داغ ترین ها :
مقایسه شیائومی 11T Pro با گلکسی A73

مقایسه شیائومی 11T Pro با گلکسی A73

یکی از دو برندی که در بازار کشور در هر بازه قیمتی محصولی برای ارائه دارند سامسونگ و شیائومی هستند و همین موضوع هم باعث می‌شود در هر بازه قیمتی حداقل دو گوشی از این دو برند با هم رقیب باشند و انتخاب برای کاربران بین این دو برند خوب دشوار شود. در این مطلب می‌خواهیم دو گوشی پرطرفدار شیائومی 11T Pro و گلکسی A73 را باهم مقایسه کنیم.

سامسونگ نسل جدید از سری A خود را وارد بازار کرد و گلکسی A73 بهترین گوشی این سری است. این گوشی سامسونگ تا حد خوبی خود را به محصولات بالارده نزدیک کرده و می‌خواهید خود را یک قاتل پرچمدار با ارزش خرید بالا نشان دهد. در طرف دیگر رقیبی بسیار قدرتمند برای این کهکشانی از شیائومی یعنی 11 تی پرو حضور دارد و کار را برای این گوشی سخت می‌کند.

در ادامه این مطلب قصد داریم دو گوشی گلکسی A73 و شیائومی 11 تی پرو را به طور کامل در زمینه‌های مختلف با هم مقایسه کنیم و در هر بخش در صورت امکان یکی از دو گوشی را به عنوان برنده در نظر بگیریم تا از این طریق کار انتخاب برای شما ساده‌تر شود. توجه داشته باشید که از آنجایی که گلکسی A73 نسخه 256 رم 8 با شیائومی 11 تی 256 رم 12 قیمت برابری دارد در ادامه این دو نسخه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

گلکسی A73 5G

شیائومی 11T Pro

گلکسی A73 5G

امتیاز

7
طراحی :
7.5
صفحه نمایش :
7.5
باتری :
8
اسپیکر :
7
رابط کاربری :
7
عملکرد :
7
دوربین :
7

نقاط قوت

  • طراحی خوب
  • دوربین قدرتمند
  • پردازنده بهینه
  • نمایشگر عالی

نقاط ضعف

  • ساختار قاب پشتی پلاستیکی

شیائومی 11T Pro

امتیاز

7.5
طراحی :
7.5
صفحه نمایش :
7
باتری :
8
اسپیکر :
7
رابط کاربری :
7.5
عملکرد :
7.5
دوربین :
7

نقاط قوت

  • پردازنده قدرتمند
  • سرعت شارژ 120 واتی
  • نمایشگر خوش‌کیفیت

نقاط ضعف

  • عملکرد معمولی دوربین

 

جهت مشاوره تخصصی، مشاهده قیمت روز و خرید گوشی موبایل می‌توانید به سایت تکنولایف مراجعه کنید.

 

مقایسه طراحی شیائومی 11T پرو و سامسونگ A73

یکی از ایراداتی که مخصوصا در طول دو سال گذشته به گوشی‌های میان‌رده سامسونگ وارد بوده متریال استفاده شده برای این کهکشانی‌ها است. در نسل جدید سری A نیز همین موضوع تکرار شده و شاهد استفاده از پلاستیک برای قاب پشتی این گوشی‌ها هستیم. این اتفاق به خصوص برای A73 که قیمتی نزدیک به گوشی‌های قاتل پرچمدار دارد چندان جالب و جذاب نیست و قطعا یک ضعف به حساب می‌آید.

گلکسی A73 از نظر طراحی بسیار شبیه به نسل قبل است و شاهد یک فریم مستطیل شکل یکپارچه با قاب پشتی در بالا سمت چپ و لوگوی سامسونگ در پایین هستیم. سامسونگ طراحی فریم دوربین‌ها مقدار خیلی کمی تغییر داده و حالا این فریم با شیب ملایم‌تری به قاب پشتی متصل می‌شود.

گلکسی A73 5g

در طرف مقابل شیائومی 11 تی پرو قرار می‌گیرد، گوشی که برخلاف A73 از بهترین متریال ممکن در ساخت آن استفاده شده است. این گوشی قاب پشتی از جنس شیشه مات (به غیر از رنگ مشکی که طراحی براق است) دارد و برای محافظت از این شیشه شرکت چینی از گوریلاگلس ویکتوس کمک گرفته است.

اولین نکته‌ای که با نگاه کرده به 11T پرو توجه شما را به خود جلب می‌کند فریم بزرگ دوربین‌های آن است. این فریم مستطیلی شکل طراحی دو تکه دارد و در تمامی رنگ‌ها تمام و کمال به رنگ مشکی است. بخش راستی فریم دوربین میزبان فلش و نوشته دوربین و … است و در سمت چپ نیز لنز دوربین‌ها دیده می‌شود.

به غیر از دوربین‌ها در پایین سمت چپ قاب این گوشی لوگوی شیائومی قرار گرفته و قاب پشتی با یک انحنای جذاب به فریم آلومینیومی کناری متصل شده است. این انحنا باعث می‌شود گوشی بسیار خوب در کف دست قرار بگیرد و حس اطمینان بیشتری را به کاربر منتقل کند. لبه‌های قاب پشتی A73 تخت‌تر است و همین باعث می‌شود نگه داشتن این محصول در دست کمی دشوارتر باشد.

شیائومی 11T

فریم براق گلکسی A73 مانند قاب پشتی این گوشی از جنس پلاستیک ساخته شده و در سمت راست از دکمه‌های پاور و ولوم و در بالا از میکروفون دوم و خشاب سیم‌کارت میزبانی می‌کند. فریم پایینی این کهکشانی نیز میکروفون اصلی، اسپیکر و درگاه Type C را شامل می‌شود.

همان طور که اشاره کردیم فریم اطراف شیائومی 11 تی پرو از جنس آلومینیوم است و با طراحی براقی که دارد تضاد چشمگیر و جذابی با قاب پشتی ایجاد می‌کند. در سمت راست این گوشی دکمه‌های ولوم و پاور قرار گرفته‌اند و در بالا میکروفون دوم، اسپیکر دوم، اینفرارد و نوشته‌ی هارمن کاردن دیده می‌شود. در نهایت فریم پایینی میزبان درگاه Type C، خشاب سیم کارت، میکروفون اصلی و اسپیکر اصلی است.


گلکسی A73 به دلیل استفاده از پلاستیک در طراحی وزنی 181 گرمی دارد و وزن رقیب 204 گرم است. ضخامت این دو گوشی هم به ترتیب 7.6 و 8.8 میلی متر است. این اعداد و ارقام باعث می‌شود به روی کاغذ ارگونومی A73 را بهتر بدانیم اما در عمل هم شرایط به همین شکل است؟ در حقیقت نه! شیائومی 11T Pro به دلیل داشتن انحنای بیشتر در قاب پشتی و همچنین متریال باکیفیت‌تر حس بهتری را به هنگام نگه داشتن در دست به کاربر انتقال می‌دهد و شما قطعا در عمل احساس نمی‌کنید که ارگونومی A73 بهتر از رقیب باشد.

نوبت به قاب جلویی می‌رسد، جایی که دو گوشی شباهت‌های زیادی در این بخش دارند. در بالای هر دو دستگاه یک دوربین سلفی درون پانچ هول دیده می‌شود و اندازه دو پنل نیز تقریبا برابر است. نمایشگر A73 حدود 87 درصد از نمای روبرویی را به خود اختصاص داده و این عدد برای گوشی رقیب حدود 85 است و این یعنی کهکشانی سامسونگ مقداری حاشیه‌های کمتری دارد.

گلکسی A73 5g

البته که به طور کلی حاشیه اطراف پنل صفحه نمایش هر دو محصول خوب و رضایت بخش است. شیائومی 11 تی پرو از گوریلاگلس ویکتوس برای مراقبت از نمایشگر استفاده می‌کند و A73 از گوریلاگلس 5 بهره می‌برد و در این زمینه نیز برتری حتمی با 11 تی پرو است و این گوشی بسیار بهتر می‌تواند در برابر خط و خش و ضربه مقاومت کند. نماینده شیائومی از سه رنگ مشکی، سفید و آبی استفاده می‌کند و A73  در رنگ‌بندی خاکستری، سفید و سبز در دسترس قرار دارد.

کره‌ای‌ها برای بهترین گوشی سری A خود گواهی IP67 نیز در نظر گرفته‌اند تا این کهکشانی بتواند تا 30 دقیقه در عمق 1 متری آب دوام بیاورد. در طرف دیگر شیائومی 11T Pro گواهی IP53 دارد و تنها می‌تواند در برابر پاشش آب و گرد و غبار مقاومت کند.

در نهایت برنده این بخش را قطعا شیائومی 11 تی پرو می‌دانیم؛ چرا که این گوشی متریال بسیار باکیفیت‌تری دارد و از این جهت بیشتر شبیه به گوشی‌های پرچمدار است. این محصول از گوریلاگلس ویکتوس هم بهره می‌برد و به دلیل انحنای قاب پشتی ارگونومی خوبی دارد.

 

قیمت گوشی A73 سامسونگ 256 گیگابایت با رم 8

 

مقایسه صفحه نمایش شیائومی 11T pro با گلکسی A73 5g

به طور حتم نمایشگر یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک گوشی هوشمند است و کاربران می‌خواهند که محتوای مورد نظر را در بهترین پنل ممکن مشاهده کنند. سامسونگ در زمینه صفحه نمایش همواره عملکرد خوبی دارد و شیائومی نیز از پنل‌های باکیفیتی استفاده می‌کند اما بین A73 و 11 تی پرو کدامیک پنل بهتری دارد؟

شیائومی 11 تی پرو نمایشگری ۶.۶۷ اینچی از نوع امولد با رزولوشن FHD+ دارد و در نتیجه تراکم ۳۹۵ پیکسل بر هر اینچ را ارائه می‌دهد. این پنل نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی دارد و از محتوای HDR10+، Dolby Vision و گستره‌ی ۱ میلیارد رنگ پشتیبانی می‌کند. به علاوه این پنل نرخ لمس ۴۸۰ هرتزی دارد که برای بازی کردن نکته‌ی بسیار با اهمیتی به حساب می‌آید و به طور حتم برای افراد گیمر یکی از مزیت‌های اصلی این محصول است.

شیائومی 11T Pro

کیفیت این صفحه نمایش واقعا عالی و تحسین برانگیز است و قطعا شما را به وجد خواهد آورد. رنگ‌ها بسیار زنده، شارپ و جذاب به نمایش درمی‌آیند و محتوا کنتراست بالا دارد. رنگ مشکی در این پنل عمقی بینهایت دارد و همچنین نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی این مجموعه را تکیمل می‌کند. نرخ لمس 480 هرتزی باعث می‌شود که نمایشگر در سریع‌ترین حالت ممکن به لمس پاسخ دهد و دستورات شما بدون کوچک‌ترین تأخیری اجرا شود.

همه این موارد باعث می‌شود تا صفحه نمایش 11T پرو در بازه قیمتی خود کاملا بی‌رقیب باشد. اما گلکسی A73 چه صفحه نمایشی دارد؟ آیا می‌تواند با این پنل بسیار خوب رقابت کند؟

گلکسی A73 از یک صفحه نمایش 6.7 اینچی از نوع سوپر امولد پلاس با رزولوشن FHD+ و تراکم پیکسلی 393 استفاده می‌کند. این صفحه نمایش نرخ نوسازی 120 هرتزی و نرخ لمس 240 هرتزی دارد تا بتواند محتوای را روان‌تر به نمایش دربیاورد و سریع به لمس‌های مختلف پاسخ دهد.


کیفیت نمایشگر A73 طبق انتظار خوب است و محتوا به شکلی جذاب و چشم‌نواز به نمایش درمی‌آید. رنگ مشکی مانند پنل رقیب عمق بی‌نهایت دارد و پیکسل‌های صفحه نمایش برای نمایش رنگ مشکی به طور کامل به حالت خاموش درمی‌آیند. در این پنل رنگ سفید کمی زرد رنگ نمایش داده می‌شود و با وجود امولد بودن پنل 11 تی پرو این مشکل کمتر در این محصول دیده می‌شود و نماینده شیائومی رنگ سفید را دقیق‌تر از رقیب به نمایش می‌گذارد. در تنظیمات هر دو گوشی می‌توانید میزان غلظت رنگ‌های نمایشگر را به صورت دستی تنظیم کنید و یا از حالت‌های پیش فرض کمک بگیرید. بحث بسیار مهم دیگری که در زمینه صفحه نمایش مطرح می‌شود میزان روشنایی است.

هر دو پنل در حالت حداکثری و در حالت قرارگیری زیر نور مستقیم خورشید می‌توانند حدود 800 نیت روشنایی تولید کنند که عدد بسیار خوبی بوده و باعث می‌شود شما بتوانید بدون مشکل محتوا را مشاهده کنید. اما داستان برای نمایشگر 11 تی پرو همینجا تمام نمی‌شود و اگر شما محتوای HDR با این پنل تماشا کنید روشنایی تا بیشتر از 1000 نیت افزایش پیدا می‌کند که بسیار هیجان‌انگیز است.

گوشی A73 5g

اما در نهایت کدام گوشی صفحه نمایش بهتری دارد؟ اول از همه عنوان کنیم که هر دو گوشی نمایشگرهای رضایت بخش و خوبی دارند و از تماشای محتوا در هر دو لذت خواهید برد اما برنده نهایی باز هم شیائومی 11 تی پرو است. این گوشی از HDR10+ و Dolby Vision پشتیبانی می‌کند (فناوری Dolby vision بیشتر مربوط به گوشی‌های پرچمدار است و شیائومی با استفاده از این فناوری برای پنل نماینده خود سنگ تمام گذاشته) و نرخ لمس 480 هرتزی دارد که برای اجرای بازی‌ها بسیار مهم است.

این محصول همچنین در صورت نمایش محتوای HDR می‌تواند روشنایی بیشتری نسبت به پنل رقیب تولید کند و پشتیبانی آن از گستره 1 میلیارد رنگ باعث می‌شود پنل 11T پرو بسیار نزدیک به گوشی‌های پرچمدار شود در صورتی که A73 پنل خوبی برای یک میان‌رده یا نهایتا بالا‌رده دارد.

 

اسپیکر

شیائومی در بخش اسپیکر از شرکت بزرگ Harman Kardon کمک گرفته استو 11 تی پرو از دو اسپیکر در بالا و پایین استفاده می‌کند و به علاوه اسپیکر مکالمه نیز به این دو اسپیکر در تولید صدای بهتر و بلندتر کمک می‌کند. صدای استریو تولید شده توسط نماینده شیائومی بلندی مطلوب و کیفیت خوبی دارد و می‌تواند صدا را به صورت تفکیک شده به گوش شما برساند.

در واقع شیائومی تلاش کرده تا صدای اسپیکرها را در حد معقولی نگه دارد ولی در عوض کیفیت و تفکیک خوبی را به کاربران ارائه دهد و همین باعث شده تا این گوشی در بخش اسپیکر نیز نمره مناسبی را دریافت کند.

شیائومی 11 تی پرو

گلکسی A73 اما تنها یک اسپیکر به روی لبه‌ پایینی دارد و به کمک اسپیکر مکالمه قرار گرفته در بالای نمایشگر می‌تواند صدایی استریو را تولید کند. کیفیت صدای تولید شده توسط این کهکشانی نیز قابل قبول است اما به دلیل نبود دو اسپیکر اصلی تعادل کمتری در صدا به گوش می‌رسد و در واقع اسپیکر پایینی مقداری صدای بیشتری دارد.

هیچ یک از دو گوشی جک 3.5 میلی متری صدا ندارند و برای اتصال هدفون سیمی باید از رابط Type C به جک 3.5 میلی متری صدا استفاده کنید و یا به سراغ اسپیکرهای بلوتوثی و بی‌سیم بروید. در نهایت برنده این بخش هم شیائومی 11 تی پرو است و اسپیکرهای باکیفیت‌تر و بالانس‌تری نسبت به رقیب کره‌ای خود دارد.

مقایسه نرم افزار و رابط کاربری گوشی A73 با شیائومی 11t پرو

همان طور که می‌دانید گلکسی A73 بسیار جدید است و طبیعی است که از آخرین نسخه نرم افزاری سامسونگ برای گوشی‌های خود استفاده کند. این محصول از رابط One UI 4 بر پایه اندروید 12 استفاده می‌کند و به گفته سامسونگ قرار است تا سه سال آپدیت دریافت کند.

رابط کاربری One UI 4 تا حد زیادی شبیه به نسل قبلی است و سامسونگ تلاش کرده تا ظاهر این رابط کاربری را جذاب‌تر کند و قابلیت‌های شخصی‌ سازی بیشتری در اختیار کاربران قرار دهد. به عنوان مثال Colour palette  یکی از قابلیت‌های جدید و جذابی که به این رابط کاربری اضافه شده است. به لطف این قابلیت جالب شما می‌تواند رنگ استفاده شده در کنترل سنتر و بخش‌های دیگر را تغییر دهید و با این کار یک رنگ مشخص را بر رابط کاربری خود غالب کنید.

این کار باعث می‌شود که تنوع بیشتری در گوشی ایجاد شود و شما بتوانید سلیقه خود را بیشتر از قبل به روی گوشی اعمال کنید. این رابط کاربری در زمینه حریم خصوصی نیز پیشرفت‌های خوبی داشته و به گفته‌ سامسونگ حالا بهینه‌تر از نسل قبل عمل کرده و استفاده بهتری از حافظه رم دارد.

مقایسه نرم افزار و رابط کاربری گوشی A73 با شیائومی 11t پرو

در طرف دیگر شیائومی 11 تی پرو به صورت پیش فرض از MIUI 12.5 بر مبنای اندروید 11 بهره می‌برد. به‌زودی این گوشی آپدیت MIUI 13 بر پایه اندروید 12 را نیز دریافت خواهد کرد. رابط کاربری شیائومی در MIUI 13 از همیشه جذاب‌تر شده و شیائومی تلاش کرده تا ظاهر بخش‌های مختلف را چشم‌نوازتر کند و حالا به واقع با گشتن در قسمت‌های مختلف تنظیمات و رابط کاربری حس بهتری خواهید داشت.

رابط کاربری MIUI همیشه از IOS اپل ایده گرفته و در این نسخه جدید نیز قابلیت ویجت‌ها دقیقا شبیه به ایفون‌ها به این رابط کاربری اضافه شده است که آن را جذاب‌تر از قبل می‌کند. به گفته شیائومی این رابط کاربری بین 15 تا 50 درصد از نظر عملکرد نسبت به نسل قبلی بهبود داشته و حالا سریع‌تر و بهتر عمل می‌کند.

رابط کاربری MIUI 13 از نظر حریم خصوصی نیز پیشرفت‌های خوبی داشته و به شما اجازه می‌دهد تا به دسترسی‌های مختلف نظارت داشته باشید و برنامه‌ها را بهتر از قبل کنترل کنید. به طور کلی MIUI قابلیت‌های بسیار زیاد و کاربردی دارد و به شما اجازه می‌دهد تا صفحه نمایش را به دو برنامه اختصاص دهید یا یک برنامه را به صورت شناور داشته باشید. قابلیت‌هایی مثل AOD، دارک مود و دیگر موارد هم برای MIUI در نظر گرفته شده و شما از می‌توانید از سوپر والپیپرها هم بهره ببرید. پس انتخاب رابط کاربری برتر را به عهده شما واگذار می‌کنیم ولی بدانید که هر دوی این گوشی‌ها از نظر نرم افزاری بسیار خوب و سریع هستند و بعید است که با مشکل خاصی مواجه شوید. البته ممکن است هم One UI هم MIUI در برخی از آپدیت‌ها مقداری پایداری کمتری داشته باشد ولی در کل این موضوع در بروزرسانی‌های بعدی برطرف خواهد شد.

عملکرد سخت افزاری

به طور کلی طبق تجربه‌های قبلی می‌دانیم که شیائومی در بخش سخت افزاری همیشه از تراشه‌های بهتر و قوی‌تری نسبت به سامسونگ برای گوشی‌های خود استفاده می‌کند و در مقایسه A73 با شیائومی 11 تی پرو این موضوع بیشتر از هر زمان دیگری ثابت خواهد شد.

در این بخش شیائومی باز هم سنگ تمام گذاشته و برای گوشی خود به سراغ پرچمدار قبلی کوالکام یعنی اسنپدراگون 888 رفته تا این محصول از نظر سخت افزاری در دنیای اندرویدی و بازه قیمتی خود کاملا بی‌رقیب باشد. اسنپدراگون 888 معماری ۵ نانومتری دارد و از هشت هسته پردازنده مرکزی شامل یک هسته Kryo 680 با فرکانس 2.84 گیگاهرتز، سه هسته Kryo 680 با فرکانس 2.42 گیگاهرتز و چهار هسته Kryo 680 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Adreno 660 را در بر می‌گیرد.

قدرت سخت افزاری این گوشی بی‌نظیر است و تمام برنامه‌ها و بازی‌ها در نهایت گرافیک و کیفیت و بسیار سریع اجرا می‌شوند و شما می‌توانید از داشتن گوشی با سخت افزار عالی تا چند سال آسوده خاطر باشید. درواقع برنامه و بازی در حال حاضر نیست که بتواند تمام قدرت این تراشه را به چالش بکشد و با خیال راحت می‌توانید پردازش‌های سنگین خود را با این غول سخت افزاری انجام دهید. این گوشی را ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 3.1 و حافظه‌ی رم در نسخه‌های ۸ و ۱۲ گیگابایتی همراهی می‌کند.

در طرف دیگر گلکسی A73 از تراشه اسنپدراگون 778G استفاده می‌کند. این تراشه که معماری ۶ نانومتری دارد از هشت هسته پردازنده مرکزی شامل چهار هسته Kryo 670 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و چهار هسته Kryo 670 با فرکانس 1.9 گیگاهرتز میزبانی کرده و همچنین پردازنده گرافیکی Adreno 642L را نیز شامل می‌شود.

قدرت سخت افزاری این گوشی هم خوب است و این کهکشانی‌ می‌تواند تمام بازی‌های موجود را در نهایت گرافیک اجرا کند. این گوشی در استفاده روزمره هم سرعت بسیار خوبی دارد و در کارهای سنگین نیز به خوبی شما را همراهی می‌کند و می‌توانید تا دو سال به روی عملکرد مناسب آن‌ها حساب باز کنید. این کهکشانی را 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی و 6 یا 8 گیگابایت حافظه رم همراهی می‌کند.

اجرای بازی گلکسی A73 5g

اما اگر هر دو گوشی می‌توانند بازی‌ها و برنامه‌ها را به خوبی اجرا کنند چه تفاوتی بین آن‌ها وجود دارد؟ اول از همه این که قطعا شیائومی 11 تی پرو می‌تواند همه برنامه‌ها و بازی‌ها را با سرعت بیشتری به اجرا دربیاورد و ثانیا این گوشی قطعا تا دو یا سه سال آینده همچنان بدون مشکل می‌تواند بازی‌ها را اجرا کند ولی گلکسی A73 سه سال آینده به احتمال زیاد بتواند بازی‌های جدید را نهایتا در حالت متوسط به اجرا دربیاورد.

همچنین مسئله مهم دیگر این است که قدرت بیشتر یک تراشه قوی‌تر به مرور زمان مشخص می‌شود و این قدرت بیشتر دو سال آینده ارزش خود را نشان می‌دهد. اما به طور کلی اگر بخواهیم این دو گوشی را از نظر سخت افزاری با هم مقایسه کنیم باید بگوییم که از نظر پردازش‌های کلی 11 تی پرو حدود 45 درصد قوی‌تر است و در اجرا بازی‌ها حدود 80 درصد بهتر عمل می‌کند و نمره بنچمارک آن نیز حدود 50 درصد بیشتر است.

هر دو گوشی از 5G نیز پشتیبانی می‌کنند تا در آینده نزدیک شما بتوانید از سریع‌ترین اینترنت همراه ممکن بهره‌مند شوید. ناگفته نماند که قیمت این دو گوشی در نسخه‌های رم 8 گوشی A73 با رم 12 شیائومی 11 تی پرو برابر است و این یعنی به‌علاوه قدرت سخت افزاری بیشتر شما مقدار رم بیشتری هم نصیبتان می‌شود تا بتوانید چند سال بدون هیچ مشکلی از گوشی خود بهره ببرید.

در نهایت برنده این بخش با اختلاف زیاد نماینده شیائومی است و به طور حتم اگر قدرت سخت افزاری برای شما مهم است به سراغ شیائومی 11 تی پرو بروید و مخصوصا اگر گیمر هستید به دلیل سخت افزار و نرخ لمس 480 هرتزی این گوشی گیمینگ را خریداری کنید.

 

مقایسه دو گوشی سامسونگ به شدت نزدیک به هم:
مقایسه گوشی A13 با M13

 

مقایسه باتری گلکسی A73 5G با شیائومی 11 تی پرو

هر دوی این گوشی از باتری‌هایی 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کنند و از این نظر تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد. در زمینه شارژ دهی هم می‌توان کم و بیش عملکرد این دو رقیب را برابر دانست. در صورت داشتن الگوی مصرف نرمال می‌توانید 1 روز کامل به روی هر دو گوشی حساب باز کنید.

در زمینه سرعت شارژ اما یکذ اتفاق بسیار جالب رخ می‌دهد. شیائومی 11 تی پرو از فناوری شارژ سریع 120 واتی بهره می‌برد و برای گلکسی A73 شارژ سریع 25 واتی در نظر گرفته شده است. به لطف این فناوری شما می‌توانید شیائومی 11 تی پرو را در مدت تنها 10 دقیقه تا 63 درصد و در مدت 20 دقیقه به طور کامل شارژ کنید.

در طرف دیگر گلکسی A73 در مدت 30 دقیقه حدود 50 درصد شارژ می‌شود و برای رسیدن به شارژ 100 درصد شما به 1 ساعت و 15 دقیقه زمان نیاز خواهید داشت. نماینده شیائومی نه تنها با اختلاف بسیار زیاد رقیب خود را در این زمینه شکست می‌دهد بلکه از همه پرچمداران سامسونگ تا به امروز نیز عملکرد بهتری دارد. این موضوع به وضوح نشان می‌دهد گوشی‌های شیائومی تا چه حد ارزش خرید دارند.

شارژر شیائومی 11 تی پرو

اگر تصور می‌کنید قضیه همینجا تمام می‌شود باید بگوییم در اشتباه هستید. با وجود این اختلاف چشمگیر شیائومی آداپتور 120 واتی خود را در جعبه 11T Pro قرار داده ولی شما برای گلکسی A73 باید آدپتور 25 واتی را به صورت جداگانه خریداری کنید و در واقع هزینه اضافی را نیز از این نظر بپردازید.

برنده این بخش نیز طبق همان چیزی که مشاهده کردید با اختلاف زیاد شیائومی 11 تی پرو است و این گوشی رقیب را به‌راحتی پشت سر می‌گذارد. با خرید 11 تی پرو عملا دیگر نگرانی بابت تمام شدن شارژ گوشی نخواهید داشت و با حتی 5 دقیقه شارژ می‌توانید به 40 درصد شارژ برسید و تا نصف روز از گوشی خود استفاده کنید.

 

گوشی شیائومی را آپدیت کنیم یا نه؟
بروز رسانی گوشی شیائومی

 

دوربین

گلکسی A72 اولین گوشی سری A سامسونگ بود به از لنز تله فوتو استفاده می‌کرد و از این نظر خاص‌تر از بسیاری از رقبای دیگر بود. امسال سامسونگ در تصمیمی عجیب این لنز را حذف کرده و از ترکیب مرسوم چهار لنز اصلی، فوق عریض، ماکرو و عمق میدان بهره می‌برد.

گوشی 11 تی پرو شیائومی نیز سه لنز اصلی، فوق عریض و ماکرو دارد. اما کدام گوشی عکس‌های بهتری با دوربین‌های مختلف به ثبت می‌رساند؟ در ادامه این بخش لنزهای مختلف این دو گوشی را با هم مقایسه کرده و محصول برتر و بهتر را معرفی می‌کنیم.

دوربین اصلی

شیائومی 11 تی پرو سنسوری ۱۰۸ مگاپیکسلی مدل Samsung S5KHM2 با اندازه‌ی 1/1.52 اینچی و اندازه پیکسل 0.7 میکرونی دارد و در پشت لنزی ۲۶ میلی متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند و به صورت پیش فرض به دلیل ترکیب 9 پیکسل تصاویری ۱۲ مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.

عکس‌های گرفته شده با این دوربین واقعا عالی است و کیفیتی در حد و اندازه‌ی پرچمدار ارائه می‌دهد و این در حالیست که می 11 تی پرو قیمتی نزدیک به میان‌رده‌های اندرویدی دارد. این تصاویر جزئیات بسیار زیاد و نویز کم دارند و دقت رنگ مناسبی را هم شاهد هستیم. رنج دینامیکی این عکس‌ها گسترده است و وایت بالانس متعادلی مشاهده می‌شود. شارپنس و کنتراست هم در سطح رضایت بخشی قرار می‌گیرد تا بتوانیم در کل بگوییم قطعا تصاویر گرفته شده با دوربین اصل این گوشی رضایت شما را جلب خواهد کرد.

در طرف مقابل سامسونگ لنز تله فوتو گلکسی A72 را قربانی کرده تا بتواند در گلکسی A73 از یک سنسور 108 مگاپیکسلی استفاده کند. این اولین بار است که سازنده کره‌ای برای یک گوشی میان‌رده از سنسور 108 مگاپیکسلی بهره برده است. البته مشخص نیست که این سنسور ساخت کدام شرکت است و مدل آن چیست و اطلاع دقیقی از این موضوع نداریم.

این سنسور 108 مگاپیکسلی در پشت لنزی با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر نیز پشتیبانی می‌کند. اما در دنیای واقعی کیفیت این دوربین به چه شکل است؟ آیا دوربین اصلی A73 می‌تواند در مقابل رقیب ایستادگی کند و برنده این بخش باشد؟

عکس‌های ثبت شده با دوربین اصلی این کهکشانی جزئیات بالایی دارند و شارپنس نیز در حل قابل قبول قرار می‌گیرد. نویز در حد کم در عکس‌ها دیده می‌شود و اکثر تصاویر رنج دینامیکی رضایت بخشی دارند. از نظر کنتراست اما در مقایسه با شیائومی 11 تی پرو این گوشی در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد.

به طور کلی هر دو محصول دوربین‌های اصلی بسیار خوبی دارند و شاید کمی انتخاب برنده دشوار باشد ولی در نهایت 11 تی پرو به دلیل تراشه پرچمدار خود عکس‌ها را سریع‌تر و بهتر پردازش می‌کند و تصاویر این گوشی کنتراست بهتر و مقداری هم نویز کمتری دارند. ناگفته نماند که نماینده شیائومی به لطف تراشه بسیار قوی خود می‌تواند تا نهایت کیفیت 8K 30fps فیلم‌برداری کند و همچنین می‌توانید کیفیت را به روی 4K 60fps قرار دهید. نهایت کیفیت A73 اما 4K 30fps است.

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض گلکسی A73 سنسوری 12 مگاپیکسلی و شیائومی 11 تی پرو سنسوری 8 مگاپیکسلی دارد. عکس‌های فوق عریض نماینده شیائومی به نسبت سنسور جزئیات بسیار خوبی دارد و نویز نیز در حد پایین در تصاویر دیده می‌شود. رنج دینامیکی عکس‌های فوق عریض رضایت بخش بوده و اعوجاج موجود در لبه‌ها به کمک قابلیت‌های نرم افزاری به خوبی تصحیح می‌شود.

در طرف دیگر عکس‌های فوق عریض A73 نیز جزئیات مناسب دارند و البته رنگ‌ها کمی سردتر از دوربین اصلی به ثبت می‌رسند. این تصاویر رنج دینامیکی نسبتا عریضی دارند ولی به طور کلی اعوجاج کنارهای تصویر به خوبی رقیب تصحیح نمی‌شود و به همین دلیل گاهی جزئیات در کنارها از بین می‌رود یا به صورت نرم به ثبت می‌رسد.

در نهایت باید گفت هر دو گوشی عملکرد خوبی به نسبت ماهیت دوربین فوق عریض دارند ولی باز هم با اختلافی جزئی می‌توانیم 11 تی پرو را با وجود سنسوری با رزولوشن کمتر برنده بدانیم.

دوربین سلفی

دوربین سلفی شیائومی 11 تی پرو سنسوری 16 مگاپیکسلی و سلفی A73 سنسوری 32 مگاپیکسلی دارد. در عمل عکس‌های سلفی هر دو گوشی کیفیت رضایت بخشی دارند ولی A73 کمی بهتر از رقیب عمل می‌کند. جزئیات تصاویر سلفی کهکشانی سامسونگ عالی است و نویز کمی هم شاهد هستیم، به‌علاوه رنج دینامیکی نیز به لطف HDR رضایت بخش است.

در نهایت در این بخش با اختلاف کم گلکسی A73 را برنده می‌دانیم و سلفی‌های این گوشی بهتر نماینده شیائومی هستند هرچند سلفی‌های 11 تی پرو هم کیفیت مناسبی دارند و شما را ناامید نخواهند کرد.

ماکرو

شیائومی 11 تی پرو دوربین تله فوتو ماکرو با سنسوری ۵ مگاپیکسلی دارد. این دوربین شاید از نظر رزولوشن مانند بسیاری دیگر از گوشی‌ها باشد اما به دلیل فوکوس خودکار و فاصله کانونی ۵۰ میلی متری می‌تواند عکس‌های ماکرو بسیار جذابی به ثبت برساند. بنابراین این سنسور مانند بسیاری از گوشی‌ها بلااستفاده نیست و با کمی خلاقیت می‌توانید عکس‌های ماکرو بسیار جذابی با آن به ثبت برسانید.

گلکسی A73 هم از سنسور ماکرو 5 مگاپیکسلی استفاده می‌کند. این گوشی هم ماکروهایی با جزئیات بالا و کیفیت خوب به ثبت می‌رساند اما متأسفانه خبری از فوکوس خودکار نیست و حتما باید در فاصه مشخصی قرار بگیرید تا دوربین ماکرو بتواند به درستی به روی سوژه‌ها فوکوس کند.

پس به دلیل همین فوکوس خودکار و کیفیت عالی تصاویر ماکرو 11 تی پرو را برنده این بخش در نظر می‌گیریم.

پرتره

هر دو گوشی پرتره‌های خود را با دوربین اصلی به ثبت می‌رسانند اما وظیفه تشخیص سوژه از پس‌زمینه در A73 به عهده دوربین تشخیص عمق میدان و در شیائومی 11 تی پرو به عهده نرم افزار این گوشی است.

پرتره‌های هر دو گوشی کیفیت خوبی دارند؛ چرا که سوژه با دقت مناسبی از پس‌زمینه برش می‌خورد و پس‌زمینه نیز به خوبی مات می‌شود. البته برش سوژه از پس‌زمینه همیشه ایده‌آل نیست و گاهی قسمتی از یک سوژه پیچیده مثل موهای نامرتب ممکن است به عنوان پس‌زمینه در نظر گرفته شده و مات شود.

 

 

جمع بندی

در مقایسه گلکسی A73 و شیائومی 11T pro تلاش کردیم تا این دو محصول را از جنبه‌های مختلف با هم مقایسه کنیم تا شما راحت‌تر بتوانید تصمیم به خرید بگیرید. همان طور که مشاهده کردید به نوعی تقریبا در همه بخش‌ها یا 11 تی پرو گوشی برتر بود یا حداقل عملکرد برابری با A73 داشت و زمانی که قیمت مساوی دو گوشی را در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که به طور حتم نماینده شیائومی ارزش خرید بسیار بالاتری دارد.

شیائومی 11T Pro

اگر یک گوشی با سرعت شارژ، قدرت سخت افزاری، کیفیت ساخت و نمایشگر یک پرچمدار می‌خواهید که دوربین‌های بسیار خوبی داشته باشد حتما به سراغ شیائومی 11 تی پرو بروید. در طرف دیگر کهکشانی کره‌ای‌ها حرف خیلی زیادی برای گفتن ندارد و تنها در زمینه دوربین سلفی و گواهی IP67 بهتر از رقیب است که برابر برتری‌های بسیار زیاد 11T پرو این موضوع خیلی به حساب نمی‌آید.

سوالات متداول

کدام گوشی نمایشگر بهتری دارد؟ درست است که هر دو گوشی نمایشگرهای رضایت بخش و خوبی دارند اما برنده نهایی باز هم گوشی شیائومی است. گوشی شیائومی 11 تی پرو از HDR10+ و Dolby Vision پشتیبانی می‌کند و نرخ لمس 480 هرتزی دارد که برای اجرای بازی‌ها بسیار مهم است. این محصول همچنین در صورت نمایش محتوای HDR می‌تواند روشنایی بیشتری نسبت به پنل رقیب تولید کند و پشتیبانی آن از گستره 1 میلیارد رنگ باعث می‌شود پنل 11T پرو بسیار نزدیک به گوشی‌های پرچمدار شود در صورتی که A73 پنل خوبی برای یک میان‌رده یا نهایتا بالا‌رده دارد.

کدام گوشی سخت افزار بهتری دارد و برای بازی مناسب‌تر است؟ اگر بخواهیم این دو گوشی را از نظر سخت افزاری با هم مقایسه کنیم باید بگوییم که از نظر پردازش‌های کلی 11 تی پرو حدود 45 درصد قوی‌تر است و در اجرا بازی‌ها حدود 80 درصد بهتر عمل می‌کند و نمره بنچمارک آن نیز حدود 50 درصد بیشتر است. در نهایت برنده این بخش با اختلاف زیاد نماینده شیائومی است و به طور حتم اگر قدرت سخت افزاری برای شما مهم است به سراغ شیائومی 11 تی پرو بروید و مخصوصا اگر گیمر هستید به دلیل سخت افزار و نرخ لمس 480 هرتزی این گوشی را خریداری کنید.

کدام گوشی شارژ دهی و سرعت شارژ بهتری دارد؟ برنده این بخش نیز طبق همان چیزی که مشاهده کردید با اختلاف زیاد شیائومی 11 تی پرو است و این گوشی رقیب را به‌راحتی پشت سر می‌گذارد. با خرید 11 تی پرو عملا دیگر نگرانی بابت تمام شدن شارژ گوشی نخواهید داشت و با حتی 5 دقیقه شارژ می‌توانید به 40 درصد شارژ برسید و تا نصف روز از گوشی خود استفاده کنید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
3 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

22 نظر

  1. سینگ

    گوشی 11t pro عالی است خودم دارم 14 میلیون خریدم
    بی نظیر است

  2. بی طرف

    داداش شما باید این مدل شیائومی رو با اپل 14 مقایسه میکردی !! این همه مزیت آخه کم نیست که، درواقع اپل وقتی میخاد بگه گوشی های پرچمدارش خوبه میگه برید با مدل های میان رده ی شیائومی بخصوص 11t pro مقایسه شون کنید! البته بازم شیائومی تو همه چی برنده میشه ولی خب حداقل انصاف رعایت شده و جانب داری نکردی!!!!!!!

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به بی طرف

      سلام وقت بخیر قیمت گوشی ها در ایران متفاوت هست با بازار جهانی و به خصوص آیفون ها گرون‌تر هستن تقریبا به همین جهت ما باید گوشی های هم قیمت داخل کشور رو با هم مقایسه کنیم
  3. مونا

    میشه t11pro را با t12pro مقایسه کنید و بگید کدوم بهتره؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به مونا

      سلام وقت بخیر به زودی احتمالا یه مقایسه انجام میدم
  4. احسان نیک پی

    سلام
    وقت بخیر
    گلکسی A73 گوشی خوبیه
    شیائومی ۱۱ تی پرو اما سخت افزار، کیفیت ساخت و سرعت شارژ بهتری داره

  5. مهرداد

    مقایسه 11T pro با A73 رسما توهین به 11T pro حساب میشه، A73 یه گوشی میانرده است که هیچ مزیت خاصی نداره با دوربین افتضاح و پردازنده معمولی بدون شارژر ولی 11t pro پرچمدار کش حساب میشه، من هردو رو داشتم، بدون اغراق بجز نرم افزار و رابط کاربری که سامسونگ بهتر بود توی تمام موارد با اختلاف فاحش شیامی بهتر بود حتی در صفحه نمایش که سامسونگ کلی ادعا داره بازم شیامی بهتر بود. بحث مشکلات نرم افزاری و ایرادات عجیب که عده ای مطرح میکنن مال میان رده های شیامی هست نه رده بالا ها یا پرچمدارها

    1. سجاد

      پاسخ به مهرداد

      سلام من میخواستم گوشی بخرم گفتن سامسونگ a72 a73 بخرم خوب هست بخرم یا شیائومی خوبه؟
    1. سوال دارم

      پاسخ به مهرداد

      سلام در یازده تی پرو چجوری حالت مخفی کردن برنامه رو فعال کنیم
      1. احسان نیک پی

        پاسخ به سوال دارم

        سلام وقت خوش به تنظیمات و بخش app مراجعه کنید حالا به بخش lock app برید و از منوی بالا hidden app انتخاب کنید
  6. حافظ

    بابا مردم بازار چین یه جهان اونجا هم سامی حرفی در مقابل شیاعومی چه از لحاظ فروش چه از لحاظ کیفیت در مقابله شیاعومی ندارد تو جهانی بازار هم همینطوره مشت بزرگترین مشت نمونه خروار سامی تو میان رده جدیدا حتی تو پرچمدار حرفی جلوی شیاعومی ندارد واقعیت سخت ولی خردمند کسی است، که واقعیت را حتی اگر بر خلاف میلش بود قبول کند افلاطون

  7. فتح اله

    نظر کارشناسان مهم است اگر به سایت معتبر dxomark مراجعه کنید متوجه میشوید که در زمینه عکاسی ۱۱ تی پرو حداقل ده نمره جلوتره
    یا اگه به نرم افزار آنتوتو مراجعه کنید در زمینه پردازش نیز شیائومی خیلی جلوتره و این نظر بنده نیس نظر کارشناسان هستش

  8. ساسان

    توی این سال ها سامسونک کیفیت و دوام و کاربردی بودنش رو ثابت کرده ولی شیایومی افت کیفیت خیلی بیشتری پیدا میکنه ولی سامسونگ تا چندین سال برات گوشیه . من قبلا توی اندرویدی ها از سونی خیلی راضی بودم و استفاده میکردم ولی به علت تحریم اومدم سراغ سامسونگ واقعا هم راضی هستم با یه گوشی میان رده بدون هنگ با کیفیت قابل قبول

  9. محمد موسوی

    من هم به شخصه رو گوشی های چینی حسابی باز نمیکنم ، درسته حاشیه سودش برای شما و بازار بالاس ، ولی برای منه مصرف کننده ضرره خالصه .

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به محمد موسوی

      سلام وقت بخیر چین تنها در زمینه گوشی های هوشمند پیشرفت نکرده این پیشرفت در تمام جنبه‌ها بوده و الان قطعا یکی از قطب های اقتصادی دنیا چین هست پیروز باشید
  10. شاهی

    عملکرد واقعی چیزه دیگه ای میگه،
    شیائومی خیلی زود شارژ خالی میکنه، سامسونگ حتی مدل A52s تا دو روز شارژ نگه میداره،
    هنگ کردن های شیائومی خیلی بده.
    سامسونگ با اینکه بدنه پلاستیکی داره، اما خیلی دوام بالایی داره، شیائومی از دستتون چند بار بیوفته فاتحه خونده است.
    من باشم سامسونگ میخرم

    1. صادق

      پاسخ به شاهی

      سلام من 3 سال گوشی شیامی می مکث 3 دارم چند بار از ارتفاع زیاد افتاد چیزیش نشد هنوزم از کارکرد باهاش لذت میبرم نه هنگی داره نه افتی و...
    1. حمید

      پاسخ به شاهی

      موافقم
    1. مرتضی

      پاسخ به شاهی

      یک عدد تعصبی مشاهده شد
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به شاهی

      سلام وقت بخیر نظر هر شخص میتونه متفاوت باشه و به همین دلیل برندهای زیادی در صنعت گوشی هوشمند فعالیت میکنن موفق باشید
      1. وهاب صادقی

        پاسخ به احسان نیک پی

        درسته خرید گوشی بر اساس سلیقه انجام میشه ولی این گوشی واقعا بدرد نخوره دیگه سلیقه رو میبره زیر سوال
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به وهاب صادقی

          سلام وقت بخیر آزاد هستید در انتخاب موفق باشید
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/comparison/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d8%b4%db%8c%d8%a7%d8%a6%d9%88%d9%85%db%8c-11t-pro-%d8%a8%d8%a7-%da%af%d9%84%da%a9%d8%b3%db%8c-a73/
ads
ads