داغ ترین ها :
تفاوت های مک بوک پرو و ایر در چیست؟

تفاوت های مک بوک پرو و ایر در چیست؟

مک بوک نام لپ تاپ‌های اپل است. این لپ تاپ‌ها با توجه به ویژگی و کارایی قدرتمندی که دارند در بین طراحان و گرافیست‌ها از محبوبیت بالایی برخوردارند. معروف‌ترین مدل‌های مک بوک، سری پرو و ایر است که نسبت به بقیه مدل‌ها کیفیت و قابلیت‌های بیشتری دارند. امسال اپل مک بوک ایر و مک بوک پرو را معرفی و به روز رسانی و تغییرات زیادی را روی این محصولات اعمال کرد. با توجه به شباهت زیاد این دو محصول به هم در ادامه قصد داریم نگاهی کلی به تفاوت‌های مک بوک ایر و پرو داشته باشیم.

 

خرید لپ تاپ های اپل با تخفیف های روزانه تکنولایف: لیست قیمت مک بوک

 

تفاوت های مک بوک پرو و ایر

تفاوت بین مک بوک پرو و ایر

تا قبل از معرفی مک بوک پرو 2021 و مک بوک ایر 2021 تفاوت مک بوک پرو و ایر در پردازنده آن بود. با معرفی مک بوک‌های جدید هر دو لپ تاپ مجهز به پردازنده‌‎های یکسان شدند و تشخیص تفاوت آن‌ها کمی دشوارتر شد. داشتن تراشه‌های یکسان به این معنی است که هر دو لپ تاپ قادر خواهند بود که وظایف یکسان را با سرعت بالا انجام دهند. مک بوک ایر یک لپ‌تاپ کوچک و بی‌صدا محسوب می‌شود که به لطف داشتن تراشه M1 نیازی به فن ندارد.

اما در مقابل مک بوک پرو دارای فن است؛ بنابراین می‌تواند در استفاده طولانی مدت عملکرد بهتری داشته باشد. مک بوک ایر بیشتر پاسخگوی نیازهای روزانه است و اگر قصد دارید لپ تاپی برای کارهای حرفه‌ای‌تر در طولانی مدت داشته باشید مک بوک پرو برایتان مناسب‌تر خواهد بود. در ادامه قصد داریم کمی جزئی‌تر به مقایسه مک بوک ایر و پرو بپردازیم.

طراحی

مک‌بوک‌ها از نظر طراحی تفاوت چندانی نداشتند تا اینکه اپل مدل‌های مک‌بوک پرو و ایر باز طراحی‌شده و ناچ‌دار را منتشر کرد. این شرکت اکنون پنج نسخه مختلف مک بوک را به فروش می‌رساند. مک بوک ایر M2 از زبان طراحی مشابه مدل‌های مک بوک پرو 14 و 16 اینچی پیروی می‌کند. با این حال، فاقد تنوع پورت‌های معرفی شده در مدل‌های Pro پس از تجدید طراحی اصلی است.

در نگاه اول هر دو لپ‌تاپ از لبه‌های گرد در بخش پایینی و لبه‌های صاف در قسمت بالایی برخوردار شده‌اند؛ اما چند جزئیات کوچک دارند که آن‌ها را از یک دیگر متمایز می‌کند. برای مثال حاشیه‌های صفحه‌نمایش مک بوک پرو نسبت به مک بوک ایر کمتر است و قسمت صفحه کلید مک بوک پرو مشکی‌تر طراحی شده است.

جنس مک بوک ایر و مک بوک پرو از  آلومینیومی است. همه مدل‌های مک‌بوک پرو در رنگ‌های نقره‌ای و خاکستری عرضه می‌شوند؛ اما مک‌بوک M1 رنگ در رنگ طلایی نیز در دسترس است. مک بوک ایر M2 رنگ‌های Starlight و Midnight را معرفی می‌کند. مک بوک ایر و مک بوک پرو در رنگ‌های نقره‌ای و خاکستری عرضه می‌شوند؛ اما مک بوک ایر در رنگ‌های مشکی و سفید نیز در دسترس است.

با این حال وقتی صحبت از پورت‌ها می‌شود شاهد تفاوت‌های زیادی بین این دو لپ تاپ هستیم. هر دو مک بوک ایر و مک بوک پرو اپل M2 تنها دارای دو پورت Thunderbolt هستند. در حالی که مک بوک پرو M2 و M2 Max با سه پورت Thunderbolt 4، یک پورت HDMI و یک اسلات کارت SD عرضه می‌شوند.

از دیگر تفاوت مک بوک ایر و پرو 2023 این است که مدل ایر دیگر روی کیبورد نوار لمسی ندارد؛ ولی مدل پرو همچنان دارای نوار لمسی است. نوار لمسی در مک‌بوک‌ها، کنترل‌های سریع قابل تنظیم را به کاربران می‌دهد که می‌توانند برای برنامه‌ها و سناریوهای مختلف مانند کنترل‌های پخش رسانه، تنظیم رنگ و موارد دیگر از آن استفاده کنند.

در بخش وبکم مدل‌های مک بوک پرو 2023 و مک بوک ایر 2023 هر دو مجهز به وبکم با قابلیت تماس باکیفیت Full HD شده‌اند. مدل‌های قدیمی‌تر می‌توانند تماس را باکیفیت HD نمایش دهند. تراشه‌های M اپل به لطف پردازنده سیگنال تصویر تعادل رنگ سفید، نوردهی و محدوده دینامیکی را بهبود می‌بخشند؛ بنابراین دوربین 1080p در مک بوک پرو 2023 و مک بوک ایر 2023 در مقایسه با دوربین 720p در مدل‌های بازنشسته اینتل، کیفیت تصویر بهتری را به همراه خواهد داشت.

 

تفاوت مک بوک پرو و ایر m1:
مقایسه مک بوک پرو m1 با مک بوک ایر m1

 

صفحه‌نمایش

اختلاف بین مک بوک پرو و ایر 2023

یکی از قابل توجه ترین تفاوت‌های مک بوک های 13 اینچی و مدل‌های پرو با ابعاد بزرگتر در میزان روشنایی آن‌ها است. میزان روشنایی صفحه نمایش در لپ تاپ‌های 13 اینچی تا 500 نیت می‌رسد. در مقابل مدل‌های مک بوک پرو 14 و 16 اینچی می‌توانند تا 1600 نیت روشنایی را هنگام مشاهده محتوای HDR ارائه دهند.

فناوری‌های به کار رفته در صفحه‌نمایش هر دو مدل به طور قابل توجهی متفاوت است. مانند اکثر مک‌بوک‌های سال‌های اخیر، مک‌بوک ایر دارای پنل LCD است، اما به دلیل حاشیه‌های باریک و گوشه‌های گرد، اپل آن را نمایشگر Liquid Retina می‌نامد. مدل‌های 14 و 16 اینچی از فناوری پیشرفته‌تر mini-LED Liquid Retina XDR اپل برای رنگ‌های مشکی عمیق‌تر، محدوده دینامیکی بهتر و دقت رنگ بهبود یافته بهره می‌برند. صفحه‌نمایش XDR می‌تواند میزان روشنایی بالاتر را در زمان پخش محتوای HDR ارائه دهد. مدل‌های 14 و 16 اینچی مک‌بوک پرو نیز دارای نمایشگر ProMotion هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا نرخ تازه‌سازی خود را تا 120 هرتز تغییر دهند. مک بوک ایر صفحه نمایشی با نرخ نوسازی متغیر ندارد.

تراشه و عملکرد

مک بوک پروهای 13 اینچی تراشه M1 اپل را دارند که جهش بزرگی نسبت به مدل‌های قبلی مک محسوب می‌شود.اپل نسبت به مدل‌های قبلی اینتل تا 3.5 برابر عملکرد سریع‌تر، 5 برابر گرافیک سریع‌تر را با این تراشه ارائه کرد. مک بوک ایر نیز از همان تراشه استفاده می‌کند که به مراتب از پردازنده‌های اینتل در مدل‌های بازنشسته برتری دارد. مک بوک پرو و ایرهای جدیدتر از بهترین و قدرتمندترین تراشه موجود یعنی M2 اپل استفاده می‌کنند.

تراشه‌های M1 و M2 نیازی به خنک‌کننده فعال ندارند و مدل‌های مک‌بوک ایر فن‌ ندارند؛ اما مدل‌های مک‌بوک پرو به فن مجهز شده‌اند. در طول استفاده طولانی مدت MacBook Pro احتمالا عملکرد خود را بهتر از Air حفظ می‌کند؛ زیرا دارای فن خنک کننده فعال است.

مک بوک ایر 13 اینچی با تراشه M1 به حداکثر 16 گیگابایت رم و 2 ترابایت حافظه SSD محدود شده است. این مقدار فضای ذخیره‌سازی مناسبی محسوب می‌شود؛ اما اگر قصد دارید پروژه‌های ویدئویی زیادی را ذخیره کنید و با برنامه‌های سنگین کار کنید نیاز به فضای بیشتری خواهید داشت. مدل‌های مک‌بوک پرو 14 و 16 اینچی به لطف M2 Pro می‌توانند تا 96 گیگابایت رم و 8 ترابایت فضای ذخیره‌سازی داشته باشند.

 

شاید نیاز داشته باشید:
نحوه گرفتن اسکرین شات در مک بوک

 

فضای ذخیره‌سازی

مقایسه مک بوک ایر و پرو ۲۰۲۲

مک بوک ایر را می‌توان با حداکثر 24 گیگابایت حافظه داخلی و تا 2 ترابایت حافظه رم تهیه کرد که برای اکثریت قریب به اتفاق کاربران باید بیش از اندازه کافی باشد. حتی اگر این میزان حافظه نیز برایتان کافی نیست  MacBook Pro را می‌توانید با ۷۲ گیگابایت حافظه بیشتر و ۶ ترابایت فضای ذخیره‌سازی بیشتر نسبت به MacBook Air تهیه کنید. تراشه‌های M2 Pro و M2 Max در مک‌بوک پرو نیز 200 گیگابایت ظرفیت دارند.

باتری

مورد دیگری که برای مقایسه مک بوک ایر و پرو ۲۰۲۲ و تفاوت مک بوک ایر و پرو 2023 اهمیت دارد میزان باتری آن‌ها است. مک بوک ایر کوچکترین باتری را در بین لپ تاپ‌های اپل دارد؛ اما همچنان ادعا می‌کند که با یکبار شارژ تا 18 ساعت می‌تواند ویدئو پخش کند. مک بوک پرو 13 اینچی باتری کمی بزرگتر دارد و با یکبار شارژ تا 20 ساعت شارژدهی دارد. در کنار این‌ها مک بوک پرو 16 اینچی تا 22 ساعت پخش ویدیو را وعده می دهد که این رقم طولانی ترین عمر باتری در مک تا به امروز محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

مقایسه مک بوک ایر با مدل‌های پرو می‌تواند سخت باشد؛ زیرا اپل عناصر زیادی را با هم ترکیب کرده است. برخی از مدل‌ها دارای جدیدترین چیپست‌ها هستند در حالی که برخی دیگر تنها دچار تغییرات ظاهری شده‌اند. در نهایت مک بوک ایر برای افرادی است که نیاز به لپ تاپی سبک با مشخصات فنی قوی دارند و مک بوک پرو برای افرادی مناسب است که کارهای سنگین و گرافیکی بالا انجام می‌دهند؛ همچنین نیاز به باتری قدرتمند دارند.

سوالات متداول

تفاوت‌های مک بوک پرو و ایر در چیست؟

مک بوک پرو و مک بوک ایر در میزان نگهداری باتری، فضای ذخیره‌سازی و کیفیت صفحه‌نمایش تفاوت‌هایی باهم دارند که در مقاله فوق به طور کامل نگاه کلی به آن انداختیم.

باتری مک بوک ایر بهتر است یا مک بوک پرو؟

از نظر میزان نگهداری شارژ و باتری مک بوک پرو عملکرد بهتری دارد.

مک بوک پرو بهتر است یا مک بوک ایر؟

انتخاب بین این دو بستگی به توقع و نیازی دارد که از مک بوک دارید. در مقاله فوق به مقایسه مک بوک ایر و پرو پرداختیم. با توجه به آن می‌توانید مدلی را که با نیازهایتان تطابق دارد را انتخاب کنید.

 

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/macbook-air-vs-macbook-pro/
ads
ads