داغ ترین ها :
مقایسه گوشی شیائومی  12X با گلکسی S21 FE

مقایسه گوشی شیائومی 12X با گلکسی S21 FE

گوشی‌های قاتل پرچمدار را می‌توان پلی بین دنیای پرچمداران و گوشی‌های میان‌رده به حساب آورد. این محصولاتی از نظر قیمتی ارزان‌تر از پرچمداران هستند ولی در بخش‌های زیادی عملکردی مشابه با آن‌ها دارند و با بودجه کمتر به شما امکاناتی عالی را ارائه می‌کنند. جدیدترین قاتل پرچمدار سامسونگ در بازار گلکسی S21 FE است و از طرف دیگر شیائومی 12X رقیب بسیار قدرتمندی برای این کهکشانی است و جالب‌تر این که حدود 2 میلیون هم قیمت کمتری دارد. در ادامه این مطلب به مقایسه دو گوشی گلکسی S21 FE 5G با شیائومی 12X خواهیم پرداخت و این دو قاتل پرچمدار را در جنبه‌های مختلف با هم مقایسه می‌کنیم.

سامسونگ Galaxy S21 FE 5G

شیائومی 12X 5G

سامسونگ Galaxy S21 FE 5G

امتیاز

7
طراحی :
7.5
صفحه نمایش :
7.5
باتری :
7
اسپیکر :
7
رابط کاربری :
7.5
عملکرد :
7.5
دوربین :
7

نقاط قوت

  • طراحی شیک و زیبا
  • صفحه‌نمایشی بزرگ با امکان نمایش جزئیات از تصاویر
  • عملکرد مطلوب باتری
  • توان بالای پردازنده‌ها در انجام وظایف سنگین
  • دارای گواهی IP68

نقاط ضعف

  • عدم برخورداری از درگاه کارت حافظه
  • عدم وجود جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری

شیائومی 12X 5G

امتیاز

7.5
طراحی :
7.5
صفحه نمایش :
7
باتری :
7
اسپیکر :
7
رابط کاربری :
7.5
عملکرد :
7
دوربین :
7

نقاط قوت

  • شارژر سریع 67 واتی
  • عملکرد مناسب دوربین گوشی
  • قابلیت ظبط ویدیو 8K
  • باتری قدرتمند

نقاط ضعف

  • دوربین سلفی نه چندان خوب

 

 

لیست امروز قیمت ها و آفرهای ویژه موبایل را ببنید: قیمت روز گوشی

 

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی S21 FE گوشی از نسل S21 است و با اولین نگاه به S21 FE متوجه شباهت بسیار زیاد این گوشی با برادران بزرگ‌تر خود می‌شویم. قاب پشتی این گوشی دقیقا مثل سری S21 دوربین‌های یکپارچه دارد. این قاب پلاستیکی که طراحی ماتی نیز دارد به گونه‌ای است که انگار همه بخش‌های این گوشی به صورت یکدست هستند.

در پایین این قاب لوگوی سامسونگ قرار گرفته و لبه‌های کناری مثل برادران بزرگ‌تر طراحی تختی دارند. این موضوع شاید نگه داشتن گوشی را کمی دشوار کند؛ چرا که گوشی به خوبی در کف دست قرار نمی‌گیرد. این قاب پشتی از جنس پلاستیک ساخته شده تا سازنده کره‌ای حتی در گوشی‌های قاتل پرچمدار خود نیز از پلاستیک بهره ببرید و از شیشه اجتناب کند.

گلکسی S21 Fe

شیائومی 12 ایکس اما برخلاف رقیب از شیشه مات استفاده می‌کند که کیفیت بیشتری دارد و به هنگام در دست گرفتن حس بهتری دارد. در بالا بخش سمت چپ این قاب فریم مستطیلی شکل دوربین‌ها دیده می‌شود که خوشبختانه همرنگ با قاب پشتی است و سه لنز و یک فلش را در بر می‌گیرد.

این قاب که در پایین از لوگوی شیائومی میزبانی می‌کند لبه‌های خمیده دارد تا بهتر در دست قرار بگیرد. البته به طور کلی ارگونومی به طور حتم یکی از نقاط قوت این گوشی شیائومی است؛ چرا که 12 ایکس وزنی 176 گرمی و ضخامت 8.2 میلی متری دارد و ابعاد آن نیز بسیار مناسب است.

ارگونومی گلکسی S21 FE نیز رضایت بخش است و شاهد وزن 177 گرمی و ضخامت 7.9 میلی متری هستیم ولی این کهکشانی حدود 3 میلی متر بلندتر و حدود 5 میلی متر عریض‌تر از گوشی رقیب است تا به این ترتیب قطعا ارگونومی 12 ایکس شیائومی را بهتر بدانیم و در این زمینه بهترین نمره ممکن را به این قاتل پرچمدار بدهیم.شیائومی 12x

فریم اطراف دو گوشی اما مانند هم از جنس آلومینیوم است و حس بسیار خوب و باکیفیتی دارد. شیائومی 12X در سمت راست دکمه‌های ولوم و پاور را شامل می‌شود و در بالا از اینفرارد، نوشته هارمن کاردن، میکروفون دوم و اسپیکر دوم میزبانی می‌کند. به روی فریم پایینی نیز اسپیکر، میکروفون، درگاه Type C و خشاب سیم‌کارت دیده می‌شود.

کهکشانی سامسونگ هم در سمت راست دکمه‌های پاور و ولوم را در بر می‌گیرد و در بالا تنها از میکروفون دوم میزبانی می‌کند. در پایین نیز اسپیکر، میکروفون اصلی، درگاه Type C و خشاب سیم‌کارت به چشم می‌آید. اما بخش روبرویی دو گوشی چه شرایطی دارد و برتری با کدام قاتل پرچمدار است؟

پیش از هرچیزی باید اشاره کنیم که نمایشگر هر دو محصول توانسته حدود 89 درصد از نمای روبرویی را به خود اختصاص دهد و این یعنی با حاشیه‌های باریکی مواجه هستیم و لذت مشاهده محتوا به روی دو گوشی بسیار زیاد است. همچنین هر دو دستگاه میزبان دوربین‌های سلفی خود درون یک پانچ هول در بالا وسط نمایشگر هستند.

نمایشگر شیائومی 12 ایکس در لبه‌ها مقدار کمی خمیدگی دارد که می‌تواند بسته به سلیقه شما امری مثبت به حساب بیاید. هر دو قاتل پرچمدار برای مراقبت از نمایشگر خود به سراغ گوریلاگلس ویکتوس رفته‌اند تا در برابر خط و خش و ضربه بتوانند تا حد زیادی مقاومت کنند.گلکسی s21 fe

گلکسی S21 FE از گواهی IP68 پشتیبانی می‌کند و به لطف همین موضوع می‌تواند به مدت 30 دقیقه در عمق 1.5 متری در برابر نفوذ آب مقاومت کند. در طرف مقابل نماینده چینی‌ها چنین گواهی ندارد و این موضوع می‌تواند بسته به نیاز شما یک نقطه ضعف باشد. البته در واقعیت چندان قابلیت ضد آب کاربردی نیست؛ چرا که حتی شامل گارانتی هم نمی‌شود و کسی به عمد گوشی گران قیمت خود را با آب امتحان نمی‌کند.

کهکشانی کره‌ای‌ها در چهار رنگ سفید، مشکی، بنفش و سبز در دسترس قرار دارد و شیائومی 12X را می‌توانید در رنگ‌های بنفش، آبی و خاکستری خریداری کنید. در نهایت برنده این بخش شیائومی 12 ایکس است؛ زیرا این گوشی کیفیت ساخت عالی دارد و همچنین ارگونومی آن هم از S21 FE بهتر بوده و جزو بهترین‌های بازار قرار می‌گیرد. S21 FE تنها گواهی IP68 دارد و در این زمینه برتر است و کاربردی عملی زیادی برای این موضوع نمی‌توان پیدا کرد.

 

قیمت شیائومی 12X با حافظه 256 و رم 12 گیگابایت

 

صفحه نمایش

اگر گوشی‌های چند سال اخیر شیائومی را دنبال کرده باشید قطعا می‌دانید که این برند در زمینه نمایشگر گوشی‌ها بسیار پیشرفت کرده و حالا در گوشی‌های خود از بهترین پنل‌های موجود استفاده می‌کند و به لطف قابلیت‌های بیشتری مثل Dolby Vision حتی رقبای بسیار خوبی مثل سامسونگ را در برخی مدل‌ها پشت سر می‌گذارد.

شیائومی 12 ایکس نیز نمونه یک شاهکار در زمینه صفحه نمایش است و شیائومی هنر خود را در این محصول به نمایش گذاشته است. این گوشی از پنلی 6.28 اینچی با فناوری امولد استفاده می‌کند و رزولوشن FHD+‌ برای آن در نظر گرفته شده است. این پنل تراکم 419 پیکسل بر هر اینچ را در اختیار قرار می‌دهد و از نرخ نوسازی 120 هرتزی، Dolby Vision و HDR10+ هم پشتیبانی می‌کند.

گلکسی S21 Fe

این پنل اولین نمایشگر 12 بیت رنگی موجود در جهان است که از گستره رنگی 68 میلیاردی پشتیبانی می‌کند (پنل شیائومی 12 نیز از این نظر مشابه است). در نهایت نرخ لمس این پنل 480 هرتز است که برای کاربرانی که قصد بازی کردن با گوشی را دارند موضوع بسیار مهم و مثبتی به حساب می‌آید.

کیفیت این نمایشگر به معنای واقعی کلمه فوق‌العاده است و باید بگوییم که سازنده چینی به دستاورد بزرگی در زمینه صفحه نمایش گوشی‌های خود دست پیدا کرده است. رنگ‌ها بیش از هر زمان دیگری در این نمایشگر دقیق هستند و محتوا با کنتراست عالی و بسیار شارپ به نمایش گذاشته می‌شود و قطعا به محض مشاهده این نمایشگر متوجه کیفیت بی‌نظیر آن خواهید شد.

رنگ مشکی نیز طبق انتظار در این صفحه نمایش با عمق بی‌نهایت نمایش داده می‌شود. در کنار این کیفیت نرخ نوسازی 120 هرتزی این پنل و نرخ لمس 480 هرتزی باعث می‌شود تا دستورات در سریع‌ترین حالت ممکن اجرا شده و به بهترین شکل به نمایش دربیاید. نرخ نوسازی این گوشی تطبیقی است و می‌تواند بین 60، 90 و 120 هرتز تغییر کند تا شارژ دهی نیز تحت الشعاع قرار نگیرد.

سامسونگ نیز همواره عملکرد بسیار خوبی در زمینه نمایشگر گوشی‌های خود دارد و برای این کهکشانی نیز همین اتفاق رخ داده و شاهد یک پنل ۶.۴ اینچی با رزولوشن FHD+ هستیم که در نهایت تراکم پیکسلی ۴۱۱ را در اختیار می‌گذارد. این پنل سوپر امولد از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند و شما امکان مشاهده محتوای HDR10+ را خواهید داشت.

کیفیت این پنل نیز واقعا خوب است. همان طور که از سامسونگ و نمایشگرهای سوپر امولد آن انتظار داریم رنگ‌ها بسیار شارپ و با کنتراست عالی به نمایش گذاشته می‌شوند و شما تنها می‌توانید از دیدن محتوا در این صفحه نمایش لذت ببرید. این نمایشگر نیز مانند رقیب از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی کرده و محتوا را به صورتی بسیار روان نمایش می‌دهد. نرخ لمس این پنل 240 هرتز است تا به هیچ وجه نتواند در این زمینه با رقیب رقابت کند.شیائومی 12x

از نظر کیفیت هر دو پنل بسیار خوب هستند ولی به طور حتم شیائومی 12 ایکس وضعیت بهتری دارد؛ چرا که رنگ‌ها را با دقت بالاتری به نمایش در می‌آورد و مهم‌تر این که از گستره 68 میلیارد رنگی پشتیبانی می‌کند و نرخ لمس 480 هرتزی نیز دارد و همه این‌ها باعث می‌شود تا کیفیت نمایشگر نماینده شیائومی را برتر بدانیم.

اما از نظر روشنایی کدام پنل موفق‌تر عمل می‌کند؟ در حالت دستی پنل 12 ایکس می‌تواند حدود 500 نیت روشنایی تولید کند و این عدد برای S21 FE حدود 420 نیت است. از طرفی با روشن شدن حالت خودکار و قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید این مقدار افزایش کرده و برای هر دو گوشی به‌ترتیب به حدود 930 و 800 می‌رسد. این یعنی از نظر روشنایی نیز نمایشگر شیائومی 12X چه در حالت دستی و چه در حالت خودکار بهتر عمل می‌کند.

همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید برنده این بخش قاتل پرچمدار شیائومی است؛ چرا که دقت رنگ بیشتری دارد و روشنایی بیشتری را نیز در اختیار قرار می‌دهد. این پنل از Dolby vision و نرخ لمس 480 هرتزی و گستره رنگی 68 میلیاردی هم پشتیبانی می‌کند تا هیچ حرفی را باقی نگذارد و به طور حتم بهترین نمایشگر جهان در بازه قیمتی خود باشد.

 

خرید گوشی شیائومی 12X حافظه 256 و رم 8 گیگابایت

 

اسپیکر

اسپیکرهای شیائومی 12x به شرکت آمریکایی و بسیار خوب Harman Kardon سپرده شده است. این محصول یک اسپیکر در بالا و یک اسپیکر دیگر در پایین دارد و اسپیکر مکالمه نیز در نقش اسپیکر سوم از روبرو صدا تولید می‌کند. این موضوع باعث می‌شود این گوشی بتواند از سه جهت صدا تولید کند و بسیار حالت فراگیری داشته باشد.

اسپیکرهای این گوشی بسیار بالانس هستند و کیفیت صدای آن‌ها نیز بسیار خوب است. صدای استریو با بلندی رضایت بخش به گوش می‌رسد و شما می‌توانید صدای وکال و آهنگ را به صورت جدا و تفکیک شده بشنوید.

شیائومی 12x

گلکسی S21 یک اسپیکر تکی در لبه پایینی دارد و اسپیکر مکالمه کمک می‌کند تا صدای استریو تولید شود. از نظر بلندی به دلیل تعداد اسپیکر کمتر قطعا این کهکشانی در سطح پایین‌تری از رقیب قرار می‌گیرد. از نظر کیفیت هم این گوشی عملکرد رضایت بخشی دارد ولی باز هم تفکیک عالی مثل 12X به گوش نمی‌رسد.

پس در نهایت از نظر اسپیکر برنده نماینده شیائومی است و هم از نظر بلندی صدا و هم از نظر کیفیت می‌تواند بهتر از رقیب سامسونگی خود عمل کند.

نرم افزار و رابط کاربری

همان طور که می‌دانید گلکسی S21 FE بسیار جدید است و طبیعتا از آخرین نسخه نرم افزاری سامسونگ استفاده می‌کند. این محصول از رابط One UI 4 بر پایه اندروید 12 بهره می‌برد و به گفته سامسونگ قرار است تا سه سال آپدیت دریافت کند.

رابط کاربری One UI 4 تا حد زیادی شبیه به نسل قبلی است و سامسونگ تلاش کرده تا ظاهر این رابط کاربری را جذاب‌تر کند و قابلیت‌های شخصی‌ سازی بیشتری در اختیار کاربران قرار دهد. به عنوان مثال Colour palette  یکی از قابلیت‌های جدید و جذابی که به این رابط کاربری اضافه شده است. به لطف این قابلیت جالب شما می‌تواند رنگ استفاده شده در کنترل سنتر و بخش‌های دیگر را تغییر دهید و با این کار یک رنگ مشخص را بر رابط کاربری خود غالب کنید.

این کار باعث می‌شود که تنوع بیشتری در گوشی ایجاد شود و شما بتوانید سلیقه خود را بیشتر از قبل به روی گوشی اعمال کنید. این رابط کاربری در زمینه حریم خصوصی نیز پیشرفت‌های خوبی داشته و به گفته‌ سامسونگ حالا بهینه‌تر از نسل قبل عمل کرده و استفاده بهتری از حافظه رم دارد.

در طرف دیگر شیائومی 12 ایکس به صورت پیش فرض از MIUI 13 بر مبنای اندروید 11 بهره می‌برد و به‌زودی این گوشی اندروید 12 را نیز دریافت خواهد کرد. رابط کاربری شیائومی در MIUI 13 از همیشه جذاب‌تر شده و شیائومی تلاش کرده تا ظاهر بخش‌های مختلف را چشم‌نوازتر کند و حالا به واقع با گشتن در قسمت‌های مختلف تنظیمات و رابط کاربری حس بهتری خواهید داشت.

رابط کاربری One UI 4

رابط کاربری MIUI همیشه از IOS اپل ایده گرفته و در این نسخه جدید نیز قابلیت ویجت‌ها دقیقا شبیه به ایفون‌ها به این رابط کاربری اضافه شده است که آن را جذاب‌تر از قبل می‌کند. به گفته شیائومی این رابط کاربری بین 15 تا 50 درصد از نظر عملکرد نسبت به نسل قبلی بهبود داشته و حالا سریع‌تر و بهتر عمل می‌کند.

رابط کاربری MIUI 13 از نظر حریم خصوصی نیز پیشرفت‌های خوبی داشته و به شما اجازه می‌دهد تا به دسترسی‌های مختلف نظارت داشته باشید و برنامه‌ها را بهتر از قبل کنترل کنید. به طور کلی MIUI قابلیت‌های بسیار زیاد و کاربردی دارد و به شما اجازه می‌دهد تا صفحه نمایش را به دو برنامه اختصاص دهید یا یک برنامه را به صورت شناور داشته باشید. قابلیت‌هایی مثل AOD، دارک مود و دیگر موارد هم برای MIUI در نظر گرفته شده و شما از می‌توانید از سوپر والپیپرها هم بهره ببرید.

پس انتخاب رابط کاربری برتر را به عهده شما واگذار می‌کنیم ولی بدانید که هر دوی این گوشی‌ها از نظر نرم افزاری بسیار خوب و سریع هستند و بعید است که با مشکل خاصی مواجه شوید. البته ممکن است هم One UI هم MIUI در برخی از آپدیت‌ها مقداری پایداری کمتری داشته باشد ولی در کل این موضوع در بروزرسانی‌های بعدی برطرف خواهد شد.

 

قیمت گوشی S21 Fe سامسونگ 256 گیگابایت با رم 8

 

عملکرد سخت افزاری

گوشی‌های قاتل پرچمدار معمولا از بهترین سخت افزار موجود یا حداقل سخت افزاری بسیاری قوی استفاده می‌کنند تا بتوانند عملکردی مشابه یا نزدیک به گوشی‌های پرچمدار داشته باشند، اما وضعیت این دو گوشی از نظر قدرت سخت افزاری چگونه است؟ چینی‌ها بهتر عمل کرده‌اند یا کره‌ای‌ها؟

شیائومی 12X از تراشه اسنپدراگون 870 قدرت می‌گیرد. این تراشه ۷ نانومتری از هشت هسته پردازنده مرکزی شامل یک هسته Kyro 585 با فرکانس 3.2 گیگاهرتز، سه هسته Kyro 585 با فرکانس 2.42 گیگاهرتز و چهار هسته Kyro 585 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Adreno 650 میزبانی می‌کند.

این چیپست را قبلا به روی پوکو اف 3 خود شیائومی دیده‌ایم و می‌دانیم که تا چه حد قدرت زیاد و پایداری مناسبی دارد. این تراشه می‌تواند همه برنامه‌ها و بازی‌ها را در نهایت گرافیک و فریم ریت به اجرا دربیاورد و شما را در انجام هر کاری به خوبی همراهی کند. اسنپدراگون 870 مقداری از اسنپدراگون 888 ضعیف‌تر است و به احتمال قوی حداقل تا 2 سال می‌تواند در بالاترین سطح از پس پردازش‌های مختلف بربیاید.

این سخت افزار با 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی UFS 3.1 و 8 یا 12 گیگابایت حافظه داخلی تکمیل می‌شود. این دو محصول از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کنند و باید از ابتدا میزان حافظه مورد نیاز خود را خریداری کنید تا با کمبود فضا مواجه نشوید.

گلکسی S21 FE موجود در بازار کشور از تراشه‌ی ۵ نانومتری اگزینوس 2100 بهره می‌برد. این تراشه هشت هسته پردازنده مرکزی شامل یک هسته Cortex-X1 با فرکانس 2.9 گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A78 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز و 4 هسته Cortex-A55 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Mali-G78 را شامل می‌شود.

این تراشه در استفاده روزمره عملکرد بسیار خوبی دارد و می‌تواند تمام بازی‌ها و برنامه‌های موجود را در نهایت کیفیت اجرا کند، اما بحث اینجاست که این تراشه زودتر از رقیب داغ می‌شود و همچنین مصرف باتری خیلی بهینه‌ای هم ندارد. این مشکل در واقع یکی از اصلی‌ترین مشکلات چیپست‌های اگزینوس سامسونگ است که البته نسبت به چند سال قبل بسیار بهتر شده است.

S21 fe

مجموعه سخت افزاری کهکشانی سامسونگ را 128 و 256 گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 3.1 و 6 یا 8 گیگابایت حافظه رم همراهی می‌کند تا شما از بابت ذخیره سازی اطلاعات و مولتی تسکینگ آسوده خاطر باشید. اما بگذارید این دو گوشی و تراشه را از نظر سخت افزاری به صورت جزئی‌تر و ریزتر بررسی کنیم.

از نظر عملکرد در بازی‌ها دو تراشه دقیقا مانند هم عمل می‌کنند با این تفاوت که بازی‌ها برای تراشه کوالکام بهینه‌تر شده‌اند و همین باعث می‌شود شیائومی 12 ایکس مقداری عملکرد بهتری داشته باشد، به‌خصوص که نرخ لمس نمایشگر این گوشی نیز 480 هرتز است و در سریع‌ترین حالت ممکن به لمس شما پاسخ داده و دستورات را اجرا می‌کند.

از نظر پردازنده مرکزی اگزینوس 2100 حدود 5 درصد قوی‌تر از رقیب است که این تفاوت در عمل اصلا به چشم نمی‌آید و تغییری را ایجاد نمی‌کند. در زمینه پایداری هم باید بگوییم که به طور حتم برتری با اسنپدراگون 870 است و این تراشه در طولانی مدت بهتر از رقیب خود عمل می‌کند و دیرتر هم داغ می‌شود.

هر دو گوشی از شبکه 5G هم پشتیبانی می‌کنند که غیر از این هم از دو قاتل پرچمدار انتظار نمی‌رود. در نهایت به عنوان جمع بندی باید گفت که هر دو گوشی بسیار قوی هستند و به خوبی از پس کارهای مختلف برمی‌آیند اما اسنپدراگون 870 و در نتیجه شیائومی 12 ایکس به دلیل پایداری بیشتر و کمی عملکرد بهتر در بازی‌ها برنده این قسمت خواهد بود.

 

خرید شیائومی 12 ایکس 128 گیگابایت با رم 8 

 

باتری

هر دو گوشی مورد نظر ما از باتری‌های 4500 میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کنند ولی در عمل شارژ دهی آن‌ها یکسان نیست. گلکسی S21 FE 5G با یک بار شارژ کامل می‌تواند حدود 10.5 ساعت مرورگری وب را دوام بیاورد و یا حدود 16.5 ساعت پیاپی ویدئو پخش کند. در طرف دیگر شیائومی 12 ایکس می‌تواند حدود 16 ساعت وب‌گردی یا حدود 19 ساعت پخش ویدئو را دوام بیاورد.

این اعداد و ارقام به سادگی نشان می‌دهند که از نظر شارژ دهی نماینده شیائومی کاملا برتر است. این برتری به دلیل تراشه پایدار‌تر و نرخ نوسازی هوشمندتر به دست آمده است و نبود نرخ نوسازی تطبیقی در کهکشانی سامسونگ باعث شارژ دهی ضعیف‌تر این گوشی شده است.

با استفاده نرمال و معمول به احتمال قوی S21 FE یک روز کامل و شیائومی 12X حدود 1.5 روز دوام می‌آورد که عملکرد بسیار خوبی برای نماینده شیائومی است. البته باید توجه داشته باشید که الگوی مصرف کاربران متفاوت است و این اعداد می‌توانند بیشتر یا حتی کمتر شوند و ما تنها می‌توانیم به صورت حدودی شارژ دهی گوشی‌ها را بیان کنیم.

در طرف دیگر باید دید که دو گوشی در زمینه سرعت شارژ چه عملکردی را از خود نشان می‌دهند. شیائومی 12 ایکس از شارژ سریع 67 واتی پشتیبانی می‌کند و خوشبختانه شما درون جعبه آداپتور را دریافت می‌کنید. به لطف این فناوری شما می‌توانید گوشی خود را در مدت 30 دقیقه تا حدود 80 درصد و در مدت حدود 45 دقیقه به طور کامل شارژ کنید.

شیائومی 12x

گلکسی S21 FE اما تنها از شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می‌کند و به نوعی سامسونگ در طی چند سال اخیر خیلی در زمینه فناوری شارژ سریع پیشرفت نداشته و به روی یک خط مستقیم حرکت کرده است. نکته بدتر اینجاست که شما درون جعبه آداپتور دریافت نمی‌کنید و باید به فکر خرید جداگانه آن باشید که این موضوع قیمت گوشی را عملا برای کاربران مقداری افزایش می‌دهد.

با تهیه آداپتور 25 واتی می‌توانید این گوشی را در مدت زمان 30 دقیقه تا حدود 50 درصد و در زمان 1 ساعت و 20 دقیقه به طور کامل شارژ کنید. به همین ترتیب شیائومی 12X هم از نظر شارژ دهی محصول بهتر و برتری است و هم از نظر سرعت شارژ با به طور کلی با اختلاف این دستگاه را برنده بخش باتری در نظر بگیریم و اگر این قسمت برای شما اولویت است حتما به سراغ نماینده شیائومی بروید.

 

 

مقایسه دوربین شیائومی 12x با S21 Fe

هر دو گوشی قاتل پرچمدار از سه لنز به روی قاب پشتی استفاده می‌کنند، هرچند که ترکیب این دوربین‌ها یکسان نیست. در ادامه این قسمت به لنزهای مختلف دو گوشی خواهیم پرداخت و برنده هر دوربین را مشخص می‌کنیم.

دوربین اصلی

شیائومی 12 ایکس سنسوری ۵۰ مگاپیکسلی مدل Sony IMX766 با اندازه‌ی 1/1.56 اینچی و اندازه پیکسل 1.0 میکرونی دارد و در پشت یک لنز 26 میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.9 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر هم پشتیبانی می‌کند. این دوربین به صورت پیش فرض تصاویری ۱۲.۵ مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.

از طرف دیگر سامسونگ برای دوربین اصلی گلکسی S21 FE به سراغ سنسور ۱۲ مگاپیکسلی مدل Samsung S5K2LD با اندازه 1/1.76 اینچی و اندازه پیکسل 1.8 میکرونی رفته است. این سنسور در پشت یک لنز ۲۶ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8‌ قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و همچنین لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) پشتیبانی می‌کند.

اول از همه باید اشاره کنیم که هر دو دستگاه دوربین اصلی بسیار خوبی دارند و قطعا تصاویر گرفته شده با این گوشی‌ها شما را راضی خواهد کرد؛ چرا که جزئیات این عکس‌ها زیاد است و به ندرت نویز مشاهده می‌شود و شارپنس و کنتراست نیز مناسب هستند و در نهایت رنج دینامیکی گسترده است.

اما از آنجایی که باید برنده داشته باشیم بهتر است کمی جزئی‌تر و ریزتر دو قاتل پرچمدار را مقایسه کنیم. از نظر جذب نور دوربین اصلی 12X بسیار بهتر از کهکشانی سامسونگ عمل می‌کند و تصاویر را با نوردهی بسیار بالانس و خوبی به ثبت می‌رساند. از نظر دقت رنگ هر دو عملکرد خوبی دارند و رنگ‌ها را نزدیک به واقعیت ثبت می‌کنند.

در نهایت نویز عکس‌ها 12 ایکس کمتر از رقیب است و به دلیل رنج دینامیکی بهتر و واقعی‌تر می‌توانیم از نظر عکاسی دوربین اصلی شیائومی 12 ایکس را مقداری بهتر بدانیم. از نظر عکاسی در سایت Dxomark نماینده شیائومی نمره 131 و نماینده سامسونگ نمره 126 را کسب کرده است.

در زمینه فیلم‌برداری دو گوشی قادر هستند 4k 30/60 fps ضبط کنند و شیائومی 12 ایکس توانایی ضبط ویدئوهای 8K 24fps را نیز داراست. فیلم‌های ضبط شده با دو گوشی کیفیت بسیار خوبی دارند ولی از نظر لرزشگیر نماینده شیائومی عالی عمل کرده تا حد بسیار خوبی لرزش‌های دست را از بین می‌برد. در فیلم‌های 12 ایکس نویز کمتری هم دیده می‌شود و همه این‌ها باعث می‌شود این محصول از نظر فیلم‌برداری نیز بهتر از رقیب باشد.

دوربین تله فوتو

گلکسی S21 FE دوربین تله فوتو 8 مگاپیکسلی دارد و برای شیائومی 12X این لنز در نظر گرفته نشده است. به لطف لنز تله فوتو، کهشکانی سامسونگ می‌تواند تا ۳ برابر به صورت اپتیکال و تا ۳۰ برابر به صورت دیجیتال به روی سوژه‌ها زوم کند. کیفیت تصاویر دوربین تله فوتو را مناسب ارزیابی می‌کنیم و شما می‌تواند تصاویر خوبی به خصوص در حالتی که تا ۳ برابر یا کمتر به روی سوژه زوم کرده باشید به ثبت برسانید.

وجود دوربین تله فوتو و امکان زوم بیشتر به طور حتم یک مزیت است ولی تا حد زیادی هم به استفاده شما بستگی دارد. یعنی اگر از دسته کاربرانی هستید که از زوم زیاد استفاده نمی‌کنید بود و نبود این لنز چندان برای شما اهمیت نخواهد داشت و شاید دوربین اصلی بهتر نقش مهم‌تری در عکس‌های شما ایفا کند.

دوربین فوق عریض

لنز فوق عریض شیائومی 12 ایکس سنسوری 13 مگاپیکسلی و گلکسی S21 FE سنسوری 12 مگاپیکسلی دارد. جالب است بدانید که عملکرد این دو دوربین به نسبت ماهیت دوربین فوق عریض بسیار رضایت بخش است، هرچند که در سطح پایین‌تری نسبت به دوربین اصلی قرار می‌گیرد ولی باز هم جزئیات بالا و رنج دینامیکی رضایت بخش و شارپنس خوب باعث می‌شود حتی در مانیتورهای بزرگ‌تر بتوانید تصاویر فوق عریض این دو گوشی را بدون از دست رفتن جزئیات زیاد مشاهده کنید.

فوق عریض سامسونگ به نسبت دوربین اصلی رنگ‌ها را گرم‌تر به ثبت می‌رساند و به طور کلی هم غلظت کمی بیشتر است و رنگ‌ها دقت دوربین اصلی را ندارند. عکس‌های فوق عریض 12 ایکس دقت رنگ بهتری دارد و اعوجاج کناره‌های تصاویر نیز بهتر تصحیح می‌شود تا جزئیات بیشتری در لبه‌ها شاهد باشیم. در نهایت هر دو دوربین فوق عریض بسیار خوب هستند و نمی‌توان برنده‌ای را بین آن‌ها در نظر گرفت، هرچند که اگر کمی سخت‌گیر باشیم می‌توانیم 1 ایکس را با اختلاف کم برتر بدانیم.

دوربین سلفی

دوربین سلفی هر دو گوشی 32 مگاپیکسلی است. عکس‌های سلفی گرفته شده با هر دو گوشی کیفیت خوبی دارند و طبیعی به نظر می‌رسند. سوژه در این عکس‌ها جزئیات مناسب و کافی دارد و رنج دینامیکی به خصوص در سلفی‌های شیائومی 12 ایکس تقریبا همیشه عریض است. از نظر شارپنس و جزئیات و دقت رنگ هم مقداری شیائومی 12X بهتر از کهکشانی رقیب عمل می‌کند و می‌توانیم در نهایت مقدار کمی سلفی‌های نماینده شیائومی را برتر بدانیم.

دوربین ماکرو

شیائومی 12 ایکس دوربین تله فوتو ماکرو با سنسوری ۵ مگاپیکسلی دارد. این دوربین شاید از نظر رزولوشن مانند بسیاری دیگر از گوشی‌ها باشد اما به دلیل فوکوس خودکار و فاصله کانونی ۵۰ میلی متری می‌تواند عکس‌های ماکرو بسیار جذابی به ثبت برساند.

اگر کمی خلاقیت به خرج دهید می‌توانید با این دوربین ماکرو عکس‌های بسیار خلاقانه و جالبی به ثبت برسانید و طبیعتا S21 FE چنین قابلیتی ندارد و شاید بتوانید به کمک لنز تله فوتو عکس‌های ماکرو به ثبت برسانید.

پس اگر برای شما عکاسی نمای نزدیک جذاب است و دوست دارید تا از حشرات و گل‌ها و برخی از اشیاء از فاصله بسیار نزدیک عکاسی کنید 12 ایکس گزینه بهتری است و S21 FE نمی‌تواند چنین قابلیتی را به شما ارائه کند.

 

 

پرتره

پرتره‌های هر دو گوشی با دوربین اصلی به ثبت می‌رسد و فرایند تشخیص سوژه از پس‌زمینه به حالت نرم افزاری انجام می‌شود. کیفیت این تصاویر بسیار خوب است؛ چرا که سوژه به خوبی از پس‌زمینه برش می‌خورد و همچنین سوژه جزئیات کافی و دقت رنگ مناسب دارد.

در بین این دو گوشی اما پرتره‌های شیائومی 12 ایکس فوق‌العاده هستند. این عکس‌ها کنتراست عالی و جزئیات بسیار زیادی دارند و رنگ‌ها دقیقا مانند واقعیت ثبت می‌شوند. البته همان طور که گفیتم S21 FE هم پرتره‌های عالی می‌گیرد اما نمی‌تواند به خوبی 12 ایکس عمل کند و نماینده شیائومی به لطف داشتن دوربین اصلی بهتر پرتره‌های بهتری نیز می‌گیرد.

جمع‌بندی

قبل از این که بخواهیم مطلب را جمع بندی کنیم باید بگوییم که نسخه 256 گیگابایت حافظه داخلی و 8 گیگابایت رم دو گوشی حدود 2 میلیون در بازار کشور تفاوت قیمت دارند و شیائومی 12 ایکس حدود 2 میلیون ارزان‌تر از گلکسی S21 FE است. زمانی که در کنار این اختلاف قیمت نبود آداپتور درون جعبه کهکشانی سامسونگ را نیز در نظر می‌گیریم متوجه خواهیم شد که اختلاف قیمت به بیشتر از 2 میلیون می‌رسد.

با توجه به اختلاف قیمت گفته شده شیائومی 12 ایکس به طور عجیب و جالبی در تقریبا همه بخش‌ها بهتر از رقیب خود عمل می‌کند و این به سادگی یعنی این گوشی ارزش خرید بسیار زیادی دارد. در زمینه طراحی کیفیت ساخت 12 ایکس بیشتر است و نمایشگر بی‌نظیر 68 میلیارد رنگی آن به لطف نرخ لمس 480 هرتزی قطعا برتر است.

مقایسه شیائومی 12x با گوشی S21 fe

این گوشی اسپیکر بهتری هم به نسبت S21 FE دارد و در زمینه سخت افزار هم اگر نگوییم برتر است قطعا ضعیف‌تر نیست. بخش باتری نیز برتری قاطع 12X را به همراه دارد و در زمینه دوربین نیز در اکثر بخش‌ها نماینده شیائومی برنده است.

برتری‌های S21 FE به داشتن لنز تله فوتو و امکان زوم بیشتر و داشتن گواهی IP68 در بخش کیفیت ساخت محدود می‌شود. در آخر انتخاب برنده نهایی با شما ولی ارزش خرید 12X شیائومی قطعا بسیار بیشتر از رقیب کهکشانی است.

 

به بازی های کامیونی علاقه دارید؟
بازی ماشین سنگین

 

سوالات متداول

کدام گوشی نمایشگر بهتری دارد؟ همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید برنده بخش نمایشگر قاتل پرچمدار شیائومی است؛ چرا که دقت رنگ بیشتری دارد و روشنایی بیشتری را نیز در اختیار قرار می‌دهد. این پنل از Dolby vision و نرخ لمس 480 هرتزی و گستره رنگی 68 میلیاردی هم پشتیبانی می‌کند تا هیچ حرفی را باقی نگذارد و به طور حتم بهترین نمایشگر جهان در بازه قیمتی خود باشد.

کدام گوشی برای بازی مناسب‌تر است؟ از نظر عملکرد در بازی‌ها دو تراشه دقیقا مانند هم عمل می‌کنند با این تفاوت که بازی‌ها برای تراشه کوالکام بهینه‌تر شده‌اند و همین باعث می‌شود شیائومی 12 ایکس مقداری عملکرد بهتری داشته باشد، به‌خصوص که نرخ لمس نمایشگر این گوشی نیز 480 هرتز است و در سریع‌ترین حالت ممکن به لمس شما پاسخ می‌دهد. از نظر پردازنده مرکزی اگزینوس 2100 حدود 5 درصد قوی‌تر از رقیب است که این تفاوت در عمل اصلا به چشم نمی‌آید و تغییری را ایجاد نمی‌کند. در زمینه پایداری هم باید بگوییم که به طور حتم برتری با اسنپدراگون 870 است.

کدام گوشی باتری بهتری دارد؟ به همین ترتیب شیائومی 12X هم از نظر شارژ دهی محصول بهتر و برتری است و هم از نظر سرعت شارژ با به طور کلی با اختلاف این دستگاه را برنده بخش باتری در نظر بگیریم و اگر این قسمت برای شما اولویت است حتما به سراغ نماینده شیائومی بروید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
3 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

7 نظر

  1. کیان مهر

    هر جور حساب کردم نفهمیدم معدل چهار تا 7.5 و دو تا 7 میشه 8.5 لطفاً به ما هم یاد بدین

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به کیان مهر

      سلام وقت بخیر ممنون بابت یادآوری
  2. مهدی

    توی بخش نظرات محصول که نظرم درج نمیشه نمیدونم چرا! حداقل اینجا نظرمو بگم حدودی..
    به نظرم بررسی خیلی عمیقی نبود
    چون مثلا بخش دوربین سلفی خب قطعا s21fe برنده هست چون دوربین 12x توی موقعیت های پر نور کلا غرق نور میشه. توی جاهای تاریکم اتفاقا دوربین اصلی سامسونگ بهتر عمل میکنه. درکل اگه دوربین براتون مهم باشه سامسونگ انتخاب بهتریه.
    با اینحال چون دوربینش به نظرم کاملا خوبه و برام کافیه و لرزشگیرم که داره و دیگه واقعا چیز دیگه ای از دوربین نیاز ندارم، باقی موارد رو بررسی کردم و قطعا 12x بجز رابط کاربری و گواهی ضد آب، توی باقی موارد تو این رنج قیمت رقیب نداره و خودمم برای همین خریدمش 🙂
    در مقابل 11t pro هم که خیلیا مقایسه میکنن، اگه واقعا فقققط صفحه ی بزرگتر و شارژر ۱۲۰ وات میخواین، بله 11t pro بهتره براتون. وگرنه تو باقی موارد اکثرا یا 12x بهتره یا مساوی هستن تقریبا.و البته 11t pro حدود 12 تومنه الان..۳ تومن ارزونتره! انتخاب با خودتونه
    ظاهر و ارگونومی 12x واقعا حرف نداره و کلا گوشی عالی ای هست.

  3. مهدی

    تجربه و نظر شخصی من اینه که شیاومی حکم لنوو تو لپ تاپ ها رو داره رو ورق همه چیش خفنه ولی تو کار نشون میده هیچی نداره مخصوصا ک با گذر زمان سام عین روز اوله ولی اون همش افت داره دوربینشم ک همش عدده نه حرفه ای……اصلا نمیارزه الان همه دوستام و اهل خونه دارن و همه بعد یکسال ناراضین به خصوص تو انتن دهی . شیاومی برای تا ده تومن خوبه و دستتو تو انتخاب باز میذاره ولی ارزش خرید برای رده بالا نداره

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به مهدی

      سلام وقت شما بخیر به نظرم این موارد سلیقه‌ای هست و نمیشه براش حکم کلی صادر کرد به شخصه چندین سال از لپ تاپ لنوو استفاده میکنم و بسیار راضی هستم گوشی شیائومی هم چند سال داشتم و هیچ مشکلی نداشته پیروز باشید
      1. محمد

        پاسخ به احسان نیک پی

        کاملا مشخصه که با این ۲ تا گوشی حتی یک دیقه هم کار نکردید و اطلاعات رو از سایتای دیگه در آوردید گوشیو بگیرید دستتون ببینید تو عمل چه کارایی داره بعد متن بنویسید s2‌1 تو زمینه پردازش هم کمتر داغ میکنه هم مصرف بهینه تری داره هم قوی تره اسنپ 870 واس ۲ سال پیشه ولی اگزینوس برا 2022 هستش تو زمینه صفحه نمایش روی کاغذ شاید شیامی بهتر باشه ولی در عمل سامسونگ با اختلاف کیفیت بهتری داره و به ۱۲ بیتی بودن یا ۶۸ میلیاردی شیامی توجه نکنید که همش تبلیغات هست از نظر دوربین اصلی نمیشه برنده رو مشخص کرد ولی سلفی های s21 با اختلاف بهتره
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به محمد

          سلام وقت بخیر دوست خوبم، بررسی‌ها همگی بعد از کار کردن با گوشی‌های موجود در مجموعه و تست‌های مختلف نوشته میشه. در این فرایند از منابع معتبر موجود در جهان هم کمک گرفته میشه حالا اگه شما اصرار داری که سامسونگ تو همه چیز بهتره این تصمیم شخصی شماست نه واقعیت مسئله
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/comparison/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-%d8%b4%db%8c%d8%a7%d8%a6%d9%88%d9%85%db%8c-12x-%d8%a8%d8%a7-%da%af%d9%84%da%a9%d8%b3%db%8c-s21-fe/
ads
ads