داغ ترین ها :
مقایسه M13 با A13؛ یک روح در دو بدن!

مقایسه M13 با A13؛ یک روح در دو بدن!

دو گوشی M13 و A13 سامسونگ به واسطه قیمت مناسبی که دارند بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که به مقایسه M13 و A13 بپردازیم تا بتوانید خرید راحت‌تری داشته باشید.

گلکسی A13

گلکسی M13

گلکسی A13

امتیاز

6.0
طراحی :
6.5
صفحه نمایش :
6.0
باتری :
6.5
اسپیکر :
5.0
رابط کاربری :
6.5
عملکرد :
5.0
دوربین :
6.5

نقاط قوت

  • باتری خوب
  • طراحی به روز
  • صفحه نمایش مناسب
  • دوربین مناسب

نقاط ضعف

  • پردازنده ضعیف

گلکسی M13

امتیاز

6.0
طراحی :
6.0
صفحه نمایش :
6.0
باتری :
7.0
اسپیکر :
5.0
رابط کاربری :
6.5
عملکرد :
5.0
دوربین :
6.5

نقاط قوت

  • باتری عالی
  • طراحی جدید
  • نمایشگر با کیفیت مناسب
  • دوربین مناسب

نقاط ضعف

  • پردازنده ضعیف
  • ارگونومی نه چندان خوب

 

طراحی

پیش از پرداختن به ادامه این مطلب باید در نظر داشته باشید که گلکسی M13 مورد نظر ما در این مقایسه نسخه هند است. این نسخه در مقایسه با نسخه جهانی طراحی متفاوتی دارد و همچنین ظرفیت باتری آن نیز از 5000 به 6000 میلی آمپر ساعت افزایش پیدا کرده است. پس در ادامه هر کجا از نام M13 استفاده کردیم منظورمان همان M13 نسخه هند است.

گلکسی A13 طراحی کاملا متفاوتی نسبت به نسل قبلی دارد و حالا بیشتر ظاهر خود را به گلکسی A32 سال قبل نزدیک کرده است. قاب پلاستیکی پشتی این محصول کاملا ساده طراحی شده و در بالا سمت چپ لنز دوربین‌ها را بدون فریم دربرمی‌گیرد. سامسونگ در طراحی این گوشی تلاش کرده تا انحنای لبه‌های قاب پشتی را کاهش دهد تا گوشی ظاهر بروزتر و البته تخت‌تری به خود بگیرد. این موضوع کمی ارگونومی را تحت الشعاع قرار می‌دهد ولی در کل باعث می‌شود شما حس بهتر هنگام در دست داشتن گوشی داشته باشید. گلکسی M13 نیز از طراحی مشابهی برخوردار است و در این گوشی نیز دوربین‌ها بدون هیچ فریمی به روی قاب پشتی قرار گرفته‌اند. در این مدل نیز شاهد تخت‌تر شدن قاب پشتی هستیم.

بررسی M13

از نظر ارگونومی اما تفاوت زیادی بین دو محصول دیده می‌شود؛ چرا که گلکسی A13 وزنی برابر با 195 گرم و ضخامتی برابر با 8.8 میلی‌متر دارد ولی در سوی دیگر گلکسی M13 با وزن 207 گرمی و ضخامت 9.3 میلی‌متری گوشی سنگین‌تر و البته ضخیم‌تری است. ابعاد دو گوشی تقریبا یکسان است ولی این تفاوت وزن و ضخامت باعث می‌شود تا A13 را گوشی خوش‌دست‌تری بدانیم. پس اگر ارگونومی برایتان اولویت بالایی دارد شاید M13 انتخاب خیلی خوبی برای شما نباشد. گلکسی M13 و A13 هر دو در سمت راست دکمه‌های ولوم و پاور را شامل می‌شوند و در سمت چپ از خشاب سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی میزبانی می‌کنند. به روی لبه پایینی نیز اسپیکر، میکروفون، درگاه Type-C و جک 3.5 میلی‌متری صدا دیده می‌شود.

پنل جلویی نیز دقیقا ظاهری یکسان دارد و در قسمت بالای نمایشگر هر دو گوشی یک ناچ قطره‌ای دیده می‌شود و صفحه نمایش توانسته حدود 83 درصد از نمای جلویی را در اختیار بگیرد. خوشبختانه سامسونگ برای مراقبت از نمایشگر هر دو کهکشانی از گوریلاگلس 5 کمک گرفته است تا مقاومت پنل در برابر شکستن و خط و خش افزایش پیدا کند. گلکسی A13 در چهار رنگ آبی، سفید، مشکی و هلویی تولید شده و M13 سه رنگ سبز، قهوه‌ای و مشکی دارد. در آخر برنده این بخش را A13 می‌دانیم؛ زیرا این کهکشانی ارگونومی بهتری دارد و گوشی خوش‌دست‌تری است.

 

قاتل پرچمدارهای سامسونگ و شیائومی را مقایسه کردیم:
مقایسه گوشی S21 fe با شیائومی 12T پرو

 

صفحه نمایش؛ یک پنل در دو گوشی!

مقایسه گوشی M13 با a13 ما را به بخش نمایشگر می‌رساند، جایی که مشخصات دقیقا مشابه است و کوچک‌ترین تفاوتی بین دو گوشی دیده نمی‌شود. هر دو مدل از پنل‌های 6.6 اینچی از نوع PLS LCD با رزولوشن 2408 در 1080 استفاده می‌کنند و تراکم 400 پیکسل بر هر اینچ را مقابل چشمان شما قرار می‌دهند. نسبت این دو صفحه نمایش مانند بسیاری از گوشی‌های دیگر 20:9 است و شاهد نرخ نوسازی 60 هرتزی هستیم.

صفحه نمایش M13

کیفیت این دو صفحه نمایش به نسبت بازه قیمت خوب و مناسب است و محتوا با کنتراست و شارپ رضایت‌بخشی به نمایش گذاشته می‌شود. البته که طبیعتا جذابیت رنگ‌ها مانند پنل سوپر امولد یا امولد نیست اما باز هم از مشاهده محتوا در این نمایشگر لذت خواهید برد. دو پنل از نظر روشنایی شرایط قابل‌قبولی دارند و در حالت حداکثری می‌توانند حدود 600 نیت روشنایی تولید کنند که عدد فوق‌العاده‌ای نیست اما باعث می‌شود بتوانید زیر نور مستقیم خورشید هم همچنان با گوشی کار کرده و محتوا را مشاهده کنید.

از آنجایی که همه چیز بین دو گوشی برابر است در بخش صفحه نمایش هم برنده‌ای نداریم و تفاوتی ندارد که کدام محصول را خریداری می‌کنید.

اسپیکر

گلکسی A13 و M13 هر دو از اسپیکرهای تکی استفاده می‌کنند و خبری هم از تولید صدای استریو نیست. این اسپیکرها صدای معمولی دارند و بلندی صدای آن‌ها زیاد نیست. از نظر کیفیت صدا نیز عملکرد آن‌ها در بهترین حالت متوسط ارزیابی می‌شود و در عمل نباید انتظار خیلی بالایی از آن‌ها داشته باشید.

نرم افزار و رابط کاربری

این دو گوشی هر دو بسیار جدید هستند و طبق انتظاری که داریم از آخرین نسخه نرم افزاری سامسونگ یعنی One UI 4.0 بر پایه اندروید 12 استفاده می‌کنند. طبق اطلاعاتی که داریم گلکسی A13 دو آپدیت کلی دریافت خواهد کرد؛ یعنی تا One UI 6.0 بر پایه اندروید 14 برای این محصول عرضه خواهد شد. از سوی دیگر سری M معمولا مدت کوتاه‌تری آپدیت می‌شود و احتمالا M13 تنها One UI 5.0 بر پایه اندروید 13 را دریافت کند (البته ممکن است این کهکشانی نیز اندروید 14 را بگیرد).

 

عملکرد نرم افزاری دو گوشی دقیقا مشابه است و One UI سامسونگ را می‌توانیم یکی از کامل‌ترین رابط کاربری‌های اندرویدی بدانیم. به علاوه شما تا چهار سال آپدیت‌های امنیتی دریافت خواهید کرد تا از بابت آلوده شدن گوشی خود آسوده خاطر باشید.

عملکرد سخت‌افزاری

مقایسه گوشی m13 با a13 ما را به بخش سخت افزار می‌رساند، جایی که قطعا نقطه ضعف دو گوشی به حساب می‌آید. سامسونگ برای هر دو محصول تراشه 8 نانومتری اگزینوس 850 را مناسب دیده است. این چیپست هشت هسته پردازنده مرکزی، شامل چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس 2.0 و همچنین چهار هسته دیگر Cortex-A55 با فرکانس 2.0 دارد و از پردازنده گرافیکی Mali-G52 میزبانی می‌کند.

مقایسه گوشی M13 با a13

عملکرد این تراشه خیلی خوب نیست و واقعا ترجیح می‌دادیم که سامسونگ از نسخه‌ای قوی‌تر استفاده می‌کرد. در استفاده معمولی روزمره عملکرد مناسب و قابل قبولی را از دو گوشی شاهد هستیم، هرچند که گاهی پیش می‌آید که با کندی و لگ در فضای رابط کاربری مواجه شوید. در زمینه اجرای بازی‌ها اما نباید به روی این دو محصول حساب باز کنید؛ به احتمال قوی ناامید خواهید شد.

گلکسی M13 با دو نسخه 64 و 128 گیگابایت حافظه داخلی و 4 گیگابایت حافظه رم روانه بازار شده و برای A13 نسخه‌های 32، 64 یا 128 گیگابایت حافظه داخلی و 3، 4 یا 6 گیگابایت حافظه رم در نظر گرفته شده است. هر دو کهکشانی از کارت حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنند و از این طریق می‌توانید بر میزان فضای داخلی بیفزایید، هرچند که این کار عملکرد گوشی را کندتر می‌کند و خیلی پیشنهاد نمی‌شود.

 

مقایسه گوشی های پرچمدار سامسونگ و شیائومی:
مقایسه شیائومی 12 پرو با گلکسی S22

 

باتری و امنیت

دلیل وزن و ضخامت بیشتر گلکسی M13 برخورداری آن از باتری حجیم‌تر است و این ویژگی‌ قطعا باعث خواهد شد تا این گوشی عملکرد بهتری را از نظر باتری به نمایش بگذارد. ظرفیت باتری A13 برابر با 5000 میلی آمپر ساعت بوده و در M13 این عدد به 6000 میلی آمپر ساعت افزایش پیدا کرده است. A13 از نظر شارژدهی وضعیت خوبی دارد و با یک بار شارژ بسته به میزان استفاده شما می‌تواند بین 1 تا 1.5 روز شارژدهی کند. در سوی دیگر M13 بین 1.5 تا 2 روز دوام می‌آورد و به لطف ظرفیت باتری بیشتر می‌تواند مدت بیشتری شما را همراهی کند.

عملکرد باتری هر دو مدل را خوب می‌دانیم ولی M13 قطعا بهتر عمل می‌کند و یکی از بهترین گوشی‌های موجود در بازار از نظر عمر باتری است. هر دو محصول از شارژ سریع 15 واتی پشتیبانی می‌کنند و شارژ شدن کامل A13 به زمانی در حدود 2 ساعت و 20 دقیقه نیاز دارد. این زمان برای M13 حتی بیشتر است و مقداری کمتر از 3 ساعت باید این کهکشانی را به شارژ متصل کنید.

دو روش امنیتی مرسوم در گوشی‌های اندرویدی حسگر اثر انگشت و تشخیص چهره دو بعدی است که در این دو گوشی نیز شاهد همین روش‌ها هستیم. اثر انگشت دو گلکسی به صورت یکپارچه با دکمه پاور طراحی شده و عملکرد سریع و دقیقی هم دارد. تشخیص چهره این دو گوشی اقتصادی به صورت دو بعدی بوده و به کمک دوربین سلفی انجام می‌شود. عملکرد این روش هم خوب است اما از نظر امنیت خیلی نمی‌توان به روی آن حساب باز کرد.

دوربین

گلکسی M13 از سه دوربین اصلی، فوق عریض و عمق میدان استفاده می‌کند و گلکسی A13 علاوه بر این مجموعه یک لنز ماکرو هم دارد تا تعداد دوربین‌‌های قاب پشتی آن به چهار عدد برسد. در ادامه به عملکرد دوربین‌های مختلف دو گوشی خواهیم پرداخت تا محصول برتر مشخص شود.

ماژول دوربین M13

دوربین اصلی

دوربین اصلی هر دو مدل دارای سنسوری 50 مگاپیکسلی است. این سنسور در پس لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند. هر دو دوربین به دلیل ترکیب پیکسل‌ها به صورت پیش فرض تصاویری 12.5 مگاپیکسلی به ثبت می‌رسانند.

ماژول دوربین A13

عکس‌های ثبت شده با دو گوشی به نسبت اقتصادی بودن آن‌ها بسیار خوب است. در این تصاویر جزئیات زیادی دیده می‌شود و شارپنس در سطح خوبی قرار می‌گیرد، هرچند که در کناره‌ها مقداری نرمی مشاهده می‌شود و سوژه‌ها حالت آبرنگی به خود می‌گیرند. دقت رنگ این دوربین به واقعیت نزدیک است و تنها ایراد کلی که می‌توان به آن وارد کرد به بحث فوکوس کردن برمی‌گردد. در واقع در بسیاری از مواقع گوشی به درستی به روی سوژه مورد نظر شما فوکوس نمی‌کند که احتمالا این موضوع یک ایراد نرم‌افزاری باشد.

عکاسی با دوربین اصلی A13

 

تفاوت دوربین سخت افزار دو گوشی پرفروش امسال سامسونگ:
مقایسه گوشی a53 با a73

 

عکاسی با دوربین اصلی M13

دوربین فوق عریض

عملکرد دوربین فوق عریض طبق چیزی که از یک سنسور 5 مگاپیکسلی انتظار داریم خیلی عالی نیست و جزئیات خیلی زیادی در تصاویر دیده نمی‌شود. رنج دینامیکی این عکس‌ها محدود است و از طرفی رنگ‌ها کمی غلیظ‌تر از دوربین اصلی به ثبت می‌رسند. در واقع عملکرد فوق عریض این دو کهکشانی صرفا قابل قبول است و از وجود آن خوشحال هستیم.

عکاسی با دوربین اولتراواید A13

عکاسی با دوربین اولتراواید M13

سلفی

سلفی هر دو گوشی اقتصادی دارای سنسوری 8 مگاپیکسلی است. این دوربین می‌تواند عکس‌های خوبی با جزئیات مناسب و دقت رنگ رضایت‌بخش به ثبت برساند. این عکس‌ها کنتراست قابل قبولی دارند و رنج دینامیکی آن‌ها نیز به نسبت ماهیت دوربین سلفی مناسب است.

عکاسی با دوربین سلفی A13

عکاسی با دوربین سلفی M13

ماکرو

گلکسی A13 یک دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی دارد. این دوربین دارای فوکوس ثابت است و اگر صبر و حوصله زیادی داشته باشید می‌توانید برای شما تصاویر نمای نزدیک قابل قبولی به ثبت برساند. این عکس‌ها جزئیات خیلی زیادی ندارند ولی در نهایت بودن این لنز را به نبود آن ترجیح می‌دهیم.

عکاسی با دوربین ماکرو A13

 

پرتره

پرتره‌های دو گوشی با دوربین اصلی و به کمک لنز عمق میدان با سنسور 2 مگاپیکسلی برای برش زدن سوژه به ثبت می‌رسد. این تصاویر کیفیت بسیار خوبی دارند و فرایند جداسازی سوژه از پس‌زمینه بسیار خوب طی می‌شود. سوژه در نهایت جزئیات خوبی دارد و جذب نور نیز به حد کفایت اتفاق می‌افتد و پس‌زمینه نیز به حالت طبیعی مات می‌شود. همه این موارد در کنار هم سبب می‌شود تصاویر پرتره گلکسی A13 و گلکسی M13 را به نسبت قیمت عالی بدانیم.

 

از قابلیت تماس ساعت هوشمند خود استفاده کنید؟
بهترین ساعت هوشمند با قابلیت مکالمه

 

عکاسی پرتره با A13

عکاسی پرتره M13

 

جمع‌بندی

مقایسه گلکسی A13 با M13 نشان داد که تفاوت این دو محصول به ارگونومی آن‌ها، وجود دوربین ماکرو در A13 و شارژدهی بهتر M13 خلاصه می‌شود و در تمام موارد دیگر تماما عملکرد یکسانی را شاهد هستیم و هیچ فرقی نمی‌کند که کدام کهکشانی را خریداری کنید. پس اگر برای شما عمر باتری اهمیت دارد از میان این دو گوشی به سراغ M13 بروید، اما اگر گوشی خوش‌دست‌تری می‌خواهید که از دوربین ماکرو هم برخوردار باشد باید به سراغ A13 بروید.

سوالات متداول

گوشی a13 بهتره یا m13؟ از آنجایی که تقریبا تمام ویژگی‌ها و مشخصات دو گوشی یکسان است و گلکسی M13 شارژدهی بهتری دارد شاید بتوانیم این محصول را جذاب‌تر بدانیم.

بین گلکسی A13 و M13 کدام گوشی قوی‌تر است؟ هر دو کهکشانی از تراشه اگزینوس 850 استفاده می‌کنند و بنابراین تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد. در کل بخش سخت افزاری این دو گوشی را می‌توان جزو نقاط ضعف آن‌ها به حساب آورد.

گلکسی M13 نمایشگر بهتری دارد یا گلکسی A13؟ هر دو گوشی از پنل 6.6 اینچی از نوع PLS IPS با رزولوشن FHD استفاده می‌کنند. هیچ تفاوتی از نظر کیفیت صفحه نمایش بین این دو محصول وجود ندارد.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
6 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/comparison/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-m13-%d8%a8%d8%a7-a13/
ads
ads