داغ ترین ها :

نقد و بررسی گوشی شیائومی ۱۳ لایت

گوشی شیائومی ۱۳ لایت یک گوشی میان‌رده فوق العاده قدرتمند به شمار می‌رود که دوربین‌های خوبی دارد و از قدرت سخت افزاری مناسبی هم استفاده می‌کند. این گوشی از همه نظر ارزش خرید بسیار مناسبی دارد.

شیائومی 13 لایت

خرید شیائومی 13 لایت

امتیاز

7.5
دوربین :
طراحی :
صفحه نمایش :
باتری :
اسپیکر :
رابط کاربری :
عملکرد :

نقاط قوت

  • طراحی زیبا، وزن کم و رنگبندی جذاب
  • دوربین قوی
  • شارژ سریع
  • کیفیت تصویر عالی در عکاسی و فیلمبرداری
  • نرخ نوسازی و نمایشگر در حد گوشی های پرچم‌دار

نقاط ضعف

  • استفاده از اندروید ۱۲ به جای ۱۳
  • داشتن تنها یک اسپیکر
  • عملکرد ضعیف سنسور عمق در عکاسی سلفی
  • ماندن اثر انگشت روی پنل

پس از عرضه‌ی شیائومی ۱۳، نوبت به ۱۳ لایت شیائومی رسید که یک گوشی میان‌رده با ویژگی‌های پرچم‌دار جذاب است که حتما نظرتان را جلب خواهد کرد. 

شیائومی در تاریخ ۸ مارس ۲۰۲۳ از جدیدترین گوشی سری ۱۳ خود رونمایی کرد. این گوشی سبک وزن با رنگ‌بندی جذابی که شیائومی برایش در نظر گرفته، به خوبی با پرچم‌دارها رقابت می‌کند و طراحی زیبای آن حسابی توجه‌ها را جلب می‌کند. اولین چیزی که درباره ۱۳ لایت خوب است بدانید، این است که دوربین آن با دوربین‌ گوشی‌های پرچم‌دار حال حاضر برابری می‌کند و وزن بسیار سبک و ظرافت آن، دیگر نقطه قوت آن به حساب می‌آید. باتری ۶۷ واتی که در عرض مدت کوتاهی شارژ گوشی را از صفر به صد می‌رساند و پردازنده‌ی اسنپ دراگون نسل ۷ که کاربری بسیار نرم و روان را رقم می‌زند، از ویژگی‌های جذاب شیائومی لایت ۱۳ هستند. برای بازدید از جدیدترین ها و مشاهده قیمت گوشی شیائومی در مدل های متنوع به فروشگاه ما سر بزنید. 

طراحی زیبا؛ رنگ‌بندی کم‌نظیر

با اولین نگاه به این گوشی با لبه‌های خمیده، احتمالا یاد سامسونگ گلکسی اس ۸ بیفتید. ابعاد گوشی ۱۵۹.۲ در ۷۲.۷ در ۷.۲ میلی‌متر است. وزن گوشی تنها ۱۷۱ گرم بوده و با لبه‌های خمیده‌ی جلو و پشت گوشی، به‌خوبی داخل دست قرار می‌گیرد و احساس در دست داشتن یک گوشی پرچم‌دار را می‌دهد. ضخامت گوشی ۷.۲۳ میلی متر است و در ۳ رنگ آبی روشن، صورتی روشن و مشکی عرضه شده است. در سمت راست گوشی، دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا و روشن و خاموش دیده می‌شود. پایین گوشی میکروفون، اسپیکر، درگاه شارژ Type-C و شیار ورودی سیم کارت قرار گرفته. سمت چپ گوشی چیزی ندارد و در بالا نیز یک میکروفون دیگر با قابلیت دالبی اتموس برای تقویت صدا و همینطور فرستنده IR دیده می‌شود که نقش ریموت را ایفا می‌کند. 

عکس شیائومی 13 لایت صورتی

شیشه‌ی جلوی گوشی با گوریلا گلس ۵ محافظت شده اما باز هم توصیه می‌شود که از گلس محافظ روی آن استفاده کنید. پشت گوشی نیز شیشه‌ای است. ویژگی مثبت این گوشی داشتن گواهی IP53 است که به لطف آن در برابر پاشش آب و ذرات گرد و غبار مقاومت دارد؛ اما متاسفانه رد اثر انگشت دائما روی آن می‌ماند و اگر حساس باشید، این مسئله می‌تواند اذیتتان کند. ماژول مستطیلی دوربین پشت با حالت بیرون زده که تفاوت زیادی با ماژول شیائومی ۱۳ دارد، بخشی از پنل پشتی گوشی را به خود اختصاص داده که ۳ دوربین به همراه فلش LED را داخل خود جای داده است. ماژول دوربین به ۳ بخش تقسیم شده که دو دوربین اصلی و اولتراواید در دایره‌ی بزرگ قرار گرفته و دوربین ماکرو در پایین ماژول است. 

دکمه ولوم 13 لایت شیائومی

به‌طور کلی، می‌توانیم در بررسی شکل ظاهری و طراحی شیائومی ۱۳ لایت، بگوییم که با یک گوشی بسیار خوش دست طرف هستیم که وزن بسیار پایینی دارد، برای طرفداران گوشی‌های ظریف ایده‌آل است و از نگاه بیننده، یک گوشی چشم‌نواز و خوش‌رنگ تلقی می‌شود.

 

کیفیت دوربین و بررسی تخصصی Galaxy A14 در تکنولایف:
بررسی گوشی a14

 

نمایشگر با کیفیت و رضایت‌بخش 

از بابت نمایشگر، باید گفت که اندکی از نمایشگر شیائومی ۱۳ بزرگتر شده و از ۶.۳۶ اینچ به ۶.۵۵ رسیده است و ۹۰ درصد جلوی گوشی را به خود اختصاص داده. یک حاشیه باریک و منحنی شکلی دورتادور نمایشگر کشیده شده که فضای زیادی را اشغال نکرده است. نوع نمایشگر، AMOLED با قابلیت نمایش ۶۸ میلیارد رنگ است و با برخورداری از فناوری دالبی ویژن، رنگ‌ها را زنده، طبیعی و جذاب به نمایش می‌گذارد. در بالا وسط نمایشگر، یک ناچ بیضی قرار گرفته که شاید خیلی چشم نواز نباشد و عادت کاربر، به دیدن ناچ قطره‌ای باشد. رزولوشن صفحه نمایش ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل است که تراکم پیکسلی آن ۴۰۲ پیکسل در هر اینچ را پیش روی کاربر قرار می‌دهد. نرخ نوسازی تصویر در حالت پیش فرض روی ۶۰ هرتز است اما آن را روی ۱۲۰ هرتز هم می‌توانید تنظیم کنید که برای نمایش انواع محتوای تصویری و اجرای بازی‌ها، تجربه بهتری را رقم بزند.

نرخ نوسازی صفحه نمایش 13 لایت چقدر است

 

روشنایی نمایشگر نیز کیفیت بسیار خوبی دارد و ۵۰۰ نیت است که می‌توانید آن را تا ۱۰۰۰ نیت هم برسانید. بدین صورت برای کار با گوشی در روشنایی روز مشکلی نخواهید داشت. رنگ‌ها در نمایشگر در حالت استاندارد کیفیت خوبی دارند؛ البته در صورتی که نور نمایشگر را تا آخرین حد بالا نبرید، رنگ‌های سفید و خاکستری مثل هم به نظر می‌آیند.

عکس شیائومی 13 لایت

همچنین قابلیت +HDR10 نمایشگر که در ابتدا فقط برای گوشی‌های پرچمدار استفاده می‌شد هم در این گوشی شیائومی قرار دارد که با افزایش کنتراست رنگ و ارتقاء زاویه دید برای تماشای ویدیو بسیار چشم‌نواز خواهد بود.

اسپیکر؛ بدون تغییر خاص نسبت به مدل‌های پیشین

انگار شیائومی فعلا قصد ندارد روی گوشی‌های خود اسپیکرهای قوی استفاده کند. البته اسپیکر این گوشی از استاندارد دالبی اتموس استفاده کرده تا کیفیت صدا تقویت شود. البته در مقایسه با مدل ۱۲ لایت شیائومی، این گوشی کیفیت صدای پایین‌تری دارد؛ چرا که ۱۲ لایت از یک جفت اسپیکر استریو برخوردار بود که توان صوتی بهتری ایجاد می‌کردند.

 

از نظر کیفیت صدا هم شیائومی ۱۳ لایت حرف چندانی برای گفتن ندارد. در صورت خاموش بودن دالبی اتموس، صدای موسیقی پایین‌تر خواهد بود اما اگر دالبی اتموس را فعال کنید، حجم صدای بیشتری دریافت خواهید کرد. به‌طور کل کیفیت صدای این گوشی ضعیف‌تر از چیزی است که انتظار داریم و حتی خبری از استریوهای گوشی قبلی هم در آن نیست.

باتری با عملکردی کم نظیر

یکی از نقاط قوت شیائومی ۱۳ لایت، باتری قوی آن است که مشابه مدل شیائومی ۱۳ است؛ با این تفاوت که امکان شارژ به‌صورت وایرلس برای این گوشی وجود ندارد و باید حتما با کابل آن را شارز کنید. با این گوشی هم مانند مدل پیشین، دیگر خبری از مدت‌ها صبر کردن برای شارژ شدن گوشی نیست؛ چرا که به کمک باتری لیتیوم پلیمری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت و شارژر ۶۷ واتی، در عرض تنها ۴۰ دقیقه شارژ گوشی از ۰ به ۱۰۰ می‌رسد. بنابراین اگر شارژ گوشی خیلی کم باشد و نیاز فوری به استفاده از گوشی داشته باشید، تنها با چند دقیقه وصل کردن شارژر به اندازه‌ی کافی گوشی شارژ خواهد شد. 

شارژر شیائومی 13 لایت

ماندگاری شارژ، بستگی زیاد به استفاده‌ی شما از گوشی دارد. برای کارهای عادی روزمره، باتری xiaomi 13 lite یک روز را جوابگو است اما برای استفاده‌های سنگین مانند بازی کردن، و همراه با فعال سازی نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، دوام باتری کمتر خواهد شد. به‌طور کل، می‌توان گفت که باتری این گوشی نسبت به مدل اصلی تغییر خاصی نکرده و بهتر بود که در زمان استفاده‌های سنگین ماندگاری بیشتری داشته باشد اما نسبت به گوشی‌های همرده‌ی خود، یک سر و گردن بالاتر است. 

 

مقایسه دو گوشی با قیمت نزدیک به این محصول:
مقایسه a53 با a54 سامسونگ

 

جدیدترین رابط کاربری 

مورد بعدی که در بررسی تخصصی گوشی شیائومی 13 lite سراغش می‌آییم، رابط کاربری و اندروید آن است. برخلاف انتظاری که داشتیم، شیائومی برای این گوشی از اندروید ۱۲ استفاده کرده نه ۱۳! اما برای رابط کاربری آن از جدیدترین MIUI یعنی نسخه‌ی ۱۴ استفاده کرده است. ۱۳ نبودن اندروید این گوشی، باعث می‌شود که MIUI ۱۴ نتواند همه‌ی ویژگی‌های خود را به نمایش بگذارد و بیشتر تغییرات، زیرپوستی باشند. 

نسخه اندروید 13 لایت شیائومی

این رابط کاربری تا ۶۰ درصد عملکرد گوشی را روان‌تر می‌کند. اولین ویژگی آن، قابلیت Always on display است که با گزینه‌های متنوعی که در این گوشی تعریف شده، می‌توانید آن‌ را شخصی‌سازی کنید. از این موارد می‌توان به جملات مختلف، ساعت، و طرح‌های مختلف اشاره کرد که بامزه‌ترین آن‌ها یک فضانورد است. 

وضعیت Dark mode هم برای گوشی وجود دارد که در بعضی از برنامه‌ها هم قابل اجرا است. از این برنامه‌ها می‌توانیم به بازی PUBG MOBILE اشاره کنیم. همچنین از طریق Color Scheme می‌توانید رنگبندی تصاویر را روی حالت‌های Vivid، Satured، Original color قرار دهید. برای تنظیمات بیشتر نمایش رنگ‌ها هم می‌توانید وارد قسمت Advanced setting شوید. البته حالت Vivid که به طور پیش‌فرض برای گوشی تعریف شده، کیفیت تصویر بهتری را رقم می‌زند.

از نظر امنیت اگر بخواهیم به بررسی شیائومی 13 لایت بپردازیم، باید بگوییم که گوشی را می‌توانید هم با اثر انگشت هم با تشخیص چهره باز کنید. البته استفاده از اثر انگشت امنیت بالایی را برای شما رقم می‌زند و سرعت بیشتری دارد. بر روی گوشی، به‌صورت پیش فرض یک سیستم امنیتی نصب شده است که به‌خوبی گوشی را در برابر بدافزارها ایمن می‌کند. همچنین بر بلک لیست گوشی و مدیریت مصرف دیتا نظارت دارد. 

اثر انگشت شیائومی 13 لایت

 

قاتل پرچمدار های دو نسل از شیائومی را مقایسه کردیم:
مقایسه 11t pro با 12t pro

 

سخت افزار و عملکرد رضایت بخش

یکی از مهمترین بخش‌ها که در بررسی شیائومی 13 lite باید سراغش برویم، سخت افزار این گوشی است. در این گوشی یک تراشه‌ی اسنپ دراگون ۷ نسل ۱ استفاده شده. این تراشه اسنپ دراگون، یک هسته Cortex-A710 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A710 با فرکانس ۲.۳۶ گیگاهرتز، و چهار هسته‌ی Cortex-A510 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز قرار گرفته است. پردازنده گرافیکی استفاده شده در این تراشه نیز، Adreno 644 است. 

 

این گوشی در دو مدل، یعنی با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ ، و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ عرضه شده است. مدلی که برای نقد و بررسی تخصصی شیائومی 13 لایت در اختیار ما قرار گرفته مدل ۲۵۶ گیگابایتی آن است. اگر گیمر هستید، این ظرفیت حافظه داخلی گوشی در کنار رم ۸ گیگابایت، فضا و سرعت خوبی را برای اجرای بازی‌های مختلف برای کاربران ایجاد می‌کند.

سخت افزار در نظر گرفته شده برای این گوشی برای فعالیت‌های روزانه فوق العاده مناسب است. کندی سرعت و گلی در عملکرد این گوشی دیده نمی‌شود. همه چیز فوق العاده نرم و روان است. موضوعی که باید به آن اشاره کنیم این است که این گوشی برای گیمرها هم مناسب خواهد بود. سخت افزار این گوشی هوشمند می‌تواند بازی های روز را با تنظیمات گرافیکی بالا و با نرخ فریم مناسب اجرا کند.

بازی‌های مختلف، از جمله Call of Duty Mobile، CarX Highway Racing و PUBG Mobile روی این گوشی تست شدند. بازی‌ها برای اجرا با هیچ مشکل، لگ و کندی‌ای مواجه نشدند و توانستیم آن‌ها را به خوبی اجرا کنیم. کیفیت بصری و رنگ بازی‌ها نیز بسیار جذاب بود. البته، کمی بعد ازبازی کردن کمی گرم می‌شود که کاملا طبیعی است.

برای اینکه بیشتر با عملکرد این گوشی هوشمند آشنا شوید، می‌توانید تست‌های بنچمارک را هم اجرا کنید.

 

تست گیمینگ 13 لایت شیائومی


در ویدیوهایی که در ادامه مشاهده می‌کنید، می‌توانید عملکرد این گوشی در زمان اجرای بازی‌های مختلف را مشاهده کنید.

دوربین ایده‌آل برای سخت‌پسندها

یکی از نقاط قوت گوشی Xiaomi 13 Lite دوربین آن است. دوربین سه گانه‌ی گوشی، عملکرد خیلی خوبی دارد و برای کسانی که عکاسی زیادی با گوشی می‌کنند، می‌تواند رضایت بخش باشد.

دوربین اصلی به یک حسگر ۵۰ مگاپیکسلی واید مجهز است که گشودگی دیافراگم آن برابر با f/1.8 است.

دوربین پشتی شیائومی 13 لایت

دوربین اولتراواید که در یک دایره با دوربین اصلی قرار گرفته، یک حسگر ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 است.  یک دوربین ماکرو با حسگر ۲ مگاپیکسل هم برای گوشی در نظر گرفته شده که به کمک آن می‌توانید از جزئیات عکاسی کنید.

دوربین سلفی گوشی نیز یک حسگر ۳۲ مگاپیکسلی اولتراواید با گشودگی دیافراگم f/2.4 را شاهد هستیم و یک سنسور ۸ مگاپیکسلی تشخیص عمق با گشودگی دیافراگم f/2.3 هم قرار گرفته است.

عکاسی با شیائومی 13 lite

 

کیفیت دوربین های گلکسی A34 را هم ببنید:
بررسی گوشی a34

 

عکاسی با دوربین اصلی Xiaomi 13 Lite

عکس‌هایی که با دوربین اصلی گوشی ثبت شد، حتی در حالتی که هوا خیلی آفتابی نبود هم روشنایی مناسبی داشتند و طبیعی ثبت شدند. رنگ‌ها طبیعی به نظر می‌رسند و اصلا اغراق‌آمیز به چشم نمی‌آیند.

عکاسی با دوربین اولتراواید

دوربین اولتراواید گوشی نیز عکس‌ها را با کیفیت و روشنایی خوبی به ثبت رساند. و با توجه به فاصله‌ای که با سوژه داشت، جزئیات را به حد کافی نشان می‌داد.

عکاسی در شب با دوربین اصلی

دوربین اصلی در شب هم کاربر را ناامید نمی‌کند و عکس‌ها را با روشنایی و حجم نور خوبی ثبت می‌کند. اگر هم حالت Night Mode را روشن کنید کیفیت عکس‌ها یک سر و گردن بالاتر می‌رود. در این حالت نویز عکس‌ها کاهش پیدا می‌کند و روشنایی عکس‌ها بیشتر می‌شود. با حالت Night Mode روشن می‌توانید عکس‌های بسیار باکیفیت و جذابی در شب ثبت کنید.

عکاسی شبانه با دوربین اولتراواید

در این حالت نیز، با توجه به تاریک بودن محیط و کوچک‌تر شدن سوژه، دوربین اولتراواید عکس‌ها را با کیفیت خوبی می‌اندازد و جزئیات را هم در حد خوبی نشان می‌دهد.

عکاسی با دوربین پرتره

اگر بخواهید عکس پرتره از سوژه‌ی مورد نظر خود بیندازید، این گوشی به شما اجازه‌ی این کار را می‌دهد. سوژه‌ی مورد نظر، همانطور که در عکس‌ها مشاهده می‌کنید به خوبی از بقیه‌ی پس زمینه جدا شده و با رنگی کاملا طبیعی و بدون اغراق ثبت شده است.

عکاسی با دوربین سلفی شیائومی ۱۳ لایت

دوربین سلفی برای سخت پسندان رضایت بخش خواهد بود. به راحتی می‌توانید عکس‌هایی با جزئیات دقیق ثبت کنید. عکس‌هایی که مشاهده می‌کنید، در فضای باز و فضای سربسته انداخته شده‌اند.

در مجموع، عملکرد گوشی را در بخش گوشی می‌توانیم بسیار راضی‌کننده بدانیم.

عکاسی با دوربین ماکرو

با دوربین ماکروی این گوشی هوشمند هم می‌توانید عکس‌های بسیار جذابی ثبت کنید. دوربین ماکرو در ثبت جزییات عملکرد خوبی دارد.

فیلمبرداری با دوربین اصلی

 


موقع فیلمبرداری نیز همه‌چیز در نور طبیعی ثبت شد. همانطور که مشاهده می‌کنید، فیلمبرداری در حین حرکت صورت گرفته اما دوربین گوشی، این فیلم را با کمترین لرزش ثبت کرده است. این ویدیو با وضوح Full HD و نرخ ۳۰ فریم برثانیه ضبط شده است. ویدیوها رنگ‌ها را خوب ثبت می‌کند و جزییات خوبی را در ویدیوها مشاهده می‌کنید.

آیا گوشی شیائومی ۱۳ لایت را بخریم؟

همانطور که در بررسی مشخصات گوشی xiaomi 13 lite مشاهده کردیم، شیائومی یک گوشی جذاب میان رده با ویژگی‌های پرچم‌دار است که امکانات فوق‌العاده‌ای دارد. ظاهر گوشی بسیار زیبا است و رنگ‌بندی خوبی دارد. دوربین گوشی، در موقعیت‌های مختلف عملکرد خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد و عکس‌های آن در حالت اولتراواید نیز جزئیات را تا حد خوبی ثبت می‌کند. شارژر گوشی بسیار سریع است و در کمتر از یک ساعت گوشی را کامل شارژ می‌کند. نرخ نوسازی صفحه نمایش ۱۳ لایت، در حد گوشی‌های پرچم‌دار است و برای اجرای بازی‌های مختلف هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد. البته، اسپیکر گوشی عملکردی معمولی دارد که برای تقویت خود به دالبی اتموس اتکا دارد. اندروید گوشی نیز ۱۲ است که موجب می‌شود نتوانیم از تمام قابلیت های MIUI 14 استفاده کنیم. با این حال، همانطور که مشاهده می‌شود ویژگی‌های مثبت گوشی بسیار فراتر از نقاط ضعف یا اشکالات آن است و قطعا برای کسانی که به دنبال یک گوشی میان رده‌ی زیبا و جذاب هستند، انتخاب خوبی است.

سوالات متداول

آیا گوشی شیائومی 13 lite برای بازی کردن مناسب است؟ در بررسی تخصصی گوشی شیائومی 13 lite چند بازی سنگین را با این گوشی اجرا کردیم و متوجه شدیم که بازی ها بدون هیچ لگ و کندی اجرا می‌شوند.

رابط کاربری گوشی شیائومی ۱۳ لایت چیست؟ در این گوشی از رابط کاربری MIUI 14 و اندروید 12 استفاده شده است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
7 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

2 نظر

  1. طالب

    این بهتره یا پوکو ایکس ۵ پرو؟ بیشتر برای گیم و فیلم دیدن …

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به طالب

      سلام ۱۳ لایت
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/review/xiaomi-13-lite/
ads
ads