داغ ترین ها :
هندزفری چه ضرری دارد؟

هندزفری چه ضرری دارد؟

در کنار گوشی‌های هوشمند همه ما از هندزفری‌ و هدفون استفاده می‌کنیم تا بتوانیم بدون ایجاد مزاحمت برای دیگر افراد در هر محیطی به محتوای مورد علاقه خود گوش دهیم. این یعنی در طول روز حداقل چند ساعت از این محصولات استفاده می‌کنیم و این اتفاق می‌تواند مشکلاتی را برای شنوایی ما به وجود بیاورد. در ادامه همراه تکنولایف باشید تا در ابتدا به ضرر هندزفری بلوتوثی بپردازیم و در ادامه راه‌کارهایی را برای جلوگیری از این ضررها بیان کنیم.

 

مشاهده موجودی و قیمت انواع هندزفری با تخفیف ویژه⏳: هندزفری بی سیم

 

مضرات امواج هندزفری بلوتوث چیست؟

قبل از این که به طور کلی به سراغ هندزفری‌‌ها و هدفون‌ها برویم و به مضرات این محصولات بپردازیم قصد داریم به یک سوال مهم و همیشگی پاسخ دهیم، آیا امواج بلوتوث برای ما ضرر دارد؟ آیا این امواج برای ما در طولانی مدت مشکل ایجاد می‌کند؟ آیا استفاده از هندزفری بلوتوثی بی‌خطر است؟

ضرر هندزفری بلوتوث

به طور کلی امواج بلوتوث خیلی برد زیادی ندارند و این امواج نهایتا می‌توانند به 10 متری برسند و به‌علاوه وجود دیوار و موانع می‌تواند این برند را کاهش دهد. در کنار این موضوع امواج بلوتوث به طور کلی در بازه‌ای از انرژی قرار می‌گیرند که روی سلامت انسان تأثیری ندارند و کاملا بی‌خطر هستند. پس به طور کلی هندزفری بلوتوثی به واسطه امواج بلوتوث به شما آسیبی وارد نمی‌کند.

 

راهنمای تمیز کردن هندزفری بلوتوثی:
چگونه هندزفری را تمیز کنیم

 

هندزفری چه ضرری دارد؟

به طور کلی می‌توان این محصولات را به سه دسته کلی تقسیم کرد، هرچند که هر دسته خود چندین بخش دیگر را شامل می‌شود. دسته اول هندزفری‌هایی هستند که از سری‌های سیلیکونی استفاده می‌کنند و به روش سیمی یا بلوتوثی به گوشی متصل می‌شوند. دسته دوم هندزفری‌هایی هستند که از سری سیلیکونی استفاده نمی‌کنند و مجدد به دو روش به گوشی متصل می‌شوند. در نهایت دسته سوم هدفون‌ها هستند که اندازه بسیار بزرگ‌تری دارند و به‌جای این که وارد گوش شوند به روی گوش قرار می‌گیرند و از این طریق صدا را انتقال می‌دهند.

دلیل این که سه دسته کلی را معرفی کردیم این است که برخی از مدل‌های هندزفر ضرر بیشتری نسبت به مدل‌های دیگر دارند. به طور کلی کمترین ضرر در بین این محصولات به هدفون‌های روی گوشی و دور گوشی تعلق می‌گیرد؛ چرا که این مدل‌ها به صورت مستقیم وارد گوش نمی‌شوند و به همین دلیل هم فشار کمتری به گوش وارد می‌کنند. در رتبه بعدی هندزفری‌های بدون سری سیلیکونی قرار می‌گیرند؛ این محصولات به دلیل کیپ نشدن در گوش ضرر کمتری دارند و در نهایت نوبت به هندزفری‌های سیلیکونی می‌رسد که اتفاقا اکثر مدل‌های بازار هم در همین دسته قرار می‌گیرند.

ضرر هندزفری بلوتوثی

از جمله ضرر هندزفری یا هدفون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کاهش شنوایی
  • عفونت گوش
  • درد گوش

اما چاره کار چیست؟ اکثر ما به دلیل سبک زندگی مجبور هستیم حداقل چند ساعت در روز این محصولات استفاده کنیم. در ادامه به راه‌هایی اشاره می‌کنیم که با انجام دادن آن‌ها می‌توانید این مضرات را به حداقل برسانید.

 

 

چگونه ضرر هندزفری بلوتوث را کاهش دهیم؟

به طور کلی هرچقدر بیشتر از هندزفری و هدفون استفاده کنید احتمال این که این محصولات به شنوایی شما آسیب وارد کنند بیشتر می‌شود، اما در کل با رعایت موارد زیر می‌توانید این خطرات را تا حد زیادی کاهش دهید.

قانون 60 درصد/60 دقیقه را رعایت کنید

طی تحقیقات نشان داده شده است که بهترین حجم ولوم هنگام استفاده از هدفون و هندزفری 60 درصد و کمتر از آن است و از طرفی باید هر 60 دقیقه یک بار حتما هدفون یا هندزفری را از گوش خود خارج کنید و چند دقیقه به گوش‌ها استراحت دهید. توجه داشته باشید که تنظیم حجم صدا اهمیت بسیار زیادی دارد و گوش کردن به موزیک در ولوم‌های انتهایی برای مدت طولانی می‌تواند آسیب‌های جدی به شنوایی وارد کند.

از مدل‌های دارای ANC استفاده کنید

قابلیتی در هدفون‌ها و هندزفری‌های جدید وجود دارد که به ANC یا Active Noise Cancelling معروف است. این قابلیت با تولید موج صدای معکوس باعث می‌شود تا صدای محیط بسیار کمتر به گوش برسد و شما در محیط‌های شلوغ هم بتوانید به راحتی به موزیک گوش دهید. چرا وجود این قابلیت اهمیت دارد؟ چون در صورت وجود این قابلیت دیگر شما نیازی نیست برای از بین رفتن صدای محیط صدای هندزفری یا هدفون را تا انتها زیاد کنید و با ولوم پایین هم می‌توانید در موزیک غرق شوید.

از هدفون به جای هندزفری یا بادزها استفاده کنید

بالاتر هم اشاره کردیم که هدفون‌ها ضرر کمتری نسبت به هندزفری‌ها دارند و در صورتی که در طول روز مدت زیادی را از این محصولات استفاده می‌کنید به جای بادزها به سراغ هدفون‌ها بروید، البته باید در نظر داشته باشید که قیمت هدفون‌ها بالاتر از هندزفری است.

هندزفری چه ضرری دارد

حتما هدفون و هندزفری خود را تمیز کنید

یکی از دلایل اصلی عفونت گوش آلوده بودن هندزفری‌ها است؛ چرا که این محصولات به صورت مستقیم در گوش قرار می‌گیرند و اگر آن‌ها را تمیز نکنید ممکن است به عفونت گوش دچار شوید. مخاط موجود در گوش به هندزفری‌ها می‌چسبند و جذب آلودگی و گرد و خاک را افزایش می‌دهد و به همین دلیل باید حتما هفته‌ای حداقل یک بار هندزفری خود را تمیز کنید. این گفته در مورد هدفون هم صدق می‌کند ولی احتمال آسیب این محصولات کمتر است.

به ارگونومی هندزفری توجه داشته باشید

اگر ارگونومی هندزفری خوب نباشد در طولانی مدت گوش شما درد می‌گیرد و ممکن است با مشکلات جدی مواجه شوید. قبل از خرید هندزفری حتما در مورد آن تحقیق کنید که ارگونومی خوبی داشته باشد و بدون مشکل درون گوش جا شود و فشار مضاعف به آن وارد نکند.

 

با مشکلات هندزفری بلوتوثی بیشتر آشنا شوید:
مشکلات هندزفری بلوتوثی

 

سوالات متداول

امواج بلوتوث برای انسان ضرر دارد؟ به طور کلی امواج بلوتوث برد کوتاهی دارد و این امواج نهایتا می‌توانند تا 10 متر فاصله سفر کنند. به‌علاوه وجود دیوار و موانع می‌تواند این برند را تحت تأثیر قرار دهد. در کنار این موضوع امواج بلوتوث به طور کلی در بازه‌ای قرار می‌گیرد که روی سلامت انسان تأثیری ندارند و کاملا بی‌خطر است. پس به طور کلی هندزفری بلوتوثی به واسطه امواج بلوتوث به شما آسیبی وارد نمی‌کند.

هندزفری ضرر کمتری دارد یا هدفون؟ به طور کلی ضرر هدفون‌ها برای گوش کمتر است و به افرادی که زیاد از این محصولات استفاده می‌کنند توصیه می‌شود به سراغ هدفون‌ها بروند.

چگونه از آسیب هندزفری و هدفون به گوش جلوگیری کنیم؟ یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در نظر داشته باشید تنظیم ولوم این محصولات است. طی تحقیقات انجام شده گوش دادن به موسیقی در ولوم بالا به مدت طولانی می‌تواند آسیب‌های جدی به گوش و شنوایی وارد کند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/disadvantages-of-using-earphones/
ads
ads