داغ ترین ها :

مقایسه گوشی M13 با F13 سامسونگ

پیش از پرداختن به بخش طراحی باید یک نکته مهم را اشاره کنیم. گلکسی M13 در دو نسخه جهانی و نسخه هند عرضه شده است. نسخه هند دارای طراحی متفاوتی است و دوربین‌های آن بدون فریم هستند و همچنین باتری نیز ظرفیت 6000 میلی آمپر ساعتی دارد که در مقایسه با ظرفیت 5000 نسخه جهانی ظرفیت‌ بیشتری است. در این مقایسه نسخه هند گلکسی M13 مد نظر ماست.

گلکسی M13

گلکسی M13

گلکسی F13

گلکسی M13

گلکسی M13

امتیاز

6.0
طراحی :
6.0
صفحه نمایش :
6.0
باتری :
7.0
اسپیکر :
5.0
رابط کاربری :
6.5
عملکرد :
5.5
دوربین :
6.5

نقاط قوت

  • صفحه‌نمایش بزرگ و باکیفیت
  • عملکرد سریع حسگر اثر انگشت
  • باتری عالی
  • دوربین خوب
  • پشتیبانی از کارت حافظه جانبی
  • طراحی خوب

نقاط ضعف

  • تراشه می‌توانست بهتر باشد
  • وزن بالا و ضخامت زیاد

گلکسی F13

امتیاز

6.0
طراحی :
6.0
صفحه نمایش :
6.0
باتری :
7.0
اسپیکر :
5.0
رابط کاربری :
6.5
عملکرد :
5.5
دوربین :
6.5

نقاط قوت

  • باتری عالی
  • صفحه نمایش خوب
  • حسگر اثر انگشت خوب
  • دوربین خوب
  • پشتیبانی از SD Card
  • طراحی خوب

نقاط ضعف

  • تراشه می‌توانست بهتر باشد
  • وزن بالا و ضخامت زیاد

طراحی و کیفیت ساخت

پیش از پرداختن به بخش طراحی باید یک نکته مهم را اشاره کنیم. گلکسی M13 در دو نسخه جهانی و نسخه هند عرضه شده است. نسخه هند دارای طراحی متفاوتی است و دوربین‌های آن بدون فریم هستند و همچنین باتری نیز ظرفیت 6000 میلی آمپر ساعتی دارد که در مقایسه با ظرفیت 5000 نسخه جهانی ظرفیت‌ بیشتری است. در این مقایسه نسخه هند گلکسی M13 مد نظر ماست.

طراحی گلکسی F13 با M13 نسخه جهانی کاملا عین هم است ولی نسخه هند طراحی متفاوتی دارد و خود را بیشتر به گلکسی A13 نزدیک کرده است. قاب پشتی F13 از یک فریم دوربین و یک لوگوی سامسونگ در پایین میزبانی می‌کند. فریم دوربین به شکل مستطیل است و فضای بین لنزها هم به رنگ قاب پشتی درآمده تا یکپارچگی افزایش پیدا کند و ظاهر گوشی بهتر و یکدست‌تر شود. گلکسی M13 اما طراحی متفاوتی دارد و دوربین‌های آن بدون فریم و به صورت هم‌سطح با قاب پشتی دیده می‌شوند.

مقایسه گوشی m13 با f13

در کل طراحی هر دو گوشی به‌روز است و با نگاه کردن به آن‌ها متوجه می‌شوید که با گوشی تولید سال 2021 یا 2022 مواجه هستیم. فریم پلاستیکی دو گوشی اقتصادی در سمت راست دکمه‌های ولوم و پاور یکپارچه با حسگر اثر انگشت را شامل می‌شود و در سمت چپ از خشاب سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی میزبانی می‌کند. فریم پایینی هم جک 3.5 میلی‌متری صدا، میکروفون، اسپیکر و درگاه Type-C را دربرمی‌گیرد.

 

از نظر ارگونومی اما برعکس ظاهر همه چیز دقیقا مشابه است و هر دو گوشی 207 گرم وزن و 9.3 میلی‌متر ضخامت دارند. به این موارد ابعاد کاملا یکسان را هم اضافه کنید تا متوجه شوید این دو مدل هنگام در دست گرفتن عملا به یک گوشی تبدیل می‌شوند. البته به طور کلی ارگونومی این کهکشانی‌ها خوب نیست و به خصوص ضخامت بالا باعث می‌شود در دست راحتی خیلی خوبی نداشته باشند.

تفاوت گوشی m13 با f13

نوبت به فریم روبرویی این دو گوشی می‌رسد، جایی که مجدد همه چیز دقیقا یکسان است و دو پنل 6.6 اینچی را شاهد هستیم که توانسته‌اند حدود 82.5 درصد از نمای روبرویی را به اختیار خود دربیاورند. این دو پنل در بالا از دوربین سلفی درون یک ناچ قطره‌ای میزبانی می‌کنند و هر دو نمایشگر نیز با گوریلاگلس 5 مراقبت می‌شوند که نسخه خوب و مقاومی است، به خصوص برای این مدل‌های اقتصادی.

در نهایت سامسونگ گلکسی M13 نسخه هند را با سه رنگ سبز، قهوه‌ای و مشکی روانه بازار کرده و گلکسی F13 دارای سه رنگ سبز تیره، مسی و سفید یخی است. این بخش هیچ برنده‌ای ندارد و به دلیل ارگونومی و استفاده از متریال یکسان نمی‌توانیم یک مدل را برتر از دیگری در نظر بگیریم. تصمیم با شما خواهد بود و از نظر طراحی باید گوشی مورد نظر خود را انتخاب کرده و خریداری کنید.

 

مقایسه گوشی a54 با شیائومی 11t pro:
تفاوت شیائومی 11t pro با a54

 

صفحه نمایش

در مقایسه گوشی f13 با m13 به بخش صفحه نمایش می‌رسیم، جایی که مانند بخش قبلی همه چیز نقطه به نقطه مشابه است. هر دو کهکشانی از پنل‌های 6.6 اینچی از نوع PLS LCD با رزولوشن 2408 در 1080 بهره می‌برند و در هر اینچ از 400 پیکسل میزبانی می‌کنند. نرخ نوسازی هر دو نمایشگر برابر با 60 هرتز بوده و نسبت صفحه هم مانند بسیاری از مدل‌های دیگر برابر با 20:9 است.

این دو صفحه نمایش به نسبت بازه قیمتی کیفیت خوب و مناسبی دارند و محتوا با وضوح خوب و دقت رنگ مناسب به نمایش گذاشته می‌شود. کنتراست و شارپ محتوا نیز قابل قبول و رضایت‌بخش است، هرچند که طبیعتا نباید جذابیت رنگ‌های پنل سوپر امولد یا امولد را انتظار داشته باشید. از نظر میزان روشنایی این دو گوشی بی‌نقص نیستند اما باز هم به نسبت قیمت، حداکثر روشنایی 600 نیتی را می‌توانیم مناسب ارزیابی کنیم.

در نهایت این بخش هم برنده ندارد و مشخصات کاملا مشابه دو مدل باعث می‌شود پا به پای هم پیش بروند.

اسپیکر

هر دو گوشی دارای اسپیکرهای تکی و در نتیجه صدای مونو هستند. این صدا بلندی زیادی ندارد و از نظر کیفیت نیز نمی‌توان آن را خیلی خوب دانست. هنگام مشاهده محتوا یا زنگ خوردن گوشی می‌توانید به روی این اسپیکرها حساب باز کنید ولی برای گوش کردن به موزیک خیلی نمی‌توان آن‌ها را مناسب دانست.

نرم افزار و رابط کاربری

این دو کهکشانی مدل‌های جدیدی هستند و One UI 4.1 بر پایه اندروید 12 استفاده می‌کنند. سامسونگ به طور واضح مشخص نکرده که این دو گوشی تا چند سال آپدیت می‌شوند اما نکته واضح این است که One UI 5.0 بر پایه اندروید 13 حتما برای این گوشی‌ها عرضه می‌شود.

رابط کاربری One UI با نسخه 4.0 بیش از هر زمان دیگری کامل شده و هم در زمینه استفاده بهینه از سخت افزار و هم از نظر ظاهری پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است. شما در این رابط کاربری می‌توانید تم، فونت، آیکون برنامه‌ها، تصویر AOD و بسیاری از موارد دیگر را شخصی سازی کنید و رنگ غالب بر کل رابط کاربری را از طریق گزینه Color Pelatte تغییر دهید.

در کل این رابط کاربری بسیار خوب و کامل است و بعید می‌دانیم نتوانید با آن ارتباط برقرار کنید؛ چرا که کره‌ای‌ها تلاش کرده‌اند در این رابط کاربری همه چیز را ساده نگه دارند.

عملکرد سخت‌افزاری

بخش سخت افزار از مقایسه گوشی m13 با f13 نقطه‌ای است که باید دو گوشی را به نوعی ضعیف بدانیم. هر دو مدل از تراشه 8 نانومتری اگزینوس 850 قدرت می‌گیرند. این چیپست که ساخت خود سامسونگ است از هشت هسته پردازنده مرکزی شامل چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس 2.0 و همچنین چهار هسته دیگر Cortex-A55 با فرکانس 2.0 میزبانی می‌کند و پردازنده گرافیکی Mali-G52 را هم شامل می‌شود.

درست است که در بازه قیمتی گوشی‌های اقتصادی هستیم و نباید انتظار سخت‌افزاری بسیار قوی‌ را داشته باشیم، اما با این وجود تراشه اگزینوس 850 انتخاب جذابی نیست و نمی‌تواند آن طور که باید و شاید از پس کارهای مختلف بربیاید. به طور کلی در استفاده روزمره عملکرد مناسب و قابل‌قبولی را شاهد هستیم اما در هر دو گوشی پیش می‌آید که با کندی یا لگ در محیط رابط کاربری یا حتی هنگام اجرای برنامه‌ها مواجه شوید.

گلکسی M13 و F13 به دلیل سخت‌افزاری نه‌چندان خوب برای بازی کردن هم اصلا مناسب نیستند و نهایتا می‌توانید عناوین سبک را بدون مشکل اجرا کنید. اگر گوشی اقتصادی می‌خواهید که بتوانید با آن بازی‌هایی مثل PUBG یا Call of Duty را اجرا کنید باید به سراغ مدل‌های دیگری بروید و این دو کهکشانی مناسب انجام چنین کاری نیستند. در ادامه می‌توانید کیفیت اجرای بازی Call of Duty Mobile روی گوشی M13 سامسونگ را مشاهده کنید.

 


شما می‌توانید این دو گوشی را در نسخه‌های 64 رم 4 و 128 رم 4 خریداری کنید. از سوی دیگر امکان افزودن کارت حافظه جانبی هم برای دو کهکشانی در نظر گرفته شده است. طبق گفته‌های بالا این بخش هم برنده‌ای ندارد و سخت افزار یکی از نقاط ضعف دو محصول است.

باتری و امنیت

از نظر باتری گوشی m13 بهتر است یا f13؟ از آنجایی که هر دو گوشی از باتری‌هایی با ظرفیت 6000 میلی آمپر ساعتی  استفاده می‌کنند و از طرفی نمایشگر و تراشه کاملا یکسانی هم دارند انتظار می‌رود که شارژدهی هم بسیار نزدیک یا یکسان باشد. در عمل هم همین اتفاق رخ می‌دهد و گلکسی F13 و M13 بسته به میزان استفاده می‌توانند بین 1.5 تا 2 روز دوام بیاورند و این یعنی با گوشی‌هایی عالی از نظر شارژدهی مواجه هستیم.

حتی اگر استفاده زیاد و سنگینی هم از گوشی داشته باشید بسیار بعید به نظر می‌رسد که بتوانید در کمتر از 1 روز شارژ این دو گوشی را به اتمام برسانید. هر دو مدل از شارژ سریع 15 واتی پشتیبانی می‌کنند که فناوری خیلی سریعی نیست و با توجه به ظرفیت بالای باتری باید مدت زمان نسبتا زیادی را منتظر پر شدن شارژ گوشی باشید.

در زمینه امنیت دو گوشی از دو روش تشخیص چهره و حسگر اثر انگشت استفاده می‌کنند. اثر انگشت دو محصول با دکمه پاور ادغام شده و عملکرد سریع و دقیقی هم دارد. تشخیص چهره این دو گوشی اقتصادی هم سرعت خوبی دارد ولی از نظر امنیت خیلی قابل اطمینان نیست؛ زیرا فرآیند تشخیص چهره به کمک دوربین سلفی و به حالت دو بعدی انجام می‌شود.

دوربین

گلکسی M13 و گلکسی F13 هر دو از سه دوربین استفاده می‌کنند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

دوربین اصلی

دوربین اصلی هر دو مدل سنسوری 50 مگاپیکسلی دارد. سازنده سنسور و مشخصات دقیق آن مشخص نیست ولی می‌دانیم که این سنسور در پشت لنزی با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز هم پشتیبانی می‌کند. هر دو دوربین به صورت پیش فرض تصاویری 12.5 مگاپیکسلی به ثبت می‌رسانند؛ چرا که قابلیت Quad Bayer مورد استفاده قرار گرفته است.

عکس‌های ثبت شده با دوربین اصلی هر دو گوشی شرایط یکسانی دارند و به نسبت بازه قیمتی می‌توانیم کیفیت آن‌ها را بسیار خوب بدانیم. در این عکس‌ها جزئیات زیادی وجود دارد و شارپنس خوبی را هم شاهد هستیم، هرچند که در کناره‌های عکس کمی نرمی دیده می‌شود که این هم کاملا قابل چشم‌پوشی است. عکس‌های از نظر دقت رنگ شرایط مناسبی دارند و می‌توانیم این رنگ‌ها را نزدیک به واقعیت ارزیابی کنیم. به نوعی تنها ایراد دوربین اصلی دو گوشی را می‌توانیم فوکوس خودکار نه‌چندان عالی و دقیق در نظر بگیریم. این یعنی در برخی از مواقع پیش می‌آید که گوشی به اشتباه به روی سوژه دیگری فوکوس کند و جزئیات سوژه اصلی کاهش یابد.

نمونه عکس‌های دوربین اصلی M13

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض هر دو گوشی دارای سنسوری 5 مگاپیکسلی است و تصاویری صرفا قابل قبول به ثبت می‌رساند. این عکس‌ها غلظت رنگ بیشتری به نسبت دوربین اصلی دارند و جزئیات هم خیلی زیاد نیست. به‌علاوه نویز در این عکس‌ها دیده می‌شود و شارپنس در سطح ایده‌الی قرار نمی‌گیرد. کنتراست تقریبا خوب است ولی رنج دینامیکی را بسیار محدود می‌دانیم. در کل به عنوان یک دوربین خوب نمی‌توان به روی این لنز حساب باز کرد، ولی بودن آن را بهتر از نبودنش می‌دانیم.

نمونه عکس‌های دوربین فوق عریض گوشی M13

سلفی

سامسونگ نماینده‌های اقتصادی خود را به سلفی‌های 8 مگاپیکسلی مجهز کرده است. این دوربین‌ می‌تواند تصاویری خوب با جزئیات کافی، رنج دینامیکی مناسب و کنتراست رضایت‌بخش بگیرد. امکان ثبت تصاویر سلفی پرتره هم وجود دارد و نتیجه هم بد از آب درنمی‌آید.

پرتره

پرتره‌های دو گوشی با دوربین اصلی و به کمک لنز عمق میدان با سنسور 2 به ثبت می‌رسد. پرتره‌های گرفته شده با این دو گوشی از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند؛ چرا که فرایند جداسازی سوژه از پس‌زمینه با دقت بالایی انجام می‌شود و سوژه در نهایت جزئیات خوبی دارد و جذب نور نیز به حد کفایت اتفاق می‌افتد. پس زمینه به خوبی Blur یا مات می‌شود و همه این اتفاق‌ها در کنار هم سبب می‌شود تا M13 و F13 پرتره‌های خوبی تحویل دهند.

فیلم‌برداری با گوشی M13

 

جمع‌بندی

با دو گوشی مواجه هستیم که قیمتی یکسان دارند و وضعیت آن‌ها از نظر صفحه نمایش، سخت افزار، دوربین، نرم افزار، امنیت و باتری کاملا یکسان است. تفاوت گوشی m13 با f13 را تنها می‌توانیم ظاهر آن‌ها بدانیم، جایی که گلکسی M13 از دوربین‌ها همسطح بدنه استفاده می‌کند و گلکسی F13 یک فریم مستطیل شکل دارد. اما این تفاوت ظاهری تنها محدود به نسخه هندی است و نسخه جهانی گلکسی M13 از نظر طراحی کاملا شبیه به گلکسی F13 است. پس برای انتخاب بین این دو مدل بهتر است بر اساس سلیقه شخصی و تفاوت ظاهری یکی را گزینش کنید.

سوالات متداول

گوشی F13 بهتره یا m13؟ همان‌طور که در مقایسه گوشی f13 با m13 عنوان کردیم این دو محصول در تمامی بخش‌ها شرایط یکسانی دارند و تنها مقداری طراحی آن‌ها با هم متفاوت است. از این رو نمی‌توانیم یکی از این دو مدل را برتر از دیگری در نظر بگیریم.

از نظر سخت افزاری گوشی m13 بهتر است یا f13؟ هر دو کهکشانی از تراشه اگزینوس 850 استفاده می‌کنند و به همین دلیل تفاوتی میان آن‌ها مشاهده نمی‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم در کل قدرت سخت افزاری این دو محصول خیلی خوب نیست و اصلا نمی‌توانیم به سراغ بازی‌های سنگین بروید.

گلکسی M13 نمایشگر بهتری دارد یا گلکسی F13؟ هر دو گوشی از پنل 6.6 اینچی از نوع PLS IPS با رزولوشن FHD استفاده می‌کنند. هیچ تفاوتی از نظر کیفیت صفحه نمایش بین این دو محصول وجود ندارد.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
3 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/comparison/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-m13-%d8%a8%d8%a7-f13-%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%b3%d9%88%d9%86%da%af/
ads
ads