داغ ترین ها :
مانیتور چیست؟

مانیتور چیست؟

مانیتورهای کامپیوتر در طول سال‌های گذشته تکامل یافته‌اند و از جنبه‌های مختلفی به تکامل رسیده‌اند. شناخت انواع مانیتورها و کاربرد آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب خوبی داشته باشید. شما می‌توانید از میان کلیه مانیتورهای موجود، یک مدل را با توجه به مشخصات فنی و قابلیت‌هایی که دارند، انتخاب کرده و خریداری کنید. در این مقاله توصیح خواهیم داد که مانیتور چیست و انواع آن‌ها را معرفی می‌کنیم؛ با ما در تکنولایف همراه باشید.

 

برای مشاهده موجودی و اطلاع از قیمت مانیتور می‌توانید به سایت تکنولایف به نشانی www.technolife.ir مراجعه کنید.

 

مانیتور چیست؟

مانیتور یک دستگاه نمایشگر همانند صفحه تلویزیون است که سیگنال خروجی گرافیکی را از کارت گرافیک رایانه تفسیر و نمایش می‌دهد. این وسیله به شما اجازه می‌دهد رابط نمایشگر را برای تعامل با رایانه و استفاده از وسایل جانبی همانند ماوس یا صفحه کلید مورد استفاده قرار دهید. شما با حرکت دادن ماوس، می‌توانید نتیجه موردنظرتان را روی صفحه نمایش به خوبی مشاهده کنید. همچنین صدور فرمان با کیبورد از طریق مانیتور قابل مشاهده است.

انواع مانیتور و روش کار کردن با آن‌ها

شناختن انواع مانیتور برای آگاهی از عملکرد و کارایی آن‌ها لازم است. فناوری نمایش در برنامه‌های مختلف با استفاده از فناوری پایه یکسان تکامل یافته است. هر دو صفحه تلویزیون و کامپیوتر با استفاده از CRT کار خود را آغاز کرده و با گذشت زمان، تکامل پیدا کردند.

مانیتورهای CRT

مانیتورهای CRT

این نوع مانیتور برای کار کردن به قدرت و تجهیزات الکترونیکی بیشتری نیازمند است. بسیاری از مدارهای آنالوگ دست‌وپاگیر بودند و با استانداردهای امروزی در مقایسه با صفحه نمایش‌های کوچک، فضای زیادی را اشغال می‌کردند.

روش و نحوه کار مانیتورهای CRT ارتباط زیادی به اجرای آن دارد. یک مانیتور CRT با گرفتن اطلاعات از PCB الکترونیکی مختلف که سیگنال دریافتی را از کارت نمایش کامپیوتر پردازش کرده‌اند، عمل خواهد کرد. در ادامه کار، پردازش و تقسیم رنگ‌ها با یک سیگنال ارسال شده به برد پایه لوله CRT متصل به پشت لوله CRT انجام می‌شود. کلیدهای الکترونی برای هر رنگ، الکترون‌ها را روی یک ناحیه فسفری برای رنگ هاص مربوط به آن انتقال خواهند داد.

 

دیگر کاربران جستجو کردن:

بهترین مانیتور گیمینگ بازار

 

 

فناوری ماسک سایه

ماسک سایه یک لایه محافظ با سوراخ‌هایی در آن است که با نواحی فسفری خاص (محل برخورد الکترون‌ها) تراز شده و از قرارگیری الکترون‌ها در مکان ناصحیح جلوگیری می‌کند. بنابراین می‌توان گفت ماسک سایه از مشکلات خلوص رنگ جلوگیری می‌کند.

ماسک سایه از فلز ساخته شده و به همین علت تحت تاثیر میدان‌های مغناطیسی قرار خواهد گرفت؛ به همین علت در اطراف بخش جلوی CRT که ماسک سایه قرار دارد، یک سیم پیچی ضدگاز تعبیه شده و هر بار که مانتیور روشن می‌شود، سریعا روشن شد تا بتواند ماسک سایه را از بین ببرد و بدین ترتیب از مشکلات خلوص رنگ جلوگیری می‌کند.

کویل‌های انحرافی

اگر مجموعه‌ای از سیم پیچ‌های انحرافی در CRT وجود نداشت، پرتوهای الکترونی به سادگی در یک نقطه واقع در مرکز صفحه از مسیر شلیک اولیه الکترونی خارج می‌شدند. کویل‌های انحرافی توسط مدارهای الکترونیکی CRT تغذیه می‌شوند تا الکترونیک را در جهت مناسب بکشند. پرتوها از گوشه سمت چپ قسمت بالا به سمت راست در خطوط متوالی تا پایین صفحه هدایت می‌شوند تا یک فریم تکمیل شود.

آند نهایی

یک آند با ولتاژ بالا به نام آند نهایی به سمت CRT متصل می‌شود تا برای شتاب دادن الکترون‌ها به سمت پوشش‌های فسفری داخل شیشه صفحه نمایش کمک کند.

ترانسفورماتور خروجی خیط

این ولتاژ حدود 55 الی 60 کیلوولت از یک ترانسفورماتور خروجی خط واقع در مدار شاسی اصلی تولید می‌شود. همچنین این ترانسفورماتور یک ولتاژ بالا تا 600 ولت برای کمک به فوکوس ارائه می‌دهد که از طریق برد پایه لوله وصل شده و به شبکه کنترل G3 عرضه خواهد شد.

همچنین ولتاژهایی را برای شبکه‌های کنترل G1 و G2 تولید می‌کند که به ترتیب روی روشنایی تصویر تاثیر خواهد گذاشت یا از خطوط برگشت یا قطع روشنایی جلوگیری می‌کند. یک ولتاژ به هیتر کاتد هم از ترانسفورماتور تامین می‌شود.

مانیتورهای LCD

مانیتورهای LCD

مانیتورهای LCD جایگزین CRT شده‌اند. در ابتدا آن‌ها مشکلات عملکرد مربوط به زمان پاسخ‌دهی را داشتند، اما در نهایت حل شدند. مولکول‌های کریستال مایع میان دو الکترود قرار دارند. مقدار نوری که می‌تواند از مولکول‌های کریستال مایع عبور کند با مقدار بار الکتریکی اعمال شده به الکترودها تعیین می‌شود. مانیتورهای LCD به نور پس زمینه نیازمند هستند تا تصویر را برای ما روشن کنند. این فناوری نور پس زمینه هم دستخوش تغییرات گسترده شده است.

در ابتدا از لامپ‌های فلورسنت فشرده (CFL) استفاده می‌شد. همچنین از اینورترها برای افزایش ولتاژ به منظور تامین انرژی استفاده و در نهایت تبدیل به یک جزء معمولی شدند و از کار افتادند. خوشبختانه CFL با LED جایگزین شد؛ این مسئله باعث شد مانیتورهای ال سی دی قابل اعتمادتر شوند.

انواع مختلف مانیتورهای LCD

انواع مختلفی از مانیتورهای LCD وجود دارد که برای استفاده در صنایع مختلف طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، یک مدل از انواع مانیتورهای ال سی دی را می‌توان مخصوص دسکتاپ دانست؛ شما می‌توانید از این مانیتور برای کامپیوترهای شخصی خود استفاده کنید.

مکان قرارگیری آن‌ها روی میز خواهد بود و با استفاده از کابل به کیس متصل می‌شوند. گروهی دیگر از مانیتورهای ال سی دی را می‌توان مواردی عنوان کرد که روی فریم‌های آهن یا آلومینیوم قرار دارند. کاربران می‌توانند از این مانیتورها در صنایع مختلف و با اهداف کاربردی گوناگون استفاده کنند.

مانیتورهای LED

مانیتورهای LED

مانیتورهای LED در حقیقت مانیتورهای LCD با نور پس زمینه LED به منظور روشن کردن تصویر LCD هستند. شخصا طرفدار این نوع از مانیتورها نیستم؛ اگر واقعا یک مانیتور ال ای دی است، آیا پیکسل‌ها نباید توسط LED تولید شوند؟ تولیدکنندگان تلویزیون علاقه خود را به میکرو ال ای دی ها معطوف کرده‌اند.

مانیتورهای QLED

QLED یا نمایشگر نقطه کوانتومی برای تبدیل نور پس زمینه به انتشار رنگ‌های اصلی خالص استفاده می‌شود. این نانوکریستال‌های نیمه هادی با کاهش تلفات نور و تداخل رنگ به فیلترهای رنگی RGB کمک می‌کنند. نسخه‌های الکتروموتور در مراحل آزمایشی قرار دارند. این بدان معنا است که با اعمال جریان الکتریکی به نانوذرات معدنی، یک پیکسل توسط یک QD-LED تشکیل می‌شود. انجام این کار امکان ایجاد طیف رنگی عالی و سطوح مشکی در نمایشگر را فراهم می‌کند.

آیا مانیتورها از HDMI پشتیبانی می‌کنند؟

بیشتر مانیتورها از VGA برای برقراری ارتباط با کامپیوتر و سایر دستگاه‌ها پشتیبانی می‌کنند، اما مدتی است که پشتیبانی از HDMI به یک قابلیت مهم تبدیل شده است. با پشتیبانی مانیتورها از پورت HDMI می‌توانید انتظار کیفیت بالاتر نمایشگر را داشته باشید. بیشتر مانیتورهای ال ای دی جدیدی که تولید و معرفی می‌شوند از پورت HDMI و VGA پشتیبانی می‌کنند. در صورتی که کامپیوتر دسکتاپ یا دستگاه‌های موردنظرتان از HDMI پشتیبانی می‌کنند، می‌توانید از پورت مربوطه برای اتصال به مانیتور استفاده کنید و در غیر این صورت، پورت VGA می‌تواند نیاز شما را پاسخ دهد.

 

کاربران تکنولایف از ما پرسیده‌اند “بهترین مانیتور های بازار کدام هستند” ما در مطلب زیر به این سوال کاربران پاسخ داده‌ایم.

بهترین مانیتورهای موجود در بازار ایران

 

مانیتور کامپیوتر چیست ؟

کلیه مانیتورهای معرفی شده می‌توانند به عنوان مانیتور کامپیوتر دسکتاپ استفاده شوند. در گذشته استفاده از مانیتورهای CRT به عنوان مانیتور دسکتاپ علاقه‌مندان زیادی داشت، اما هم اکنون شاهد استفاده از مانیتورهای LED یا LCD هستیم. شما می‌توانید با توجه به قیمت مانیتورهای کامپیوتر، یک مدل از انواع آن‌ها را انتخاب و خریداری کنید.

اگر علاقه‌مند به دنیای گیم هستید، باید مانیتورهایی با نرخ تازه‌سازی بالاتر را خریداری کنید. در حقیقت استفاده از مانیتورهای ال ای دی می‌تواند برای گیمرها و کسانی که قصد دارند گرافیک خیره‌کننده بازی‌ها را مشاهده کنند، یک نیاز ضروری به حساب آید. اگر از جمله کاربرانی هستید که نمی‌خواهید برای خرید مانیتور هزینه زیادی انجام دهید، انتخاب مانیتورهای ال سی دی می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

با این که دیگر استفاده از مانیتورهای CRT منطقی به نظر نمی‌رسد، اما هنوز کاربرانی هستند که علاقه زیادی برای خرید آن‌ها نشان می‌دهند. البته گویا این گروه از کاربران فقط قصد دارند که برای انجام کارهای روزمره متحمل هزینه زیاد نشوند و از مانیتورهای CRT برای نمایش برخی داده‌ها استفاده کنند. بنابراین با این توضیحات پاسخ سوال مانیتور کامپیوتر چیست را دریافت کردیم.

کاربرد مانیتور چیست ؟

مانیتورهای LED

همانطور که گفته شد، مانیتور یک رابط نمایش‌دهنده برای کارهایی است که قصد دارید با کامپیوتر انجام دهید. مانیتورهای مختلف با سایزهای گوناگون در دسترس قرار دارند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای مانیتور برای کاربران دسکتاپ است. اگر از لپ تاپ استفاده نمی‌کنید و کماکان به کامپیوترهای دسکتاپ علاقه‌مند هستید، نیازمند در اختیار داشتن مانیتور باکیفیت و قدرتمند هستید. همچنین مانیتور می‌تواند برای فروشگاه‌های بزرگ که نیازمند برقراری ارتباط میان دوربین‌های مداربسته هستند، کاربرد زیادی داشته باشد. معمولا فروشگاه‌های بزرگ از مانیتورهایی استفاده می‌کنند که بتوانند تعداد زیادی از دوربین‌های مداربسته را درون خود جای دهند.

مانیتور در صنایع و شرکت‌ها هم کاربردهای زیادی دارد. کاربران بخش‌های ویژه برای مدیریت برنامه‌ها نیازمند در اختیار داشتن مانیتورهای باکیفیت هستند. البته مانیتورها در صنایع می‌توانند انواع مختلف داشته باشند و هر کدام با حالت‌های گوناگون (انواع فریم‌ها) تولید می‌شوند. پاسخ به سوال کاربرد مانیتور چیست بسیار گسترده بوده و در این بخش فقط اشاره‌ای به آن شد.

 

قبل از حرید مانیتور حتما بخوانید:

راهنمای خرید مانیتور کامپیوتر 

 

اینچ مانیتور چیست ؟

برای بیان اندازه صفحه نمایش از واحد اینچ استفاده می‌شود؛ اگر بخواهیم دقیق‌تر این مسئله را بیان کنیم، می‌توان گفت اینچ همان قطر صفحه نمایش است. هر اینچ معادل 2.54 سانتی‌متر است که با دانستن آن می‌توانید به سایز دقیق یک مانیتور دست پیدا کنید. به عنوان مثال، یک نمایشگر 10 اینچ بیشتر از دو برابر یک نمایشگر 7 اینچ مساحت دارد. حالا که در مورد اینچ مانیتور چیست گفتیم بد نیست بدانید که یک صفحه نمایش 10 اینچ با نسبت طول به عرض 4 و 3 می‌تواند نزدیک به 12 درصد بیشتر از یک صفحه نمایش 10 اینچ عریض با نسبت 16 به 9 مساحت داشته باشد. اینچ مانیتور یک معیار مهم به شمار می‌رود که باید هنگام خرید مدنظر قرار دهید.

جمع‌بندی

شناخت مانیتور و انواع آن می‌تواند به کاربران در یک خرید قابل قبول کمک کند. مانیتورهای زیادی با قابلیت‌های مختلف توسط شرکت‌های گوناگون همانند سامسونگ، ال جی، ایسوس و سایر کمپانی‌ها تولید می‌شوند که هر کدام دارای قابلیت‌های منحصر به فرد خود هستند. شما می‌توانید با داشتن اطلاعات کافی از آن‌ها، یک مدل را برای انجام کار خود انتخاب و خریداری کنید. ما در این مقاله سعی کردیم جزئیات کامل و دقیقی را درباره سوال مانیتور چیست ارائه کنیم.

سوالات متداول

آیا همه مانیتورها مجهز به HDMI هستند؟ خیر؛ فقط مانیتورهای جدید که طی سال‌های اخیر تولید شده‌اند دارای پورت HDMI هستند و هنگام خرید باید به این قابلیت توجه کنید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

  1. نگینه

    هدف اصلی مانیتور ره نفهمیدم

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/what-is-a-monitor/
ads
ads