داغ ترین ها :
قابلیت های جدید و کاربردی مرورگر گوگل کروم در Chrome 91

قابلیت های جدید و کاربردی مرورگر گوگل کروم در Chrome 91

گوگل برنامه‌های کروم را که هر چهار هفته یکبار منتشر می‌شود، ارتقا داده است. در کروم 91 شاهد تثبیت لینوکس در کروم‌بوکس (linux on Chromebooks)، بهبود تب سرچ، استفاده از Copy & Paste و بهبود گوگل کروم در OS هستیم. با مطالعه این مطلب از مجله تکنولایف، با قابلیت‌های جدید کروم آشنا خواهید شد و می توانید آنرا روی دسکتاپ یا درون گوشی های هوشمند مثل گوشی شیائومی، سامسونگ، اپل و … استفاده کنید.

لینوکس در کروم‌بوکس (Linux on Chromebooks) از نسخه بتا خارج می‌شود

همانطور که می‌دانید اپلیکیشن‌های لینوکس بر کروم بوکس‌های منتخب به مدت سه سال ولی در نسخه بتا در دسترس بودند. سرانجام کروم OS 91، لینوکس در کروم بوکس (linux on Chromebooks) را به عنوان یک نرم‌افزار ثابت علامت‌گذاری کرد.
با لینوکس در کروم‌بوکس (linux on Chromebooks)، بلافاصله چیز زیادی تغییر نخواهد کرد. گوگل همچنان مشغول کار بر روی لینوکس و افزودن API-های جدید و ادغام بهتر با وسایل سخت‌افزاری است. خارج ساختن این ویژگی از نسخه بتا شاخصی بزرگی است، به طوری‌که اکنون گوگل بر این باور است که این ویژگی برای استفاده همگان آماده است.

تب سرچ در Chrome OS، تب‌هایی که اخیرا بسته شده را نشان می‌دهند

قابلیت سرچ در تب‌های باز کروم OS 87، مدت‌ها پیش به آن افزوده شده است. اکنون مرورگر کروم OS 91، قادر است تب‌هایی که اخیرا بسته شده را نشان ‌دهد.
برای این کار کافی است تا بر روی آیکون تب سرچ کلیک کنید. در آنجا، لیستی از تب‌هایی که اخیرا بسته شده در زیر تب‌های باز مشاهده خواهید کرد. این یک روش مفید برای دسترسی به تب‎های بسته شده اخیر است و شما را بی‌نیاز از رفتن به بخش history می‌کند.

تب سرچ در Chrome OS، تب‌هایی که اخیرا بسته شده را نشان می‌دهند

تب سرچ در Chrome OS، تب‌هایی که اخیرا بسته شده را نشان می‌دهند

قابلیت copy & paste برای فایل‌ها

بدیهی است که کروم قابلیت copy & paste را دارد ولی کروم 91، این ویژگی را به سطح دیگری می‌برد. در این نسخه، شما می‌توانید یک فایل را از هر جایی در رایانه خود کپی کرده و سپس در ایمیل خود جای‌گذاری (paste) کنید.
یکی از ویژگی‌های جدید کروم، قابلیت copy & paste است. در این نسخه، شما می‌توانید یک فایل را از هر جایی در رایانه خود کپی کرده و سپس در ایمیل خود جای‌گذاری (paste) کنید.
پیش‌تر اگر می‌خواستید یک فایل را ضمیمه ایمیل خود کنید، مجبور بودید فایل مورد نظر را درگ و دراپ (drag & drop) کنید. اکنون شما می‌توانید از میان‌بر صفحه‌کلید Ctrl+C برای کپی‌کردن فایل‌ها و از میان‌بر Ctrl+V برای ضمیمه‌کردن آن‌ها به ایمیل خود استفاده کنید.
در حال حاضر، این قابلیت به صورت پیش فرض فعال نیست و برای استفاده از آن باید فلگ را فعال کنید. برای این منظور باید:

chrome://flags/#clipboard-filenames

اندروید فرم مدرن کنترل‌ها را دریافت می‌دارد

کروم 91 در اندروید، برخی از فرم‌های کنترل دوباره طراحی شده را دریافت می‌دارد. این فرم‌های کنترل عبارت‌اند از: دکمه رادیو، چک‌باکس‌ها، گزینشگر تاریخ و پروگرس بار (progress bars) یا همان نوار پیشرفت. فرم‌های کنترل قدیمی مدتی به روز رسانی نشده بودند، به همین دلیل هنگام فعالیت، قدیمی و منسوخ شده به نظر می‌آمدند.
قبل (در سمت چپ) و بعد (سمت راست) این فرم‌های کنترل در عکس زیر نشان داده شده است.

 

اندروید فرم مدرن کنترل‌ها را دریافت می‌داردآخرین نسخه گوگل کروم در اندروید

قابلیت جدید کروم در اندروید: دنبال کردن وب‌سایت‌ها

گرچه گوگل، مدت‌ها پیش Google Reader را منسوخ کرد، ولی در آخرین نسخه کروم در اندروید ویژگی دیگری به سبک RSS Reader افزوده شده است. RSS reader، گزینه‌ای جدید در بخش منو (menu) کروم است که به شما این امکان را می‌دهد تا وب‌سایت مورد علاقه خود را «دنبال» کنید. هرگاه این وب‌سایت محتوای جدیدی منتشر ساخت، می‌توانید آن را در بخش «Following» و در تب جدید کروم مشاهده کنید.
این ویژگی هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و احتمالا قادر به مشاهده بلافاصله آن در آخرین نسخه گوگل کروم نیستید؛ ولی قابلیتی است که باید منتظر آن (به ویژه برای از دست ندادن RSS) باشید.

فالو کردن وب سایت‌ قابلیت جدید کروم 91 در اندروید

دنبال کردن وب‌سایت‌ها قابلیت جدید کروم در اندروید

 

قابلیت جدید چیست؟

شاید به عنوان یک کاربر معمولی تغییرات چندانی در کروم 91 نسبت به نسخه‌های پیشین آن حس نکنید. این سیاست گوگل است که تغییرات و به روزنمایی‌ها را در کروم چندان پررنگ نمی‌سازد ولی در پشت صحنه، کارها و تغییرات بسیاری انجام شده است. برای اطلاع از این تغییرات می‌توانید به وبسایت توسعه دهنده گوگل (Google’s developer site) و وبلاگ کرومیوم (Chromium) مراجعه کنید.
در زیر به چند نمونه از این تغییرات اشاره می‌کنیم:
• مبدا نسخه‌های آزمایشی جدید: گرفتن لینک‎های اعلامی برای PWA، انتقال وب (Web Transport) و WebXR Plane Detection API
• پیشنهاد نام فایل و مکان آن‌ها: اپلیکیش‌های وب امروزه می‌توانند نام، مکان یا آدرس فایل را هنگام استفاده از سیستم دسترسی فایل API (File System Access API) پیشنهاد دهند.
• اشتراک اعتبار: دامنه‌هایی که مدیریت حساب بک-اند مشابهی دارند، می‌توانند با هم مرتبط شوند. این بدان معناست که مدیر پسورد کروم، تنها نیاز دارد تا یک لاگین برای تمامی دامنه‌ها را به خاطر بسپارد.
• جاوا اسکریب V8: کروم 91، ورژن 9.1 موتور جاواسکریپ V8 را در خود ادغام کرده است.

سخن آخر

به آخرین نسخه گوگل کروم ویژگی‌های جدیدی اضافه شده است. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:
• ضمیمه کردن فایل به ایمیل از طریق copy & paste (به جای درگ و دراپ)
• بهبود تب سرچ
• بهبود و تقویت عملکرد مرورگر کروم در OS
• تثبیت لینوکس در کروم‌بوکس (linux on Chromebooks)

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/chrome-91-new-features/
ads
ads