داغ ترین ها :
مقایسه پوکو M5s با پوکو M4 Pro

مقایسه پوکو M5s با پوکو M4 Pro

گوشی پوکو M5s جایگزین گوشی Poco M4 Pro شده و از سخت‌افزار قوی‌تری هم بهره می برد. به همین دلیل بد نیست مقایسه این دو گوشی را مطالعه کنید تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

پوکو M5s

پوکو M5s

پوکو M4 Pro

پوکو M4 Pro

پوکو M5s

پوکو M5s

امتیاز

7
طراحی :
7
صفحه نمایش :
7
باتری :
8
اسپیکر :
7.5
رابط کاربری :
8
عملکرد :
7.5
دوربین :
6.5

نقاط قوت

  • برخورداری از گواهی IP53
  • صفحه‌نمایش OLED با کیفیت
  • عملکرد باتری مناسب
  • برخورداری از اسپیکرهای استریو
  • مناسب برای اجرای بازی‌های جدید

نقاط ضعف

  • عملکرد دوربین‌ها خوب نیست
  • نرخ نوسازی صفحه‌نمایش پایین است

پوکو M4 Pro

پوکو M4 Pro

امتیاز

6
طراحی :
7
صفحه نمایش :
7
باتری :
8
اسپیکر :
7
رابط کاربری :
7
عملکرد :
7
دوربین :
6

نقاط قوت

  • گوشی مقاومت خوبی در برابر پاشش آب دارد
  • ظاهر جذاب گوشی سریع جلب توجه می‌کند
  • صفحه‌نمایش باکیفیتی با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز روی گوشی مشاهده می‌کنید
  • عملکرد باتری این گوشی بسیار خوب است
  • بلندگوهای استریو عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند

نقاط ضعف

  • دوست داشتیم که روی این گوشی دوربین ماکرو هم قرار می‌گرفت، اما نبود آن چندان احساس نمی‌شود
  • این گوشی توانایی فیلم‌برداری 4K ندارد، اما ویدئوهای Full HD با کیفیتی ثبت می‌کند

پوکو برند زیرمجموعه شیائومی بود که در سال 2020 به یک برند مستقل تبدیل شد و حالا دو سالی است که فعالیت خود را بدون شیائومی ادامه می‌دهد. البته در عمل هنوز هم پوکو به شیائومی وابسته است و مثلا از رابط کاربری MIUI استفاده می‌کند. گوشی‌ های پوکو عموما ارزش خرید بالایی دارند و می‌توانند در دنیای میان‌رده‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. در این مطلب قصد داریم به مقایسه پوکو m4 pro با m5s بپردازیم و در هر بخش مدل برتر و بهتر را معرفی کنیم.

طراحی و کیفیت ساخت

اولین موردی که در نگاه کردن به پوکو ام 4 پرو توجه هر کاربری را به خود جلب می‌کند فریم بزرگ دوربین‌های این محصول است. این فریم مستطیلی بزرگ تقریبا کل فضای بالایی قاب پشتی را به خود اختصاص داده و از لنز دوربین‌ها و لوگوی پوکو با فونت درشت میزبانی می‌کند. در سوی دیگر فریم دوربین‌های پوکو M5s ابعاد کوچک‌تری دارد و شکل آن تقریبا مربعی است. در سمت راست این فریم لوگوی پوکو خودنمایی می‌کند و در سمت چپ نیز لنزهای دوربین به چشم می‌آید. طراحی این گوشی بیشتر خود را به سری نوت شیائومی نزدیک کرده است.

در تصاویر زیر می‌توانید طراحی Poco M4 Pro را مشاهده کنید:

قاب پشتی هر دو گوشی پلاستیکی است و با یک انحنای کم به لبه‌های کناری متصل شده است. این انحنا در پوکو M4 پرو کمتر است و این گوشی فریم‌های تخت‌تری دارد. هر دو مدل در سمت راست دکمه‌های پاور و ولوم را شامل می‌شوند و در بالا از اسپیکر دوم، میکروفون دوم و اینفرارد میزبانی می‌کنند (جک 3.5 میلی‌متری پوکو ام 4 پرو در همین بخش است). فریم سمت چپ به خشاب سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی اختصاص داده شده و به روی لبه‌ پایینی اسپیکر اصلی، میکروفون اصلی و درگاه Type-C دیده می‌شود (جک 3.5 میلی‌متری M5s در این بخش است).

تصاویر زیر شما را با ظاهر گوشی Poco M5s آشنا می‌کند:

این دو گوشی از نظر ارگونومی شباهت بسیار زیادی با هم دارند و وزن هر دو حدود 179 گرم و ضخامت آن‌ها حدود 8.1 میلی‌متر است. ابعاد یکسان را نیز به این موارد اضافه کنید تا در دست گرفتن دو گوشی دقیقا حس مشابهی داشته باشد. به طور کلی می‌توانیم ارگونومی هر دو گوشی را خوب در نظر بگیریم و آن‌ها را خوش‌دست بنامیم.

در نهایت نوبت به فریم روبرویی می‌رسد، جایی که یک نمایشگر 6.43 اینچی حدود 84 درصد از فضا را در اختیار گرفته و در بالای آن دوربین سلفی درون پانچ هول کوچک دیده می‌شود. اسپیکر مکالمه نیز در منتها الیه بالایی و چسبیده به فریم بالا به چشم می‌آید. نمایشگر هر دوی این گوشی‌ها توسط گوریلاگلس نسخه 3 مراقبت می‌شود که خیلی هم  ورژن خوبی از گوریلا گلس نیست و می‌توانستیم حداقل شاهد نسخه 5 باشیم. ناگفته نماند که هر دو مدل از گواهی IP53 پشتیبانی می‌کنند. در مقایسه پوکو m4 pro با m5s نمی‌توانیم یکی از گوشی‌ها را برنده بخش طراحی بدانیم و هر دو تا حد زیادی شبیه به هم هستند.

صفحه نمایش

نمایشگر پوکو M4 پرو 6.43 اینچی و از نوع امولد است. این پنل از رزولوشن FHD برخوردار است و در نتیجه تراکم 409 را مقابل دیدگان شما قرار می‌دهد. خوشبختانه در این نمایشگر شاهد نرخ نوسازی 90 هرتزی هستیم. مشخصات گوشی رقیب در زمینه صفحه نمایش دقیقا مشابه است و تفاوت Poco M4 pro با پوکو M5s در این زمینه به نرخ نوسازی 60 هرتزی پوکو M5s محدود می‌شود.

کیفیت نمایشگر دو گوشی به نسبت هزینه واقعا خوب است و نمی‌توان ایردی به آن‌ها وارد کرد، به خصوص مدل ام 4 پرو که نرخ نوسازی 90 هرتزی هم دارد و محتوا را روان‌تر از گوشی رقیب به نمایش درمی‌آورد. در هر دو پنل رنگ‌ها به صورت شارپ و زنده به نمایش گذاشته می‌شوند و رنگ مشکی عمقی بی‌نهایت دارد.

صفحه نمایش Poco M5s

نمایشگر پوکو ام 4 پرو در حالت دستی حدود 460 نیت و در حالت خودکار حدود 740 نیت روشنایی دارد. این اعداد برای گوشی رقیب به ترتیب حدود 470 و 760 نیت هستند. یعنی این دو گوشی در زمینه روشنایی پنل نیز عملکرد تقریبا یکسانی از خود به نمایش می‌گذارند. برنده این بخش را پوکو ام 4 پرو می‌دانیم؛ چرا که با وجود کیفیت یکسان دو صفحه نمایش، نرخ نوسازی این پنل بالاتر از رقیب است و محتوا به شکلی روان‌تر دیده می‌شود.

 

قیمت گوشی پوکو M4 Pro 4G 

 

اسپیکر

هر دو گوشی از اسپیکرهای استریو برخوردار هستند و می‌توانند صدایی با بلندی مطلوب و کیفیت مناسب را به گوش برسانند. تفاوت Poco M4 pro با پوکو M5s را در این زمینه بسیار کم و ناچیز می‌دانیم و به همین جهت هم بخش اسپیکر برنده‌ مشخصی نخواهد داشت.

نرم افزار و رابط کاربری

پوکو ام 5 اس با رابط کاربری MIUI 13 بر پایه اندروید 12 به بازار عرضه شده ولی ام 4 پرو MIUI 13 بر پایه اندروید 11 دارد و احتمالا به زودی نسخه 12 را دریافت کند. رابط کاربری MIUI 13 جدیدترین نسخه از رابط کاربری گوشی شیائومی است و بهبودهایی از نظر استفاده بهینه‌تر از سخت افزار و تغییرات ظاهری در آن دیده می‌شود.

سازنده چینی تلاش کرده تا در این نسخه آیکون‌ها و بخش‌های مختلف طراحی مینیمال‌تری داشته باشند و به طور کلی شکل ظاهری جذابیت بیشتری پیدا کند. البته این نسخه هنوز به پایداری کامل از نظر عملکرد نرسیده و به خصوص در بسیاری از گوشی‌ها مصرف باتری را افزایش داده است. رابط کاربری این برند قابلیت‌های شخصی سازی و امکانات بسیار زیادی دارد و قطعا شما را راضی خواهد کرد.

رابط کاربری MIUI 13 for POCO

ناگفته نماند که گوشی‌های پوکو از رابط کاربری MIUI for POCO استفاده می‌کنند. این نسخه از رابط کاربری به صورت پیش فرض منو دارد و لوگوی برنامه‌ها از ابتدا حالت دایره شکل دارند. پس در این زمینه هم تفاوتی میان این دو محصول دیده نمی‌شود.

 

قبلا نقد و بررسی تخصصی Poco M5s:
بررسی پوکو m5s

 

عملکرد سخت افزاری

پوکو برای M5s از تراشه 12 نانومتری مدیاتک هلیو G95 استفاده کرده است. این چیپست دارای هشت هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته Cortex-A76 و شش هسته Cortex-A55 و پردازنده گرافیکی Mali-G76 MC4 است. قدرت این تراشه با توجه به رنج قیمتی گوشی خوب و مناسب ارزیابی می‌شود. این چیپست از پس کارهای روزمره به خوبی برمی‌آید و حتی می‌تواند بازی‌های جدید و سنگین را نیز در حالت گرافیکی متوسط و با فریم ریت بالا به اجرا دربیاورد.

از سوی دیگر پوکو M4 پرو از تراشه هلیو G96 استفاده می‌کند. این چیپست تقریبا عملکرد مشابهی با مدل بالا دارد ولی در اجرای بازی‌ها و از نظر گرافیکی حدود 25 درصد ضعیف‌تر عمل می‌کند. این گوشی هم بدون مشکل از پس کارهای معمول برمی‌آید و می‌توانید به روی عملکرد آن حساب باز کنید.

همان‌طور که در ادامه مشاهده می‌کنید در بنچمارک مشهور Antutu پوکو M4 پرو توانسته به نمره 316 هزاری دست پیدا کند در حالی که این عدد برای M5s حدود 340 هزار است. در بنجمارک Geekbench اما به نوعی شرایط برعکس شده و پوکو M4 پرو موفق می‌‌شود در تست تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به نمره 525 و 1876 دست پیدا کند و این در حالیست که این نمره‌ها برای M5s برابر با 509 و 1804 است. نتایج تست‌های دیگر هم در تصاویر زیر قابل مشاهده است.

تست‌های بنچمارک پوکو M4 Pro:

تست‌های بنچمارک پوکو M5s:

 

بد نیست قل از به پایان رساندن این بخش نگاهی به بازی‌های مختلف و عملکرد دو تراشه داشته باشیم. تراشه G96 در بازی PUBG Mobile می‌تواند در حالت گرافیکی پایین فریم ریت 72 را در اختیار قرار دهد و عملکرد تراشه G95 نیز در حالت گرافیکی پایین برابر با فریم ریت 52 است. در بازی Call of Duty: Mobile اما برتری قطعی با تراشه G95 است و این چیپست می‌تواند این بازی را با گرافیک اولترا و فریم ریت 38 به اجرا دربیاورد در صورتی که هلیو G96 تنها می‌تواند بازی را در حالت گرافیکی متوسط با فریم ریت 42 اجرا کند. در بیشتر بازی‌ها تراشه G95 و در واقع پوکو M5s بهتر عمل می‌کند.

هر دو گوشی از کارت حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنند و ام 4 پرو نسخه‌های 64، 128 و 256 گیگابایت حافظه داخلی و 6 یا 8 گیگابایت حافظه رم دارد. پوکو ام 5 اس دارای نسخه‌های 64 و 128 گیگابایت حافظه داخلی و 4 یا 6 گیگابایت حافظه رم است. در آخر در مقایسه پوکو m4 pro با m5s از نظر سخت افزاری باید بگوییم عملکرد هر دو تقریبا یکسان است ولی در اجرای بازی‌ها پوکو M5s مقداری بهتر از رقیب خود عمل می‌کند و به همین دلیل هم می‌توان آن را برنده در نظر گرفت.

باتری

پوکو برای تغذیه هر دو مدل از باتری‌های 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده است. هر دو گوشی شارژدهی خوبی دارند و با استفاده معمول می‌توانند بین 1.5 تا 2 روز دوام بیاورند. برای مقایسه دقیق‌تر باید بگوییم پوکو M4 پرو با یک بار شارژ کامل می‌تواند حدود 39 ساعت مکالمه 3G یا 15.5 ساعت وب‌گردی یا حدود 20 ساعت تماشای ویدئو را دوام بیاورد. این اعداد برای M5s به ترتیب 36.5، 16 و حدود 17 هستند. پس به نوعی می‌توان شارژدهی ام 4 پرو را مقداری بهتر در نظر گرفت.

دو مدل از شارژ سریع 33 واتی پشتیبانی می‌کنند و خوشبختانه آداپتور هم درون جعبه وجود دارد و نیازی نیست آن‌ را به صورت جداگانه خریداری کنید. هر دو گوشی در 30 دقیقه حدود 52 درصد شارژ می‌شوند ولی ام 4 پرو در مدت 1 ساعت و 10 دقیقه به شارژ کامل می‌رسد و ام 5 اس در مدت 1 ساعت و 25 دقیقه.

پس به طور کلی با وجود این که تفاوت Poco M4 pro با پوکو M5s در بخش باتری زیاد نیست اما می‌توان M4 پرو را برنده اعلام کرد.

دوربین

نوبت به یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مقایسه یعنی قسمت دوربین و عملکرد لنزهای مختلف می‌رسد. در ادامه ابتدا به مشخصات هر دوربین می‌پردازیم و سپس کیفیت آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم تا محصول برتر مشخص شود.

دوربین اصلی

پوکو ام 4 پرو دارای سنسوری 64 مگاپیکسلی مدل OmniVision OV64b40 با اندازه پیکسل 0.7 میکرونی و اندازه 1/2 اینچی است. این سنسور در پشت لنزی 26 میلی متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی کرده و به صورت پیش فرض تصاویری 16 مگاپیکسلی ثبت می‌کند.

نمونه عکس‌های دوربین اصلی پوکو ام ۴ پرو :

نمونه عکس‌های دوربین اصلی Poco M5s:

دوربین اصلی پوکو M5s از سنسوری 64 مگاپیکسلی مدل Omnivision OV64B با اندازه 1/2 اینچ و اندازه پیکسل 0.7 میکرون استفاده می‌کند. این سنسور در پس لنزی 26 میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و به واسطه پشتیبانی از قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز به صورت پیش فرض تصاویری 16 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.

دوربین اصلی پوکو M5s می‌تواند عکس‌هایی با رنج دینامیکی گسترده، نویز کم و دقت رنگ و کنتراست خوب به ثبت می‌رساند. البته این تصاویر از نظر میزان جزئیات عالی نیستند و باید میزان جزئیات را متوسط ارزیابی کنیم و با زوم کردن به روی تصاویر بهتر متوجه این موضوع می‌شوید. شارپنس این عکس‌ها را هم نمی‌توانیم خیلی خوب بدانیم؛ زیرا این گوشی با پردازش بیش از اندازه شارپنس را به صورت مصنوعی افزایش می‌دهد.

در طرف دیگر دوربین اصلی پوکو M4 پرو می‌تواند تصاویری با جزئیات زیاد، رنج دینامیکی بسیار خوب و کنتراست مناسب به ثبت برساند. این تصاویر رنگ‌هایی کمی غلیظ‌تر از واقعیت دارند و همچنین وایت بالانس نیز در برخی از عکس‌های خیلی عالی و بالانس شده نیست. البته این موضوع برای گوشی در این بازه قیمتی خیلی نقطه ضعف به حساب نمی‌آید. ناگفته نماند که فیلم‌برداری این گوشی به رزولوشن FHD محدود شده اما M5s می‌تواند ویدئوهای 4K ضبط کند.

 

مقایسه دو گوشی پرطرفدار در ایران:
مقایسه نوت 11 پرو پلاس با A52 سامسونگ

 

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض هر دو گوشی دارای سنسور 8 مگاپیکسلی است و اتفاقا عکس‌های خوبی هم به ثبت می‌رساند. این تصاویر اعوجاج کمی دارند و شارپنس در آن‌ها رضایت‌بخش است. جزئیات، کنتراست و رنج دینامیکی نیز قابل قبول است و در کل عکس خوبی دریافت خواهید کرد.

نمونه عکس‌های دوربین اولتراواید پوکو ام ۴ پرو :

نمونه عکس‌های دوربین اولتراواید پوکو M5s :

دوربین سلفی

پوکو ام 4 پرو دارای دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی است و گوشی رقیب از یک سنسور 13 مگاپیکسلی استفاده می‌کند. برخلاف تصور کیفیت این تصاویر در هر دو گوشی به نسبت قیمت واقعا خوب است. سوژه با جزئیات خوب و نور کافی ثبت می‌شود و کنتراست و رنج دینامیکی نیز در سطح مناسبی قرار می‌گیرد.

نمونه عکس دوربین سلفی پوکو M4 Pro:

نمونه عکس دوربین سلفی پوکو M5s :

 

ماکرو

دوربین ماکرو هر دو مدل دارای سنسور 2 مگاپیکسلی است. به روی کیفیت این تصاویر خیلی نمی‌توان حساب کرد و حتی اگر بتوانید عکسی با فوکوس صحیح به ثبت برسانید سطح جزئیات بسیار کم است و تصویر ارزش زیادی ندارد.

نمونه عکس‌های دوربین ماکرو گوشی Poco M4 Pro:

نمونه عکس‌های دوربین ماکرو گوشی Poco M5s:

پرتره

پوکو ام 5 اس از دوربین سنجش عمق میدان با سنسور 2 مگاپیکسلی استفاده می‌کند ولی ام 4 پرو از این دوربین بی‌بهره مانده و به صورت نرم افزاری برش تصاویر پرتره را انجام می‌دهد. پرتره‌های دو گوشی دقت برش مناسبی دارند و سوژه نیز با جزئیات کافی و رنج دینامیکی خوب به ثبت می‌رسد. در این تصاویر پس‌زمینه به حد کافی و به حالت طبیعی مات می‌شود و همه این موارد در کنار هم سبب می‌شود تا شما پرتره خوبی دریافت کنید.

نمونه عکس دوربین پرتره گوشی Poco M4 Pro:

نمونه عکس دوربین پرتره گوشی  Poco M5s:

جمع‌بندی

این دو گوشی را می‌توان مانند برادران دوقلو در نظر گرفت؛ چرا که هر دو ساخت پوکو هستند و از طرفی مشخصاتی بسیار نزدیک و شبیه به هم دارند. همین اتفاق باعث می‌شود به سختی بتوانیم یکی را برتر از دیگری بدانیم. در کل پوکو ام 4 پرو به دلیل برخورداری از نرخ نوسازی 90 هرتزی انتخاب بهتری به حساب می‌آید، اما اگر می‌خواهید با گوشی بازی کنید M5s به دلیل عملکرد گرافیکی بهتر می‌تواند انتخاب مناسب‌تری برای شما باشد.

 

قیمت گوشی پوکو m5s

 

سوالات متداول

در مقایسه پوکو m4 pro با m5s کدام گزینه قدرت سخت افزاری بهتری دارد؟ عملکرد دو گوشی در استفاده روزمره تقریبا یکسان است و تفاوتی احساس نمی‌شود اما از نظر پردازش‌های گرافیکی و اجرای بازی‌ها پوکو M5s مقداری بهتر از رقیب خود عمل می‌کند، هرچند که همچنان هیچ یک از این دو گوشی را نمی‌توان مناسب برای بازی دانست.

بین پوکو ام 4 پرو و ام 5 اس کدام باتری بهتری دارد؟ هر دو گوشی باتری 5000 میلی آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع 33 وات دارند اما در عمل شارژدهی ام 4 پرو مقداری بهتر است و حدود 15 دقیقه هم سریع‌تر شارژ می‌شود.

نمایشگر پوکو M4 پرو بهتر است یا M5s؟ نمایشگر هر دو گوشی دقیقا کیفیت یکسانی دارد اما از نظر نرخ نوسازی و روان بودن ام 4 پرو مقداری وضعیت بهتری دارد و از نرخ نوسازی 90 هرتزی بهره می‌برد.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
3 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/comparison/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d9%be%d9%88%da%a9%d9%88-m5s-%d8%a8%d8%a7-%d9%be%d9%88%da%a9%d9%88-m4-pro/
ads
ads