داغ ترین ها :
نقد و بررسی دسته ps5، قابلیت ها و ویژگی های Dualsense

نقد و بررسی دسته ps5، قابلیت ها و ویژگی های Dualsense

کنترلر PS5 یکی از ویژگی‌های جذاب کنسول Playstation 5 به حساب می‌آید. در بررسی دسته PS5 به ویژگی‌های این کنترلر و نقاط ضعف و قوت آن اشاره می‌کنیم.

دسته ps5 Dualsense

خرید دسته ps5 Dualsense

امتیاز

7.5
طراحی :
باتری :
اسپیکر :
کیفیت ساخت :
عملکرد :

نقاط قوت

  • تریگرهای تطبیق‌پذیر
  • میکروفن داخلی
  • برخورداری از صفحه لمسی
  • پورت شارژ USB-C

نقاط ضعف

  • احتمال دریفت کردن آنالوگ‌ها

کنسول جدید سونی (Sony) یک دستگاه عالی برای تجربه بازی‌های نسل نهم است و دسته‌ی آن هم می‌تواند حس منحصربه‌فردی را برای‌تان به ارمغان آورد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی دسته PS5 بپردازیم و شما را با قابلیت‌های آن آشنا کنیم. پس در ادامه این مطلب با تکنولایف همراه باشید.

دسته DualSense بدون تردید یکی از بهترین کنترلرهایی است که سونی تا به حال ساخته و با قابلیت‌های فوق‌العاده‌اش تجربه‌ای بی‌نظیر را برای گیمرها به ارمغان می‌آورد و پیشرفت‌های فراوان نسبت به نسل قبلی به خود دیده است. حتی حالا که مدل DualSense Edge راهی بازار شده، هنوز هم نسخه استاندارد را می‌توان یک گزینه ایده‌آل برای تجربه بازی‌های ویدیویی دانست.

تغییرات قابل توجه و چشمگیر Dualsense در مقایسه با نسل های قبل

این محصول نسبت به نسل قبل جذاب‌تر و باکیفیت‌تر است و از هر نظری در قیاس با DualShock 4 کنسول پلی استیشن 4 برتری دارد. در واقع می‌توان در بررسی دسته جدید PS5 گفت که حالا سونی بالاخره کنترلری را ارائه داده که نه تنها می‌تواند با دسته‌های ایکس باکس رقابت کند، بلکه قابلیت‌های خاص‌اش مزایای بیش‌تری را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد. نمی‌توان از قابلیت‌های ویژه دوال سنس حرف زد، اما به قابلیت پاسخ هپتیک اشاره‌ای نکرد.

این قابلیت توسط شرکتی ارائه شده که HD Rumble را روی Joyconهای نینتندو سوییچ پیاده‌سازی کرده است. در واقع پاسخ هپتیک دسته پلی استیشن 5 سعی می‌کند با ایجاد لرزش‌های دقیق و انتقال آن‌ها به دست‌های شما به شبیه‌سازی حس اتفاقاتی که در بازی می‌افتد کمک کند. مثلا به لطف این قابلیت شما می‌توان چکه قطرات باران را در کف دست‌تان حس کنید. دیگر قابلیت منحصربه‌فرد این کنترلر مربوط به تریگرهای تطبیق‌پذیر آن است که با ایجاد مقاومت در فشار، حسی واقع‌گرایانه را برای‌تان به ارمغان می‌آورد. به شکلی که به لطف این قابلیت اقداماتی مثل کشیدن زه کمان برای‌تان با حس بهتری همراه خواهند بود.

دسته دوال سنس ادج، انتخابی برای گیمرهای حرفه ای

با این وجود باید اشاره کنیم که این کنترلر دیگر تنها دسته رسمی PS5 نیست. سونی اخیر دسته دوال سنس اج را هم راهی بازار کرده تا بتواند نسخه‌ای مخصوص گیمرها حرفه‌ای را هم در لیست محصولات خود داشته باشد. این محصول را در واقع می‌توان با کنترلرهایی مثل Nintendo Switch Pro Controller و Xbox Elite Wireless Controller Series 2 مقایسه کرد که مدل حرفه‌ای هستند. البته DualSense Edge قابلیت‌های ویژه هم دارد که نه روی نسخه استاندارد و نه روی هیچ دسته دیگری دیده نمی‌شود.

وقتی کنسول PS5 را خریداری می‌کنید، بازی Astro’s Playroom روی آن به صورت پیش‌فرض نصب شده است. این همان اثری است که می‌تواند شما را با تمامی قابلیت‌های دوال سنس آشنا کند. در بررسی دسته ی PS5 باید بگوییم که این کنترلر در دورانی که در اکثر محصولات دیگر خبری از نوآوری نیست، یک محصول امیدوارکننده است که تجربه‌ای تکرارنشدنی را برای‌تان خلق می‌کند.

رنگبندی متنوع دسته PS5

رنگ اصلی دوال سنس سفید است، اما شما می‌توانید نسخه مشکی، قرمز، صورتی، آبی و بنفش آن را هم خریداری کنید. البته مدل‌های دارای طرح خاص هم در این بین وجود دارند و سونی اخیرا دست به معرفی نسخه‌هایی با رنگ‌های دیگر هم زده است.

دوال سنس با قیمت 70 دلاری در دسترس قرار دارد، اما اگر کنسول پلی استیشن 5 را بخرید، یک کنترلر همراه با آن به صورت رایگان در اختیارتان قرار خواهد گرفت. اما اگر یک دسته جایگزین می‌خواهید یا قصد دارید کنترلری بگیرید که بتوانید بازی‌ها را به صورت دو نفره یا چند نفره با دوستان‌تان تجربه کنید، باید دست به جیب شوید.

 

برای مشاهده قیمت دسته ps5 به تکنولایف مراجعه کنید

 

طراحی ظاهری و ارگونومی دسته دوال سنس

در ابتدای نقد و بررسی دسته PS5 بد نیست به ظاهر آن اشاره کنیم. می‌توان گفت دوال سنس در نگاه اول نسخه‌ای آینده‌نگرانه و تغییر یافته از دوال شاک 4 به نظر می‌آید. سونی در این نسخه رنگ اصلی مشکلی را کنار گذاشته و برای بخش عمده کنترلر جدیدش از رنگ سفید استفاده کرده و آنالوگ‌ها را به رنگ مشکی مات درآورده است. اگر این دسته را دیده باشید قطعا زیبایی ظاهری آن نظرتان را جلب می‌کند. این محصول دارای یک دکمه خانه جدید با طرح PlayStation است و میکروفون داخلی هم دارد و از یک دکمه مخصوص برای Mute کردن هم بهره می‌برد.

قسمت قرار گیری دست‌ها حالا نسبت به دوال شاک 4 بلندتر شده و کنترلر کمی بزرگ‌تر و سنگین‌تر است که برای اکثر افراد حس بهتری را در دست به ارمغان می‌آورد؛ هرچند گیمرهایی که دست‌های کوچکی دارند این دسته برای‌شان چندان راحت نخواهد بود. علاوه بر این، بافت قسمت مربوط به دست‌ها در دوال سنس دارای بافتی است که حس خوبی القا می‌کند و مانع از سر خوردن دسته می‌شود و در طولانی‌مدت اصلا خسته‌تان نخواهد کرد.

بافت خاص دسته موجب شده که قرار گرفتن آن در دست بهتر باشد و حتی اگر فردی باشید که دست‌تان به طول کلی زیاد عرق می‌کند، باز هم در نشست‌های طولانی نباید انتظار سر خوردن دسته را داشته باشید. جالب این است که بافت‌ها در واقع تشکیل شده از لوگوهای ریزی به شکل پلی استیشن هستند.

 

پیشنهاد مطالعه:
مقایسه دسته ps4 با ps5

 

کیفیت دکمه ها، تریگر ها و آنالوگ های دسته ps5

در بررسی دسته PS5 باید نگاهی به دکمه‌های آن هم بیندازیم. با این که در نسل قبل هم کیفیت خوبی را شاهد بودیم، اما دکمه‌های دوال سنس پیشرفت قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. حالا حتی این دکمه‌ها از نظر ظاهری هم به لطف استفاده از پلاستیکی شفاف، جذابیت بیش‌تری دارند و استحکام‌شان از دوال شاک 4 بیش‌تر شده است. شاید در ابتدا فکر کنید که این پیشرفت‌ها چندان قابل‌توجه نیستند، اما باید بدانید که همین تفاوت‌ها موجب شده‌اند شما با دسته‌ای مقاوم‌تر و بادوام‌تر طرف باشید.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که گیمرها با دسته پلی استیشن 4 داشتند، این بود که کیفیت آنالوگ‌ها پایین بوده و تنها پس از چند ماه دچار آسیب‌دیدگی می‌شدند. اما حالا آنالوگ‌ها روی دسته پلی استیشن 5 بسیار بهتر شده‌اند و قرار نیست به این زودی‌ها مشکلی برای‌شان به وجود آید.

عملکرد دسته پلی استیشن 5

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، پاسخ هپتیک را شاید بتوان مهم‌ترین قابلیت دوال سنس در نظر گرفت. چیزی که نظر هر کسی را به خود جلب می‌کند این است که این تکنولوژی به بهترین شکل توانسته در دسته پیاده‌سازی شود تا بتواند تجربه‌ای منحصربه‌فرد را برای گیمرها به ارمغان آورد. تریگرهای تطبیق‌پذیر هم به سبک خود یک تجربه خاص را ارائه می‌دهند. شما در آثاری نظیر Bugsnax، Astro Playroom، Returnal یا حتی Horizon Forbidden West به خوبی می‌توانید از قابلیت‌های جدید کنترلر PS5 بهره‌مند شوید.

این دسته دارای نوآوری‌های فراوان است و حسی راحت‌تر از دوال شاک 4 را ارائه می‌دهد. همچنین این محصول دارای میکروفون داخلی بوده و D-Pad باکیفیتی دارد و دیگر قرار نیست با نورپردازی‌اش تجربه‌تان را از بازی‌ها خراب کند. تاچ‌پد و جک هدفون بدون تغییر از نسل قبل به مدل جدید انتقال پیدا کرده‌اند و کابل شارژ  میکرو USB جای خود را به USB-C جدید داده است.

شاید تنها نقطه ضعفی که در نقد و بررسی دسته PS5 می‌توان به آن اشاره کرد، شارژدهی ضعیف این کنترلر باشد. در واقع عمر باتری دوال سنس ناامیدکننده است و با استفاده از آن به طور میانگین فقط 10 ساعت می‌توانید به صورت مداوم بازی کنید. در صورتی که کنترلر پرو نینتندو سوییچ شارژدهی 30 ساعته ارائه می‌دهد و شارژدهی 10 ساعته در دسته سونی برای نسل جدید واقعا رضایت بخش نیست.

 

انواع کنسول بازی پلی استیشن 5 را می توانید از تکنولایف بخرید

 

جمع‌بندی

دوال سنس بدون شک یکی از بهترین دسته‌ها در تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی بوده و پیشرفت‌های چشم‌گیری نسبت به دوال شاک 4 داشته است. این محصول دارای قابلیت‌های منحصربه‌فردی مثل پاسخ هپتیک و تریگرهای تطبیق‌پذیر است که می‌توانند شما بیش‌تر از همیشه در دنیای بازی‌ها غرق کنند.

مواردی نظیر میکروفون داخلی، دکمه‌های کارآمد و بهره‌مندی از فرمان صوتی موارد دیگری هستند که کار را در مواقع مختلف برای گیمرها ساده‌تر می‌کنند. اگر به دنبال یک کنترلر خوب و البته خاص هستید، توصیه می‌کنیم به سراغ استفاده از دوال سنس بروید.

 

پیشنهاد مطالعه:
راهنمای خرید ps5 و مدل ها و ریجن های مختلف آن

 

این بود نقد و بررسی دسته PS5. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. نظر شما درباره دوال سنس چیست؟ فکر می‌کنید نسل آینده کنترلرهای پلی استیشن باید چه قابلیت‌هایی داشته باشند؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
4 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/review/ps5-dualsense/
ads
ads