داغ ترین ها :

مقایسه گوشی گلکسی A54 با A53؛ جنگ میان کهکشانی های نسل 50!

امسال رقابت میان گوشی‌‌های میان‌رده سامسونگ به اوج خود رسیده است. دو گوشی A53 و A54 نه تنها گوشی های خوبی به شمار می‌روند، بلکه ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسبی هم دارند. این موضوع باعث شده که انتخاب میان این دو گوشی سخت باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به مقایسه A53 با A54 بپردازیم. این مقایسه می‌تواند شما را در خرید بهتر راهنمایی کند.

گلکسی A54

گلکسی A54

گلکسی A53

گلکسی A53

گلکسی A54

گلکسی A54

امتیاز

7.5
طراحی :
8.0
صفحه نمایش :
7.5
باتری :
8.5
اسپیکر :
7
رابط کاربری :
7
عملکرد :
7.5
دوربین :
7.5

نقاط قوت

  • طراحی جدید شبیه به سری S23 به همراه IP67
  • استفاده از شیشه به‌جای پلاستیک
  • نمایشگر عالی با روشنایی 1000 نیتی
  • سخت افزار مناسب
  • دوربین‌های کارامد
  • پکیج خوب باتری

نقاط ضعف

  • نبود آداپتور درون جعبه
  • تراشه نسبت به رقبا ضعیف‌تر است

گلکسی A53

گلکسی A53

امتیاز

7
طراحی :
7.5
صفحه نمایش :
7.5
باتری :
8.0
اسپیکر :
7
رابط کاربری :
7
عملکرد :
7
دوربین :
7

نقاط قوت

  • گواهی IP67
  • نمایشگر باکیفیت با روشنایی خوب
  • دوربین‌های خوب
  • شارژدهی مناسب باتری

نقاط ضعف

  • نبود آداپتور درون جعبه
  • تراشه به نسبت قیمت ضعیف است

در بین گوشی‌های میان‌رده شرکت سامسونگ، مدل‌های سری A‌ با عدد 5 از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند. این سری با گلکسی A50 از سال 2019 کار خود را آغاز کرد و A51 توانست فروش عالی را تجربه کند. گلکسی A52 نسبت به نسل قبلی بهبود‌های خوبی داشت ولی A53 نتوانست نسبت به A52 خیلی مشخصات جدیدی را ارائه دهد. حالا نوبت به جدیدترین گوشی از این سری یعنی A54 رسیده است، محصولی که بالاخره تغییرات زیادی داشته و خود را به گزینه عالی معرفی می‌کند. در ادامه این مطلب قصد داریم به مقایسه گوشی a54با a53 بپردازیم و این دو موبایل سامسونگ را کامل با هم مقایسه کنیم.

طراحی و کیفیت ساخت؛ سامسونگ و بالاخره شیشه!

بخش طراحی را با کهکشانی جدید آغاز می‌کنیم. سامسونگ بالاخره پس از سال‌ها انتظار اولین میان‌رده خود را با قاب پشتی شیشه‌ای روانه بازار کرد و گلکسی A54 توانست نام خود را به عنوان اولین میان‌رده این سازنده با قاب شیشه‌ای به‌جای پلاستیک به ثبت برساند. کره‌ای‌ها برای سری جدید میان‌رده‌ها تصمیم بسیار خوبی را اتخاذ کرده‌اند که تا حد زیادی با آن موافق هستیم.

این شرکت گوشی‌های سری جدید را به گونه‌ای طراحی کرده که کاملا شبیه به S23 و S23 پلاس باشند و این موضوع باعث شده تا یکپارچگی در بین گوشی‌های سامسونگ تا حد زیادی افزایش پیدا کند. در این طراحی جدید سه دوربین A54 بدون هیچ فریمی به روی قاب پشتی قرار گرفته‌اند و زیبایی دو چندانی را به این میان‌رده هدیه داده‌اند.

قاب پشتی گلکسی A54

در واقع اگر شما از پشت به دو گوشی A54 و S23 نگاه کنید بعید است که بتوانید این دو مدل را از هم تشخیص دهید. استفاده از شیشه باعث شده تا این محصول کیفیت ساخت بسیار بهتری داشته باشد و در دست حس مرغوب‌تری را به شما انتقال دهد و به مرور هم خط و خش کمتری را جذب کند.

سامسونگ طراحی کاملا تخت را برای این گوشی جدید در نظر گرفته و قاب پشتی بدون کمترین انحنایی به لبه‌های کناری متصل می‌شود. قاب پشتی A54 طراحی براق دارد و اثر انگشت نسبتا زیادی را به خود جلب می‌کند و به‌خصوص در رنگ مشکی مجبور می‌شوید چندین بار در روز آن را تمیز کنید.

فریم کناری این کهکشانی اما برعکس قاب پشتی طراحی کاملا مات دارد و از نوع پلاستیک است. این استفاده از فریم مات و قاب براق دقیقا اتفاقی است به روی گوشی‌های ایفون 14، ایفون 13، ایفون 12 و حتی ایفون 11 هم دیده می‌شود و طرفداران زیادی دارد. به طور کلی در دست گرفتن این گوشی حس خیلی خوبی را به شما انتقال خواهد داد و با اطمینان می‌توانیم بگوییم که بخش طراحی و کیفیت ساخت شما را ناامید نخواهد کرد.

فریم مات A54

در سوی دیگر این مقایسه گلکسی A53 قرار می‌گیرد، گوشی که طراحی متفاوتی دارد ولی همچنان زیبا و جذاب به نظر می‌رسد. قاب پشتی این محصول از جنس پلاستیک ساخته شده و طراحی ماتی هم دارد. به روی این قاب فریم دوربین‌ها دیده می‌شود که رنگی مشابه با خود قاب دارد. کره‌ای‌ها این فریم را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که با قیمت پشتی یکپارچه به نظر می‌رسد.

گلکسی A53 هم طراحی تخت دارد و از این نظر دو گوشی شبیه به هم هستند و این قاب بدون انحنا به فریم براق کناری متصل می‌شود. در واقع طراحی قاب و فریم کناری در این دو مدل دقیقا برعکس است. کیفیت ساخت این کهکشانی هم خوب است ولی به طور حتم حس مرغوبیت A54 به دلیل نبود شیشه به شما انتقال داده نمی‌شود.

قاب پشتی A53

به روی فریم سمت راست هر دو گوشی دکمه‌های ولوم و پاور دیده می‌شود و در بالا میکروفون دوم به چشم می‌آید. البته A54 در همین بخش از خشاب سیم‌کارت و کار حافظه جانبی نیز میزبانی می‌کند. به روی فریم پایینی دو گوشی نیز اسپیکر اصلی، میکروفون اصلی و درگاه Type-C دیده می‌شود و A53 از خشاب سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی نیز در همین بخش میزبانی می‌کند.

گلکسی A53 یک گوشی 189 گرمی است که 8.1 میلی‌متر نیز ضخامت دارد. این اعداد در گلکسی A54 به 202 گرم و 8.2 میلی‌متر رسیده‌اند. از طرفی کهکشانی جدید کمی کوتاه‌تر و البته مقدار کمی پهن‌تر است. در کل هنگام در دست گرفتن دو گوشی از نظر ارگونومی می‌توانیم وضعیت آن‌ها را بسیار شبیه به هم بدانیم و هر دو نمره قابل قبولی و خوبی را به‌دست می‌‌‌‌آورند.

مقایسه طراحی A54 با A53

به سراغ قاب جلویی بریم، جایی که گلکسی A54 از پنلی 6.4 اینچی استفاده می‌کند که توانسته حدود 83 درصد فضای روبرویی را به خود اختصاص دهد و این در حالیست که نمایشگر 6.5 اینچی A53 حدود 85 درصد از فضای روبرویی را در اختیار دارد و این یعنی در نسخه جدید کمی حاشیه‌های کنار نمایشگر زیاد شده است که اتفاق عجیبی به نظر می‌رسد و به نوعی پس‌رفت به حساب می‌آید.

کره‌ای برای هر دو کهکشانی از گواهی IP67 استفاده کرده و این دو محصول می‌توانند به مدت 30 دقیقه در عمق 1 متری آب دوام بیاورند که برای دو میان‌رده اتفاق بسیار مثبتی است. گلکسی A54 در چهار رنگ مشکی، سفید، بنفش و لیمویی در دسترس قرار دارد و A53 را می‌توانید در رنگ‌های آبی، هلویی، مشکی و سفید خریداری کنید.

در نهایت برنده این بخش را گلکسی A54 می‌دانیم؛ چرا که این مدل طراحی جدیدتری دارد و تا حد بسیار زیادی شبیه به پرچمدارن جدید سامسونگ است. از طرفی این مدل به لطف استفاده از قاب پشتی شیشه‌ای کیفیت بالاتری دارد و نمره بالاتری را کسب می‌کند.

 

دیگر مقایسه های سامسونگ:
مقایسه گوشی A23 با A14 سامسونگ

 

صفحه نمایش

میان‌رده‌های سامسونگ عموما نمایشگرهای بسیار خوبی دارند و این کار دشواری است که سازنده کره‌ای بخواهد این بخش را بهبود ببخشد. گلکسی A54 از نمایشگری 6.4 اینچی از نوع سوپر امولد با رزولوشن 2340 در 1080 استفاده می‌کند و تراکم 403 پیکسل بر هر اینچ را در اختیار قرار می‌دهد. نسبت این صفحه نمایش 19.5 به 9 است و نرخ نوسازی 120 هرتزی و پشتیبانی از HDR10+ از دیگر ویژگی‌های این پنل هستند.

کیفیت این نمایشگر در حد بازه قیمتی این محصول عالی است. شما به دو حالت رنگی Vivid و Natural از طریق تنظیمات دسترسی خواهید داشت. به صورت پیش فرض گوشی از حالت Vivid استفاده می‌کند و رنگ‌ها را بسیار زنده و پویا به نمایش درمی‌‌‌آورد. دقت رنگ‌ها در این حالت خوب است ولی در صورت استفاده از حالت Natural دقت رنگ بیشتر می‌شود. رنگ مشکی در این نمایشگر عمق‌ بی‌نهایت دارد و سفید خوبی را هم شاهد هستیم.

نمایشگر A54

این صفحه نمایش حالا از محتوای HDR هم پشتیبانی می‌کند، اتفاقی که در A53 دیده نمی‌شود و می‌تواند برای مشاهده محتوا ارزش بالایی داشته باشد. نرخ نوسازی این محصول 120 هرتزی است و شما می‌توانید آن را به روی حالت 60 یا تطبیق‌پذیر قرار دهید. در صورت انتخاب حالت متغیر در صورت اسکرول نکردن نرخ به 60 برمی‌گردد تا در مصرف شارژ صرفه‌جویی شود. در A53 چنین ویژگی دیده نمی‌شود و در صورت انتخاب حالت 120 هرتزی گوشی در تمام حالت از این نرخ نوسازی استفاده می‌کند.

گوشی‌های پرچمدار سامسونگ قابلیتی به نام Vision Booster دارند که این ویژگی می‌تواند رنگ‌ها را در شرایط نوری مختلف تنظیم کند و به‌خصوص هنگام قرار گرفتن در زیر نور مستقیم خورشید رنگ‌ها را به صورت دقیق به نمایش دربیاورد. خوشبختانه این قابلیت از مدل‌های پرچمدار به A54 اضافه شده و کمک می‌کند که تجربه بهتری در کار با این کهکشانی داشته باشید.

مقایسه روشنایی A54‌ با A53

نمایشگر گلکسی A54 در حالت دستی می‌تواند تا حدود 450 نیت روشنایی تولید کند. با روشن کردن حالت خودکار و قرار گرفتن زیر نور شدید این عدد می‌تواند تا حدود 980 نیت افزایش پیدا کند که عملکردی فوق‌العاده است و تقریبا همه هم‌رده‌ها را پشت سر می‌گذارد. بد نیست بدانید که گوشی ایفون 13 با قیمت 2.5 برابری روشنایی 800 نیتی دارد و این نشان می‌دهد پنل A54 تا چه حد روشن است.

در سوی دیگر گلکسی A53 قرار می‌گیرد، گوشی که تا حد زیادی در زمینه نمایشگر از مشخصات مشابهی بهره می‌برد و عملکرد نسبتا یکسانی را هم در اختیار قرار می‌دهد. این گوشی پنلی 6.5 اینچی از نوع سوپر امولد با رزولوشن 2400 در 1080 دارد و تراکم پیکسلی 405 را مقابل دیدگان شما قرار می‌دهد. نسبت این پنل 20 به 9 است و از نرخ نوسازی 120 هرتزی نیز پشتیبانی می‌کند.

مقایسه نمایشگر A54 با A53

این صفحه نمایش هم از نظر کیفیت عالی است و اصلا چیزی از پنل A54 کم ندارد. محتوا به روی این نمایشگر با دقت بالا، جزئیات زیاد، شارپی خوب، کنتراست عالی و البته عمق رنگ مشکی زیاد به نمایش گذاشته می‌شود و شما از مشاهده محتوا لذت خواهید برد. این نمایشگر از HDR10+ پشتیبانی نمی‌کند و روشنایی آن نیز در حالت حداکثری به حدود 830 نیت می‌رسد، چیزی شبیه به ایفون 13 و البته کمی بهتر!

به عنوان جمع بندی باید بگوییم که برتری نمایشگر A54 نسبت به A53 در پشتیبانی از HDR10+ و Vision Booster و همچنین 200 نیت روشنایی بیشتر است. این پنل نرخ نوسازی را می‌تواند تا 60 هرتز نیز کاهش دهد که یک مزیت دیگر است. در عمل و در استفاده روزمره بین این دو نمایشگر تفاوتی وجود ندارد و هر دو عالی عمل می‌کنند ولی هنگام قرار گیری زیر نور شدید خورشید قطعا A54 برگ برنده را دارد. پس در نهایت با اختلاف نه‌چندان زیاد می‌توانیم کهکشانی جدید را برنده اعلام کنیم.

 

بررسی یک بازی فوق محبوب در تکنولایف:
بررسی بازی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

 

اسپیکر

هر دو گوشی توانایی تولید صدای استریو دارند که این مهم به لطف اسپیکر موجود در لبه پایینی و عمل کردن اسپیکر مکالمه به عنوان اسپیکر دوم به‌دست آمده است. هر دو گوشی از نظر بلندی صدا عملکرد خوبی دارند ولی نمی‌توان عملکرد آن‌ها را عالی دانست؛ چرا که بسیاری از رقبای چینی از جمله شیائومی به دلیل داشتن دو اسپیکر مجزا می‌توانند صدای بلندتری را ایجاد کنند.

مقایسه اسپیکر A53 با A54

از نظر کیفیت اما این دو گوشی عملکرد رضایت‌بخش و خوب دارند، به‌خصوص که صدای خروجی بالانس شده به گوش می‌رسد. از بین A54 و A53 مدل جدیدتر مقداری صدای باکیفیت‌تری تولید می‌کند. این گوشی صدای وکال و تریبل بهتری را به گوش می‌رساند و صدای زیر بهتری هم دارد. البته این برتری به قدری نیست که بتوان این گوشی را برنده این بخش دانست.

پس نهایتا بخش اسپیکر برنده مشخصی ندارد و هر دو مدل عملکرد خوبی دارند ولی از اکثر رقبای چینی ضعیف‌تر عمل می‌کنند.

نرم افزار و رابط کاربری

گلکسی A54 و A53 دو نسل از یک برند و دقیقا یک سری هستند و طبق چیزی که انتظار داریم از نرم افزار و رابط کاربری کاملا یکسانی هم استفاده می‌کنند. گلکسی A54 با One UI 5.0 بر پایه اندروید 13 به بازار عرضه شده و نسخه ابتدایی A53 اندروید 12 است. البته در حال حاضر آپدیت اندروید 13 برای A53 هم عرضه شده و هر دو دقیقا از نسخه یکسانی استفاده می‌کنند.

رابط کاربری ONE UI

سامسونگ وعده داده که قرار است برای گوشی‌های خود تا 4 سال آپدیت نرم افزاری و تا 5 سال آپدیت امنیتی منتشر کند. این یعنی گلکسی A53 باید تا اندروید 16 و گلکسی A54 تا اندروید 17 را دریافت کند که نکته بسیار جذابی است. از آنجایی که دو گوشی نرم افزار کاملا یکسانی دارند خیلی قصد نداریم به این بخش بپردازیم. اگر قصد داشتید بیشتر با One UI 5.0 آشنا شوید حتما مقاله زیر را مطالعه کنید.

 

A53 سامسونگ را گوشی های دیگر هم مقایسه کردیم:
مقایسه گوشی a53 با a73

 

عملکرد سخت افزاری

طی چند سال اخیر سامسونگ سیاست‌های خود را چندین بار در زمینه استفاده از تراشه‌ها تغییر داده است، چه در بازه قیمتی میان‌رده و چه پرچمدار! گوشی گلکسی A51 از تراشه اگزینوس استفاده می‌کرد ولی در نسل بعد یعنی A52 شاهد چیپست کوالکام بودیم. در گلکسی A53 مجدد سامسونگ به سراغ تراشه‌های خود رفت و حالا در A54 نیز این اتفاق تکرار شده است.

گلکسی A53 از تراشه 5 نانومتری اگزینوس 1280 استفاده می‌کند. این چیپست هشت هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته Cortex-A78 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و شش هسته Cortex-A55 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز دارد و پردازنده گرافیکی Mali-G68 را نیز شامل می‌شود. از ابتدای معرفی A53 حرف و حدیث در مورد سخت افزار این گوشی زیاد بود.

عملکرد سخت افزاری A53

دلیل این موضوع به استفاده A52s از تراشه اسنپدراگون 778G برمی‌گردد؛ چرا که این تراشه حدود 25 الی 35 درصد در زمینه پردازش‌های کلی و گرافیکی از 1280 سامسونگ قوی‌تر است در حالی که A52s نسل قبلی A53 به حساب می‌آید و این عملا یک پسرفت بزرگ است. این گوشی در استفاده روزمره عملکرد خوب و سریعی دارد و بدون مشکل برنامه‌ها را باز می‌کند.

در جابجایی بین برنامه‌ها و کار با گوشی در محیط رابط کاربری نیز با هیچ مشکلی مواجه نمی‌شوید اما در زمینه اجرای بازی‌ها نمی‌توان این گوشی را خیلی محصول جذابی دانست و می‌توانید بازی‌ها را به روی حالت گرافیکی متوسط اجرا کنید. در واقع اگر گیمر نیستید و قرار نیست کارهای سنگین با گوشی انجام دهید سخت افزار A53 کاملا مناسب خواهد بود.

از سوی دیگر گلکسی A54 از تراشه اگزینوس 1380 استفاده می‌کند، چیپست 5 نانومتری که نسل جدیدتر 1280 است و با بهبودهای جذابی هم همراه شده. این تراشه دارای هشت هسته پردازنده مرکزی شامل چهار هسته Cortex-A78 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز است و پردازنده گرافیکی Mali-G68 MP5 را هم شامل می‌شود.

قدرت سخت افزاری A54

این چیپست در مقایسه با 1280 حدود 20 درصد از نظر پردازشی و حدود 25 درصد از نظر گرافیکی بهتر شده و حالا گزینه خوبی برای انجام هر کاری است، از بازی گرفته تا اجرای هر برنامه‌ای. گلکسی A54 به شکلی روان از پس هر کاری برمی‌آید و می‌توانید بازی‌ها را نیز در حالا گرافیکی بالا و خوب اجرا کنید. البته که نباید انتظار تراشه پرچمدار را داشته باشید.

جالب است بدانید اگزینوس 1380 هنوز هم بین 5 تا 15 درصد از اسنپدراگون 778G ضعیف‌تر است و این یعنی گلکسی A54 هنوز هم از A52s قوی‌تر نیست و مقدار کمی پایین‌تر قرار می‌گیرد. گلکسی A54 دارای دو نسخه 128 و 256 گیگابایت حافظه داخلی و دو نسخه رم 6 و 8 گیگابایتی است. از طرفی گلکسی A53 نسخه رم 4 هم دارد.

خوشبختانه هر دو کهکشانی از کارت حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنند، البته که خشاب سیم کارت دوم و SD Card یکسان است و باید بین آن‌ها یکی را انتخاب کنید. برنده بخش سخت افزار قطعا گلکسی A54 است و اگر گوشی قوی‌تری می‌خواهید این میان‌رده جدید را خریداری کنید. گلکسی A53 هم قدرت مناسبی دارد و در استفاده روزمره شاید خیلی تفاوت بین این دو دیده نشود.

 

 

باتری

در دنیای گوشی‌های هوشمند باتری 5000 میلی‌ آمپر ساعتی به یک عدد مرسوم تبدیل شده و بسیاری از گوشی‌ها از این ظرفیت باتری استفاده می‌کنند. گلکسی A54 و A53 هم هر دو همین ظرفیت باتری را دارند ولی این الزاما به معنای شارژدهی برابر نیست؛ چرا که اولا تراشه A54 مقداری‌ بهینه‌تر است و ثانیا این گوشی جدید از نرخ نوسازی تطبیقی استفاده می‌کند و این باعث مصرف انرژی کمتر می‌شود. پس نهایتا در عمل تفاوت a53 با a54 در زمینه باتری چقدر است؟

در تست‌های انجام شده گلکسی A53 با یک بار شارژ کامل می‌تواند 32 ساعت مکالمه 3G یا حدود 13 ساعت وبگردی یا حدود 20 ساعت پخش ویدئو را دوام بیاورد. از سوی دیگر در همین تست‌ها گلکسی A54 توانسته به اعداد 29، 18 و 20 دست پیدا کند. این یعنی کهکشانی جدید در زمینه وبگردی عملکرد بسیار بهتری دارد ولی در زمینه مکالمه مقداری ضعیف‌تر عمل می‌کند.

مقایسه شارژدهی باتری A54 با A53

از این اعداد و ارقام که بگذریم در استفاده روزمره و ترکیبی هر دو گوشی شارژدهی خوبی دارند و بیشتر از 1 روز دوام می‌آورند و به روی A54 تا 2 روز هم می‌توانید حساب کنید. در واقع با استفاده متوسط از A53 شارژدهی 1.5 روزه و از A54 شارژدهی 2 روزه را می‌توانید انتظار داشته باشید، هرچند که دوام باتری کاملا به الگوی مصرف شما بستگی دارد.

گلکسی A54 و گلکسی A53 هر دو از شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می‌کنند ولی درون جعبه خبری از آداپتور نیست و شما مجبور می‌شوید به صورت مجزا به خرید آداپتور اقدام کنید. با وجود این که هر دو گوشی از شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می‌کنند اما سرعت شارژ شدن آن‌ها برابر نیست و A54 عملکرد سریع‌تری دارد. این گوشی می‌تواند در 30 دقیقه به شارژ 56 درصد برسد و شارژ کامل هم حدود 63 دقیقه زمان نیاز خواهد داشت. این اعداد برای A53 به ترتیب 45 درصد در 30 دقیقه و فول شارژ در 1 ساعت و 24 دقیقه هستند.

به عنوان جمع بندی بخش باتری باید عنوان کنیم که هر دو گوشی عملکرد خوبی دارند اما برنده نهایی A54 است. این گوشی هم 20 دقیقه سریع‌تر شارژ می‌شود و هم در استفاده ترکیبی شارژدهی بهتری دارد و حدود 10 الی 15 درصد بیشتر دوام می‌‌‌آورد.

 

محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین Poco امسال زیر بررسی تکنولایف:
بررسی پوکو x5 pro

 

دوربین

مقایسه گلکسی a53 با a54 ما را به بخش دوربین می‌رساند، جایی که در گوشی‌های جدید بخش سرنوشت سازی است و باعث می‌شود یک مدل فروش بسیار بهتری را نسبت به رقبای دیگر تجربه کند. گلکسی A53 از سه دوربین واید، اولترا واید، ماکرو و عمق میدان بهره می‌برد و گلکسی A54 سه دوربین واید، اولترا واید و ماکرو دارد. در ادامه تک تک این دوربین‌ها را به همراه سلفی مورد بررسی قرار می‌دهیم تا برنده هر بخش مشخص شود.

مقایسه دوربین A53 با A54

دوربین اصلی

گلکسی A53 از دوربین اصلی با سنسوری 64 مگاپیکسلی مدل  IMX682 Exmor RS ساخت شرکت سونی با اندازه 1/1.7 اینچی و اندازه پیکسل 0.8 میکرونی استفاده می‌کند. این سنسور در پس لنزی 26 میلی متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر برخوردار است. این دوربین به صورت پیش فرض به دلیل بهره‌مندی از قابلیتQuad Bayer  تصاویری 16 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.

در سمت دیگر گلکسی A54 دارای دوربین اصلی با سنسور 50 مگاپیکسلی مدل Sony IMX766 با اندازه 1/1.56 اینچی و اندازه 1.0 میکرونی است. این سنسور در پس لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) پشتیبانی می‌کند. تصاویر این دوربین نیز به دلیل ترکیب پیکسل‌ها به صورت 12.5 مگاپیکسلی به ثبت می‌رسند.

از این اعداد و ارقام که بگذریم در دنیای واقعی کدام دوربین عملکرد بهتری دارد و توانمندتر است؟ گلکسی A53 تصاویری با جزئیات خوب و رنگ‌های غلیظ‌تر از واقعیت به ثبت می‌رساند. این عکس‌ها دارای نویز بسیار کم هستند و رنج دینامیکی نیز برای یک میان‌رده کاملا رضایت‌بخش به نظر می‌رسد. این که رنگ‌ها کمی غلیظ هستند بسته به سلیقه شما می‌تواند نکته منفی یا مثبت به حساب بیاید.

شما همچنین می‌توانید دوربین A53‌ را به روی حالت 64 مگاپیکسلی قرار دهید. در این حالت حجم عکس‌ها افزایش می‌یابد و جزئیات بهتر می‌شود، به‌خصوص در بخش‌هایی که بافت شدید و درهم‌تنیده دیده می‌شود. به سراغ عکس‌های شب برویم، جایی که این کهکشانی باز هم عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد.

تصاویر همچنان جزئیات خوبی دارند و نویز در حد کم پایین نگه داشته می‌شود. سامسونگ به صورت مصنوعی به تصاویر شارپنس اضافه می‌کند که البته این اتفاق مثبت ارزیابی می‌شود و این افزودن شارپنس به اندازه کافی است و کیفیت تصاویر را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. منابع نوری و همچنین سایه‌ها در عکس‌ها رضایت‌بخش هستند و این یعنی رنج دینامیکی خوبی را در شب شاهد هستیم.

به سراغ کهکشانی جدید برویم، گوشی که سنسور اصلی 50 مگاپیکسلی به جای سنسور 64 مگاپیکسلی دارد و باید ببینیم چه عملکردی را از خود به نمایش می‌گذارد. عکس‌های گرفته شده توسط دوربین اصلی A54 کیفیت بسیار خوبی دارند. وایت بالانس در این تصاویر دقیق است و برعکس A53 عکس‌ها دقت رنگ بالایی دارند و به واقعیت نزدیک‌تر هستند و این یعنی با تصاویر بی‌رنگ‌تری مواجه هستیم.

رنج دینامیکی عکس‌های A54 وسیع‌ است و کنتراست بالایی را هم شاهد هستیم. شما می‌توانید در حالت فول رزولوشن یا همان 50 مگاپیکسلی نیز با این کهکشانی عکاسی کنید. تصاویر بدون از دست دادن دقت رنگ و رنج دینامیکی با جزئیات بالاتری به ثبت می‌رسند و به شما امکان می‌دهند تا بتوانید پس از عکس‌برداری بیشتر به روی سوژه‌ها زوم کنید.

به سراغ تصاویر در شب برویم، این عکس‌ها داینامیک رنج وسیعی دارند و جذب نور در آن‌ها به خوبی انجام می‌شود. حالت شب شارپنس و کنتراست را افزایش می‌دهد ولی این فرآیند به حالت طبیعی انجام می‌شود و عکس حالت مصنوعی به خود نمی‌گیرد. در این تصاویر وایت بالانس هم نسبتا دقیقا است و جزئیات زیادی دیده می‌شود و در کل این محصول به نسبت بازه قیمتی عکس‌های بسیار خوبی در شب می‌گیرد.

به سراغ جمع بندی دوربین اصلی برویم، جایی که در مقایسه A54 با A53 کهکشانی جدیدتر برنده است. این گوشی رنگ‌ها را دقیق‌تر و نزدیک‌تر به واقعیت به ثبت می‌رساند و در ثبت سوژه‌های شلوغ مانند چمن نیز بهتر عمل می‌کند. تصاویر این گوشی مقداری هم نویز کمتری دارند. البته ناگفته نماند که دوربین A53 هم واقعا خوب است و قطعا در مقایسه با بسیاری از رقبای هم‌‌قیمت بهتر عمل می‌کند.

 

پرفروش های سامسونگ و شیائومی را مقایسه کردیم:
مقایسه ردمی نوت 12 پرو با گوشی A34

 

عکاسی با دوربین اصلی A53

عکاسی با دوربین اصلی A54

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض گلکسی A53 سنسوری 12 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 1.12 میکرون دارد و در پس لنزی 26 میلی‌متری با دیافراگم F/2.2 قرار گرفته است و می‌تواند تصاویری 123 درجه‌ای به ثبت برساند. در سوی دیگر مشخصات دوربین فوق عریض A54 نیز دقیقا همین است و باید ببینیم که در واقعیت هم عکس‌ها یکسان به ثبت می‌رسند؟

عکس‌های فوق عریض گلکسی A53 به نسبت قیمت خوب هستند ولی سوژه‌ها کمی نرم و آبرنگی به ثبت می‌رسند که تا حد زیادی برای دوربین فوق عریض طبیعی است. عکس‌های فوق عریض این گوشی دقت رنگ بهتری نسبت به دوربین اصلی دارند ولی در کل این باعث می‌شود رنگ‌های عکس‌های دو دوربین یکسان نباشد که اتفاق خوشایندی نیست.

گلکسی A54 اما تصاویر فوق عریض بهتری به ثبت می‌رساند که احتمالا بخش زیادی از این بهبود به دلیل تغییر در تراشه است. کنتراست این تصاویر بهتر از A53 است و رنگ‌های دوربین فوق عریض و دوربین اصلی بسیار نزدیک است که یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید. این تصاویر به نسبت رقیب مقداری هم جزئیات بیشتری دارند و از حالت آبرنگی کاسته می‌شود.

اگر بخواهید در شب و نور کم از دوربین فوق عریض استفاده کنید نتایج گوشی A53 با افت زیادی مواجه می‌شوند و شاید نتوان خیلی این عکس‌ها را مناسب ارزیابی کرد. از سوی دیگر A54 در شب هم بهتر عمل می‌کند و رنج دینامیکی و جزئیات قابل قبولی دارد، هرچند که رنگ سوژه‌ها بسیار بی‌روح به ثبت می‌رسند.

در کل این دو گوشی از نظر دوربین فوق عریض بسیار نزدیک عمل می‌کنند و با اختلافی نه‌چندان زیاد می‌توان A54 را برتر دانست.

عکاسی با دوربین اولتراواید A53

عکاسی با دوربین اولتراواید A54

دوربین ماکرو

هر دو کهکشانی از دوربین‌های ماکرو 5 مگاپیکسلی برخوردار هستند. عکس‌های نمای نزدیک A54 قابل قبول و مناسب است. این تصاویر جزئیات مناسب و دقت رنگ رضایت‌بخشی دارند و رنج دینامیکی نیز خوب ارزیابی می‌شود. گلکسی A53 از طرف دیگر عکس‌های ماکرو خوبی با جزئیات بالا و شارپنس بهتر به ثبت می‌رساند. در کل عملکرد دو گوشی در این بخش یکسان است و برنده‌ای وجود ندارد.

عکاسی با دوربین ماکرو A53

پرتره

گلکسی A53 برای ثبت تصاویر پرتره از دوربین اصلی کمک می‌گیرد و تلاش می‌کند تا پس‌زمینه را به کمک و تشخیص لنز عمق میدان با سنسور 5 مگاپیکسلی تار کند. در طرف دیگر A54 از این لنز استفاده نمی‌کند و فرآیند تشخیص فاصله سوژه و مات شدن پس‌زمینه به صورت کاملا نرم افزاری انجام می‌شود.

پرتره‌های A53 به دلیل نامشخصی به‌جای 16 مگاپیکسلی به صورت 12 مگایپسکلی ذخیره می‌شوند. این عکس‌ها جزئیات بسیار خوبی دارند و البته برس سوژه از پس‌زمینه نیز تقریبا ایده‌ال است. این تصاویر شارپنس مناسبی هم دارند و پس‌زمینه به قدر کافی و با شدت مناسبی مات یا Blur می‌شود.

در سوی دیگر عملکرد A54 هم بسیار خوب است و این گوشی سوژه را با دقت بسیار خوبی از پس‌زمینه جدا می‌کند، حتی زمانی که سوژه شرایط پیچیده‌ای داشته باشد. دقت رنگ این عکس‌ها خوب است و جذب‌ نور دقیقی را نیز شاهد هستیم. در کل هر دو مدل پرتره‌های بسیار خوبی به نسبت بازه قیمتی به ثبت می‌رسانند ولی با اختلاف کم A54 برنده است.

عکاسی با دوربین پرتره A53

سلفی

گلکسی A53 با گلکسی A54 هر دو از دوربین سلفی با سنسوری 32 مگاپیکسلی استفاده می‌کنند. سلفی‌های A54 بسیار خوب هستند. این عکس‌ها جزئیات بالایی دارند و دقت رنگ نیز بسیار نزدیک به واقعیت و طبیعی است. این تصاویر رنج دینامیکی بسیار وسیعی هم دارند و تنها شاید مقداری بی‌روح باشند که البته می‌توانید به صورت نرم افزاری این موضوع را طبق سلیقه تغییر دهید.

این شرایط در مورد گلکسی A53 هم به همین شکل است و سلفی‌های این کهکشانی هم عالی هستند. این تصاویر جزئیات زیادی دارند و رنج دینامیکی هم خوب است. دقت رنگ این سلفی‌ها به خوبی A54 نیست ولی شاید غلظت بیشتر رنگ‌ها بابت میل شما باشد و این حالت را ترجیح دهید. در کل عملکرد هر دو گوشی بسیار خوب و تقریبا یکسان است.

عکاسی با دوربین سلفی A53

فیلم‌برداری

هر دو گوشی می‌توانند به دوربین اصلی، فوق عریض و سلفی در حداکثر رزولوشن 4K 30fps فیلم‌برداری کنند. در این بخش بیشتر قصد داریم به ویدئوهای دوربین اصلی و کیفیت آن‌ها بپردازیم.

فیلم‌های ضبط شده با دوربین اصلی A53 در رزولوشن 4K واقعا خوب است ولی فاصله زیادی با بی‌نقص بودن دارد. این ویدئوها جزئیات بالایی دارند و هیچ نویزی در آن‌ها دیده نمی‌شود. رنگ‌ها مانند دوربین اصلی کمی غلیظ‌تر و پررنگ‌تر از حالت عادی به ثبت می‌رسند و رنج دینامیکی هم در سطح خوبی قرار می‌گیرد.

در سوی دیگر فیلم‌های 4K دوربین اصلی A54 دقت رنگ بسیار بهتری دارند و همچنین رنج دینامیکی در این نمونه‌ها واقعا وسیع و خوب است. هیچ نویزی در این ویدئوها دیده نمی‌شود و کنتراست در سطح ایده‌الی قرار می‌گیرد. جذب نور در این فیلم‌ها بهتر انجام می‌شود و سرعت تغییر فوکوس بسیار بهتر از A53 شده است.

با وجود این که A53 در زمینه فیلم‌برداری میان‌رده توانا و خوبی است اما قطعا برنده این بخش A54 خواهد بود، کهکشانی جدیدی که ویدئوهای بسیار خوبی به ثبت می‌رساند و سرعت تغییر فوکوس بسیار بهتری دارد و رنگ‌ها نزدیک‌تر به واقعیت هستند.

کیفیت فیلمبرداری A53

 

 

 

12t پرو بخریم یا 11t pro؟ مطلب زیر را بخوانید:
مقایسه گوشی 11t pro با 12t pro

 

جمع بندی؛ تفاوت a54 و a53 در چیست؟

در این مطلب به طور کامل به مقایسه گلکسی a53 با a54 پرداختیم، از بخش طراحی گرفته تا عملکرد دوربین و باتری و سخت افزار. قطعا این متن به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید انتخاب دقیق‌تر و بهتری داشته باشید و بین این دو کهکشانی گزینه مناسب‌تر برای خود را گزینش کنید.

در واقع گلکسی A54 همان A53 است که در هر بخش مقداری بهتر شده و همین قطعا ارزش خرید این محصول را بالا می‌برد. این گوشی طراحی بسیار جدید و به‌روزی دارد و از متریال باکیفیت‌تری استفاده می‌کند. نمایشگر این گوشی روشنایی بیشتری دارد و سخت افزار آن نیز بین 20 الی 25 درصد قوی‌تر است. گلکسی A54 عکس‌ها و فیلم‌های بهتری هم ثبت می‌کند و شارژدهی و سرعت شارژ بهتری هم دارد. دیگر چه بهبودی از یک گوشی جدید انتظار داریم؟

گلکسی A54 بخریم یا A53؟

اختلاف قیمت این دو گوشی خیلی زیاد نیست و اگر می‌توانید اختلاف موجود را پرداخت کنید بدون شک A54 گوشی بهتر و کامل‌تری برای شما خواهد بود. از سوی دیگر اگر بودجه‌ای به اندازه A53 دارید این گوشی هم ارزش خرید خوبی دارد و در بخش‌های نمایشگر، دوربین و باتری عملکرد خوبی از خوش نشان می‌دهد.

انتخاب نهایی طبق معمول با شما خواهد بود.

سوالات متداول

در مقایسه مقایسه گوشی a54 با a53 کدام گوشی سخت افزار بهتری دارد؟ گلکسی A54 از تراشه 1380 استفاده می‌کند. این چیپست نسل جدید 1280 است و تا 20 الی 25 درصد عملکرد بهتری در زمینه پردازشی و گرافیکی دارد.

تفاوت a53 با a54 در زمینه باتری چیست؟ هر دو گوشی شارژدهی خوبی دارند ولی A54 قدری بهتر عمل می‌کند و این گوشی 20 دقیقه سریع‌تر فول شارژ می‌شود و برای شارژ کامل به 60 دقیقه زمان نیاز دارد.

گلکسی A54 دوربین بهتری دارد یا A53؟ گلکسی A54 عکس‌هایی با دقت رنگ بالاتر و کمی جزئیات بیشتر به ثبت می‌رساند. دوربین اصلی این گوشی ویدئوهای بهتری هم ضبط می‌کند و قطعا نسبت به نسل قبلی بهبود‌های خوبی داشته است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
28 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

9 نظر

  1. مهدی فراهانی

    درود برشما
    برای شارژ A54 میتونیم از شارژر ۶۷ وات یا ۳۳ ‌وات شیائومی استفاده کنیم ؟
    توی توضیحات گفتید که شارژر ۲۵ واتی دارن
    وات بالا باعث آسیب میشه ؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به مهدی فراهانی

      سلام وقت بخیر ۶۷ وات زاده ۳۳ وات اوکی در کل بهترین گزینه همون ۲۵ وات خود سامسونگ
  2. سهیل

    تشکر دوست عزیز،کامل و بیان خوبی داشتید.میخواستم اول پکو شیامی x5 بخرم که متوجه شدم خیلی عملکرد ضعیفی داره و کلا گوشی های شیامی زود داغ میکنن و هنگ هستند ولی با توضیحات شما خرید a54رو انتخاب کردم

    1. الی

      پاسخ به سهیل

      بخش دوربینش خوندم چقدر قشنگ تحلیل کردین آفرین👏👏
      1. بهمن

        پاسخ به الی

        سلام A54 از لرزشگیر اپتیکال فیلمبرداری پشتیبانی میکنه یا نه؟
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به بهمن

          سلام وقت بخیر دوربین اصلی OIS داره
      1. احسان نیک پی

        پاسخ به الی

        ممنون از همراهی شما دوست عزیز🌱
    1. الی

      پاسخ به سهیل

      نه من ۱۱لایت ان ای ۵ فایو دارم اصلا داغ نمیکنه ساعات طولانی باشم هنگی نداره بخاطر تراشه است دوست عزیز از من اسنپ دراگون کالمان هست
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به سهیل

      سلام وقت بخیر خوشحالم که مطلب براتون مفید بوده 🌱
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/comparison/a54-vs-a53/
ads
ads