داغ ترین ها :
مقایسه macbook pro m1 با macbook air m1

مقایسه macbook pro m1 با macbook air m1

برند معروف اپل سال‌های فراوانی است یکه‌تاز میدان دیجیتال شده است و تولیدات کوچک و بزرگ آن در زندگی اکثر افراد دیده می‌شود. در این میان لپ تاپ‌های اپل که با نام مک بوک شناخته می‌شوند، توانسته‌اند تا حد زیادی بازار فروش PC را بدست بگیرند. دو تا از بهترین مدل‌های معرفی شده، مک بوک ایر M1 و مک بوک پرو M1 هستند که به دلیل شباهت بالا امکان تشخیص آن‌ها کمی سخت است؛ اما در این مقاله قصد مقایسه آن دو را داریم. اگر شما هم قصد خرید مک بوک ایر m1 یا مک بوک پرو m1 را دارید، تا پایان این مقاله از تکنولایف همراه ما باشید.

تنوع مک بوک و تخفیف های روزانه تکنولایف را از دست ندهید: قیمت لپ تاپ اپل

جدول شباهت مک بوک پرو و ایر m1

مقایسه macbook pro m1 باmacbook air m1

1. صفحه نمایش 13.3 اینچ
2. پنل IPS LCD
3. نور پس زمینه LED در صفحه نمایش
4. فناوری True Tone در صفحه نمایش
5. فناوری Wide Color P3
6. پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای با پردازنده گرافیکی 8 هسته‌ای و موتور عصبی 16 هسته‌ای
7. توانایی ارتقا کارت حافظه تا 16 گیگابایت
8. توانایی ارتقا تا 2 ترابایت حافظه ذخیره‌سازی
9. پشتیبانی از صدای فراگیر دالبی اتموس (Dolby Atmos)
10. پشتیبانی از صدای استریو
11. 802.11ax Wi-Fi 6
12. بلوتوث نسخه 5
13. Magic Keyboard
14. تاچ آیدی
15. دو درگاه Thunderbolt/USB 4
16. رنگ نقره‌ای (Silver) و خاکستری (Space Gray)

جدول تفاوت مک بوک پرو و ایر m1

تفاوت مک بوک پرو و ایر m1

M1 MacBook Pro M1 MacBook Air
1. طراحی ضخیم طراحی باریک و غیر یکنواخت (شیب در لبه‌های کناری)
2. پردازنده گرافیکی هشت هسته ای به صورت استاندارد قابل تنظیم تا پردازنده گرافیکی 8 هسته‌ای
3. دارای فن جهت خنک سازی عدم وجود فن (cooling) برای خنک کردن
4. میزان روشنایی 500 نیت میزان روشنایی 400 نیت
5. توانایی نگه داشتن شارژ تا 20 ساعت توانایی نگه داشتن شارژ تا 18 ساعت
6. اسپیکرهای استریو با دامنه دینامیکی بالا اسپیکرهای استریو
7. وزن 1.4 کیلوگرم وزن 1.29 کیلوگرم
8. عرضه در رنگ بندی نقره‌ای و خاکستری عرضه در رنگ بندی نقره، خاکستری، طلایی
9. دارای تاچ بار (Touch Bar) فاقد تاچ بار (Touch Bar)
10. میکروفن سه‌گانه با حساسیت بالا به هر نویز و سیگنال صوتی و با کیفیت ضبط صدای استودیو (توانایی فراگیری هر صدایی را در اطراف دارد) میکروفن سه‌گانه با کیفیت صدای یکسان

چگونه مک بوک را ریست فکتوری کنیم؟
راه اندازی مجدد مک بوک

تفاوت مک بوک پرو و ایر m1 در طراحی

تفاوت مک بوک پرو و ایر m1 در طراحی

اولین مشخصه ظاهری مک بوک پرو m1 نسبت به مدل قبلی خود یعنی مک بوک ایر m1 عدم تغییر ویژگی‌های ظاهری آن است به طوریکه اگر کنار هم قرار نگیرند، تشخیص این دو مدل سخت خواهد بود. در نگاه‌های بعدی می‌توان متوجه تغییر لبه‌های مدل ایر m1 نسبت به مدل پرو m1 شد. اپل در طراحی لبه‌های مدل air m1 به گونه‌ای عمل کرده است که شیب ملایمی از بالا به پایین به صفحه کیبورد هدیه داده است. اگر از کناره‌ها به مک بوک ایر m1 نگاه کنید، این باریک شدن قابل مشاهده است؛ اما اگر به مک بوک پرو m1 نگاه کنید، یکنواختی لبه‌های کناری به چشم می‌آید. ضخامت لبه‌های مک بوک ایر m1 از 0.41 تا 1.61 سانتی‌متر تغییر می‌کند در حالیکه ضخامت لبه مک بوک پرو m1 1.56 سانتی‌متر دیده شده است.

مهم‌ترین تفاوت مک بوک پرو و ایر m1 که هنگام باز کردن مک بوک‌ها قابل مشاهده است، طراحی تاچ بار (Touch Bar) برای مک بوک پرو m1 است. مدل ایر m1 فاقد تاچ بار است و این یکی از تفاوت‌های چشمگیر مدل پرو است که در مقایسه macbook pro m1 با macbook air m1 چشم‌ها را به سمت خود باز می‌گرداند. تاچ بار به ردیفی از کلیدهای لمسی که در بالای کلیدهای مکانیکی کیبورد (برای مثال مک بوک پرو m1) قرار می‌گیرند، گفته می‌شود.

طبیعی است که اپل تغییری در تفاوت جنس ساخت این دو مدل نداده باشد زیرا هر دو از آلومینیوم ساخته شده‌اند؛ اما اگر قصد وزن کردن آن‌ها را داشته باشید، متوجه افزایش وزن Pro نسبت به مدل Air خواهید شد. وزن مدل ایر 1.29 کیلوگرم و مدل ایر 1.4 کیلوگرم دیده شده است. مطابق با نظرات اعلام شده، دست‌های کاربران هنگام کار با هر دو مدل راحت بوده و چینش دکمه‌های کیبورد یا فضای پایینی آن باعث خستگی دست کاربران نشده است. برای حمل مک بوک پرو m1 یا مک بوک ایر m1 نیاز به قدرت بدنی خاصی نیست و هر دو از دسته لپ تاپ‌های سبک دنیا قرار دارند، به همین دلیل اگر نیاز به جابه‌جایی فراوان لپ تاپ یا سفر دارید، وزن هیچکدام مشکل ساز نخواهد بود و تنها مک بوک ایر به اندازه 0.2 کیلوگرم سبک‌تر دیده شده است.

 

انواع کیبورد کامپیوتر و لپ تاپ را می توانید از تکنولایف بخرید

 

مقایسه مک بوک پرو m1 با مک بوک ایر m1 در صفحه نمایش

 

صفحه نمایش مک بوک ایر m1

نمایش محتوا در صفحه نمایش مک بوک ایر m1 با میزان روشنایی 400 نیت

یکی از اتفاق‌هایی که در عرضه مک بوک پرو m1 افتاده است، تنوع اندازه صفحه نمایش آن است. اپل مک بوک پرو m1 را در سه مدل متفاوت 13.3 اینچ، 14 اینچ و 16 اینچ روانه بازار کرده است درحالیکه مدل ایر m1 را تنها با صفحه نمایش 13.3 اینچی به فروش رسانده است. با صرف نظر از دو مدل 14 و 16 اینچی مدل پرو m1 در مقایسه صفحه نمایش‌های 13.3 اینچی مک بوک ایر m1 و مک بوک پرو m1 می‌توان اعلام کرد که به جز میزان روشنایی که بر حسب نیت بیان می‌شود، اپل تفاوت قابل ملاحظه دیگری در ساخت صفحه نمایش‌های این دو مک بوک قرار نداده است. حال که بحث میزان روشنایی شد، بهتر است عنوان شود که صفحه نمایش مک بوک پرو m1 توانایی به تصویر کشیدن هر محتوایی را با حداکثر میزان روشنایی 500 نیت دارد؛ این در حالی است که برای صفحه نمایش مدل ایر m1 این توانایی تا حداکثر 400 نیت دیده می‌شود. نکته ریزی که در ارتباط با میزان روشنایی صفحه نمایش‌ها وجود دارد، روشن‌تر بودن 20 درصدی مدل پرو است. اگر محیط کار، خانه یا فضایی که در آن به مدت زیادی قصد استفاده از مک بوک را دارید، بیشتر از حد انتظار در معرض آفتاب قرار می‌گیرد، خرید مک بوک پرو m1 را به شما پیشنهاد می‌کنیم، در غیر این صورت این تفاوت 100 نیتی به اندازه‌ای که تصور می‌کنید، به چشم نخواهد آمد.

پنل به‌کار رفته در هر دو مک بوک از نوع IPS LCD است که برای کاربری‌های روزمره بسیار مناسب به‌حساب می‌آید. اگر قصد بازی با هر یک از دو مدل گفته شده را دارید، نمی‌توان به صراحت شما را پشیمان کرد؛ اما از آن‌جایی که قدرت تفکیک رنگ و روشنایی لازم برای بازی در صفحه نمایش‌های OLED بهتر دیده شده‌اند، بهتر است برای مصارف کاری و روزمره بیشتر به مک بوک‌ها نگاه کنید.

از دیگر شباهت‌های صفحه نمایش مک بوک ایر m1 و پرو m1 می‌توان به استفاده اپل از تکنولوژی گستردگی وسعت رنگی P3 یا همان Wide Color P3 و True Tone در این دو مدل اشاره کرد. اپل از فناوری True Tone جهت تطبیق دقیق نور محیط با نور صفحه نمایش استفاده کرده است. این تطابق به افزایش کیفیت تصاویر به نمایش داده شده، کمک بسیار بزرگی می‌کند و از خسته شدن چشم کاربر و افزایش نقاط تاریک و بدون کیفیت نمایشگر مک بوک جلوگیری می‌کند. همچنین صفحه نمایش‌های 13.3 اینچی مک بوک‌های m1 اپل محتواهای ویدیویی و تصویری را با رزولوشن 2560 در 1600 پیکسل (با نام WQXGA مشهور هستند) و تراکم پیکسلی 227 ppi (پیکسل بر هر اینچ) نمایش می‌دهد.

تکنولوژی رتینا (Retina Display) قابلیتی است که برای انسجام پیکسل‌های رنگی در کنار هم جهت افزایش وضوح تصویر، کاهش بازتاب نور اذیت کننده در صفحه نمایش به‌کار می‌رود و اینطور که به‌نظر می‌رسد این قابلیت تنها در مدل پرو دیده می‌شود. تا به اینجا که ریز به ریز اطلاعات صفحه نمایش این مدل با هم مقایسه شد، متوجه شدیم که اپل قصدی برای طر احی صفحه نمایش لمسی در هیچکدام نداشته است و هر دو صفحه نمایش از طریق ماوس، کیبورد و تاچ پد کنترل می‌شوند.

مقایسه مک بوک پرو m1 با مک بوک ایر m1 در صفحه نمایش

نمایش محتوا در صفحه نمایش مک بوک پرو m1 با میزان روشنایی 500 نیت

 

پست نحوه کار با مک بوک برای آنها که تازه کار هستند:
اموزش کار با macbook

 

مقایسه macbook pro m1 با macbook air m1 در مشخصات سخت افزاری

مقایسه macbook pro m1 با macbook air m1 در مشخصات سخت افزاری

واضح‌ترین وجه تشابه مک بوک ایر m1 و پرو m1 دیده شدن تراشه قدرتمند Apple Silicon M1 است. مک بوک ایر M1 و مک بوک Pro M1 هر دو از پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی یکسانی بهره برده‌اند. این چیپست با لیتوگرافی 5 نانومتری در دل خود یک پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای، پردازنده گرافیکی 7 هسته‌ای و موتور عصبی 16 هسته‌ای را جای داده است. نکته جالبی که در ارتباط با پردازنده گرافیکی مدل ایر m1 وجود دارد این است که این مک بوک در دو مدل مختلف پردازنده گرافیکی 7 هسته‌ای و 8 هسته‌ای در ویترین فروشگاه‌ها با تفاوت قیمت 250 دلاری قرار می‌گیرد؛ اما این تفاوت پردازنده گرافیکی در ارتباط با مک بوک پرو m1 دیده نشده است زیرا مک بوک Pro M1 تنها با یک پردازنده گرافیکی 8 هسته‌ای معرفی شده است. با توجه به اینکه تفاوتی در تراشه‌ها دیده نشده است، پس انتظار می‌رود که هنگام بازی و انجام کارهای گرافیکی یا هر فعالیت دیگری، عملکرد هر دو مک بوک شبیه به هم باشد؛ اما اینطور نیست و دلیل این تفاوت به‌دلیل وجود فن و تهویه خنک کننده تنها در مدل مک بوک پرو m1 است.

فواید فن خنک کننده مک بوک Pro M1

شاید به نظر نیاید؛ اما مک بوک پرو به‌دلیل وجود همین فن خنک کننده توانایی کار کردن با سرعت بالاتری را دارد. در واقع داغ شدن لپ تاپ اتفاقی رایج است که علاوه‌بر سایر برندها در مک بوک‌های اپل هم اتفاق می‌افتد. مک بوک پرو m1 با بهره‌مندی از فن خنک کننده می‌تواند تا مدت طولانی‌تری روشن باقی بماند و شارژ باتری کمتری مصرف کند؛ همچنین در صورت گرم بودن هوا توانایی کنترل دما برای پردازنده مرکزی را دارد. این فن به طولانی‌تر شدن عمر مک بوک و کسب بیشتر رضایت کاربران کمک بسیاری می‌کند.

حل مشکل عدم استفاده از فن در مک بوک ایر M1

تا پیش از عرضه مدل مک بوک ایر m1 نظرات بسیاری در ارتباط با صدای آزاردهنده فن‌های خنک کننده مدل‌های قبلی مک بوک‌ها وجود داشت و به‌نظر می‌رسد که اپل برای حل این مشکل در مدل Air M1 فن خنک کننده را حذف کرد و همین حذف در لیست مهم‌ترین و بارزترین تفاوت‌ها در مقایسه مک بوک پرو m1 با مک بوک ایر m1 قرار گرفت.

اپل اعلام کرد به جای استفاده از فن خنک کننده (Cooling) از یک پخشگر دما در دل مک بوک ایر m1 استفاده کرده است. پخشگر درواقع همان سیستم تهویه هوا است که در مک بوک ایر m1 دیده شده است. این قطعه وظیفه پخش کردن گرمای درون مک بوک را دارد. قطعه تعبیه شده هوای گرم را به سمت دو طرف مک بوک ایر m1 هدایت می‌کند تا از طریق دریچه‌های طراحی شده، خارج شود و مک بوک از داغ کردن و خراب شدن نجات پیدا کند.

جمع بندی اولیه: در مجموع اگر قصد انجام کارهایی فراتر از کارهای روزانه دارید و احساس می‌کنید که مک بوک شما قرار است بیشتر از حد معمول داغ شود، توصیه می‌شود که نسبت به خرید مک بوک پرو m1 اقدام کنید؛ البته این اصلا به این منظور نیست که مدل ایر m1 توانایی پردازش یا اجرای برنامه‌ها را ندارد و شما را با مشکل مواجه خواهد کرد؛ اما با توجه قدرت بالاتر فن خنک کننده مدل Pro M1 نسبت به پخشگر هوای Air M1 به کاربرانی که ساعت‌های بیشتری مشغول به کار هستند، خرید مک بوک پرو m1 پیشنهاد داده می‌شود.

مقایسه macbook pro m1 با macbook air m1 در عمر باتری

مقایسه macbook pro m1 با macbook air m1 در عمر باتری

اپل در ساخت مک بوک پرو m1 از یک باتری لیتیوم پلیمری با توان 58.2 وات بر ساعت استفاده کرده است در حالیکه در ساخت نسخه ایر m1 از باتری لیتیوم پلیمری با توان 49.9 وات بر ساعت استفاده کرده است.
در حقیقت تفاوت چندانی میان عمر باتری macbook pro m1 با macbook air m1 وجود ندارد. اگر بخواهیم خیلی دقیق شویم، اپل هنگام معرفی مدل ایر m1 از عدد 18 ساعت و برای مدل پرو m1 از عدد 20 ساعت برای عمر باتری استفاده کرده است. این تفاوت 2 ساعتی را نمی‌توان دلیل ضعف اساسی مک بوک ایر m1 دانست؛ اما اگر عمر باتری برای شما حساسیت بالایی دارد، بهتر است برای راحت‌تر شدن خیال خودتان نسبت به خرید macbook pro m1 اقدام کنید.

 

اگر از لپ تاپ های دیگر برندها استفاده می‌‎کنید، پست زیر مناسب شماست:
روش تعویض رم لپ تاپ

 

تفاوت مک بوک پرو و ایر m1 در میکروفون و اسپیکر و دوربین

تفاوت مک بوک پرو و ایر m1 در میکروفون و اسپیکر و دوربین

مک بوک پرو M1 دارای 3 میکروفون با کیفیت ضبط صدا استودیویی دارد، درصورتیکه در مدل ایر m1 تنها شاهد میکروفون سه‌گانه معمولی هستیم که این نشان از برتری میکروفون‌های مک بوک پرو m1 نسبت به ایرm1 می‌دهد. در ارتباط با اسپیکرها ابتدا می‌توانیم به فناوری مشترک دالبی اتموس در هر دو مدل اشاره کنیم؛ اما در ادامه لازم به ذکر است که اسپیکرهای مک بوک پرو m1 دارای محدوده دینامیکی بالاتری هستند. اپل هیچ تغییر مثبت و اضافه‌ای در دوربین مک بوک پرو m1 نسبت به مک بوک ایر m1 انجام نداده است و هر دو دوربین توانایی ضبط با رزولوشن 720 پیکسل را دارند.

به‌صورت کلی تفاوت چشمگیری بین این 3 مولفه در مک بوک‌های مدل m1 دیده نشده است؛ اما اگر قصد استفاده از مک بوک‌ها را در جلسات آنلاین و ویدیو کال‌های فراوان دارید، یا به ضبط ویدیو با مک بوک نیاز دارید، به‌دلیل کیفیت صدای بهتر اسپیکرها و میکروفون‌های مدل پرو m1 بهتر است به خرید مدل پرو بیشتر فکر کنید.

مقایسه مک بوک پرو m1 با مک بوک ایر m1 در درگاه‌ها

مقایسه مک بوک پرو m1 با مک بوک ایر m1 در درگاه‌ها

مک بوک ایر m1 مک بوک پرو m1
دارای مجیک کیبورد دارای مجیک کیبورد
دارای تاچ آیدی دارای تاچ آیدی
دارای درگاه تاندربولت و USB/C دارای درگاه تاندربولت و USB/C
عدم وجود درگاه HDMI عدم وجود درگاه HDMI
عدم پشتیبانی از SDXC عدم پشتیبانی از SDXC
فاقد شارژ مگ سیف فاقد شارژ مگ سیف

 

سایکل باتری مک بوک چیست چطور تعیین می شود؟
تنظیمات باتری مک بوک

 

جمع بندی نهایی

با توجه به اینکه یکی از موفقیت‌های روزافزون اپل، تولید مک بوک‌های منحصربه‌‍فرد با پشتیبانی از به‌روزترین فناوری‌های دنیا است، دو مدل مک بوک ایر M1 و مک بوک پرو M1 از طرفداران بیشتری برخوردار هستند که در مقاله مقایسه macbook pro m1 با macbook air m1 تلاش شد تا تک تک مولفه‌ها به صورت جداگانه مقایسه شوند تا شما پس از مطالعه بتوانید به راحتی لپ تاپ مد نظر را انتخاب کنید. از اینکه تا پایان این مقاله از تکنولایف همراه ما بودید از شما متشکریم. اگر شما هم تجربه‌ای در استفاده از این دو مدل مک بوک یا مدل‌های دیگر را دارید، با نوشتن آن‌ها در قسمن نظرات کاربران با ما به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

تفاوت مک بوک پرو و ایر m1 در چیست؟

به صورت کلی تفاوت چندان زیادی بین این دو مدل وجود ندارد، اما با مطالعه مقاله مقایسه macbook pro m1 با macbook air m1 از تکنولایف به‌راحتی می‌توانید با جزئی‌ترین تفاوت‌ها آشنا شوید.

قیمت مک بوک پرو M1 بیشتر است یا مک بوک ایر M1؟

قیمت مک بوک پرو M1 کمی به‌دلیل بهتر بودن قسمتی از ویژگی‌ها از مدل مک بوک ایر M1 بیشتر است.

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/macbook-air-m1-vs-macbook-pro-m1/
ads
ads