شود. در واقع آن‌ها برای گرفتن پول‌های ما دست و پا می‌زنند و از اشتباهات هم درس می‌گیرند تا در نهایت بتوانند در مسیر پیشرفت گام بردارند.

انتخاب برنده نهایی در مقایسه کارت گرافیک AMD و Nvidia برعهده شما است. اگر چه ما باید اشاره کنیم که انویدیا در حال حاضر از لحاظ ارائه کیفیت 4K چند گام جلوتر است. همچنین اگر می‌خواهید بازی‌ها را با کیفیت Ultra HD تجربه کنید، کارت گرافیک RTX 2080 Ti می‌تواند گزینه مناسبی برای‌تان باشد. اما اگر قصد دارید یک سیستم میان‌رده تهیه کنید، تقریبا تفاوتی میان ای ام دی و انویدیا وجود ندارد و این فقط به سلیقه شما بستگی دارد که کدام را بر دیگری ترجیح می‌دهید.

این بود مقایسه کارت گرافیک AMD و Nvidia. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. نظر شما درباره بهترین شرکت سازنده کارت گرافیک چیست؟ شما طرفدار کدام برند هستید؟ دلایل انتخاب‌تان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که برای خرید لپ تاپ از فروشگاه اینترنتی ما هم دیدن کنید.

سوالات متداول:

کارت گرافیک AMD بهتر است یا Nvidia؟

پاسخ به این سوال ساده نیست. البته اگر بودجه‌تان محدود نیست، بهتر است به سراغ کارت گرافیک‌های GeForce بروید. اما اگر می‌خواهید یک محصول میان‌رده انتخاب کنید، این موضوع کاملا به سلیقه و نیازهای‌تان بستگی خواهد داشت.

بهترین کارت گرافیک مقرون به صرفه کدام است؟

اگر نمی‌خواهید یک سیستم High-End ببندید، شاید رفتن به سراغ ای ام دی بهتر باشد. اما در بین محصولا بالارده تفاوت چندانی در کارت گرافیک‌های AMD و Nvidia دیده نمی‌شود.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/amd-vs-nvidia/
ads
ads