داغ ترین ها :
تمام تکنولوژی‌های معرفی شده در رویداد Google i/o 2021

تمام تکنولوژی‌های معرفی شده در رویداد Google i/o 2021

گوگل سال گذشته‌ی میلادی کنفرانس توسعه دهندگان خود را به دلیل همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ لغو کرد. امسال هم به دلیل این که هنوز شیوع و دنیاگیری کرونا مهار نشده، این تصمیم گرفت تا این کنفرانس با محوریت جدیدترین دستاوردهای نرم‌افزاری را به صورت آنلاین، مجازی و کاملاً رایگان برگزار کند.با توجه به این که کنفرانس Google i/o 2021 در زمینه‌ی فعالیت توسعه دهندگان متمرکز است، مشخص است که برای کاربران عادی چندان جذابیتی ندارد. در کنفرانس‌های گوگل، به طور معمول توسعه دهندگان شرکت می‌کنند و به معرفی محصولات و امکانات جدید در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
در کنفرانس ۲۰۲۱ توسعه دهندگان گوگل (گوگل آی/او) ، از خبرهای مهمی درباره‌ی آخرین دستاوردهای سخت‌افزاری و نرم ‌افزاری رونمایی شد و همچنین جزئیات بیشتری درباره‌ی اندروید ۱۲، Wear OS و ساعت‌ و گوشی‌های پیکسل منتشر گردید. برخی از مهم‌ترین خبرهای این کنفرانس به شرح زیر است:

شرکتی بدون تولید کربن

گوگل قصد دارد تا سال 2030 به شرکتی سبز و بدون تولید کربن تبدیل شود. این شرکت برنامه‌ی زمان بارگیری برای انتقال پردازش را به زمان‌هایی تغییر می‌دهد که کمترین ناسازگاری با محیط زیست را داشته باشد.
استفاده از پروژه‌ی جدید انرژی زمین گرمایی در خدمت مراکز داده‌ی این شرکت قرار خواهند گرفت. پنل‌های خورشیدی Dragonscale برای تأمین انرژی مورد نیاز تولید گرمایش و سرمایش، با آن کار می‌کنند.

پروژه‌ی استارلاین (Starline)

این پروژه نوپا، برنامه‌ای بسیار فراتر از یک ویدیو کنفرانس معمولی را ارائه می‌دهد. با توجه به همه‌گیری کرونا، آرزو می‌کنیم تا با بسیاری از افراد فامیل از نزدیک گفتگو داشته باشیم اما فعلاً مقدور نیست، ولی برنامه‌ی استارلاین گوگل می‌تواند این موقعیت را برای ما فراهم کند تا با استفاده از یک کنفرانس مجازی بتوانیم با فرد مورد نظر طوری از نزدیک گفتگو داشته باشیم که تصور شود انگار به طور واقعی رو به روی ما قرار دارد.

معرفی پروژه استارلاین گوگل در i/o 2021

در این فناوری از دوربین‌هایی با رزولوشن بسیار بالا و حسگرهایی با تشخیص عمق بسیار باکیفیت استفاده می‌شود تا یک مدل سه بعدی کاملاً قابل باور و نزدیک به واقعیت را تولید کنند به طوری که در هنگام استفاده از این فناوری این احساس را داشته باشید که انگار مخاطب شما به طور واقعی رو به روی شما قرار دارد. البته این پروژه به تجهیزات و لنزهای بسیار پیشرفته‌ای نیاز دارد و تصور نمی‌شود به زودی در اختیار کاربران معمولی قرار گیرد اما گوگل قصد دارد این پروژه را تا پایان سال جاری به طور آزمایشی پیاده سازی کند.

ابزار Derm Assist

گوگل در مراسم امسال Derm Assist را معرفی کرد که درواقع یک ابزار سلامتی است. گوگل می‌گوید این ابزار به کمک هوش مصنوعی می‌تواند به تشخیص بیماری‌های پوست و مو کمک کند. برای استفاده از این برنامه، کاربران از قسمتی از پوست بدن خود عکس می‌گیرند و با ثبت آن در این برنامه اطلاعات لازم را در خصوص وضعیت سلامتی پوست خود دریافت می‌کنند. این برنامه قادر است تا ۲۸۸ نوع بیماری پوستی را تشخیص دهد که یک شگفتانه از میان معرفی های Google i/o امسال محسوب می شود.

از سایر قابلیت های برنامه های گوگل چقدر آگاه هستید؟ آموزش تایپ صوتی در گوگل داکس را ببنید.

به روز رسانی برنامه دوربین گوگل (Google Camera)

گوگل اعلام کرد از آنجا که دوربین‌ها امکان ثبت دقیق رنگ چهره‌ی رنگین پوستان را ندارند، این شرکت درحال اعمال تغییرات و به روز رسانی برای برنامه دوربین گوگل است تا بتواند تصاویر افرادی را که سفید پوست نیستند، دقیق‌تر ثبت کند.
به گفته‌ی گوگل، عکاسی از چهره‌ی افراد غیر سفید پوست همواره با مشکلاتی همراه بوده است و ثبت تصاویر مطابق انتظار دقیق نبوده‌اند اما اکنون، گوگل با تغییراتی در الگوریتم‌های نوردهی خودکار سعی کرده تا متناسب با تصویر و حذف نورهای اضافی، تصاویری به دست آورد تا به رنگ واقعی چهره‌ی افراد رنگین پوست نزدیکتر باشد. به روزرسانی‌ها برای تلفن های Pixel و اکوسیستم گسترده اندروید در پاییز انجام می‌شود.

ادغام Wear OS ال‌جی با Tizen سامسونگ

گوگل اعلام کرد سیستم عامل wear که در گجت‌های پوشیدنی این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد، در پاییز امسال به روز رسانی می‌شود. ضمن این که شرکت فیت‌بیت Fitbit که در سال ۲۰۱۹ یکی از خریدهای گوگل بوده، گجت‌های پوشیدنی تولید کرده که به زودی رونمایی می‌شوند.
گوگل همچنین اعلام کرد قصد دارد تا سیستم عامل Wear OS شرکت ال‌جی را با سیستم عامل Tizen سامسونگ را با هم ادغام کرده و یک پلتفرم یکپارچه را ارائه دهد. این کار باعث می‌شود تا علاوه بر عملکرد سریع‌تر، طول عمر باتری را برای محصولات پوشیدنی افزایش دهد.

تبدیل گوشی اندرویدی به ریموت کنترل تلویزیون

یکی دیگر از برنامه‌های گوگل تبدیل گوشی اندرویدی به دستگاه کنترل از راه دور تلویزیون است تا به هر دلیلی کنترل تلویزیون شما در دسترس یا قابل استفاده نباشد، بتوانید گوشی اندرویدی خود را به دستگاه کنترل از راه دور تلویزیون تبدیل کنید. همچنین قادر می‌شوید تا با فرمان‌های صوتی به گوشی همراه خود، بتوانید شبکه‌های تلویزیونی یا تنظیمات آن را تغییر دهید.

اگر به دنبال گوشی های اندرویدی ارزان قیمت با سخت افزار قوی هستید تا از این قابلیت های اندروید استفاده کنید، گوشی شیائومی می تواند انتخاب مناسبی باشد.

اندروید ۱۲ و امکانات جدید آن

نسخه‌جدید سیستم عامل اندروید با نام اندروید ۱۲ به شما امکان می‌دهد تا با توجه به والپیپر گوشی، رنگ‌های سیستم را تغییر دهید. این کار باعث همخوانی بیشتر و ظاهری چشمگیرتر برای دستگاه شما می‌شود. در این نسخه علاوه بر اضافه‌شدن رنگ‌های جدیدتر، امکانات شخصی سازی بیشتری نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد. ضمن آن که می‌توانید اندازه‌ی آیکون‌ها و تعداد آن‌ها را نیز تغییر دهید و همچنین، اضافه شدن ویجت‌های جدید، انیمیشن‌های بیشتر و انجام تغییرات در صفحه‌ی قفل گوشی از دیگر امکانات نسخه‌ی جدید اندروید است.

به گفته‌ی گوگل نسخه‌ی بتای اندروید ۱۲ که هم‌اکنون منتشر شده است با گوشی‌های ۱۱ شرکت سازنده‌ی تلفن همراه سازگار است و نسخه‌ی نهایی این سیستم عامل نیز تا پایان سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد.

مطلب مرتبط: چه تغییراتی در اندروید 12 به وجود آمده است؟

افزودن قابلیت های جدید به گوگل مپس (Google maps)

گوگل قصد دارد تا تغییرات بسیار مهم و کاربردی به برنامه گوگل مپس اضافه کند. یکی از این موارد اضافه کردن ابزار جدیدی به نام لایو ویو «Live View» است. قابلیت لایو ویو به افراد کمک می‌کند تا با ضربه زدن روی دکمه‌ی آن در گوگل مپس، با استفاده از هوش مصنوعی اطلاعات و جزئیات بسیار دقیق از مکانی که شخص در آن قرار دارد به او نمایش داده شود. آن طور که گوگل می‌گوید این قابلیت بیشتر برای افرادی که پیاده هستند، مفید است. در ابتدا جزئیات کامل مناطق ۵۰ شهر در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت اما به مرور زمان تعداد شهرها و مناطق افزایش خواهند یافت.

همکاری گوگل با سامسونگ

ساعت‌های هوشمند راهی طولانی را طی کرده‌اند تا بتوانند در بازار ساعت‌های مکانیکی جایی برای خود باز کنند.اکنون، با وجود این که این ساعت‌ها از نظر عملکرد و کارایی تقریباً به سن بلوغ خود رسیده‌اند و امکانات بی‌شماری را برای کاربران ارائه می‌دهند، اما هنوز نتوانسته‌اند به یک پلتفرم یکپارچه و مشترک دست یابند و هر شرکت تولید کننده، ساز خود را می‌زند. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌های معتبری که در سایر زمینه‌ها سرآمد فناوری و بازار هستند نتوانستند در این زمینه آن طور که باید، موفق شوند. ازجمله‌ی این شرکت‌ها گوگل است که گرچه یکی از غول‌های فراتصور دنیای فناوری است اما تاکنون نتوانسته یک نمونه ساعت هوشمند قابل رقابت را عرضه کند.
حال، این شرکت دست یاری به سوی سامسونگ دراز کرده است تا بتواند با همکاری آن شرکت در سیستم Wear OS خود تغییراتی را ایجاد کند. نسخه‌ی جدید این پلتفرم علاوه بر بهره جستن از سایر برنامه‌های کاربردی، بیشتر به سوی برنامه‌های سلامت محور سوق پیدا کرده است.
درحال حاضر، دو شرکت گوگل و سامسونگ با یکدیگر همکاری مشترکی را بر روی یک گجت تاشو شروع کرده‌اند. فعلاً از این پروژه جزئیات بیشتری منتشر نشده اما مشخص است که همکاری مشترک این دو غول دنیای فناوری به نتایج ارزنده‌ای ختم خواهد شد و دنیای فناوری بیش از پیش از این همکاری سود خواهد برد. گلکسی واچ مورد نظر خود را می توانید در سایت تکنولایف بیابید.

هوش مصنوعی گوگل

یکی از فناوری‌هایی که گوگل روی آن تأکید فراوان دارد، هوش مصنوعی است. گوگل در این کنفرانس از هوش مصنوعی LaMDA و توانایی‌های آن پرده برداشت. هرچند که این فناوری هنوز در آغاز راه خود بسر می‌برد اما می‌توان امیدوار بود که به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یابد. این فناوری هنوز نتیجه‌ی مورد انتظار گوگل را به همراه نداشته اما این شرکت امیدوار است تا هوش مصنوعی را به درجه‌ای ارتقاء دهد که بتواند تا حد هوش طبیعی انسان عملکرد و کارایی داشته باشد.
پلتفرم جدید LaMDA AI دانش خود را در مورد موضوعات مختلف به کار می‌گیرد تا نتایج متنی، پیشنهادات و پاسخ های بهتر و همچنین مکالمات طبیعی‌تری را ارائه دهد. این برنامه اکنون فقط در نسخه بتا قرار دارد.
این که این پروژه بلندپروازانه‌ی گوگل تا چه حد به واقعیت نزدیک خواهد شد باید منتظر بمانیم تا ببینیم این تلاش‌ها چه زمانی به بار خواهند نشست و آیا این پرژه با جدیت دنبال خواهد شد یا این که همچون هزاران پروژه‌ی شرکت‌های دیگر و حتی خود گوگل نیز با شکست مواجه شده یا به دست فراموشی سپرده خواهد شد.

حریم خصوصی و امنیت

شبکه‌های اجتماعی هر روز بیشتر گسترش می‌یابند و وابستگی ما نیز به این شبکه‌ها هر روز بیشتر می‌شود، پس طبیعی است که این برنامه‌ها در زندگی ما بیشتر رسوخ می‌کنند. گوگل نیز که اهمیت این شبکه‌ها را به خوبی می‌داند، بخش عمده‌ای از مراسم Google i/o 2021 امسال خود را به محصولات توسعه‌دهندگان در زمینه‌ی حفظ حریم خصوصی اختصاص داد که مسلماً با استقبال کاربران مواجه شده است.

به روز رسانی برنامه‌ی Google Shopping

برنامه Google Shopping به روز رسانی شده و از قابلیت‌های جدید و کاربردی سودمندی برخوردار شده است. این برنامه به مشتریان کمک می کند تا مواردی را که به دنبال آن هستند، پیدا کنند. این برنامه در همه‌ی پلتفرم‌ها و برنامه‌های گوگل ازجمله Lens، Images و حتی YouTube کاربرد دارد. اکنون، به عنوان مثال، می‌توانید با استفاده از Google Lens از صندلی مورد علاقه خود عکس بگیرید و همان صندلی را در وب جستجو و پیدا کنید.
برای یافتن نتایج خرید، می‌توانید در عکس‌های خود جستجو کرده یا حتی قسمت‌های خاصی از آن عکس را انتخاب و جستجو کنید. Google Shopping اکنون شما را از وضعیت سبدهای مختلف خرید در خرده فروش‌های مختلف آگاه می‌کند.

برنامه‌های Google Canvas and Meet

گوگل برای این که کار از راه دور و همکاری بین تیم‌ها را بدون توجه به مکانی که قرار دارند، ساده‌تر و آسان‌تر کند، به روزرسانی‌هایی را برای Google Meet و Smart Canvas در نظر گرفته است.
Google Meet قابلیت‌های حذف نویز و همچنین بزرگنمایی دوربین هوشمند و تنظیمات نور را به این برنامه اضافه کرده تا اطمینان حاصل شود که همه به وضوح دیده شده و صداها نیز با شفافیت و وضوح خوب شنیده می‌شوند.

برنامه‌ی Google Keycar

گوگل این برنامه را قبلا معرفی کرده اما اکنون آن را به‌روز رسانی و با قابلیت‌های جدیدی همراه کرده است. با استفاده از این برنامه می‌توانید از گوشی هوشمند خود به جای کلید یا سوئیچ اتومبیل خود استفاده کنید. ابن برنامه با اندروید ۱۲ سازگار است و به عنوان یک کلید دیجیتالی عمل می‌کند که می‌توانید قفل ماشین خود را حتی بدون خارج کردن گوشی از جیبت‌تان باز کنید. البته چند نکته را نیز باید به خاطر داشت: اول این که گوشی شما باید به تراشه‌ی UWB مجهز باشد (نکته‌ی عجیب این که هنوز گوشی‌های خود گوگل به این تراشه مجهز نیستند!)، در غیر این صورت باید از طریق NFC این کار انجام شود که باید فاصله‌ی شما با در خودرو بسیار کم باشد. نکته‌ی دوم هم این که، خودروسازان نیز باید از این فناوری استقبال و از آن در سیستم خودرو خود استفاده کنند. نکته‌ی جالب آخر هم این که شما می‌توانید این کلید مجازی را با افراد خانواده یا دوستان خود به اشتراک بگذارید تا آن ها نیز به خودرو شما دسترسی داشته باشند.

به روز رسانی برنامه‌های گوگل

برنامه‌های گول ضمن این که از نظر تعداد بسیار زیاد هستند، برخی از آن‌ها به قدری کاربردی بوده و با استقبال بی‌نظیر کاربران مواجه شده‌اند که گاه تعداد دانلود و کاربران آن از رقم یک میلیارد نیز فراتر رفته است که به عنوان نمونه می‌توان از برنامه‌ی‌‌ جیمیل نام برد. بدون شک شما نیز از تعداد زیادی از برنامه‌های گوگل استفاده می‌کنید.
گوگل در این رویداد اعلام کرد که برای بسیاری از برنامه‌های این شرکت به روز رسانی ارائه شده است که جزئیات این به روز رسانی‌ها متعاقباً اعلام خواهند شد.

مرورگر کروم هم به تازگی بروزرسانی شده است: قابلیت های جدید و کاربردی مرورگر گوگل کروم در Chrome 91

هندزفری بی‌سیم گوگل Google Pixel Buds A

گوگل نسخه نسل دوم Pixel Buds خود را در سال 2020 معرفی کرد، که به عنوان اولین ورود این شرکت به دنیای هدفون‌های کاملاً بی سیم واقعی است. سپس، شایعات حاکی از این بود که قصد دارد نسخه ارزان‌تری از این هندزفری را تولید و عرضه کند که می‌تواند به عنوان Google Pixel Buds A باشد.
هنوز مشخص نیست که کدام یک از ویژگی‌های پیکسل بادز (Pixel Buds) ۱۲۹ دلاری گوگل، برای کاهش هزینه Pixel Buds A از بین ببرد.
فهرست برنامه‌ها و اهداف گوگل بسیار طولانی است و مسلماً شرح تمام آن‌ها در این مقاله نمی‌گنجد. بنابراین سعی شده تا برخی از برنامه‌ها و موارد مهم این رویداد در اینجا نقل شود، هرچند که بسیاری از برنامه‌ها که از نظر برخی ممکن است خیلی مهم نباشد، برای بسیاری از افراد دیگر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
جمع‌بندی
امروزه نقش فناوری در تغییر مسیر زندگی ما غیر قابل انکار است و ما چه بخواهیم یا نه، چاره‌ای نداریم جز آن که همگام با پیشرفت‌های تکنولوژی گام برداریم و حتی مسیر زندگی خود را نیز تغییر دهیم. گوگل در این رویداد از اهداف و برنامه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زیادی پرده برداشت که در این مقاله فقط به شرح برخی از آن‌ها پرداختیم. بسیاری از این برنامه‌ها درصورتی که به واقعیت بپیوندند، زندگی ما را بیش از پیش گرگون می‌کنند.
نظر شما درباره‌ی ایده‌های گوگل که در این کنفرانس مطرح شد، چیست؟ چه انتظاراتی داشتید که برآورده نشد؟ درصورتی که این برنامه‌ها به واقعیت بپیوندند، چه تغییراتی را در زندگی خود تجربه خواهیم کرد؟

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/google-io-2021/
ads
ads