داغ ترین ها :
انواع ویروس های کامپیوتری

انواع ویروس های کامپیوتری

بیش از ۲ سال است که درگیر ویروس کرونا هستیم و این ذره بسیار کوچک زندگی عادی ما انسان‌ها را مختل کرده است. اما جالب است بدانید که در دنیای کامپیوترها نیز دقیقا ویروس وجود دارد و می‌تواند به راحتی سیستم‌های ما را بیمار و خراب کند. اما آیا شما با این ویروس‌های کامپیوتری آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید برای جلوگیری از آلوده شدن لپ تاپ یا کامپیوتر خود باید چه کارهایی انجام دهید؟ آیا می‌دانید پس از آلوده شدن به ویروس چه راه حلی وجود دارد؟ در ادامه همراه تکنولایف باشید تا این موارد را برای شما شرح دهیم.

 

جدیدترین گوشی های موبایل را با آفرهای ویژه تکنولایف تهیه کنید: قیمت گوشی

 

ویروس کامپیوتر چیست؟

ویروس کامپیوتری در واقع یک کد مخرب است که از سیستمی به سیستم دیگر منتقل می‌شود و می‌تواند به بخش‌های مختلف آسیب برساند و یا دیتاهای مختلف را مورد هدف قرار دهد.

ویروس‌های کامپیوتر نیز دقیقا مانند ویروس‌های دنیای واقعی به میزبان برای انتقال نیاز دارند، یعنی یک ویروس کامپیوتری برای این که بتواند بقا پیدا کند نیاز دارد که از سیستمی به سیستم دیگر منتقل شود و کامپیوترهای بیشتری را درگیر کند. جالب است بدانید که ویروس‌های کامپیوتری می‌توانند خود را مجددا تولید کنند و خود را به یک سیستم دیگر انتقال بدهند.ویروسی کامپیوتری در جدول

ویروس‌های کامپیوتری از طریق متصل شدن به برنامه‌ها و فایل‌های مختلف از سیستمی به سیستم دیگر منتقل می‌شوند و سپس در سیستم میزبان نسخه دیگری از خود تولید کرده و مجدد آن را به یک کامپیوتر  یا لپ تاپ دیگر منتقل می‌کنند و این روند به همین شکل ادامه پیدا می‌کند.

 

آنتی ویروس آندروید نیاز دارید:
بهترین آنتی ویروس برای گوشی سامسونگ

 

یک ویروس کامپیوتر به چه شکل حمله می‌کند؟

زمانی که ویروس به یک فایل یا برنامه متصل می‌شود به‌طورکلی بدون فعالیت و خاموش می‌ماند تا زمانی که شرایط باعث شود دستگاه کد را یک‌بار اجرا کند. در واقع برای این که ویروس کامپیوتری بتواند شما را آلوده کند باید حتماً برنامه متصل شده به آن را اجرا کرده یا فایل متصل شده به آن را باز کنید.

این به‌طورکلی یعنی یک ویروس می‌تواند برای مدت زمانی به‌صورت خاموش و بدون علائم به روی کامپیوتر شما وجود داشته باشد و شما از وجود آن بی‌خبر باشید. البته به‌محض این که ویروس کامپیوتر شما را درگیر کرد می‌تواند دیگر کامپیوترها در همان شبکه اینترنت را نیز آلوده کند.

ویروس کامپیوتری می‌تواند رمزها و اطلاعات مهم شما را به دست بیاورد، رمز اکانت‌های مختلف شما را استخراج کند، فایل‌ها را دست‌کاری کرده و از بین ببرد، مخاطبین ایمیل‌های شما را اسپم کند و در نهایت کنترل سیستم شما را به دست بگیرد و در صورت نیاز هر کاری را انجام دهد.

این ویروس‌ها گاهی اوقات می‌توانند اطلاعات موجود روی هارد دیسک لپ‌تاپ یا سیستم شما را نیز از بین ببرند و کل اطلاعات سیستم را حذف کنند. به همین دلیل است که باید خطر ویروس‌های کامپیوتری را جدی بگیرید و با انجام دسته‌ای از کارها احتمال آلوده شدن سیستم خود را کاهش دهید.

چگونه یک ویروس کامپیوتری منتقل می‌شود؟

در جهان امروز همه چیز بر پایه اتصال سیستم‌ها به یکدیگر است و همین اتصال باعث می‌شود لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها بیشتر در معرض آلوده شدن با ویروس‌ها قرار بگیرند. ویروس‌ها می‌توانند از طریق اتصال به پیام‌های متنی و ایمیل‌ها، دانلود فایل‌های اینترنتی و لینک‌های اسکم در شبکه‌های اجتماعی به سیستم شما منتقل شوند.

به‌طورکلی ویروس‌ها می‌توانند به فایل‌های مختلف از جمله عکس، ویدئو، گیف، متن و هر نوع فایل دیگری متصل شوند و به کامپیوتر شما راه پیدا کنند. برای جلوگیری از آلوده شدن سیستم بسیار مهم است که در حین دانلود فایل‌های مختلف از فضای اینترنت، وب‌گردی، بازه کردن لینک‌های مختلف و فایل‌های متصل شده به ایمیل‌ها احتیاط بیشتری به خرج دهید.

ویروس چرنوبیل در سیستم عامل

در واقع دانلود فایل از سایتی که هیچ شناختی از آن ندارید کار چندان مطمئنی نیست و می‌تواند سیستم شما را به ویروس‌های کامپیوتری آلوده کند.

 

چطور مصرف اینترنت خود را کاهش دهیم؟
کاهش مصرف اینترنت

 

نشانه‌های ویروس کامپیوتری چه چیزهایی است؟

یک کامپیوتر آلوده به ویروس می‌تواند علائم متفاوتی داشته باشد، اما به‌طورکلی رایج‌ترین علائم آلوده شدن کامپیوتر به ویروس موارد زیر هستند:

  1. صفحات پاپ آپ: صفحات پاپ‌آپ می‌توانند یکی از نشانه‌های وجود ویروس به روی سیستم شما باشند. اگر به ناگاه پنجره‌هایی در ویندوز شما باز می‌شود و از شما سؤال می‌کند که آنتی ویروس نصب کنید و یا مثلاً از یک سایت به‌خصوص دیدن کنید احتمالاً کامپیوتر شما آلوده شده است.
  2. تغییرات هوم پیج: اگر هوم پیج پیش‌فرض مرورگر شما تغییر می‌کند و به‌خصوص شما نمی‌توانید آن را تغییر دهید به‌احتمال بسیار زیاد درگیر یک ویروس شده‌اید.
  3. ایمیل‌های بیهوده ارسال شده با ایمیل شما: ویروس ممکن است کنترل ایمیل شما را بر عهده بگیرد و از طریق ایمیل شما برای دیگر کاربران پیام ارسال کند. این می‌تواند یکی از جدی‌ترین نشانه‌های آلوده شدن کامپیوتر شما باشد.
  4. کرش‌های پیاپی سیستم: ویروس می‌تواند به هارد شما آسیب وارد کند و باعث شود که برنامه‌های مختلف به طور دائمی کرش کنند و یا سیستم گاهی به طور کامل فریز شود و به‌اصطلاح هنگ کند. اگر زیاد با این مشکلات مواجه می‌شوید به‌احتمال زیاد سیستم شما درگیر ویروس کامپیوتری شده است.
  5. تغییر ناگهانی سرعت سیستم: اگر سیستم شما به طور ناگهانی کند شده است و عملکرد آن به‌شدت کاهش پیدا کرده است به‌احتمال زیاد این موضوع به‌خاطر آلوده شدن لپ‌تاپ یا کامپیوتر است و در واقع ویروس بخش زیادی از سرعت سیستم را به خود اختصاص داده است و اجازه فعالیت صحیح را نمی‌دهد.
  6. باز شدن برنامه‌های ناشناس با روشن کردن سیستم: اگر پس از روشن‌کردن لپ‌تاپ یا کامپیوتر برنامه‌هایی باز می‌شوند که شما آن را نمی‌شناسید و حتی تابه‌حال آن‌ها را به روی سیستم خود نصب نکرده‌اید قطعاً این موضوع به آلوده شدن سیستم شما برمی‌گردد.
  7. تغییر ناگهانی رمز ورود: اگر به طور ناگهانی رمز ورود شما به ویندوز تغییر کرده است و نمی‌توانید به پروفایل خود وارد شوید به طور حتم با یک ویروس مواجه هستید.

چرا ویروس‌ها برنامه‌های مختلف به روی سیستم نصب می‌کنند؟

همه ویروس‌های کامپیوتر خیلی خطرناک نیستند و بخشی از آن‌ها برای هدف تبلیغات به وجود آمده‌اند. بگذارید موضوع را به این شکل توضیح دهیم که یک اپلیکیشن برای افزایش تعداد دفعات دانلود خود می‌تواند ویروسی درست کرده و آن را بین کامپیوترها پخش کند.

فرض کنید این ویروس تنها کاری که انجام می‌دهد نصب همان برنامه به خصوص به روی سیستم شما باشد و از این طریق تعداد دفعات دانلود آن برنامه به خصوص بیشتر شود. یا مثلا تصور کنید یک سایت برای افزایش بازدید ویروسی به وجود می‌آورد که با سیستم‌های مختلف آن سایت را باز کند و این کار را به دفعات مختلف انجام دهد.تاریخچه ویروس های کامپیوتری

این ویروس‌هایی این چنینی معمولا آسیب‌های جدی به سیستم شما وارد نمی‌کنند اما مشکل اینجاست که قطعا برای شما مزاحمت ایجاد می‌کنند و گاهی احساس می‌کنید کنترل لپ تاپ دیگر در دست شما نیست و به همین دلیل است که باید از ورود هر نوع ویروسی به سیستم خود جلوگیری کنید.

 

آموزش تشخیص ویروسی شدن گوشی:
چگونه بفهمیم گوشی ویروسی شده است؟

 

راه‌های جلوگیری از آلوده شدن سیستم

  • به روی پیام‌های تبلیغاتی پاپ‌آپ که از آن‌ها بی‌اطلاع هستید کلیک نکنید.
  • همیشه فایل‌های متصل به ایمیل را قبل از بازکردن اسکن کنید.
  • قبل از دانلود فایل‌های نصبی و فایل‌های تصویری یا صوتی از فضای اینترنت آن را اسکن کنید.
  • از یک آنتی‌ویروس مطمئن بهره ببرید. آنتی‌ویروس‌های خوب می‌توانند فایل‌های مختلف را اسکن کرده و در صورت مشاهده فعالیت غیرعادی به شما هشدار دهند. به‌علاوه این برنامه‌ها می‌توانند از ورود ویروس‌ها به سیستم شما جلوگیری کنند. مهم‌ترین نکته در استفاده از آنتی ویروس این است که برنامه را به‌روز نگه دارید و آن را دائماً آپدیت کنید تا نسخه جدید بتواند بهتر از کامپیوتر شما مراقبت کند.
  • از اتصال هارد دیسک، هارد اکسترنال یا فلش مموری غیرمطمئن و ناشناخته به سیستم خود جدا خودداری کنید. این وسایل ممکن است آلوده به ویروس باشند و به‌محض اتصال این ویروس را به سیستم شما انتقال دهند.

انواع ویروس‌های کامپیوتری

در این بخش ویروس‌های مختلف را به شما معرفی می‌کنیم تا بهتر بتوانید آن‌ها را شناسایی کنید و بهتر از مشکلات سیستم خود آگاه شوید.

  1. ویروس Boot sector: این نوع ویروس زمانی که شما سیستم را روشن یا ریست می‌کنید کنترل را به دست می‌گیرد و یکی از شایع‌ترین راه‌های انتقال آن از طریق فلش مموری و هارد دیسک است.
  2. ویروس Web scripting: این نوع ویروس در بین کدهای سایت‌ها قرار داده می‌شود و زمانی که شما آن صفحه را باز کنید می‌تواند از طریق مرورگر به کامپیوتر شما منتقل شود.
  3. ویروس Browser hijacker: این ویروس برخی از عملکرد‌های مرورگر سیستم شما را تحت‌الشعاع قرار می‌‌دهد و مثلاً بدون کلیک کردن شما برخی از سایت‌ها را باز می‌کند. این نوع ویروس باعث می‌شود نتوانید به‌راحتی از مرورگر خود بهره ببرید و وب‌گردی کنید و در این فرایند اختلال ایجاد می‌کند.
  4. ویروس Resident: این نوع ویروس در کار مموری سیستم اختلاف ایجاد می‌کند. این ویروس می‌تواند باعث شود که لود شدن برنامه‌ها بیش از حد زمان ببرد و همچنین برنامه بدون دلیل از مموری خارج شود و شما مجبور شوید بار دیگر آن را باز کنید. در واقع این ویروس می‌تواند عملکرد مولتی تسکینگ لپ‌تاپ یا کامپیوتر شما را تحت‌تأثیر قرار دهد.
  5. ویروس Direct action: این نوع ویروس زمانی وارد عمل می‌شود که فایلی حاوی ویروس را اجرا می‌کنید. در غیر این صورت این نوع ویروس به‌صورت غیرفعال باقی می‌ماند و مشکلی را به وجود نمی‌آورد.
  6. ویروس Polymorphic: این نوع ویروس عملکرد بسیار عجیب و در عین حال جالبی دارد. هر بار که این ویروس اجرا می‌شود کل کد خود را تغییر می‌دهد تا آنتی ویروس سیستم شما نتواند آن را شناسایی کند و بتواند مدت‌زمان بیشتری را به حضور خود ادامه دهد.
  7. ویروس File Infector: این نوع ویروس کد‌های مخربی را در بین فایل‌های قابل‌اجرا قرار می‌دهد تا شما بدون این که بدانید این ویروس‌ها را اجرا کنید و به آن‌ها اجازه فعالیت بدهید.
  8. ویروس Multipartite: این نوع ویروس با روش‌های بسیار متنوع و مختلفی پخش می‌شود و به سیستم شما راه پیدا می‌کند. این ویروس می‌تواند فایل برنامه‌ها یا حتی بخش‌های مهم سیستم‌عامل را آلوده کرده و عملکرد کل سیستم را دچار مشکل کند.
  9. ویروس Macro: ویروس‌های ماکرو به زبان ماکرو نوشته می‌شوند، دقیقاً همان زبانی که برای نوشتن برنامه‌های نرم‌افزاری استفاده می‌شود. این ویروس با بازکردن فایل‌های مخرب به سیستم شما منتقل می‌شود که یکی از روش‌های مرسوم آن از طریق فایل‌های متصل به ایمیل است.

 

شاید نیاز داشته باشید:
حل مشکل قفل شدن تاچ پد لپ تاپ

 

ویروس چرنوبیل در سیستم عامل چیست؟

ویروس چرنوبیل یک ویروس کامپیوتری با قدرت انتقال بسیار بالا است که از طریق اجرای یک فایل آلوده به سیستم شما منتقل می‌شود. در واقع اگر این ویروس به روی سیستم شما باشد با اجرای هر فایل ویروس به فایل باز شده منتقل می‌شود و در مدت‌زمان کمی کل سیستم شما را در بر می‌گیرد.

ویروس چرنوبیل اولین ویروس شناخته شده‌ای است که می‌تواند به سخت‌افزار سیستم شما نیز آسیب برساند و پا را از ایجاد مشکلات نرم‌افزاری فراتر بگذارد. این ویروس در صورت فعال‌شدن تلاش می‌کند تا فایل‌های هارد دیسک شما را به طور کامل حذف کند و همچنین سیستم BIOS را از نو بازنویسی کند.

جالب است بدانید که ویروس چرنوبیل این قدرت را دارد که از اجرا شدن آنتی ویروس سیستم شما جلوگیری کرده و بقای خود را حفظ کند. این ویروس برای اولین‌بار در اوایل سال ۱۹۹۸ میلادی شناسایی شد اما برای اولین‌بار در سیزدهمین سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل در ۲۶ آوریل ۱۹۹۹ فعال شد.

خطرناک ترین ویروس کامپیوتری جهان کدام است؟

بدترین و خطرناک‌ترین ویروس کامپیوتری جهان Mydoom نام دارد و در سال ۲۰۰۴ توانست نزدیک به ۳۸ میلیارد دلار خسارت وارد کند. اگر تورم را نیز در نظر بگیریم این مبلغ حدود ۵۲ میلیارد دلار است. قطعا از حجم خسارت مالی وارده توسط این ویروس می‌توانید به خطرناک بودن و فراگیری آن پی ببرید.

این ویروس همچنین به نام Novarg نیز شناخته می‌شود و با ارسال ایمیل‌های انبوه در جهان پخش شد. جالب است که در دوره زمانی پخش این ویروس ۲۵ درصد ایمیل‌های ارسالی جهان به این ویروس اختصاص یافته بوده و به همین دلیل هم توانست به سرعت به تمام نقاط جهان راه پیدا کند و سیستم‌های مختلفی را در بر بگیرد.

مفاهیم دیگر

ممکن است مفاهیمی تحت عنوان ویروس ‌های کامپیوتری نسل سوم و ویروسی کامپیوتری در جدول به گوشتان خورده باشد یا در مورد آن‌ها سوال داشته باشید. شما می‌توانید فایل PDF انواع ویروس های کامپیوتری را مطالعه کرده و یا از طریق این لینک به تاریخچه ویروس های کامپیوتری دست پیدا کنید.

 

روش های حل متداول ترین مشکلات هارد اکسترنال:
چرا هارد اکسترنال بالا نمیاد

 

سوالات متداول

خطرناک ترین ویروس کامپیوتری جهان کدام است؟ بدترین و خطرناک‌ترین ویروس کامپیوتری جهان Mydoom نام دارد و در سال ۲۰۰۴ توانست نزدیک به ۳۸ میلیارد دلار خسارت وارد کند. اگر تورم را نیز در نظر بگیریم این مبلغ حدود ۵۲ میلیارد دلار است. قطعا از حجم خسارت مالی وارده توسط این ویروس می‌توانید به خطرناک بودن و فراگیری آن پی ببرید.

چگونه یک ویروس کامپیوتری منتقل می‌شود؟ در جهان امروز همه چیز بر پایه اتصال سیستم‌ها به یکدیگر است و همین اتصال باعث می‌شود لپ تاپ‌ها و کامپیوترها بیشتر در معرض آلوده شدن با ویروس‌ها قرار بگیرند. ویروس‌ها می‌توانند از طریق اتصال به پیام‌های متنی و ایمیل‌ها، دانلود فایل‌های اینترنتی و لینک‌های اسکم در شبکه‌های اجتماعی به سیستم شما منتقل شوند.

ویروس کامپیوتر چیست؟ ویروس کامپیوتری در واقع یک کد مخرب است که از سیستمی به سیستم دیگر منتقل می‌شود و می‌تواند به بخش‌های مختلف آسیب برساند یا دیتاهای مختلف را مورد هدف قرار دهد. ویروس‌های کامپیوتر نیز دقیقا مانند ویروس‌های دنیای واقعی به میزبان برای انتقال نیاز دارند، یعنی یک ویروس کامپیوتری برای این که بتواند بقا پیدا کند نیاز دارد که از سیستمی به سیستم دیگر منتقل شود و کامپیوترهای بیشتری را درگیر کند. جالب است بدانید که ویروس‌های کامپیوتری می‌توانند خود را مجددا تولید کنند و به یک سیستم دیگر انتقال بدهند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

11 نظر

  1. سامان

    با سلام سیستم بنده به محض روشن شدن خاموش میشه دوباره روشن میشه به وقتایی یک ربع ۲۰ دقیقه کار میکنه باز خاموش روشن میشه همش پاور تمامی قطعات کامل چک شده مشکلی ندارند ایا ممکنه ویروس باشه من حتی هارد رو هم جدا کردم بدپن هارد هم سیستم به همین شکله واقعا نمیدونم باید چیکار کنم !!

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به سامان

      سلام بله می‌تونه بد افزار باشه
  2. M.Reza

    سلام یه سوال داشتم
    داخل کامپیوترم وقتی می خوام فایلی رو اجرا کنم ارور می ده
    مثلا فایل mp3 داخل پسوندش یه همچین چیزی هست mp3.jyos
    تقریبا همه فایل ها این پسوند رو دارن.
    خواستم بدون با آنتی ویروس مشکلم حل می شه یا باید کامل ویندوز عوض کنم.
    ممنون اگر جواب بدید.

    1. S

      پاسخ به M.Reza

      مطمعنم سیستمم ویروسیه چون فایلهای بازیام پاک شده یه txt فقط مونده ترجمه کردم یه همچین چیزی میگفت:عجله نکن میتونی همه ی فایلاتو برگردونی تنها راهشم پولیه.»تازه رو برنامه ها هم تاثیر زیادی داره مثلاً مدل فایل ها رو هم از exeبهCDQWتبدیل می‌کنه لطفاً اسم ویروس و راه پاک کردنشو بگید
      1. احسان نیک پی

        پاسخ به S

        سلام راه مشخصی نداره بهتره ویندوز رو پاک کنید و از نو نصب کنید
    1. M

      پاسخ به M.Reza

      سلام کامپیوتر من ویندوز 10 است قبلاً ویندوز 7 بود الان کردم ویندوز 10 قبلا وقتی ویندوز 7 بود یه رنگ های میاورد مثلا رو هر برنامه ی میرم این رنگ رو میار یه رنگ مربعی شکله و بیشتر قرمز و نارنجی هست حتی فیلم وآهنگ هم پخش میکنم این رنگ هارو میاره و گفتم حتما مشکل از ویندوز 7 هست قدیمی شده و ویندوزو عوض کردم الانم ویندوز 10 هستش ولی بازم این رنگ هارو میاره آیا این ویروسه یا چیزی دیگس؟
    1. احسان نیک پی

      پاسخ به M.Reza

      سلام وقت خوش بهتره ویندوز عوض کنید
  3. ALi

    خیلی ممنون بابت اطلاعات مفیدتون

    1. احسان نیک پی

      پاسخ به ALi

      سلام وقت خوش خوشحالم که مطلب بهتون کمک کرده
  4. امیر حسین

    سلام
    دست تون درد نکنه بابت مطالب کاربردی و مفید تون
    یه سئوال داشتم
    آیا ممکنه که لپ تاپ رو آن لاین ویروس یابی کرد؟
    ممنون میشم پاسخ بدید
    موفق باشید

    1. امیرحسین کنزق

      پاسخ به امیر حسین

      سلام برای آنتی ویروس‌های آنلاینی هست ولی اکثرا لایسنس دارند.
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%88%d8%b3-%d9%87%d8%a7%db%8c-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%be%db%8c%d9%88%d8%aa%d8%b1%db%8c/
ads
ads