داغ ترین ها :
معرفی بهترین کیبوردهای برنامه نویسی موجود در بازار

معرفی بهترین کیبوردهای برنامه نویسی موجود در بازار

در روزهایی که اکثر مشاغل با کامپیوتر گره خورده است، کیفیت لوازم جانبی کامپیوتر به اندازه خود سیستم از اهمیت بالایی برخوردار است. مناسب بودن لوازم جانبی به پیشرفت و بهبود راندمان افراد کمک ویژه‌ای می‌کند، از همین نظر بهتر است تا هرکس متناسب با ساعت کاری و میزان کارکردش هرچه زودتر نسبت به خرید بهترین وسایل موجود در بازار اقدام کند. در میان مشاغل اجین شده با کامپیوتر، برنامه نویس‌ها از همه بیشتر پشت سیستم می‌‍نشینند و نیاز به خرید مناسب ترین کیبورد برای برنامه نویسی بیشتر از سایر موارد احساس می‌شود.

خرید بهترین کیبورد برنامه نویسی به برنامه نویس‌ها کمک می‌کند تا خستگی کمتری را احساس کنند. همچنین تجربه ساعت‌ها کار با بهترین کیبوردهای برنامه نویسی به صورت اختصاصی به آن‌ها احساس ارزش، حرفه‌ای بودن و بالاتر رفتن سرعت کار را می‌دهد. در این مقاله از تکنولایف قصد داریم تا شما را به خواندن لیستی از بهترین کیبوردهای برنامه نویسی موجود در بازار دعوت می کنیم تا بتوانید نسبت به خرید بهترین کیبورد متناسب با نیاز خود اقدام کنید.

بهترین کیبورد برای برنامه نویس ها کدام است؟

بهترین کیبورد برای برنامه نویس ها

برنامه نویس‌ها به عنوان یکی از حساس‎‌ترین مشاغل عصر تکنولوژی مستحق استفاده از بهترین کیبوردهای بازار هستند. منطقی است که در میان انواع کیبوردهای ساخته شده، تعدادی از آن‌ها برای شغلی مثل برنامه نویسی مناسب‌تر باشد؛ البته مهم‌ترین نکته‌ای که لازم به ذکر است، عدم دیده شدن یک کیبورد خاص و منحصربه‌فرد برای برنامه نویسی است. در واقع استانداردهای متفاوتی برای کیبوردها از لحاظ اندازه و تعداد کلید علاوه‌بر نوع کاربری آنها وجود دارد؛ اما تا به حال بیانیه‌ای رسمی و تخصصی در ارتباط با کیبوردهایی که فقط مختص برنامه نویسی باشند، از هیچ گوشه از دنیا منتشر نشده است.

 

انواع کیبورد کامپیوتر را می توانید از تکنولایف بخرید: کیبورد

 

فاکتورهای لازم برای خرید مناسب ترین کیبورد برای برنامه نویسی

  1. نوع کیبورد از لحاظ اندازه و ارگونومی
  2. تعداد کلید های کیبورد
  3. سازگاری کیبورد با سیستم عامل‌ها
  4. نحوه اتصال کیبورد (سیمی، بی سیم)
  5. قیمت کیبورد

معرفی بهترین کیبوردهای برنامه نویسی موجود در بازار

حال که با مولفه‌های مهم برای تشخیص و خرید با بهترین کیبوردهای برنامه نویسی آشنا شده‌اید، بهتر است تا متناسب با سلیقه و حالت استفاده از کیبورد و استاندارهای روتین خود نسبت به انتخاب یکی از کیبوردهایی که در ادامه معرفی می‌شوند، اقدام کنید. البته بهتر است تا پیش از مطالعه مشخصات کیبوردهای متفاوت معرفی شده، ابتدا با استاندارد دسته بندی کیبوردها آشنا شوید.

انواع کیبوردها و تفاوت استانداردهایشان

بهترین کیبورد های برنامه نویسی

  • کیبورد فول سایز (Full sized) که با 104 کلید به دست کاربر میرسد. این نوع کیبورد متداول‌ترین و پرفروش‌ترین کیبورد موجود در بازار است که در اکثر خانه ها و مکان های اداری دیده می‌شود.
  • کیبورد فشرده یا TKL از تعداد کمتری کلید نسبت به مدل فول سایز بهره برده است. البته مشکلی با کاهش تعداد کلیدها عموما پیش نمی آید و 87 کلید کافی دیده می‌شود.
  • کیبورد 75 درصد کیبوردی است که نام پد سمت راست در آن دیده نمی شود و مناسب افرادی است که معمولا با آن قسمت از کیبورد کار روزمره انجام نمی‌دهند.
  • کیبورد 65 درصد دارای (68 + 4) کلید است. کلیدهای home، delete، page up و page down در این مدل کیبورد دیده می‌شوند.
  • کیبورد 60 درصد دارای 68 کلید است. علاوه بر کلیدهای نام پد تعدادی از کلیدهای میانبر بالایی هم در این مدل حذف شده‌اند. تنها تفاوت کیبورد 60 درصد با کیبورد 65 درصد قرار گرفتن 4 کلید home، delete، page up و page down محسوب می‌شود.
  • کیبورد 40 درصد دارای 42 کلید است. بعد از کیبوردی که تنها کلیدهای نام پد را دارد، کیبورد 40 درصد کوچکترین و فشرده ترین کیبورد موجود در دنیا است. تنها افراد خاصی در جهان از این کیبوردها استقبال می کنند و این مدل در همه فروشگاه ها دیده نمی‌شود.
  • کیبورد نام پد (Numpad) کوچکترین کیبورد دنیاست. 21 کلید موجود در این کیبورد باعث شده است تا لقب کوچکترین کیبورد دنیا به این مدل تعلق گیرد.

نکته: قاعدتا برنامه نویس ها از کیبورد شماره 6 و 5 نمی توانند استفاده کنند؛ اما نکته ای که در میان برنامه نویس های ارشد دیده شده است، استقبال عده بسیاری از کیبوردهای 60 درصد، 75 درصد و 87 درصد است. درواقع با توجه به تجربه و نظرات منتشر شده از برنامه نویس هایی سابقه کار بیشتری نسبت به سایرین دارند، استفاده از کیبوردهای کوچک در میان ارشدها بیشتر از جونیورها دیده شده است. البته باز هم تاکید می کنیم به دلیل آن که هیچ کیبوردی تا به امروز به صورت کیبورد اختصاصی برنامه نویسها معرفی نشده است، برای انتخاب و معرفی بهترین کیبوردهای برنامه نویسی به جز مشخصات کیبورد به سلیقه و روتین زندگی برنامه نویس توجه می شود.

انتخاب بهترین موس و کیبورد برای برنامه نویسی

بهترین موس و کیبورد برای برنامه نویسی

برنامه نویس‌ها از جمله افرادی هستند که به دلیل زمان بسیار زیادی که با موس و کیبورد سر و کار دارند، شاید بتوان گفت که خرید بهترین کیبورد و موس برای آن‌ها از نان شب واجب‌‍تر به حساب می‌آید. تا به اینجای مقاله به عوامل مهم و تاثیرگذار در استفاده و خرید بهترین کیبورد برای برنامه نویس ها به صورت جامع اشاره کردیم. در ادامه قصد داریم تا شما را با تعدادی از بهترین کیبورد برای برنامه نویسی ارزان قیمت آشنا کنیم. همچنین بررسی و دقت به عوامل دیگری مانند دقت موس بر حسب DPI، توان ضربه پذیری بر اثر کلیک‌ها و نحوه اتصال موس به سیستم برای خرید موس از جمله نکات کلیدی به نظر می‌آیند که به همراه انواع کیبوردها به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

 

انواع موس بی سیم و سیم دار را با بهترین قیمت از تکنولایف بخرید: موس

 

کیبورد و ماوس باسیم پرووان مدل PMK10

بهترین کیبورد برای برنامه نویس ها - کیبورد و ماوس PMK10

یکی از معروف‌ترین برندها در تولید و عرضه بهترین موس و کیبورد برای برنامه نویسی و کاربری‌های دیگر مانند گیمینگ و معمولی، برند پرووان است که با تولید کیبورد و ماوس باسیم پرووان مدل PMK10 توانست نام خود را در لیست مقرون‌به‌صرفه‌ترین تولید کنندگان کیبورد و ماوس دنیا مخصوصا حوزه آسیا ثبت کند. برای معرفی بیشتر این محصول در ادامه مطلب با مشخصات آن‌ها آشنا خواهید شد.

 

دلایل خرید کیبورد و ماوس PMK10

 

مشخصات کیبورد با سیم PMK10 :

  1. ارگونومی ساده کیبورد برای راحتی دست‌ها
  2. استفاده از پلاستیک فشرده ABS برای سبکی کیبورد و جابه‌جایی راحت در کمال مقاومت در برابر اکثر ضربه‌ها
  3. کیبورد فول سایز با 104 کلید
  4. اتصال کیبورد به سیستم با سیم بالای یک متر (طول سیم 150 سانتی متر است)
  5. توان ضربه پذیری قابل قبول کلیدها
  6. سازگاری با تمامی سیستم عامل‌ها مانند Windows، MacOs و Linux

مشخصات ماوس PMK10 :

  1. ارگونومی و طراحی مناسب برای استفاده چپ دست‌ها علاوه‌بر راست دست‌ها (کلیدهای دو طرف به صورت متقارن از کلید وسط یا همان اسکرولر قرار گرفته‌اند)
  2. دقت مناسب 1000 Dots Per Inch (دقت ماوس‌ها اکثرا در بازه 800 تا 1600 DPI قرار دارند. هرچقدر دقت ماوس بالاتر باشد، بهتر است)
  3. اتصال با سیم به طول مناسب جهت کارکردن آسان‌تر و جابه‌جایی ماوس روی میز کار
  4. استفاده از پلاستیک مقاوم ABS در ساخت ماوس

 

قیمت کیبورد و ماوس باسیم پرووان مدل PMK10

 

کیبورد Logitech MX

بهترین کیبورد برای برنامه نویسی - کیبورد لاجیتک Logitech MX Keys Mini

امکان ندارد که پشت میز کار نشسته باشید و تا امروز با برند لاجیتک آشنا نشده باشید. این روزها روی ماوس و کیبورد اکثر کاربران لوگوی لاجیتک دیده می‌شود. یکی از متفاوت‌ترین و بهترین کیبوردهای تولید شده لاجیتک که برای کاربری عمومی و برنامه نویسی بسیار مناسب دیده می‌شود، کیبورد بی سیم Logitech MX است. لاجیتک دو مدل کیبورد بی سیم MX طراحی کرده است. نوع اول آن با نام کیبورد فول سایز mx لاجیتک و نوع دوم با نام کیبورد مینی سایز لاجیتک در ویترین مغازه‌ها دیده می‌شوند. کیبورد فول سایز دارای 104 کلید نرمال بعلاوه 4 کلید مولتی مدیا و کیبورد مینی سایز دارای 79 کلید هستند که در میان انواع کیبوردهای تولید شده تا به امروز در لیست بهترین کیبوردهای مکانیکال قرار گرفته‌اند.

 

دلایل خرید کیبورد لاجیتک Logitech MX Keys Mini

  1. نرمی کلیدهای کیبورد و عدم تولید صدای آزاردهنده در اثر کار مستمر
  2. اتصال بدون سیم از طریق بلوتوث
  3. برد بالای 10 متر جهت استفاده آسان
  4. 79 کلید (75+4)
  5. اندازه کوچک جهت راحتی کار و مناسب برای افرادی که علاقه به استفاده از کیبوردهای کوچک دارند
  6. ارگونومی ببسیار مناسب جهت به حداقل رساندن خستگی دست‌ها هنگام کار
  7. نورپردازی مناسب برای زیبایی و تطابق بینایی و خسته نشدن چشم‌ها در نورهای متفاوت
  8. سازگار با سیستم عامل‌های Windows و MacOs
  9. توان بالای ضربه پذیری کلیدها
  10. دارای باتری و شارژ با استفاده از کابل USB Type C

 

قیمت کیبورد بی سیم لاجیتک مدل MX Keys Mini

 

پیشنهاد مطالعه:
بهترین کیبوردهای بی سیم

 

کیبورد ROYAL KLUDGE RK61

کیبورد ROYAL KLUDGE RK61 بهترین کیبورد برای برنامه نویسی

یکی از جمع و جورترین و بهترین کیبوردهای مکانیکی دنیا که با قیمت مناسبی نسبت به سایر رقبا در تیتر خبرهای حوزه خرید و فروش انواع کیبوردها قرار دارد، کیبورد ROYAL KLUDGE RK61 است که با استفاده از بهترین متریال‌های روز دنیا ساخته شده است. این کیبورد به قدری کاربردی دیده شده است که علاوه‌بر برنامه نویس‌ها، گیمرها هم به سراغ آن می‌آیند. منحصربه‌فردترین و چشمگیرترین دلیل محبوبیت و خرید این کیبورد بی سیم دیده شدن اتصال همزمان به 3 سیستم متفاوت از طریق بلوتوث است که توانسته است به تنهایی نام این مدل را در میان بهترین کیبورد های بی سیم دنیا قرار دهد در حالیکه قیمت بسیار پایین و اقتصادی ندارد. به طورقطع لازم است تا پیش از اقدام به انتخاب و خرید یک کیبورد بی سیم مناسب بتوانید به صورت جامع در راهنمای خرید بهترین کیبورد برای برنامه نویسی [2023] با ریز مشخصات و دلایل خرید کیبورد ROYAL KLUDGE RK61 آشنا شوید.

 

پیشنهاد مطالعه:
راهنمای خرید بهترین کیبورد گیمینگ

 

دلایل خرید کیبورد ROYAL KLUDGE RK61

  1. طراحی در 2 رنگ سفید و مشکی
  2. نورپردازی متفاوت صفحه زمینه در مدل سفید و مشکی (بک لایت آبی برای کیبورد سفید و بک لایت نارنجی برای رنگ مشکی)
  3. استفاده از پلاستیک مرغوب ABS برای جلوگیری از سنگین شدن و حمل آسان کیبورد
  4. مناسب برای طرفداران کیبورد مکانیکی
  5. طراحی کوچک اما مناسب جهت دریافت استاندارد کیبورد 60 درصد
  6. اتصال همزمان به 3 سیستم متفاوت از طریق درگاه بلوتوث
  7. سازگاری با تمام سیستم عامل‌های گوشی و دسکتاپ
  8. توان فوق العاده بالای ضربه پذیری کلیدهای این کیبورد مکانیکی برای استفاده طولانی مدت توسط کاربر (توان تحمل 50 میلیون ضربه در طی چندین سال)
  9. توانایی شارژ کیبورد با استفاده از رایج‌ترین کابل شارژ دنیا یعنی کابل USB Type C

کیبورد و ماوس بی سیم تسکو مدل TKM 7022W

کیبورد و ماوس بی سیم تسکو مدل TKM 7022W

تسکو برند یکه تاز میدان ماوس و کیبورد توانست بار دیگر با ارائه یکی از بهترین و کاربردی‌ترین لوازم کامپیوتر یعنی ماوس و کیبورد در میان بهترین‌ها قرار گیرد و نمودار فروش را بیش از پیش صعودی کند. تهیه کیبورد و ماوس ست شده به‌صورت یکجا با کمترین دردسر یکی از پرطرفدارترین خریدهای کاربران تا به امروز به شمار می‌آید که در این میان خرید کیبورد و ماوس بی سیم تسکو مدل TKM 7022W به صورت ویژه دیده شده است. این کیبورد و ماوس ارزان قیمت و مناسب به صورت بی سیم به انواع سیستم عامل‌ها متصل می‌شود و کار کاربر را برای استفاده در محدوده 10 متری سیستم راحت می‌سازد تا نیازی به چسبیدن کیبورد و ماوس به مانیتور و سیستم نباشد.

 

دلایل خرید کیبورد و ماوس بی سیم تسکو مدل TKM 7022W

 

مشخصات کیبورد بی سیم TKM 7022W :

  1. دیده شدن ساده‌ترین حالت و طراحی بدنه برای کیبورد
  2. عدم خستگی دست چپ یا راست
  3. وزن پایین و سبکی کیبورد به دلیل استفاده از پلاستیک فشرده ABS برای جابه‌جایی راحت در کمال مقاومت در برابر اکثر ضربه‌ها
  4. کیبورد فول سایز با 104 کلید
  5. اتصال کیبورد به سیستم بدون نیاز به سیم از طریق بلوتوث
  6. برد 10 متری کیبورد
  7. توان ضربه پذیری 10 میلیون بار کلیک برای تمامی کلیدها در طول عمر کیبورد
  8. سازگاری با تمامی سیستم عامل‌ها مانند Windows، MacOs و Linux
  9. استفاده از باتری قلمی به عنوان منبع تغذیه کیبورد

 

مشخصات ماوس TKM 7022W :

  1. ارگونومی و طراحی مناسب برای استفاده تمامی کاربرها (به دلیل قرار گرفتن کلیدهای دو طرف به صورت متقارن از کلید وسط یا همان اسکرولر این ماوس برای افراد چپ دست هم مانند راست دست‌ها مناسب دیده شده است)
  2. دقت چشمگیر 1000 Dots Per Inch (معمولا به صورت استاندارد دقت ماوس‌ها در بازه 800 تا 1600 DPI قرار می‌گیرد. میزان عملکرد مثبت آن‌ها با دقت بر حسب DPI رابطه مستقیم دارد)
  3. اتصال بدون سیم جهت کارکردن آسان‌تر و جابه‌جایی ماوس روی میز کار
  4. استفاده از پلاستیک مقاوم ABS در ساخت ماوس
  5. کارکرد روان و جابه‌جایی آسان و سریع

 

قیمت کیبورد و ماوس بی سیم تسکو مدل TKM 7022W

 

کیبورد گیمینگ ریزر مدل Huntsman V2 Tenkeyless

کیبورد گیمینگ ریزر مدل Huntsman V2 Tenkeyless بهترین کیبوردهای برنامه نویسی موجود در بازار

درست است که کیبورد مدل Huntsman V2 Tenkeyless ریزر از نوع گیمینگ است؛ اما با توجه به ارگونومی مناسب و استفاده از بهترین فناوری روز دنیا در ساخت این کیبورد، برنامه نویس‌ها هم علاوه‌بر گیمرها نسبت به خرید این کیبورد اشتیاق نشان داده‌اند به همین دلیل در این مقاله قرار گرفته است. در میان بهترین کیبوردهای برنامه نویسی نام کیبورد گیمینگ ریزر مدل Huntsman V2 Tenkeyless هم دیده می‌شود.

 

دلایل خرید کیبورد گیمینگ ریزر مدل Huntsman V2 Tenkeyless

  1. طراحی فوق العاده برای راحتی دست (تعبیه صفحه‌ای نرم برای جای دست در پایین کلیدها)
  2. نورپردازی چشم نواز (نور پس زمینه قابل تنظیم Razer Chroma RGB با 16.8 میلیون گزینه رنگ)
  3. کیبورد فشرده یا TKL (دارای 87 کلید)
  4. اتصال با سیمی به بلندای 1 متر و 80 سانتی‌متر
  5. توان ضربه پذیری 100 میلیون ضربه در طول عمر کیبورد
  6. سازگاری با تمامی سیستم عامل‌ها

 

قیمت کیبورد گیمینگ ریزر مدل Huntsman V2 Tenkeyless سوئیچ بنفش

 

 

انواع کیبورد گیمینگ را می توانید از تکنولایف بخرید: کیبورد گیمینگ

 

کیبورد باسیم پرووان مدل PKC30

کیبورد باسیم پرووان مدل PKC30 مناسب ترین کیبورد برای برنامه نویسی

کمپانی آسیایی پرووان از سال 2015 به توزیع انواع کیبورد و ماوس مشغول است که در میان مشخصات برتر، قیمت مقرون‌به‌صرفه تمامی مدل‌ها باعث دیده شدن نام این برند در میان بهترین کیبورد برای برنامه نویسی ارزان ایران و سایر نقاط شده است. پرروان برای این مدل کیبورد روش اتصال به سیستم از طریق کابل 150 سانتی‌متری را انتخاب کرده است که در کنار عدم محدودیت سازگاری برای اتصال با انواع سیستم عامل‌ها می‌تواند یکی از بهترین دلایل انتخاب این مدل باشد.

 

دلایل خرید کیبورد PKC30

  1. ارگونومی مناسب جهت قرار دادن دست
  2. کیبورد فول سایز با 104 کلید نرمال
  3. اتصال از طریق کابل 150 سانتی‌متری
  4. توان ضربه پذیری 5 میلیون ضربه در طول عمر کیبورد
  5. سازگاری با تمامی سیستم عامل‌ها
  6. دارای حروف فارسی حک شده روی کلیدها
  7. وزن سبک کمتر از 500 گرم برای جابه‌جایی و حمل آسان

 

قیمت کیبورد باسیم پرووان مدل PKC30

 

سخن آخر

کیبورد یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین لوازم کار برای ساعت‌ها کار کردن با انواع کامپیوتر و سیستم است. برنامه نویسی یکی از آن دسته مشاغلی است که با روشن شدن کامپیوتر و تایپ کردن کدهای متنوع شروع می‌شود و تا برنداشتن دست از روی ماوس و کیبورد ادامه دارد.

در این میان تعدادی از ماوس و کیبوردهای بی سیم و با سیم موفق به دریافت رضایت بیشتری از برنامه نویس‌ها شدند که در مقاله راهنمای خرید بهترین کیبورد برای برنامه نویسی جهت داشتن بهترین راندمان و بالا بردن کیفیت کار مشغول معرفی بهترین کیبوردهای برنامه نویسی موجود در بازار شدیم تا شما بتوانید تنها با چند دقیقه مطالعه به شناخت مناسبی از کیبوردهای معرفی شده نسبت به نیاز خود دست پیدا کنید. اگر برنامه نویس هستید یا در کنار برنامه نویس‌ها مشغول به کار هستید و از مدل ماوس و کیبورد مورد استفاده اطلاع دارید، خوشحال می‌شویم تا این دسته از نظرات ارزشمند را با ما به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

بهترین کیبورد بی سیم برای برنامه نویسی کدام است؟

با توجه به نقد و بررسی و مدل‌های معرفی شده، بهترین کیبورد برای برنامه نویسی کیبورد بی سیم Logitech MX Keys Mini است که با استفاده از تکنولوژی بلوتوث به حداکثر سه دستگاه متصل می‌شود و برنامه نویس‌های بسیاری را می‌تواند از خود راضی نگه دارد.

کیبورد با سیم برای برنامه نویسی بهتر است یا بی سیم؟

حقیقتا نحوه اتصال کیبورد تاثیر زیادی روی روند کار برنامه نویس‌ها ندارد. البته درست است که تک تک جزئیات کامپیوتر و لوازم جانبی آن مانند کیبورد در بهبود کیفیت کار برنامه نویس‌ها تاثیر مستقیم و غیر مستقیم دارد؛ اما در صورت دارا بودن حداقل برد پاسخگویی و همچنین سازگاری با انواع سیستم‌های عامل برای یک کیبورد بی سیم، دیگر تفاوت به‌خصوص یا تاثیرگذاری بین کیبوردهای بی سیم و با سیم در هیچ شغلی مخصوصا برنامه نویسی دیده نمی‌شود.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

  1. آیدین خوشنویس

    با تشکر از مقالتون، ولی اصلا حرفه ای برخورد نکردید.
    1. باید دانست که کلید های جهت دار (Arrow Keys) از پر کاربرد ترین کلید های کیبرد برای برنامه نویسان هستند پس حتما باید از کلید های دیگر فاصله داشته باشند که اشتباهی با کلید های دیگر فشرده نشوند و اینکه حتما بزرگ باشند.
    2. کلید های Home و End و PageUp و PageDown هم مشابه نکته بالا از اهمیت بالایی برخورداند چون برنامه نویس دائما در حال حرکت و جابه جایی بین کد ها است. برای همین توصیه میشود مجزا و بزرگ باشند.
    3. همچنین بزرگ تر بودن کلید Enter میتونه راحتی بیشتری رو برای برنامه نویس ایجاد کنه که در درجه دوم توصیه میشود

    پس از لحاظ طراحی کیبرد های زیر اصلا قابل استفاده نیستند:

    کیبورد Logitech MX
    کیبورد ROYAL KLUDGE RK61

    بقیه کیبرد ها مناسب هستند.
    با تشکر

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%da%a9%db%8c%d8%a8%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d9%86%d9%88%db%8c%d8%b3%db%8c/
ads
ads