داغ ترین ها :
معرفی انواع دوربین ها در گوشی موبایل

معرفی انواع دوربین ها در گوشی موبایل

چند سالی است که سازندگان گوشی موبایل تصمیم به ارتقاء دوربین‌های محصولات خود گرفته‌اند و به‌جای افزایش میزان کیفیت (پیکسل بیشتر) که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خرید گوشی، به‌حساب می‌آمد؛ سعی کرده‌اند تا به‌کارگیری دوربین‌های بیشتر توجه کاربران را به خود جلب کنند. در خردادماه سال 1390 بود که کمپانی HTC اولین گوشی خود را که در ساختار آن از 2 دوربین استفاده شده بود معرفی و در بازار عرضه کرد. این اولین باری بود که یک گوشی موبایل از دو دوربین برای ثبت عکس استفاده می‌کرد. پس از آن بود که کمپانی‌های دیگری همچون سامسونگ، هوآوی، شیائومی و اپل شروع به تولید و عرضه محصولاتی با دو دوربین کردند. اخیراً به‌کارگیری سه الی چهار دوربین درگوشی‌های هوشمند رایج شده است و بیشتر گوشی‌های میان‌رده و پرچم‌دار، از سه الی چهار دوربین برخوردار هستند که هرکدام از این دوربین‌ها، وظیفه ثبت عکس‌های خاصی را بر عهده دارند. استفاده از دوربین چندگانه درگوشی سبب شده تا شما بتوانید سبک‌های عکس‌برداری مختلفی را تجربه کنید.با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی این دوربین‌ها بپردازیم تا ببینیم چه کاربردهایی دارند و چه عکس‌هایی را می‌توان با آن ثبت کرد.
قبل از اینکه درباره انواع لنز دوربین صحبت کنیم، ابتدا لازم است فاصله کانونی را بشناسیم. فاصله کانونی یک لنز این‌گونه تعریف می‌شود: فاصله‌ای بین مرکز نوری (Optical Center) و حسگر دوربین (Image Sensor) است زمانی که لنز روی بی‌نهایت فوکوس است. مرکز نوری چیست؟ مرکز نوری یک لنز، نقطه‌ای است درون لنز که در آن فرض می‌شود دو پرتو نور که از منابع مختلف داخل لنز آمده‌اند. هر چه فاصله کانونی کوتاه‌تر و کمتر باشد عکسی که گرفته می‌شود میدان دید عریض‌تری خواهد داشت ولی توانایی انجام زوم کمتر خواهد شد. بالعکس این رابطه نیز صادق است. در لنزهایی با فاصله کانونی بیشتر و بلندتر میدان دید عکس کمتر خواهد بود ولی در عوض امکان زوم بیشتری خواهید داشت.

دوربین اصلی، با لنز واید (Wide):

اصلی‌ترین لنز در گوشی‌هایی که به دوربین چندگانه مجهز شده‌اند لنز واید (Wide) است. این لنز همان لنز دوربین اصلی است که وقتی شما هیچ حالت خاصی را برای عکس‌برداری مدنظر ندارید و قصد دارید یک عکس معمولی از روبه‌رو تهیه کنید به‌کارگیری می‌شود. زاویهٔ دید در این لنزها وسیع‌تر از زاویهٔ دید چشم انسان است، ازاین‌رو این لنزها می‌توانند محدودهٔ وسیع‌تری از منظرهٔ جلوی دوربین را ثبت کنند. این لنز فاصله کانونی نسبتاً زیادی دارد و برای ثبت عکس‌های معمولی و عادی مناسب است. لنز عریض (واید) معمولاً در گوشی‌های هوشمند از وضوح بیشتری برخوردار است و سایر لنزها نسبت به این لنز از وضوح کمتری برخوردارند؛ بنابراین هر جا حرف از دوربین چندگانه بود یقین داشته باشید که یکی از آن‌ها لنز واید (عریض/Wide) است.

دوربین واید Wide

دوربین با زاویه گسترده‌تر، با لنز التراواید (Ultrawide):

یکدیگر از لنزهایی که در ساختار گوشی‌های هوشمند با دوربین چندگانه به کار گرفته می‌شود لنز التراواید است که به آن Wide Angle Lens هم می‌گویند. این لنز دارای زاویه دید گسترده‌تری نسبت به دیگر لنزهای گوشی است. به‌طورکلی این لنزها نسبت به لنزهای واید از فاصله کانونی کمتری برخوردارند به همین دلیل می‌تواند میدان دید عریض‌تری را پوشش دهند و عکس‌هایی را ثبت می‌کند که دامنه افقی بیشتری را پوشش می‌دهد. به‌عنوان‌مثال اگر شما با یک لنز Wide از یک منظره عکس‌برداری کنید عکس شما 79 درجه از منظره را ثبت می‌کند و دامنه کمتری را دربر گرفته است اما اگر شما با یک لنز UltraWide از همان منظره عکس‌برداری کنید، عکس شما 120 درجه از منظره را پوشش می‌دهد و دامنه بیشتری را به تصویر می‌کشد. این لنز در حالت عکس‌برداری التراواید فعال می‌شود تأثیری بر روی عکس گرفته شده با دوربین اصلی ندارد.

لنز التراواید Ultrawide
گرفتن عکس پرتره، با لنز عمق‌سنج (Deep):

یکی از محبوب‌ترین عکس‌ها در بین کاربران، عکس‌های پرتره است. البته این از نوع عکس‌برداری با عنوان‌هایی مانند بوکه (Bokeh Mode) نیز یاد می‌شود. در این حالت از عکس‌برداری، سوژه عکس از پس‌زمینه کاملاً تفکیک می‌شود و پس‌زمینه آن به‌صورت محو(تار) ثبت خواهد شد. ناگفته نماند که برخی گوشی‌های هوشمند موجود در بازار بدون استفاده از لنز عمق‌سنج و با استفاده از هوش مصنوعی در این حالت عکس‌برداری می‌کند. کار اصلی لنز (Deep) تشخیص سوژه از پس‌زمینه است؛ این فرایند سبب می‌شود تا عکسی دقیق‌تر و زیباتر داشته باشیم. وضوح این لنز بین 2 الی 5 مگاپیکسل قرار دارد و تأثیر مستقیمی بر روی عکس‌برداری با لنز اصلی گوشی ندارد و در اکثر گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار مورداستفاده قرار می‌گیرد.

لنز عمق سنج Deep
لنزماکرو (Macro):

یکی دیگر از انواع لنزهایی که در گوشی‌هایی با دوربین چندگانه مورداستفاده قرار می‌گیرد لنز ماکرو است. این لنز برای عکس‌برداری از سوژه در فاصله نزدیک مورداستفاده قرار می‌گیرد. به کمک این لنز شما می‌توانید از فاصله چند سانتی‌متری از سوژه موردنظر عکس‌برداری کنید تا به جزئیات دقیق و وضوح موردنظر برسید. البته نباید از این لنز توقع زیادی داشته باشید و آن را با لنزهای حرفه‌ای مقایسه کنید چرا که فقط در این حد است تا شما بتوانید عکس ماکرو بگیرید و از اجسام و اشیاء کوچک مانند گیاهان و حشرات عکس‌های مناسبی تهیه کنید. این لنز همانند لنزهای دیگر در بالابردن کیفیت و وضوح عکس با دوربین اصلی نقشی ندارد و فقط با فعال‌کردن حالت عکس‌برداری ماکرو است که در دسترس قرار می‌گیرد.

لنز ماکرو Macro

بزرگ‌نمایی بهتر و زوم بیشتر، با لنز تله‌فوتو (Telephoto):

در گوشی‌های هوشمند دو تکنولوژی متفاوت برای زوم و بزرگ‌نمایی وجود دارد. شاید واژه زوم دیجیتال (Digital Zoom) و زوم اپتیکال (Optical Zoom) بارها به گوش شما رسیده باشد اما شما آشنایی زیاد با آنها ندارید. در بزرگ‌نمایی دیجیتال (زوم دیجیتال) از هیچ سنسور خاصی استفاده نمی‌شود و در واقع زوم به‌صورت دیجیتالی و با استفاده از هوش مصنوعی صورت‌گرفته و بهبود بخشیده می‌شود که در آن با افت کیفیت مواجه هستیم، لازم به ذکر است هرچه شدت زوم کردن بیشتر شود، کیفیت عکس بیشتر کاهش می‌یابد اما در بزرگ‌نمایی اپتیکال (زوم اپتیکال) این‌گونه نیست. عکس‌برداری در حالت تله‌فوتو به کمک یک لنز تله‌فوتو که فاصله کانونی بیشتر نسبت به لنز اصلی (Wide) دارد اتفاق می‌افتد که مانع از افت کیفیت عکس در بزرگ‌نمایی‌های مختلف می‌شود. این نوع از لنزها معمولاً در گوشی‌های پرچمدار مورداستفاده قرار می‌گیرند چرا که به‌کارگیری آنها در ساختار گوشی معمولاً باعث افزایش قیمت آن می‌شود که این موضوع برای خریداران چندان خوشایند نیست. لنز تله فوتو نیز همانند سایر لنزها، تأثیری بر کیفیت و وضوح عکس‌ها در حالت اصلی نخواهد گذاشت.

لنز تله فوتو Telephoto
کمپانی‌های سازنده موبایل برای بالابردن کارایی گوشی‌های هوشمند خود، دست به تولید اسمارت فون هایی با دوربین چندگانه زده‌اند تا به این وسیله بتوانند کاربران بیشتری را مجذوب خود کنند و سهم بیشتری از بازار فروش را به خود اختصاص بدهد. کمپانی‌های سازنده موبایل سعی بر این دارند تا روزبه‌روز بر امکانات گوشی‌های خود بیفزایند و دستگاه‌های خود را بهینه‌تر کنند همچنین جنگ بر سر دوربین بیشتر به جایی رسیده که شرکت نوکیا، یکی از محصولات خود را به 6 دوربین مجهز کرده است. امیدواریم این برای شما مفید بوده باشد، ممنون از اینکه تا آخر این مطلب با همراه بودید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/introducing-the-types-of-cameras-in-mobile-phones/
ads
ads