داغ ترین ها :
کارت شبکه چیست و انواع آن کدام است؟

کارت شبکه چیست و انواع آن کدام است؟

احتمالا شما هم بارها نام کارت شبکه یا NIC را شنیده‌اید و از آن استفاده کرده باشید، اما شاید نمی‌دانید به طور کلی وظیفه آن چیست. ما در این مقاله به شما می‌گوییم که کارت شبکه چیست و انواع آن کدام است. پس در ادامه با تکنولایف همراه باشید.

کارت شبکه یکی از مهم‌ترین اجزای یک سیستم است و برای اتصال به اینترنت کامپیوتر شما به این قطعه نیاز خواهد داشت. در واقع اکثر شما از داشتن این قطعه بهره‌مند هستید، چرا که بدون آن اصلا امکان اتصال به اینترنت را نخواهید داشت. به طور کلی باید بگوییم که این سخت‌افزار برای کامپیوترهای تحت شبکه که می‌خواهند از طریق فیبر نوری و کابل مسی به اینترنت وصل شوند کاملا ضروری است. البته کارت شبکه امروزه در صنایع صنعتی، نظامی و حتی لوازم خانگی هم کاربردهای زیادی دارد.

 

انواع کارت شبکه را می توانید از تکنولایف بخرید: قیمت انواع کارت شبکه

کارت شبکه چیست؟

کارت شبکه چیست و انواع آن کدام است؟

به زبان ساده باید بگوییم که کارت شبکه یا NIC که مخفف عبارت Network Interface Card است، در واقع یک قطعه سخت‌افزار (بورد مدار یا تراشه) است که روی کامپیوتر شما نصب می‌شود تا اتصال سیستم به شبکه اینترنت را امکان‌پذیر کند. مدل‌های جدید آن دارای قابلیت پشتیبانی از Direct Memory Access، انتقال داده، مهندسی ترافیک شبکه و پارتیشن‌بندی است.

در واقع می‌توان گفت که کارت شبکه کاری می‌کند کاربر بتواند از کامپیوتر برای اتصال به اینترنت استفاده کند. به عبارت دیگر این قطعه به صورت فیزیکی به سیستم اضافه می‌شود تا اجازه دهد ارتباط با یک لایه اتصال داده استاندارد مثل Ethernet یا Wi-Fi ممکن شود. هر یک از این قطعه‌ها در تهیه، انتقال و کنترل جریان داده دخالت دارند.

کارت شبکه از OSI یا مدل اتصال سامانه‌های باز برای ارسال سیگنال‌ها در لایه فیزیکی، انتقال داده‌ها در لایه شبکه و رابط در لایه TCP/IP استفاده می‌کند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که این قطعه رابط میان کامیپوتر و شبکه داده است. برای مثال وقتی یک کاربر می‌خواهد یک صفحه وب را باز کند، کامپیوتر این درخواست را به کارت شبکه می‌فرستد که در نهایت به تکانه‌های الکترونیکی تبدیل می‌شود.

تکانه‌ها توسط سرور وب در اینترنت دریافت می‌شود و صفحه وب به صورت سیگنال الکترونیکی به کارت شبکه بازگردانده می‌شود. کارت این سیگنال‌ها را دریافت کرده و پس از تبدیل‌شان به داده در نمایشگر به شما نشان می‌دهد.

اگر می‌خواهید بدانید کارت شبکه کامپیوتر کجاست، باید بگوییم که پیش‌تر بیش‌تر این قطعات به صورت مجزا تهیه شده و به پورت کامپیوتر، روتر یا دستگاه‌های مجهز به USB متصل می‌شدند. هرچند حالا بیش‌تر سیستم‌ها این کارت را به صورت یک تراشه داخلی روی مادربرد خود دارند. البته هنوز هم کاربران در صورت نیاز به تعویض می‌توانند به سراغ مدل‌های مجزا بروند. در واقع کارت شبکه‌ای که انتخاب می‌کنید باید با استانداردهای شبکه‌ای که از آن استفاده می‌کنید مطابقت داشته باشند.

 

پیشنهاد مطالعه:
تفاوت هارد ssd با hdd

 

انواع کارت شبکه

کارت شبکه چیست و انواع آن کدام است؟

گرچه کارت شبکه صرفا قطعه‌ای است که اتصال سیستم به کامپیوتر را ممکن می‌کند، اما انواع مختلفی از آن وجود دارد. در واقع هر یک از این مدل‌ها خصوصیات خاصی دارند که کاربر با توجه به نیازهای‌اش می‌تواند به سراغ یکی از آن‌ها برود. ما در ادامه انواع کارت شبکه را به شما معرفی می‌کنیم.

  • بی‌سیم: در ابتدا به این سوال پاسخ می‌دهیم که کارت شبکه وایرلس چیست. این نوع کارت‌های شبکه از آنتن برای دریافت موج‌های رادیویی استفاده می‌کنند. اتصال وای فای از این طریق امکان‌پذیر می‌شود.
  • سیمی: در این نوع از کارت شبکه ورودی‌هایی برای اتصال سیم وجود دارد. محبوب‌ترین تکنولوژی LAN در حال حاضر Ethernet است.
  • USB: کارت‌های شبکه‌ای که با اتصال به درگاه USB ارتباط با اینترنت را ممکن می‌کنند.
  • فیبرهای نوری: کارت‌های شبکه‌ای هستند که به عنوان سیستم پشتیبانی از سرعت بالا برای ترافیک شبکه در کامپیوترهای سرور استفاده می‌شوند. البته با ترکیب چند NIC هم می‌توان به چنین پشتیبانی‌ای دست پیدا کرد. کارت شبکه کابل نوری به طور کلی پیچیده‌تر و گران‌تر از سایر مدل‌ها است.

هرآنچه باید درباره کارت شبکه بدانید

کارت شبکه چیست و انواع آن کدام است؟

اصطلاحات و موارد دیگری وجود دارند که بهتر است درباره کارت شبکه بدانید. ما در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • سرعت: همه کارت‌های شبکه دارای سطح‌بندی از نظر سرعت هستند که معیار آن مگابیت بر ثانیه (Mbps) است. در واقع از این طریق می‌توان متوجه شد که NIC چه عملکردی در شبکه می‌تواند داشته باشد. اگر پهنای باند یک شبکه کم‌تر از کارت شبکه باشد یا چندین کامپیوتر به یک NIC متصل شوند، سرعت کاهش پیدا خواهد کرد. کارت‌های شبکه Ethernet معمولا با میانگین سرعت 10 مگابیت بر ثانیه، 100 مگابیت بر ثانیه، 1000 مگابیت بر ثانیه و 1 گیگابیت بر ثانیه در دسترس هستند.
  • درایور: درایور در واقع نرم‌افزاری است که انتقال داده میان کارت شبکه و سیستم‌عامل کامپیوتر را ممکن می‌کند. وقتی NIC به کامپیوتر متصل شود، برای استفاده از آن باید نرم‌افزارش را نیز دانلود کرد. اگر می‌خواهید عملکرد مناسبی داشته باشید با مطمئن شوید که همیشه درایورتان به‌روز بوده و دچار مشکل نشده باشد.
  • مک آدرس: آدرس‌های کنترل دسترسی مدیا که با نام آدرس فیزیکی هم شناخته می‌شوند، منحصربه‌فرد و غیرقابل‌تغییر هستند و به کارت‌های شبکه اختصاص دارند. آدرس‌های مک بسته‌های Ethernet را به کامپیوتر منتقل می‌کنند.
  • چراغ LED: اکثر کارت‌های شبکه دارای چراغ LED هستند که به کاربر نشان می‌دهند چه زمانی شبکه متصل بوده و انتقال داده در حال انجام است.
  • روتر: گاهی ما برای اتصال کامپیوتر به یک دستگاه دیگر به روتر نیاز پیدا می‌کنیم. در این شرایط کارت شبکه به روتری متصل می‌شود که به اینترنت وصل است.

 

 

جمع‌بندی

ما در این مقاله به سوال «کارت شبکه چیست» پاسخ دادیم و انواع کارت شبکه را معرفی کردیم. همان‌طور که ذکر شد این قطعه راهی است برای اتصال کامپیوتر به شبکه اینترنت. شما می‌توانید از راه‌های مختلف مثل روش بی‌سیم، سیمی، USB و … اتصال سیستم به اینترنت را ممکن کنید. نکته دیگر این است که همیشه باید از نصب و آپدیت بودن درایو اطمینان حاصل کرده و NIC را با توجه به استانداردهای شبکه‌تان انتخاب کنید؛ مگر این که کامپیوترتان به تراشه برای اتصال به اینترنت داخلی مجهز باشد.

این بود هرآنچه باید درباره کارت شبکه می‌دانستید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. نظر شما درباره انواع کارت شبکه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/what-is-network-card/
ads
ads