داغ ترین ها :
مقایسه مک بوک ایر M1 و مک بوک ایر M2

مقایسه مک بوک ایر M1 و مک بوک ایر M2

فهرست مطالب طراحی و کیفیت ساخت صفحه نمایش سخت افزار نرم افزار درگاه‌ها شارژدهی باتری وب‌کم و اسپیکر قیمت جمع بندی؛ ایر M1 یا ایر M2؟ سوالات متداول اپل در سال 2020 مک بوک‌های جدید خود را با تراشه اختصاصی M1 به بازار عرضه کرد تا به نوعی نسل مک بوک‌های اینتل به پایان برسد. […]

مک بوک ایر M1

مک بوک ایر M2

مک بوک ایر M2

مک بوک ایر M1

امتیاز

8.25
طراحی :
8
صفحه نمایش :
8
باتری :
8
اسپیکر :
7.5
کیفیت ساخت :
9
ارگونومی :
9
رابط کاربری :
8.5
عملکرد :
8

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت عالی
  • نمایشگر QHD باکیفیت
  • عملکرد سخت افزاری بسیار خوب
  • شارژدهی باتری عالی
  • کیبورد و ترک‌پد بسیار خوب

نقاط ضعف

  • حاشیه‌های نسبتا زیاد اطراف پنل
  • پورت‌های بسیار محدود
  • وبکم HD
  • نبود فن و داغ شدن در استفاده سنگین و طولانی

مک بوک ایر M2

مک بوک ایر M2

امتیاز

8.5
طراحی :
8.5
صفحه نمایش :
8.5
باتری :
8
اسپیکر :
8
کیفیت ساخت :
9
ارگونومی :
9
رابط کاربری :
8.5
عملکرد :
8.5

نقاط قوت

  • طراحی به‌روز و حاشیه‌های کم اطراف پنل
  • نمایشگر QHD باکیفیت با روشنایی 500 نیت
  • سخت افزار بسیار خوب
  • شارژدهی باتری عالی
  • وبکم FHD و اسپیکر چهارگانه
  • اضافه شدن پورت MagSafe

نقاط ضعف

  • نبود فن و داغ شدن در استفاده سنگین و طولانی
  • پورت‌ها هنوز هم محدود است

اپل در سال 2020 مک بوک‌های جدید خود را با تراشه اختصاصی M1 به بازار عرضه کرد تا به نوعی نسل مک بوک‌های اینتل به پایان برسد. مک بوک ایر M1 از ابتدا به دلیل قدرت سخت افزاری عالی که داشت مورد توجه کاربران قرار گرفت و در ایران هم فروش خوبی را تجربه کرد. اپل در سال 2022 از مک بوک ایر M2 نیز رونمایی کرد که با بهبودهایی همراه بود. در این مطلب قصد داریم به مقایسه مک بوک ایر M1 و M2 بپردازیم تا مشخص شود کدامیک در حال حاضر ارزش خرید بالاتری دارد.

 

تکنولایف فروشگاه انواع Macbook با بهترین قیمت ایران: خرید مک بوک

 

طراحی و کیفیت ساخت

مک بوک‌های شرکت اپل همواره جزو بهترین و باکیفیت‌ترین لپ تاپ‌های بازار بوده‌اند و سازنده آمریکایی به خوبی از این موضوع خبر دارد و این فرمول موفق را چندان تغییر نمی‌دهد. مک بوک ایر M1 طراحی مرسوم دارد و شبیه به مدل‌های قبلی این سری به نظر می‌رسد.

این محصول با ابعاد 304.1 در 212.4 در 16.1 میلی‌متر روانه بازار شده و 1.29 کیلوگرم نیز وزن دارد. طراحی این لپ تاپ به گونه‌ای است که ضخامت آن از بالا به پایین کم می‌شود و اگر از کنار به مک بوک ایر M1 نگاه کنید قطعا متوجه این شیب از نظر کاهش ضخامت خواهید شد.

مقایسه مک بوک ایر m1 و m2

درب این لپ تاپ و همچنین بدنه کاملا از جنس آلومینیوم است و کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد. به روی درب مک بوک لوگوی اپل خودنمایی می‌کند و شما می‌توانید از بین سه رنگ نقره‌ای، خاکستری و البته طلایی انتخاب خود را انجام دهید. درب این محصول طراحی تخت ندارد و در کناره‌ها شاهد کمی انحنا هستیم.

یکی از ایراداتی که از ابتدای عرضه این مک بوک به اپل وارد شد حاشیه‌های اطراف نمایشگر است و کاربران انتظار داشتند در این مدل اپل این حاشیه‌ها را مقداری کاهش دهد. در اطراف نمایشگر مک بوک ایر M1 حدود 8.8 میلی‌متر حاشیه وجود دارد و در نهایت نسبت نمایشگر به بدنه این مدل به 79 درصد می‌رسد که البته عدد بدی نیست.

مک بوک ایر M1 از کیبوردی بدون Numpad استفاده می‌کند و ترک‌پد نیز با اندازه بزرگ در زیر کیبورد و تقریبا در میانه دیده می‌شود. در دو طرف کیبورد نیز دو سری اسپیکر دیده می‌شود تا این لپ تاپ بتواند صدایی بلند و باکیفیت تولید کند. این مدل در سمت راست میزبان جک 3.5 میلی‌متری صدا و در سمت چپ میزبان دو درگاه Type-C است.

به طور کلی مک بوک ایر M1 از نظر طراحی، کیفیت و امکان حمل و نقل یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار است و از لحظه اول متوجه کیفیت بالای بدنه آن خواهید شد.

مقایسه ضخامت مک m1 و m2

اپل اما مک بوک ایر M2 را با تغییراتی روانه بازار کرد تا این محصول حس و حال تازگی و جدید بودن را به کاربران انتقال دهد. این لپ تاپ حالا طراحی کاملا تخت دارد و اگر درب آن را نگاه کنید در لبه‌ها هم دیگر هیچ انحنایی دیده نمی‌شود و این محصول مسیر ایفون‌های سری 12 به بعد را پیش گرفته است.

یکی از تغییرات بسیار جذاب مک بوک جدید کاهش ضخامت آن از 16.1 میلی‌متر نسل قبلی به 11.3 میلی‌متر است. مک بوک ایر M2 عملا مانند یک آیپد است و تنها می‌توان اپل را برای این طراحی جذاب و خوش‌ساخت تحسین کرد. البته وزن این لپ تاپ هم 50 گرم کمتر شده و به 1.24 کیلوگرم رسیده است تا برای جابجایی بی‌نظیر باشد.

ناچ مک بوک ایر m2

سازنده آمریکایی حاشیه‌های اطراف نمایشگر را نیز از 8.8 ملی‌متر به 5.6 میلی‌متر کاهش داده تا نسبت تصویر به حدود 82 درصد برسد. البته که در بالای پنل دقیقا مانند ایفون‌ها یک ناچ دیده می‌شود که میزبان دوربین است. حاشیه‌های کمتر اطراف نمایشگر ظاهر جدیدی به مک ایر M2 بخشیده و باعث می‌شود تا این مدل جذاب‌تر از قبل باشد و شما از تماشای محتوا در آن بیشتر لذت ببرید.

مک بوک ایر M2 مقداری هم ترک‌پد بزرگ‌تری دارد تا شما بتواند به شکلی عالی ژست‌های حرکتی را استفاده کنید و فضای زیادی برای جابجا کردن انگشتان خود داشته باشید. در کل عملکرد کیبورد و البته ترک‌پد هر دو مدل جزو بهترین‌های موجود در بازار است و عملا شما با این ترک‌پدها از خرید موس بی‌نیاز می‌شوید.

صفحه نمایش

مک بوک ایر M1 از نمایشگری 13.3 اینچی با رزولوشن 2560 در 1600 از نوع IPS استفاده می‌کند. این رزولوشن با نام QHD شناخته می‌شود و باعث شده تا در هر اینچ از این پنل حدود 225 پیکسل قرار بگیرد. این نمایشگر عمق رنگ 10 بیتی دارد و می‌تواند 1 میلیارد رنگ را به نمایش دربیاورد. برای این صفحه نمایش فناوری True-Tone و HDR هم در نظر گرفته شده و روشنایی 400 نیتی از جمله دیگر ویژگی‌های این پنل به حساب می‌آیند.

مقایسه نمایشگر مک بوک ایر m1 و m2

همان‌طور که از این مشخصات برمی‌آید نمایشگر مک بوک ایر M1 کیفیت بسیار خوبی دارد. رنگ‌ها زنده و شفاف هستند و کنتراست نیز در سطح بسیار خوبی قرار می‌‌گیرد. به لطف وضوح زیاد پنل، نوشته‌ها و متن‌ها شفافیت بالایی دارند و بدون زحمت می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. دقت رنگ این نمایشگر هم عالی است و هیچ ایرادی نمی‌توان به آن گرفت.

در سوی دیگر مشخصات نمایشگر مک بوک ایر M2 نیز دقیقا مشابه است، با این تفاوت که اندازه پنل از 13.3 به 13.6 اینچی افزایش پیدا کرده و رزولوشن هم به 1664 در 2560 ارتقاء پیدا کرده تا تراکم پیکسلی در عدد 225 ثابت بماند. این صفحه نمایش روشنایی 500 نیتی دارد و در مقایسه با نسل قبلی می‌تواند 100 نیت روشنایی بیشتری را در اختیار شما قرار دهد.

تفاوت مک بوک ایر m1 و m2 در زمینه نمایشگر

طبق تست‌های انجام شده به روی دو نمایشگر باید بگوییم که کنتراست پنل مک بوک ایر M2 مقداری بهتر از نسل قبل است و این صفحه نمایش مقداری هم دقت رنگ بالاتری دارد. از نظر ابعاد در واقع 4 درصد فضای بیشتری پیش روی شما قرار می‌گیرد و روشنایی بالاتر باعث می‌شود تا در محیط بیرون هم بتوانید محتوا را بدون مشکل مشاهده کنید. جالب است بدانید که طبق تست‌ها نمایشگر مک بوک ایر M1 مقداری هم تأخیر کمتری دارد که در نوع خود جالب است.

به عنوان جمع بندی بخش نمایشگر باید بگوییم که اصلی‌ترین تفاوت این دو پنل در حاشیه‌های کمتر مدل جدیدتر و همچنین میزان روشنایی بالاتر آن است. اگر برای شما حاشیه‌های کمتر جذابیت دارد یا این که بیشتر مواقع در محیط‌های باز هستید، نمایشگر مک بوک ایر M2 می‌تواند انتخاب بهتری باشد، اما اگر بیشتر در محیط‌های بسته با لپ تاپ کار می‌کنید باید بگوییم خیلی تفاوتی در عمل دیده نمی‌شود.

 

مشکلات مک بوک خریدن در ایران چیست؟
معایب مک بوک

 

سخت افزار

همان‌طور که از نام این دو لپ تاپ مشخص است یکی از تراشه M1 و دیگری از تراشه جدیدتر M2 استفاده می‌کند. شرکت اپل ادعا کرده تراشه M2 در مقایسه با M1 حدود 18 درصد از نظر پردازنده مرکزی و حدود 35 درصد از نظر پردازنده گرافیکی سریع‌تر است، اما آیا در تست‌ها هم همین اختلاف تایید می‌شود؟ آیا در عمل هم این اختلاف وجود دارد؟

تراشه M1 اپل با فناوری 5 نانومتری ساخته شده و 8 هسته پردازنده مرکزی، 7 هسته پردازنده گرافیکی یکپارچه، 16 هسته موتور عصبی و 16 میلیارد ترانزیستور دارد. 4 هسته از این CPU کم مصرف هستند و 4 هسته دیگر توان بسیار زیادی برای انجام کارهای مختلف دارند. حداکثر فرکانس هسته‌های کم‌مصرف این تراشه برابر با 2.1 گیگاهرتز و حداکثر فرکانس هسته‌های قوی برابر با 3.2 گیگاهرتز است.

در سوی دیگر چیپست M2 دارای 20 میلیارد ترانزیستور است ولی همچنان از 8 هسته پردازنده مرکزی استفاده می‌کند. پردازنده گرافیکی در نسخه پایه‌ای به 8 هسته ارتقاء پیدا کرده تا M2 بتواند بهتر از پس پردازش‌های گرافیکی بربیاید. موتور عصبی این تراشه هم 16 هسته دارد. هسته‌های کم‌مصرف پردازنده فرکانس 2.4 گیگاهرتز و هسته‌های قوی فرکانس 3.5 گیگاهرتزی دارند.

تراشه m2 اپل

طبق تست‌ها و بنچمارک‌های مختلف عملکرد M2 از نظر پردازنده مرکزی بین 12 تا 18 درصد بهتر از نسل قبل و از نظر پردازنده گرافیکی بین 10 الی 25 درصد بهتر از نسل قبل است. در واقع به نوعی می‌توانیم بگوییم ادعای اپل درست است و اگر نسخه 10 هسته‌ای GPU تراشه M2 را با نسخه 7 هسته‌ای GPU تراشه M1 مقایسه کنیم قطعا اختلاف به همان 35 درصد می‌رسد که سازنده آمریکایی ادعا کرده است.

در عمل سرعت هر دو لپ تاپ بسیار عالی است و برنامه‌ها بسیار سریع و روان باز می‌شوند. قدرت بیشتر تراشه M2 در استفاده روزمره مشخص نیست و تفاوتی احساس نمی‌شود. اگر به سراغ کارهای سنگین مانند ادیت ویدئو و رندرینگ و برنامه‌نویسی پیشرفته‌ و موارد این‌چنینی بروید قطعا مک بوک ایر M2 می‌تواند بهتر از مک بوک ایر M1 عمل کند.

در نظر داشته باشید که هیچ‌کدام از این دو مک بوک فن ندارند و به همین جهت در صورت کار زیاد داغ می‌کنند و عملکرد پردازشی آن‌ها کاهش می‌یابد. در واقع اگر کار شما به گونه‌ای است که می‌خواهید از لپ تاپ خود در بالاترین سطح به مدت طولانی کار بکشید پیشنهاد می‌کنیم به سراغ نسخه‌های پرو بروید تا وجود فن بتواند عملکرد خوب را حفظ کند.

نبود فن در مک بوک ایر

هر دو لپ تاپ در نسخه پایه‌ای با 256 گیگابایت حافظه داخلی از نوع SSD و 8 گیگابایت حافظه رم دارند. این حافظه داخلی و حافظه رم قابلیت ارتقاء ندارد و به صورت Onboard است. شما می‌توانید این دو مدل را تا 2 ترابایت داخلی انتخاب کنید و حافظه رم در مک بوک ایر M1 تا 16 گیگابایت و در مدل M2 تا 24 گیگابایت قابل انتخاب است.

اگر قرار است کارهای سنگین با مک بوک ایر خود انجام دهید و ادیتور هستید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ مک بوک ایر M2 بروید ولی اگر برای انجام کارهای ساده و روزمره می‌خواهید یکی از این دو مک بوک را خریداری کنید بدون شک تفاوتی بین M1 و M2 احساس نخواهید کرد و انتخاب نسخه مک بوک ایر M1 معقول‌تر به نظر می‌رسد.

 

به طور کلی مک بوک Air با Pro چه فرقی دارد؟
تفاوت مک بوک ایر و پرو

 

نرم افزار

زمانی که اپل برای اولین بار در سال 2020 از تراشه اختصاصی خود به نام M1 رونمایی کرد یک مشکل بزرگ به‌وجود آمد. تراشه M1 اپل بر اساس معماری ARM ساخته شده بود، دقیقا همان معماری که در ساخت تراشه‌های سری A ایفون‌ها هم استفاده می‌شود. این معماری با تراشه‌های اینتل قبلی متفاوت بود و باعث شد تا برنامه‌های سازگاری با چیپست جدید نداشته باشند.

یعنی در ابتدا فقط برنامه‌های اختصاصی خود اپل با تراشه جدید سازگار بودند و این باعث میشد تا برنامه‌های دیگر به کمک رابط باز شوند و عملکرد خوبی هم نداشته باشند. حالا در سال 2023 حدود 3 سال از این داستان گذشته است و اکثر برنامه‌ها خود را با معماری جدید تطبیق داده‌اند و به خوبی به روی مک سری M اجرا می‌شوند.

سیستم عامل macOS

سیستم عامل مک بوک‌های اپل macOS نام دارد و تا حد زیادی شبیه به ایفون و ایپد است. شما به برنامه‌های اختصاصی اپل دسترسی دارید و می‌توانید با ایفون ارتباط بسیار جذاب و نزدیکی برقرار کنید. برای مثال شما می‌توانید متنی را در ایفون کپی کرده و بدون انجام هیچ کاری آن را در مک خود paste کنید.

این سیستم عامل بسیار ساده و سر راست است و عملکرد بسیار روان و سریعی دارد. مک بوک‌ها از ابتدا به این سیستم عامل مجهز شده‌اند و نیازی به نصب macOS وجود ندارد. اگر قبل‌تر از ایفون استفاده کرده باشید فضای مک بوک برایتان بسیار آشنا خواهد بود و در غیر این صورت هم در سریع‌ترین حالت به فضای این سیستم عامل عادت می‌کنید.

البته در کل در نظر داشته باشید که آزادی macOS کمتر از ویندوز است و برای مثال بازی‌های خیلی کمی به روی این سیستم عامل دیده می‌شود. همچنین امکان کرک کردن همه برنامه‌ها نیز وجود ندارد و پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید مک حتما مطلب مقایسه مک و ویندوز را مطالعه کنید.

درگاه‌ها

یکی از ایرادات مک بوک ایر M1 درگاه‌های بسیار محدود آن است. شما فقط و فقط به دو درگاه Type-C دسترسی دارید که یکی از این درگاه‌ها نیز برای شارژ کردن لپ تاپ کاربرد دارد و این یعنی کل درگاه‌های مک بوک ایر M1 هنگام شارژ شدن به یک Type-C محدود می‌شود. این یک نقطه ضعف است و باعث شده تا کاربران این محصول در پی خرید هاب باشند.

پورت Magsafe در مک بوک ایر m2

اپل پس از انتقادهای زیاد در مک بوک ایر M2 بار دیگر درگاه MagSafe را اضافه کرد تا شما در هنگام شارژ کردن این لپ تاپ همچنان به دو پورت Type-C دسترسی داشته باشید و بتوانید وسایل خود را متصل کنید. البته که این تعداد پورت هم هنوز محدود است ولی در کل وضعیت مک بوک ایر M2 از نظر تعداد پورت‌ها بهتر از مک بوک ایر M1 است.

شارژدهی باتری

یکی از ویژگی‌های جذاب تراشه‌های اختصاصی اپل را می‌توانیم بهینه بودن آن‌ها به حساب بیاوریم. بهینه بودن تراشه و نرم افزار باعث می‌شود لپ تاپ انرژی کمتری را مصرف کند و با یک بار شارژ مدت زمان بیشتری را دوام بیاورد. مک بوک ایر M1 دارای یک باتری 49.9 وات ساعت است که به گفته شرکت اپل می‌تواند تا 15 ساعت وبگردی و تا 18 ساعت پخش ویدئو را دوام بیاورد.

مک بوک ایر M1 در استفاده معمول و روزمره هم عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد و با استفاده زیاد هم تقریبا یک روز کامل شما را همراهی می‌کند. اگر استفاده کمتری داشته باشید می‌توانید این لپ تاپ را 2 روز یک بار یا حتی کمتر شارژ کنید. در طرف دیگر وضعیت مک بوک ایر M2 نیز کاملا مشابه است و هیچ تغییری ایجاد نشده است.

این لپ تاپ جدید یک باتری 52.6 وات ساعت دارد که طبق ادعای شرکت اپل می‌تواند مانند نسل قبلی 15 ساعت وبگردی یا 18 ساعت پخش ویدئو را دوام بیاورد. در کل شارژدهی این دو مک بوک جزو بهترین‌های موجود در بازار است و کمتر لپ تاپ ویندوزی می‌تواند با آن‌ها رقابت کند.

 

آشنایی با نحوه نگهداری از باتری مک بوک:
سایکل باتری مک بوک چیست

 

وب‌کم و اسپیکر

پس از انتقادهای فراوان اپل بالاخره وب‌کم HD مک بوک ایر M1 را در مدل جدید به FHD تغییر داد. البته که هنوز هم وب‌کم مک بوک ایر M2 عالی نیست ولی قطعا کیفیت بهتری نسب به نسخه قبلی دارد. اگر زیاد در جلسات آنلاین شرکت می‌کنید این ویژگی‌ قطعا برای شما اهمیت زیادی خواهد داشت.

وبکم مک بوک ایر

از نظر کیفیت و حجم صدا وضعیت هر دو مدل بسیار خوب است و این دو لپ تاپ را جزو گزینه‌های جذاب موجود در بازار می‌دانیم. در این بین اسپیکرهای چهارگانه مک بوک ایر M2 عملکرد بهتری دارند و از نظر اسپیکر هم نسل جدید با بهبود مواجه شده است.

قیمت

مک بوک ایر M1 در حال حاضر در سایت رسمی اپل با برچسب قیمتی 999 دلار به فروش می‌رسد. مک بوک ایر M2 تا قبل از معرفی مک بوک ایر M2 با اندازه 15 اینچی قیمتی 1199 دلاری داشت ولی حالا قیمت آن به 1099 دلار کاهش یافته است. توجه داشته باشید که این قیمت‌ها برای نسخه پایه‌ای دو مک بوک است و مثلا برای نسخه 10 هسته GPU M2 یا نسخه‌های بالاتر حافظه داخلی و حافظه رم باید مبالغ بالاتری را پرداخت کنید.

جمع بندی؛ ایر M1 یا ایر M2؟

طبق توضیحات بالا اختلاف قیمت مک بوک ایر M1 و M2 در نسخه پایه‌ای به حدود 100 دلار یعنی 5 یا 6 میلیون تومان در ایران رسیده است. اگر همین اختلاف در ایران بین این دو مدل وجود داشته باشد باید بگوییم ارزش خرید M2 بیشتر است؛ چرا که این لپ تاپ نمایشگر با حاشیه‌های کمتر دارد، از سخت افزاری بهتری بهره می‌برد، اسپیکر و وب‌کم آن پیشرفت داشته و حالا از ترک‌پد بزرگ‌تر و ضخامت کمتری استفاده می‌کند. به‌علاوه پورت جدید برای شارژ به آن اضافه شده که مشکل کمبود پورت را کمتر می‌کند.

مک بوک ایر m1 بخریم یا m2؟

از سوی دیگر اگر استفاده شما از لپ تاپ خیلی سنگین نیست قطعا هیچ تفاوتی از نظر قدرت بین M1 و M2 احساس نمی‌کنید و شاید بهتر باشد مک بوک ایر M1‌ را خریداری کنید. در نظر داشته باشید که اگر اختلاف قیمت این دو لپ تاپ در ایران 10 میلیون یا بیشتر باشد قطعا مدل M1 ارزش خرید بالاتری پیدا می‌کند.

مانند همیشه، تصمیم نهایی با شما خواهد بود.

 

آموزش اضافه کردن فونت به مک بوک:
نصب فونت فارسی در مک

 

سوالات متداول

تفاوت مک بوک ایر m1 و m2 در چیست؟ مک بوک ایر M2 مقداری سخت افزار بهتر، نمایشگر روشن‌تر و کم‌حاشیه‌تر، اسپیکر بهتر، ترک‌پد بزرگ‌تر، وب‌کم بهتر، پورت بیشتر و وزن و ضخامت کمتری دارد.

مک بوک ایر M1 بخریم یا M2؟ اگر اختلاف قیمت موجود بین مک بوک ایر M1 و M2 برای شما مهم نیست قطعا به سراغ مدل M2 بروید، اما اگر بودجه کمتری دارید قطعا انتخاب مک بوک ایر M1 منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
11 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

  1. مهدی موسوی

    سلام و درود باتشکر از نگارنده محترم و همکاران، توضیحات بسیار جامع، خوب و مفید بود🙏🙏🌹🌹

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/comparison/macbook-air-m1-vs-macbook-air-m2/
ads
ads