داغ ترین ها :
مشکلات رایج هدفون و هندزفری های بی سیم و باسیم و روش رفع آنها

مشکلات رایج هدفون و هندزفری های بی سیم و باسیم و روش رفع آنها

لوازم جانبی برای گوشی‌های هوشمند روزبه‌روز در حال گسترش است و انواع مختلفی از آن‌ها وارد بازار شده و هدفون‌ها جزو محبوب‌ترین آن‌ها هستند که در شکل‌های مختلف تولید و عرضه شده‌اند؛ هدفون‌های سیمی سالیان سال محبوب بودند و هنوز هم مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرند؛ اما در چند سال اخیر هدفون های بلوتوثی در بازار طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند و ورود ایرپاد اپل نقش پر رنگی در رشد و محبوبیت این نوع هدفون‌ها دارد. اخیرا هدفون های بی سیم پیشرفت زیادی کرده و اکثر برندهایی که در زمینه تولید محصولات هوشمند فعالیت می‌کنند، هدفون بلوتوثی هم می‌سازند. اما با رشد این نوع هدفون‌ها، برخی از برندها برای این که با قیمت ارزان هدفون را به دست مشتری برسانند، محصولات با مشکل تولید می‌شوند و برخی از آن‌ها به‌راحتی قابل متصل شدن با گوشی یا جفت شدن با یکدیگر نیستند. اگر شما نیز با مشکل علت روشن نشدن هدفون بلوتوثی در ادامه همراه ما باشید.

مشکلات هندزفری های بلوتوثی نسبت به هندزفری های سیمی بسیار بیشتر است، هندزفری سیمی به دلیل اتصال فیزیکی ای که دارد کمتر در هنگام اتصال به مشکل می‌خورد، اما هندزفری بی سیم باید از طریق بلوتوث به گوشی متصل شود و گاهی ممکن است این اتصال با مشکل روبه‌رو شود و کاربر را کلافه کند.

در این مطلب می‌خواهیم انواع مشکلات هندزفری بلوتوثی و سیمی را شرح دهیم و البته روش‌های رفع مشکلات هدفون های بی سیم و با سیم را هم توضیح دهیم تا اگر شما هم از این وسیله جانبی کاربردی استفاده می‌کنید و به مشکل خورده‌اید، بتوانید مشکل را برطرف کنید؛ همراه ما باشید.

چرا گوشی هدفون بلوتوثی را پیدا نمی کند؟

یکی از علت روشن نشدن هدفون بلوتوثی این است که گوشی نمی‌تواند هدفون‌ها را پیدا کند و به آن وصل شود. گاهی اوقات ممکن است این مشکل برای کسانی پیش بیاید که از هدفون قبلاً استفاده کرده‌اند؛ اما بیشتر کسانی درگیر این مشکل می‌شوند که هدفون را تازه خریده‌اند یا برای بار اول می‌خواهند به گوشی متصل کنند. برای رفع مشکل پیدا نشدن هدفون بلوتوثی توسط گوشی می‌توانید به روش‌های زیر عمل کنید:

قابل روئیت بودن بلوتوث

در ابتدا از بلوتوث گوشی مطمئن شوید، یعنی ابتدا چک کنید که بلوتوث روشن باشد و برای دیگران قابل روئیت باشد؛ برای اطمینان از قابل روئیت بودن بلوتوث گوشی برای دیگران به تنظیمات بلوتوث بروید و  phone visibility را روشن کنید.

چرا هدفون به گوشی متصل نمی شود؟

فعال کردن بلوتوث هدفون ها

در روش دوم باید مطمئن باشید که بلوتوث هدفون در حال فرستادن سیگنال است، اکثر هدفون های بلوتوثی دکمه‌ای روی کیس شارژ یا خود هدفون‌ها دارند که با نگه‌داشتن آن‌ها سیگنال بلوتوث به دستگاه‌های اطراف فرستاده می‌شود. در این زمان کافی است یک‌بار بلوتوث گوشی را هم خاموش و روشن کنید تا دوباره گوشی لیست بلوتوث‌های اطراف را اسکن کند.

ناسازگاری با نسخه بلوتوث

یکی از دلایلی که هدفون بی سیم توسط گوشی شناخته نمی‌شود، سازگار نبودن آن هدفون با گوشی شما است؛ ممکن است این ناسازگاری به دلیل نسخه بلوتوث یا سیستم‌عامل گوشی باشد. برای مثال هدفون‌های امروزی بیشتر نسخه بلوتوث 5 دارند و اگر نسخه بلوتوث شما پایین‌تر باشد، ممکن است با هدفون جفت نشود یا آن را پیدا نکند.

ناسازگاری با نسخه سیستم‌عامل

همچنین سیستم‌عامل گوشی هم نقش مهمی در وصل شدن هدفون بلوتوثی به گوشی هوشمند دارد، برای مثال اگر نسخه سیستم‌عامل اندروید گوشی شما 3 باشد، به‌احتمال زیاد هدفون‌های بلوتوثی گوشی شما را پشتیبانی نمی‌کنند، زیرا حداقل سیستم‌عامل اندروید موردنیاز این روزها اندروید 5 است.

حذف تاریخچه بلوتوث در گوشی

یکبار تاریخچه اتصالات بلوتوث گوشی‌تان را پاک کنید، در برخی از گوشی‌ها زمانی که این تاریخچه بیش از حد نام دستگاه‌های مختلف در آن وجود داشته باشد اجازه متصل شدن دستگاه جدید را نمی‌دهد. به همین دلیل باید یکبار تاریخچه دستگاه‌هایی که به بلوتوثشان وصل شده‌اید را پاک کنید.

چرا هدفون به گوشی متصل نمی شود؟

نزدیک کردن دستگاه ها به یکدیگر

تکنولوژی بلوتوث با اینکه پیشرفت زیادی کرده، اما هنوز هم نقص‌های زیادی دارد، به همین دلیل باید یک سری موارد مانند نزدیک بودن دو دستگاهی که می‌خواهند به یکدیگر متصل شوند را رعایت کنید. بهترین فاصله برای راحت پیدا شدن بلوتوث یک متر است، البته بلوتوث نسخه 5 تا 10 متر برد دارد، اما برای اتصال سعی کنید دو دستگاه را کمتر از یک‌متری یکدیگر قرار دهید.

روش‌های اختصاصی اتصال هدفون‌ها در برندهای مختلف

هر برند امکان دارد هدفون خود را به روش مخصوص خودش برای اتصال به گوشی‌ها برنامه‌ریزی کند، برای مثال برخی هدفون‌های بلوتوثی هستند که باید دکمه‌های روی هدفون را 20 ثانیه نگه دارید تا ریست شوند و به دنبال سیگنال بلوتوث برای متصل شدن بگردند. به همین دلیل اگر پس از مدتی هدفون شما دیگر به گوشی‌تان وصل نشد، باید آن را ریست کنید. ریست کردن هر هدفون بلوتوثی متفاوت است و باید طبق دستورات آن عمل کنید.

 

شاید نیاز داشته باشید:

چطور هندزفری را تمیز کنیم

 

خاموش و روشن‌کردن

یکی از روش‌های قدیمی که در تمام وسایل الکترونیکی 90 درصد اوقات جوابگو است، خاموش روشن‌کردن است؛ اگر هدفون شما به‌صورت ناگهانی دیگر به گوشی وصل نشد، هم گوشی و هم هدفون را یک‌بار خاموش روشن کنید تا کش دستگاه‌ها پاک شود و دوباره به دنبال سیگنال بلوتوث بگردند. البته این روش در مواقعی که مشکل سخت‌افزاری باشد هیچ‌وقت جوابگو نیست.

خاموش‌کردن بلوتوث‌های اطراف

سعی کنید اگر دستگاهی مانند ساعت هوشمند، گوشی دیگر که بلوتوثش روشن باشد و یا تلویزیون و اسپیکر دارید، حتماً بلوتوث آن‌ها را خاموش کنید و یا در جایی باشید که هیچ بلوتوث دیگری یافت نشود، امکان دارد هدفون‌ها به دستگاه دیگری که بلوتوثش روشن است متصل شوند و گوشی شما آن را شناسایی نکند.

نصب برنامه مخصوص هدفون ها

برخی از هدفون‌ها نیاز به برنامه مخصوص خودشان برای متصل شدن دارند، اکثرا در جعبه این هدفون‌ها دفترچه راهنما وجود دارد که روی آن نام برنامه موردنیاز هدفون‌ها یا کیوآر کد دانلود برنامه‌اش وجود دارد. با دانلود و نصب برنامه موردنیاز به‌راحتی هدفون متصل می‌شود و علاوه بر آن می‌توانید صدا و دیگر تنظیمات هدفون را شخصی‌سازی کنید.

چرا هدفون به گوشی متصل نمی شود؟

فاصله از دستگاه‌هایی که سیگنال ارسال می‌کنند

یکی از دستگاه‌هایی که امکان دارد باعث اختلال در سیگنال‌های بلوتوث هدفون شود، مودم WiFi است؛ حتی تلفن‌های بی‌سیم هم باعث نویز و اختلال در سیگنال‌های بلوتوثی می‌شوند و باید هدفون بلوتوثی را دور از این دستگاه‌ها روشن کنید.

بلوتوث گوشی را خاموش روشن کنید

گاهی اوقات زمانی که بلوتوث را روشن می‌کنید امکان دارد به دستگاه دیگری به‌صورت اتوماتیک وصل شود، این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که یک دستگاه بلوتوثی در اطرافتان داشته باشید و یکبار به آن متصل شده باشید. در بخش لیست دستگاه‌های اسکن شده مطمئن شوید گوشی به بلوتوث دستگاه دیگری وصل نیست و برای اطمینان یک‌بار بلوتوث را خاموش و روشن کنید.

قطع و وصل شدن صدای هدفون بلوتوثی

اگر هدفون بلوتوثی شما زمانی که متصل شده و موسیقی گوش می‌کنید قطع و وصل می‌شود، چند احتمال وجود دارد؛ اول نسخه بلوتوث است که ممکن نسخه بلوتوث گوشی پایین‌تر از هدفون باشد یا نسخه بلوتوث هدفون پایین‌تر از نسخه بلوتوث گوشی باشد. در این صورت یکی از آن‌ها دارای ضعف است و به‌خوبی سیگنال‌ها جفت نمی‌شوند.

یک احتمال دیگر وجود مانع است، اگر گوشی را در جیب می‌گذارید و صدای هدفون قطع و وصل می‌شود، یعنی یک مانع جلوی انتقال سیگنال‌ها را گرفته یا نسخه بلوتوث هدفون با گوشی همخوانی ندارد که نمی‌تواند سیگنال را به‌خوبی دریافت کند.

احتمال سوم هم می‌تواند به دلیل ضعیف بودن آنتن بلوتوث یا قطعه بیس باند باشد که این مشکل سخت‌افزاری است و باید تعمیر شود، این مورد بیشتر در گوشی رخ می‌دهد تا هدفون، اما اگر هدفونتان برند فیک و ارزان باشد، امکان ضعیف بودن آنتن بلوتوثش زیاد است.

چرا هدفون به گوشی متصل نمی شود؟

شارژ هدفون یا گوشی

دقت کنید که در زمانی که شارژ هدفون تمام شده باشد، امکان دارد روشن شود اما هشدار می‌دهد که هدفون‌ها شارژ ندارند، پس بلوتوث هدفون‌ها یا یافت نمی‌شود یا پیدا می‌شوند اما نمی‌توانید به آن متصل شوید. گاهی اوقات هم شارژ گوشی بسیار کم است، مثلاً زیر 5 درصد، در این مواقع برخی از گوشی‌ها امکان وصل شدن به دستگاه دیگر از طریق بلوتوث را نمی‌دهند. مطمئن باشید که شارژ هدفون‌ها و گوشی بالای 50 درصد باشد، سپس اتصال را امتحان کنید.

 

انواع هدفون بی سیم، با سیم و هدفون گیمینگ را می توانید از تکنولایف بخرید

مشکل وصل نشدن هدفون سیمی به گوشی

در قسمت بالا مشکلات وصل نشدن هدفون بلوتوثی به گوشی را گفتیم، اما گاهی اوقات با مشکل وصل نشدن هدفون سیمی به گوشی مواجه می‌شویم؛ در ادامه به مشکلات رایج هدفون‌های سیمی و روش رفع مشکلات هدفون سیمی می‌پردازیم.

مطمئن شوید هدفون خراب نباشد

هدفون‌های سیمی از طریق سیم و جک 3.5 میلی‌متری به گوشی وصل می‌شوند، اتصال فیزیکی معمولاً قدرتمندتر از اتصال بی‌سیم و بلوتوثی است، پس هیچ ارتباطی به نرم‌افزار و بلوتوث ندارد و باید مطمئن شوید که سیم و جک هدفون درست باشد. پس ابتدا هدفون را به یک گوشی دیگر وصل کنید، اگر صدا از هدفون پخش شد یعنی هدفون سالم است و مشکل از درگاه هدفون گوشی‌تان است، اگر پخش نشد یعنی مشکل از هدفون است.

چرا هدفون به گوشی متصل نمی شود؟

بلوتوث را خاموش کنید!

شاید تعجب کنید، اما بلوتوث می‌تواند عاملی برای پخش نشدن صدا از هندزفری سیمی باشد، به این صورت که اگر بلوتوث شما روشن باشد امکان دارد به یک وسیله بلوتوثی که در اطراف شماست وصل شده باشد، در این صورت اولویت گوشی با بلوتوث است و صدا را به بلوتوث منتقل می‌کند. پس بلوتوث را خاموش کنید تا به دستگاه دیگر متصل نشود.

جک و درگاه هدفون را تمیز کنید

یکی از دلایلی که باعث می‌شود هدفون سیمی شما به‌خوبی عمل نکند، کثیف بودن جک و درگاه هدفون است؛ ابتدا جک 3.5 میلی‌متری هدفون را با یک پنبه تمیز کنید، می‌توانید به پنبه مقدار خیلی کمی الکل بزنید. سپس درگاه جک 3.5 میلی‌متری هدفون در گوشی را تمیز کنید، برای این کار یک سوزن بردارید و به‌آرامی آن را داخل درگاه ببرید، سپس از داخل به سمت بیرون به‌آرامی سوزن را بکشید تا اگر نخ یا پنبه و گردوخاک درون سوراخ جمع شده خالی شود. این کار را با احتیاط و بسیار آرام انجام دهید تا به گوشی صدمه نرسد.

چرا هدفون به گوشی متصل نمی شود؟

جمع‌بندی

همان‌طور که گفتیم هدفون‌های سیمی مشکل خاصی نمی‌توانند داشته باشند، علت قطع و وصل شدن صدای هندزفری بلوتوث می‌تواند از سیم هدفون یا جک باشد؛ همچنین ممکن است درگاه گوشی مشکلاتی داشته باشد. اگر با تمام روش‌های بالا مشکل هندزفری سیمی شما حل نشد، برای روش آخر یک‌بار گوشی را خاموش و روشن کنید این کار ممکن است مشکل نرم افزاری که باعث وصل نشدن هندزفری شده را برطرف کند. اگر بازهم مشکل برطرف نشد باید هدفون را به تعمیرگاه تخصصی ببرید.

سؤالات متداول:

چرا هدفون بلوتوثی به گوشی وصل نمی شود؟ در جواب به این سوال که چرا هندزفری سیمی به گوشی وصل نمیشه دلایل مختلفی وجود دارد؛ اما اصلی‌ترین آن‌ها جفت نشدن هدفون‌ها با یکدیگر و نداشتن شارژ کافی است.

چرا صدای هدفون قطع و وصل می‌شود؟ اگر هدفون بلوتوثی‌ای دارید که در موسیقی صدایش قطع و وصل می‌شود، باید نسخه بلوتوث گوشی و هدفون را چک کنید که با هم یکی باشند. اگر هدفون سیمی دارید با جک و درگاه هدفون را تمیز کنید.

آیا هندزفری تعمیر می شود؟ تعداد بسیار کمی از هندزفری‌های بلوتوثی یا سیمی هستند که قابلیت تعمیرپذیری دارند، بیشتر هدفون‌های بلوتوثی مثل ایرپاد و گلکسی بادز تعمیر نمی‌شوند و در صورت خراب‌شدن باید یکی دیگر تهیه کنید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

64 نظر

  1. دیانا

    سلام من وقتی موسیقی می‌زارم هی صدای موسیقی قطع و وصل می‌شه یعنی چه مشکلی داره میشه کمکم کنید

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به دیانا

      سلام با گوشی دیگه امتحان کنید احتمال داره تداخل در اتصال باشه
  2. امید

    به هدفون وصل میشم از بلوتوث میزنه که گوشیم بهش وصل شده ولی هدفون نمیخونه

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به امید

      سلام مدل گوشیتون چیه؟
  3. دیاکو

    سلام
    من گوشیم جدیدا اینطوری شده که وقتی به بلوتوث وصل میشه مثلا ماشین صدا همزمان از گوشی و ضبط ماشین پخش میشه چن مدل گوشی دگ تست کردم دیدم ایراد از گوشیم
    بعد با هندزفری تست کردم باز هم همینطور وقتی هندزفری میزنم به گوشی صدا همزمان هم از هندزفری پخش میشه و هم از اسپیکر گوشی
    دلیلش چی میتونه باشه!؟؟؟

    1. یونس

      پاسخ به دیاکو

      سلام من یه شیائومی بادز ۳ خریدم وقتی اونو با گوشی سامسونگ امتحان کردمبیس خیلی خوبی داره اما گوشی خودم که شیائومی ۱۲هست بیس نداره اصن حتی با گوشی خودم در بازی ها میتونم بیس خیلی خوبه از بگیرم ولی در موسیقی اصلا بیس نداره از برنامه شیائومی بادز خود تنظیمات صدای گوشی هم امتحلن کردم درست نشد چه کنم ؟
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به دیاکو

      سلام مدل گوشیتون چیه؟
  4. طاهره

    سلام۲۶ ام یک هدفون سفارش دادم که با بلوتوث وصل میشه و همه چیز عالیه ولی امروز که رم گذاشتم با رم هیچ صدایی ازش پخش نمیشه دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به طاهره

      سلام شاید فرمت رم صحیح نیست برای اون دستگاه
  5. هستی

    سلام هندزفری بدون سیم قبلا داشتم الان گوشیمو عوض کردم حالا یکی از اونها کار نمیکنه ینی اولش وصلش کردم کار میکرد تا چند روز بعد دیگ کار نکرد صداش قطع و وصل میشد یهو از کار افتاد هندزفری رو ریسیت کردم فایده نداشت دونه دونه هم وصل کردم ب گوشی هنذفریارو کانکت میشد آهنگ رو با دکمش عوض میکرد اما صدا نداره گوشی شیائومی پوکو ام 6 هست و اسم هنذفریم jblهست چیکار کنم مشکلش چیه بنظرتون

    1. وحید

      پاسخ به هستی

      چطور ازیک هدفون سیمدار در دو دستگاه استفاده کنم. ممنون
      1. احسان نیک پی

        پاسخ به وحید

        سلام متوجه نمیشم سوال رو؟
  6. Milad

    سلام خسته نباشید من هرموقع هنزفری میزنم به گوشم صدا ها قروقاتی میشن مثلا صدای اهنگ زیاد ولی صدای خواننده کمه و یا صدای گیتار زیاده و صدای ویولون کم . اول فور کردم قسمت جایی که هنزفری میزنم خراب شده برای همین یه کابل اتصال هنزفری به گوشی خریم ولی تغیری نکرد. حتی هنزفری های دیگه هم به گوشیم میزنم بازم اونجوری نمیدونم چیکار کنم. لطفا کمکم کنید.

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به Milad

      سلام گوشیتون چیه؟
      1. محمد

        پاسخ به احسان نیک پی

        سلام ببخشید من گوشیم Redmi note 12pro 5g هست و هدفونمم هم a4tech bh500 به گوشیم وصل نمیشه یعنی پیدا نمیکنه
        1. احسان نیک پی

          پاسخ به محمد

          سلام هندزفری رو در حالت آماده به اتصال قرار بدید باید پیدا بشه
  7. امیرحسین

    سلام من یه هندفری هایلو x12023 از شما خریدم از همون روز اول صداش خیلی پایینه مثلا‌ والیوم گوشی روی ۶۰ درصده ولی صدای بادز ها در حد ۲۰درصد هستش
    با ریست کردن هم درست نشد
    البته جالبه وقتی به دانگل بلوتوث کامپیوترم که ورژن ۳ هست و قدیمیه نسبت به ۵.۳ این دستگاه ،
    صدای واضح و بلندی داره و درسته
    ولی با هر گوشی چه سامسونگ چه شیایومی صدا کمه !! تازه بلوتوث گوشیم ۵.۳ اینش عجیبه

    1. نیلوفر حجابی

      پاسخ به امیرحسین

      سلام وقت بخیر تنظیمات بادز رو از داخل برنامه چک کردین؟
  8. پارسا

    سلام
    من وقتی هندزفری بلوتوثی anker R50i رو به لپتاپ وصل می‌کنم، اتصال وای فای‌ام قطع می‌شه. دلیل خاصی داره؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به پارسا

      سلام به دلیل فرکانس‌های مشابه روشن شدن بلوتوث باعث کند شدن وای فای میشه ولی قطع شدن نه
  9. ممد

    زبان هدفونم چینی شده هدفون چمپیون لطفاً بگید چیکار کنم

    1. ابوالفضل

      پاسخ به ممد

      سلام من یه هدفون vh710 رپو گرفتم خیلی عالی بود تا وقتی هفت و یک کانالشو از طریق نرم افزار رپو فعال کردم یهو گوش سمت راست صداش کلا کم شد کل حجم صدا رفت رو گوش سمت چپ دیگه هم درست نشد به گوشی هم وصل میکنم همینجوریه میشه بگید مشکل نرم افزاری براش پیش اومده یا سخت افزارش مشکل پیدا کرده؟
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/how-to-solve-common-bluetooth-headphone-errors/
ads
ads