داغ ترین ها :
فرق بین مودم adsl و روتر چیست؟

فرق بین مودم adsl و روتر چیست؟

برای اتصال به اینترنت نیاز به یک مودم یا روتر دارید. هر دو دستگاه اتصال به اینترنت را انجام می‌دهند؛ اما عملکردهای متفاوتی دارند. مودم برای شما این امکان را فراهم می‌کند تا به شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) وصل شوید و در مقابل روتر به تمامی دستگاه‌های بی‌سیم این اجازه را می‌دهد تا به طور هم‌زمان به دستگاه وصل شوند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در این مطلب بررسی میکنیم که فرق مودم و روتر در چه مواردی است؟

 

برای مشاهده و خرید انواع تجهیزات شبکه به فروشگاه تکنولایف سر بزنید: قیمت تجهیزات انواع شبکه

 

مودم چیست؟

قبل از رفتن سراغ موضوع تفاوت مودم و روتر، ابتدا درباره هریک از این محصولات توضیح کلی خواهیم داد سپس به تفاوت بین آن‌ها می‌پردازیم. مودم که مخفف کلمه “modulator-demodulator” است دستگاهی است که خانه شما را از طریق یک اتصال فیزیکی به ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) متصل می‌کند. مودم داده‌ها را از ISP شما به قالبی ترجمه می‌کند که دستگاه‌های شبکه خانگی بتوانند به آن وصل شده و استفاده کنند. سه نوع متداول اتصال مودم وجود دارد:

تفاوت مودم و روتر

 

Dial-up: مودمی است که از خط تلفن برای اتصال به ISP استفاده می‌کند. این قدیمی‌ترین نوع اتصال مودم است و تا حد زیادی با اتصالات باند پهن جایگزین شده است.

DSL: نوع دیگری از مودم است که نسبت به Dial-Up سرعت بالاتری دارد و از خط تلفن برای اتصال به ISP استفاده می‌کند. شما قطعا واژه ADSL و VDSL در ایران به گوشتان خورده است و شنیده‌اید که شرکت‌ها این خدمات را ارائه می‌کنند. ADSL نسبت به DSL سرعت دانلود بالاتر و سرعت آپلود پایین‌تری دارد ولی VDSL نسبت به ADSL و DSL هم دارای سرعت دانلود بالاتری است و هم سرعت آپلود بالاتری دارد. در نظر داشته باشید که مودم VDSL با مودم ADSL تفاوت دارد و در صورت نیاز به خرید مودم جدید باید به این موضوع توجه داشته باشید.

Fiber: اگر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات به شما سرویس فیبر نوری را ارائه کنند باید مودم مناسب آن را خریداری کنید. در نظر داشته باشید که این سرویس سرعت بسیار خوبی دارد و تا 200 الی 250 مگابیت بر ثانیه سرعت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

Satellite: اگر قصد استفاده از سرویس اینترنت ماهواره‌ای را داشته باشید باید حتما مودم مناسب این کار را خریداری کنید. در این نوع اینترنت یک دیش به روی پشت بام قرار می‌گیرد و مودم قرار گرفته در خانه شما را به اینترنت متصل می‌کند.

5G: برخی از مودم‌ها ار سیم کارت پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند اینترنت 3G، 4G یا 5G را در اختیار شما قرار دهند. مودم‌های 5G به نسبت مودم‌های 4G قیمت بالاتری دارند و چون در ایران 5G نیست بهتر است در صورت نیاز به سراغ مدل‌های 4G بروید.

امکان استفاده از مودم بدون روتر وجود دارد و شما به راحتی با اتصال سیمی می‌توانید سیستم یا لپ تاپ خود را به مودم متصل کرده و از اینترنت استفاده کنید.

 

راهنمای خرید مودم های گیمینگ را بخوانید:
بهترین مودم گیمینگ

 

مودم چه کاری انجام می‌دهد؟

در ادامه وظایف مودم را توضیح می‌دهیم.

  • اتصال شما را به اینترنت برقرار می‌کند.
  • مودم سیگنال‌ها را از ارائه دهنده خدمات دریافت کرده و آن را به گونه‌ای قابل فهم برای دستگاه‌ها تبدیل می‌کند.
  • هر مودم یک آی پی آدرس مشخص دارد که آن را در فضای وب مشخص می‌کند.

روتر چیست؟

روتر دستگاهی است که بین مودم و گوشی، لپ تاپ، تبلت، کنسول بازی و هر محصول دیگری قرار می‌گیرد و باعث می‌شود تا اینترنت مودم در اختیار محصولات دیگر قرار بگیرد. در بالا اشاره کردیم که امکان استفاده از مودم بدون روتر وجود دارد ولی در این بخش باید بگوییم که روتر بدون مودم هیچ کارایی ندارد. مودم در نقش موتور یک ماشین است که در صورت خراب بودن آن شما هیچ حرکتی نمی‌توانید انجام دهید.

فرق مودم adsl با روتر

روترها در دو نوع کلی دو بانده و سه بانده قابل خرید هستند. روترهای دو بانده می‌توانند به صورت همزمان دیتاها را با فرکانس 2.4 و 5.0 گیگاهرتز ارسال و دریافت کنند. روتر سه بانده می‌تواند همزمان دیتاهایی با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و دو عدد 5.0 گیگاهرتز به صورت مجزا را ارسال و دریافت کند. برخی از روترها دارای پورت USB هستند و برای اتصال پرینتر و وسایل این‌چنینی کاربرد دارند.

روتر چه کاری انجام می‌دهد؟

در ادامه وظایف روتر را توضیح می‌دهیم.

  • رابط بین مودم و اینترنت گوشی یا لپ تاپ شما که از طریق وای فای دریافت می‌کنید همین روتر است.
  • روتر یک شبکه محلی کوچک ایجاد می‌کند تا دستگاه‌های موجود در اطراف در صورت داشتن رمز بتوانند از اینترنت مودم استفاده کنند.
  • روتر بدون وجود مودم هیچ کارایی ندارد و برای استفاده از روتر حتما به مودم نیاز خواهید داشت؛ چرا که تا اینترنتی موجود نباشد نمی‌توان آن را به دستگاه‌های مختلف انتقال داد.

mesh network یعنی چی؟

زمانی که شما بیشتر از یک روتر برای پخش کردن اینترنت استفاده کنید به آن mesh network می‌گویند. روتر دوم که به نام nodes هم شناخته می‌شود اندازه‌ای کوچک‌تر از روتر اول دارد و باید حتما به روتر اول متصل شود. mesh network باعث می‌شود تا سیگنال وای فای قوی‌تری را دریافت کنید.

 

چگونه پرینتر را شبکه کنیم؟
شیر کردن پرینتر

 

مودم روتر چیست؟

اگر به سال‌ها قبل برگردیم تکنولوژی به نام وای فای معنایی نداشت و در هر خانه شاید تنها یک کامپیوتر دیده میشد و نیاز بود تا این سیستم به اینترنت متصل شود. مودم نقش اتصال این کامپیوتر به اینترنت و شبکه را برعهده داشت و پل ارتباطی بین ارائه دهنده خدمات و البته کامپیوتر میشد. با پیشرفت فناوری و همه گیر شدن فناوری وای فای نیاز بود تا دستگاه‌های مختلف به یک مودم متصل شوند و دقیقا در همین نقطه روتر وارد بازی شد. روتر به مودم متصل میشد و اینترنت مودم را بین دستگاه‌های مختلف پخش می‌کرد تا شما بتوانید با لپ تاپ، گوشی، کنسول بازی و دستگاه‌های دیگر به طور همزمان به یک اینترنت متصل شوید.

فرق بین مودم و روتر

در واقع آنتن‌هایی که به روی مودم خود مشاهده می‌کنید آنتن‌های روتر هستند و وظیفه دارند سیگنال‌ها را به فاصله دورتری ارسال کنند تا گوشی شما در هر نقطه از خانه بتواند این سیگنال‌ها و در نتیجه اینترنت را دریافت کند. مودم‌های قدیمی‌تر که فاقد روتر بودند آنتن هم نداشتند و نمی‌توانستند اینترنت را به صورت بی‌سیم در اختیار شما قرار دهند و مجبور می‌شدید تا لپ تاپ یا کامپیوتر خود را با سیم LAN به مودم متصل کنید. البته که هنوز هم می‌توانید برای اتصال کنسول بازی یا لپ تاپ به مودم روتر خود از سیم LAN کمک بگیرید تا تأخیر یا همان پینگ کمتر شود.

با گذشت سال‌ها و به مرور زمان مودم و روتر به یک دستگاه تبدیل شدند و در حال حاضر شما با خرید مودم همزمان یک روتر هم خریداری می‌کنید و دقیقا به همین دلیل نام مودم‌های جدید ”مودم روتر” است. این یعنی مودم‌های جدید هم اینترنت را از شرکت ارائه دهنده خدمات دریافت می‌کنند و هم آن را بین دستگاه‌های موجود در خانه پخش می‌کنند و در حال حاضر کمتر دیده می‌شود که کاربران از مودم و روتر جداگانه استفاده کنند.

 

آموزش مخفی کردن مودم wifi:
پنهان كردن واي فاي

 

تفاوت بین مودم و روتر چیست؟

در بالا توضیح دادیم که روتر و مودم هر کدام چه کاری انجام می‌دهند و این دقیقا تفاوت آن‌ها است. مودم دستگاهی است که سیگنال را از ارائه دهنده خدمات دریافت کرده و آن را به گونه‌ای قابل فهم تبدیل می‌کند. روتر از طرفی این سیگنال را از طریق ایجاد یک شبکه محلی بین دستگاه‌های مختلف شما پخش می‌کند و امکان می‌دهد تا همزمان گوشی و لپ تاپ و کنسول و وسایل دیگر شما به شبکه اینترنت متصل شوند. روتر بدون وجود مودم هیچ کارایی ندارد و مودم نقش اصلی را ایفا می‌کند. امروزه مودم و روتر ترکیب شده و اکثرا به صورت مودم روتر به فروش می‌رسند و دستگاه خریداری شده هم اینترنت را دریافت می‌کند و هم به پخش آن به صورت محلی می‌پردازد.

تفاوت پورت‌های روتر و مودم

یکی دیگر از موارد در تفاوت بین مودم و روتر تعداد پورت‌های در نظر گرفته شده برای آن است. مودم‌ها چندین پورت مختلف برای اتصال به لپ تاپ، کامپیوتر و سایر دستگاه‌ها دارند و این در صورتی است که روتر تنها دارای دو پورت LAN و WAN است. اصطلاح WAN و LAN چندین بار در این مقاله تکرار شده و برای درک بهتر توضیح بیشتری درباره آن خواهیم داد. LAN به معنی شبکه محلی است و یک شبکه را در محل کوچکی مانند خانه، دفتر کار و غیره پوشش می‌دهد. WAN به معنی شبکه‌ای گسترده است که محدوده بسیار وسیعی را پوشش می‌دهد و شبکه‌های کوچکتر را به یک دیگر وصل می‌کند.

جمع‌بندی

افراد زیادی وجود دارند که هنگام خرید مودم و روتر دچار سردرگمی می‌شوند و تفاوت بین این دو مدل را درک نمی‌کنند. در مقاله فوق تفاوت‌های مودم و روتر را توضیح دادیم. البته امروزه اکثر مدل‌های جدید موجود در بازار مودم روتر هستند و ترکیبی از این دو دستگاه را درون خود دارند. با مطالعه مقاله فوق متوجه این موضوع خواهید شد  که خرید کدام دستگاه برایتان منطقی‌تر است.

سوالات متداول

تفاوت مودم با روتر چیست؟

مودم و روتر تفاوت‌های زیادی باهم دارند که از برجسته‌ترین آن‌ها می‌توان به تعداد پورت‌ها، تفاوت در IP و محدوده منطقه پوشش دهی شبکه است.

مودم بهتر است یا روتر؟

جواب این سوال بستگی به نیاز شما دارد و با مطالعه کامل درباره هر دو این دستگاه می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/adsl-vs-router/
ads
ads