داغ ترین ها :
آشنایی با قطعات روی برد موبایل

آشنایی با قطعات روی برد موبایل

برد گوشی یکی از مهم‌ترین اجزای داخلی این محصول به حساب می‌آید و وظیفه دارد تا بخش‌های مختلف مانند تراشه، رم، حافظه و دیگر قسمت‌ها را به هم متصل کند. در واقع این برد پل ارتباطی قطعات اصلی گوشی به حساب می‌آید و قطعات مختلفی را هم شامل می‌شود که در ادامه قصد داریم بیشتر به آشنایی با قطعات روی برد موبایل بپردازیم.

 

انواع قطعات موبایل را می توانید با قیمتی مناسب از تکنولایف بخرید

شناخت قطعات روی برد موبایل

در ادامه این بخش به سراغ قطعات مختلف موجود به روی برد گوشی هوشمند می‌رویم و ابتدا قطعات بزرگ‌تر و سپس قطعات کوچک‌تر را معرفی می‌کنیم.

سوئیچ آنتن

تشخیص قطعات روی برد موبایل

سوئیچ آنتن قطعه‌ای در برد گوشی است که وظیفه دارد به دنبال سیگنال برای برقرار تماس و ارسال و دریافت پیام باشد. اگر این قطعه مشکل پیدا کند، گوشی دیگر امکان دریافت آنتن را نخواهد داشت و عملا از نظر استفاده از سیم کارت را مشکل مواجه می‌شود.

PFO

قطعه PFO به سوئیچ آنتن کمک می‌کند تا فرکانس‌های شبکه را قوی‌تر دریافت کند و به نوعی می‌توانیم این قطعه را تقویت کننده‌ای برای سوئیچ آنتن بدانیم.

 

 

آی سی شبکه

شناخت قطعات روی برد موبایل

این قطعه وظیفه دارد امواج صوتی و رادیویی را مطابق با دستور CPU دریافت یا ارسال کند.

کریستال شبکه

این قطعه هنگام برقراری تماس خروجی فرکانس تولید می‌کند و در صورت خراب شدن این قطعه شما دیگر نمی‌توانید با کسی تماس بگیرید.

VCO

این قطعه وظیفه دارد تا تاریخ، زمان و ولتاژ را به آی سی شبکه و البته CPU منتقل کند. در صورت خرابی این بخش گوشی هنگام تماس ارور Call Failed را نمایش می‌دهد.

فیلتر TX

این قطعه باید فرکانس را هنگام تماس‌های خروجی فیلتر کند.

 

اگر گیمر هستید، انواع لوازم جانبی کنسول را از تکنولایف خریداری کنید

فیلتر RX

این قطعه می‌بایست فرکانس را هنگام تماس‌های ورودی فیلتر کند.

رام گوشی

اسم قطعات روی برد موبایل

این قطعه وظیفه دارد تا سیستم عامل گوشی را بارگذاری کند و نباید آن را با رم اشتباه بگیرید. در صورت خراب شدن رام، گوشی نمی‌تواند سیستم عامل را اجرا کند و نهایتا روشن نمی‌شود.

رم گوشی

رم همان حافظه موقت گوشی است و می‌تواند دیتاهای فعلی را در خود نگه دارد و بلافاصله در اختیار قرار دهد. این یعنی مثلا رم گوشی اطلاعات برنامه اینستاگرام که باز است را نگه می‌دارد تا شما بتوانید واتساپ را نیز چک کنید و مجدد بدون بارگذاری مجدد به اینستاگرام برگردید.

آی سی پاور

آی سی پاور وظیفه دارد تا انرژی را از باتری دریافت کرده و در اختیار قطعات مختلف قرار دهد.

آی سی شارژ

آی سی شارژ

این قطعه وظیفه دارد تا جریان برق را از شارژر و پورت شارژ دریافت کرده و به باتری انتقال دهد.

کریستال RTC

این قطعه باعث می‌شود تا تاریخ و زمان گوشی حتی در صورت خاموش بودن محصول حفظ شود. کریستال RTC زمان و تاریخ را نگهداری می‌کند.

 

 

سی پی یو

سی پی یو یا همان واحد پردازنده مرکزی وظیفه دارد تا پردازش‌های گوشی را انجام دهد. کنترل بخش‌های مختلف در دست این قطعه است و مانند مغز انسان عمل می‌کند و بدون آن استفاده از گوشی غیرممکن می‌شود.

آی سی لاجیک

کنترل چراغ LED، زنگ و ویبره رفتن گوشی بر عهده آی سی لاجیک است.

آی سی صدا

آی سی صدا

آی سی صدا وظیفه دارد تا اسپیکر و میکروفون را کنترل کند. در صورتی که هم میکروفون و هم اسپیکر شما از کار افتاده‌اند به احتمال زیاد آی سی صدا مشکل پیدا کرده است.

جمع بندی

در این مطلب به تشخیص قطعات روی برد موبایل و معرفی آن‌ها پرداختیم و حالا بهتر می‌دانید که یک برد گوشی تا چه حد وظیفه مهمی دارد و از چه قطعات حیاتی میزبانی می‌کند. در نظر داشته باشید که قطعات دیگری نیز به روی برد دیده می‌شوند که اهمیت کمتری دارند و به آن‌ها پرداخته نشده است.

سوالات متداول

سوئیچ آنتن در برد گوشی چیست؟

سوئیچ آنتن وظیفه دارد تا سیگنال‌های موجود را برای برقرار ارتباط پیدا کند. در صورت خرابی این قطعه شما هیچ سیگنال دیگری دریافت نخواهید کرد.

آی سی صدا چیست؟

آی سی صدا وظیفه کنترل اسپیکر و میکروفون گوشی را عهده دار است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

2 نظر

  1. اقاشون

    سلام خسته نباشید کاش عکس هرکدوم از قطعات رو هم میزاشتی

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به اقاشون

      سلام برخی از قطعات خیلی کوچیک هستن و عکس درستی هم ازشون نیست
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/mobile-electric-board-parts/
ads
ads