داغ ترین ها :
بررسی بازی eFootball 2022

بررسی بازی eFootball 2022

بازی eFootball 2022 کی میاد؟ این پرسش احتمالا یکی از مهم‌ترین سوالاتی محسوب می‌شد که در ماه‌های اخیر ذهن طرفداران سری بازی‌های PES را به خود درگیر کرده بود. این بازی چند روز پیش منتشر شد و انتظار دو ساله طرفداران این فرنچایز فوتبالی را به پایان رساند. اما چرا انقدر بازخوردها بد بوده است؟ ما در بررسی بازی eFootball 2022 به شما می‌گوییم که علت این واکنش‌ها چیست. برای مشاهده قیمت گوشی های گیمینگ به سایت تکنولایف مراجعه کنید. شرکت کونامی (Konami) انتظار داشت که با جانشین مجموعه Pro Evolution Soccer بتواند تاریخ‌سازی کند. در سه دهه گذشته با وجود دست کم گرفته شدن، این شرکت کونامی توانست نسخه‌های بسیار خوبی از این شبیه‌ساز فوتبالی‌اش را منتشر کند. درست است که این فرنچایز از نظر مالی قافیه را به مجموعه FIFA باخت، اما به عقیده بسیاری، PES از نظر گیم‌پلی یک سر و گردن بالاتر از رقیب انگلیسی‌اش بوده است. نهایتا امسال مشخص شده که کونامی دیگر تمایلی به عرضه نسخه جدید تحت عنوان PES ندارد. آن‌ها بازی eFootball PES 2021 را در قالب یک آپدیت فصلی عرضه کردند و در واقع ما با همان بازی eFootball PES 2020 روبه‌رو بودیم. کونامی این اقدام را انجام داد تا بتواند زمان بیشتری را صرف ساخت نسخه جدید کند. حاصل تلاش دو ساله این شرکت هم بازی eFootball 2022 است که می‌توانید آن را به صورت رایگان (Fee-to-Play) تجربه کنید. البته کونامی به هدف‌اش رسید و این نسخه به اثری تاریخی تبدیل شد. اما از نظر نکات منفی و ایرادات فراوان دارد.

احتمالا تا همین حالا هم درمورد بازخوردهای بازی PES 22 روی استیم (Steam) شنیده‌اید. از بین بیش 16 هزار نظر که برای این بازی ثبت شده است، فقط 10 درصد از آن راضی بوده‌اند. بازی eFootball به قدری عملکرد بدی داشته که حالا تبدیل به بدترین بازی تاریخ استیم شده است. البته عملکرد بد این بازی فقط محدود به نسخه پی سی نمی‌شود و نسخه کنسولی آن هم کاملا ناامیدکننده است. با این حال برخی از کاربران فضای مجازی به صورت کاملا متعصبانه از این اثر مدام به عنوان بدترین شبیه‌ساز فوتبالی تاریخ یاد می‌کنند که این ادعا را نمی‌توان صحیح دانست. ما در طول این سال‌ها شبیه‌سازهای فوتبال فوق‌العاده بدتری را به چشم دیده‌ایم. از جمله این موارد می‌توان به بازی‌های Pure Football ،O’Leary Manager 2000 ،Chris Kamara’s Street Soccer و نسخه غیر قابل تحمل FIFA 06: Road To World Cup روی ایکس باکس 360 اشاره کرد. بازی eFootball 2022 به بدی آن آثار نیست، اما باز هم باید تاکید کنیم که با اثر خوبی مواجه نخواهید شد.

 

برای مشاهده قیمت انواع کنسول بازی در فروشگاه آنلاین تکنولایف: کنسول بازی

 

بی‌نظمی و به هم ریخته بودن

بررسی بازی eFootball 2022

دموی بازی PES 22 بسیاری از طرفداران را نگران کرد و همگی امیدوار بودند که نسخه نهایی به این شکل و شمایل نباشد. اما حالا می‌بینیم که کابوس طرفداران فرنچایز PES به حقیقت تبدیل شده است. شرکت کونامی هر ساله بازی فوتبالی خود را پیش از رقیب‌اش از شرکت EA منتشر می‌کند. این بار هم بازی eFootball 2022 تنها یک روز پیش از بازی FIFA 22 عرضه شد. این بازی برخلاف آثار بسیار بدی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم، کاملا رایگان است. اما حالا همه ما می‌دانیم که تصمیم سازندگان برای رایگان کردن این اثر کاملا اشتباه بوده است.

در بازی eFootball خبری از لیگ یا هیچ حالت دیگری نیست که بتوانیم تجربه طولانی مدت از آن داشته باشیم. در حالت آفلاین ما فقط به 9 تیم دسترسی داریم و می‌توانیم بازی‌ها را صرفا در 6 استادیوم برگذار کنیم. در بخش آنلاین این تعداد افزایش پیدا می‌کند. شما در حالت Worldwide Clubs می‌توانید شاهد حضور تیم‌های بیشتری باشید. اما در این بخش که محدودیت زمانی هم دارد، شما مجبورید فقط با یک تیم رقابت‌ها را دنبال کنید. این بخش از بازی تنها حالتی است که شما می‌توانید در آن از ستاره روی کاور، لیونل مسی (Lionel Messi)، پس از انتقال‌اش از بارسلونا به پاریسن ژرمن استفاده کنید.

بررسی بازی eFootball 2022

حالت‌ها، تیم‌ها و بازیکنان بیشتر قرار است به زودی در دسترس قرار بگیرند. پس با بردن بازی‌ها در حالت Worldwide Clubs سعی کنید هرچه بیشتر eCurrency به دست آورید تا در آینده بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. اما آیا کسی وجود دارد که با توجه به عرضه افتضاح بازی eFootball 2022 بخواهد همچنان منتظر آپدیت‌های آن باشد؟ گذشته از همه این‌ها بحث لایسنس‌ها خیلی اهمیت قابل توجهی ندارد. بزرگترین مشکل این بازی گیم‌پلی آن است.

شرکت کونامی در بازی eFootball برای اولین بار در کل فرنچایز فوتبالی‌اش از موتور بازی‌سازی Unreal Engine استفاده کرده است. آندرس اینیستا (Andres Iniesta) و جرارد پیکه (Gerard Pique)، دو ستاره فوتبال که فاتح جام جهانی هم شده‌اند، در طی ساخت بازی به سازندگان مشاوره می‌دادند. این مشاوره‌ها بیشتر برای بهبود شرایط و مکانیسم‌های دریبل‌ها و ساختار دفاعی بازی بود. بدون شک اگر بخواهیم صرفا به تقابل نفر به نفر بازیکنان در این اثر توجه کنیم، باید بگوییم که این تقابل‌ها بسیار لذت‌بخش است. در بازی eFootball 2022 به نحو احسن از حساسیت دکمه R2 استفاده شده است. در واقع هر چه شما بیشتر این دکمه را فشار دهید، بازیکن‌تان توپ رو جلوتر می‌اندازد و همین امر موجب می‌شود که بتوانید مدافعان حریف را پشت سر بگذارید. این حرکت تند و تیز واقعا حس خوبی به شما خواهد داد. همچنین اگر با زمان‌بندی مناسب دکمه L2 را فشار دهید، می‌توانید به خوبی مانع از حرکت وینگرهای حریف‌تان شوید. در این حالت بازیکن مدافع، خود را بین بازیکن حریف و توپ قرار می‌دهد و به شکل بسیار خوبی از حمله جلوگیری می‌کند. اما این نکات مثبت چندان هم نمی‌توانند تسکین‌دهنده باشند. وقتی تیم‌تان پنج گل از حریف‌اش عقب است و در دقیقه 80 یک گل می‌زند چه حسی به شما دست می‌دهد؟ این همان حسی است که نکات مثبت بازی eFootball به شما القا خواهد کرد.

 

بازی Far Cry 6 را بررسی کردیم: بررسی فارکرای ۶

 

گیم پلی بازی eFootball 2022

گیم پلی بازی efootball 2022

اینیستا و پیکه بازیکنان بزرگی هستند که نقش مشاور راه در بازی PES 22 برعهده داشته‌اند، اما به نظر می‌رسد که شرکت کونامی بیشتر از آن‌ها برای مشاوره بخش تقابل‌ها فردی کمک گرفته است. در کل این طور به ذهن متبادر می‌شود که این شرکت ژاپنی فراموش کرده فوتبال یک بازی تیمی و 11 نفره است و باید به ظرافت‌های بخش گروهی هم توجه کند. هوش‌ مصنوعی بازی eFootball در بهترین حالت‌اش آشفته عمل می‌کند و در بدترین حالت می‌توان گفت یک فاجعه است. این که بازیکنان جاگیری درستی در خط دفاعی داشته باشند به شانس شما بستگی دارد. همچنین مهاجم‌ها هم اصلا فرارهای خوبی ندارند و نمی‌توانند برای سایر بازیکنان فضاسازی کنند. علاوه بر این، باگ‌های فراوان و رفتارهای عجیب و غریب بازیکنان به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد شما حتی به پاس دادن ساده هم دل‌خوش باشید. دریبل‌ها هم گاهی تعجب‌برانگیز می‌شوند و صحنه‌های عجیبی را خلق می‌کنند. حالا به نظر می‌رسد ما شباهت‌های بیشتری می‌توانیم در گیم‌پلی این اثر و بازی FIFA  ببینیم. زیرا در بازی eFootball 2022 می‌توانید گل‌های فراوانی را در یک مسابقه به ثمر برسانید و کلا بازی‌های پرگلی داشته باشید. اما در هر حال تحمل بازی eFootball واقعا کار دشواری است. سانترهای بازیکنان اصلا خوب نیست و زدن ضربه سر هم که بستگی به شانس و اقبال‌تان دارد. ترکیب استراتژی و تاکتیک که یکی از نکات مثبت مجموعه PES در این سال‌ها بوده، اما در این نسخه چنگی به دل نمی‌زند. قسمت اعظم آن به این دلیل است که در نسخه جدید فقط می‌توانید از پنج نوع استایل برای بازی کردن استفاده کنید. همچنین باید اشاره کنیم که نباید انتظار داشته باشید که تیم‌تان درست همان چیزی که خواسته‌اید را در مستطیل سبز به نمایش بگذارد.

حالا که اینقدر در بررسی بازی eFootball 2022 از این اثر بد گفتیم، بیایید به یکی از نکات مثبت دیگر آن هم اشاره کنیم. شوت زدن در این بازی واقعا خوب بوده و حتی می‌توان گفت که کونامی در این مورد عملکردی بهتر، قابل اطمینان‌تر و موثرتر از بازی FIFA 22 را به نمایش گذاشته است. شاید بتوان گفت این شرکت از نظر تعیین کارشناس و گزارشگر هم کومپانی EA را شکست داده است. در این نسخه هم درست مثل سایر آثار فرنچایز PES، پیتر دروری‌ (Peter Drury) و جیم بگلین (Jim Beglin) نقش گزارشگر و کارشناس بازی را برعهده دارند. خب نکات مثبت بازی eFootball تمام شد. بد نیست در ادامه سایر مکانیک‌های این بازی را بررسی کنیم. در این مورد باید گفت که پاس در عمق بازیکنان واقعا اعصاب‌تان را خورد می‌کند. همچنین تکل‌ها، حرکات وینگرها و تقابل‌شان با دفاع‌های کناری و رفتار توپ گاهی عجیب و غریب است.

بررسی بازی eFootball 2022

در ادامه بررسی بازی eFootball 2022 می‌خواهیم به بخش‌های بصری آن بپردازیم. منوی این بازی کمی نامتعارف است. ترکیب رنگ‌های آبی و زرد موجب شده که در مواجه با این اثر کمی حس و حال جدیدی را دریافت کنیم. اما یکی از نقاط قوت نسخه‌های پیشین، چهره بسیار واقعی بازیکنان بود که البته در این بازی شرایط کمی فرق کرده است. در واقع در بازی eFootball برخی از چهره‌ها طراحی فوق‌العاده‌ای دارند و برخی هم  خوب نیستند. مثلا چهره لروی سانه (Leroy Sane) به خوبی طراحی شد، بوکایو ساکا (Bukayo Saka) هم چهره‌ای بسیار طبیعی دارد و جاشوا کیمیش (Joshua Kimmich) را هم می‌توان یک نسخه دیجیتالی از آثار موزه Madame Tussauds در نظر گرفت. اما حالات چهره اصلا خوب نیستند. چهره بازیکنان گاهی عجیب و غریب می‌شود و برخی اوقات هم شما را به وحشت می‌اندازد. کافی است در Replayها به چهره بازیکنان دقت کنید. چشمان وحشتناک آن‌ها شما را شوکه می‌کند. اگر در شبکه‌های مجازی فعال باشید، قطعا Memeهایی که از این بازی ساخته شده است را دیده‌اید. در صورتی که می‌خواهید بازی eFootball را بدون توجه به این صحبت‌ها تجربه کنید، بهتر است اصلا به چهره بازیکنان در حین بازی دقت نکنید. این حالت از چهره بازیکنان بیشتر شما را به یاد دوران پلی استیشن 1 خواهد انداخت.

 

بهترین کیبوردهای مخصوص بازی را برای شما بررسی کرده‌ایم:

راهنمای خرید کیبورد گیمینگ

 

جمع‌بندی بررسی بازی eFootball 2022

بررسی بازی eFootball 2022

وقتی کاملا از عملکرد شرکت کونامی ناامید می‌شوید که می‌بینید بازی eFootball 2022 واقعا پتانسیل تبدیل شدن به یک اثر بسیار خوب را داشته است. کسب درآمد از بازی‌های ورزشی در سال‌های اخیر باعث شده که استودیوهای بازی‌سازی حریص شوند. شرکت EA در سال گذشته از بازی‌های FIFA ،Madden و NHL حدود 1.62 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است و این آثار با قیمتی بین 50 تا 70 دلار عرضه می‌شوند. حالا به نظر می‌رسد که کونامی هم قصد دارد همین مسیر را پیش بگیرد. در واقع آن‌ها می‌خواهند بازی اصلی را رایگان عرضه کنند و از راه خریدهای درون برنامه‌ای و اضافی به درآمد برسند. البته برای رسیدن به این خواسته، حداقل باید بازی اصلی عملکرد قابل قبولی داشته باشد که این موضوع برای بازی eFootball صدق نمی‌کند.

به هر حال باید قبول کنیم که این بازی اثری رایگان است و شاید نباید خیلی به آن خرده گرفت. کونامی به دلیل بازخوردهای منفی این بازی عذرخواهی کرده و اعلام کرد که در آینده نزدیک تمام تلاش خود را می‌کند تا ایرادات برطرف شود. البته این شرکت ژاپنی باید بداند که حتی طرفداران قدیمی هم گاهی صبرشان لبریز می‌شود، پس باید دست بجنباند.

 

تلویزیون مناسب بازی نیاز دارید؟ راهنمای خرید بهترین تلویزیون های گیمینگ را بخوانید.

 

به نظر می‌رسد که قرار است اولین بسته الحاقی پولی بازی eFootball 2022 در تاریخ 11 نوامبر (20 آبان ماه) عرضه شود. همچنین اخیرا اعلام شده که آپدیت جدید این اثر در تاریخ 6 آبان ماه منتشر خواهد شد. پس کونامی مدت زمان زیادی را در اختیار دارد تا بتواند مشکلات فراوان گیم پلی بازی eFootball را برطرف کند. تا آن زمان پیشنهاد می‌کنیم اصلا به سمت این بازی نروید. در مجموع می‌توان گفت این بازی که فرنچایز فوتبالی کونامی را قرار بود وارد دوران جدیدی کند، صرفا آن را با سر به زمین کوبانده است.

این بود بررسی بازی eFootball 2022. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. نظر شما درباره بازی eFootball چیست؟ فکر می‌کند این فرنچایز می‌تواند مجددا به رقیب خوبی برای مجموعه FIFA تبدیل شود؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشترک بگذارید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

39 نظر

  1. ربیر احمد

    خوبست

  2. علی اصغر

    سلام
    ببخشید رونالدو توی این نسخه توی کدوم تیمه چون توی منچستر نیست و لیگ عربستان هم نداره‌.

  3. ابوالفضل

    نصب بازی از کجایه

  4. حاج ممد

    سلام برای گوشی A02 سامسونگ جواب میده

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به حاج ممد

      سلام وقت بخیر سخت افزار این گوشی برای اجرای بازی های سنگین مناسب نیست
  5. بنیامین

    سلام بازی برای موبایل بدون فیلترشکن پلی میشه

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به بنیامین

      سلام وقت بخیر بله فکر نمی‌کنم فیلتر باشه پیروز باشید
  6. ساعد

    سلام آیا در بازی PES2022 قانون ۵ تعویض وجود داره یا نه؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به ساعد

      سلام وقت بخیر دقیق اطلاع ندارم پیروز باشید
      1. علیرضا

        پاسخ به احسان نیک پی

        سلام روی ایفون ۷پلاس بالا میاد؟
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به علیرضا

          سلام وقت بخیر تست کنید با گرافیک بالا نه به احتمال قوی
  7. علی

    سلام من ایکس باکس سری اس دارم چطور میتونم بازی رو دونفر بکنم ممنون

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به علی

      سلام وقت بخیر دو دسته متصل کنید قبل از بازی بخشی هست که اجازه میده انتخاب کنید کدوم دسته کدوم سمت باشه پیروز باشید
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/efootball-2022-review/
ads
ads