داغ ترین ها :
FPS یا فریم ریت چیست

FPS یا فریم ریت چیست

اگر شغل شما به‌نحوی است که با تولید و ویرایش فایل‌های ویدیویی سر و کار دارید و یا گیمر هستید، قطعا با اصطلاح Fps یا فریم ریت آشنایی دارید. زیرا برای اجرای یک بازی یا ویدیوی باکیفیت به آن نیاز دارید. منظور از fps چیست؟ فریت ریت یا FPS مخفف عبارت Frame Per Second است. در حقیقت فریم ریت به نمایش تعداد تصاویر ثابت گفته می‌شود که به سرعت حرکت می‌کنند. معمولا 24 تصویر متوالی در یک ثانیه نمایش داده می‌شوند. هر تصویر یک فریم است و سرعت حرکت فریم‌ها بر حسب فریم بر ثانیه سنجیده می‌شود. و تصاویر ویدیویی نمونه بارز آن است. وقتی درباره فریم ریت صحبت می‌کنیم بیشتر فریم ریت در بازی تداعی می‌شود، اگر با سوالاتی مثل fps چیست، fps چیست در بازی یا فریم ریت در فیلم چیست مواجهه شده‌اید، در این مطلب قصد داریم درباره هریک از این مفاهیم صحبت کنیم.

 

برای خرید گوشی های گیمینگ به سایت تکنولایف سر بزنید: گوشی مخصوص بازی

 

فریم و تصاویر در صفحات کتاب

منظور از فریم ریت چیست؟ برای اینکه با مفهوم FPS کاملا آشنا شوید، مثال ملموس یک کتاب را در نظر بگیرید. وقتی کتاب‌ها را به سرعت ورق می‌زنید، تصاویر در صفحات کتاب، حرکت می‌کنند. ویدیو و یا بازی به همین صورت در نمایشگر نمایش داده می‌شود. ویدیو مجموعه‌ای از تصاویر ثابت است که به سرعت در کنار هم حرکت می‌کنند، و هر تصویر یک قاب است. در اینجا FPS واحد اندازه‌گیری نرخ فریم است.

fps چیست در بازی

انواع فریم ریت‌ های مرسوم

استانداردهای فریم ریت‌ها براساس میزان حرکت در ویدیو سنجیده می‌شوند. به طور مثال هرچه عکسبرداری با نرخ فریم بالاتری انجام شود، جزئیات بیشتری را ثبت می‌کند. البته این مورد در بازی‌ها نیز صادق است. خوشبختانه بیشتر گوشی‌های هوشمند نرخ 60 فریم در ثانیه را پشتیبانی می‌کنند. در ادامه به انواع رایج فریم ریت‌ها خواهیم پرداخت:

24 فریم در ثانیه: این فریم حداقل سرعت مورد نیاز برای فیلمبرداری است. و اگر فیلمی با نرخ سرعت بالاتری تولید شود با حداقل نرخ یعنی 24 فریم در ثانیه اجرا می‌شود. اما اگر صحنه شلوغی را با سرعت 24 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کنید، تصاویر تار دیده می‌شوند.

30 فریم در ثانیه: 30 فریم در ثانیه نسبت به 24 فریم جزئیات بیشتری را ثبت می‌کند، اما هنوز حرکت‌ها طبیعی به نظر نمی‌رسند.

60 فریم در ثانیه: هر چه از 30 فریم در ثانیه بالاتر رویم، صحنه‌های شلوغ با حرکت زیاد، مثل بازی‌های ویدیویی، ورزش‌های دو میدانی را می‌توانید با جزئیات بیشتری ثبت کنید.

مقایسه فریم ریت های مختلف

 

معرفی گوشی های ۹۰ اف پی اس در مقاله زیر بخوانید:
گوشی های 90fps شیائومی

 

فریم ریت در بازی

fps چیست در بازی و چه تاثیری بر تجربه گیمینگ دارد؟ فریم ریت در بازی به دو عامل کارت گرافیک و مانیتور بستگی دارد. به این معنی که کارت گرافیک و مانیتور چقدر می‌تواند تصاویر را در ثانیه نمایش دهد. هرچه لپ‌تاپ شما قدرتمندتر باشد، قادر است تصاویر را با سرعت نرخ فریم بالاتری نمایش دهد و حالت بهتری از نمایش تصاویر را در صفحه نمایشگر خود خواهید دید. در نتیجه پردازش تصویر روان‌تری را در بازی تجربه خواهید کرد. به‌خصوص این ویژگی در بازی‌های اکشن جذابیت بیشتری دارد، زیرا می‌توانید یک بازی واقعی‌تر و هیجانی‌تری را تجربه کنید. برعکس اجرای بازی با FPS بر سرعت بازی به شدت تاثیر می‌گذارد و در نتیجه ممکن است ادامه بازی غیر ممکن باشد. حداقل فریم ریت در بازی 30 فریم در ثانیه است که در بیشتر کنسول‌های بازی رده پایین وجود دارد. 60 فریم درثانیه در بازی‌ها بر روی نمایشگرها و تلویزیون‌های معمولی است. اما 120 فریم در ثانیه ایده آل برای بازی‌هایی روان و پی‌سی‌های گیمینگ رده بالا و مانیتورها با نرخ تازه‌سازی 144 هرتز دیده می‌شود.

فریم ریت در بازی چیست

فریم ریت در فیلمبرداری متناسب با صحنه‌ها

حالا که پاسخ این سوال که فریم ریت چیست را متوجه شده‌اید، قصد داریم درباره فریم در بخش‌های دیگر صحبت کنیم. فریم ریت در فیلمبرداری چیست ؟ فریم ریت در فیلمبرداری نیز به سرعت نمایش تصاویر ثابت در فیلم‌برداری گفته می‌شود. فریم ریت‌ها متناسب با صحنه‌های فیلم‌برداری انتخاب می شوند. در ادامه برخی از فریم ریت‌های متناسب با صحنه آورده شده است.

16 فریم در ثانیه: فیلم‌های صامت قدیمی

24 فریم در ثانیه: فیلم‌های سینماتیک

30 فریم در ثانیه: برای نمایش ورزش‌های زنده و تصاویری با اکشن و حرکت زیاد

60 فریم در ثانیه: نمایش تصاویر با جزئیات نسبتا بیشتر

120 فریم در ثانیه: تصاویری شامل حرکت خیلی زیاد مثل دویدن یا فیلم‌برداری از طبیعت

240 فریم در ثانیه: فیلم‌برداری تصاویری مثل پاشیدن آب

480 فریم در ثانیه: اسکی، موج سواری، اسکیت برد

960 فریم در ثانیه: حرکات بسیار آهسته

 

بیشتر بخوانید:
مقایسه ps5 با xbox series x

 

مزایای فریم ریت در بازی و فیلم

در پاراگراف بالا به این سوال پاسخ دادیم که fps چیست در بازی. به طور کلی FPS در بازی و فیلم‌ها متفاوت است. در بازی هر چه نرخ فریم ریت بالا باشد تصاویر شفافیت و روانی بیشتری دارند. در برخی بازی‌ها مثل تیراندازی که به FPS مشهور است، نرخ فریم ریت بالا در برد و باخت بسیار موثر است. زیرا در بازی تیراندازی باید دشمن را قبل از اینکه شما را ببیند، دیده باشید، اما اگر نرخ فریم پایین باشد و دشمن زودتر به میدان نبرد وارد شود، احتمال شکست بالاتر می‌رود. زیرا به واکنش و سرعت عمل بالاتری برای موفقیت در بازی نیاز دارید. در مورد فیلم‌ها نرخ فریم ریت بر جنبه‌های تصویری و ذهنی اثرگذار است. انتخاب نرخ فریم در فیلم‌ها بستگی به این موضوع دارد که چقدر دوست داشته باشید که ویدیوی‌تان واقعی به‌نظر برسد. یا براساس اینکه فیلم‌تان از جلوه‌های حرکت، تاری یا آهسته استفاده کرده است، سنجیده می‌شود. ویدیوهای هالیوودی به صورت معمول با سرعت 24 فریم در ثانیه ساخته می‌شوند، اما ویدیوهای گزارش ورزشی و زنده با حرکت زیاد باید با نرخ فریم بالاتری نمایش داده شوند. هر چه سرعت حرکت‌ها در ویدیویی بیشتر باشد، به نرخ فریم بالاتری نیاز دارد.

فریم ریت در ویدیو های آهسته

اگر کار فیلمبرداری را تازه شروع کرده‌اید، شاید ثبت ویدیوهای آهسته جزو کارهای شماست. به طور کلی ویدیوهای آهسته به نمایش تصاویر متحرک، کندتر از زمان واقعی گفته می‌شود. اما جالب است بدانید که برای گرفتن این سبک ویدیوها باید از نرخ فریم بالایی استفاده کنید.

فریم ریت در ویدیو های آهسته

فریم ریت ایده‌آل برای تصاویر با سرعت زیاد

هیجان‌انگیزترین و جذاب‌ترین ویدیوها با سرعت زیاد ساخته می‌شوند. در نظر بگیرید گیاهی در جنگل به سرعت رشد می‌کند و طلوع و غروب خورشید در عرض چند ثانیه اتفاق می‌افتد. به طور کلی برای گرفتن این فیلم‌ها به فریم ریت بالاتری نیاز دارید. و بیشتر فیلم‌ها با سرعت 120 پیکسل یا 4K فیلمبرداری می‌شود، زیرا در این صورت می‌توانید اطمینان پیدا کنید که حداکثر جزییات در آن ثبت خواهد شد.

 

در مطلب زیر بهترین بازی های فوتبالی برای هر کنسول را معرفی کردیم:
بهترین بازی فوتبال

 

راهنمای انتخاب بهترین فریم ریت برای ویدیوها

حالا ممکن است این سئوال در ذهن شما ایجاد شود که انتخاب نرخ فریم به چه عواملی بستگی دارد، در ادامه به این سئوال پاسخ خواهیم دارد.

  1. سبک و هدف

قبل از هر چیز باید بدانید که هدف از ساخت این ویدیو چیست؟ و برای چه مخاطبینی آن را می‌سازید. اگر یک ویدیوی معمولی می‌سازید، فریم 24 یا 30 اکتفا می‌کند. اما اگر یک ویدیویی مثل ماشینی که در حال حرکت است، باید از فریم ریت بیشتری استفاده کنید. زیرا به صورت عادی دارای تاری دید است، و نکته مهم در این سبک (رانندگی) انتخاب یک فریم ریت خیلی بالاتر است که تصاویر را بیش از حد غیرطبیعی نمایش می‌دهد. علت آن نمایش بیش از حد جزییات است. برای اینکه متناسب با سبک، فریم ریت مناسبی را انتخاب کنید باید انواع سرعت را متناسب با سبک‌ فیلم بررسی کنید. فریم ریت 24،30،60،120 را مطالعه کنید.

  1. حرکت

میزان حرکت در ویدیو یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب فریم ریت مناسب است. همانطور که در بالا اشاره کردم در بازی‌های اکشن به فریم ریت بالاتری مثل 60 یا 120 فریم نیاز دارید اما مثلا عکاسی در فضاهای ثابت‌تر، فریم ریت 24 اکتفا می‌کند.

  1. سایز فایل

سایز فایل نیز یکی دیگر از معیارهای مهم در انتخاب فریم ریت است. زیرا فیلمبرداری با فریم ریت بالاتر به این معنی است که تعداد فریم‌های بیشتری ثبت می‌شود. در نتیجه حجم فایل بالاتر می‌رود.

  1. انتخاب نوع پلتفرم

عامل دیگری که در انتخاب فریم ریت تاثیرگذار است، نوع پلتفرمی است که انتخاب می‌کنید. مثلا اگر مشغول ساخت یک ویدیو برای رسانه‌ای مثل تلویزیون هستید، نرخ 30 فریم مناسب است. اما اگر برای سینما فیلم میگیرید به نرخ بالاتر مثلا 60 فریم نیاز دارید.

 

کدام گوشی سامسونگ برای بازی بهتر است؟
بهترین گوشی سامسونگ برای بازی

 

آیا فریت ریت در نمایش محتوای روان تاثیر گذار است؟

در این مقاله به سئوالاتی مثل فریم ریت چیست فریم ریت در فیلمبرداری چیست fps در بازی چیست پاسخ داده ایم. در ادامه با معیارهای انتخاب فریم ریت مناسب شامل انتخاب هدف، نوع پلتفرم، میزان حرکت و سایز نیز اشاره کردیم. همچنین به این مطلب پی بردید که فریت ریت در ساخت یک محتوای روان و جذاب بسیار تاثیرگذار است. اگر نمی دانستید که فریم ریت در بازی چیست نمی توانید تجربه یک بازی جذاب را داشته باشید.

سوالات متداول

منظور از fps چیست؟ فریم ریت به نمایش تعداد تصاویر ثابت گفته می‌شود که به سرعت حرکت می کنند. معمولا 24 تصویر متوالی در یک ثانیه نمایش داده می شوند. هر تصویر یک فریم است و سرعت حرکت فریم‌ها بر حسب فریم بر ثانیه سنجیده می شود.

چه عواملی در انتخاب یک فریم ریت مناسب تاثیرگذار است؟ عواملی مانند هدف، میزان حرکت، سایز فایل و نوع پلتفرم در انتخاب فریم ریت مناسب تاثیرگذار است.

فریم ریت در بازی چیست؟ فریم ریت دربازی به دو عامل کارت گرافیک و مانیتور بستگی دارد. به این معنی که کارت گرافیک و مانیتور چقدر می توانند تصاویر را در ثانیه نمایش دهند. هرچه لپ تاپ شما قدرتمندتر باشد، به این معنی است که می تواند تصاویر را با سرعت نرخ فریم تصاویر بالاتر را نمایش دهد.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/fps-%db%8c%d8%a7-%d9%81%d8%b1%db%8c%d9%85-%d8%b1%db%8c%d8%aa-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/
ads
ads