داغ ترین ها :
بررسی کامل و مقایسه تفاوت ایکس باکس سری اس و ایکس

بررسی کامل و مقایسه تفاوت ایکس باکس سری اس و ایکس

ایکس باکس سری اس و ایکس باکس سری ایکس کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت محسوب می‌شوند. این دو کنسول در عین داشتن ویژگی‌های مشابه زیاد باهم دارای تفاوت‌های نیز هستند. در ادامه قصد داریم به بررسی تفاوت و مقایسه ایکس باکس سری اس با سری ایکس بپردازیم.

تفاوت ایکس باکس سری S و ایکس باکس سری X

اگر قصد داشته باشیم سه تفاوت مهم و کلیدی بین ایکس باکس سری اس و ایکس را به طور خلاصه توضیح دهیم، ایکس باکس سری ایکس دارای درایور Blu-ray 4K UHD است که می‌توان از نسخه فیزیکی بازی‌ها نیز استفاده کرد در صورتی که سری اس این قابلیت را ندارد.

 

بررسی تفاوت های کنسول سری اس و ایکس

 

دومین مورد این است که ایکس باکس سری ایکس SSD یک ترابایتی دارد که می‌تواند 16 بازی را ذخیره کند. در مقابل ایکس باکس سری اس SSD با ظرفیت 512 گیگابایت دارد که می‌تواند 3 یا نهایت 4 بازی را ذخیره کند.

سومین مورد درباره تفاوت ایکس باکس سری اس با سری اکس این است که ایکس باکس سری ایکس بازی‌ها را با کیفیت 4K و سرعت 60 فریم در ثانیه اجرا می‌کند و در مقابل ایکس باکس سری اس کیفیت 1440p را نمایش می‌دهد.

در کنار تفاوت‌های ذکر شده این دو کنسول رابط کاربری مشابه، برنامه‌های Netflix و Prime Video دارند. نکته قابل توجه این است که هر دو کنسول می‌توانند بازی‌های یکسانی را اجرا کنند.

 

انواع کنسول بازی و ایکس باکس را با بهترین قیمت از تکنولایف بخرید

 

مقایسه سخت افزار کنسول سری اس و سری ایکس

وقتی صحبت از سخت‌افزار می‌شود هر دو کنسول خانگی مجهز به فناوری AMD هستند. هر دو کنسول پردازنده 8 هسته‌ای Zen 2 این شرکت و پردازشگر گرافیکی سفارشی Radeon RDNA 2 را دارند؛ اما سرعت بین پردازنده‌های کنسول سری ایکس با سری اس متفاوت است. کنسول‌ها به ترتیب با فرکانس 3.8 گیگاهرتز و 3.6 گیگاهرتز کار می‌کنند.

 

ایکس باکس سری ایکس یا اس

 

مهم‌ترین تفاوت زمانی رخ می‌دهد که نگاهی دقیق‌تر به پردازنده‌ گرافیکی RDNA 2 بیندازیم. ایکس باکس سری ایکس دارای 56 واحد پردازشی با فرکانس 1.825 گیگاهرتز است و در مقابل سری S دارای 20 واحد پردازشی با فرکانس 1.565 گیگاهرتز است. در نتیجه Xbox Series X می‌تواند داده‌های بیشتری را با سرعت بالاتری نسبت به سری اس پردازش کند.

از دیگر تفاوت‌های ایکس باکس سری اس با سری ایکس میزان حافظه داخلی آن‌ها است. سری ایکس دارای 16 گیگابایت رم GDDR6 است در حالی که سری اس 10 گیگابایت رم GDDR6 دارد. حافظه داخلی Xbox Series X دو برابر حافظه داخلی سری S است. هر دو کنسول پشتیبانی از USB HDD و سازگاری با کارت حافظه جانبی دارند. همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، ایکس باکس سری ایکس دارای پخش کننده بلوری 4K UHD است در حالی که سری S برای پایین نگه داشتن هزینه‌ها از این قابلیت صرف نظر کرده است.

در بخش خروجی صدا هیچ یک از کنسول‌ها دارای پورت خروجی نوری دیجیتال نیستند؛ بنابراین شما به HDMI 2.1 محدود می‌شوید. یکی از ویژگی‌های مثبت HDMI 2.1 تأخیر کم صدا و پشتیبانی از ویژگی‌ low-latency و ویژگی نرخ تازه‌سازی متغیر است. هر دو Xbox Series X و Series S از موتور صوتی سه بعدی Project Acoustics برای پردازش صدا استفاده می‌کنند.

 

 

فرق ایکس باکس سری اس با سری ایکس در بخش طراحی

هر دو کنسول نسل نهمی طراحی مینیمالیستی دارند. ایکس باکس سری ایکس طراحی ظریفی دارد که در قسمت جلوی آن لوگوی سفید ایکس باکس، درایو عمودی Blue-ray، دکمه خارج کردن دیسک، دکمه جفت سازی با دسته و یک پورت USB Type-A قرار گرفته است. در قسمت پشتی آن پورت‌های USB Type-A، درگاه اترنت، پورت HDMI، اسلات کارت حافظه جانبی و دکمه پاور قرار گرفته است.

 

تفاوت کنسول‌های سری اس و ایکس

 

در مقابل Xbox Series S کمی کوچکتر با طراحی است که یادآور طراحی Xbox One S مایکروسافت است. این کنسول رنگ سفید دارد و دریچه خنک کننده دایره‌ای شکل مشکی روی آن قرار گرفته است. مانند سری ایکس روی بدنه جلویی آن لوگوی سفید ایکس باکس قرار دارد؛ همچنین یک پورت USB Type-A و یک دکمه جفت شدن با دسته وجود دارد. در کل ایکس باکس سری اس 60 درصد نسبت به ایکس باکس سری ایکس کوچکتر شده است.

 

پیشنهاد مطالعه:
راهنمای خرید کنسول بازی

 

مقایسه ایکس باکس سری ایکس با ایکس باکس سری اس در اجرای بازی

کنسول سری ایکس با سری اس هر دو می‌توانند بازی‌های یکسانی را اجرا کنند. هر دو کنسول سازگاری کامل با بازی‌های ایکس باکس وان، ایکس باکس 360 و بازی‌های اصلی ایکس باکس را ارائه می‌دهند. البته این نکته نیز قابل توجه است که برخی از بازی‌های FPS در ایکس باکس سری اس اجرا نمی‌شوند.

جمع‌بندی

برای بسیاری از طرفداران کنسول‌های مایکروسافت همواره این سوال وجود داشت که دو کنسول ایکس باکس سری اس و ایکس که باهم معرفی شدند چه تفاوتی دارند. در این مقاله به صورت مفصل به توضیح فرق ایکس باکس سری اس با سری ایکس پرداختیم. شما برای خرید کدام یک را ترجیح می‌دهید، نظراتتان را از بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

ایکس باکس سری اس بهتره یا ایکس؟

برای دانستن این موضوع که ایکس باکس سری اس بهتره یا ایکس باید به بودجه و نیازی که از دستگاه دارید توجه کنید. هر دو بازی‌های یکسان را اجرا می‌کنند و پردازنده یکسانی دارند؛ اما تفاوت‌های محسوسی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

بازی‌های کنسول ایکس باکس سری ایکس را روی سری اس نیز می‌توان اجرا کرد؟

بله با خرید اشتراک گیم پس در هر دو کنسول می‌توانید به تمامی بازی‌هایی که برای آن‌ها عرضه شده دسترسی داشته باشید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

5 نظر

  1. A V

    بخش xbox مایکروسافت بزودی جمع خواهد گشت
    البته این دستگاه که بازی انحصاری درست و حسابی و جیلبریک ندارد

    و با این همه هیاهوی تبلیغاتی حتی یک سوم پلی استیشن هم فروش نداشته است. و فقط تولیدش برای مایکروسافت ضرر بوده است
    باید هم توقف ساخت و پشتیبانی اش اعلام شود

    1. ممد

      پاسخ به A V

      جدی میفرمایید؟
    1. بدبخت

      پاسخ به A V

      Viبیاد
    1. ماکروسافت

      پاسخ به A V

      احتمالا خواب دیدی. پاشو خخخ
      1. امین

        پاسخ به ماکروسافت

        قشنگ مشخصه از اون دسته هستی که بین سری اس و پی اس ۴، پی اس ۴ منسوخ رو انتخاب میکنن، چون گاد آو وار داره! دقیقاً ۹۰ درصد ایرانی جماعت یعنی همین.
اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d8%a7%db%8c%da%a9%d8%b3-%d8%a8%d8%a7%da%a9%d8%b3-%d8%b3%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d8%b3%d8%b1%db%8c-%d8%a7%db%8c%da%a9%d8%b3/
ads
ads