داغ ترین ها :

همه چیز درباره آیفون 15

پس از مدت‌ها انتظار ایفون‌های سری 15 معرفی شدند و در این مطلب به این گوشی‌ های اپل پرداخته‌ایم. ویدئو تکنولایف از رنگ تیتانیوم طبیعی آیفون 15 پرو مکس را می توانید در بالا مشاهده کنید.

آیفون ۱۵ معرفی شد

آپدیت ۲۶ شهریور ماه

ایفون‌های سری 15 در چهار مدل ایفون 15، ایفون 15 پلاس، ایفون 15 پرو و ایفون 15 پرو مکس در تاریخ 21 شهریور ماه 1402 معرفی شدند. این گوشی‌ها در زمینه‌های نسبتا زیادی با بهبود مواجه شده‌اند و همین موضوع ارزش خرید آن‌ها را افزایش می‌دهد. البته در نظر داشته باشید که طبق اطلاعات فعلی ایفون‌های سری 15 رجیستر نخواهند شد و داستان مدل‌های سری 14 برای سری 15 نیز تکرار می‌شود.

طراحی آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس

ایفون 15 پلاس، نسخه بزرگ‌تر ایفون 15 است و تنها نمایشگر بزرگ‌تر و باتری پرظرفیت‌تری نسبت به این گوشی دارد و برای کاربرانی مناسب خواهد بود که به پنل‌های بزرگ علاقه دارند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید حاشیه‌های اطراف پنل این دو گوشی هم کاهش پیدا کرده و داینامیک آیلند نیز در بالا دیده می‌شود.

ایفون 15 و 15 پلاس

ایفون 15 سمت چپ و 15 پلاس سمت راست

طراحی کلی ایفون 15 و 15 پلاس تغییری نکرده ولی دو تغییر اتفاق افتاده است. اول این که فریم کناری این دو گوشی همچنان تخت است ولی لبه‌های مقدار کمی انحنا دارند تا گوشی بهتر در کف دست قرار بگیرد و دست را اذیت نکند. تغییر دوم مات شدن شیشه پشتی است که بسیار حذاب به نظر می‌رسد و کاربران طی سال‌های اخیر تا حد زیادی به کثیف شدن قاب شیشه‌ای براق ایفون 14، 13 یا 12 اعتراض داشتند. این مات بودن قاب پشتی باعث می‌شود ایفون 15 و 15 پلاس هنگام در دست گرفتن حس بهتر و مرغوب‌تری را انتقال دهد.

طراحی ایفون 15 پرو و 15 پرو مکس

ایفون 15 پرو و 15 پرو مکس در چند زمینه تغییر داشته‌اند و در کل حالا به گوشی‌های کامل‌تری تبدیل شده‌اند. اول این که فریم کناری به‌جای فولاد ضد زنگ حالا دیگر از جنس تیتانیوم گرید 5 است و هم مقاومت بالاتری دارد و هم وزن کمتری. این اتفاق باعث شده تا وزن ایفون 15 پرو و 15 پرو مکس در مقایسه با نسل قبلی 19 گرم کمتر شود و اپل بتواند آن‌ها را سبک‌ترین ایفون پرو‌های تمام نسل‌ها بداند.

تفاوت دوم در مات فریم فریم تیتانیومی اطراف است. کاربران در نسل‌های قبلی به این موضوع اعتراض داشتند که فریم براق مدل‌های پرو تا حد زیادی کثیف می‌شود ولی خوشبختانه در این نسل تیتانیومی برس خورده را شاهد هستیم که زیبایی دوچندانی را به ایفون‌های پرو بخشیده است. همچنین این فریم حالا دیگر به صورت کامل تخت نیست و مقدار کمی در لبه‌ها خمیدگی دارد تا بهتر در دست قرار بگیرد.

صفحه‌نمایش با حاشیه‌های باریک‌تر

ایفون‌های سری 15 هر چهار مدل دارای داینامیک آیلند هستند و اپل این ناچ بالای نمایشگر را به هر چهار ایفون جدید اضافه کرده است. در کنار این موضوع نسخه‌های پرو حالا حاشیه‌های کمتری نسبت به قبل دارند و اپل پنل با اندازه یکسان را در بدنه‌ای کوچک‌تر جای داده است. نسبت نمایشگر به بدنه در ایفون 15 پرو مکس از عدد 88 درصد نسل قبلی به حدود 90 درصد رسیده است و به معنای واقعی بخش بسیار زیادی از فریم روبرویی در اختیار نمایشگر قرار دارد.

حاشیه‌های باریک ایفون 15 پرو مکس

حاشیه‌های باریک ایفون 15 پرو مکس

این گفته در مورد ایفون 15 پرو نیز صدق می‌کند و نسبت این گوشی از 87 درصد به 88 درصد افزایش یافته است. ایفون 15 و 15 پلاس نیز از نظر حاشیه‌های اطراف پنل نسبت به قبل مقداری بهبود داشته‌اند، ولی این تغییر مانند نسخه‌های پرو چشمگیر نیست و شاید به سختی متوجه این موضوع شوید.

روشنایی بیشتر صفحه نمایش ایفون‌های سری ۱۵

ایفون 14 و 14 پلاس روشنایی 800 نیتی داشتند و این عدد در حالت حداکثری تا 1200 نیت نیز قابل افزایش بود. خوشبختانه امسال از این نظر ایفون 15 و 15 پلاس با بهبود جذابی مواجه شده‌اند و روشنایی آن‌ها به 1000 نیت افزایش یافته است و در حالت حداکثری به 2000 نیت می‌رسد، عددی شگفت انگیز که این دو مدل را به گوشی‌های 15 پرو و 15 پرو مکس بسیار نزدیک می‌کند.

جالب است که میزان روشنایی آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس نسبت به نسل قبلی یعنی ایفون 14 پرو و ایفون 14 پرو مکس تغییری نداشته و هنوز هم 1000 نیت در حالت معمول و 2000 نیت در حالت حداکثری است. این عدد به قدری زیاد به نظر می‌رسد که شاید واقعا نیازی نباشد که اپل بخواهد آن را افزایش دهد.

دکمه Action button ایفون‌های سری ۱۵ چیست؟

اپل در مدل‌های ایفون 15 پرو و ایفون 15 پرو مکس دکمه سنتی بی‌صدا کردن ایفون‌ها در سمت چپ را با دکمه جدیدی به نام Action button جایگزین کرد. مدل‌های ایفون 15 و ایفون 15 پلاس همچنان از همین دکمه سنتی بی‌صدا کردن استفاده می‌کنند. دکمه Action button دقیقا هم اندازه دکمه قبلی است با این تفاوت که شما می‌توانید نحوه کار آن را شخصی سازی کنید. در واقع شما می‌توانید از این دکمه برای بی‌صدا کردن گوشی، میانبر به دوربین، وارد شدن به یک برنامه، روشن کردن چراغ قوه یا کارهای دیگر بهره ببرید.

 

چرا مک بوک اپدیت نمیشود؟ مطلب زیر را بخوانید:
اپدیت مک بوک های قدیمی

 

میزان رم آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس

آپدیت ۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۲

ایفون‌های 15 پرو و 15 پرو مکس با 8 گیگابایت رم روانه بازار شده‌اند که این مقدار در مقایسه با نسل قبلی 2 گیگابایت بیشتر شده است. ایفون 15 و 15 پلاس هم 6 گیگابایت رم دارد که دقیقا مشابه با ایفون 14 و 14 پلاس است. این مقدار رم بیشتر در نسخه‌های پرو باعث می‌شود تا گوشی در کارهای مختلف و به‌خصوص اجرای بازی‌های جدیدی که اپل اعلام کرد، بهتر عمل کند.

تراشه گوشی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس

آپدیت ۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۲

شرکت اپل ایفون 15 پرو و 15 پرو مکس را با تراشه جدید خود یعنی A17 Pro روانه بازار کرد. این چیپست، اولین نسخه با معماری 3 نانومتری در جهان است و قدرت بسیار زیادی دارد. این تراشه دارای 6 هسته پردازنده مرکزی با 2 هسته پرقدرت با فرکانس 3.78 گیگاهرتزی و 4 هسته کم‌مصرف است و پردازنده گرافیکی 6 هسته‌ای را نیز شامل می‌شود.

تراشه A17 PRO

به لطف قدرت عالی این چیپست شما می‌توانید در آینده نزدیک بازی‌هایی مانند Resident Evil 4 Remake یا assassin’s creed mirage را به روی این گوشی، دقیقا مشابه نسخه کنسول‌های بازی تجربه کنید. ایفون 15 و ایفون 15 پلاس نیز طبق انتظار با تراشه A16 معرفی شدند، همان تراشه‌ای که به روی ایفون 14 پرو و ایفون 14 پرو مکس عملکرد عالی آن را دیده بودیم.

ظرفیت باتری ایفون‌های سری 15 چقدر است؟

شرکت اپل عادت ندارد که ظرفیت باتری گوشی‌های خود را طی مراسم عنوان کند و همیشه ظرفیت این محصولات پس از چند روز توسط منابع دیگر مشخص می‌شود. طبق اطلاعات ایفون 15 با ظرفیت 3349 میلی آمپر ساعت روانه بازار شده و این مقدار در نسل قبلی 3279 میلی آمپر ساعت بوده است. ایفون 15 پلاس در مقایسه با ایفون 14 پلاس از 4325 به 4383 میلی آمپر رسیده است و این تغییر برای مدل‌های پرو و پرو مکس به ترتیب از 3200 به 3274 و از 4323 به 4422 میلی آمپر ساعت است.

طبق دیتاهای موجود در سایت اپل شارژدهی این گوشی‌های جدید بهتر نشده است؛ چرا که این شرکت اولا در طی مراسم معارفه هیچ اشاره‌ای به بهبود در زمینه باتری نکرد و ثانیا میزان شارژدهی این چهار مدل در سایت اپل دقیقا مانند قبل اعلام شده است. البته این گفته الزاما اتفاق بدی نیست؛ زیرا ایفون‌های سری 14 به طور کلی شارژدهی خوب و مناسبی داشتند.

پورت Type-C مهمان ایفون‌های سری 15

بالاخره شرکت اپل پس از سال‌ها درگاه لایتنینگ را کنار گذاشت و به روی هر چهار ایفون خود از پورت Type-C استفاده کرد، اتفاقی که چندین سال است در پرچمداران اندرویدی و حتی گوشی‌های میان‌رده رخ داده است. اپل به دلیل سیاست‌های اتحادیه اروپا مجبور به این تغییر شد، هرچند که قطعا به این موضوع اعتراف نخواهد کرد. جالب است بدانید که سرعت انتقال اطلاعات توسط این پورت در ایفون 15 و 15 پلاس با ایفون 15 پرو و 15 پرو مکس تفاوت دارد.

پورت Type-C ایفون های سری 15

پورت Type-C ایفون های سری 15

سرعت انتقال دیتا از ایفون 15 و 15 پلاس مانند قبل بوده و سرعتی مشابه با USB 2.0 دارد، در صورتی که سرعت ایفون 15 پرو و ایفون 15 پرو مکس به 10 گیگابایت بر ثانیه می‌رسد و مطابق با استانداردهای USB 3.0 است. همچنین با وچود این تغییر سرعت شارژ در ایفون‌های هیچ تغییری نکرده و در کمال تعجب همچنان شاهد فناوری شارژ سریع 20 واتی هستیم و این در حالیست که گوشی‌های اقتصادی نیز از شارژ سریع 25 واتی یا 33 واتی بهره می‌برند.

دوربین‌های ایفون 15 و 15 پلاس

ایفون‌ 15 و ایفون 15 پلاس ترکیب دوربین‌های دقیقا یکسانی دارند و به همین جهت به صورت مشترک به آن‌ها می‌پردازیم و گفته‌های این بخش برای هر دو گوشی صدق می‌کند. دوربین اصلی دارای سنسوری 48 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 1 میکرونی است. این سنسور در پس لنزی 26 میلی‌متری با دیافراگم F/1.6 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و لرزشگیر اپتیکال سنسور شیفت پشتیبانی می‌کند.

دوربین‌های ایفون 15 و 15 پلاس

به لطف این سنسور جدید عکس‌ها با رزولوشن بالاتری به ثبت می‌رسند و به گفته اپل 24 مگاپیکسلی خواهند بود. همچنین به دلیل رزولوشن بالاتر حالا زوم 2 برابری اپتیکال نیز به گفته اپل اضافه شده و شما زمانی که تا 2 برابر زوم کنید با کاهش کیفیت مواجه نخواهید شد (نهایتا البته همان زوم دیجیتال با دوربین اصلی است) و به این ترتیب جای خالی لنز تله فوتو کمتر حس می‌شود.

اپل ذکر کرده که پرتره‌ها به این گوشی وارد نسل جدیدی شده‌اند و حالا می‌توانید در شب و روز تصاویر بسیار جذابی به ثبت برسانید. از این پس برای ثبت پرتره‌ها زمانی که سوژه‌ انسانی یا حیوان در تصویر باشد، نیازی نیست این حالت را انتخاب کنید و خود گوشی به صورت خودکار عمق میدان را ثبت کرده و به شما امکان می‌دهد تا پس از آن در گالری تصویر را به پرتره تبدیل کنید یا فوکوس را از سوژه‌ای به سوژه دیگری تغییر دهید.

دوربین‌های ایفون 15 پرو و 15 پرو مکس

ایفون‌های 14 پرو و 14 پرو مکس دقیقا دوربین‌های یکسانی داشتند ولی در این نسل این موضوع تغییر کرده است و مدل 15 پرو مکس از نظر دوربین تله فوتو به نسبت 15 پرو برتری خواهد داشت. ابتدا به این تفاوت خواهیم پرداخت و پس از آن به سراغ دوربین‌های دیگر می‌رویم که شرایط آن‌ها کاملا یکسان است. ایفون 15 پرو دارای دوربین تله فوتو با سنسور 12 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 1 میکرونی است. این سنسور در پشت لنزی 77 میلی‌متر با دیافراگم F/2.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال پشتیبانی می‌کند و می‌تواند تا 3 برابر به روی سوژه‌ها به صورت اپتیکال زوم کند.

مدل پرو مکس اما دوربین پریسکوپ تله فوتو با سنسور 12 مگاپیکسلی و اندازه پیکسل 1 میکرونی دارد. این سنسور در پس لنزی 120 میلی‌متری با دیافراگم F/2.8 قرار گرفته و می‌تواند تا 5 برابر به صورت اپتیکال به روی سوژه‌ها زوم کند. طراحی این دوربین پریسکوپ تله فوتو ایفون 15 پرو مکس منحصر به فرد بوده و اپل نام tetraprism را برای آن انتخاب کرده است. این فناوری نور را 4 بار درون خود دوربین قبل از رسیدن به سنسور بازتاب می‌دهد تا نور مسیر طولانی‌تری را طی کند و نیازی به فاصله فیزیکی نباشد.

دوربین اصلی ایفون 15 پرو و ایفون 15 پرو مکس دارای سنسوری 48 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 1.22 میکرونی است که این سنسور در پس لنزی 24 میلی‌متری با دیافراگم F/1.78 قرار گرفته و از نسل دوم لرزشگیر اپتیکال سنسور شیفت نیز پشتیبانی می‌کند. شما با این دو گوشی می‌توانید تصاویری 48 مگاپیکسلی HEIF و 48 مگاپیکسلی RAW به ثبت برسانید. دوربین جدید به شما اجازه می‌دهد که در حال زوم دیجیتال بین فاصله کانونی 28 و 35 میلی‌متری انتخاب کنید.

در نهایت دوربین فوق عریض هر دو مدل دارای سنسوری 12 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 1.4 میکرونی است. این سنسور پشت لنزی 13 میلی‌متری با دیافراگم F/2.2 قرار گرفته است. جالب است بدانید که ایفون 15 پرو و 15 پرو مکس می‌توانند ویدئوهای سه بعدی تحت عنوان spatial video به ثبت برسانند تا شما با اپل ویژن پرو در آینده بتوانید این ویدئوها را به صورت سه بعدی و بسیار طبیعی مشاهده کنید. طبق این فناوری دو دوربین اصلی و فوق عریض با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا ویدئوهای spatial video ثبت شود.

رنگ بندی ایفون‌های سری 15

ایفون 15 پرو و 15 پرو مکس در چهار رنگ تیتانیوم مشکی، تیتانیوم سفید، تیتانیوم آبی و تیتانیوم طبیعی قابل خرید است و ایفون 15 و 15 پلاس را می‌توانید در رنگ‌های مشکی، صورتی، سبز روشن، آبی روشن و زرد روشن می‌توانید خریداری کنید. در تصاویر زیر می‌توانید رنگ‌بندی هر چهار مدل را مشاهده کنید.

 

قیمت آیفون 15 پرو مکس

ایفون 15 در نسخه پایه‌ای با 128 گیگابایت حافظه 799 دلار قیمت دارد و این هزینه برای مدل پایه‌ای ایفون 15 پلاس برابر با 899 دلار خواهد بود. ایفون 15 پرو در مدل پایه‌ای با 128 گیگابایت حافظه 999 دلار قیمت خواهد داشت و هزینه ایفون 15 پرو مکس در نسخه پایه‌ای با 256 گیگابایت حافظه برابر با 1199 دلار خواهد بود. این یعنی قیمت ایفون‌های جدید دقیقا مانند نسل قبلی است و ایفون 15 پرو مکس نیز در واقع افزایش قیمت نداشته و تنها نسخه 128 گیگابایتی را حذف کرده است.

 

تاریخ معرفی آیفون ۱۵ مشخص شد

آپدیت ۹ شهریور ماه

اپل رسما اعلام کرد که آیفون ۱۵ را در تاریخ ۲۱ شهریور ماه در ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه به وقت تهران معرفی می‌کند.

آیفون ۱۵ احتمالا با تاخیر ۳ تا ۴ هفته‌ای مواجه می‌شود

آپدیت ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۲

در حالی که انتظار داشتیم آیفون ۱۵ سه هفته دیگر معرفی شود و یک ماه دیگر هم رسما هم راهی بازار شود، به نظر می‌رسد که باید تا مهر ماه برای معرفی و عرضه این گوشی صبر کنیم.

به نظر می‌رسد شرکت سونی که که حسگر مورد نیاز دوربین‌های آیفون را تولید می‌کند، نمی‌تواند به موقع حسگر دوربین گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس را تامین کند. این موضوع باعث تاخیر در معرفی و عرضه آیفون ۱۵ شده است.

شایعات می‌گویند که اپل تحول بزرگی روی دوربین آیفون ۱۵ پرو مکس ایجاد کرده و ساختار دوربین‌های این گوشی تغییر کرده است. شایعات می‌گویند که آیفون ۱۵ پرو مکس دوربین پریسکوپ خواهد داشت که زوم اپتیکال ارائه می‌کند.

آپدیت ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۲

امروز تصاویری از آیفون ۱۵ پرو منتشر شده که به نظر می‌رسد تصاویر نهایی این گوشی‌ هوشمند هستند. در این تصاویر مشخص است که آیفون ۱۵ پرو مکس از نظر ظاهری تفاوت خیلی زیادی با آیفون ۱۴ پرو ندارد.

آیفون ۱۵ پرو مکس همچنان سه دوربین پشت دارد و از ناچ کپسولی استفاده می‌کند. موضوعی که درباره تصاویر آیفون ۱۵ پرو جلب توجه می‌کند، وجود پورت USB-C به جای لایتنینگ است.

استفاده از پورت USB-C در آیفون ۱۵

استفاده از پورت USB-C در آیفون ۱۵

آیفون ۱۵ پرو ناچ کپسولی دارد

آیفون ۱۵ پرو ناچ کپسولی دارد

آپدیت ۴ خرداد ۱۴۰۲

مقایسه آیفون ۱۵ پرو مکس با آیفون ۱۶ پرو مکس

امروز تصویری منتشر شده که آیفون ۱۵ پرو مکس را با آیفون ۱۶ پرو مکس مقایسه می‌کند. به نظر می‌رسد که آیفون ۱۵ پرو مکس کوچک‌تر از گوشی آیفون ۱۶ پرو مکس خواهد بود.

 

آیفون ۱۶ اولترا در برابر آیفون ۱۵ پرو مکس

آیفون ۱۶ اولترا از صفحه نمایش ۶٫۹ اینچی استفاده می‌کند و آیفون ۱۵ پرو مکس صفحه نمایش ۶٫۷ استفاده می‌کند.

اندازه آیفون ۱۶ اولترا در برابر آیفون ۱۵ پرو مکس

تصاویر با کیفیت از آیفون ۱۵

چند ماه پیش بود که تصاویر CAD آیفون ۱۵ پرو منتشر شد، اما امروز تصاویری با کیفیت از این گوشی هوشمند منتشر شده است.

گوشی آیفون ۱۵ پرو به فریم تیتانیومی مجهز شده  و لبه‌های گردی خواهد داشت. از طرف دیگر مشخص شده که اندازه دوربین‌های پشت بزرگ‌تر شده، اما برآمدگی کمتری در پشت گوشی ایجاد کرده‌اند.

دوربین پشت آیفون ۱۵ پرو

شایعات می‌گویند که اپل در آیفون ۱۵ پرو از حسگرهای کاملا جدیدی برای دوربین استفاده کرده که نور بیشتری جذب می‌کنند.

استفاده از حسگر جدید در دوربین آیفون ۱۵ پرو

در تصاویر با کیفیت آیفون ۱۵ مشخص شده که این گوشی هوشمند از پورت USB-C استفاده می‌کند، اما استفاده از شارژ سریع تنها با استفاده از کابل‌های خوب اپل یا کابل‌هایی که لایسنس اپل را دریافت می‌کنند، امکان پذیر است.

پورت USB-C در آیفون ۱۵ پرو

اطلاعات منتشر شده می‌گویند که آیفون ۱۵ پرو حاشیه بسیار باریکی دارد که تنها ۱٫۵۵ میلی‌متر است. صفحه نمایش فضای بیشتری را پیش روی کاربران قرار می‌دهد.

شایعات می‌گویند که آیفون ۱۵ پرو در ابعاد ۱۴۶٫۴۷ در ۷۰٫۴۶ در ۸٫۲۴ میلی‌متر ساخته شده است. بد نیست بگوییم که آيفون ۱۴ پرو در ابعاد ۱۴۷٫۴۶ در ۷۱٫۴۵ در ۷٫۸۴ میلی‌متر ساخته شده بود.

آیفون ۱۵ پرو در کنار آیفون ۱۴ پرو

آیفون ۱۵ پرو در کنار آیفون ۱۴ پرو

 

روی مک بوک چه بازی نصب کنیم؟
بهترین بازی های مک بوک

 

سوالات متداول

آیا آیفون ۱۵ از پورت USB-C استفاده می‌کند؟ بله ایفون‌های سری 15 در هر چهار مدل از پورت Type-C استفاده می‌کنند.

قیمت آیفون 15 پرو مکس چقدر است؟ ایفون 15 پرو مکس با قیمت پایه‌ای 1199 دلار و 256 گیگابایت حافظه داخلی در دسترس خواهد بود.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

15 نظر

  1. محدی

    نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز فانتزی نیست که بشه از کنارش رد شد مخصوصا در تجربه روانی رابط کاربری خیلی تاثیر گذاره

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%87%d9%85%d9%87-%da%86%db%8c%d8%b2-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%a2%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-15/
ads
ads