داغ ترین ها :
نحوه تایپ نیم فاصله در ورد، کیبورد ویندوز و مک

نحوه تایپ نیم فاصله در ورد، کیبورد ویندوز و مک

نیم فاصله در کیبورد کجاست؟ اگر تا به حال به صورت اصولی و با رعایت نگارش زبان فارسی محتوایی را نوشته باشید، قطعا برای نوشتن کلمات مرکب با چالش پیدا کردن نیم فاصله در ورد و داکس مواجه شده‌اید. جایگاه نیم فاصله در کیبورد فارسی بستگی به این دارد که شما برای نوشتن از کدام کیبورد استفاده می‌کنید یا این که سیستم عامل لپ تاپ شما چیست. در مجموع این مقاله از تکنولایف قرار است تا به شما در پیدا کردن و نحوه تایپ نیم فاصله در ورد، کیبورد ویندوز و مک کمک کند، پس تا پایان همراه باشید.

نیم فاصله در کیبورد لپ تاپ

نیم فاصله در کیبورد لپ تاپ

برای تایپ نیم فاصله در کیبورد ابتدا چک کنید که کیبورد فارسی از نوع استاندارد است یا غیر استاندارد. اگر سیستم عاملی که روی لپ تاپ نصب شده، یکی از نسخه‌های ویندوز است؛ پس برای بررسی این مورد تنها کافیست به نوار پایینی سیستم توجه کنید. اگر Persian keyboard نوشته شده باشد یعنی کیبورد فارسی از نوع معمولی یا همان غیر استاندارد است و اگر Persian Standard keyboard نوشته شده باشد یعنی لپ تاپ در برنامه‌های متنوع مانند ورد، داکس، پاورپوینت و غیره از کیبورد استاندارد استفاده می‌کند. نکته اینجاست که امکان تعویض این دو حالت هم وجود دارد و شما می‌توانید با هر کیبوردی که راحت هستید، تایپ کنید. در صورتیکه از لپ تاپ‌های اپل استفاده می‌کنید، پس سیستم عامل مک او اس است و جریان مانند ویندوز نیست؛ همچنین لینوکس هم با ویندوز تفاوت دارد.

 

انواع کیبورد کامپیوتر و لپ تاپ را می توانید از تکنولایف بخرید

 

نیم فاصله در کیبورد ویندوز

نیم فاصله با کیبورد سیستم عامل ویندوز همانطور که گفته شد به نوع استاندارد یا غیر استاندارد بودن بستگی دارد. در ادامه به صورت مجزا و جامع به آموزش گذاشتن نیم فاصله در کیبورد ویندوز با کیبورد استاندارد و غیر استاندارد می‌پردازیم.

نیم فاصله در کیبورد استاندارد فارسی

نحوه تایپ نیم فاصله در کیبورد استاندارد فارسی

اگر در سیستم عامل ویندوز خود از کیبورد استاندارد فارسی استفاده می‌کنید، طریقه گذاشتن نیم فاصله در کیبورد بسیار آسان است. ابتدا یکی از کلیدهای شیفت (Shift) را بگیرید (تفاوتی نمی‌کند که کلید سمت راست را سمت چپ) سپس بدون رها کردن Shift دکمه Space را فشار دهید تا نیم فاصله ایجاد شود.
دقت کنید که اطمینان از گذاشتن نیم فاصله تا زمانی که حرف بعدی نوشته نشود، نشان داده نمی‌شود، به همین دلیل بعد از رها کردن دکمه اسپیس حرف بعدی را بنویسید، اگر به حرف قبلی نچسبید یعنی نیم فاصله اعمال شده است.

 

 

نیم فاصله در کیبورد غیر استاندارد

نیم فاصله در کیبورد غیر استاندارد

برای گذاشتن نیم فاصله در کیبورد غیر استاندارد به 3 کلید در کیبورد نیاز داریم. جهت راحتی کار بهتر است از سمت چپ کیبورد استفاده کنید. ابتدا کلید کنترل که با ctrl نشان داده می‌شود را با یک انگشت گرفته و بعد از آن روی کلید شیفت (Shift) بالاسر کلیک کنید، حال بدون اینکه این دو کلید را رها کنید، کلید 2 را انتخاب کنید. درواقع دکمه نیم فاصله در کیبورد غیر استاندارد حاصل Ctrl+Shift+2 است.

 

 

نیم فاصله در کیبورد مک

نیم فاصله در کیبورد مک

اپل برای سیستم‌های خود به صورت دیفالت کیبورد فارسی استاندارد را قرار داده است، به همین دلیل گذاشتن نیم فاصله در کیبورد مک دقیقا مطابق نیم فاصله در کیبورد استاندارد فارسی است و شما نیاز دارید تا از کلیدهای Shift و Space کمک بگیرید.

نیم فاصله در کیبورد لینوکس

اگر از سیستم عامل متفاوت لینوکس استفاده می‌کنید، نیازی نیست تا برای نوشتن در کیبورد آن آموزش خاصی ببینید زیرا تایپ نیم فاصله در کیبورد لینوکس کاملا شبیه طریقه گذاشتن نیم فاصله در کیبورد استاندارد فارسی در سیستم عامل MacOS و است؛ به همین دلیل شما باید از 2 کلید معروف Shift و Space استفاده کنید.

تعریف نیم فاصله در کیبورد

اکثر نویسنده‌ها به تایپ نیم فاصله در کیبورد فارسی استاندارد و غیر استاندارد عادت کرده‌اند؛ اما از آنجایی که هیچ چیز در این دنیا برای همه افراد صدق نمی‌کند، گاهی پیش می‌آید که افراد مایل هستند تا خودشان انتخاب کنند که از کدام کلیدها برای گذاشتن نیم فاصله در کیبورد استفاده کنند؛ به همین دلیل قابلیتی به نام تعریف نیم فاصله در کیبورد وجود دارد که قرار است اینجا به شما آموزش دهیم.

ایجاد کلید میانبر نیم فاصله در کیبورد

ایجاد کلید میانبر نیم فاصله در کیبورد

  • برای کلید میانبر نیم فاصله در کیبورد انگلیسی و فارسی ابتدا برنامه Word را باز کنید.
  • از نوار بالا بخش Insert را انتخاب کنید.
  • سمت راست نوار جدید ایجاد شده روی Symbol و بعد از آن روی More Symbol کلیک کنید.
  • بخش Special Characters را انتخاب کنید.
  • از میان گزینه‌های موجود گزینه Optional Hyphen را انتخاب کنید تا صفحه جدیدی باز شود.
  • در کادر خالی Press New Shortcut Key شورتکات یا همان میانبری که احساس می‌کنید با آن راحت‌تر هستید را وارد کنید.
  • روی دکمه Assign کلیک کنید تا کار ایجاد کلید میانبر نیم فاصله در کیبورد نهایی شود.

 

 

سخن آخر

گذاشتن نیم فاصله در کیبورد یکی از دغدغه‌هایی است که افراد با آن حین کار با word مواجه می‌شوند. نیم فاصله در واقع همان فاصله‌ای است که میان کلمات مرکب گذاشته می‌شود تا علاوه‌بر زیبایی به حفظ معنی آن‌ها هم کمک می‌کند. در این مقاله به طور جامع توضیح دادیم که نحوه تایپ نیم فاصله در ورد، کیبورد ویندوز و مک به چه صورت است و حتی در ادامه هم توضیح دادیم که اگر قصد ایجاد میانبر نیم فاصله خود را دارید، باید از چه روشی اقدام کنید. اگر از روش‌های گفته شده استفاده کردید یا تجربه متفاوتی دارید، می‌توانید با نوشتن در بخش نظرات با ما و سایر مخاطبین تکنولایف به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

برای تعریف نیم فاصله در کیبورد باید چه کار کرد؟

باید برنامه word را باز کنید و به تب Insert بروید؛ روی Symbol و بعد از آن روی More Symbol کلیک کنید، سپس بخش Special Characters و بعد Optional Hyphen را انتخاب کنید تا در آخر در کادر خالی روبه‌رو Press New Shortcut Key میانبر دلخواه را تایپ کنید.

نیم فاصله در کیبورد ویندوز کجاست؟

اگر از کیبورد استاندارد فارسی استفاده می‌کنید، کلیدهای Shift و Space را انتخاب کنید و اگر از کیبورد غیر استاندارد استفاده می‌کنید، باید از 3 کلید ctrl+shift+2 استفاده کنید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

8 نظر

  1. علیرضا

    سلام
    با تشکر از راهنمایی شما برای من خیلی مفید بود

    یک درخواست
    من قبلا ویندوز سون داشتم، یک فارسی ساز کیبورد قدیمی داشتم نصب کردم و صفحه کلید، فارسی شد که نیم فاصله را به همان ترکیب شیفت و اسپیس داد و البته دیگر مزایای کیبورد فارسی را هم داشت
    الان ویندوز 11 دارم و متاسفانه هر فارسی سازی که جستجو کردم بدردم نخورد.
    اگر میتونید این کار را هم بکنید (نرم افزار مناسب فارسی ساز کیبورد ویندوز 11 و بالاتر…) ممنون میشم
    با تشکر مجدد

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به علیرضا

      سلام فارسی ساز نیاز نیست زبان فارسی استاندارد رو از طریق تنظیمات اضافه کنید
  2. زهرا

    چرا هنگام بکارگیری نیم فاصله فونت عوض میشود

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به زهرا

      سلام عوض نمیشه
  3. امیر

    سلام در لپ تاپ من که لنوو هستش هیچ کدوم از این ها که گفتید کار نمیکنه و نیم فاصله اعمال نمیشه
    چیکار میتونم بکنم

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به امیر

      سلام احتمالا کیبورد فارسی استاندارد نصب نیست
  4. نسترن

    مرسی دمتون گرم. نیم فاصله رو یاد گرفتم.

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به نسترن

      خوشحالم که همراه ما هستید🌱
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%86%db%8c%d9%85-%d9%81%d8%a7%d8%b5%d9%84%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%88%d8%b1%d8%af/
ads
ads