داغ ترین ها :
e sim چیست، آیا ای سیم در ایران کاربرد دارد؟

e sim چیست، آیا ای سیم در ایران کاربرد دارد؟

شاید طی سال‌های اخیر صحبت‌هایی در مورد سیم کارت‌های هوشمند یا همان Esim شنیده باشید، اما E sim واقعاً چیست؟

سیم کارت یا به اصطلاح سیم (SIM) مخفف SUBSCRIBER IDENTITY MODULE و به معنی ماژول شناسایی مشترک است که عموماً از جنس پی وی سی هستند. سیم کارت‌های اولیه دارای ابعادی بزرگ‌تر بودند و به مرور ابعاد کوچک‌تری پیدا کردند. همه سیم‌کارت‌ها دارای یک ( ICCID ) ۲۰ رقمی هستند که به معنی شماره‌شناسه منحصر به فرد برای آن سیم کارت در سیستم شبکه مخابراتی است. در سیم کارت‌ها عدد دیگری هم به عنوان IMSI هم ذخیره می‌شود که همان شماره تماس آن سیم کارت است. سیم کارت‌ها معمولاً از حافظه داخلی هم برای ذخیره شماره یا پیامک هستند که امروزه به علت ظرفیت کم آن‌ها و عدم دسترسی غیر مستقیم از حافظه تلفن همراه یا فضا‌های ابری بیشتر استفاده می‌شود.

 

از تنوع بالا و قیمت پایین گوشی های ما دیدن کنید: قیمت گوشی

 

Esim از  عبارت ( EMBEDDED SIM ) و به معنی سیم جاسازی شده است. Esim به روزترین و تازه‌ترین تکنولوژی و فرمت برای سیم کارت‌ها است، یعنی سیم کارت با یک گجت به صورت یکپارچه درآمده است و این بدان معنی است که ESIM اصلاً یک سیم کارت واقعی نیست. به صورت ساده باید گفت که Esim  هویت شما را برای یک شرکت مخابراتی تأیید می‌کند تا شما از خدمات برج‌های مخابراتی آن‌ها بهره‌مند شوید. E SIM یک چیپ با استاندارد SON 8 است که مستقیماً داخل یک گجت طراحی شده است و قابلیت تعویض را ندارد.

 

 

راه‌ اندازی سیم کارت الکترونیکی در ایران

لازم به ذکر است که در کشور ما از این فن‌آوری استفاده نمی‌شود و این به معنی آن است که امکان خرید Esim در ایران وجود ندارد. هنوز شرکت همراه اول هیچ اقدامی برای استفاده از این نوآوری و ارائه سیم کارت الکترونیکی همراه اول  نداشته است اما شرکت‌های ایرانسل و شاتل به دنبال راه‌ اندازی سیم کارت الکترونیکی در ایران هستند و آزمایشاتی هم صورت گرفته است.

در حال حاضر در این راستا فقط شرکت ایرانسل تست‌هایی را پشت سر گذاشته ولی هیچ اقدام جدی برای ارائه Esim ایرانسل صورت نگرفته است. هم اکنون  هیچ برنامه یا عملکردی برای Esim ایرانسل و فعال سازی esim ایرانسل در ایران وجود ندارد.

نحوه استفاده از Esim

اطلاعات داخل یک SIM از قابلیت باز‌نویسی برخوردار است و به کاربر این امکان را می‌دهد که با چند کد دستوری یا تماس ساده، اپراتور تلفن همراه را تغییر دهد. برای انجام این پروسه احتیاج به یک یا چند برنامه و یک حساب کاربری نیز خواهید داشت اما در کل زمان زیادی را از شما نخواهد گرفت. اما نحوه استفاده از esim چگونه است؟

Esim باید توسط اوپراتور پشتیبانی شود و برای این کار یک QR CODE باید توسط شما اسکن شود یا از برنامه اوپراتور یک سری مراحل تأیید هویت انجام شود. به طور مثال در انگلیس خیلی از اوپراتور‌ها از Esim برای اپل واچ‌ها و گوشی‌های ایفون پشتیبانی می‌کنند. امروزه در بعضی از کشور‌ها بسته‌های سیم کارت فروخته و ثبت می‌شوند اما درون آن‌ها هیچ سیم کارتی نیست، و فقط کد اسکن QR CODE و اطلاعات لازم برای اتصال به Esim  در آن موجود است. همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم سیم کارت الکترونیکی در ایران  توسط هیچ اوپراتوری پشتیبانی نمی‌شود و مسلماً امکان خرید Esim در ایران وجود ندارد.

 

چرا گوشی سیم کارت را نمیخواند؟ ☹️
علت نخواندن سیم کارت در گوشی

 

مزایای Esim

ابعاد! شاید چندان به چشم نیاید اما این مزیت بزرگی محسوب می‌شود. کوچک‌ترین مدل سیم کارت‌های امروزی، سیم کارت نانو است که با مساحت ۱۰۸. ۲۴ میلیمتر  مربع تقریباً ۳ برابر بزگتر از Esim  است که تنها ۳۰  میلیمتر مربع فضا اشغال می‌کند. درضمن استفاده از سیم کارت فیزیکی به معنای استفاده از سخت‌افزار بیشتر همچون محل قرار‌گیری سیم کارت و سیم کارت خوان در دستگاه شما است که اگر از سیم کارت الکترونیکی استفاده شود دیگر نیازی بهاین سخت‌افزار‌ها نخواهد بود.

این کاهش ابعاد نه تنها جا را برای قطعات بزرگ‌تر باز می‌کند بلکه دست طراح و شرکت‌های سازنده  را برای طراحی‌های جدید و تغییر جا نمایی‌ها را هم باز می‌گذارد، به طور مثال هیچ لزومی ندارد که سیم کارت الکترونیکی را حتماً در لبه بیرونی گوشی قرار بگیرد یا نیازی به محلی برای قرار‌گیری سیم کارت نیست. همین تغییرات می‌تواند در ضد آب ساختن گوشی‌ها نیز  کمک شایانی بکند.

کاربران هم دیگر نیازی به حمل فیزیکی سیم کارت ندارند و دردسر باز و بسته کردن خشاب سیم کارت را می‌توان با استفاده از سیم کارت الکترونیکی بر طرف کرد. از دیگر مزایای Esim  میتوان به مصرف کمتر باتری، استفاده از هراوپراتوری که موجود است، اتصال سریع‌تر و کاهش خطر سرقت دستگاه مس‌توان اشاره کرد.

خرید مک بوک

معایب Esim

آزمایش کردن مشکلات ارتباطی دستگاه کمی سخت می‌شود، شما اگر مشکلی در ارتباط باشید سیم کارت خود را در دستگاه دیگری امتحان می‌کنید تا متوجه شوید که مشکل از دستگاه شما است یا از اوپراتور سیم کارت شما ولی این امکان در سیم کارت‌های الکترونیکی وجود ندارد.

مشکل دیگر که ممکن است برای کاربران Esim پیش بیاید این است که آنه به کشوری مانند ایران سفر کنند که هیچ اپراتوری از آن پشتیبانی نمی‌کند، آن وقت گوشی شما چیزی جز یک اسباب بازی نخواهد بود.

 

استفاده از اینترنت سیم کارت در لپ تاپ:
از کجا بفهمیم لپ تاپ سیمکارت میخورد

 

سؤالات متداول

تفاوت سیم کارت فیزیکی و سیم کارت الکترونیکی  Esim چیست؟ Esim در واقع یک تراشه تعبیه شده در دستگاه شماست که جایگزینی برای سیم کارت فیزیکی محسوب می‌شود. تفاوت‌های این دو مدل سیم کارت عموماً در نحوه عملکرد و فعال‌سازیست که در مقاله بالا تمامی تفاوت‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

آیا Esim بهتر از سیم کارت است؟ Esim بهتر از یک سیم کارت فیزیکی است زیرا مزایای بسیار بیشتری دارد Esim کوچک است: این نه تنها فضای اضافی را برای اجزای دیگر یا شاید باتری بزرگتر فراهم می‌کند، بلکه به تولیدکنندگان امکان می‌دهد طرح داخلی دستگاه‌های خود را تغییر دهند.

آیا Esim باتری را خالی می‌کند؟ با استفاده از شبکه تلفن همراه خود، جابجایی بین شبکه دیگری در دستگاه دو سیم کارته خود و دانلود Esim، دستگاه شما را برای آپلود و دانلود داده فعال می‌کند. در نتیجه، سیم‌کارت‌های الکترونیکی مقداری از عمر باتری شما را مصرف می‌کنند. همانطور که گفته شد، سیم‌کارت‌های الکترونیکی به تنهایی باتری شما را خالی نمی‌کنند.

آیا eSIM به اینترنت نیاز دارد؟ وقتی اولین بار سیم کارت الکترونیکی می‌خرید و به دانلود نمایه نیاز دارید به اینترنت احتیاج خواهید داشت، جابجایی بین نمایه‌های دانلود شده قبلی به هیچ وجه به اینترنت نیاز ندارد.

آیا eSIM قابل هک است؟ هک کردن از منظر امنیتی، سیم‌کارت‌های الکترونیکی عموماً بسیار ایمن هستند، زیرا نمی‌توان آن‌ها را به‌طور فیزیکی توسط سارقان جدا کرد و در دستگاه‌های دیگر قرار داد و می‌توان آن‌ها را طوری برنامه‌ریزی کرد که هر زمان که شخصی سعی در تغییر نمایه کاربری دارد، از اپراتور‌ها درخواست تأیید کند.

آیا آیفون فقط می‌تواند از سیم کارت استفاده کند؟ اگر نانوسیم ندارید و شرکت مخابراتی شما از آن پشتیبانی می‌کند، eSIM می‌تواند به عنوان تنها طرح تلفن همراه شما باشد. eSIM ارائه شده توسط اپراتور شما به صورت دیجیتالی در آیفون شما ذخیره می‌شود. شما می‌توانید بیش از یک eSIM را در آیفون خود ذخیره کنید، اما می‌توانید هر بار فقط از یک سیم کارت استفاده کنید.

آیا لپ تاپ من از eSIM پشتیبانی می‌کند؟ در اینجا نحوه تشخیص اینکه رایانه شما سیم کارت الکترونیکی دارد آمده است: دکمه Start را انتخاب کنید، سپس Settings > Network & Internet > Cellular را انتخاب کنید. در صفحه Cellular، به دنبال پیوندی در نزدیکی پایین صفحه بگردید که می‌گوید مدیریت نمایه‌های eSIM. اگر آن پیوند ظاهر شد، رایانه شما یک eSIM دارد.

لپ تاپ گیمینگ بنر
ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

10 نظر

  1. neda

    ایا میشود Esim از کشوری دیگه خرید و در گوشی خودمون توو ایران اسکن کنیم؟ مثلا ترکیه ی سیم داره ترک دنیا لر یا همچین چیزی شارژی هست و ای سیم هم داره. همه جا انتن داره. میشه اونو تو ایران وارد کرد؟

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به neda

      سلام خیر
  2. محمد امیران

    سلام عرض ادب
    تشکر بابت توضیحات ارزنده.

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به محمد امیران

      خوشحالم که مطلب براتون مفید بوده 🌱
  3. باسط

    آیا آیفون های که از بازار کشور های افغانستان، پاکستان و یا ایران خرید میشن در اروپا نیاز به ریجستریشن دارند یا نه؟

    1. ADR04

      پاسخ به باسط

      با سلام در موبایل هایی که eSIM پشتیبانی میکنن، آیا میشه دو سیم‌کارت فیزیکی و یک سیم‌کارت الکترونیکی فعال کرد؟ (یعنی به طور کلی سه سیم‌کارت)؛ یا فقط یک سیم‌کارت فیزیکی و یک سیم‌کارت الکترونیکی (مجموعا دو عدد). میشه بگید؟ ممنون
      1. احسان نیک پی

        پاسخ به ADR04

        سلام مجموعا دو تا
        1. محمد ت

          پاسخ به احسان نیک پی

          سلام منم گوشیs20اولترا این مشکلو دارم دوتاسریال داره اما فقط یک سیم کارت میخوره وسیم کارت دومیesimمیخوره،آیا میشه بجای esimازسیم کارت معمولی استفاده کرد؟
          1. احسان نیک پی

            پاسخ به محمد ت

            سلام نه اگه eSim باشه نمیشه
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به باسط

      سلام خیر
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/e-sim-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/
ads
ads