داغ ترین ها :
تفاوت پروژکتور با تلویزیون، آیا پروژکتور می تواند جای تلویزیون را بگیرد؟

تفاوت پروژکتور با تلویزیون، آیا پروژکتور می تواند جای تلویزیون را بگیرد؟

امروزه یکی از ملاک های اصلی کاربران برای انتخاب وسایل الکترونیکی که نمایشگر دارد، بزرگ بودن آن است؛ در چند سال اخیر مشاهده کرده ایم که نمایشگر گوشی ها و تلویزیون ها بزرگتر شده اند و مردم هم این افزایش اینچ را می پسندند.
همه ما لذت تماشای فیلم را در نمایشگرهای بسیار بزرگ تجربه کرده ایم، سینماها همیشه برای ما هیجان انگیز بوده اند؛ تصاویر فیلم روی پرده های نمایش بسیار بزرگ به نمایش درمی آید و همه محو تماشای آن می شوند. شاید گاهی اوقات به سرتان زده یک تلویزیون بسیار بزرگ تهیه کنید تا همان حس سینما در خانه به شما منتقل شود، گاهی هم هوس خرید پروژکتور و پرده نمایش کرده اید تا محدودیتی در سایز نمایشگر نداشته باشید.
اما این دو هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند و شرایط بسیار متفاوتی برای شما ایجاد میکنند، هرکدام از آن ها ویژگی های خود را دارند و هزینه آن ها یکسان نیست. در این مطلب به شما کمک می کنیم که راحت تر بین خرید تلویزیون و پروژکتور تصمیم بگیرد و پول خود را در بهترین انتخاب‌تان خرج کنید تا لذت کافی را تا چند سال تجربه کنید. همراه مجله تکنولایف باشید.

 

برای خرید و مشاهده قیمت تلویزیون به سایت تکنولایف مراجعه کنید.

 

پروژکتورها

یکی از بهترین روش ها برای تماشای فیلم و سریال یا بازی های ویدئویی، استفاده از پروژکتور ها است که با تصویر بزرگ و هزینه نسبتا کمتر از تلویزیون، تجربه بهتری برای کاربران به وجود می‌آورد. پروژکتورها از دو بخش اصلی تشکیل می شوند، یکی دستگاهی که ویدئو را پردازش و ارسال می‌کند، دیگری پرده نمایش که محتوای تصویری ارسال شده از پروژکتور را نشان می‌دهد.
امروزه پروژکتورها با سه نوع فناوری لامصپ تصویر تولید می شوند، LCD ،DLP و LCOS.

انواع پروژکتورها
پروژکتورهای LCD

عموما با همان فناوری تلویزیون های صفحه تخت ساخته شده اند که قیمت آن ها یین ارزان تا متوسط در بازار است. این نوع از پروژکتورها از دو نوع دیگر کیفیت پایین تری دارد اما روشنایی بسیار زیادی دارند. کیفیت این پروژکتورها بیشتر از HD نمی شود اما شرکت هایی مانند اپسون مهارت بالایی در تولید این پروژکتورها دارد که قیمت آن بیشتر از پروژکتورهای فول اچ دی شرکت های نوپا است. اپسون از بهترین تولید کننده های نمایشگر از گذشته تا کنون بوده که به شفافیت بسیار بالای تصاویر معروف است.

پروژکتورهای DLP

این نوع از پروژکتورها از تراشه های زیاد و میلیون ها آینه کوچک تشکیل شده اند که کیفیت بسیار زیادی دارند؛ این کیفیت بسیار زیاد باعث می شود از این پروژکتورها در سالن‌های سینما استفاده شود و بازه قیمتی آن ها بین بسیار ارزان تا بسیار گران جا به جا می شود. سالن های سینما اغلب برای پخش دیجیتال فیلم ها از پروژکتورهای DLP استفاده می کنند. البته این نوع پروژکتورها نسبت کنتراست بالایی ندارند و رنگ مشکی را به خوبی پروژکتورهای LCD و LCOS نشان نمی دهد، پس نمی توان گفت DLP بدون ایراد است، اما حرکت سوژه ها را در تصاویر به بهترین شکل ممکن به نمایش می گذارد.

پروژکتورهای LCOS

این نوع از پروژکتورها ترکیبی از دو نوع LCD و DLP است که یک لایه کریستال مایع روی صفحه آینه آن قرار دارد. این نوع پروژکتور بهترین کنتراست و رنگ مشکی را ارائه می دهد که بهترین آن ها پروژکتورهای شرکت JVC است. از نظر کیفیت پروژکتورهای شرکت سونی در مقام دوم قرار می گیرد که پروژکتورهای 4K این شرکت از گران ترین های بازار به شمار می روند و پیدا کردن آن ها هم دشوار است.

 

فاصله‌ی شما معمولا از کنترل تلویزیون زیاد است؟ کنترل تلویزیون منزلتان خراب شده است؟ ما یک راه حل ساده‌تر برایتان داریم: کنترل تلویزیون با گوشی

 

تلویزیون یا پروژکتور

تلویزیون ها امروزه پیشرفت بسیار زیادی داشته اند و کیفیت نمایشگری که ارائه می‌دهند فوق العاده است. اما همین کیفیت هزینه بسیار زیادی در بر دارد. همچنین دلیل مقایسه این دو پخش کننده تصویر، لذت از سایز بزرگ صفحه نمایش است. پس برای تجربه بهتر، باید سراغ تلویزیون های بزرگ تر از ۶۵ اینچ برویم که قیمت آن ها بسیار زیاد است. پس در نظر داشته باشید، هرچه سایز نمایشگر بالاتر برود، باید کیفیت نمایشگر هم افزایش پیدا کند تا تصویر پیکسل پیکسل نشود. یک تلویزیون با سایز ۶۵ اینچ و کیفیت 4Kقیمتی بالای ۴۰ میلیون تومان دارد، البته اگر به سراغ تلویزیون های کوانتوم دات سامسونگ نروید.

کوانتوم دات سامسونگ
اما تصور کنید که یک نمایشگر ۱۲۰ اینچی که وزن کمی دارد و جای بسیار کمی می گیرد، از طرفی هزینه پرداخت آن می تواند خیلی کمتر از تلویزیون باشد و هرجا که دلتان بخواهد می توانید آن را جا به جا کنید؛ همه این ویژگی ها فقط از یک پروژکتور بر می آید که باید دقت کنید با توجه به خواسته‌تان خرید کنید و شرایط را برای نصب آن فراهم کنید.

نور محیط:

همانطور که دیده اید، در سینماها تمام چراغ ها خاموش می شود و پنجره ای وجود ندارد، اگر مقداری نور اضافی به پرده نمایش پروژکتور برسد، دچار افت کیفیت می شود. پس سعی کنید محیط مناسبی برای متصل شدن پروژکتور در نظر بگیرید.
هنگام خرید پروژکتور به مشخصات آن دقت کنید، در اکثر آن ها ذکر شده که در فاصله چند متری آن می توانید بشینید و بهترین کیفیت را داشته باشید، این فاصله را با محیط اتاق خود هماهنگ کنید تا به مشکلی مانند چشم درد، افت کیفیت و سختی نصب مواجه نشوید.
همچنین هنگام خرید دقت کنید پروژکتوری که انتخا می کنید، روشنایی زیادی داشته باشد تا کمبود نور شما را آزار ندهد.

تهیه پرده نمایش:

بعضی از کاربران بر این باورند که اگر دیوار را خوب رنگ کنند، می توانند پرده تهیه نکنند و ویدئو را روی دیوار به نمایش بگذارند. با این کار تصور می کنند هم از هزینه‌شان کاسته می شود و هم دردسر نصب پرده و آویزان بودن آن از سقف را متحمل نمی شوند. اما این اشتباه را نکنید، بهترین نتیجه زمانی به دست می آید که تصویر پروژکتور روی صفحه صاف و صیقلی پرده نمایش بنشیند. می توانید پرده ای تهیه کنید که جمع می شود و جای کمی می گیرد اما مقداری گران است، هم می توانید تصور کنید تلویزیون دارید و نمی توانید جای پرده را تغییر دهید. پس اینچنین به فکر کسر هزینه نباشید، زیرا پرده نمایش برای کیفیت فوق العاده تصاویر لازم است.

ویدئو پروژکتورها

لامپ تصویر:

یکی از هزینه هایی که در قبال خرید پروژکتور می‌تواند گریبان گیر باشد، عوض کردن لامپ های UHP است. این لامپ ها مقداری سخت پیدا می شوند و تقریبا گران هستند، البته می توانید آن ها را با LED جایگزین کنید که مصرف کمتری دارند، اما نوردهی UHP بیشتر از لامپ های LED است. البته لامپ های UHP عمر کمی ندارند و چند هزار ساعت دوام دارند، اما باید دو سال یک بار بسته به میزان مصرف شما تعویض شوند.

صدا:

تلویزیون‌ها دارای بلندگوهای داخلی هستند که باعث پخش صدای محتوا می‌شوند، اما پروژکتورها از این قابلیت برخوردار نیستند و شما اگر قصد خرید پروژکتور دارید، باید به فکر تأمین سیستم صوتی هم برای سینمای خانگی خود باشید. البته هزینه این سیستم صوتی کم نخواهد بود اما باز هم کمتر از خرید یک تلویزیون چندین میلیونی هزینه در بر دارد.

 

بیشتر بدانید: تفاوت تلویزیون هوشمند با تلویزیون ساده چیست؟

 

دستگاه پخش دیجیتال:

پروژکتورها فقط پخش کننده هستند، پس نیاز به یک دستگاه دیجیتالی مانند ستاپ باکس یا ماهواره برای گرفتن شبکه های تلویزیونی دارید و اگر قصد پخش فیلم و سریال دارید باید با یک لپ تاپ یا دستگاه پخش به پروژکتور متصل شوید و محتوای مورد نظر را از طریق کابل HDMI به پروژکتور منتقل کنید. برای پخش بازی های ویدئویی فقط کافیست دستگاه پلی استیشن، ایکس باکس یا Wii را از طریق کابل به پروژکتور متصل کنید.

پروژکتور وی نینتندو

تصویر پرده نمایش پروژکتور:

همانطور که گفتیم، به هیچ عنوان از دیوار به عنوان نمایشگر استفاده نکنید، زیرا هرچقدر هم که صاف باشد، باز هم زوایایی دارد که باعث برهم ریختگی پیکسل ها و خراب شدن تصویر خروجی می شود. برای خرید پرده نمایش حتما مقالات مربوطه را بخوانید و از خاطرات کاربران استفاده کنید، به بازار بروید و از چند مغازه پرس جو کنید، اگر امکان داشت از مزدیک کیفیت ها را ببینید و بهترین گزینه را انتخاب کنید. به تازگی نمایشگرهایی به بازار آمده که به بهبود تصویر کمک می کند، مثلا کنتراست را بالا می‌برد، عمق رنگ مشکی را افزایش می دهد و شفافیت به تصویر می بخشد.

پروژکتور بهتر است یا تلویزیون
البته خرید این نوع از پرده ها می تواند مقداری هزینه بر باشد اما به این فکر کنید که در ازای یک نمایشگر بالای ۱۰۰ اینچی، همچین مبلغی می پردازید و در برابر هزینه تلویزیون هیچ است.
سعی کنید پروژکتور را جایی نصب کنید که بهترین زاویه را نسبت به پرده داشته باشد، همچنین جایی باشد که اگر کسی از جلوی پرده رد شد مزاحمتی برای پروژکتور و انتقال تصویر به وجود نیاورد. مهم ترین نکته همین نصب پروژکتورها است که باعث می شود تجربه کاربری بسیار خوبی بدست آورید و اچر جای استاندارد نصب نباشد قطعا ناراضی خواهید بود و جای آن را به یک تلویزیون با کلی ضرر می دهید.

 

بهترین مارک تلویزیون ایرانی کدام است؟ تلویزیون ایرانی چی بخرم؟ مجله تکنوبلاگ پاسخ شما را می‌دهد.

 

شلوغی بر اثر کابل:

خواسته یا ناخواسته باید درگیر همچین مشکلی شوید، کابل HDMIکه از دستگاه دیجیتالی به پروژکتور می رسد، کابل برق پروژکتور و سیم‌های سیستم صوتی که به پروژکتور و برق متصل می شوند؛ همه این ها اگر سلیقه داشته باشید، به راحتی کنترل می شوند، فقط کافیست حوصله به خرج دهید و جای مناسبی برای جمع شدن آن ها در نظر بگیرید. به هر حال این مشکل هم حال شدنی است و باعث نمی شود که تلویزیون را به پروژکتور ترجیح دهیم.

سر و صدای فن پروژکتورها:

پروژکتورها به دلیل استفاده از لامپ، گرمای زیادی تولید می‌کنند و به همین خاطر برای آسیب نرسیدن به دستگاه، فن هایی برای آن ها در نظر گرفته شده که باعث ایجاد سر و صدای زیادی می شود. البته پروژکتورهای جدید و گران قیمت آن قدر صدای زیادی ندارند و آزار دهنده نیستند. اگر پروژکتور را روی سقف بالای سرتان نصب می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم مدل کن سر و صدای آن را تهیه کنید که اتفاقا سایز بزرگتری هم دارند، اما اگر آن را روی زمین یا قفسه قرار می‌دهد که مقداری دور است، صدای آن آزارتان نخواهد داد، پس همان مدل کوچک و ارزان تر را تهیه کنید.

تلویزیون بخریم یا پروژکتور؟

همانطور که در بالا گفتیم، پروژکتورها نیازمند سرویس هستند،یعنی باید هر ۲ سال یک بار لامپ تصویر آن را تعویض کنید تا دچار افت کیفیت نشود. جای نصب آن ها بسیار قابل اهمیت است و باید در نظر داشته باشید که مکان نصب پروژکتور در اتاق شما وجود داشته باشد، همچنین زاویه مناسبی با پرده نمایش داشته باشد.

تفاوت تلویزیون و پروژکتور
از طرفی باید در نظر داشته باشید که خرید یک پروژکتور که تا ۱۵۰ اینچ قابلیت تصویردهی داشته باشد و فول اچ دی تصاویر را به نمایش بگذارد، هزینه کمتری نسبت به خرید یک تلویزیون کوانتوم دات سامسونگ در ابعاد ۶۵ اینچی دارد. پس در نظر داشته باشید که یک پروژکتور بسیار خوب تا قیمت ۲۰ میلیون تومان و خرید یک پرده تا ۱۰ میلیون تومان هزینه بسیار کمتری در بر دارد تا خرید یک تلویزیون ۶۵ اینچی 4Kکه حداقل ۴۵ میلیون هزینه در بر دارد.
درست است که کیفیت یک تلویزیون 4Kبیشتر از پروژکتور فول اچ دی است، اما در نظر داشته باشید که برای درک بهتر کیفیت تصویر باید نمایشگر بسیار بزرگ باشد، در غیر این صورت خیلی باید به نمایشگر نزدیک باشید تا کیفیت را بفهمید.

کیفیت ویدئو پروژکتور
اما کیفیت فول اچ دی در نمایشگر ۱۲۰ اینچی آنقدر قابل درک است که به راحتی می توانید پرز های لباس یک شخصیت را روی پرده نمایش ببینید، اما تنها این کیفیت زمانی نمایان می شود که شما هم در زاویه مناسبی از پروژکتور استفاده کنید و هم کمترین نور به پرده برسد تا مزاحم تصویر نباشد.

پروژکتور در منزل کجا قرار گیرد
پس می توان نتیجه گرفت که تلویزیون با اینکه هزینه پس از خرید ندارد و هرجا که بخواهید می توانید آن را نصب کنید و نور اضافه مانعی برای دیدن تصویر نیست، اما در نظر داشته باشید که اگر خوره دیدن فیلم و سریال هستید خرید تلویزیون با اندازه بسیار بزرگ هزینه زیادی در بر دارد که تقریبا خرید آن غیر ممکن است، همچنین دیدن فیلم در ابعاد پرده سینما واقعا هر فردی را وسوسه به خرید می کند.

 

اگر تصمیم شما بر خرید تلویزیون است، به عنوان گام بعدی راهنمای خرید تلویزیون را به شما پیشنهاد میکنیم.

 

چه افرادی باید پروژکتور بخرند؟

پروژکتورها بهترین خاطرات را در سینما ها برای ما ساخته اند، بسیاری توسط این پرده های سینما عاشق فیلم شدند و حتی باعث شده به بازیگری و کارگردانی فیلم ها روی بیاورند و موفق بشوند، پس پروژکتورها بهترین انتخاب برای عاشقان فیلم و سینما است؛ اگر اهل دیدن فیلم هستید و نمی‌توانید به سینما برای دیدن فیلم مورد علاقه‌تان بروید، خرید پروژکتور و خرید پرده پروژکتور بهترین انتخاب برای شما است.

پروژکتور برای خانه

چه افرادی باید تلویزیون بخرند؟

شاید دکوراسیون خانه شما به نحوی نباشد که بتوانید پروژکتور و پرده آن را در بهترین نقطه قرار دهید، شاید نمی توانید به پرده اعتماد کنید و نیاز دارید که یک نمایشگر شیشه ای از برند سامسونگ، ال‌جی، سونی و یا جی‌پلاس در اختیار داشته باشید که وظیفه پخش تصاویر را برعهده بگیرد. تلویزیون‌ها بهترین انتخاب برای کسانی هستند که بیشتر شبکه های تلویزیونی را دنبال می کنند و زیاد اهل فیلم دیدن به کمک دستگاه پخش نیستند، البته به راحتی می شود با وصل کردن گوشی، فلش و لپ تاپ و پخش کننده های دیجیتالی به تلویزیون، فیلم های مورد نظر را پخش کرد، اما نه با ۱۲۰ اینچ نمایشگر، شاید فقط با نهایت ۶۵ اینچ آن هم با هزینه بسیار زیاد برای کیفیت بالاتر.

تفاوت تلویزیون و پروژکتور

 

شاید سوال شما هم باشد: چگونه گوشی را به تلویزیون وصل کنیم

 

سخن آخر

در این مطلب ویژگی ها و معایب تلویزیون در برابر پروژکتور را مقایسه کردیم و به نتیجه ای که رسیدیم، طبق آن افراد فیلم باز و اهل گیم باید پروژکتور را تهیه کنند و افرادی که خیلی اهل فیلم نیستند و برای استفاده خانوادگی می خواهند یک سیستم پخش تصویر داشته باشند، تلویزیون‌ انتخاب بهتری برایشان است. تلویزیون ها گران هستند اما هیچ خرجی پس از خرید ندارند و هرجایی میشه آن ها را نصب کرد، اما پروژکتورها نسبت به سایزی که دارند ارزان هستند و لذت بسیار زیادی به بیننده منتقل می کنند، اما باید پس از چند مدت استفاده سرویس شوند و محل نصب آن هم مهم است.
شما کدام پلتفرم را برای دیدن محتوای تصویری انتخاب می‌کنید؟ تلویزیون یا پروژکتور؟
به نظرتان پروژکتورها می‌توانند جای تلویزیون‌ها را بگیرند؟ نظرات و تجربیات خود را در این مورد با ما به اشتراک بگذارید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

7 نظر

  1. یک عاشق فیلم

    کسایی که از پروژکتور سر در نمیارن یا فرق تکنولوژی رو با هویج نمیدونن تلوزیون واسشون بهتره البته همون crt های ۲۱ اینچ ولی پروژکتور بلد کار میخواد مثل تلوزیون نیست بری بقالی بگی یدونه بده باید کل بازار رو زیر رو کنی و بفهمی چی رو واسه کجا و چه کاری میخوای

    1. امیرحسین

      پاسخ به یک عاشق فیلم

      باشه تو خوبی.
  2. Khorrak

    من تی 65 8k دارم و پرژکتورهم خریدم چون عقلم رو دددم دست فروشنده وپرژکتوردوزار بدردم نخورد مجانی بخشیدم به بنده خدایی اما tv راحت همه کارامو انجام میده و بایدبلدباشی ازتی وی های فوق هوشکندامروزی کار بکشی وگرنه دوستانه توصیه میکنم تلوزیون ساده بخریدواگرفقط شبکه های ایران رو میبینی hd با 8k برات فرقی نداره چون ارسال کننده ها حداکثر hd ارسال میکنند بس 4k یا 8k فقط الکی پول زیادی دادنه اما صوت بسیار مهمه که سعی کنید از تی وی اصلی وحالاچندسایزکوچیکتراستفاده بکنید بهترازاینه که سایزبزرگ مارک متفرقه چینی یا ایرانی بخرید، تجربه 11 ساله، سپاس

  3. یوهنا رسول

    من روزی دوازده ساعت فیلم نگاه میکنم ، پروژکتور یه سالم عمر نمیکنه میسوزه ، از طرفی باید زیر یه سال لامپ هاش عوض کنم ، اما تی وی ۵۵ هایسنس هیچ هزینه ای برام نداره ، درضمن یک پروژکتور و پرده خوب الان بالای پنجاه میلیون میره ، بیست تومن بدیم تی وی بهتره که

    به نظرم پروژکتور برای کسایی خوبه که پول براشون بی معنیه و میلیاردر هستن ، در کنارش تی وی هم دارن

    پروژکتور به تنهایی نمیتونه جای تی وی رو بگیره ، تازه بماند برای پروژکتور باید سیستم صوتی و کامپیوتر هم بخرین یا ماهواره

    تی وی من خودش ماهواره داره و دیجیتال و باند ، نیازی به هیچی نداره

  4. امیر

    سلام
    بنظرم پروژکتور زیاد داغ میکنه ،نمیتونه مثل تلویزیون یسره روشن باشه ،بردش اسیب میبینه وعمرکوتاهی داره..

    1. سعید

      پاسخ به امیر

      هر کدام کارایی متفاوتی دارند در زمانهای مختلف لذت خودشان را دارند
    1. مجید نوردوست

      پاسخ به امیر

      دقیقا در زمان خرید پروژکتور باید به این موضوع توجه کرد.
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%aa%d9%81%d8%a7%d9%88%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88-%d9%be%d8%b1%d9%88%da%98%da%a9%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d8%a8%d8%a7-%d8%aa%d9%84%d9%88%db%8c%d8%b2%db%8c%d9%88%d9%86/
ads
ads