داغ ترین ها :
مقایسه رابط کاربری سامسونگ، شیائومی و هواوی

مقایسه رابط کاربری سامسونگ، شیائومی و هواوی

سال ها پیش گوگل سیستم عامل اندروید را معرفی کرد که بستری بود برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان گوشی موبایل؛ شرکت های گوشی سازی به دلیل تغییر پذیری بالای این سیستم عامل، اندروید را طبق خواسته و سلیقه خودشان بازطراحی و عرضه کردند. سیستم عامل در اصل اندروید است و چیزی که دست خوش تغییر شده مانند یک تم یا لانچر بر روی اندروید سوار است، این پوسته را شرکت های گوشی سازی طراحی می کنند که می توان گفت امضای کار هر شرکت، همین رابط کاربری است.
امروزه رابط کاربری از اهمیت بالایی برخوردار است و توسعه دهندگان تمام تلاششان را می کنند تا یک محیط انیمیشنی روان را ارائه دهند، البته این کار آسان نیست و باید تمام جوانب رعایت شود تا شاهد لگ، باگ و کندی در رابط کاربری گوشی نشویم.
در این مطلب می خواهیم سه رابط کاربری محبوب اندرویدی را با یکدیگر مقایسه کنیم؛ رابط کاربری One Ui سامسونگ و رابط کاربری MiUi شیائومی. البته تا چندسال قبل که هواوی تحریم نشده بود، این شرکت هم از اندروید برای گوشی های هوشمند خود استفاده می کرد، اما حالا یعنی در سال 2021 هواوی از سیستم عامل اختصاصی خود یعنی Harmony OS رونمایی کرد که حارج از چهارچوب اندروید شکل گرفته است.

 

لیست قیمت امروز انواع گوشی موبایل را در سایت تکنولایف مشاهده کنید: قیمت روز گوشی

 

رابط کاربری های متفاوت روی اندروید
اگرچه هارمونی هواوی جزء سیستم عامل اندروید نیست و یک سیستم عامل مستقل و جدا مانند IOS آیفون است، اما با توجه به این که رقابت سرسختی با گوشی های اندرویدی دارد و همواره یک کری خوانی جالب بین آن ها در حال انجام است، تصمیم گرفتیم رابط کاربری هواوی هم با رابط کاربری سامسونگ و شیائومی مقایسه کنیم.
برند های گوشی هم مانند تیم های ورزشی کاربران تعصبی خودش را دارد و هر کاربر تصور می کند که گوشی ای که دارد، بهترین گوشی موجود در بازار است؛ همین کل کل و کری خوانی هم بین کاربران برای بهتر بودن رابط کاربری است، زیرا رابط کاربری یکی از عوامل مهم خرید یک گوشی هوشمند است. اگر شما هم دوست دارید بدانید کدام رابط کاربری از همه بهتر است و ارزش خرید گوشی را بالا می برد، همراه مجله تکنولایف در ادامه این مطلب باشید.

رابط کاربری چیست؟

گوگل یک سیستم عامل برای گوشی ها معرفی کرد که اکثر گوشی های هوشمند از آن استفاده می کنند، این سیستم عامل به اصطلاح Open Source است، یعنی برنامه نویسان و توسعه دهنگان به راحتی می توانند این سیستم عامل را شخصی سازی کنند؛ به همین خاطر شرکت های گوشی سازی پوسته و رابط کاربری مخصوص خود را روی گوشی سوار می کنند.
رابط کاربری محیطی است که شما در یک گوشی می بینید، فضای منو، تنظیمات و محیطی که جلوی چشم شما است؛ انیمیشن های بسیار کوچک که در آیکون های گوشی مشاهده می کند، مدل آیکون ها و حتی والپیپر مخصوص هر گوشی شامل رابط کاربری می شود. پس رابط کاربری رابطه مستقیم با انتخاب گوشی دارد، هر گوشی ای که رابط کاربری بهتری داشته باشد کاربر بیشتر مجاب به خرید آن می شود.

تفاوت رابط کاربری سامسونگ، شیائومی و هواوی
به این دلیل که زمانی که شما برای اولین بار یک گوشی را دستتان می گیرید، ابتدا به منوی آن می روید، آیکون ها را ورق می زنید و بعضا وارد تنظیمات می شوید؛ اگر رابط کاربری آن گوشی در همان مرحله اول بتواند شما را جذب خودش کند، نصف راه برای خرید طی می شود. اگر در ابتدا شما جذب رابط کاربری و محیط گوشی بشوید، سپس مجاب می شوید که دیگر ویژگی های آن را بررسی کنید.

رابط کاربری One UI سامسونگ

سامسونگ را می توان کارکشته این راه معرفی کرد، در زمانی که نوکیا تن به استفاده از اندروید نداد و با مایکروسافت قرارداد بست، سامسونگ با اندروید کار خود را ادامه داد و امروز می بینید که سامسونگ چه سهمی از بازار دارد و نوکیا که چند سالی است به اندروید روی آورده به چه میزان سهام بازار را در اختیار دارد.

رابط کاربری one ui سامسونگ
سامسونگ با روی کار آوردن OneUI توانست به یک پایداری بسیار خوب بین گوشی و سیستم عامل اندروید برسد که طی این سال ها اخیر توجه بسیار زیادی هم به آن کرده است؛ رابط کاربری سامسونگ به خوبی توسط تیم توسعه دهنده پشتیبانی می شود و به روز رسانی ها دائما برای رفع باگ ها به گوشی ارسال می شوند.

منوی رابط کاربری One UI

سامسونگ همیشه به روان بودن منو و صفحات تنظیمات مربوط است، کم بودن انیمیشن های استفاده شده در برنامه های پیش فرض و آیکون های منو باعث شده تا هیچ لگ و کندی ای هنگام کار کردن با گوشی رخ ندهد. البته کم بودن انیمیشن ها به این معنی نیست که رابط کاربری سامسونگ خیلی ساده است و حوصله سر بر؛ اتفاقا مینیمال بودن رابط کاربری سامسونگ باعث شده تا همه چیز شفاف و دسته بندی شده باشد تا اگر برای اولین بار گوشی سامسونگی دستتان می گیرید، در منوها گیج و سردرگم نشوید.

منوی one ui سامسونگ

 

اگر خیلی به تنظیمات گوشی سامسونگ خود تسلط ندارید، ابتدا راهنمای تنظیمات گوشی سامسونگ را بخوانید.

 

برنامه های پیش فرض

برنامه های پیش فرضی که در گوشی سامسونگ وجود دارد، مانند دوربین، پیامک ها، نقشه، موزیک ها و گالری به خوبی برنامه نویسی شده اند، هیچ لگ و باگی در کار با برنامه ها مشاهده نمی شود؛ البته ساپورت نرم افزاری سامسونگ برای برنامه های پیش فرض انقدر خوب است که اگر هم مشکلی در برنامه ها به وجود بیاید، می توانید به راحتی در گلکسی استوری که روی گوشی سامسونگی تان نصب است آن ها را به روز رسانی کنید.
آیکون برنامه ها هم انیمیشن کمی دارند و می توانید در تنظیمات باز هم آن ها را کمتر کنید و یا آن ها را کوچک و بزرگ کنید و تعیین کنید که چند آیکون در یک صفحه از منو جای بگیرد.

برنامه های پیش فرض در رابط کاربری سامسونگ
برنامه دوربین در گوشی های سامسونگ بسیار هوشمندانه عمل می کند، رابط کاربری اجازه نمی دهد این برنامه حجم زیادی از رم و CPU را درگیر کن و سریعا آن را می بندد، البته اگر هنگام ضبط ویدئو باشید این اتفاق نخواهد افتاد. دوربین گوشی های سامسونگ در کل ویژگی خاصی ندارد و ساده اما مثل همیشه قدرتمند عمل می کند و تنها ویژگی آن ساخت فیلم و عکس با ایموجی یا همان بیتموجی سامسونگ است که در این صورت می توانید به عنوان یک ایموجی یا شکلک خاص مقابل دوربین ظاهر شوید و یا با نقاشی زنده روی ویدئوی در حال ضبط آن را هیجان انگیز کنید.

برنامه دوربین سامسونگ

تنظیمات پیشرفته

سامسونگ همانطور که از طراحی مینیمال استفاده می کند، در تنظیمات بسیار زیادی که در اختیارتان قرار می دهد به شما این اجازه را می دهد که همه چیز را شخصی سازی کنید. شاید به اندازه شیائومی دستتان در تغییر رابط کاربری باز نباشد، اما به هر حال انقدر جذاب و دلنشین است که از داشتن یک دستگاه سامسونگی خوشنود باشید.
در تنظیمات این گوشی می توانید تم، تصاویر پس زمینه، روشنایی و حالت رنگ را در بخش تصویر به طور دلخواه تغییر بدهید. البته همه گوشی ها این قابلیت را دارند، اما قابلیت همیشه روشن یا Always On Display انقدر خوب بهینه شده که هیچ رابط کاربری ای به گرد پایش هم نمی رسد.

تنظیمات پیشرفته در One ui سامسونگ
در کنار این قابلیت، وجود نورهای کنار صفحه برای اعلام پیام ها و در کل نوتیفیکیشن ها یک ویژگی منحصر به فرد محسوب می شود که بسیار خوب و کارآمد به حساب می آید. در تنظیمات می توانید این نورها را شخصی سازی کنید که شامل رنگ، حالت نورها و نوع اعلان می باشد.
یکی از ویژگی های بسیار خوب رابط کاربری OneUI سامسونگ، وجود تکنولوژی انتقال سریع کوئیک شیر یا Quick Share است که تنها در دستگاه های سامسونگی وجود دارد؛ این ویژگی می تواند به سرعت فایل های حجیم را منتقل کند بدون آن که از کیفیت کم کند. البته یک قابلیت دیگر به نام Smart Switch وجود دارد که شاهکار سامسونگ برای انتقال فایل بین اندروید و آیفون و خود اندروید است.

کوییک Share و موزیک شیر در گوشی سامسونگ

 

فونت گوشی سامسونگ شما به راحتی قابل تغییر خواهد بود: تغییر فونت در گوشی های سامسونگ

 

بهینه بودن رابط کاربری OneUI سامسونگ

کمبود انیمشین و استفاده درست از آن ها در آیکون ها و محیط کاربری گوشی، باعث شده این رابط کاربری یکی از کم مصرف ترین پوسته های موجود در گوشی های هوشمند باشد. وان یو آی برای دارک مود به خوبی بهینه شده و با فعال کردن آن می توانید ساعت ها باتری بیشتر ذخیره کنید.

تفاوت رابط کاربری گوشی سامسونگ، شیائومی و هواوی
رابط کاربری OneUI 3.1 که به تازگی منتشر شده و آخرین نسخه One UI است، یکی از برترین نسخه های این رابط کاربری است و هیچ مشکلی در آن مشاهده نمی شود. سامسونگ انقدر تجربه دارد که می داند نباید زیبایی را فدای سهولت در استفاده و تجربه کاربری کند، به همین دلیل مثل همیشه انیمیشن ها کم کار شدند و روان بودن رابط کاربری بیشتر از همیشه شده. صد در صد روان بودن و باگ نداشتن مهمتر از زیبایی است، کاری که رابط کاربری MiUi شیائومی انجام می دهد حفظ ظاهر است و نبود سهولت در کار، اما با خرید گوشی سامسونگ خبری از لگ و باگ در محیط کاربری نخواهد بود و تضمین می کنیم که خرید رضایت بخشی خواهید داشت.

 

رابط کاربری MiUi شیائومی

چندسالی است که شیائومی هم وارد نبرد شده و سامسونگ را در میدان جنگ به حال خود نگذاشته است، البته که شیائومی تاکنون دشمن بسیار سختی برای اندرویدی ها بوده و در چند ماه اخیر به صدر فروش جهانی رسید. شیائومی از ابتدا شروع به کپی کردن از دیگر کمپانی ها کرد و رابط کاربری ای مجموع از IOS و OneUI به وجود آورد.
بسیاری از ویژگی های خوب را از دیگر کمپانی ها جمع کرد و یکجا با نام های دیگر در رابط کاربری خود استفاده کرد؛ اما زیبایی و کارایی به چه قیمت؟ تمام گوشی های شیائومی بعد از مدتی کند می شوند و باعث می شود از گوشی دل زده شوید و آن را عوض کنید.

رابط کاربری شیائومی miui 10
درست است که رابط کاربری شیائومی بسیار جذاب و پر از قابلیت های مختلف است، اما این را هم در نظر بگیرید که داشتن قابلیت و ویژگی نیازمند فضای ذخیره سازی است، این فضا از گوشی به عنوان System تصرف شده و معمولا در گوشی های شیائومی حجم زیادی دارد و این مدرکی است بر کندی و سنگین بودن رابط کاربری MiUI شیائومی.

 

راهکارهای ساده با نتایج فوق العاده در Miui شیائومی: ترفندهای گوشی شیائومی

 

منوی رابط کاربری MiUI

رابط کاربری شیائومی پر از انیمیشن است، در هر جای منوی این گوشی بگردید، حتی در تنظیمات می توانید آیکون های انیمیشن دار را ببینید که محیط کاربری گوشی را بسیار زیبا و جذاب کرده اند، اما این انیمیشن ها بهای سنگینی دارد آن هم کند شدن رابط کاربری است.

منوی گوشی های شیائومی
البته می توانید به راحتی این انیمیشن ها را خاموش کنید تا سرعت گوشی بیشتر شود، اما در مجموع این انیمیشن ها در سیستم گوشی وجود دارند و فضای بسیاری اشغال کرده اند. اگر خیلی اهل کار با گوشی به صورت حرفه ای نیستید و پردازش های سنگین از گوشی انظار ندارید، گوشی های شیائومی برای شما می توانند مناسب باشند، زیرا انیمشن های زیبایی دارد و خسته کننده نیست.

برنامه های پیش فرض

برنامه های پیش فرض گوشی های شیائومی مملوء از انیمیشن هایی هستند که آیکون های آن ها را جذاب کرده اند، البته سیستم پشتیبانی تیم توسعه دهنده MiUI هم بسیار خوب عمل می کند و به سرعت هر ماه به روز رسانی هایی برای رابط کاربری MiUi عرضه می کند. برنامه های پیش فرض مانند گالری، موزیک ها، نقشه و دوربین بسیار خوب عمل می کنند و باگی ندارند، اما سرعت اجرا شدن آن ها به مراتب از رابط کاربری OneUi کمتر است.

کنترل سنتر و تنظیمات گوشی شیائومی
برنامه دوربین در رابط کاربری می یو آی شیائومی مخصوصا در نسخه Miui 12.5 بسیار پیشرفته و کارآمد شده، گزینه هایی مانند ولاگ در برنامه دوربین گوشی های شیائومی بسیار کارآمد و بدون نقص هستند، اگر اهل ساخت ولاگ و ویدیوهای کوتاه جالب هستید، حتما یک سر به دوربین گوشی های شیائومی بزنید.

برنامه دوربین در رابط کاربری شیائومی miui

 

فونت فارسی یا انگلیسی گوشی شیائومی به راحتی قابل تغییر است: تغییر فونت گوشی شیائومی

 

تنظیمات گسترده

گوشی های شیائومی دریایی بی کران از تنظیمات و شخصی سازی ها هستند، خصوصا در آپدیت آخر Miui به این ویژگی ها افزوده شد و مقداری رابط کاربری بیهنه تر شد اما هنوز راه زیادی برای طی کردن پیش رو دارد. این گوشی هم مانند سامسونگ از تنظیمات شخصی سازی پیشرفته ای پشتیبانی می کند، اما کندتر از سامسونگ عمل می کند و آن هم دلایل خودش را که مربوط به سنگینی رابط کاربری است دارد.
اگر تنظیمات زیاد می خواهید، ویژگی های زیا می خواهید باید تحمل کنید و این سنگینی را به جون بخرید. با داشتن یک گوشی شیائومی به راحتی می توانید به هرجای گوشی سرک بکشید و آن را دستخوش تغییر کنید؛ هرجایی از گوشی را که می خواهید می توانید شخصی سازی کنید، رنگ ها را عوض کنید، نوع آیکون ها را تغییر دهید، رنگ نمایشگر را عوض کنید و حتی نوع انیمیشن شارژ شدن گوشی را هم تغییر دهید.

رابط کاربری Mi ui در زمان شارژ
همانطور که گفتیم شیائومی مجموعه ای از رابط کاربری های دیگر مخصوصا آیفون است، از حالت آیکون برنامه ها تا نبود صفحه خانه و مستقیم به منو رفتن، از حالت کنترل سنتر و که درست مانند آیفون است تا وجود ویژگی هایی مانند Mi Share که یک شبیه سازی درست مانند Quick Share سامسونگ است. البته خود سامسونگ هم این قابلیت را از Air Drop آیفون کپی برداری کرده اما اگر این کپی ها نباشد، هیچ پیشرفتی در دنیای تکنولوژی صورت نمی گیرد.

mi share در رابط کاربری شیائومی miui
یکی از قابلیت های جذاب گوشی های شیائومی حالت مولتی تسکینگ است که می توانید چند کار را همزمان بدون وقفه انجام دهید، می توانید فیلم ببنید و در میان آن بازی کنید و حتی بازی کنید و در همان زمان پیام بدهید یا غذا سفارش بدهید.
از دیگر ویژگی های جذاب شیائومی وجود گیم لانچر با محیط بسیار جذاب است که انیمیشن های بسیار چشمگیر و جالبی دارد، اما خب همین زیبایی ها باعث کند شدن گوشی های شیائومی می شود.

گیم لانچر در رابط کاربری Miui شیائومی

بهینه بودن رابط کاربری MiUi شیائومی

اگر محیط کاربری زیبا و جذاب با کلی انیمیشن خلاقانه می خواهید، باید غید بهینه بودن را بزنید؛ انیمیشن ها باتری بسیاری مصرف می کنند و اگر می خواهید آن را غیرفعال کنید، چرا شیائومی بخرید! به هر حال که این انیمیشن ها روی گوشی وجود دارند و فضای زیادی را اشغال کرده اند و نمی توانید آن ها را پاک کنید.
اما در مجموع گوشی های شیائومی معمولا باتری های بسیار قوی ای دارند که باعث می شود از نظر شارژدهی هیچ مشکلی نداشته باشید و با خرید گوشی شیائومی همیشه به سرعت شارژ شوید، زیرا این گوشی ها از سرعت شارژ بسیار زیادی پشتیبانی می کنند و در کمترین زمان فول شارژ می شوند.

رابط کاربری Miui 12

اما مشکل ما کندی و باگ های بسیار فراوانی است که گریبان گوشی های شیائومی را طی مدت زمان کمی می گیرد، این کندی و باگ های زیاد باعث خستگی و اعصاب خردی شما می شود و شما را مجبور به تعویض گوشی قبل از یک سال می کند. البته این کندی و باگ بیشتر خودشان را زمانی نشان می دهند که با گوشی کارهای سنگین و پردازشی مانند بازی های گرافیکی سنگین انجام دهید. در غیر این صورت بیشتر از یک سال دوام می آورد و مشکلی برای شما ایجاد نمی کند، اما خب بهتر است زمانی که پول می دهید، بهترین انتخاب را در حد بودجه تان داشته باشید.

 

رابط کاربری Harmony OS هواوی

سیستم عامل جدید هواوی نشان داد که این شرکت انقدر قدرتمند است که تحریم های گوگل هم نمی تواند مانع پیشرفت آن ها بشود، اما در حقیقت خرید یک گوشی با سیستم عاملی که چند ماه است که عرضه شده است ریسک بزرگی نیست؟ اندروید با این همه گسترده بودن و توسعه ای که طی این سال ها داده شده، هنوز رابط کاربری بی نقصی برای آن ارائه نشده است، پس خرید گوشی هواوی با سیستم عامل هارمونی دردسرهایی خواهد داشت.

رابط کاربری HarmonyOS هواوی
طبق شناختی که نسبت به گوشی های هواوی داریم، این شرکت محصول بدی تا به حال ارائه نداده، پس برای رقابت با اندروید و شرکت های بزرگ آمریکایی هم که شده تمام تلاشش را می کند تا بهترین را عرضه کند، اما ترس از هارمونی آنجایی شدت می گیرد که این سیستم عامل هنوز فراگیر نشده و فعلا فقط روی هواوی P50 تست شده است. این سیسم عامل به گفته طراحان بهترین سیستم عامل برای مردم خود کشور چین است، به این دلیل که با زندگی روزمره آنان سر و کار دارد و ریز به ریز بخش های آن باب سلیقه و میل چینی ها ساخته شده است.

منوی رابط کاربری Harmony OS

زمانی که یک شرکت سیستم عامل مخصوص خود را داشته باشد، دیگر خبری از رابط کاربری جداگانه نیست؛ درست مانند گوشی های آیفون که از ابتدا سیستم عامل خود را داشتند و رابط کاربری جداگانه ای برای آن در نظر گرفته نشده است زیرا فقط در گوشی های اپل از ios استفاده می شود. هواوی هم راه اپل را پیش گرفته و یک جورایی به اپل بازار چین معروف شده است، تمام المان ها درست مانند ios شده اند با این تفاوت که یک رنگ و بویی از اندروید هم در خود دارند.

منوی رابط کاربری گوشی هواوی
اما در کل این سیستم عامل یک کپی از ios اپل است، اما یک کپی بچگانه و ناشیانه نیست و هواوی به خوبی روی این سیستم عامل کار کرده است. انیمیشن های هارمونی او اس به خوبی کنترل شده اند و خبری از ریخت و پاش در سیستم عامل مشاهده نمی شود، اما با وجود نبود انیمیشن ها هنوز این سیستم عامل و رابط کاربری اش جای کار بسیار زیادی دارد.

 

نیاز به کنترل مصرف اینترنت در گوشی هوشمند خود یا فرزندانتان دارید؟ نرم افزار محدود کننده مصرف اینترنت برای اندروید و ios راهکار پیشنهادی ما به شماست.

 

برنامه های پیش فرض

برنامه های پیش فرض سیستم عامل هارمونی درست مانند آیفون بازطراحی شده اند، برنامه کنترل ساعت هوشمند، برنامه گالری، نقشه، دوربین و موزیک به خوبی روی سیستم عامل سوار شده اند و هیچگونه لگ و باگی در سیستم عامل هارمونی مشاهده نخواهید کرد. در دست گرفتن گوشی هواوی با سیستم عامل هارمونی درست همان حسی را به شما انتقال می کند که گوشی آیفون در دست می گیرید و در منوی آن می چرخید.

برنامه های پیش فرض در گوشی هواوی و هارمونی او اس
گوشی های هواوی همیشه به داشتن دوربین معرکه معروف هستند و هواوی P50 گل سر سبد آن ها است، پس صد در صد در برنامه پیش فرض دوربین سورپرایزهای خوبی در انتظار شما است که می تواند بسیار کارآمد و حتی حرفه ای باشد. البته که بخش Pro دوربین گوشی های هواوی همیشه پر از ویژگی و تنظیمات حرفه ای بوده، اما این سری فرق دارد و سیستم عامل هارمونی آن را کنترل می کند.

رابط کاربری دوربین هواوی
آیکون ها خیلی به آیکون های گوشی های آیفون شباهت دارند، برای مثال ساعتی که در منو وجود دارد درست مانند ساعت معروف اپل است که با انیمیشن جذابش همیشه در حال چرخش است. البته که هنوز هم رنگ و لعاب اندرویدی در آن وجود دارد و کارایی های بسیار زیادی برای ارائه به کاربر دارد.

تنظیمات هارمونی OS

تنظیمات جدید در هارمونی

توسعه دهندگان سیستم عامل هارمونی وعده سیل عظیمی از تنظیمات پیشرفته را ما داده اند، البته که گوشی های اندرویدی هم همیشه این تنظیمات را در اختیار کاربر قرار داده اند که در حال حاضر شیائومی رتبه اول گسترده بودن تنظیمات و شخصی سازی پذیر بودن را به نام خود ثبت کرده است.
این تنظیمات می تواند شامل تنظیم رنگ اعلان ها به دلخواه، دتنظیم حالت اعلان ها مانند خواندن و نوشتن پیام ها در یک گوشه از صفحه که در سیستم عامل های دیگر هم پیدا می شود. از طرفی این گوشی شکل ios است و شخصی سازی پذیری اندروید را به شما ارائه می دهد که نکته بسیار مثبت این سیستم عامل به شمار می رود.

هارمونی os روی تبلت هواوی
یکی از ویژگی های جدید در گوشی های آیفون، وجود شورتکات های جذاب در صفحه اصلی منو ها است که هارمونی هواوی هم آن را دقیقا کپی کرده و به خوبی و روان بودن آیفون آن را اجرا کرده است. این شورت کات ها می توانند بسیار مفید و هیجان انگیر باشند و منوی اصلی گوشی را جذاب تر کنند. البته هارمونی یک تغییر بسیار مفید در آن اعمال کرده و آن هم ویجت کردن یک فولدر در منوی اصلی است که چیدمان منو را تغییر می دهد و مانند ویجت های آیفون می کند.

ویجت های رابط کاربری هواوی harmonyos
گوشی های هواوی هم همیشه تنظیمات فوق العاده مربوط به خود را داشته اند و این دفعه در harmony os هم احتمالا شاهد نوع جدیدی از انتقال فایل ها، تصاویر پس زمینه جدید، تنظیمات تغییر رنگ نمایشگر با ویژگی های جدیدتر و امکان شخصی سازی هرگوشه از گوشی مانند اعلان ها، نوع انیمیشن شارژ، متصل شدن دستگاه های هوشمند مانند ساعت، هدفون و وسایل خانگی که هواوی روی آن مانور بسیاری داده است؛ البته این را هم بگوییم که همه این ها به خوبی در چین کار می کند اما معلوم نیست که آیا ایرانی ها هم می توانند به راحتی از این ویژگی ها استفاده کنند یا فقط قرار است مانند بسیاری از ویژگی های آیفون که در ایران کار نمی کند، پولش را پرداخت کنند.

 

صفحه کلید گوشی در تمام رابط های کاربری قابل تغییر است؛ آموزش تغییر صفحه کلید گوشی در اندروید و ios را بخوانید.

 

بهینه بودن رابط کاربری Harmony OS

با توجه به این که هنوز این سیستم عامل در جهان فراگیر نشده، نمی توانیم بگوییم که چقدر روی بهینه بودن آن کار شده، اما با توجه به گفته های مدیر ارشد هواوی، این سیستم عامل جزو برترین های جهان است و به خوبی روی پایداری آن کار شده است؛ از کمپانی هواوی هم بعید نیست که این ادعا حقیقت داشته باشد، به این دلیل که این شرکت بیشتر به جای کری خوانی عمل کرده و می توانید نمرات دگزومارک را ببینید، گوشی های هواوی این لیست را تصرف کرده اند و بسیاری از آن ها جای گوشی های چند هزار دلاری را گرفته اند.

نمرات Dexomark گوشی های هواوی
امیدواریم که سیستم عامل هارمونی هم مانند ویدئوهایی که منتشر کرده است خوب عمل کند و کمترین لگ و باگ را داشته باشد، در ویدئوها رابط کاربری هواوی بسیار نرم و روان بود و نمرات تست این گوشی هم درخشان بوده اند، منتظریم ببینیم آیا این سیستم عامل روی گوشی های ارزان قیمت و اقتصادی مانند گوشی های پرچمدار نرم و روان عمل می کند یا پر از باگ و کندی خواهد بود.

 

سخن آخر: One UI بهتر است یا MIUI یا Harmony OS؟

در این مطلب هر سه رابط کاربری را مقایسه کردیم و نقاط ضعف و قوت آن ها را گفتیم، طبق نتیجه گیری و تجربه کاربران در چند سال اخیر، رابط کاربری OneUi سامسونگ برای کاربران از دیگر رابط کاربری ها راضی کننده تر بوده و پایداری این رابط کاربری را همیشه تحسین کرده اند؛ اما شیائومی به تازگی با عرضه MiUi 12.5 توانست قدم بزرگی بردارد و علاقمندان بیشتری را جذب کند، اما هنوز هم خیلی جای کار دارد و باید بهینه تر شود.
می ماند سیستم عامل جدید هواوی یعنی هارمونی که یک تاخته جدا بافته است و وقتی به تست ها نگاه می کنیم، می فهمیم که گوگل اشتباه کرده و نباید هواوی را تحریم می کرد، زیرا در این صورت رقیب قدرتمندی برای خود ساخته که می تواند در طی سال های نه چندان دور، اندروید را از پیش رو بردارد. اما هنوز این سیستم عامل خام است و باید منتظر فراگیر شدن آن و استفاده بیشتر در گوشی های هواوی باشیم تا مطمئن شویم که ارزش کوچ به سیستم عامل هارمونی و خرید گوشی هواوی را دارد.
به نظر شما کدام رابط کاربری از همه بهتر و روان تر است؟ آیا سیستم عامل هارمونی هواوی می تواند جایگاه اندروید را به حطر بی اندازد؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

37 نظر

  1. محمد مهدی موحدی کیا

    قطعا سامسونگ از همشون یوزر فرندلی تر هست
    رابط کاربری سامسونگ جزو بهترین هاست.اینو همه میدونن.اون برنامه هایی هم که گفتید دو گانه و تکراریه هم باید بگم که چون سامسونگ اندرویده و زیر نظر گوگل،برنامه های گوگل رو هم به طور پیشفرض در خودش داره.بقیه گوشی های اندرویدی مثل شیائومی هم اینطوری هستن.با این تفاوت که برنامه های پیشفرض سامسونگ بهتر و کاملتره.مثلا در مورد مرورگر سامسونگ،این برنامه امکان افزودن افزونه و دسترسی سریع به سایت ها و از همه مهمتر استفاده از بیومتریک رو داره که گوگل کروم نداره.و یا find my phone سامسونگ بسیار بهتر از سرویس همتای گوگل هست.چون تو سرویس سامسونگ گوشی اگه آفلاین باشه هم میشه پیداش کرد ولی تو بقیه گوشی ها مثل شیائومی امکان پیدا کردن در حالت آفلاین وجود نداره.پس وجود برنامه های دوگانه در زمانی که برنامه های سامسونگ بهتر از گوگل هست ایراد نیست
    اتفاقا آقای نویسنده عزیز بنده بدون اغراق عرض کنم که سیستم عامل اندروید و oneui سامسونگ بعد از سیستم عامل ویندوز یک شاهکار تمام هستش
    سیستم عامل ios یک محیط آشغال و کاملا زبون نفهمه و همه چیز بسیار محدود و سر بسته ست و حتی جوری شده که اومده از اندروید کپی برداری کرده و اسم گزینه ها رو عوض کرده و از نظر بیل گیتس هم اشاره می کنه که خیلی ios سیستم عامل آشغال و چرتی هستش که فقط میشه باهاش تماس گرفت و پیامک زد همین دقیقا هیچ مزیت دیگه ای درش نیست
    واقعا انسان به سطح علمی شما نویسنده کاملا شک میکنه

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به محمد مهدی موحدی کیا

      سلام وقت شما بخیر دوست خوبم رابط کاربری یک مسئله سلیقه‌ای هست و نمیشه یکی رو به طور کامل برتر از دیگری دونست سیستم عامل ios بسیار پایدار هست و قابلیت های کاربرد و خوبی داره ولی دنیاش با اندروید متفاوت کلا پیروز باشید
  2. ناشناس

    کاملا معلومه با شیائومی مشکل داری هرچند کمی موافقم
    راستی رابط کاربری ریلمی چطوره? realme ui 3در برابر سامسونگ و هواوی ترجیحا بدون تعصب و با اگاهی

    1. فرانک یحیوی

      پاسخ به ناشناس

      سلام وقت شما بخیر، حتما بزودی در این مورد هم مطالبی به وبلاگ اضافه می‌شه.
  3. King

    سلام
    داداش قبول کن طرفداری کردی شرط می‌بندم طرفدار سامسونگی ولی خب بیراه نگفتید من قبول دارم که رابط کاربری وان یو آی از می یو ای بهتره ولی یک سوال از شما داشتم آیا می یو ای ۱۳ میتونه به لحاظ باگ و پایداری با وانگ یو آی ۴ مقایسه بشه و اگه وان یو آی بهتره و پایداری بیشتری داره چقدر لطفاً برحسب طرفداری جواب من رو ندید من خودم پوکو ام تری دارم خیلی گوشی خوبیه و از هم رده هاش بهتره و راضیم افت افت آنچنانی هم نکرده ولی خب می خوام حقیقت رو به همه دوستان بگم گوشی شیائومی در زیر ۱۰ میلیون انتخاب بهتریه ولی اگر بالای ۱۰ میلیون تومان بودجه دارید به نظر من به سراغ سامسونگ و آیفون بروید من بدون طرفداری گفتم با تشکر لطفاً جواب سوال من را بدهید خدانگهدار

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به King

      سلام وقت شما بخیر باشه طبق اطلاعاتی که من دارم و خودم از miui و one ui استفاده کردم پایداری رابط کاربری سامسونگ بیشتر هست چون این شرکت طی سال های طولانی‌تری این رابط کاربری رو توسعه داده به عنوان مثال one ui 4 از ابتدا ایراد بزرگی نداشته ولی نسخه اولیه miui 13 خیلی بهینه نیست و باتری گوشی‌هایی که روش نصب شده رو تحت تأثیر قرار داده موفق باشید
  4. سید شهاب طباطبایی

    مثل اینکه هیچکدوم از دوستان با هواوی و EMUI12 آشنا نشدن 😅😅💪

  5. مهدی

    بزودی miui 13 همرو مبجوعه

  6. علی

    من خودم هم miui و هم one ui داشتم.از لحاظ امکانات و شخصی سازی miui بهتره اما پایدار نیست.رابط کاربری one ui به نظرم بسیار بهتره چون پایداره و شما تفاوتی با موبایلی که ۴ سال پیش داشتید و الان دارید نمی بینید.در رابط کاربری miui با مشکلات زیادی به ویژه تو آپدیت ها داشتم.در کل انتخاب من one ui هست.اون گوشی شیائومی که داشتم مشخصات سخت افزاری بالاتری از سامسونگ داشت اما تو استفاده سامسونگ بهتر عمل میکرد.چون رابط کاربری سبک تری رو داره.تو زمینه انتشار آپدیت هم قطعا سامسونگ بهتر عمل کرده و با پشتیبانی ۳ نسل اندروید و در پرچمدار ها تا ۴ و ۵ نسل قابل مقایسه با شیائومی نیست.

    1. نیما قیطانی

      پاسخ به علی

      درسته فعلا سامسونگ بهتر عمل کرده، اما در نسخه آخر Miui تونسته روون تر و پایدار تر عمل کنه نسبت به نسخه های قبلیش
  7. یک کاربر

    شما دارید از Samsung حمایت می کنید چون گوشیاش بدرد نخور و گرونه ، که دوباره ازتون خرید کنن هر کی موافقه 👍🏻 بفرسته 🌷.

    1. مهدی

      پاسخ به یک کاربر

      کاملا درسته،سریع خراب میشن s22 ها هم ک خاموش میشن روشن نمیشن
    1. نیما قیطانی

      پاسخ به یک کاربر

      دوست عزیز چیزی با طرفداری به ما نمیرسه. تمام مقایسه ها بدون قضاوت بی جا و طرفداری از برند خاصی انجام میشه.
    1. ممد

      پاسخ به یک کاربر

      لطفا یکم فکر کن.مرد حسابی مگه سامسونگ برند باباشه که بیاد ازش تعریف کنه؟ واقعیت رو قبول کن می یو آی چیزی جز یه کپی مسخره از آیفون نیست.برندی که ۴،۵ ساله اومده تو بازار حداقل در زمینه رابط کاربری چطور میتونه با سامسونگی که ۲۰ ساله تو این زمینه فعالیت میکنه بهتر باشه؟رابط کاربری یه چیزی هست که با مرور زمان و استفاده و تجربه کاربران باگ هاش مشخص میشه و کاملا واضح و مبرهن هست که one ui بهتر از miui باشه
      1. مهمه!؟

        پاسخ به ممد

        سلمسونگه شما تو ۲۰ سال نتونسته جای شیائومی ۵ ساله رو بگیره وقتشه که دیگه با برند هایی مثل سامسونگ و ایفون خداحافظی کنیم البته اینو هم بگم سامسونگ بین مردم خود کشورش و بقیه جهان خیلی فرق گذاشته سامسونگ از لحاظ دیگه هم بدرد نخوره چون دستش تو همه ی کار ها هستش لوازم خانگی،بیمه،گوشی،سیاست و ...
  8. امیر

    هیچ رابط کاربری به one UI سامسونگ نمیرسه بقیه رابط کاربری ها مسخره هستند مثل رابط کاربری شیائومی که مسخره ترین رابط کاربری جهانه

    1. نیما قیطانی

      پاسخ به امیر

      البته miui در آخرین نسخه هم بسیار خوب عمل می کنه.
    1. محمد

      پاسخ به امیر

      تاحالا شیایومی دست نگرفتی ببینی اخمخ تازه با آپدیت کردن روون تر هم میشه من شیایومی دارم و خیلی خوبه
      1. نیما قیطانی

        پاسخ به محمد

        در آخرین نسخه بسیار خوب عمل کرده و پیشرفت زیادی داشته
  9. سجاد ش

    شما مقاله ننویس بگو مقایسه و فلان،
    سر مقاله ات بنویس طرفداری از سامسونگ
    چرا یکطرفه از سامسونگ حمایت کردی؟
    البته من خودم سامسونگ دارم، شیایومی هم دیدم، منتها نسبت به دید من، شما اصلا مقایسه نکردید و قصد اینکه به کاربر حق انتخاب بدید نداشتید. یک طرفه نوشتید.
    امیدوارم مابقی مقاله و مقایسه ها یک طرفه نباشند.
    با تشکر از زحمات شما.

    1. نیما قیطانی

      پاسخ به سجاد ش

      دوست عزیز نظر ما کاملا تجربی هست، همینطور در تمام تست ها رابط کاربری شیائومی از نظر پایداری ضعیف تر عمل کرده و باگ های بیشتری داره.
  10. علی

    اینقدر الکی نگید بهترین رابط کاربری فقط مال شیامی هست miui بهترین هست . من الان ۳ ساله گوشی شیامی دارم اتفاقا گوشی. سریعتر هم شده…..
    متاسفم که دارید رابط کاربری شیامی را از بین میبرید ….

    1. Abolfal

      پاسخ به علی

      محیط کاربری پر از لگ و باگ=شیائومی
    1. نیما قیطانی

      پاسخ به علی

      دوست عزیز رابط کاربری شیائومی در آخرین نسخه بسیار خوب عمل کرده، اما هنوز فاصله زیادی در پایداری با OneUI و IOS دارد.
    1. سعید

      پاسخ به علی

      یه گوشی چطور میتونه با گذشت ۳ سال سریعتر هم بشه؟ فوق فوقش افت سرعت نداره.مگه وانته بگی با استفاده و گذر زمان نرم تر میشه؟
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/one-ui-vs-miui-vs-harmonyos/
ads
ads